شناسه خبر: 33893 منتشر شده در مورخ: 1400/4/1 ساعت: 11:28 گروه: اجتماعی  
برگزاری چهارمین نشست مجلس دانش‌آموزی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به‌صورت مجازی

برگزاری چهارمین نشست مجلس دانش‌آموزی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به‌صورت مجازی

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی و اعضای مجلس دانش‌آموزی دانش‌آموزان استثنایی چهارمین نشست مجلس دانش‌آموزی دانش‌آموزان استثنایی به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایران سپید از آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست گفت: نظام مشارکت مبنا و دانش‌بنیان جزو استراتژی‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است و برای ارتقاء کیفیت تعلیم‌وتربیت باید مشارکت دانش‌آموزان، اولیاء، معلمان و صاحب‌نظران در نظام تصمیم‌گیری گسترش یابد.

وی افزود: برای مشارکت نظام‌مند همه ارکان دخیل در تعلیم تربیت، ساختارهایی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه دانش‌آموزی شکل‌گرفته است و مجلس دانش‌آموزی از جمله این ساختارها است.

معاون وزیر گفت: فعالیت مجلس دانش‌آموزی مشابه فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی است که می‌تواند این مجلس کمیسیون‌ها و مصوبات مختلف داشته باشد.

حسینی با اشاره به برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای تأمین فضا و تجهیزات گفت: بر اساس آمایش سرزمینی به ۲۱۰ مدرسه برای رسیدن به استانداردهای مطلوب نیاز است که تاکنون ۱۴۲ مدرسه افتتاح و یا کلنگ‌زنی شده است و تعداد مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز به 776 مرکز افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: درحوزه تربیت‌بدنی 41 سالن ورزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کشور وجود دارد و 18 سالن ورزشی در حال ساخت است.

وی تصریح کرد: 368  مدرس که امکان ساخت سالن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای داشتند شناسایی شدند و باید تلاش شود این سالن‌ها برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ایجاد شود.

حسینی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی به 105 قلم تجهیزات آموزشی، توان‌بخشی، پرورشی و تربیت‌بدنی نیاز است اظهار کرد: برای تأمین این تجهیزات سال گذشته بیش از 70 میلیارد تومان با مشارکت‌های مردمی اعتبار فراهم شد و امسال نیز ردیف اعتباری  50 میلیاردی مستقل در بودجه دیده شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه در راستای طرح هدایت برای همه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وسیله ارتباطی هوشمند تهیه شده است، گفت: برای کمبود نیرو انسانی نظام درجه‌بندی مدارس اصلاح شده است تا بر اساس چارت مدارس نیرو تأمین گردد و مقرر شده است هرساله 10  درصد استخدام آموزش‌وپرورش به آموزش‌وپرورش استثنایی اختصاص یابد.

معاون وزیر با اشاره به ساحت‌های شش‌گانه نظام تعلیم‌وتربیت گفت: یکی از ساحت‌های نظام تعلیم‌وتربیت، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی است که در ارتباط با این ساحت برنامه‌های برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه طراحی شده است.

حسینی گفت: یکی از این برنامه‌ها، برنامه هر دانش‌آموز یک نقش و یک تشکل است که هر دانش باتوجه‌به علاقه خود یک نقش را برعهده می‌گیرد و سال گذشته نزدیک به 20 هزار دانش‌آموز نقش‌پذیری داشتند.

وی افزود: یکی دیگر از طرح‌ها طرح مدام است که در این طرح یک روز مدرسه توسط خود دانش‌آموزان اداره می‌شوند و دانش‌آموزان مسئولیت‌های مختلف مثل مدیر، معلم، مربی بهداشت را برعهده می‌گیرند. این موضوع به آماده‌سازی دانش‌آموزان برای پذیرش نقش‌ها کمک خواهد کرد و سال گذشته در 42 درصد مدارس اجرا شد.

حسینی در ادامه گفت: طرح مدرسه یاری با هدف مشارکت والدین در کیفت بخشی مدرسه اجرا شده است و دستورالعمل آن با عنوان‌های والدین هنر یار، دانشیار، ورزش یار، کلاس یار، توان‌بخشی یار، بهداشت یار و مدیر یار به مدارس ارسال شده است.

وی تأکید کرد: نظام تعلیم‌وتربیت بالاصاله نیازمند این است که والدین مشارکت داشت باشند و هر نظام تعلیم و تربیتی که از والدین استفاده کرده است رشد داشته است.

وی با اینکه برنامه مدرسه یاری سال گذشته در 67 درصد مدارس محقق شد، گفت: دانش‌آموزان باید کمک کنند این یاوری‌ها در تمام ابعاد گسترش و کیفیت پیدا کند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به طرح جام اشاره کرد گفت: طرح جام برای جمع‌آوری ایده‌های مطلوب طراحی شده است و دانش‌آموزان می‌توانند ایده‌ها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به طرح 100 دبیرخانه و 100 مدرسه گفت: در این طرح هر مدرسه مانند یک دبیرخانه است که با یکی از نهادهای دولتی و غیردولتی تفاهم‌نامه منعقد می‌کند و همکاری متقابل شکل می‌گیرد. سال گذشته 642 مدرسه با نهادهای دولتی و غیردولتی تفاهم‌نامه منعقد کردند.

حسینی گفت: یکی مشکلات حوزه اجتماعی شکاف‌های مبتنی بر تعارض‌های نسلی است که برای کاهش این تعارضات نسلی باید فعالیت هنری ورزشی و علمی انسجام بخش و هویت آفرین طراحی شود.

وی افزود: برنامه هر مدرسه یک سرود، کتاب‌خوانی خانوادگی، طرح عاشورایان، اجرای بازی‌های محلی از جمله این برنامه‌های انسجام بخش است که همه افراد خانواده می‌توانند در این فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند

حسینی در پایان گفت: اینکه این برنامه‌ها چگونه کیفیت پیدا کند و چگونه مبتنی بر نیاز باشد و چگونه عملی و طراحی شود به مشارکت دانش‌آموزان در مجلس دانش‌آموزی نیاز داد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *