شناسه خبر: 33941 منتشر شده در مورخ: 1400/4/9 ساعت: 12:35 گروه: اجتماعی  
مازندران با بیش از ۹ هزار دانش آموز تلفیقی پیشرو در آموزش های تلفیقی فراگیر

مازندران با بیش از ۹ هزار دانش آموز تلفیقی پیشرو در آموزش های تلفیقی فراگیر

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران گفت: استان مازندران با ۹ هزار و ۲۶۶ دانش آموز در ۱۹۸۲ مدرسه عادی پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه یکی از استان های پیشرو در زمینه آموزش های تلفیقی فراگیر است.

به گزارش ایران سپید از آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که با حضور مجازی روسای ادارات آموزش و پرورش استان مازندران و مدیران مدارس استثنایی این استان برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت های آموزش و پرورش استان مازندران اظهار کرد: یکی از جلوه های عدالت بویژه در عصر کرونا عدالت دیجیتالی است و  در گسترش عدالت دیجیتالی استان مازندران پیشتار است.

جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه طرح هدایت با هدف تامین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد، گفت: سه میلیون دانش آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند و استان مازندران به همراه خوزستان رتبه اول تامین تجهیزات هوشمند آموزشی را با تامین ۳۳ هزار تبلت برای دانش آموزان محروم کسب کرده است.
وی افزود: استان مازندران در میزان پوشش پیش دبستانی نیز رتبه اول در کشور را دارد و این نشان از فعالیت های خاص این استان است.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی برای استقرار عدالت اجتماعی بعد از  انقلاب تاسیس شده است، گفت: رسیدن به عدالت اجتماعی از طریق عدالت آموزشی امکان پذیر است.

وی  با بیان اینکه خداوند در قرآن‌کریم رسالت پیامبر اکرم را  اقامه عدل با ابزار فرهنگی یعنی بینه،‌ کتاب و منطق می داند، اظهار کرد: یکی از کارویژه های  نظام آموزش و پرورش کارویژه ایجاد عدالت آموزشی از طریق تعلیم و تربیت است.

حسینی با بیان اینکه در مطالعات انجام شده ۷ درصد انسان ها از یک ربع مغز خود استفاده می کنند، ۶۰ درصد از دو ربع ، ۳۰ درصد از سه ربع و تنها ۳ درصد از چهار ربع مغز خود استفاده می کنند، اظهار کرد:  نظریه تعلیم و تربیت تمام ساحتی بر این تاکید دارد که باید به دنبال تربیت انسان های تمام ساحتی باشیم که در تمام ابعاد شخصیتی و مغزی رشد کرده باشند.

معاون وزیر با بیان اینکه امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از دوره های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است  اظهار کرد: در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می گردد.

‏وی گفت: وقتی از همه انسان ها و نقش آنها در توسعه سخن می گوئیم دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل می شود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه ایفا  می نمایند.
‏وی افزود: وظیفه اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه های انسانی است و تمام انسان‌ها از جمله دانش‌آموزان با نیازهای ویژه  باید از  همه امکانات بهره‌مند شوند.
‏حسینی تصریح کرد:  با همین نگاه  آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۲۷۰ برای پوشش این دانش آموزان با مصوبه مجلس  ایجاد شده  است و پوشش تحصیلی از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۱۸ برابر افزایش یافته است.
‏حسینی با بیان اینکه بر اساس  « اصل تفاوت های فردی»  انسان ها با یکدیگر متفاوتند، اظهار کرد:  توجه به تفاوت های فردی با رویکرد دارایی محور  از جمله اصولی است که در نظام های تعلیم و تربیت دنیا بر آن  تکیه می شود و با این نگاه باید گروه های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقاء تعلیم و تربیت آنها را فراهم ساخت.
‌معاون وزیر با بیان اینکه آموزش پرورش استثنایی پیشران کیفیت بخشی به کل نظام آموزش و پرورش است، گفت: فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی بسیار تخصصی است و نیاز به نیروهای متخصص دارد و هر تحولی در این حوزه منجر به تحول در کل نظام تعلیم و تربیت می شود.
وی افزود: بسیاری از دانش آموزان با نیازهای ویژه در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند و نظام تعلیم و تربیت استثنایی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی گام بر می‌دارد.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی تخصصی ترین سازمان در بین دستگاه های آموزش و پرورش است، اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی مینیاتوری از تمام فعالیت های آموزش و پرورش برای تعداد محدودی از دانش آموزان است.

وی یکی از استراتژی های سازمان آموزش و پرورش استثنایی اجتماعی شدن این سازمان دانست و گفت: در راستای اجتماعی شدن با بسیاری از دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد تفاهم نامه منعقد شده  در ۵۰۰ مدرسه استثنایی کشور برنامه ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه اجرا می‌شود و این مدارس دبیرخانه همکاری های مشترک یک دستگاه اجرایی با آموزش و پرورش هستند.

حسینی با اشاره به فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: ۲۰۰ باشگاه پیشکسوتان آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته با هدف تجربه گردانی و استفاده از بازنشستگان به عنوان راهنمایان بالینی ایجاد شده است که ۱۰ باشگاه متعلق به استان مازندران می باشد.
وی افزود: ایجاد پارلمان اولیای دانش‌آموزان استثنایی، مشارکت اولیای متخصص در برنامه اولیایاری و ایجاد ۷ دبیرخانه کشوری برای آموزش به والدین ۷ طیف تحت پوشش از جمله برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مشارکت اولیا است.
حسینی رسالت آموزش و پرورش استثنایی را استاندارد سازی تمام ابعاد تعلیم و تربیت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و گفت: یکی از خدمات آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است که یکی از گسترده ترین فعالیت های آموزش و پرورش است.
وی افزود: سال گذشته علیرغم شرایط کرونایی بالاترین سطح پوشش در برنامه سنجش  با ۹۸.۸ درصد رخ داد و برای سال جاری پوشش ۹۹ درصدی هدف گذاری شده است.
حسینی گفت: ایجاد یک پایگاه دائمی آکوستیک سنجش برای استان ها منجر به پوشش تمام نوآموزان بدو ورود به دبستان در برنامه سنجش خواهد شد.
معاون وزیر با بیان اینکه غربالگری و سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی از سال ۹۶ به برنامه سنجش اضافه شده است، گفت: در سال جاری علاوه بر سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان، سنجش ۶۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به پیش‌دبستانی نیز هدف‌گذاری شده است.

حسینی در ادامه گفت: شناسایی نشانگان مشکلات ویژه یادگیری یکی از برنامه‌های سنجش در سال جاری است و در ۵ استان غربالگری نشانگان مشکلات یادگیری نوآموزان بدو ورود به پیش‌دبستان به‌صورت پایلوت انجام خواهد شد.

وی افزود: سنجش حرکات اصلاحی نوآموزان بدو ورود به دبستان با همت معاونت سلامت و تربیت‌بدنی، سنجش پردازش‌های شنیداری و غربالگری نارساخوانی از دیگر اقدامات برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری است.

حسینی ارتقای کیفی برنامه تلفیقی فراگیر را یکی از برنامه های آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: با تصویب شورای سازمان به زودی شورای تلفیقی فراگیر آموزش و پرورش در راستای کیفیت بخشی به این برنامه تشکیل خواهد شد.
وی افزود: استان مازندران با ۹ هزار و ۲۶۶ دانش آموز در ۱۹۸۲  مدرسه عادی پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه یکی از استان های پیش رو در زمینه آموزش های تلفیقی فراگیر است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *