شناسه خبر: 33957 منتشر شده در مورخ: 1400/4/13 ساعت: 10:03 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 13 تیر 1400

روزنامه یکشنبه 13 تیر 1400

عناوین امروز: بهره‌برداری از یکهزار و ۱۰۰ طرح اشتغالزایی افراد تحت پوشش بهزیستی-پرداخت یک میلیون تومان یارانه حق پرستاری تا پایان تیرماه-اکنون نیازی به تزریق واکسن کرونا به کودکان نیست-دیوانه ام، من عقل ندارم، ولم کنید-تصمیم نهایی در خصوص تماشاگران پارالمپیک توکیو-رفتم خواستگاری گفتند باید دزد قابلی بشوی.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰

۲۲ ذوالقعده ۱۴۴۲

۴  ژوئیه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۳۹ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*بهره‌برداری از یکهزار و ۱۰۰ طرح اشتغالزایی افراد تحت پوشش بهزیستی

*پرداخت یک میلیون تومان یارانه حق پرستاری تا پایان تیرماه

*اکنون نیازی به تزریق واکسن کرونا به کودکان نیست

*دیوانه ام، من عقل ندارم، ولم کنید

*تصمیم نهایی در خصوص تماشاگران پارالمپیک توکیو

*رفتم خواستگاری گفتند باید دزد قابلی بشوی

 

......اخبار ویژه

*بهره‌برداری از یکهزار و ۱۰۰ طرح اشتغالزایی افراد تحت پوشش بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین بهره‌برداری از یکهزار و ۱۰۰ طرح اشتغالزایی معلولین و افراد تحت پوشش بهزیستی و انعقاد تفاهمنامه ایجاد اشتغال برای ۲ هزار معلول با همکاری بنیاد برکت و سازمان بهزیستی کشور، گفت: اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۰ با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

آئین بهره‌برداری از یکهزار و ۱۰۰ طرح اشتغالزایی معلولین و افراد تحت پوشش بهزیستی و انعقاد تفاهمنامه ایجاد اشتغال برای ۲ هزار معلول با همکاری بنیاد برکت و سازمان بهزیستی کشور به عنوان آغاز رویداد«حرکت با برکت» با هدف سرمایه‌گذاری در ایده‌های کارآفرینی معلولین با حضور «وحید قبادی دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور، «امیرحسین مدنی» مدیرعامل بنیاد برکت و «محمد جعفریان» مدیرکل اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ضمن قدردانی از دو مجموعه برای توجه ویژه به جامعه هدف بهزیستی، گفت: خرسندیم که اکنون شاهد اجرایی شدن یکهزار و صد پروژه اشتغالزایی برای افراد دارای معلولیت و جامعه هدف در سراسر کشور هستیم که باعث ایجاد اشتغال برای حداقل ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از این افراد شده و بالغ بر یکصد میلیارد تومان تسهیلات و شرایط مناسبی ایجاد شده تا سرمایه‌گذاری صورت گیرد برای اینکه این اشتغال‌های خرد در سراسر کشور شکل بگیرد.

* با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان برای حدود ۶ هزار نفر از جامعه هدف اشتغالزایی شد

وی با بیان اینکه این مهم زمینه شکل‌گیری ۲ هزار طرح جدید اشتغالزایی را با همکاری نزدیک بنیاد برکت و سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۰ رقم خواهد زد، ادامه داد: بطوری که با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان اشتغالزایی برای حدود ۶ هزار نفر از افراد دارای معلولیت و جامعه هدف ایجاد می‌شود.

به گفته قبادی دانا، مدل خوب تسهیلگری که تسهیلگران با شبکه ۸۰۰ نفری بنیاد برکت در سطح کشور ایجاد کردند می‌تواند زمینه‌ای را ایجاد کند که جامعه هدفی که تمایل به فعالیت و اشتغال دارند جذب کارآفرینی‌های خرد و متوسط در سطح کشور شوند.

* بهره‌مندی بیش از ۴۰ هزار نفر از تسهیلات یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی

رئیس سازمان بهزیستی کشور یکی از زمینه‌های فعالیت بهزیستی ایجاد توانمندی و توانمندسازی جامعه هدف برشمرد و عنوان کرد: در سال ۱۳۹۹ از محل بند ب تبصره ۱۶، یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار جامعه هدف بهزیستی قرار داده شد که بیش از ۴۰ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند و مشغول به کار شدند.

وی، ادامه داد: همچنین در ارتباط با ایجاد شرایط مناسب و مشوق‌های دیگر برای اشتغال از محل بیمه‌ها در ارتباط با پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی و خویش‌فرمایی در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۶ هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شدند و مشوق‌ها برای آنها پرداخت شده است.

* بیش از ۲۲ هزار نفر از مددجویان سازمان بهزیستی کشور در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی مشغول تحصیل هستند

 قبادی دانا با بیان اینکه بیش از ۲۲ هزار نفر از مددجویان سازمان بهزیستی کشور در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی مشغول تحصیل هستند، گفت: هزینه‌های تحصیل این افراد به صورت کامل از طرف بهزیستی تقبل می‌شود و همچنین زمینه اشتغال را برای فارغ‌التحصیلان فراهم کردیم بطوری که در بحث حرفه‌آموزی در تعامل با سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم را کسب کردند که با زمینه‌سازی مناسب می‌توانند اشتغال پایدار و موثر را داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مفتخریم در سال تولید، رفع موانع و پشتیبانی از تولید را در دستور کار خود داریم از ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت که زمینه‌های لازم را فراهم کردند قدردانی کرد و گفت: امیدواریم امروز فتح بابی برای همکاری بیشتر و جهشی در ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و معتادان بهبودیافته و ... باشد تا بتوانیم افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند مستقل شوند و زندگی با منزلت اجتماعی داشته باشند.

* انعقاد تفاهمنامه با بنیاد برکت زمینه‌ساز اشتغال برای ۳۰۰ هزار نفر از جامعه هدف بهزیستی خواهد شد

وی در ادامه با بیان اینکه اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۰ در بند ب تبصره ۱۶ با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، ادامه داد: با جذب مناسب منابع گام موثری در راستای توانمندسازی جامعه هدف برخواهیم داشت.

قبادی دانا با اشاره به انعقاد تفاهمنامه ایجاد اشتغال با همکاری بنیاد برکت و سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: این مهم زمینه‌ساز اشتغال برای ۳۰۰ هزار نفر از جامعه هدف بهزیستی خواهد بود؛ این در حالی است که در سال ۹۹ تعهد ما برای اشتغال ۵۶ هزار شغل بود که بحمدالله با حرکت جهادی توانستیم ۶۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف برکات بسیاری ایجاد می‌کند، در پایان یادآور شد: مقام معظم رهبری در سالروز جهانی افراد دارای معلولیت فرمودند که مسئولیت امور معلولین فقط سازمان بهزیستی نیست بلکه همه دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی موطف‌اند شرایط را برای افراد دارای معلولیت تسریع کنند که این فرمایش پیاده‌سازی شد بطوری که به همت جوانان انقلابی، متخصص و جهادی شرایطی فراهم شده است که مردم ایران بالاخص خانواده‌هایی که نیاز بیشتر دارند به رفاه دست پیدا کنند.

یادآوری می‌شود؛ ابتدای این مراسم در ارتباط برخط با لرستان، ایلام، بوشهر و فارس از طرح‌های اشتغالزایی بهره‌برداری شد و در پایان تفاهمنامه ایجاد اشتغال برای ۲ هزار معلول با حضور «وحید قبادی دانا» سازمان بهزیستی کشورو «امیرحسین مدنی» مدیرعامل بنیاد برکت امضاء شد.

 

.........گزارش ویژه

*پرداخت یک میلیون تومان یارانه حق پرستاری تا پایان تیرماه

رئیس سازمان بهزیستی کشور از افزایش یارانه یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومانی مراکز بهزیستی به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی تا پایان ماه خبر داد و گفت: یارانه حق پرستاری ۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی و مابقی معلولان شدید و خیلی شدید وابسته به بستر که در خانه نگهداری می‌شوند، به یک میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

«وحید قبادی دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین افتتاح مجموعه رفاهی و درمانی سرای احسان که وزیر دادگستری و جمعی از خیرین نیز حضور داشتند، با بیان اینکه یارانه ۶۴۰ هزار تومانی برای خیریه‌هایی که مددجویان بی‌سرپرست و بدسرپرست ما را نگهداری می‌کنند به عنوان یارانه دولتی برای هر نفر در ماه پرداخت شده است، گفت: با امکانات چند سال گذشته این اعتبار به صورت دستی از ستاد کشور به استان‌ها و سپس شهرستان و بعد به خیریه‌ها داده می‌شد اما در این ۲.۵ سال تحت سامانه یکپارچه مدیریتی مبلغ یارانه هر ماه بدون تاخیر به روی حساب بانکی خیریه‌های تحت نظارت بهزیستی پرداخت می‌شود اما این مبلغ کفاف نگهداری این افراد را نمی‌داد لذا این مبلغ به یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان افزایش یافت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از افزایش یارانه یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا پایان ماه خبر داد و افزود: امروز حدود یکهزار مرکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان، بیماران روانی مرمن و معلولین را در سراسر کشور داریم که بیش از ۵۱ هزار نفر مددجو در آنها نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه هدف ما نگهداری مددجویان به جای مراکز در درون خانواده‌هاست، تصریح کرد: امروز داشتن مجموعه‌های شکیل و گسترده برای نگهداری شبانه‌روزی معلولان و افراد سالمند و ... یک فضیلت نیست بلکه باید شرایطی فراهم شود تا در درون خانواده نگهداری شوند و در جامعه فعالیت داشته باشند. اگر تعداد مددجویان نگهداری شده در مراکز شبانه‌روزی امروز ۵۱ هزار نفر است و خیریه‌ها از آنها نگهداری می‌کنند امروز تعداد مددجویان تحت پوشش بهزیستی که در خانواده نگهداری می‌شوند و مورد حمایت دولت قرار می‌کیرند به ۵۵ هزار نفر رسیده است به عبارتی برای اولین بار تعداد معلولانی که در خانواده‌ها نگهداری می‌شوند و حق پرستاری دریافت می‌کنند از آنهایی که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند پیشی گرفتند که برای هر فرد مبلغ ۶۱۰ هزار تومان ماهانه به خانواده داده می‌شود که شامل ۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی و مابقی معلولان شدید و خیلی شدید وابسته به بستر هستند که از پایان تیرماه به رقم یک میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

دکتر قبادی‌دانا با بیان اینکه کرونا برای ما مسئله مهمی بود، اذعان کرد: افتخار می‌کنیم تمام مددجویان در مراکز شبانه‌روزی واکسن را دریافت کردند که به بالای ۸۰ درصد رسیده است و حدود ۲۰ هزار نفر از این افراد دور دوم واکسن را دریافت کردند این در حالی است که پیش از تزریق واکسن هم ایزالیسیون به موقع مددجویان باعث شد کمترین تلفات را داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بر ارائه تسهیلات ویژه به مجموعه‌های خیریه تاکید کرد و گفت: قدم اول شفاف‌سازی خیریه‌هاست؛ شفاف‌سازی باعث جلب اعتماد عمومی می‌شود. چندی پیش سامانه‌ای تحت عنوان «سنترز» آغاز به کار کرده است و مراکز متعددی ثبت شده‌اند و حداکثر تا یک ماه آتی امکان ثبت الکترونیکی برای راه‌اندازی مرکز در آن فراهم می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۲۷ خدمات بهزیستی(مثبت زندگی) در کشور راه‌اندازی شد و ۱۳ هزار مددکار آخرین خدمات سطح یک را به جامعه ارائه می‌دهند، یادآور شد: بهزیستی سازمانی برای بهتر زیستن همه مردم است و هر یک از مراکز مثبت زندگی متولی ۴۵۰ خانواری است که در محدوده مرکز زندگی می‌کنند و مددکاران بومی کار آنها را انجام خواهند داد.

 

.....سلامت و بهداشت

*اکنون نیازی به تزریق واکسن کرونا به کودکان نیست

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای واکسیناسیون کودکان علیه کرونا فعلا نیازی نیست و آنها آخرین گروه سنی برای تزریق واکسن خواهند بود.

به نقل از ایرنا، دکتر مسعود مردانی افزود: در حال حاضر تزریق واکسن کرونا برای کودکان حتی در کشورهای مختلف در دستور کار نیست و اولویت با سالمندان، مشاغل پرخطر، گروه های  آسیب پذیر و پرخطر است و هدف رسیدن به مصونیت جمعی در برابر این بیماری است.

وی اظهار داشت: کودکان معمولا کرونای خفیف یا بدون علامت را تجربه می‌کنند در حالی که بزرگسالان نوع شدید کرونا را تجربه می‌کنند.

مردانی ادامه داد: اگر کودکی به کرونا مبتلا شد ۱۰ تا ۱۴ روز طول می کشد دوره نقاهت وی پایان یابد و علایم کرونا در کودکان همان علایم در بزرگسالان است، در واقع سردرد، بدن‌ درد، ضعف و بی‌حالی، تهوع و استفراغ، اسهال، درد شکم، تنگی نفس و سرفه از علائمی است که می‌تواند نشان‌دهنده کرونا باشد.هر چه شدت کرونا در بدن کودک بیشتر شود، علایم نیز شدیدتر خواهد بود و ممکن است کودک علایمی مانند بدن درد و اسهال داشته باشد و در شرایط بدتر دچار تب و سرفه های خشک شود که باعث کاهش سطح هوشیاری شده و باید تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد.

این متخصص بیماریهای عفونی نسبت به آغاز موج پنجم کرونا هشدار داد و گفت: در حال حاضر وضعیت کرونا روند افزایشی دارد و اگر مردم به توصیه های بهداشتی کم توجهی کنند، با شیوع کرونای جهش یافته هندی (دلتا) وارد موج پنجم می شویم، درخواست داریم که پروتکل های بهداشتی را حتی با وجود تزریق واکسن کرونا بطور کامل رعایت کنند.

*نتایج امیدوارکننده از اثربخشی واکسن مشترک ایران کوبا: مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا گفت: در مطالعه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک کوبا و ایران که از ششم اردیبهشت ماه در ایران آغاز شده است، تاکنون از ۲۴ هزار داوطلبی که وارد مطالعه شده‌اند، همگی تزریق اول و دوم این واکسن را انجام داده‌اند.قرار بود که در شهر زنجان و یزد علاوه بر تزریق دو دوز واکسن، یک دوز هم به عنوان دوز یادآور یا بوستر تزریق شود. بر این اساس از ابتدای هفته جاری تزریق دوز یادآور در شهر زنجان آغاز شده و در شهر یزد هم از ابتدای هفته آینده آغاز خواهد شد.

 دکتر احسان مصطفوی تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون عوارض گزارش شده این واکسن بسیار خفیف و کم بوده.کشور کوبا هم کارآزمایی بالینی را در فاز یک و دو برای کودکان سه تا ۱۸ سال آغاز کرده و در صورتیکه نتایج مطالعات فاز ۳ آن ها مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گیرد ، امکان استفاده از این واکسن در گروه سنی زیر ۱۸ سال در ایران هم وجود خواهد داشت.  

اپیدمیولوژیست انستیتو پاستور ایران گفت: نتایج اولیه فاز سوم کارآزمایی بالینی در کشور کوبا، گویای اثربخشی بالای ۶۰ درصد رژیم دو دوزه، با وجود گردش بالای واریانت آفریقای جنوبی در این کشور است که امیدوار کننده است ولی با این وجود باید منتظر نتایج نهایی کارآزمایی های بالینی فاز ۳ کوبا و مراحل میانی و نهایی مطالعه در ایران هم باشیم.   در ارزیابی اثربخشی واکسن های کووید- ۱۹، علاوه بر پیامدهای شدید ابتلا و مرگ، سایر پیامدهای مهم مانند پیشگیری از عفونت، پیشگیری از بیماری و پیشگیری از انتقال بیماری بدنبال دریافت واکسن نیز مدنظر قرار می گیرد.

حد اثربخشی قابل قبول برای واکسن کرونا بالای ۵۰ درصد است

مصطفوی تاکید کرد: بر اساس نتیجه مطالعات دقیقی که برای بررسی اثربخشی واکسن های کرونای مورد استفاده در دنیا انجام شده، همه واکسن های تایید شده، اثر محافظتی خوبی در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا داشته اند. البته درصدی از افراد واکسن زده نیز به بیماری آلوده و مبتلا می شوند و تعداد بسیار معدودی موارد عفونت شدید و مرگ ناشی از کرونا در افراد واکسن زده گزارش شده است.

*موج پنجم کرونا و اعلام وضعیت قرمز: روند اوج گیری مجدد ویروس کرونا در کشور از جنوب به مرکز و شمال کشور آغاز شد و از اواخر خرداد ماه بود که زنگ خطر  بروز موج پنجم بیماری کووید-۱۹ آن هم با سویه‌های جدید ویروس نظیر جهش هندی و آفریقای جنوبی به صدا درآمد. افزایش سریع شمار شهرهای قرمز کرونایی از ۳۲ شهر در چهارم تیر ماه به ۶۳ شهر و حالا به ۹۲ شهرستان صدای پای موج پنجم کرونا را بیشتر می‌کند. در این میان اما وضعیت استانهایی نظیر سیستان و بلوچستان بحرانی گزارش شده است.

البته در موج پنجم این بیماری به دلیل شیوع گونه دلتای کرونا یا همان کرونای هندی، نگرانی‌ها نسبت به امواج قبلی بسیار بیشتر است و بیم پُر شدن دوباره بیمارستانها و افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری، هر روز بیشتر می شود؛ به طوری که چند روزی است آمار مراجعات سرپایی و همچنین بستری های کووید در بیمارستانها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

به نقل از ایسنا، در روز جمعه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۰، اعلام شده که بر اساس آخرین دستورالعمل ستاد ملی کرونا پیرو تصمیم وزارت بهداشت، ورود از ۱۲ کشور به ایران ممنوع و محدودیت‌ها برای مسافران ورودی از ۲۴ کشور دیگر بیشتر شد. همچنین شرط تست پی‌سی‌آر (PCR) برای مسافران واکسینه‌شده برداشته شد.

در حال حاضر ۹۲ شهرستان از جمله تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند و ۷۰ درصد از کارمندان ادارات و مراکز دورکار می شوند. همچنین مشاغل ضروری به صورت ۵۰ درصد باید فعالیت کنند.

به دنبال شیوع سویه‌های جدید هندی و آفریقای جنوبی در برخی مناطق کشور، تغییر رنگ بندی کرونایی و افزایش مناطق قرمز در کشور و همچنین کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی خیز پنجم کرونا در کشور آغاز شده‌ است.

البته باید در میان این دلایل، روند کند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور را هم اضافه کرد. در شرایطی که سایر کشورهای سازنده واکسن، با دو و یا حداکثر سه واکسن به پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در واکسیناسیون جمعیت خود دست یافته اند و بخشی از واکسنها را نیز صادر می کنند، در ایران نیز با وجود اینکه از پیشرفت کارآزمایی بالینی چندین پلتفرم واکسن کرونا صحبت می شود و حتی دو واکسن کووایران برکت و پاستوکووک هم مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده اند، اما هنوز خبری از ورود این واکسن ها به عرصه واکسیناسیون مردم علیه کرونا نیست و حتی افراد ۷۰ سال به بالا هم هنوز به صورت کامل در کشور علیه این بیماری واکسینه نشده اند. از طرفی روند واردات واکسن نیز بسیار کند بوده و همین موضوع انتقاداتی را به دنبال داشته است.

 

.....دریافت

*دیوانه ام، من عقل ندارم، ولم کنید

دیروز، دوازده تیر، مصادف با نود و هفتمین سال مرگ میرزاده عشقی، شاعر، روزنامه نگار و نمایش نویس معاصر بود؛ شاعر صریح اللهجه ای که به علت داشتن زبانی آتشین، در سی سالگی ترور شد.

سید محمدرضا میرزاده عشقی، فرزند سید ابو القاسم کردستانی، در ۱۲ جمادی‌الاخر‌۱۳۱۲ ه. ق. مطابق با ۲۰‌آذر‌۱۲۷۳ در شهر همدان به دنیا آمد. ابتدا در مکاتب محلی و از هفت‌سالگی در مدارس «الفت» و «آلیانس» همدان به تحصیل پرداخت و زبان فارسی و فرانسوی را به خوبی آموخت و پیش از فراغت از تحصیل به سمت مترجمی، نزد یک بازرگان فرانسوی مشغول به کار شد. در سال ۱۲۸۵ ه. ش. که مظفر الدین‌شاه فرمان مشروطیت را امضا کرد، عشقی دوازده‌ساله بود. در سال ۱۳۲۷ ه. ق. برابر با ۱۲۸۸ ه. ش. که قوای مجاهدین به تهران وارد شده بودند و محمدعلی‌شاه در سفارت روسیه متحصن، و سپس از سلطنت خلع شده بود، عشقی هم از همدان به تهران مسافرت کرد و اولین بار در سن پانزده سالگی در تهران سیاحت کرد و اوضاع نابسامان آنجا را مشاهده کرد و سپس به همدان بازگشت. او در هفده‌سالگی درس و تحصیل را به‌کلی رها کرد و وارد فعالیت‌های اجتماعی شد.

عشقی در سال ۱۳۳۳ ه. ق. در همدان روزنامه‌ای را به نام «نامه‌ٔ عشقی» دایر کرد و در همان اوقات که اوایل جنگ بین‌الملل اول بود، با سایر مردان سیاسی به استانبول که کانون فعالیت ملیها شده‌ بود، مهاجرت کرد و دو سال، از ۱۲۹۵تا۱۲۹۶ ه. ش. در آنجا گذراند و به رسم مستمع آزاد در مکتب سلطانی و دار الفنون حاضر شد و در آنجا بود که نخستین آثار شاعرانهٔ خود، مانند نوروزی‌نامه و اپرای رستاخیز شهریاران ایران را به‌وجود آورد.

عشقی در اواخر جنگ به ایران بازگشت، مدتی در همدان ماند و سپس راهی تهران شد. او در تهران به صف پرشور‌ترین مخالفان قرارداد ۱۹۱۹ وثوق‌الدوله-کاکس که مضمون آن تحت‌الحمایگی ایران از سوی بریتانیا بود، پیوست، به تبلیغ و تهییج سخن‌رانی‌های تند پرداخت و از جمله، شعری با عنوان به نام عشق وطن سرود. در پی این اعتراض‌ها و چامه‌سرایی‌ها، حسن وثوق، رییس‌الوزرا، عشقی را به همراه جمعی از مخالفان معاهده به زندان انداخت و جمعی دیگر را به کاشان تبعید کرد.

در این برهه کشور دچار بحران سیاسی بود. در اسفند ۱۲۹۹ ه. ش. سید ضیا الدین طباطبایی توانست کودتا کند و کشور را در دست گیرد. عشقی که به سیدضیاء و خلوص او در خدمت به کشور معتقد بود، او را در یکی از اشعارش «تازه‌ساز ایران کهن» نامید. اما حکومت نود روزهٔ سیدضیاء سقوط کرد و بعد از وی چند دولت دیگر پیاپی آمدند تا آن‌که رضاخان سردار سپه که در دولت سیدضیاء وزیر جنگ بود، به نخست‌وزیری رسید. عشقی در مجلس چهارم به نمایندگان اقلیت، که سیدحسن مدرس و ملک‌الشعرای بهار جزو آن بودند، می‌تاخت و مقالات تند و آتشینی در انتقاد از وضع سیاسی کشور انتشار می‌داد؛ هرچند که چندی بعد، پس از مطرح‌شدن مسئلهٔ جمهوری، او به حمایت ایشان پرداخت. از جملهٔ آن مقالات، مقالهٔ عید خون بود که علی دشتی آن را در روزنامهٔ شفق سرخ چاپ کرد. هنگامی که مجلس چهارم پایان یافت، عشقی شعر مستزادی ساخت که چنین آغاز می‌شد:

این مجلس چهارم به خدا ننگ بشر بود،

 دیدی چه خبر بود؟

هر کار که کردند ضرر روی ضرر بود،

 دیدی چه خبر بود؟

عشقی در سال ۱۳۰۰ شمسی، روزنامهٔ قرن بیستم را که صاحب امتیاز و مدیر آن بود، در تهران تأسیس کرد و منتشر ساخت. تاریخ انتشار نخستین شمارهٔ این جریده در شانزدهم اردیبهشت‌۱۳۰۰ برابر با جمعه ۲۷‌شعبان‌۱۳۳۹ قمری، و نحوهٔ انتشار آن با حروف سربی در ۱۶ صفحهٔ قطع وزیری و به‌طور هفتگی بود. روزنامهٔ قرن بیستم چون بیشتر، مقالات و اشعار تند انقلابی و انتقادی عشقی را شامل می‌شد، بارها از طرف هیئت حاکمه، شماره‌های آن توقیف و ادامهٔ کار روزنامه به‌کلی متوقف و تعطیل می‌شد. اما عشقی با سرسختی توانست تا هنگام مرگش چاپ این روزنامه را ادامه دهد و تا آن هنگام بیست‌وسه شماره از آن منتشر شده بود.

در سال ۱۳۰۲ شمسی، مشیر الدوله(حسن پیرنیا) چهارمین کابینهٔ خود را در خردادماه تشکیل داد. طبق دستور رییس‌الوزرا، میرزادهٔ عشقی به ریاست ادارهٔ بلدیه(شهرداری) ایالت اصفهان انتخاب شد. سه‌ماه بعد، مشیر الدوله استعفا داد و عشقی نیز به همین ترتیب از مقام شهرداری اصفهان کنار رفت. هرچند، به باور محمد قائد، هیچ سندی از اسناد بایگانی‌شدهٔ بلدیه اصفهان موجود نیست که ادعای شهردار شدن عشقی را تأیید کند؛ او معتقد است که سمت شهرداری اصفهان فقط به عشقی پیشنهاد شده و عشقی این شغل را نپذیرفته یا به دلایلی دیگر، انتصاب رخ نداده است.

به هر جهت، آخرین مقالات عشقی به‌گونه‌ای تند و کوبنده بود که به باور بسیاری، منجر به قتل او شد. روزنامهٔ قرن بیستم در روزهای پیش از مرگ عشقی توقیف و نسخه‌های آن به وسیلهٔ شهربانی جمع‌آوری گردید. سپس خود او ، در بامداد ۱۲تیرماه۱۳۰۳ در خانه‌اش، جنب دروازه دولت، به دست دو تن ناشناس هدف تیر قرار گرفت و نزدیک ظهر همان روز در بیمارستان شهربانی جان داد.

میرزاده عشقی شخصیت خاصی داشت. سعید نفیسی در این باره گفته: میرزاده عشقی بسیار دست و دلباز بود و هرچه عایدش می‌شد، در چند ساعت تمام می‌کرد و هیچ‌وقت اندوختهٔ فردا را نداشت. دوست بسیار کم داشت و ما دوستان معدود او هرچه کوشیدیم سر و سامانی به کار او بدهیم، خود نگذاشت. تردیدی نیست که «مناعت طبع» داشت، و این مناعت طبع با بلندپروازی همراه بود و به‌محض این‌که گشایشی در زندگی او پیدا می‌شد، در اندک مدتی تلف می‌کرد... خاصیت بارز شاعری که در بعضی از سخن‌سرایان بوده است، در او نیز بود و آن این بود که با «صاحبان قدرت» نمی‌جوشید و گردن‌فرازی می‌کرد، اما دربارهٔ کسانی‌که به او نزدیک بودند، فروتن بود . گاهی منتهای فرمان‌برداری را داشت. از دیگر خصوصیات عشقی این بود که هیچ‌وقت زیر بار عرف و مقتضیات نمی‌رفت. خشم و نفرتی از اوضاع زمانه داشت و گاهی در این زمینه بسیار بی‌باک و بی‌پروا بود. می‌توان گفت مردی افراطی بود، چه در دوستی و چه در دشمنی، چه در موافقت و چه در مخالفت.

نمونه ای از اشعار میرزاده عشقی:

یاران عبث نصیحت بی حاصلم کنید،

دیوانه ام من عقل ندارم ولم کنید؛

ممنون این نصایحم اما من آن چنان،

دیوانه ای نیم که شما عاقلم کنید؛

مجنونم آن چنین که مجانین ز من رمند،

وای ار به مجلس عقلا داخلم کنید؛

من مطلع نیم که چه با من نموده عشق،

خوب است این قضیه سؤال از دلم کنید؛

یک ذره غیر عشق و جنون ننگرید هیچ،

در من اگر که تجزیه آب و گلم کنید؛

کم طعنه ام زنید که غرقی به بحر بهت،

مردید اگر هدایت بر ساحلم کنید.

 

.......ورزشی

*تصمیم نهایی در خصوص تماشاگران پارالمپیک توکیو

تصمیم گیری در خصوص حضور تماشاگران در پارالمپیک توکیو در ماه جولای ( 25 تیر ماه) اتخاذ خواهد شد.

پنج نهاد اصلی برگزاری بازی های توکیو از جمله کمیته بین المللی المپیک، کمیته بین المللی پارالمپیک، کمیته برگزاری بازی های توکیو، شهرداری توکیو و دولت ژاپن طی جلسه ای در خصوص حضور تماشاگران این رویداد با یکدیگر به بحث و گفتگو نشستند، و طی این نشست تصمیم طرف های ژاپنی به IOC و IPC اعلام شد.

مهم ترین تصمیمات اتخاذ شده به شرح زیر است:

1-در چارچوب محدودیت های اتخاذ شده برای رویدادهای عمومی از سوی دولت ژاپن، محدودیت در نظر گرفته شده برای حضور تماشاگران در بازی های المپیک توکیو، پنجاه درصد ظرفیت استادیوم تا سقف حداکثر 10 هزار نفر در تمام استادیوم ها خواهد بود. (بر اساس اعلام کمیته برگزاری، برنامه حضور دانش آموزان خارج از چارچوب این محدودیت ها است و آنها به عنوان تماشاگر محسوب نخواهند شد)

2-برنامه اعلام شده برای برگزاری بازی ها بدون تغییر باقی خواهد ماند و تماشاچیان با توجه به محدودیت های اعلام شده مجوز حضور در رویداد را دریافت می کنند.

3-چنانچه تا پیش از تاریخ 21 تیر 1400 کشور ژاپن با وضعیت اورژانسی مواجه شود و یا ضرورتی برای انجام اقدامات پیشگیرانه در این کشور به وجود بیاید، هر گونه محدودیت در خصوص حضور تماشاچیان از قبیل برگزاری بازی ها بدون تماشاچی مبتنی بر وضعیت اورژانسی و یا هر اقدام الزامی دیگر در آن زمان خواهد بود.

4-در صورت تغییر شرایط مربوط به پاندمی کووید 19 و همچنین ظرفیت سیستم کادر درمان، تمام پنج نهاد برگزاری بازی ها IOC ،IPC، کمیته برگزاری، شهرداری توکیو و دولت ژاپن، سریعا گردهم خواهند آمد تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.

5-طرف های ژاپنی با هدف پیشگیری از انتشار ویروس و ایمن نگه داشتن محیط اقدام به تهیه دستورالعملی برای تماشاچیان کرده اند که شامل استفاده از ماسک در استادیوم ها، ممنوعیت فریاد کشیدن یا بلند صحبت کردن، ممنوعیت گردهمایی ها و رعایت پروتکل ها حین خروج از استادیوم است. همچنین از تماشاچیان درخواست می شود برای حضور در استادیوم، مستقیم به محل مربوطه رفته و در برگشت هم مستقیما به منزل خود بازگشته و تمام هشدارها و توصیه ها را حین رفت و آمد مدنظر قرار دهند.

6-با توجه به شیوع ویروس کرونا، طرف های ژاپنی مایل به کاهش یا لغو نمایشگاه ها یا برنامه هایی هستند که منجر به بازدید افراد از آنها خواهد شد. همچنین روش هایی برای تشویق و حمایت از ورزشکاران و تیم ها اعلام می شود.

7-به منظور بررسی وضعیت پاندمی و خدمات پزشکی، با مشورت متخصصان دستورالعملی تهیه خواهد شد.

8-تصمیم های مربوطه در خصوص بازی های پارالمپیک تا تاریخ 25 تیر، یک هفته پیش از افتتاحیه بازی های المپیک اتخاذ می شود.

 

......‌حوادث

*رفتم خواستگاری گفتند باید دزد قابلی بشوی

«می‌خواستم سارقی سرشناس شوم» این گفته سارق سابقه ‌داری است که پس از شش بار دستگیری مدعی است وقتی به خواستگاری دختر دزد سابقه ‌داری رفته است، پدرش برای ازدواج او شرط گذاشته که باید دزدی سرشناس شوم! فروردین ماه امسال بود که زن جوانی سراسیمه به اداره پلیس رفت و از پسر جوان موتورسواری به اتهام سرقت گوشی تلفن همراهش شکایت کرد. شاکی در توضیح ماجرا گفت: محل کارم در یکی از خیابانهای مرکزی تهران است. دقایقی قبل از محل کارم بیرون و به داخل خیابان آمدم که تلفن همراهم زنگ خورد. پشت خط یکی از دوستانم بود و باهم شروع به صحبت کردیم و همان لحظه متوجه پسر موتورسواری شدم که در تعقیب من بود. به او شک کردم، اما پسر موتورسوار در کمتر از یک ثانیه روبه ‌روی من قرار گرفت و با قیافه ترسناکی که داشت مرا به شدت ترساند.

او صورتش را به شکل ارواح و شیطان نقاشی کرده بود و روی ساق دستانش هم اشکال ترسناکی خالکوبی شده بود، به طوری که وقتی به او نگاه میکردی چهره‌ ای وحشتناک داشت. در حالی که دست و پایم به لرزه افتاده بود سارق خوفناک گوشی‌ ام را قاپید و به سرعت از محل گریخت. آنقدر وحشت کرده بودم که حتی توان حرف زدن هم نداشتم که از رهگذران درخواست کمک کنم و فقط او را نگاه کردم. با شکایت زن جوان، پرونده به دستور بازپرس شعبه هفتم دادسرای ویژه سرقت تهران برای رسیدگی در اختیار تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

سارقی با چهره شیطان

بدین ترتیب مأموران تحقیقات خود را برای شناسایی سارق موبایل ‌قاپ آغاز کردند، اما دریافتند وی هیچ ردی از خود به جای نگذاشته است و هنگام سرقت هم چهره ‌اش را گریم و پلاک موتورسیکلتش را هم مخدوش کرده است. همزمان با ادامه تحقیقات درباره این حادثه مأموران پلیس با شکایتهای مشابه دیگری روبه ‌رو شدند که همگی حکایت از آن داشت سارق موتورسوار با چهره ‌ای شبیه شیطان و در حالی که دستانش هم خالکوبی ترسناک دارد، تلفن همراه شهروندان را در خیابانهای مرکزی تهران سرقت میکند. همچنین مشخص شد سارق موتورسوار که گاهی سارق دیگری هم همراه او است وقتی با مقاومت مالباخته‌ها روبه ‌رو میشود با تهدید چاقو دست به سرقت میزند.

آخرین سرقت

چند روز قبل در حالی که هر روز به تعداد شاکیان سارق ترسناک افزوده میشد به مأموران کلانتری ۱۴۸ انقلاب خبر رسید که شهروندانی در یکی از خیابانهای اطراف سارق موتورسواری را دستگیر کرده‌اند که چهره‌ ی عجیبی دارد. با اعلام این خبر تیمی از مأموران پلیس راهی محل شدند و سارق را بازداشت و به اداره پلیس منتقل کردند. بررسیها نشان داد سارق دستگیرشده همان سارقی است که از مدتی قبل با چهره ‌ای ترسناک اقدام به سرقت موبایل شهروندان میکند. همچنین معلوم شد وی دقایقی قبل همراه همدستش تلفن همراه مردی را سرقت می ‌کنند که هنگام فرار تعادل موتورسیکلتش را از دست میدهد و به زمین برخورد میکند و رهگذران هم او را دستگیر میکنند، اما همدستش موفق به فرار میشود.

شرط عجیب

متهم که پسر ۲۵ ساله ‌ای به نام شاهرخ و معروف به عقاب شیطان است و قبل از این هم پنج سابقه سرقت در کارنامه ‌اش دارد، اواخر هفته گذشته به دادسرای ویژه سرقت منتقل شد. وی در بازجویی‌ها به سرقت‌های سریالی اعتراف کرد و در ادعایی عجیب گفت که برای ازدواج با دختر جوانی سارق شده و این تنها شرط پدر دختر مورد علاقه‌ اش بوده است. در حالی که تلاش برای دستگیری همدست وی ادامه دارد، متهم برای تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

گفت‌وگو با متهم

شاهرخ، چرا چهره‌ ات را هنگام سرقت ترسناک میکردی؟

واقعیتش دوست داشتم دیگران را بترسانم و از طرف دیگر هم مالباخته‌ها خیلی زود از ترس تسلیم می‌شدند و من زودتر موفق به سرقت می‌شدم، اما این همه ماجرا نیست.

چه ماجرایی؟

ماجرا برمیگردد به پاییز سال ۸۸ که من عاشق دختری به نام ساناز شدم. آن زمان تازه از زندان آزاد شده بودم و تصمیم گرفتم دست از خلاف بکشم و زندگی عادی را شروع کنم و به همین خاطر وقتی عاشق ساناز شدم، فکر کردم اگر با او ازدواج کنم سر به راه میشوم و دور سرقت و خلاف را خط میکشم، اما بعد متوجه شدم پدرش از خلافکاران و سارقان سابقه ‌دار است که بیشتر عمرش را در زندان سپری کرده است. او پیشکسوت سارقان بود و وقتی فهمید من خواستگار دخترش هستم، گفت به شرطی دخترم را به تو میدهم که خلافکار سرشناسی بشی و من هم برای اینکه به دخترش برسم تمام تلاشم را کردم که در بین سارقان و خلافکاران معروف بشوم، اما مورد قبول واقع نشد.

پس شما قبل از خواستگاری هم سابقه داشتید؟

بله سابقه ‌دار بودم، البته قبل از اینکه سارق شوم در مغازه پرده‌ فروشی کار میکردم و درآمدم هم بد نبود، اما یک بار به خاطر تفریح گوشی ‌قاپی کردم و به زندان افتادم و بعد از آن بود که تصمیم گرفتم ازدواج کنم و سر به راه شوم که با شرط پدر ساناز روبه‌ رو شدم، اما هر بار که خلاف میکردم او میگفت که هنوز معروف نشده‌ام.

چگونه میخواست شما معروف شوید؟

میگفت باید بین همه سارقان و خلافکاران اسم دربیاری و میگفت باید خشن باشی.

به همین خاطر چهره‌ ات را ترسناک میکردی؟

بله. من معروف به عقاب شیطان بودم، چون هم ترسناک بودم و هم به سرعت مثل عقاب تلفن همراه رهگذران را سرقت میکردم. این لقب را برای خودم انتخاب کرده بودم که بین سارقان معروف شوم و به گوش پدر ساناز برسد.

آخرین بار که از زندان آزاد شدید کی بود؟

اسفند ماه سال قبل بود که با گذاشتن وثیقه به مرخصی آمدم و فراری شدم. پس از آن به خواستگاری ساناز رفتم، اما پدرش گفت هنوز خیلی معروف نشده‌ ام، بنابراین دوباره شروع به سرقت کردم و چند روز قبل دستگیر شدم.

اموال سرقتی را چه کار میکردید؟

یکسری از گوشیها را میفروختم و یکسری را هم به دوستان خلافکارم هدیه میدادم تا اسم و لقبم سر زبان خلافکاران بیفتد و مثل رابین‌هود مشهور شوم و به گوش پدر ساناز برسد. میخواستم هر طوری شده بین خلافکاران اسم و رسم در بیاورم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *