شناسه خبر: 33932 منتشر شده در مورخ: 1400/4/8 ساعت: 15:02 گروه: اجتماعی  
رشد ۱۶۰ درصدی برنامه‌های سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی

رشد ۱۶۰ درصدی برنامه‌های سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی

رییس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی از رشد ۱۶۰ درصدی برنامه‌های اجرایی این سازمان در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ خبر داد.

به گزارش ایران سپید از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست شورای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی که با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌ و پرورش برگزار شد، گزارشی از فعالیت سال گذشته آموزش‌وپرورش استثنایی ارایه داد و اظهارداشت: سال گذشته سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات به هنگام طلایی و توسعه مشارکت‌ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن با  هشت برنامه و ۳۰ فعالیت در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شد که ۹۳.۳ درصد فعالیت‌های این بسته‌ها تأسیسی بود.

وی با یادآوری دستاوردهای بسته تحولی مدرسه انطباقی یادآور شد: بسته تحولی مدرسه انطباقی به دنبال مناسب‌سازی تمامی ابعاد تعلیم‌وتربیت برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است و در بخش مناسب‌سازی فضا و تجهیزات سال گذشته ۶۴ مدرسه به‌صورت الگویی مناسب‌سازی شد و برای سال جاری نیز ۱۶۰ مدرسه مناسب‌سازی خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در راستای نهضت مشارکت توان‌افزایی سال گذشته ۸۴ میلیارد تومان خیرین برای خرید تجهیزات توان‌بخشی، ورزشی و آموزشی به آموزش‌وپرورش استثنایی کمک کردند و در سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.

 حسینی همچنین گفت: بخش دیگر از فعالیت بسته تحولی مدرسه انطباقی توسعه مراکز مشکلات ویژه یادگیری بود که تعداد این مراکز از ۵۰۰ مرکز در سال گذشته به ۷۸۵ مرکز رسید.

وی تصریح کرد: افزایش مراکز مشاوره از ۱۵ مرکز به ۵۳ مرکز، سالن‌های ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی از ۳۰ سالن به ۴۱ سالن و ایجاد مراکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی و مشاوره همچنین اتاق‌های چند حسی از جمله فعالیت‌های انجام شده دربسته تحولی مدرسه انطباقی است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور موردنیاز است، اظهار داشت: ساخت این مدارس از ۱۸ ماه گذشته در قالب نهضت از خشت تا بهشت آغاز شده و تاکنون ۱۴۵ مدرسه کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است.

حسینی مناسب‌سازی نیروی انسانی رو یکی دیگر از ابعاد بسته تحولی مدرسه انطباقی دانست و گفت: سال گذشته به هشت هزار نفر زبان اشاره و خط بریل آموزش داده شد درصورتی‌که هدف‌گذاری پنج هزار نفر بود و ۱۵ درصد معلمان دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی نیز مهارت‌های چندگانه را آموزش دیدند و برای سال ۱۴۰۰ نهضت آموزش جهت‌یابی و حرکت هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: تولید بیش از هفت هزار محتوای آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی استاندارد و بارگذاری در شبکه شاد و مناسب‌سازی و یا تألیف ۱۲۴ عنوان کتاب و درس‌افزار در سال گذشته از جمله اقدامات در زمینه مناسب‌سازی و تولید محتواهای استاندارد در بسته مدرسه انطباقی بود.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تکیه بر فناوری‌های نوین را یکی دیگر از محورهای بسته تحولی مدرسه انطباقی دانست و گفت: ایجاد اپلیکیشن جامع آموزش و اطلاع‌رسانی، راه‌اندازی سامانه ندای همراه برای دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر، ایجاد پایگاه آموزش مجازی در ۳۲ استان، مناسب‌سازی شبکه شاد و اهدای بیش از ۳۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان کم‌برخوردار استثنایی از جمله اقدامات انجام شده در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش‌وپرورش استثنایی است.

حسینی در ادامه به تشریح دستاوردها و فعالیت‌های انجام شده در خصوص بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی پرداخت و یادآور شد: سال گذشته سند جامع مداخلات به هنگام طلایی در آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شد و افزایش ۱۵ درصدی ارایه خدمات توان‌بخشی به نوآموزان پیش دبستانی در این بسته تحولی هدف‌گذاری شده بود اما با تلاش‌های انجام شده افزایش   ۶۱.۷ درصدی را در این حوزه شاهد بودیم.

وی افزود: هدف‌گذاری افزایش ۴۵ درصدی خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای و تحقق ۵۰ درصدی و هدف‌گذاری افزایش ۵ درصدی خدمات مشاوره‌ای و تحقق ۸.۹ درصدی از جمله دستاوردهای سال گذشته بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی بود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ افزایش پوشش تحصیلی نوآموزان پیش‌دبستانی از ۱۰ هزار و ۹۹۱ نفر به ۱۵ هزار نفر هدف‌گذاری شده است.

۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش سنجش قرار گرفتند

حسینی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی را یکی از فعالیت‌های بزرگ سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی دانست و گفت: سال گذشته باوجود شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند و هدف‌گذاری این برنامه برای سال ۱۴۰۰ پوشش ۹۹ درصدی است.
وی به ارایه دستاوردها و فعالیت‌های انجام شده در خصوص بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها و اجتماعی شدن پرداخت و تصریح کرد: فعالیت‌های این بسته تحولی در چهار حوزه معلمان، اولیا، دانش‌آموزان و تشکل‌های مردمی و پیش‌کسوتان تدوین و اجرایی شد.

وی افزود: طرح جمع‌آوری ایده‌های مطلوب با جمع‌آوری ۶۲ ایده، گروه‌بندی حرفه‌ای معلمان با مشارکت ۵ هزار و ۲۵۳ معلم و تحقق ۲۵ درصدی نظارت همتا با هدف تجربه گردانی از جمله فعالیت‌های بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه معلمان برای سال ۹۹ بود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ایجاد پارلمان مشورتی اولیا در سطح استانی و سطح ملی، طرح مدرسه یاری اولیا با مشارکت ۴ هزار و ۲۹۶ ولی متخصص دانش‌آموزان و اجرایی‌سازی طرح اولیای همیار معلم ویژه شرایط کرونایی از جمله فعالیت‌های انجام شده بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه اولیا برای سال ۹۹ بود.

حسینی افزود: برای سال ۱۴۰۰ بسته تحولی مشارکت اولیا در هفت محور تدوین شده است و به‌زودی اجرایی می‌شود.

وی با بیان فعالیت‌های انجام شده سال گذشته بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه دانش‌آموزان اظهار داشت: ایجاد مجلس دانش‌آموزی مستقل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح منطقه‌ای و ملی، تحقق ۷۰ درصدی برنامه هر دانش حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۴۶ درصد مدارس در برنامه هر مدرسه یک سرود و تحقق ۴۱.۷ درصدی طرح مدام از جمله دستاوردهای سال گذشته بسته توسعه مشارکت‌ها در حوزه دانش‌آموزان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: تحقق ۶۵.۱ درصدی برنامه گنجینه مدیریتی، ایجاد ۲۱۰ باشگاه پیش‌کسوتان با تحقق ۶۵.۱ درصدی و اجرای برنامه صد مدرسه صددبیرخانه در ۵۰۰ مدرسه استثنایی از جمله دستاوردهای بسته توسعه مشارکت‌ها در حوزه پیش‌کسوتان است.

حسینی یکی از نیازهای اساسی دانش‌آموزان استثنایی را یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و شغلی دانست و گفت: تدوین سند جامع آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای، تدوین و تصویب ۵۰ استاندارد شغلی، تدوین و تصویب شیوه‌نامه کیفیت‌بخشی به آموزش‌های مهارتی، ایجاد دستکم ۳۲ نمایشگاه دستاوردهای دانش‌آموزان استثنایی، تجهیز ۱۳۸۶ کارگاه هنرستان‌های پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای و تصویب آیین‌نامه دوره متوسطه کاردانش دانش‌آموزان استثنایی در شورای‌عالی آموزش‌وپرورش از جمله اقدامات در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

وی در ادامه با بیان این که آموزش‌وپرورش استثنایی در قالب ۷۸۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری به دانش‌آموزان عادی دارای مشکلات یادگیری خدمات ارایه می‌دهد، گفت: تدوین سند توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری با ۴ راهبرد، ۵ برنامه و ۳۰ طرح، تدوین شاخص‌های استانداردسازی مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طراحی اپلیکیشن اطلاع‌رسانی، اجرای غربالگری نوآموزان پیش‌دبستانی در معرض مشکلات ویژه یادگیری و ارائه خدمات به دیرآموزان پیش‌دبستانی با تدوین ۴ کتاب بخشی از اقدامات در حوزه مراکز مشکلات ویژه یادگیری است.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به دیگر اقدامات انجام شده سازمان در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: پوشش ۸۰ درصدی دانش‌آموزان استثنایی در حوزه خدمات توان‌بخشی درون و برون مدرسه‌ای و استفاده ۲۷ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه از خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای، پرداخت ۶.۵ میلیارد تومان کمک‌هزینه خدمات حمایتی در ۱۸ آیتم و رشد ۵۱ درصدی بودجه سازمان از دیگر دستاوردهای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سال ۹۹ است.

حسینی افزود: بودجه مصوب سازمان در سال ۱۴۰۰ به ۲۹۶ میلیارد تومان رسیده است که نشان از رشد ۱۵۱ درصدی دارد.

وی تصریح کرد: در سال جاری افزایش ۳۰ درصدی ارایه خدمات توان‌بخشی به‌پیش دبستانی‌ها و ۶۰ درصدی به دبستانی‌ها هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش یکی از برنامه‌های دیگر سازمان را توسعه و ایجاد مراکز موردنیاز دانش‌آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد و گفت: تعداد مدارس خاص استثنایی در سال ۱۳۹۹ به هزار و ۷۲۰ مدرسه رسید که ۱۹۹ مدرسه بیشتر از سال ۹۸ است و با ایجاد ۱۱۰ مرکز جدید مشکلات ویژه یادگیری تعداد این مراکز در پایان سال ۹۹ به ۷۸۵ مرکز رسید.

حسینی افزود: ۳۰ سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در سال ۹۷ در کشور وجود داشت که تعداد این سالن‌ها در سال ۹۹ به ۴۳ سالن رسید و ۲۹ سالن ورزشی نیز در حال ساخت است.

وی گفت: تعداد مراکز مشاوره و راهنمایی دانش‌آموزان استثنایی از ۸ مرکز در سال ۹۷ به ۵۱ مرکز در سال ۹۹ رسیده است که نشان از رشد ۵۳۷ درصدی دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: راه‌اندازی ۲۱۰ باشگاه پیشکسوتان، ۳۲ پایگاه جامع آموزش مجازی، ۳۲ پایگاه سنجش آکوستیک، هفت مرکز جامع خدمات تشخیصی، مشاوره‌ای و توان‌بخشی، ۳۲ استودیوی تولید محتوای الکترونیکی و ۵۹ اتاق تربیت‌بدنی از جمله اقدامات نوآورانه سال ۹۹ است که در گذشته این‌گونه مراکز در آموزش‌وپرورش استثنایی وجود نداشت.

 بازنگری گروه های کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه، تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش‌وپرورش استثنایی ازجمله دستورات سی و سومین جلسه شورای آموزش‌وپرورش استثنایی بود که موردبحث و بررسی قرار گرفت و هر یک از اعضای شورا، نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *