شناسه خبر: 33861 منتشر شده در مورخ: 1400/3/29 ساعت: 15:19 گروه: اجتماعی  
برنامه های بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت‌ها

برنامه های بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت‌ها

صفاری فرد گفت: موسسات و افراد حقیقی که در تهیه دستگاه غربالگری و کمک هزینه‌ها با ما همکاری کنند مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

به گزارش ایران سپید به نقل از باشگاه خبرنگاران، افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور درباره شناسایی عواملی که منجر به معلولیت فرد می‌شوند، اظهار کرد: آگاه سازی افراد جامعه نسبت به عوامل ایجاد معلولیت و شناسایی بهنگام اختلالاتی که منجر به معلولیت می‌شوند، از جمله اقدامات سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری از معلولیت هستند.

وی با تأکید بر ضرورت آگاه سازی اقشار مختلف جامعه به منظور پیشگیری از بروز انواع معلولیت‌ها گفت: اقداماتی درخصوص معلولیت‌های بینایی، شنوایی، جسمانی و اعصاب و روان به منظور آگاه سازی دانش آموزان پایه دهم و یازدهم در سطوح دبیرستان انجام شده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور درباره غربالگری بینایی و شنوایی گفت: غربالگری بینایی مربوط به اختلالات بینایی و تنبلی چشم است که این کار از سال ۱۳۷۴ برای سنین ۳ تا ۶ سال انجام می‌شود، به طوری که با توجه به طلایی بودن سن کودکان در این مقطع، اختلالات بینایی شناسایی می‌شوند و می‌توان با مداخلات بهنگام از بروز معلولیت در افراد جلوگیری کرد.

صفاری فرد ادامه داد: در این وضعیت افراد جهت تشخیص کامل‌تر و دقیق‌تر ابتدا به اپتومتریست (بینایی سنج) و در صورت نیاز به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند. گاهی جراحی‌های چشم و گاهی هم مداخلات به وسیله تجویز عینک انجام می‌شود و کمک هزینه این خدمات را سازمان بهزیستی به افراد نیازمند پرداخت می‌کند.

وی درباره غربالگری شنوایی که مربوط به اختلالات شنوایی است گفت: این طرح برای نوزادان انجام می‌شود که این کار در  ۲-۳ سال گذشته برای کودکان ۳ تا ۵ سال انجام می‌شد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور تصریح کرد: موسسات و افراد حقیقی که در زمینه تهیه دستگاه غربالگری و کمک هزینه‌ها قصد همکاری با ما را دارند، مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند و این دستگاه‌ها عمدتا در زایشگاه‌ها مستقر می‌شوند و یا به صورت سیار در بین بیمارستان‌های مختلف به صورت چرخشی کار می‌کنند.

صفاری فرد افزود: نوزادانی که در زایشگاه‌ها به دنیا می‌آیند، همان جا مورد غربال قرار می‌گیرند و تست ABR و OAE بر روی آن‌ها انجام شده و در صورت شناسایی اختلال به پزشک ارجاع شده و در نهایت مداخلاتی شامل کاشت حلزون و تجویز سمعک برای آن‌ها انجام می‌شود، البته افراد نیازمند برای انجام این کارها بر روی نوزادان خود می‌توانند از کمک هزینه‌های در نظر گرفته شده برای این کار استفاده کنند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور افزود: طرح غربالگری بینایی و شنوایی بسیار موفقیت آمیز بوده است، به طوری که در منطقه آسیا به عنوان بهترین عملکرد شناسایی شده است.

صفاری فرد تصریح کرد: در ۳ سال گذشته برنامه غربالگری کودکان ۳ تا ۵ سال در دست انجام بود، اما در سال ۹۹ به دلیل اینکه پایگاه‌های ما از جمله مهدهای کودک به دلیل کرونا تعطیل شدند، این فعالیت در این سال انجام نشد، اما کار غربالگری کودکان در سال ۱۴۰۰ با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده مجددا از سرگرفته شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *