شناسه خبر: 33925 منتشر شده در مورخ: 1400/4/8 ساعت: 08:50 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 8 تیر 1400

روزنامه سه شنبه 8 تیر 1400

عناوین امروز: امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه کمیته ملی پارالمپیک، وزارت آموزش‌وپرورش و آموزش‌وپرورش استثنایی-ارائه خدمات بهزیستی به معلولان ناشی از حوادث-هشت توصیه به بزرگسالانی که سودای موسیقی‌دان شدن دارند-گزارشی از مراسم افتتاح تالار پارالمپیک-مجازات قتل کودکانه به‌ خاطر استوری اینستاگرام/ از ترسم چاقو برداشتم-دعوت­نامه شبکه تشکل­های نابینایان و کم­بینایان چاووش جهت شرکت در مجمع عمومی عادی به طور فوق­العاده این شبکه.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰

۱۸ ذوالقعده ۱۴۴۲

۲۹  ژوئن ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۳۵ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه کمیته ملی پارالمپیک، وزارت آموزش‌وپرورش و آموزش‌وپرورش استثنایی

*ارائه خدمات بهزیستی به معلولان ناشی از حوادث

*هشت توصیه به بزرگسالانی که سودای موسیقی‌دان شدن دارند

*گزارشی از مراسم افتتاح تالار پارالمپیک

*مجازات قتل کودکانه به‌ خاطر استوری اینستاگرام/ از ترسم چاقو برداشتم

*دعوت­نامه شبکه تشکل­های نابینایان و کم­بینایان چاووش جهت شرکت در مجمع عمومی عادی به طور فوق­العاده این شبکه

........خبر ویژه

*امضای تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه کمیته ملی پارالمپیک، وزارت آموزش‌وپرورش و آموزش‌وپرورش استثنایی

با حضور حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش، خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک، اسبقیان رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین، مظلومی رئیس فدراسیون ورزش‌های نابینایان و بابویی رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه کمیته ملی پارالمپیک، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان

سید جواد حسینی در این نشست که در محل کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد با بیان اینکه هدف آموزش‌وپرورش استثنایی، مهیا نمودن دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای زندگی است اظهار کرد: این مهمّ در بستر آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی شکل می‌گیرد و فعالیت‌های تربیت‌بدنی بهترین امکان را برای یادگیری و تمرین این نوع آموزش‌ها فراهم می‌نماید.

وی افزود: فعالیت‌های تربیت‌بدنی که عمدتاً حرکت محور و سلامت‌محور هستند، در بهترین حالت خود نقش فعالیت‌های توان‌بخشی، توانمندسازی و تقویت قوای جسمانی و ایمنی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را دارد و در بدترین حالت خود، مانع افزایش معلولیت و ناتوانی این گروه از دانش‌آموزان و مانعی برای ایجاد ناتوانی‌ها و معلولیت‌های ثانویه می‌گردد.

وی تصریح کرد: ورزش برای دانش‌آموزان استثنایی علاوه بر سلامت موجب اجتماعی شدن و بازگشت آنان به زندگی عادی می‌شود.

 معاون وزیر با بیان اینکه برای دانش‌آموزان استثنایی به دلیل شرایط خاص جسمی، امکان ورزش در مکان‌های عمومی وجود ندارد اظهار کرد: در راستای حل مشکل فضای ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تاکنون 41 سالن ورزشی ویژه این دانش‌آموزان در کشور ساخته شده است. علاوه‌برآن 29 سالن ورزشی دیگر در حال ساخت است و پیگیری ساخت 360  سالن ورزشی درون مدرسه‌ای و 60 اتاق بازی نیز در حال انجام است.

معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان‌افزایی با هدف تأمین تجهیزات ورزشی، آموزشی و توان‌بخشی برای دانش‌آموزان استثنایی در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است گفت: در قالب این نهضت ۱۰۵ نوع وسیله توان‌بخشی، ورزشی و کمک‌آموزشی برای ۸۰ هزار نفر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در قالب نهضت توان‌افزایی باید تأمین شود که 19 قلم آن تجهیزات ورزشی است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به کمک ۷۶ میلیاردتومانی خیرین در سال گذشته به آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه تأمین تجهیزات نهضت توان‌افزایی گفت: از این میزان بیش از ۳۱ میلیارد تومان مشارکت خیرین در حوزه تأمین تجهیزات ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

 حسینی با تقدیر از حضور مسئولین فدراسیون‌های ورزشی در این نشست گفت: این تفاهم‌نامه مربعی از همکاری مشترک کمیته ملی پارالمپیک، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت، سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و فدراسیون‌های ورزشی حوزه آموزش‌وپرورش و پارالمپیک است.

معاون وزیر با اشاره به محورهای تفاهم‌نامه گفت: آموزش و توانمندسازی مربیان ورزشی حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی، گسترش مسابقات ورزشی در ابعاد مختلف، برگزاری همایش‌های علمی و انجام پژوهش‌های علمی، توسعه و ترویج ورزش‌های پارالمپیک در مدارس، استفاده از تجهیزات و امکان مشترک، ایجاد کانون‌های ورزشی، استعدادیابی و مشارکت با آکادمی کمیته ملی پارالمپیک در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، فنی و ورزشی از جمله محورهای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه است.

وی در پایان گفت: این تفاهم‌نامه مسیر همکاری مشترک را هموار می‌کند و نتایج آن منجر به افزایش کیفیت فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.

 در این نشست حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش‌وپرورش ضمن ابراز خوشحالی از مبادله تفاهم‌نامه اظهار کرد: آموزش‌وپرورش وزارتخانه‌ای با بیش از یک میلیون معلم و ساختاری مویرگی در تمام نقاط کشور است که کارهای تیمی در آن با قدرت و سرعت بسیار بالایی قابلیت انجام را دارد.

وی افزود: در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش 40 هزار نیرو وجود دارد که بیش از ۳۳ هزار نفر از آنها نیروهای متخصص در حوزه تربیت‌بدنی هستند و استعدادیابی و پرورش قهرمانان آینده از دل مدارس و توسط همین نیروها صورت می‌گیرد.

 حمیدی با بیان اینکه ورزش جانبازان و معلولین کشور در کل دنیا جایگاه برجسته‌ای دارد اظهار کرد: شناسایی استعدادهای ورزشی کشور در حوزه معلولین نیز از آموزش‌وپرورش شروع می‌شود و آموزش‌وپرورش آمادگی هر نوع همکاری با کمیته ملی پارالمپیک را دارد.

وی تصریح کرد: پارالمپیک برندی است که از آن می‌توان در گفتمان‌سازی خانواده‌ها برای ترغیب دانش‌آموزان استثنایی به ورزش، افزایش فعالیت‌های بدنی این دانش‌آموزان و استعدادیابی استفاده نمود.

همچنین در این نشست خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک نیز اظهار کرد: گام اول ورزش قهرمانی حوزه پارالمپیک از مدارس شروع می‌شود و این تفاهم‌نامه موجب همکاری مشترک در استعدادیابی و رشد ورزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.

وی با اشاره به نقش اصلی خانواده‌ها در ترغیب دانش‌آموزان استثنایی به ورزش گفت: یکی از ورزش‌های حوزه معلولین ورزش بوچیا است که بیشترین جذب در این ورزش مربوط به ایران است و این با تکیه بر ظرفیت خانواده‌ها است.

 

..............گزارش ویژه

*ارائه خدمات بهزیستی به معلولان ناشی از حوادث

محمدرضا شهبازی گفت: افرادی که در اثر تصادفات دچار معلولیت می شوند می توانند برای دریافت خدمات به بهزیستی مراجعه کنند و متقاضی باشند اما در حال حاضر سیستم ارجاعی برای معرفی افراد دارای معلولیت وجود ندارد.

محمدرضا شهبازی گفت: افرادی که در اثر تصادفات دچار معلولیت می شوند می توانند برای دریافت خدمات به بهزیستی مراجعه کنند و متقاضی باشند اما در حال حاضر سیستم ارجاعی برای معرفی افراد دارای معلولیت وجود ندارد.

او افزود: در این روش ملاک تشخیص میزان افت عملکرد ، فعالیت و مشارکت فرد است. بنابراین علت ایجاد معلولیت، در تعیین نوع و شدت معلولیت تاثیر ندارد و میزان افت عملکرد غیر قابل برگشت و یا افت پیشرونده معلولیت محسوب می شود.

میزان افت عملکرد معیاری برای شدت و نوع معلولیت است

مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه براساس اینکه افت عملکرد در کدام دستگاه ها و سیستم بدن اتفاق می افتد، نوع و شد معلولیت سنجیده می شود، تصریح کرد: افرادی که بر اثر تصادفات دچار ضایعه نخایی می شوند نیز با همین روش ارزیابی می شوند ولی با توجه به اهمیت ارائه خدمات بهنگام به این گروه از آسیب ها، آنان در اولویت برنامه های توانبخشی قرار دارند.  

او ادامه داد: نمی توان عنوان کرد چند درصد از افرادی که در تصادفات دچار معلولیت می شوند به ما مراجعه می کنند.

شهبازی گفت: هر کسی با هر معلولیت و منشائی اگر به خدمات توانبخشی اجتماعی و حمایتی نیاز داشته باشد می تواند به مراکز خدمات بهزیستی در سراسر کشور مراجعه کند و ما خدمات را ارائه خواهیم کرد.

شهبازی ادامه داد: افرادی که در اثر تصادفات دچار معلولیت می شوند می توانند برای دریافت خدمات به بهزیستی مراجعه کنند و متقاضی باشند، اما در حال حاضر  سیستم ارجاعی برای معرفی افراد دارای معلولیت وجود ندارد.

او گفت: بنابراین در اکثر مواقع خود افراد هستند که برای دریافت خدمات به سازمان مراجعه می کنند البته برنامه های اجتماع محوری از قبیل برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه نیز وجود دارد که به صورت فعال نسبت به شناسایی افراد دارای معلولیت عمل می کند.

شهبازی تصریح کرد: در شناسایی افراد ضایعه نخاعی و بعضی دیگر از آسیب ها به دنبال آن هستیم که سیستم ارجاع بین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان هلال احمر و سازمان بهزیستی  برقرار شود.

مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برنامه ای طراحی شده که سیستم بهداشتی بتواند در این زمینه ورود کند، ادامه داد:  امکانی را فراهم می کنیم در پروژه ها و برنامه های خاصی که داریم این افراد را شناسایی کنیم.

شهبازی بیان کرد: 54 فعالیت حمایتی و توانبخشی را ارائه می کنیم که شامل پرداخت مستمری، پرداخت حق پرستاری، حمایت های دانشجویی و دانش آموزی، مناسب سازی منزل، حمایت برای تسهیل تردد، پلاک ویژه معلولان، ، پیگیری استخدام 3 درصد،  ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در مراکز روزانه، مراقبت و توانبخشی در مراکز شبانه روزی می شود.

مدیر کل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: این افراد می توانند از حمایت های سایر معاونت های سازمان بهزیستی نیز استفاده کنند.

 

.......آهنگ و درنگ

*هشت توصیه به بزرگسالانی که سودای موسیقی‌دان شدن دارند

۱. ساز مناسب انتخاب کنید.

سعی کنید از یک ساز استاندارد استفاده کنید. یک ساز استاندارد هم از لحاظ فیزیکی و هم موسیقایی به شما کمک‌های بسیاری می‌کند. بعنوان مثال اگر از یک ساز غیر استاندارد (از نظر حجم و اندازه و فرم) استفاده کنید، در نشستن پست ساز و یا دست گرفتن ساز دچار مشکل می‌شوید و آسیب می‌بینید. همینطور اگر از یک ساز غیر استاندارد استفاده کنید، به مشکلات موسیقایی بر می‌خورید. یکی از این مشکلات می‌تواند کوک خالی کردن ساز باشد. و این‌ها بسیار موجب دردسر شما خواهد شد. پس سعی کنید با صرف هزینهٔ مناسب یک ساز استاندارد مناسب تهیه کنید.

۲. خودآموزی نکنید

این امر تنها از نابغه‌های جهان بر می‌آید که بدون استاد موسیقی یاد بگیرند و ساز بزنند. همچنین یادگیری یک ساز نیازمند آگاهی و تعلیم است. یادگیری هر سازی پیچیدگی‌های خود را دارد که تنها یک استاد می‌تواند به شما آموزش دهد. همچنین باید در خاطر داشته باشید که تکنیک‌های ساز را نمی‌توانید بدون راهنمایی یاد بگیرید.

شما نیازمند یک راهنما و یک استاد خوب در تمام مراحل یادگیری هستید.

پس سعی کنید با یک استاد خوب شروع کنید و یا از ویدیوهای آموزشی استفاده کنید.

۳- دو نوازی کنید (دوئت)

برای آنکه موسیقی برایتان لذت بخش تر شود، سعی کنید دو نوازی کنید. دو نوازی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به موسیقی شما نیز کمک کند. مقداری که از یادگیریتان گذشت، می‌توانید قطعاتی را که یاد گرفته‌اید با دوسناتان بنوازید. همنوازی با یک ساز دیگر به شما روحیه می‌دهد و موسیقی را برایتان لذت بخش تر می‌کند.

سعی کنید به هر طریقی از موسیقی لذت ببرید.

۴- هر روز تمرین کنید

تمرین رکن اساسی موسیقی است.

بزرگسالان به دلیل کنترل عضلانی بیشتر و همچنین آگاهی بیشتر از زبان موسیقی، با تمرین اصولی زودتر رشد می‌کنند. تمرین اصولی نیز شامل تمرین ساز در بازه‌های زمانی نیم ساعته است. که باید با گرم کردن دستان آغاز و تمرین قطعات و سپس بررسی مشکلات خاتمه یابد. هر چه میزان تمرین‌های نیم ساعته در روز بیشتر باشد، بهتر است.

۵- بر روی موسیقی مورد علاقه خود کار کنید

هیچ نیازی نیست حتماً موسیقی کلاسیک بنوازید. یکی از اشتباهاتی که در تمرین اهالی موسیقی نیز تأثیر می‌گذارد، تمرین بر روی قطعاتی است که علاقه‌ای به آن ندارند. اگر از سبک پاپ لذت می‌برید، همان را کار کنید. اگر از موسیقی‌های کلاسیک خوشتان می‌آید، سعی کنید با همان متد پیش بروید.

۶- یکی از ابزارهای پیشرفت شما در موسیقی، گوش‌های شما هستند. یک نوازنده باید گوش‌های قوی داشته باشد. هنگامی که شما یک گوش موسیقایی خوب داشته باشید، قطعات را بیش از پیش بهتر و صحیح‌تر درک می‌کنید. این یک موفقیت برای شما محسوب می‌شود. اما اکثر هنرجویان از این امر غفلت می‌کنند و توجهی به گوش موسیقایی و رشد آن نمی‌کنند. این نیز بر اثر یک باور غلط در موسیقی صورت گرفته است که موزیسین‌ها بیشتر بر روی مهارت‌های خواندن نت تمرکز می‌کنند.

۷- خودتان را با کودکان مقایسه نکنید

هر چند که نمی‌توان کتمان کرد کودکان جذب مطالب بالاتری دارند. اما این مسئله را نیز باید در نظر گرفت که بزرگسالا ن آگاه‌ترند. آگاهی و قدرت عضلانی و همچنین درک بهتر، از دلایل پیشرفت بزرگسالان است. پس اصلاً خودتان را با هیچ کس مقایسه نکنید. شما نیز می‌توانید به کمک تمرین‌های بیشتر و همچنین بالا بردن اطلاعاتتان دربارهٔ موسیقی سریع‌تر از همه پیشرفت کنید.

۸- بداهه نوازی کنید

بداهه نوازی را بیاموزید.

شاید ابتدا کمی ترسناک باشد اما کم کم راه می افتید.

بداهه نوازی یکی از روش‌های پیشرفت در یادگیری است.

بداهه نوازی کمی ترسناک بنظر می‌رسد اما اگر آن را تمرین کنید باعث رشد خلاقیت شما می‌شود.

پس بداهه نوازی را نیز در دستور کارتان بگذارید.

در واقع شما در کلاس‌های موسیقی با یادگیری نت‌ها، کلمات موسیقی را یاد می‌گیرید.

بعد از کلمات به جمله بندی‌ها آشنا می‌شوید و بعد از آن این شما هستید که باید این کلمات و جملات را بر اساس آنچه می‌خواهید، کنار هم بگذارید. بداهه نوازی در موسیقی حکم یک بیان دلخواه با جملاتی که از پیش یاد گرفته‌اید را دارد.

 

.......ورزشی

*گزارشی از مراسم افتتاح تالار پارالمپیک

مراسم افتتاح تالار پارالمپیک و رونمایی از سردیس محمد رضا میرزایی جابری، ملی پوش پیش کسوت و پر افتخار تیم پارا دو و میدانی با حضور محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، پیروز حناچی، شهردار تهران، رؤسای کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک و جمعی از مسئولین ورزش کشور برگزار شد.

در این مراسم، تالار پارالمپیک به محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک تقدیم شد و از این پس این تالار محلی برای نمایش گنجینه کمیته ملی پارالمپیک اعم از مدال های اهدایی ورزشکاران، کاپ ها و نمادهای با ارزش، البسه و تجهیزات ورزشی اهدایی از سوی ورزشکاران و ... خواهد بود.

همچنین با حضور محمدرضا میرزایی جابری، ملی پوش پیش کسوت تیم دو و میدانی جانبازان و معلولین، از سردیس وی رونمایی شد.

میرزایی، متولد سال 1344 در شیراز و ورزشکار پیش کسوت تیم ملی، در جریان عملیات کربلای پنج در سال 1365، به درجه رفیع جانبازی نائل شد و در جریان رقابت های پارالمپیک آتلانتا 1996، سیدنی 2000، آتن 2004 و پکن 2008، موفق به کسب 4 نشان ارزشمند طلا در ماده پرتاب نیزه شده است.

وی علاوه بر کسب این افتخارات، در رقابت های دیگر بین المللی نیز موفق به افتخار آفرینی شده است و در کارنامه ورزشی اش عضویت کمیته ورزشکاران کمیته پارالمپیک آسیا و پرچمداری کاروان ایران در بازی های پارالمپیک پکن 2008 نیز به چشم می خورد.

* لجبازی با فرهاد مجیدی با احضار دو ستاره

در حالیکه بسیاری از هواداران استقلال امیدوار بودند که بعد از اعتراض‌های گسترده در هفته گذشته تغییرات مثبتی درباره تیم مورد علاقه‌شان رخ دهد، باشگاه استقلال رشید مظاهری و فرشید اسماعیلی را به کمیته انضباطی فراخوانده است.

این اقدام عجیب اولین واکنش باشگاه استقلال نسبت به بحران‌های مدیریتی محسوب می‌شود که با واکنش شدید فرهاد مجیدی همراه شده است.

سرمربی‌ آبی‌ها به باشگاه پیغام داده است که هر موقع به وظایف و تعهدات اولیه و پیش پا افتاده‌‌تان عمل کردید، آن وقت یاد نظم و انضباط بیفتید که البته خود باشگاه عامل اصلی بی‌انضباطی است.

فرهاد مجیدی به اعضای تیم تأکید کرده است که هیچ‌کس حق حضور در کمیته انضباطی باشگاه استقلال را نخواهد داشت.

سرمربی استقلال پس از بردهای متوالی موقعیت خوبی در میان هواداران و بازیکنان دارد و از موضع خود کوتاه نخواهد آمد.

به نظر می‌رسد اقدام امروز باشگاه استقلال یک رفتار لجوجانه در مقابل اعتراض گسترده و کم‌سابقه هواداران این تیم است.

از سوی دیگر بعد از استعفای دلفانی و آصفی، هیئت مدیره استقلال فقط دو عضو دارد و به نوعی این اولین اقدام باشگاه استقلال در واکنش به اعتراض‌ها بوده است که جای تعجب فراوان دارد.

در شرایط کنونی فرهاد مجیدی که خودش را در استقلال تنها می بیندو حتی پاداش بردهای تیم را نیز از هزینه شخصی پرداخت می کند، مشخص است که بازی به سمتی رفته که سرمربی استقلال راهی جز مبارزه با مدیرعامل باشگاه ندارد.

او که در گذشته دوبار به خاطر همین مشکلات از سرمربیگری استقلال استعفا کرده بود، اینبار دیگر نمی خواهد پاپس بکشد و در روزهای منتهی به پایان دولت کنونی امیدوار است تیمش با موفقیت فصل را تمام کند تا برای فصل آینده با حضور دولت جدید و مسئولان تازه ای که احتمالا در باشگاه مشغول به کار می شوند،  بتواند خواسته هایش را محقق کند.

نکته اینجاست که همه بازیها و مشکلات هم باعث متحدتر شدن تیم و نتیجه گیری آبی‌ها شده و آنها در آستانه قطعی کردن سهمیه باشگاه برای آسیا هستند و بعد وقت تمرکز روی دربی خواهد بود.


......حوادث

*مجازات قتل کودکانه به‌ خاطر استوری اینستاگرام/ از ترسم چاقو برداشتم

اول دی‌ ۹۸ به‌ دنبال درگیری خونین چند همکلاسی در پارکی در جنوب تهران پسر ۱۵‌ساله ‌ای به نام ارشیا که چاقو خورده بود، به بیمارستان منتقل شد اما به‌ خاطر شدت خونریزی جانش را از دست داد. بررسیها نشان میداد ارشیا در درگیری با یکی از همکلاسی‌هایش به نام سامیار ۱۶‌ساله کشته شده است. تلاش برای ردیابی پسر نوجوان آغاز شده بود که صبح روز بعد او به پلیس آگاهی رفت، تسلیم پلیس شد و به  قتل همکلاسی‌اش اعتراف کرد.

متهم گفت: من و ارشیا باهم در کلاس دهم همکلاسی بودیم اما او و دوستش، مانی، رفتارهایی داشتند که خانواده ‌ام اجازه نمیدادند با آنها رفت‌ وآمد داشته باشم. من ارتباطم را با آنها کم کردم و همین موضوع باعث دلخوری آن دو شده بود. آنها چند بار در اینستاگرام کری‌ خوانی کردند و آخرین ‌بار از من خواستند تا برای تسویه‌ حساب به پارک بروم. من از ترسم چاقو همراه برده بودم که در آن درگیری ناخواسته ارشیا کشته شد.

این پسر نوجوان ادامه داد: من بعد از قتل خیلی ترسیده بودم و حتی از خانه فرار کردم. تمام مدت گریه میکردم، عابری دلش برایم سوخت و به سمت من آمد، او دید گرسنه و درمانده هستم و به من کمک کرد و گفت خودت را تسلیم پلیس کن و من هم کمکت می‌کنم. بعد هم با پدر و مادرم تماس گرفت. آن مرد من را تا دم ایستگاه پلیس برد و بعد تحویل مأموران داد و پلیس هم به پدر و مادرم خبر داد. به ‌دنبال اعترافهای پسر نوجوان چهار دوست او نیز به اتهام شرکت در نزاع منجر به قتل بازداشت شدند و همگی در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستادند. در ابتدای جلسه پدر و مادر ارشیا برای سامیار حکم‌ قصاص خواستند. سپس نماینده کانون اصلاح و تربیت که در دادگاه حضور داشت، گفت: کمیسیون سه و پنج نفره پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرده است سامیار هنگام ارتکاب جرم از رشد و کمال عقلی برخوردار نبوده است. از اینرو تقاضا دارم طبق ماده 91 قانون مجازات اسلامی با او برخورد شود.

سپس سامیار به تشریح جزئیات ماجرا پرداخت و گفت: من و ارشیا با هم دوستان صمیمی بودیم، اما از وقتی رفت‌ وآمدهایم را با او کم کرده بودم با هم کل‌ کل داشتیم. شب یلدا بود و من عکس سفره یلدا را در اینستاگرام استوری کرده بودم؛ اما دوست مشترک من و سامیار به نام مانی برایم پیغام فرستاد و من را مسخره کرد. او میگفت تو به درد این کارها نمیخوری. من میدانستم او به هواخواهی سامیار با من درگیر شده است. جوابش را ندادم اما گفت اگر راست میگویی و نمیترسی به پارک بیا. او با من قرار ملاقات گذاشت. من که میدانستم مانی همراه دوستانش به محل قرار می ‌آید، از ترسم چاقو برداشتم. وقتی به پارک رسیدم مانی به همراه سامیار و سهیل و دوستان دیگرش به آنجا آمده بودند. آنها به سمتم حمله کردند و من برای ترساندن‌شان چاقو کشیدم. چاقو را در هوا میچرخاندم که ناخواسته به صورت ارشیا برخورد  کرد. دوستانش همگی به من حمله کردند و من را از پشت‌ سر گرفتند. من تلاش میکردم تا خودم را از دست آنها نجات دهم که ناخواسته چاقو به گردن ارشیا برخورد کرد و من که ترسیده بودم، فرار کردم. 

متهم ادامه داد: با ارشیا دوست بودم و نمیخواستم او را بکشم. ضربه اتفاقی و در درگیری با گردن او برخورد کرد. من از ترسم شب را پارک ماندم. حتی با خانواده ‌ام هم تماس نگرفتم. گرسنه بودم و در پارک گریه میکردم که یک رهگذر سر صحبت را با من باز کرد و برایم ساندویچ خرید. وقتی واقعیت را به او گفتم، مرا تشویق کرد تا به پلیس آگاهی بروم و خودم را تسلیم کنم. من از آنچه اتفاق افتاده بود، به‌ شدت ترسیده بودم و حتی نمیدانستم کشتن یک آدم چه شکلی است. من حتی نمیدانستم ارشیا را کشته‌ ام و فکر میکردم او فقط زخمی شده است؛ اما همین فکر که با چاقوی من زخمی شده بود، حالم را خیلی بد میکرد. من فکر میکردم آدمکشها آدمهای عجیبی هستند و ممکن نیست من آدم بکشم. بعد هم فکر کردم کسی با من کاری ندارد.

من واقعیت کاری را که کرده بودم، اصلا نمیدانستم. سپس چهار متهم دیگر که همگی زیر ۱۸ سال بودند، اتهام شرکت در درگیری منجر به قتل را پذیرفتند. آنها گفتند: ما فکر نمیکردیم کار به اینجا بکشد و فکر میکردیم مثل همیشه که در مدرسه جروبحث میکنیم، همه چیز خیلی زود و بدون مشکلی تمام م‌شود. اصلا نمیدانیم چطور شد که ارشیا و سامیار آن‌طور به جان هم افتادند. چهار پسربچه در ادامه از دادگاه درخواست بخشش کردند. در پایان جلسه قضات دادگاه با توجه به نظر پزشکی قانونی و ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی سامیار را از قصاص معاف کرده و او را به پرداخت دیه و پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم کردند. مانی نیز به یک سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم شد. قضات دادگاه برای سایر متهمان نوجوان جزای نقدی در نظر گرفتند.

 

.......اطلاع رسانی

*دعوت­نامه شبکه تشکل­های نابینایان و کم­بینایان چاووش جهت شرکت در مجمع عمومی عادی به طور فوق­العاده این شبکه

بدین­وسیله هیأت مدیره شبکه تشکل­های نابینایان و کم­بینایان چاووش در راستای انجام الزامات قانونی خود و پاسخ مقتضی به حقوق اعضاء وفق اساسنامه، از کلیه تشکل­های نابینایان و کم­بینایان کشور با مجوز معتبر از کلیه مراجع قانونی جهت شرکت در «مجمع عمومی عادی به طور فوق­العاده» شبکه با مفاد زیر دعوت به عمل می­آورد.

  1. استماع گزارش هیأت مدیره شبکه
  2. استماع گزارش بازرس شبکه
  3. تصویب ترازنامه و بیلان مالی منتهی به سال 1399 شبکه
  4. انتخاب اعضای اصلی و علی­البدل هیأت مدیره شبکه
  5. انتخاب بازرس اصلی و علی­البدل شبکه

دعوت­نامه کتبی شرکت با مدارک مورد نیاز شرکت در «مجمع عمومی عادی به طور فوق­العاده» شبکه چاووش از طریق پست الکترونیکی تشکل­های عضو ارسال می­شود.

توجه: با توجه به تداوم شیوع همه­گیری کرونا تا تاریخ برگزاری مجمع، با مجوز دستگاه ناظر، وزارت کشور، مجمع عمومی عادی به طور فوق­العاده چاووش به صورت مجازی برگزار می­شود.

تاریخ برگزاری مجمع: 24/4/1400   ساعت: 9:30 صبح

*دعوت­نامه شبکه تشکل­های نابینایان و کم­بینایان چاووش جهت شرکت در «مجمع عمومی فوق­العاده (نوبت اول)» این شبکه

بدین­وسیله هیأت مدیره شبکه تشکل­های نابینایان و کم­بینایان چاووش در راستای انجام الزامات قانونی خود و پاسخ مقتضی به حقوق اعضاء وفق اساسنامه، از کلیه تشکل­های نابینایان و کم­بینایان کشور با مجوز معتبر از کلیه مراجع قانونی جهت شرکت در «مجمع عمومی فوق­العاده (نوبت اول)» شبکه با مفاد زیر دعوت به عمل می­آورد.

  1. تصویب آیین­نامه چگونگی عضویت در شبکه
  2. تصویب مرامنامه شبکه
  3. تصویب تغییر نشانی شبکه
  4. تصویب افزایش یا کاهش اعضای شبکه
  5. تصویب تغییرات اساسنامه شبکه

دعوت­نامه کتبی شرکت با مدارک مورد نیاز جهت شرکت در «مجمع عمومی فوق­العاده (نوبت اول)» شبکه چاووش از طریق پست الکترونیکی تشکل­های عضو ارسال می­شود.

توجه: با توجه به تداوم شیوع همه­گیری کرونا تا تاریخ برگزاری مجمع، با مجوز دستگاه ناظر، وزارت کشور، مجمع عمومی فوق­العاده (نوبت) چاووش به صورت مجازی برگزار می­شود.

تاریخ برگزاری مجمع: 17/4/1400    ساعت: 9:30 صبح

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *