شناسه خبر: 33914 منتشر شده در مورخ: 1400/4/6 ساعت: 14:36 گروه: مشاوره  
نکاتی برای مدیریت زمان در کنکور سراسری

نکاتی برای مدیریت زمان در کنکور سراسری

در کنکور سراسری، روش صحیح تست زدن و اینکه از حداقل وقت، بیشترین استفاده را داشته باشیم، بسیار اهمیت دارد.

به گزارش ایران سپیدادریس فتحی، مشاور تحصیلی و دارنده رتبه 2 در کنکور سراسری سال 96 در رشته مدیریت آموزشی در این باره برای داوطلبان امسال توضیح می دهد: زمانی که می خواهیم با یک مجموعه تست کار کنیمچه هنگام کنکور و چه هر آزمون دیگری، تستها سه حالت بیشتر ندارند یا خیلی آسانند و سریع می توانید به آ«ها جواب بدهید، یا تستهایی هستند که شک برانگیزند و نیاز به فکر کردن دارند و یا تستهای خیلی سختی هستند که در باره آنها مطالعه نداشته اید و نمی توانید به آنها جواب بدهید. ابتدا باید این مسئله را بپذیرید که با این سه نوع تست روبرو می شوید.

سپس باید برای صرفه جویی در وقت سوالات آسان را پیدا کنید و سریع به آنها پاسخ بدهید. سوالاتی که خیلی سخت هستند را هم باید سریع رد کنید یعنی به همان شیوه که خیلی آسانها را سریع پیدا و جواب می دهید خیلی سختها را هم باید سریع رد کنید. اما تعریف سوالات خیلی آسان و خیلی سخت چیست؟ سوالات خیلی آسان سوالاتی هستند که با یک بار خواندن سوال و گزینه ها به سرعت می توانید به آنها جواب بدهید، نیازی به فکر کردن ندارید، مطلب را خوب خوانده اید و کاملا بلد هستید. اما سوالات خیلی سخت آنهایی هستند که در طول سال نخوانده اید و بر آنها مسلط نیستید و شاید اولین بار است که به گوشتان می خورند یا زیر دستتان آنها را می خوانید.

نیازی نیست روی این سوالات تمرکز کنید و باید آنها را سریع رد کنید خیلی از داوطلبان این اشتباه رایج را انجام می دهند. پس به جای اینکه 5-6 دقیقه روی سوالی سخت تمرکز کنید در همان زمان می توانید چند سوال خیلی آسان را جواب دهید و خودتان را کلی از سایر داوطلبان جلو بیندازید. در انتها یکسری سوال دارید که شک برانگیز هستند. یعنی سوالاتی هستند که به فکر کردن نیاز دارند و اگر روی آنها تامل کنید ممکن است بتوانید جواب دهید. با این شیوه شما وقت اضافه ای خواهید داشت که می توانید آن را به این نوع سوالات اختصاص دهید. قاعده ای داریم به نام ضربدر منها. به این معنا که با منها روی سوالات خیلی سخت خط می کشید ، در عین حال که به آسانها جواب می دهید و در کنار سوالاتی که شک برانگیز هستند یک ضربدر می گذارید.

گذاشتن این ضربدر می تواند ذهنی باشد یا می توانید به منشی بگویید، ضربدر را بگذارد و در انتها وقت اضافه را به فکر روی این سوالها اختصاص دهید اگر به پاسخ رسیدید که آن را در پاسخنامه علامت بگذارید اما اگر به پاسخ نرسیدید ترجیحا بهتر است جواب ندهید چون هر سه سوالی که غلط بزنید یک پاسخ صحیح شما را پاک می کند. مثلا ممکن است شما به 15 سوال پاسخ بدهید اگر از این تعداد 6 سوال را غلط پاسخ داده باشید دو سوال درست شما را پاک می کند. یعنی 7 سوال درست پاسخ داده برای شما می ماند. این تکنیک به شما کمک می کند اراده نه گفتن به بعضی سوالات را پیدا کنید. یعنی به برخی از سوالات "نه" می گویید تا منفیهایتان بالا نرود، دیگر اینکه زمان به درستی مدیریت می شود و سوم اینکه آمار سوالات درست بالا می رود. 

تکنیکهای دیگری هم مثل تکنیک زمانهای نقصانی و استراتژی بازگشت وجود دارند که می توان از آنها استفاده کرد.

اما چگونه متوجه می شویم مطلبی را یاد گرفته ایم؟ یادگیری چهار ویژگی دارد. اول اینکه زمانی مطلب را یاد گرفته اید که بتوانید آن را با زبان خودتان بیان کنید نه به زبان کتاب. دوم اینکه بتوانید مطلب را برای شخص دیگری توضیح دهید و سوم اینکه بتوانید برای آن مطلب، جدول، نمودار یا دیاگرام ترسیم کنید. که این کار برای بچه های نابینا هم از نظر ذهنی امکان پذیر است. و می توان اجزاء و عناصر جدول را به همدیگر وصل کرد. و ارتباطات آنها را با هم پیدا کرد. چهارمین ویژگی یادگیری هم این است که بتوانید برای مطالب، علائم اختصاری تعریف کنید. در روزها و هفته های پایانی  و در نزدیکی کنکور، بحث خود تنظیمی اهمیت زیادی دارد. خود تنظیمی دو بال دارد فراشناخت و هوش هیجانی. زمانی می توان گفت کسی به خود تنظیمی رسیده است که بتواند فراشناخت یا هوش هیجانی را مدیریت کند. فراشناخت به مغز و اندیشه و فکر مربوط می شود . فراشناخت یعنی فکر در باره فکر. یعنی اینکه بدانید چه کاری انجام بدهید. هوش هیجانی به قلب و اراده مربوط می شود. هوش هیجانی یعنی حس کنید که در لحظه چه کاری انجام دهید. مثلا هوش هیجانی به فرد می گوید در این لحظه بهتر است خشم و خستگیت را در باره این درس کنترل کنیتا بتوانی آن را انجام دهی.خود تنظیمی در حفظ آرامش و اعتماد به نفس خیلی نقش دارد.

به عنوان مثال دانش آموز خود را می شناسد و می داند که صبحها چه درسی را بخواند بیشتر برایش مفید است. برخی ساعت 6 صبح بازدهی مطالعه خیلی خوبی دارند. برخی ساعت 2 عصر یادگیری عربیشان خیلی خوب است. و .. دانش آموزی که خود را شناخته است به دانش فراشناخت دست یافته است و بهتر می تواند خود را مدیریت کند و از موقعیتهای خود به خوبی استفاده کند. دانش آموزی که به فراشناخت و هوش هیجانی دست نیافته است نمی تواند از زحمتش نتیجه مطلوبی بگیرد. دانش آموزانی که خود را خوب شناخته اند معمولا در مطالعه جهش پیدا می کنند. ولی دانش آموزانی که فقط زحمت می کشند ولی نمی دانند در چه موقعیتی باید چه کاری را انجام دهند و در چه ساعتی چه درسی را بخوانند معمولا پیشرفت فرسایشی دارند .

دانش فراشناخت در کنکور خیلی به فرد کمک می کند اینکه خودتان را بشناسید مثلا اول سوالات عربی را جواب دهد یا به سوالات دین و زندگی برسد. این به شناخت دانش آموز از وضعیت روحی روانی خود بستگی دارد. و برای همه قاعده ثابتی وجود ندارد.

اما ترتیب دروس در کنکور چگونه است؟ در کنکور عمومی به ترتیب سوالات فارسی، عربی، دین و زندگی و سپس زبان انگلیسی قرار دارد. و در دروس اختصاصی اول ریاضی ، اقتصاد ، علوم و فنون، عربی تاریخ و جغرافی علوم اجتماعی فلسفه و منطق و سپس روانشناسی است. راس ساعت 8 صبح دفترچه سوالات عمومی به داوطلب داده می شود و هر درس شامل 25 سوال است داوطلبان عادی برای پاسخگویی به این 100 سوال 75 دقیقه وقت دارند ولی دانش آموزان نابینا حدود 97-98 دقیقه وقت خواهند داشت یعنی حدود یک سوم زمان به آنها اضافه می شود. اگر از خودتان شناخت ندارید و نمی دانید بهتر است پاسخگویی را با کدام درس شروع کنید بهتر است به ترتیب خود دفترچه ها جواب دهید و روز کنکور کار متفاوتی انجام ندهید. بعد از پایان وقت پاسخ به سوالات عمومی دفترچه از شما گرفته می شود و بعد از چند دقیقه استراحت دفترچه سوالات اختصاصی به شما داده می شود که 180 سوال دارد که وقت قانونی برای پاسخگویی به آنها 165 دقیقه است که برای نابینایان به  این زمان حدود 55 دقیقه اضافه می شود. یعنی زمان پاسخگویی حدود 3 ساعت و 40 دقیقه می شود. در این دفترچه معمولا دانش آموزان وقت کم نمی آورند ولی در مورد دفترچه عمومی اکثرا با کمبود وقت روبرو می شوند. پس لازم است در مورد آن مدیریت زمان داشته باشید مدیریت زمان را تمرین کنید. مثلا وقتی در تمرینها چند بار وقت کم بیاورید کم کم مدیریت زمان را یاد می گیرید.

به خود و داشته هایتان اعتماد داشته باشیدتا الان هر کاری می شده انجام داده اید و دیگر زمان این نیست که کارهای جدید انجام دهید. به هر مقدار کاری که انجام داده اید اعتماد کنید و چه بسا با همان مقدار بتوانید نتیجه بگیرید. گاه دانش آموز با پاسخ دادن به 20 درصد سوالات نتیجه خوبی می گیرد. اما  گاه دانش آموزان دنبال رتبه های برتر یک رقمی و دو رقمی هستند که باید دنبال درصدهای بالاتر بروند. حتما آرامش خود را حفظ کنید به توانمندی خود اعتماد داشته باشید دست یابی به رتبه های یکرقمی و دو رقمی برای نابینایان هم شدنی است کما اینکه در سالهای اخیر چنین دانش آموزانی هم داشته ایم. هر دانش آموز نقاط ضعف و قوتی دارد انتظار نداشته باشید در همه درسها قوی باشید حتی رتبه های برتر نیز در درسهایی ضعیف هستند ضعیف بودن در یک یا چند درس دلیل بر این نیست که نتیجه نگیرید چون سوالات کنکور از 12 درس است. اگر در دو سه درس ضعیف باشید، در 8-9 درس می توانید جبران کنید که در این درسها هم 2-3 درس می تواند نقطه قوت شما باشد.

بنابر این درسهای ضعیف را می توانید با درسهای قوی پوشش دهید. برای درسهایی که از پایه و اساس ضعیف بوده اید دیگر تلاشی نکنید و در درسهایی که ضعیف هستید اگر صفر درصد بزنید بهتر از این است که منفی جواب بدهید. اگر در درسهای ضعیف یک یا دو مبحث است که بلد هستید روی آن چند مبحث کار کنید شاید در کنکور از آنها سوال آمد و توانستید جواب دهید. اگر هیچ مبحثی نیست که به آن علاقمند باشید یا آن را بلد باشید رویش وقت نگزارید و بگذارید درصد پاسخگویی آن صفر بماند که این بهتر است. و نکته پایانی اینکه از روزهای آخر به فکر ساعات خواب و بیداری خود باشید . سعی کنید صبحها ساعت 6 از خواب بیدار شوید چون روز کنکور باید ساعت 7 در حوزه آزمون باشید. چند روز قبل از آزمون کارت ورود به جلسه توزیع می شود دانش آموزانی که حوزه نامشخص دارند باید از روزهای قبل حوزه را پیدا کنند تا روز کنکور با استرس آدرس مواجه نشوند.

اگر دغدغه منشی و وقت اضافه را دارید نیز دو سه روز قبل مسئول حوزه تان را پیدا کنید و به او یادآوری کنید و بگویید سازمان سنجش برای من منشی و دفترچه بریل و وقت اضافه در نظر می گیرد شما هم در جریان باشید تا روز کنکور من با استرس مواجه نشوم اگر مسئول حوزه اظهار بی اطلاعی کرد سریع به مرکز سازمان سنجش در شهر یا استانتان مراجعه کنید که پیگیر این وضعیت باشند

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *