شناسه خبر: 33892 منتشر شده در مورخ: 1400/4/1 ساعت: 11:23 گروه: اجتماعی  
تشریح برنامه های آموزش و پرورش استثنایی در خصوص اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه

تشریح برنامه های آموزش و پرورش استثنایی در خصوص اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی مجله خبری شبکه امید به تشریح برنامه های آموزش و پرورش استثنایی در خصوص اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه پرداخت.

به گزارش ایران سپید از آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه  اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: اوقات فراغت در  کشف استعدادها، کیفیت بخشی به زندگی،  آموزش های اجتماعی و تربیتی و مهارت آموزی تاثیر گذار است و برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از جهاتی مهم تر است.

وی افزود: معمولا  اوقات فراغت  دانش آموزان با نیازهای ویژه به دلایل شرایط خاص آنان در فضای خانواده انجام می‌شود و باید زمینه فضای مفرح  و شاد را برای این دانش آموزان فراهم نمود.
حسینی با بیان اینکه فعالیت پایگاه های اوقات فراغت از ۱۰ تیر در قالب ۴۰۰ پایگاه آغاز خواهد شد اظهار کرد: فعالیت های اوقات فراغت در سال جاری با شعار « هر دانش آموز یک مهارت» و با تاکید بر خانواده محوری،  ۸ هزار نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه را پوشش خواهد داد.
وی افزود:  فعالیت پایگاه های اوقات فراغت در زمینه های ورزشی، هنری، مهارتی، دینی، اجتماعی و ادبی با تاکید بر کسب مهارت های خودآگاهی، همدلی، ارتباط، توانایی حل مسأله و مدیریت خود، خواهد بود.
حسینی در ادامه گفت: از ایام تابستان و اوقات فراغت تابستانی  برای آماده‌سازی دانش‌آموزان جهت شرکت در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان عادی و شانزدهمین دوره مسابقات قرآن و مسابقات هنرهای آوایی و نمایشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز استفاده می‌شود.
حسینی با اشاره به رشته های ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در ایام تابستان گفت:  بخش از آموزش های پایگاه های اوقات فراغت به دانش آموزان استثنایی در رشته های ورزشی فوتسال، گلبال، بوچیا، تنیس روی میز، شطرنج و  آمادگی جسمانی می باشد.
معاون وزیر، اوقات فراغت را  یکی از مولفه جدی  نظام برنامه ریزی درسی دانست و گفت: فعالیت های اوقات فراغت، فعالیت های تکلیفی و  اجباری نیستند و  دانش آموزان آنها را با علاقه و اختیار انتخاب میکند  لذا در رسیدن به اهداف تربیتی موثرتر می باشند.
معاون وزیر مسابقات ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی را گامی برای خودباوری و هویت‌بخشی این دانش‌آموزان دانست و گفت: یکی از چالش‌های جدی جامعه گسست‌ها و تعارضات نسلی است که موجب بحران هویت، بی‌اعتمادی و کاهش سرمایه و سلامت اجتماعی می‌شود و فعالیت‌های ورزشی، علمی و هنری از جمله فعالیت‌های انسجام بخش و هویت آفرین است.
وی افزود: پویش کتاب‌خوانی خانوادگی که از جمله برنامه‌های سال جاری حوزه پرورشی و تربیت‌بدنی سازمان است، یک برنامه انسجام بخش و هویت آفرین است که موجب انسجام بیشتر خانواده‌ها و ارتباطات بیشتر می‌شود
وی افزود: جشنواره بازی‌های بومی محلی و برگزاری جشنواره‌های نشاط از جمله برنامه‌های هویت آفرین سال جاری سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است.

حسینی با بیان اینکه  تربیت بدنی و تجهیزات ورزشی جزء ضروریات تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است، گفت: بر اساس آمایش سرزمینی دانش آموزان با نیازهای ویژه به ۱۰۵ قلم تجهیزات توانبخشی، آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی نیاز دارند  که از این تعداد ۱۹ قلم مربوط به  تجهیزات وزرشی است و در سال جاری ردیف اعتبار ۵۰ میلیاردی برای تجهیزات توانبخشی و ورزشی  دیده شده است.

وی افزود: تربیت‌بدنی اثرات توان‌بخشی برای دانش‌آموزان استثنایی دارد و یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی توسعه فضاهای ورزشی ویژه این دانش‌آموزان است.
وی گفت: در حال حاضر ۴۱ سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در کشور وجود دارد و ۱۸ سالن ورزشی نیز در حال ساخت است.
حسینی تصریح کرد: باتوجه‌ به مشکلات رفت‌وآمد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به سالن‌های ورزشی امکان ساخت ۳۷۵ سالن ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسه‌ای برای این دانش‌آموزان وجود دارد که ساخت این سالن‌ها نیز شروع شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *