شناسه خبر: 33959 منتشر شده در مورخ: 1400/4/13 ساعت: 11:12 گروه: اجتماعی  
۲۰ هزار معلول در لرستان تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند

۲۰ هزار معلول در لرستان تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: هم اکنون ۲۰ هزار معلول با عارضه شدید و خیلی شدید تحت پوشش این سازمان هستند و این استان به لحاظ شیوع معلولیت رتبه دهم کشور را دارد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، "کرم یاری" اظهار داشت: اطلاعات ۵۰ هزار نفر معلول در سامانه استان ثبت شده است که حدود نیمی از این افراد دارای ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی هستند به نحوی که بیش از ۲۱ هزار بیمار با ضایعه جسمی و حرکتی بیشترین تعداد جامعه معلولان استان را تشکیل داده اند که خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی را دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: ضایعات بینایی، ذهنی، روانی، شنوایی و صوت و گفتار، عارضه سایر معلولان استان است و این سازمان به ۲ هزار معلول در مراکز روزانه و شبانه ارائه خدمت می کند. یاری گفت: با توجه به اهمیت غربالگری های ژنتیکی، سال گذشته قراردادهایی با برخی آزمایشگاههای استان منعقد و کمک هزینه هایی برای این مهم لحاظ شده، تا با انجام آزمایش های خاص ژنتیک، از تولد نوزادان با عوارض جسمی و حرکتی تا حدودی پیشگیری شود. به گفته وی پارسال ۱۴۳ خانوار سه و ۴۳ خانوار چهار معلولی با پوشش ۱۰۰ درصد غربالگری ژنتیک شدند و این برنامه در سالجاری برای یکهزار و ۷۵۰ خانوار ۲ معلولی استان اجرا می شود.

مدیرکل بهزیستی لرستان  با اشاره به فعالیت چهار مرکز غیردولتی و یک مرکز دولتی مشاوره ژنتیک در استان اضافه کرد: پارسال یارانه ویزیت و مشاوره ژنتیک ۳۵۸ زوج پرداخت شد و ۸۷۸ زوج از خدمات آزمایش های ژنتیک بارداری، آمینوسنتز و سایر موارد مشابه با  پرداخت یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون تومان بهره مند شدند. یاری تصریح کرد: همچنین کمک های موردی بابت خدمات غیرپاراکلینیکی به ۲۵۰ نفر با هزینه ۲ میلیارد و ۸۲ میلیون تومان ارائه شد. وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰۰ کودک با اختلال اوتیسم در ۲ مرکز خرم آباد و بروجرد شناسایی و تحت حمایت هستند و به دلیل محدودیت های مالی تاکنون امکان راه اندازی مراکز مشابه در سایر شهرهای استان فراهم نشده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *