شناسه خبر: 33902 منتشر شده در مورخ: 1400/4/3 ساعت: 12:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 3 تیر 1400

روزنامه پنجشنبه 3 تیر 1400

عناوین امروز: تعیین میزان کمک هزینه پرداختی به مراکز غیردولتی بابت حق پرستاری یا مددکاری در سال ۱۴۰۰-بازدید رئیس سازمان بهزیستی کشور از موسسه خیریه و مرکز جامع توانبخشی عمل-حقایقی درباره دونده نابینای فوق ماراتن-علت ازدحام در مراکز واکسیناسیون کرونا-استعدادیابی سرآغاز فعالیت های ورزشی هیئت تهران در تیرماه-نقشه هولناک خانم دکتر برای قتل مرد طلا فروش-چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰

۱۳ ذوالقعده ۱۴۴۲

۲۴  ژوئن ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۳۱ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*تعیین میزان کمک هزینه پرداختی به مراکز غیردولتی بابت حق پرستاری یا مددکاری در سال ۱۴۰۰

*بازدید رئیس سازمان بهزیستی کشور از موسسه خیریه و مرکز جامع توانبخشی عمل

*حقایقی درباره دونده نابینای فوق ماراتن

*علت ازدحام در مراکز واکسیناسیون کرونا

*استعدادیابی سرآغاز فعالیت های ورزشی هیئت تهران در تیرماه

 *نقشه هولناک خانم دکتر برای قتل مرد طلا فروش

* چاردیواری

 

..........اخبار ویژه

*تعیین میزان کمک هزینه پرداختی به مراکز غیردولتی بابت حق پرستاری یا مددکاری در سال ۱۴۰۰

با تصویب هیات دولت، میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه روزی) بابت نگهداری، مراقبت و خدمات توانبخشی، آموزشی، حرفه آموزی معلولان و حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و معلولان شدید و خیلی شدید در سال ۱۴۰۰ تعیین شد.

پرداخت کمک هزینه فوق از محل اعتبارات مصوب سازمان بهزیستی کشور در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و اعتبارات قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و سایر منابع، با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین خواهد شد.

همچنین سازمان بهزیستی کشور مجاز است با در نظر گرفتن کیفیت خدمات ارایه‌ شده در مراکز مندرج در این مصوبه و با توجه به سقف اعتبارات مصوب مربوط، نسبت به پرداخت یارانه بر اساس درجه ‌بندی مراکز منطبق با ضوابط مربوط و حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی و معلولیت، سالمندان معلول و بیماران روانی مزمن شدید و خیلی شدید اقدام کند.

*صدای باران کوثری بر روی «کریمر علیه کریمر»

باران کوثری فیلم سینمایی «کریمر علیه کریمر» ساخته رابرت بنتون را برای نابینایان توضیح‌دار کرد.

نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی کلاسیک "کریمر علیه کریمر" به کارگردانی رابرت بنتون روز پنجشنبه سوم تیر ماه از رادیو سوینا منتشر می‌شود.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده، متن روایت این فیلم را محدثه واعظی‌پور نوشته و در استودیو فراز ضبط شده است. مرجان طبسی نیز صدای این برنامه را میکس و تدوین کرده است.

سوینا (سینمای نابینایان) هر ماه، نسخه ویژه نابینایان دو فیلم سینمایی کلاسیک خاطره‌انگیز را با همراهی هنرمندان منتشر می‌کند.

*راه اندازی سامانه و نرم افزار قوانین و مقررات سازمان بهزیستی کشور

مدیرکل امور حقوقی سازمان بهزیستی کشور از راه اندازی سامانه و نرم افزار قوانین و مقررات سازمان بهزیستی در راستای شفاف سازی و دسترسی آسان آحاد جامعه به همه قوانین و مقررات، دستورالعمل ها، آیین نامه های سازمان بهزیستی کشور خبر داد.

سید صلاح الدین فاطمی نژاد در خصوص راه اندازی این سامانه گفت: قابلیت دسترسی به همه قوانین و مقررات مرتبط با سازمان بهزیستی کشور و همچنین دستورالعمل ها و آیین نامه ها و شیوه نامه های تخصصی در حوزه های اجتماعی، توانبخشی، اجتماعی، مشارکتهای مردمی و موسسات غیر دولتی از جمله ویژگی های این سامانه است.

وی افزود: این سامانه علاوه بر قابلیت بهره برداری برای مدیران و کارشناسان سازمان بهزیستی ، مراکز غیر دولتی تحت نظارت سازمان و همچنین جامعه هدف سازمان بهزیستی و عموم مردم را نیز فراهم کرده است. .

سامانه قوانین و مقررات به صورت نرم افزار قابلیت نصب بر گوشی های همراه با سیستم های اندروید و ios را دارا می باشد

 

.......گزارش ویژه

*بازدید رئیس سازمان بهزیستی کشور از موسسه خیریه و مرکز جامع توانبخشی عمل

در اولین روز از تیرماه و همزمان با میلاد حضرت امام رضا(ع) دکتر قبادی دانا معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور از موسسه خیریه و مرکز جامع توانبخشی عمل در منطقه شمیرانات بازدید کرد.

 دراین بازدید که مدیرکل بهزیستی استان تهران، رئیس هیئت امنا، مدیرعامل و اعضا هیئت مدیره موسسه نیز حضور داشتند بخش های نگهداری، روزانه و کارگاه های حرفه آموزی معلولین ذهنی زیر۱۴ سال مورد بازدید قرار گرفت.

در جلسه پایانی بازدید پس از ارائه گزارش مدیرعامل و مسئول فنی مرکز، دکتر قبادی دانا ضمن تقدیر از زحمات شبانه روزی مسئولان و کارکنان موسسه عمل در ایام سخت کرونا، برگزاری کلاس های مجازی و آنلاین حرفه آموزی ویژه معلولین در رشته های آشپزی، خیاطی، بافت فرش و...را نقطه قوت مرکز در زمان شیوع و همه گیری کرونا عنوان کرد و افزود با این ابتکار آموزشی علاوه بر جلوگیری از ابتلا مددجویان روزانه، خانواده های این عزیزان نیز کمتر درگیر مسائل فرزند توانخواه خود بوده اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به اصلاح برخی موارد در ارائه خدمات بهتر و مطلوبتر به مددجویان مقیم مرکز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سیاست کلی سازمان بهزیستی در زمینه نگهداری و توانبخشی گروه های مختلف مددجویان مانند معلولین، سالمندان و فرزندان از مجتمع محور به سمت خانواده محور تغییر جهت داده است.

وی خاطرنشان کرد: برای گسترش خدمات در منزل و ایجاد خانه های کوچک سالمندان، معلولین و فرزندان برنامه های حمایتی متنوعی را تدارک دیده ایم.

دکتر قبادی دانا در ادامه از طرح درحال اجرای احصاء تمامی نیازهای معلولین به وسایل و تجهیزات توانبخشی و کمک توانبخشی توسط مراکز +زندگی سراسر کشور خبر داد و گفت: همزمان با اجرای این طرح که باهدف اطلاع از میزان نیاز واقعی به وسایل و تجهیزات توانبخشی و کمک توانبخشی انجام می شود رایزنی های موثری را با مجموعه ای اقتصادی و عام المنفعه برای مشارکت در برنامه تامین داخلی نیازها شروع کرده ایم که در این مسیر نیز آماده تعامل و همکاری با  موسسات و بنیادهای نیکوکاری فعال و توانمند در حوزه معلولین هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان بازدید خود مدیرکل بهزیستی استان تهران را مامور بررسی نحوه ایجاد ظرفیت جدید برای نگهداری و توانبخشی معلولین ذهنی بالای ۱۴ سال، گسترش فعالیت کارگاه های حرفه آموزی و ارائه خدمات تخصصی کاردرمانی در این مرکز نمود.

شایان ذکر است موسسه خیریه و مرکز جامع توانبخشی عمل فعالیت خود را ارسال ۱۳۷۵ با اخذ مجوز از بهزیستی آغاز کرده است و در حال حاضر دارای دو بخش شامل مرکز مراقبتی معلولین دختر ذهنی زیر۱۴سال با ظرفیت اسمی۱۰۰ معلول و ۷۳ معلول مقیم و مرکز حرفه آموزی روزانه دختران و پسران ذهنی بالای۱۴ سال با ظرفیت اسمی ۱۰۰ و ۱۲۰ معلول است که در شرایط فعلی با ۴۸ و ۷۵ معلول دختر و پسر حرفه آموز با استفاده از یارانه بهزیستی و کمک خیرین فعالیت می نماید.

 

.........از شش نقطه جهان

*حقایقی درباره دونده نابینای فوق ماراتن

در طول دو هفته گذشته با سایمون ویتکرافت (Simon Wheatcroft)، دونده نابینای اهل انگلستان آشنا شدیم که در بیش از ده سال است به عنوان یک دونده فوق ماراتن فعالیت می‌کند و دیدیم چطور از تکنولوژی بهره می‌گیرد تا بدون نیاز به همراه بدود. سایمون که برای شرکت در ماراتن نیویورک به این شهر سفر کرده بود، در آنجا توانست با مهندسانی از کمپانی قدیمی آی‌بی‌ام (IB|M) دیدار و آنها را مجاب کند ابزاری مناسب برای دویدن نابینایان طراحی کنند. سایمون مشکلی که با جی‌پی‌اس داشت را اینطور برای مهندسان آی‌بی‌ام تشریح کرد که این ابزار، فقط به دونده اطلاع می‌دهد که مثلاً صد مترِ دیگر به راست بپیچد اما مشکل نابینایان چیزی فرا‌تر از دانستن جهت‌ها است. آنها معمولاً موقع دویدن از مسیر خارج می‌شوند و همین هم باعث می‌شود یا راه را گم کنند، یا به دوندگان دیگر بخورند. راح حل آی‌بی‌ام این بود که ابزاری طراحی کند که علاوه بر مسیر، یک راهرو یا کریدور فرضی هم برای دونده نابینا ترسیم کند که به محض خروج او از این کرودور، به شکل صوتی یا لرزشی به او هشدار دهد. همه چیز با این طرح آی‌بی‌ام خیلی خوب و بی‌نقص به نظر می‌رسید و با اتکا به همین هم بود که سایمون تصمیم گرفت در یکی از دشوار‌ترین و نفس‌گیر‌ترین مسابقه‌های فوق ماراتن در جهان شرکت کند.

فوق ماراتنِ صحرا‌های نامیبیا در آفریقا از عجیب‌ترین مسابقات جهان در این رشته است. مسیری ۱۵۵ مایلی که از دلِ چهار صحرا و از میان گرم‌ترین نقاط کره زمین عبور می‌کند. سایمون تجهیزاتی را که آی‌بی‌ام برایش تولید کرده بود در چمدان گذاشت و عازم نامیبیا شد. همه چیز تقریباً خوب پیش می‌رفت اما سایمون و مهندسان، فکر یک جای کار را نکرده بودند؛ مشکل نابینایان فقط مسیریابی و خارج نشدن از مسیر نبود؛ سایمون در دل صحرا می‌دوید؛ صحرایی که زمینش پر بود از انواع سنگ و صخره و گودال و پوشش گیاهی. همین هم کار را برایش بسیار دشوار می‌کرد. او پس از برخورد با یک صخره، سخت دچار آسیب‌دیدگی شد. آسیبی که علاوه بر اینکه نگذاشت مسابقه را به پایان برساند، سه ماه هم او را از دویدن محروم کرد.

سایمون در برگشت از این مسابقه، تجربه‌ای جدید اندوخته بود. او دریافته بود اگر بنا باشد به کمک فناوری بدود، باید ابزاری داشته باشد که موانع را هم به او اعلام کند. باز هم نیویورک، قلب تپنده تکنولوژی در دنیا. سایمون راهی این شهر شد تا با یک کمپانی جدید مشورت کند تا محصول آی‌بی‌ام را به سر‌انجام درستی برساند. در این شهر توانست با یک استارتاپ به نام «وِروُرک» (WearWork) که در زمینه گجت‌های پوشیدنی فعالیت می‌کند به توافق برسد و آنها را به تکمیل این فناوری ترغیب کند. فناوری مورد نظر سایمون هر روز تکمیل‌تر از پیش می‌شد و او هم به عنوان یک دونده نابینا در مقام آزمایش بر‌می‌آمد و در مسابقات مختلف از آن استفاده می‌کرد و خطا‌ها را به طراحان گوشزد می‌کرد. در شماره بعد درباره نتیجه تلاش‌های سایمون خواهیم خواند و قدری هم با سبک زندگی و تفکراتش آشنا خواهیم شد.

 

.......سلامت و بهداشت

*علت ازدحام در مراکز واکسیناسیون کرونا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر عدم مراجعه حضوری افراد به مراکز واکسیناسیون کرونا، گفت: بیشتر واکسیناسیون فعلی برای کسانی است که وقت تزریق نوبت دومشان است؛ بنابراین مردم از مراجعه بی‌مورد به مراکز خودداری کنند تا پیامک برایشان ارسال شود که چه روز و چه ساعتی به کدام مرکز مراجعه کنند.

به نقل از ایسنا، دکتر بابک عشرتی گفت: از ابتدای هفته جاری سری جدیدی از واکسن کرونا به ما تحویل داده شده است ولی متاسفانه عده زیادی از کسانی که عموما نوبت دریافت دُز دوم واکسنشان بود و برخی افراد دُز اولی خارج از نوبت‌دهی و ارسال پیامک به ما مراجعه کردند و به همین دلیل ازدحام خیلی زیادی در مراکز تجمیعی واکسیناسیون رخ داده است و حتی کسانی که نوبت دریافت ‌کرده بودند هم با این مشکل مواجه بودند.

وی افزود: فعلا به دلیل وجود ازدحام در مراکز واکسیناسیون، پروسه نوبت‌دهی را متوقف کردیم. با توجه به گرمای هوا و برای رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از مردم خواهش می‌کنم خارج از نوبت‌دهی به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند. بیشتر واکسنهای فعلی برای کسانی است که وقت تزریق نوبت دومشان است؛ بنابراین از مراجعه بی‌مورد به مراکز خودداری کنند تا پیامک برایشان ارسال شود که چه روز و چه ساعتی به کدام مرکز مراجعه کنند.

عشرتی ادامه داد: البته تزریق نوبت اول هم صورت خواهد گرفت. به محض ثبت نام افراد در سامانه salamat.gov.ir اسامی برای ما می‌آید و با کم‌تر شدن ازدحام فعلی، نفرات بعدی را نوبت‌دهی خواهیم کرد. در حال حاضر عمده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاکید کرد: ایمنی واکسن ۱۵ روز بعد از تزریق دُز دوم به حداکثر خود می‌رسد. از طرفی هنوز در مورد اثربخشی واکسن‌ها اطلاعاتمان دقیق نیست؛ بنابراین باید تا زمانی که تعداد زیادی در کشور واکسینه شوند پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. کشورهایی هم که پروتکل‌ها را کاهش داده اند زمانی بوده است که بالای ۵۰ درصد گروه هدف کشورشان را واکسینه کرده اند. . به همین دلیل حتی پس از تزریق واکسن‌ هم استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم است.

*واکسیناسیون معلمان و اساتید علیه کرونا از مرداد: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در مرداد ماه معلمان ‌واکسینه می‌شوند تا از مهر ماه حضور دانش آموزان را در مدارس داشته باشیم. همچنین جلساتی با وزارت علوم داشتیم که برای بازگشایی دانشگاه ها تصمیم‌گیری شد. ۲۰۰ هزار نفر استاد و پرسنل دانشگاهی داریم که آنها هم مرداد ماه واکسینه می‌شوند.

به نقل از ایسنا، سیما سادات لاری افزود: همچنین حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در کشور داریم. ۳۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی که بالینی بودند، واکسینه شدند، از سایر دانشجوها که بالینی نیستند ، ۵۰۰ هزار نفر در شهریور ماه واکسینه می‌شوند، مهر ماه نیز یک میلیون، آبان ماه یک میلیون و در آذر هم مابقی واکسینه می‌شوند. *

بهترین واکسن در دسترس ترین آن است: کاهش میزان مرگ‌ ومیر مهم‌ترین کارکرد همه واکسن‌هایی است که تاکنون علیه کرونا تولید شده و اکنون واکسیناسیون نیز تنها راهی است که می‌تواند به کمک علم پزشکی ایمنی نسبی برای جامعه ایجاد کند پس بهترین واکسن، در دسترس ترین نوع آن است.

به نقل از ایرنا، بهترین روش برای مبارزه با همه گیری کووید-۱۹ واکسیناسیون است. واکسن های کووید-۱۹ با ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا به طور قابل توجهی باعث کاهش ریسک پیشرفت بیماری کرونا و عواقب جدی ناشی از این بیماری می شوند. به علاوه، واکسیناسیون باعث کاهش تعداد ناقلین بدون علامت می شود و مهمترین ابزار برای کنترل همه گیری کووید-۱۹ به شمار می رود. عواقب ابتلای افراد به بیماری کووید-۱۹ قابل پیش بینی نیست و تاخیر در واکسیناسیون احتمال ابتلای هر فرد به بیماری شدید را در همه گیری کووید-۱۹ افزایش می دهد.

 اگرچه برخی منتظر هستند واکسن ایرانی و یا نوع خاصی از واکسن خارجی به بازار بیاید، اما هیچ‌کدام از واکسن‌های تولیدی در کشورهای مختلف جهان تمامی مراحل پنج‌گانه تولید واکسن را طی نکرده است و ایمنی صددرصدی ایجاد نمی‌کند.

بر اساس گزارش های ارائه شده ، تمام واکسن‌های تأیید شده سازمان جهانی بهداشت نشان داده‌اند که در محافظت از انسان در برابر بیماری شدید ناشی از کرونا بسیار اثرگذار هستند. همچنین تزریق واکسن از مرگ بر اثر ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند و تاکنون موردی از فوت مبتلایان به کرونا که واکسن نیز تزریق کرده‌اند، گزارش نشده است.

با تزریق همه واکسن ها ممکن است عوارض جدی به صورت نادر بروز نماید، اما عواقب ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از عوارض احتمالی و نادر واکسن ها بسیار بیشتر است و واکسیناسیون یک امر ضروری برای حفظ سلامت هر فرد و جامعه است.

ایمنی زایی واکسن دو تا سه هفته بعد از تزریق نوبت اول آغاز می شود و دو هفته بعد از تزریق نوبت دوم کامل می شود. بنابراین ریسک ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در روزهای ابتدایی بعد از تزریق واکسن وجود دارد و نباید نادیده گرفته شود. ماندگاری ایمنی در برابر ویروس کرونا بعد از تزریق واکسن های کووید-۱۹ مشخص نیست، اما انتظار می رود دو هفته بعد از کامل شدن واکسیناسیون، فرد واکسینه شده حداقل ۶ ماه در برابر ویروس کرونا ایمنی داشته باشد.

.......ورزشی

*استعدادیابی سرآغاز فعالیت های ورزشی هیئت تهران در تیرماه

طبق بازنگری و ویرایش طرح جامع هوشمند محدودیت باشگاه های ورزشی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، اکثر فعالیت های ورزشی حتی در شهر های قرمز از اول تیرماه مجاز اعلام شده است.
دکتر سید کاظم شمس، رئیس هیئت ورزش نابینایان استان تهران در همین ارتباط و چگونگی فعالیت رشته های ورزشی نابینایان در مجموعه شهید هرندی به ایران سپید گفت: در رشته شنای آقایان حدود دو هفته است که تمرینات تیم شنای نابینایان شروع شده است. در خصوص شنا، فعلاً بحث آموزش و استعدادیابی را در دستور کار داریم که نفرات علاقمند در این رشته، می توانند با آقای سعید آذرخوش مسئول انجمن شنا هماهنگ کنند. اگر فیزیک بدنی آنها مناسب این رشته باشد، زیر نظر مربیان ما آموزش خواهند دید. البته طرح استعدادیابی و آموزش ما، شامل نوجوانان و جوانان می شود. وی در خصوص وضعیت شنای بانوان نیز گفت: تا دو هفته دیگر تکلیف مربی و ناجیان غریق شنای بانوان نیز مشخص می شود و نفرات تیم شنای بانوان که در مسابقات قهرمانی کشور سال 98 حضور داشتند یا اینکه عضو تیم شنای هیئت تهران هستند، می توانند مجدداً تمرینات و فعالیت خود را از سر بگیرند.
رئیس هیئت نابینایان استان تهران در خصوص وضعیت رشته ی گلبال گفت: تمرینات گلبال از اول خردادماه آغاز شده است و تمرینات بخش مردان زیر نظر آقای یوسفیان به صورت مرتب در حال برگزاری است و تمرینات بانوان گلبالیست نیز فعلاً با هماهنگی خانم سنگانه نایب رئیس بانوان هیئت انجام می شود. اما از هشتم تیرماه خانم نعیمآبادی سرمربی گلبال بانوان تمرینات گلبال بانوان را زیر نظر خواهد گرفت.
دکتر شمس در خصوص وضعیت رشته پاورلیفتینگ بیان کرد: تمرینات این رشته زیر نظر آقای ذبیحی از اول تیرماه شروع خواهد شد و در صورت حضور ورزشکاران این رشته، آمادگی برگزاری تمرینات پاورلیفتینگ را نیز داریم.
وی در خصوص رشته شطرنج نابینایان نیز گفت: دوره های آموزشی شطرنج زیر نظر آقای رستم دوستی رئیس هیئت شمال غرب و مسئول انجمن شطرنج پیگیری می شود. البته استعدادیابی در رشته شطرنج را نیز در یکی از مدارس ویژه نابینایان در ورامین از تیرماه آغاز می کنیم و آقای عرفان محمدعلیزاده مربی ما در این بخش خواهد بود. وی افزود: تمرینات رشته دوچرخه سواری نیز زیر نظر خانم ادیب نایب رئیس هیئت شمال غرب و در پارک ترافیک منطقه 5 برگزار خواهد شد. فعالیت های دو و میدانی در بخش مردان زیر نظر آقای دیانی مسئول انجمن در مواد پرتاب دیسک و وزنه و در دو های سرعت و استقامت، از تیرماه آغاز می شود و در بخش بانوان نفرات علاقمند می توانند با خانم سنگانه در تماس باشند.

دکتر شمس گفت: امیدواریم صعود های کوهنوردی را در تیرماه مجدداً آغاز کنیم و حداقل یک صعود در ماه داشته باشیم.

فراخوان استعدادیابی نوجوانان و جوانان از تیرماه
رئیس هیئت ورزش نابینایان و کم بینایان استان تهران تصریح کرد: تمرکز فعالیت های ما در فصل تابستان و مشخصاً از اول تا پایان تیرماه، بر روی آموزش و استعدادیابی است. در این حوزه رده سنی نوجوانان و جوانان، نفرات 12 تا 17 سال در هر دو بخش آقایان و بانوان، تحت پوشش ما خواهند بود. من از خانواده ها تقاضا دارم فرزندان خود را به مجموعه هرندی بیاورند و استعدادیابی به دو صورت انجام می شود. یا خود نفرات به رشته خاصی علاقمند هستند و مربیان ما در آن رشته از آنها تست می گیرند و شرایطشان را بررسی می کنند. همچنین اگر فردی علاقمند به فعالیت در حوزه ورزش قهرمانی است، می تواند به مجموعه هرندی مراجعه کند و بسته به شرایط فیزیکی وی، مربیان ما تشخیص دهند که آن شخص به درد چه رشته ای می خورد. ورزشکاران و نابینایان استان تهران می توانند روز های شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 تا 14 با هیئت نابینایان استان تهران به شماره 55155555 داخلی 101 با آقای هادی کریمپور دبیر هیئت در تماس باشند. بانوان نیز می توانند در روز های زوج با هیئت تماس بگیرند و برای ثبت نام در رشته های مختلف اعم از شنا، گلبال، دو و میدانی و شطرنج با خانم سنگانه نایب رئیس بانوان هیئت صحبت کنند.
رئیس هیئت نابینایان استان تهران در پایان گفت: یکی دیگر از اقدامات ما تکمیل دیواره های حائل در رشته فوتبال پنج نفره نابینایان است که امیدواریم تا پایان تیرماه به بهره برداری برسد و بتوانیم از مردادماه، استعدادیابی در رشته فوتبال نابینایان را نیز آغاز کنیم.


......حوادث

*نقشه هولناک خانم دکتر برای قتل مرد طلا فروش

خانم دکتر وقتی نتوانست بدهی ۷۰۰ میلیون تومانی خود را به مرد طلا فروش پس بدهد با همدستی دو مرد نقشه قتل او را اجرا کرد. ۲۷ خرداد پسر جوانی به اداره آگاهی رفت و از ناپدید شدن پدرش خبر داد. او زمانی که در مقابل افسر اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفت، گفت: پدرم در غرب تهران طلا فروشی دارد و یک ‌سالی میشود که مغازه طلا فروشی را به من سپرده است. دیروز ساعت حدود ۱۲ ظهر بود که چندین پیامک از او دریافت کردم که از من خواسته بود به حساب فردی  ۳۰ میلیون تومان واریز کنم. ماجرا مشکوک به نظر میرسید به همین دلیل تصمیم گرفتم با خودش صحبت کنم. چندین بار با او تماس گرفتم اما پاسخ نداد. دیگر از پدرم خبری نداشتم و  در نهایت تصمیم گرفتم از پلیس برای پیدا کردن او کمک بخواهم.

ردپای خانم دکتر

با شکایت مرد جوان پرونده ای تشکیل و تحقیقات برای یافتن مرد ۶۴ ساله آغاز شد. در ادامه تحقیقات مشخص شد که هاشم با خانم دکتری به نام فرنگیس که متخصص زنان و زایمان است آشنا شده و برای سرمایه‌ گذاری در کارهای پزشکی مبلغ زیادی پول به او داده بود. این در حالی بود که بررسیها نشان میداد آخرین بار هاشم به خانه خانم دکتر رفته است. از آنجایی که فرنگیس آخرین نفری بود که مرد طلا فروش را دیده بود، به دستور بازپرس شعبه نهم  دادسرای امور جنایی پایتخت روز ۲۹ خرداد وی بازداشت شد.

آثار خون در خانه

فرنگیس در تحقیقات گفت: هاشم برای تعمیر کولر خانه ‌ام که در طبقه بالای مطبم است، آمد. بعد از تعمیر نیز آنجا را ترک کرد و دیگر خبری از او ندارم. کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت با هماهنگی قضایی به خانه زن ۴۶ ساله در بلوار ارتش تهران رفتند اما زمانی که مأموران قدم در خانه گذاشتند با آثار خون که با عجله شسته شده بود رو ‌به ‌رو شدند آثار خون و سایر مدارکی که در صحنه بدست آمد، باعث شد خانم دکتر لب به اعتراف باز و راز قتل مرد طلا فروش را فاش کند.

شراکت ۷۰۰ میلیونی

فرنگیس درباره قتل هاشم گفت: یک سال قبل برای خرید طلا به مغازه هاشم رفتم و  در این رفت و آمدها او متوجه شد که من قصد اجاره خانه و مطب در محله ‌ای در بالای شهر را دارم. هاشم پیشنهاد شراکت داد و من که نیاز مالی داشتم این پیشنهاد را قبول کردم. قرار شد او مطب و خانه را برایم اجاره کند و وسایل و تجهیزات برایم بخرد و در این ماجرا باهم شریک شویم. البته برای اجاره خانه و مطب به من پول قرض داد و باید با سودش حدود ۷۰۰ میلیون تومان به او برمیگرداندم. بعد از گذشت یک سال هاشم مدام سراغ پولش را میگرفت و من چنین پولی نداشتم تا با او تسویه حساب کنم.

فرنگیس ادامه داد: من دو کارگر داشتم؛ شهرام کارهای خرید دارو را برایم انجام میداد و کاوه نیز کارهای دیگر مطب را، ۲۴ ساعت قبل از جنایت موضوع را به آنها گفتم و تصمیم گرفتیم که هاشم را به بهانه ‌ای به داخل خانه بکشانیم و با تهدید از او دست نوشته ‌ای بگیریم که ۷۰۰ میلیون را دریافت کرده و طلبی از من ندارد. فردای آن روز به بهانه خرابی کولر، هاشم را به خانه کشاندم. بعد خودم از خانه خارج شدم و کاوه وارد شد، ۲۰ دقیقه بعد زمانی که به خانه برگشتم با جسد خونین هاشم مواجه شدم. کاوه به کمک شهرام جسد مقتول را داخل خودروی او قرار دادند و بعد از آن کاوه جنازه را برد و من مشغول تمیز کردن خونهای داخل خانه شدم.

دستگیری دو متهم

با اعتراف خانم دکتر، دو همدست او نیز بازداشت شدند و به جرم خود اعتراف کردند. با اعتراف کاوه و شهرام، محل دفن جسد که در تپه‌های روستای مقانک دماوند بود، شناسایی شد. سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت درخصوص این خبر گفت: بلافاصله کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت راهی محل شده و جسد مرد طلا فروش را که صورتش با ضربات سنگ متلاشی و سپس دفن شده بود کشف کردند. به دستور بازپرس سهرابی، متهمان در اختیار اداره آگاهی قرار داده شده و تحقیقات در این خصوص ادامه  دارد.

گفت‌و‌گو با متهم اصلی

نقشه قتل را چه کسی طراحی کرد؟

نقشه ‌مان قتل نبود، میخواستیم با تهدید از او سند امضا شده ‌ای بگیریم که یعنی طلبش را گرفته و خانم دکتر بدهی به او ندارد. اما من با او درگیر شدم و دو ضربه با مشتم به سرش زدم که هاشم بیهوش روی زمین افتاد. در همین حین خانم دکتر هم دو آمپول بیهوشی به مرد طلا فروش تزریق کرد. بعد هم با شهرام تماس گرفتم و او هم آمد. از داخل خودروی مقتول کیسه خواب برداشتیم و او را داخل کیسه گذاشته و به داخل ماشین منتقل کردیم.

برای این کار چقدر دریافت کردید؟

هیچی. ما برای خانم دکتر کار میکردیم و بدون هیچ چشمداشتی این کار را برایش انجام دادیم.

بعد چه اتفاقی افتاد؟

مرد طلا فروش را با کمک شهرام  به تپه‌های روستای مقانک بردیم و با سنگ به سر و صورتش کوبیدم تا هویتش برملا نشود سپس جسد را خاک کرده و راهی تهران شدیم.

.....چاردیواری

با سلام وعرض ارادت خدمت دوستان چند تن از دوستان به پیروی از سنت هفته های اخیر و حتی می توانم بگویم ماه های اخیر از جمله خانم سحر قربانی، آقای نیرومند، آقای علی ساقی در مورد زمان انتشار روزنامه پرسیده اند که همان پاسخی را مجبورم بدهد که در هفته ها و ماه های اخیر داده ام و آن صبر برای پایان قابل قبول اپیدمی ویروس کرونا است. اما درباره سایر دوستان خانم ص از مشهد با اعلام اینکه 25 سال سابقه کار در دانشگاه فردوسی دارند در مورد تبدیل وضعیت استخدامی خودشان پرسیده اند من در هفته گذشته پاسخ دادم و مجدداً تکرار می کنم ایشان باید در آزمون جذب نیرو در دانشگاه شرکت کنند و آن موقع قطعاً به عنوان یکی از نیروهای دانشگاه می تواند در اولویت جذب قرار گیرد اما از آنجا که جذب فقط منوط به شرکت آزمون استخدامی است.

ایشان نمی تواند از طرقی غیر از شرکت در آزمون جذب شود اما می تواند در اولویت قرار گیرد، البته در مورد تعیین تکلیف نهایی چگونگی تبدیل وضعیت و جذب افراد معلول در قراردادها ما از طریق کمیته نظارت بر قانون حقوق معلولان کار می کنیم که انشاا... نتایجش را به آگاهی عموم خواهم رساند. آقای مداحیان در مورد مطلبی راجع به پیشینه آموزش نابینایان در ایران پرسیده اند که به جز سرچ در سایت یا تماس با آقای عبدالملکی که این مطلب را منتشر کرده اند راه دیگری برای دسترسی به آن مطلب که به سال 87 برمیگردد وجود ندارد. خانمی از قم با اشاره به اینکه مستمریشان در این ماه از 350 هزار تومان به 175 هزار تومان کاهش پیدا کرده است سوال کرده اند لطفا این سوال های کاملاً خصوصی را باید با بهزیستی در میان بگذارید. ایران سپید واحد سخنگوی مددکاری بهزیستی نیست که بتواند به تک تک سوال شما پاسخ دهد و خواهش من این است که به علت راحتی تماس با ایران سپید این را جایگزینی پیگیریتان از طریق مددکاری نکنید که به نتیجه نخواهد رسید.

آقای ناصریان از مشهد در مورد نامه نگاری انجمن های نابینایان با رییس جمهور جدید ابراز تبریک و طرح مسائل نابینایان صحبت کرده اند که این به انجمن ها باز می گردد وهر کدام بسته به صلاح دید می توانند در این خصوص تصمیم بگیرند و اقدام کنند. اما به عنوان یک روزنامه ما کاری در این زمینه قطعاً نمی توانیم انجام دهیم. با سپاس و تشکر تا چاردیواری بعد به امید حفظ سلامتیان.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *