شناسه خبر: 33955 منتشر شده در مورخ: 1400/4/13 ساعت: 11:07 گروه: اجتماعی  
خبری از واکسیناسیون معلولان نیست/ متولیان برنامه‌ای ندارند

خبری از واکسیناسیون معلولان نیست/ متولیان برنامه‌ای ندارند

جامعه معلولان هنوز در مقابل کرونا واکسینه نشده اند وفعالان این حوزه می گویند متولیان تاکنون به جز معلولان مستقر درمراکز نگهداری و توانبخشی، برنامه ای برای سایرمعلولان ارائه نکرده اند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر، درد و رنج افراد دارای معلولیت که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می‌کنند کم نیست. در این میان مصیبت شیوع کرونا نیز درد دیگری بر آلام این قشر افزوده است. پس از شیوع این بیماری با همه خود مراقبتی افراد دارای معلولیت، بخش زیادی از این افراد با این ویروس درگیر و برخی از آنان نیز جان خود را از دست داده‌اند. حالا این سوال مطرح می‌شود که چرا وزارت بهداشت ۸۰۰ هزار نفر معلول کشور را در اولویت واکسیناسیون قرار نداده است. خبرهای منتشر شده از رسانه‌ها حاکی از واکیسناسیون افراد معلول مستقر در مراکز نگهداری و توانبخشی کشور است و سهم معلولانی که در بین خانواده‌های خود زندگی می‌کنند تا به امروز صفر بوده است.

حال این سوال پیش می‌آید که تکلیف معلول سرپرست خانواری که مجبور هستند برای امرار معاش به صورت مستمر در محل کار خود حاضر باشند چیست؟ رئیس شورای معلولین تشکلهای مردم نهاد استان فارس اظهار داشت: علیرغم پیگیرهای انجام شده و ضرورت واکسیناسیون معلولان در برابر کرونا هنوز از این موضوع خبری نیست. سعید فانی افزود: معلولان به دلیل وضعیت جسمی ویژه ای که دارند، قاعدتاً باید در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار می‌گرفتند که این امر هنوز اجرایی نشده است.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت حتی در خصوص واکسیناسیون معلولان با درجه شدید و خیلی شدید نیز هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است. عضو هیأت مدیره شورای معلولین استان فارس خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند که این نشان می‌دهد، ضرورت واکسیناسیون این افراد کمتر از سایر گروههای در معرض خطر و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیست.

او ادامه داد: در استان فارس نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر معلول شناسایی شده‌اند که از این تعداد بخش قابل توجهی از آنان در وضعیت شدید و یا خیلی شدید قرار دارند. مدیر انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارسه (منطقه جنوب) بیان داشت: متأسفانه وضعیت افراد دارای معلولیت در کشور وضعیت خوبی نیست و این در شرایطی است که شاهد هیچ‌گونه اقدام جدی و عملی توسط مسئولان مربوط برای حل مسائل و مشکلات این قشر نیستیم. فانی تصریح کرد: هزینه‌های گزاف درمان، قیمت سرسام آور لوازم و تجهیزات توانبخشی، پایین بودن میزان مستمری افراد تحت پوشش، کیفیت پایین لوازم توانبخشی موجود، عدم مناسب سازی اماکن و معابری شهر برای تردد معلولان و عدم بکارگیری و استخدام معلولان تحصیل کرده با توجه به اینکه طبق قانون اساسی سهمیه ۳ درصد استخدام حق مسلم معلولان می‌باشد، از جمله مسائل حل نشده این قشر از جامعه است که باید در دولت جدید برای آنان چاره اندیشی شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *