شناسه خبر: 33862 منتشر شده در مورخ: 1400/3/30 ساعت: 10:15 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 30 خرداد 1400

روزنامه یکشنبه 30 خرداد 1400

عناوین امروز: برنامه های بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت‌ها-روحانی در دیدار با رئیسی: تردیدی ندارم که همه مردم حامی دولت جدید خواهند بود-اولین گردهمایی افراد دارای پروتز چشمی برگزار شد-دراحوالات شیخ فخرالدین عراقی-وضعیت کرونا و واکسن در کشور-لیموچی به عنوان نایب رئیس کمیته توسعه ورزشی APC منصوب شد-جنایت به‌خاطر عشق به زن شوهردار/ شیوا با حرف‌هایش مرا اغفال کرد.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

۹ ذوالقعده ۱۴۴۲

۲۰  ژوئن ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره۶۷۲۷ 

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*برنامه های بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت‌ها

*روحانی در دیدار با رئیسی: تردیدی ندارم که همه مردم حامی دولت جدید خواهند بود.

*اولین گردهمایی افراد دارای پروتز چشمی برگزار شد

*در احوالات شیخ فخرالدین عراقی

*وضعیت کرونا و واکسن در کشور

*لیموچی به عنوان نایب رئیس کمیته توسعه ورزشی APC منصوب شد

*جنایت به‌خاطر عشق به زن شوهردار/ شیوا با حرف‌هایش مرا اغفال کرد

 

......اخبار ویژه

*برنامه های بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت‌ها

صفاری فرد گفت: موسسات و افراد حقیقی که در تهیه دستگاه غربالگری و کمک هزینه‌ها با ما همکاری کنند مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور درباره شناسایی عواملی که منجر به معلولیت فرد می‌شوند، اظهار کرد: آگاه سازی افراد جامعه نسبت به عوامل ایجاد معلولیت و شناسایی بهنگام اختلالاتی که منجر به معلولیت می‌شوند، از جمله اقدامات سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری از معلولیت هستند.

وی با تأکید بر ضرورت آگاه سازی اقشار مختلف جامعه به منظور پیشگیری از بروز انواع معلولیت‌ها گفت: اقداماتی درخصوص معلولیت‌های بینایی، شنوایی، جسمانی و اعصاب و روان به منظور آگاه سازی دانش آموزان پایه دهم و یازدهم در سطوح دبیرستان انجام شده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور درباره غربالگری بینایی و شنوایی گفت: غربالگری بینایی مربوط به اختلالات بینایی و تنبلی چشم است که این کار از سال ۱۳۷۴ برای سنین ۳ تا ۶ سال انجام می‌شود، به طوری که با توجه به طلایی بودن سن کودکان در این مقطع، اختلالات بینایی شناسایی می‌شوند و می‌توان با مداخلات بهنگام از بروز معلولیت در افراد جلوگیری کرد.

صفاری فرد ادامه داد: در این وضعیت افراد جهت تشخیص کامل‌تر و دقیق‌تر ابتدا به اپتومتریست (بینایی سنج) و در صورت نیاز به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند. گاهی جراحی‌های چشم و گاهی هم مداخلات به وسیله تجویز عینک انجام می‌شود و کمک هزینه این خدمات را سازمان بهزیستی به افراد نیازمند پرداخت می‌کند.

وی درباره غربالگری شنوایی که مربوط به اختلالات شنوایی است گفت: این طرح برای نوزادان انجام می‌شود که این کار در  ۲-۳ سال گذشته برای کودکان ۳ تا ۵ سال انجام می‌شد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور تصریح کرد: موسسات و افراد حقیقی که در زمینه تهیه دستگاه غربالگری و کمک هزینه‌ها قصد همکاری با ما را دارند، مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند و این دستگاه‌ها عمدتا در زایشگاه‌ها مستقر می‌شوند و یا به صورت سیار در بین بیمارستان‌های مختلف به صورت چرخشی کار می‌کنند.

صفاری فرد افزود: نوزادانی که در زایشگاه‌ها به دنیا می‌آیند، همان جا مورد غربال قرار می‌گیرند و تست ABR و OAE بر روی آن‌ها انجام شده و در صورت شناسایی اختلال به پزشک ارجاع شده و در نهایت مداخلاتی شامل کاشت حلزون و تجویز سمعک برای آن‌ها انجام می‌شود، البته افراد نیازمند برای انجام این کارها بر روی نوزادان خود می‌توانند از کمک هزینه‌های در نظر گرفته شده برای این کار استفاده کنند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور افزود: طرح غربالگری بینایی و شنوایی بسیار موفقیت آمیز بوده است، به طوری که در منطقه آسیا به عنوان بهترین عملکرد شناسایی شده است.

صفاری فرد تصریح کرد: در ۳ سال گذشته برنامه غربالگری کودکان ۳ تا ۵ سال در دست انجام بود، اما در سال ۹۹ به دلیل اینکه پایگاه‌های ما از جمله مهدهای کودک به دلیل کرونا تعطیل شدند، این فعالیت در این سال انجام نشد، اما کار غربالگری کودکان در سال ۱۴۰۰ با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده مجددا از سرگرفته شد.

......اخبار روز

*روحانی در دیدار با رئیسی: تردیدی ندارم که همه مردم حامی دولت جدید خواهند بود.

از ۱۲ مرداد جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور همه مردم ایران و همه ماست و من شک ندارم که مردم به طور کامل از ایشان و دولت قانونی ایشان حمایت خواهند کرد.

*رئیس جمهور منتخب مردم: لازم است که تشکر خودم را از مردم عزیز و بزرگوار و زمان شناسمان ابراز بدارم و خداوند را شاکر باشم نسبت به اعتمادی که مردم به این طلبه خدمتگذار داشتند.

با همکاری جناب آقای روحانی و اعضای دولت از تجربیات و گزارشات مسئولان محترم در دولت استفاده خواهم کرد.

از همه صاحبنظران می خواهم که ما را از دیدگاه های خود مطلع کنند.

*قالیباف: مردم نشان دادند که به کشور و نظامشان علاقه دارند

رییس مجلس در دیدار با رئیس جمهور منتخب مردم:

 مردم نشان دادند که به کشور و نظامشان علاقه دارند.

با تشکیل دولت جدید، ضمن حفظ اصل استقلال قوا و با رعایت قوانین، امیدوارم بتوانیم در اوج همدلی و همکاری با تلاش جهادی به حمایت مردم پاسخ دهیم.

*ظریف: همه باید از سید ابراهیم رییسی حمایت کنیم

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا در مصاحبه‌ای آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوی منتخب را سیاستمداری با تدبیر توصیف کرد و گفت:

ایشان کشور را به شکل خوبی اداره خواهد کرد.

امروز حمایت از رییسی وظیفه همه است و قطعا کارها باید با ایشان هماهنگ شود./ ایرنا

 

.......گزارش ویژه

*اولین گردهمایی افراد دارای پروتز چشمی برگزار شد

  دهم خرداد ماه، گردهمایی افراد دارای پروتز چشمی در پارک آب و آتش تهران برگزار شد. سعید کرمی از نابینایان اصفهانی که ایده تشکیل این گروه را داده است در گفتگو با ما از دلایل خود برای تشکیل این گردهمایی می گوید: من خودم یک چشم پروتزی دارم و چشم دیگرم هم ضعیف است. من در 7 سالگی در اثر حادثه ای چشمم را از دست دادم و مجبور به تخلیه آن و استفاده از پروتز شدم. از آن زمان حدود 25 سال می گذرد.

س: در مورد این گردهمایی بیشتر توضیح دهید؟

ج: افرادی که از پروتز استفاده می کنند در جامعه مشخص نیست معلولیت دارند یا نه و مردم نمی دانند به این افراد چگونه نگاه کنند به همین دلیل مردم به آنها به گونه ای نگاه می کنند ولی در سازمان بهزیستی اصلا آنها را به عنوان معلول به حساب نمی آورند و به عنوان معلولیت خفیفدیده می شوند. اما وقتی برای اشتغال به جایی مراجعه می کنیم چون کارت معافیت پزشکی می گیریم می گویند شما معلول هستید و نمی توانید استخدام شوید. من در ایران انجمنی ندیده ام که به این افراد تعلق داشته باشد برای همین تصمیم گرفتم این گروه را تشکیل دهم  چون در تشکلهایی که برای حمایت از معلولان تشکیل شده اند این افراد نماینده ای ندارند اگر ما به عنوان کم بینا به حساب می آییم باید در انجمنهای نابینایان هم حضور داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات خود را بیان کنیم.اما در این انجمنها به ما می گویند یک چشم شما پروتز دارد چشم دیگرتان می بیند در حالیکه چشم سالم ما به مرور زمان بیناییش کمتر می شود. هدف ما از این گردهمایی این بود که دور هم جمع شویم و مشکلاتمان را مطرح کنیم به عنوان اولین گردهمایی بازخورد خوبی بین بچه ها داشت و از آن راضی بودند. امیدوارم رسانه هایی مثل ایران سپید هم کمک کنند مشکلات ما رسانه ای شود و انجمن معلولان و نابینایان نیز حداقل بتوانند این افراد را در جمع خود بپذیرند. واقعا کسی نمی تواند شرایط ما را درک کند یعنی کسی که دو چشمش مشکل دارد تنها در حد یک همنوعی می تواند مشکل ما را بپذیرد.

س: یعنی شما در انجمنهای نابینایان بهعنوان عضو پذیرفته نمی شوید؟

ج: ما در این انجمنها پذیرفته می شویم چون ظاهر چشم ما بهتر است مشکل ما از نابینایان دیگر کمتر است ولی در بحث اشتغال گرچه گاه توانمندتریم با آنها مشکلی مشترکی داریم.

س: چه تعدادی از افراد دارای پروتز چشمی را تا حال جذب کرده اید؟

ج: جمع کردن این بچه ها خیلی سخت بود چون من باید کلینیکهای پروتز را تک تک پیدا می کردم و به آنها پیام می دادم تا بتوانم آنها را دور هم جمع کنم. سه چهار ماه بعد از تشکیل گروه تصمیم گرفتیم دور هم جمع شویم و از نزدیک مشکلاتمان را با هم در میان بگذاریم.در نهایت حدود 11 نفر از شهرهای اصفهان، تهران، آمل، قم، کرج و شهریار بودند که گردهمایی اول را در تهران با آنها برگزار کردیم. ما در اولین مرحله کار انجمن افراد دارای پروتز چشمی را تشکیل دادیم برای قدم اول خواستیم مردم و رسانه ها نسبت به این قضیه حساس شوند. همچنین تصمیم داریم در بحث اشتغال و اطلاعات و آگاهی عمومی بیشتر فعالیت کنیم.

س: کسانی که پروتز دارند چگونه می توانند شما را پیدا کنند.

ج: ما در اینستاگرام صفحه ای به نام "انجمن پروتز چشم ایران " داریم که می توانند آن را دنبال کنند و به جمع ما بپیوندند و در گردهماییهای بعدی با ما باشند. دوستانی که پروتز دارند یا چشمشان آسیب دیده و به آنها گفته اند که باید آن را تخلیه کنند و پروتز بگذارند می توانند با من در ارتباط باشند تا با کمال میل تجربه های خودم را در اختیارشان بگذارم.

س: گذاشتن پروتز چه محدودیتها و عوارضی برای فرد ایجاد می کند؟

ج: این افراد بعد از مدتی دچار افتادگی پلک می شوند دیگر اینکه چشم خشک می شود یا عفونت می کند از نظر ظاهری هم به مرور زمان در اثر تحلیل ماهیچه های داخل چشم، چرخش چشم دچار مشکل می شود و بعد از چند سال باید دوباره پروتز بگذارند. دیگر اینکه نرخ مصوب ثابتی در مورد پروتز نداریم مثلا کلینیکی در اصفهان قیمت آن را دو میلیون و پانصد هزار تومان می گوید و کلینیکی در تهران می گوید آن را ده میلیون می سازم. قیمت فوق العاده بالاست در بهزیستی هم چون معتقدند پروتز مربوط به زیبایی است از آن حمایتی ندارند البته می گویند شما فاکتور بیاورید امکان دارد ما پرداخت کنیم. ولی من تا حال حمایتی در این زمینه ندیده ام. امیدوارم ما در انجمنهای معلولان و نابینایان پذیرفته شویم تا ما هم بتوانیم نظرات خودمان را مطرح کنیم ما دوست نداریم کار موازی این انجمنها تشکیل دهیم اما اگر به ما توجه نشود مجبور به این کار خواهیم بود.

......دریافت

*در احوالات شیخ فخرالدین عراقی

شیخ فخر الدّین ابراهیم پسر بزرگ‌مِهر پسر عبد الغفار کمیجانی یا فخر الدّین عَراقی از شاعران و عارفان و نویسندگان صوفی ادب فارسی در سده ی هفتم هجری، مؤلف لَمَعات است. وی در تاریخ ۲۰ خرداد ۵۹۲ مقارن ۱۰ ژوئن ۱۲۱۳ میلادی در کمیجان که جزو استان مرکزی است، به دنیا آمد در مورد نام و نسب عَراقی میان غالب تذکره‌نویسان اختلاف است. زادروزِ عَراقی بنا به پژوهش سعید نفیسی در کمیجان و در سال ۶۱۰ ه.ق است که البته در آثار خود فخر الدّین عَراقی نام کمیجان دیده می‌شود. فخر الدّین عَراقی در ۸ ذو القعده ۶۸۸ ه‍. ق، در دمشق درگذشت.

او در کودکی قرآن را حفظ کرد. وقتی هفده ساله بود جمعی از قلندران به همدان فرود آمدند و عراقی نیز بهمراه آنان به هندوستان رفت و در شهر ملتان به شاگردی شیخ بهاء الدین زکریا ملتانی درآمد و بعد از مدتی با دختر او ازدواج کرد که از وی پسری آمد و به کبیر الدین موسوم گشت.

بیست و پنج سال سپری شد و شیخ بهاء الدین وفات یافت، در حالی که، عَراقی را جانشین خود کرده بود. بعد از هند، عَراقی عزم مکه و مدینه کرد، و پس از حج جانب روم شد. در قونیه، به خدمت مولانا رسید، و مدتها در مجالس سماع حاضر شد. وی پس از سال‌ها اقامت در روم جانب شام رفت.

از عَراقی آثاری به نظم و نثر باقی مانده‌است. لَمعات که مهمترین اثر منثور عَراقی است در زمان صحبت صدر الدین قونوی و تحت تأثیر آثار ابن عربی نوشته شده‌است. این کتاب ۲۷ لمعه دارد و موضوع اصلی آن عشق است که عراقی به پیروی از سوانح احمد غزالی و با توجه به آراء ابن عربی ابعاد مختلف آن را تبیین کرده‌است. مکاتیب و رسالة اللطیفة فی الذوقیات از دیگر آثار منثور عراقی است.

دیوان اشعار وی نیز مشهور است. گرچه عَراقی در بیشتر قوالب شعری طبع خود را آزموده، اما هنر شاعری او بیشتر در غزلیاتش ظهور یافته‌است. عشاق نامه یا رساله ده فصل اثر منظوم دیگری از عراقی است که در قالب مثنوی و غزل و در بحر خفیف مسدس محذوف سروده شده‌است. احتمالاً پیش از عراقی سرودن ده فصل یا عشاق نامه وجود داشته‌است اما عَراقی با ابتکار این قالب ادبی را رونق بخشید.

چند نمونه از اشعار عراقی:

ز دو دیده خون فشانم، ز غمت شب جدایی،

چه کنم؟ که هست اینها گل باغ آشنایی؛

همه شب نهاده‌ام سر، چو سگان، بر آستانت،

که رقیب در نیاید به بهانهٔ گدایی؛

مژه‌ها و چشم یارم به نظر چنان نماید،

که میان سنبلستان چرد آهوی ختایی؛

در گلستان چشمم ز چه رو همیشه باز است؟

به امید آنکه شاید تو به چشم من درآیی؛

سر برگ گل ندارم، به چه رو روم به گلشن؟

که شنیده‌ام ز گلها همه بوی بی‌وفایی؛

به کدام مذهب است این؟ به کدام ملت است این؟

که کشند عاشقی را، که تو عاشقم چرایی؟

به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند،

که برون در چه کردی؟ که درون خانه آیی؟

به قمار خانه رفتم، همه پاکباز دیدم،

چو به صومعه رسیدم، همه زاهد ریایی؛

در دیر می‌زدم من، که یکی ز در در آمد،

که: درآ، درآ، عراقی، که تو خاص از آن مایی.

*****************

ز اشتیاق تو جانم به لب رسید، کجایی؟

چه باشد ار رخ خوبت بدین شکسته نمایی؟

نگفتیم که: بیایم، چو جان تو به لب آید؟

ز هجر جان من اینک به لب رسید کجایی؟

منم کنون و یکی جان، بیا که بر تو فشانم،

جدا مشو ز من این دم، که نیست وقت جدایی؛

گذشت عمر و ندیدم جمال روی تو روزی،

مرا چه‌ای؟ و ندانم که با کس دگر آیی؟؛

کجا نشان تو جویم؟ که در جهانت نیابم،

چگونه روی تو بینم؟ که در زمانه نپایی؛

چه خوش بود که زمانی نظر کنی به دل من؟

دلم ز غم برهانی، مرا ز غم برهایی؛

مرا ز لطف خود، ای دوست، ناامید مگردان،

کامیدوار به کوی تو آمدم به گدایی؛

فتاده‌ام چو عراقی، همیشه بر در وصلت،

بود که این در بسته به لطف خود بگشایی؟

 

....‌‌سلامت و بهداشت

*وضعیت کرونا و واکسن در کشور: سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: وضعیت بیماری کووید 19 گرچه در ایران در مجموع نزولی است اما باید بویژه در استان‌های جنوبی و شرقی مراقب باشیم. استان هرمزگان، بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان از استان‌هایی هستند که مراقبت بیشتر لازم دارند.

به نقل از ایسنا، علیرضا رئیسی افزود: اکنون۲۲ شهر  قرمز، ۱۷۵ شهر نارنجی و ۲۵۱ شهر زرد داریم. شهرهای قرمز عمدتا در استانهای بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان هستند.

وی ادامه داد: در استان بوشهر شهرهای تنگستان، دشتستان، کنگان، عسلویه و دشتی و در استان سیستان و بلوچستان شهرهای ایرانشهر، چابهار، نیکشر، زاهدان و در استان کرمان و هرمزگان شهرهای رودبار جنوب، کهنوج، منوجان، بستک، بندر لنگه، جاسک، رودان، بندر عباس، پارسیان، قشم، میناب و جزیره کیش در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: در تابستان سال گذشته در شهرهای جنوبی کشور اوج بیماری را داشتیم. با توجه به گرم شدن هوا و تجمعات در جایی که کولرگازی روشن است، عاملی برای انتقال بیماری است؛ به همین دلیل رعایت پروتکل‌ها در این مناطق بسیار مهم است.

رئیسی درباره ادامه روند واکسیناسیون کرونا در کشور نیز گفت: از فردا دُز دوم واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال و همچنین افراد بالای ۷۰ سالی که جا مانده بودند را تکمیل خواهیم کرد.

وی افزود: پنجشنبه گذشته محموله جدید واکسن به دستمان رسید. اما خبر خوب بحث مجوز اضطراری داوطلبانه استفاده از واکسن کووایران برکت است که از این هفته میزان تولید این واکسن در کشور افزایش خواهد یافت و از تیرماه حجم انبوهی از این واکسن به دستمان خواهد رسید.

رییسی ادامه داد: از طرفی واکسن انستیتو پاستور هم مراحل فاز سوم را طی می‌کند و کمیته‌های علمی و اخلاق در پژوهش و بالینی آن را بررسی می‌کنند و اگر مجوز دهند، این واکسن هم این هفته یا هفته آینده به واکسیناسیون عمومی کشور اضافه می شود.

شتاب در واکسیناسیون علیه کرونا:  - مدیر اجرایی طرح واکسن «کوو ایران برکت» گفت: پس از صدور مجوز استفاده اضطراری واکسن "کوو ایران برکت"، شرایط برای شتاب گیری روند واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور فراهم شد. از این پس این واکسن به صورت مستمر پس از تولید و قرنطینه ۱۴ روزه برای تزریق عمومی در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.

به نقل از ایرنا، سید رضا مظهری افزود: سازمان غذا و دارو پس از نصب برچسب اصالت، واکسن را تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت خواهد داد تا این واکسن به هموطنان تزریق شود.  

وی به تحویل اولین محموله واکسن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از صدور مجوز اضطراری در ۲۶ خرداد ماه اشاره کرد و گفت: نمایندگان وزارت بهداشت در مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام مستقر شدند تا واکسن ها به صورت مستمر تحویل وزارت بهداشت شود.

مدیر اجرایی طرح واکسن «کوو ایران برکت» اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از سوی وزارت بهداشت، تزریق واکسن کوو ایران برکت در اولین روزهای پس از تحویل، آغاز خواهد شد.به نظر می رسد وزارت بهداشت هم در اسرع وقت اقدام به تزریق این واکسن به هموطنان خواهد کرد، به عبارتی واکسن بعد از نصب برچسب اصالت در کوتاه ترین زمان ممکن به هموطنان داوطلب تزریق می شود.

وی ادامه داد: تولید هفتگی واکسن کوو ایران برکت در مرداد ماه امسال به حدود چهار میلیون دوز در هفته و همچنین در شهریور ماه به هفته ای حدود هفت میلیون دوز می رسد.در حال حاضر با خط تولید فعلی سه میلیون واکسن تعهد شده در خرداد ماه محقق شده است و در تیرماه هم با راه اندازی خط تولید جدید، تولید ماهانه واکسن به ۱۱ میلیون دوز یا به عبارتی هفته ای حدود سه میلیون دوز خواهد رسید.

مظهری افزود: محققان ما با تمام توان در تلاش هستند تا از دغدغه ها و نگرانی های مردم در این زمینه بکاهند و آرامش را برای آنان به ارمغان آورند.

وی درباره صادرات این محصول گفت: تا موقعی که نیاز داخلی به واکسن کرونا وجود دارد به دنبال برنامه صادرات این واکسن نخواهیم بود. اما زمانی که نیاز کشور برطرف شد، مسلما به دنبال صادرات خواهیم رفت.

 

.......ورزشی

*لیموچی به عنوان نایب رئیس کمیته توسعه ورزشی APC منصوب شد

دکتر سیما لیموچی، نایب رئیس بانوان کمیته ملی پارالمپیک به عنوان نایب رئیس کمیته توسعه ورزشی و بازی های کمیته پارالمپیک آسیا منصوب شد.

این انتصاب به پیشنهاد خانم لزلی فانگ، رئیس کمیته توسعه ورزشی و بازی های APC انجام شده و به موجب آن دکتر لیموچی تا سال 2023 عهده دار سمت نایب رئیسی کمیته توسعه ورزشی و بازی های کمیته پارالمپیک آسیا خواهد بود.

* پاداش کمیته ملی پارالمپیک به مناسبت میلاد امام رضا به کاروان توکیو 2020

کمیته ملی پارالمپیک به مناسبت میلاد فرخنده امام رضا (ع)، به ورزشکاران و کادر فنی اعزامی به بازی های پارالمپیک توکیو 2020 پاداش اهدا می کند.

محمد تابع، دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک در این خصوص گفت: این پاداش به مبلغ سی میلیون ریال، برای ورزشکاران و نیز مربیانی که در لیست اعزام به بازی های پارالمپیک توکیو 2020 هستند، تعلق خواهد گرفت.

* طلوع کیان دبیر ستاد برگزاری روز ملی و هفته پارالمپیک شد

با توجه به اهمیت برنامه های روز ملی و هفته پارالمپیک، فرهاد طلوع کیان مشاور رییس کمیته ملی پارالمپیک و مدیر روابط عمومی با حفظ سمت به عنوان "دبیر ستاد برگزاری روز ملی و هفته پارالمپیک" منصوب شد. یادآور می شود 24 مهرماه در متن تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی پارالمپیک نامگذاری شده است.

* برنامه‌ریزی صعود بدون حتی یک میزبانی؟

با اعلام سیدبندی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی درباره میزبانی ایران از پنج تیمی که با آن‌ها هم‌گروه خواهد شد، صحبت‌های غیررسمی از سوی مسئولان حاکی از آن است که به احتمال بسیار زیاد، امتیاز میزبانی از این مسابقات به ایران داده نخواهد شد. اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا با شرایط ایران موافقت نکند، یکی از عجیب ترین دوره های مقدماتی جام جهانی برای ایران شکل خواهد گرفت . در حال حاضر مهم‌ترین مسئله برای دریافت میزبانی رقابت‌های دور نهایی مقدماتی جام جهانی، مسئله رایت تلویزیونی مسابقات است که در اختیار AFC بوده و برخلاف دوره قبل، حقوق آن به کنفدراسیون فوتبال آسیا تعلق دارد که این مسئله از مشکلات همیشگی فوتبال ایران در مناسباتش با کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده است. البته این‌بار مسئله پرداخت حق‌پخش از سوی ایران نیست، بلکه نحوه جا به جایی پولی‌ست که طرف‌های ایرانی باید به کنفدراسیون بپردازند. نبود کمک داور ویدئویی و تنبلی سازمانهای مربوطه در استقرار این تکنولوژی نیز از عوامل مهم ندادن میزبانی به ایران است.

همچنین موضوع تبلیغات دور زمین و ارسال وسایل و ادوات برای برگزاری بازی و مسائل گمرکی در ایران نیز از موانع میزبانی تلقی می‌شود. نکته جالب دیگر، موضوع فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی در ایران است که قبلا در نامه‌های AFC این موارد مورد اشاره نهاد اداره کننده فوتبال آسیا قرار گرفته است. چرا که AFC با اشاره به درآمدزایی پلتفرم‌های مختلف، خواستار استفاده از آن‌ها در طول این رقابت‌هاست. با این وصف و در شرایطی که هنوز فرمت برگزاری مسابقات مشخص نیست، مدیران فوتبال در ایران امیدوارند اقلاً برگزاری این مسابقات به صورت متمرکز و در کشوری بی‌طرف باشد تا ایران لطمه‌ای بیشتر از این  نبیند، اما فعلا برنامه‌ای که فیفا اعلام کرده است براساس بازی‌های رفت و برگشت است و ایران باید برای میزبانی از پنج حریف خود در کشورهای همجوار برنامه‌ریزی کند و باید دید کدامیک از کشورها (به عنوان مثال قطر، امارات یا عمان) برای میزبانی از مسابقات ایران مناسب‌تر تشخیص داده خواهند شد.

 

......حوادث

*جنایت به‌خاطر عشق به زن شوهردار/ شیوا با حرف‌هایش مرا اغفال کرد

مردی که متهم است با همدستی زنی جوان همسر او را به قتل رسانده است، در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. رسیدگی به این پرونده از یک‌ سال قبل به‌ دنبال ناپدید شدن مرد جوانی به نام مهرداد آغاز شد. پدر مهرداد که به پلیس آگاهی رفته بود، گفت: عروسم به نام شیوا میگوید چند روز است از شوهرش هیچ خبری ندارد. او میگوید قرار بود مهرداد به سفر ترکیه برود و ۲۰ میلیون تومان طلا همراه داشت. با این شکایت و درحالی‌ که تلاش برای افشای راز ناپدید شدن مرد جوان آغاز شده بود، پلیس جسد او را در گودالی در اطراف تهران پیدا کرد. شواهد نشان میداد این مرد با ضربه‌های متعدد چاقو از پا درآمده است. مأموران پلیس به پرس ‌وجو از همسر مهرداد پرداختند، اما ضد ونقیض ‌گویی‌های شیوا شک پلیس را دو چندان کرد و این زن بازداشت شد. شیوا ۳۵‌ساله سرانجام لب به اعتراف گشود و به قتل شوهرش با همدستی مستأجر پدرش به نام فریدون اقرار کرد.

این زن گفت: مدتی قبل با مستأجر خانه پدری ‌ام به نام فریدون آشنا شدم. او به من ابراز علاقه کرد و من که همیشه با همسرم اختلاف داشتم و باوجود داشتن دختری هفت ‌ساله میخواستم از او جدا شوم، با مهرداد درد دل کردم. بعد از مدتی فریدون نقشه قتل شوهرم را کشید و او را کشت. من و فریدون جسد شوهرم را به گودالی انداختیم و فرار کردیم. بعد از آن من ادعا کردم شوهرم قصد داشت به ترکیه برود و ناپدید شده است. به‌ دنبال اظهارات زن جوان فریدون نیز بازداشت شد و در بازجویی‌های پلیسی به قتل اعتراف کرد. درنهایت برای فریدون به اتهام قتل و برای شیوا به اتهام معاونت در همسرکشی کیفرخواست صادر و پرونده این دو نفر برای رسیدگی به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و آنها پای میز محاکمه ایستادند. در ابتدای جلسه پدر قربانی در جایگاه ویژه ایستاد و از طرف خودش و نوه خردسالش درخواست قصاص متهم را مطرح کرد. وقتی فریدون در جایگاه ایستاد، اتهامش را قبول نکرد. او گفت: من قبلا تحت‌ تأثیر حرف‌های شیوا به قتل اعتراف کرده بودم. فکر میکردم شیوا من را دوست دارد و به‌ خاطر علاقه ‌ای که به من دارد، میخواهد شوهرش از بین برود.

به‌ همین‌ خاطر هم قبول کردم جرمی را که او مرتکب شده بود، گردن بگیرم؛ اما حالا این کار را نمیکنم و میخواهم واقعیت را بگویم. شیوا به من گفته بود از طرف پدرشوهرش برای من رضایت میگیرد ولی حالا میبینیم که این کار را نکرده است و او برای نجات خودش من را هم مانند شوهرش قربانی کرد. متهم در ادامه اظهاراتش گفت: من سالها مستأجر خانه پدری شیوا بودم و آنجا با او آشنا شدم. او به من ابراز علاقه کرد. این زن همیشه از بد رفتاری‌های شوهرش گلایه داشت. شیوا آنقدر به من اصرار کرد که خام حرف‌هایش شدم. او از من خواسته بود شوهرش را بکشیم، جسد را در رودخانه بیندازیم و رویش سنگ بریزیم؛ اما به این درخواست جواب رد دادم و به شیوا گفتم دلم نمی‌آید دست به چنین جنایتی بزنم. به‌ همین‌ خاطر از من خواست تا در نزدیکی محل کارم چاله‌ ای عمیق بکنم تا او شوهرش را بکشد و با هم جسد را آنجا رها کنیم.

فریدون ادامه داد: من چاله را کندم و به شیوا خبر دادم. شیوا آخرین بار با من تماس گرفت و گفت قرص خواب‌ آور خریده و به همسرش خورانده و او بیحال است. شیوا از من خواست مقابل خانه‌ شان بروم. وقتی به آنجا رفتم شیوا و همسرش سوار ماشین شدند و ما با هم به‌ سمت محل دفن جسد رفتیم. در نزدیکی چاله‌ ای که کنده بودم، شیوا از ماشین پیاده شد. او چاقویی را که همراه داشتم از من گرفت و در یک لحظه ضربه‌ای به شکم شوهرش زد که مهرداد در آغوش من افتاد. ما باهم گلاویز بودیم که همان موقع شیوا چند ضربه دیگر هم از پشت سر به او زد و مهرداد به داخل چاله افتاد. من خودم هم داخل چاله افتادم و ضربه آخر را شیوا به گردن شوهرش زد و ما بلافاصله باهم فرار کردیم.

او در پاسخ به سؤال قاضی درباره اینکه چرا قبلا به قتل اعتراف کرده بود، گفت: شیوا با حرف‌هایش مرا اغفال کرده بود. وقتی دستگیر شدیم در پلیس آگاهی برای چند دقیقه با هم تنها ماندیم. همان موقع شیوا به من گفت اگر قتل را گردن بگیرم، میتواند رضایت اولیای‌ دم را جلب کند. او میگفت پدرشوهرش او را دوست دارد و رضایت میدهد. او قول داده بود یک طبقه از خانه پدری و ماشینش را بفروشد و رضایت اولیای ‌دم را جلب کند؛ اما حالا که هیچ‌کاری انجام نداده میخواهم حقیقت را بگویم. من بی‌ گناه هستم. وقتی شیوا به اتهام معاونت در قتل روبه ‌روی قضات ایستاد، گفت: معاونت در قتل را قبول دارم‌، اما من شوهرم را نکشتم و فریدون به دروغ میگوید من شوهرم را کشته‌ ام.

او ادامه داد: قرصهای خواب ‌آور را فریدون به من داده بود تا به شوهرم بخورانم. وقتی شوهرم بیحال بود فریدون دنبالمان آمد و ما را به حوالی باقرشهر برد. او آنجا با شوهرم گلاویز شد و با چاقو به شکمش زد. شوهرم در آغوشم افتاده بود که ضربه کاری را فریدون به گردن او زد. من فقط در انتقال جسد به داخل گودال به او کمک کردم. در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرکهای موجود در پرونده فریدون را به قصاص و زن جوان را به 15سال زندان محکوم کردند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *