شناسه خبر: 33830 منتشر شده در مورخ: 1400/3/25 ساعت: 09:41 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 25 خرداد 1400

روزنامه سه شنبه 25 خرداد 1400

عناوین امروز: ۸ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه تحت پوشش فعالیت‌های اوقات فراغت قرار خواهند گرفت-دانش آموزان نابینا چگونه برای کنکور آماده می شوند؟-به یاد ماندنی‌ترین اسپاگتی‌ها با انیو موریکونه-مجوز مصرف واکسن ایرانی کووبرکت صادر شد-برگزاری جلسه مسئول استعدادیابی فدراسیون نابینایان با معاون استعدادیابی وزارت ورزش-کلاهبرداری با احضار اجنه انگلیسی زبان.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

۴ ذوالقعده ۱۴۴۲

۱۵  ژوئن ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۲۳

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*۸ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه تحت پوشش فعالیت‌های اوقات فراغت قرار خواهند گرفت

* واکنش بیژن زنگنه به سخنان نفتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری درباره قرارداد کرسنت و افزایش قیمت بنزین

*دانش آموزان نابینا چگونه برای کنکور آماده می شوند؟

*به یاد ماندنی‌ترین اسپاگتی‌ها با انیو موریکونه

*مجوز مصرف واکسن ایرانی کووبرکت صادر شد

*برگزاری جلسه مسئول استعدادیابی فدراسیون نابینایان با معاون استعدادیابی وزارت ورزش

*کلاهبرداری با احضار اجنه انگلیسی زبان

 

........اخبار ویژه

*۸ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه تحت پوشش فعالیت‌های اوقات فراغت قرار خواهند گرفت

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از پوشش ۸ هزار نفر از دانش‌آموزان استثنایی در 6 حیطه دینی، اجتماعی، مهارتی، هنری، ادبی و ورزشی فعالیت‌های اوقات فراغت خبر داد.

سید جواد حسینی با اعلام این خبر اظهار کرد: دستورالعمل پایگاه‌های تابستانی اوقات فراغت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد خانواده محور و آموزش مهارت‌های زندگی و با شعار هر دانش‌آموز یک مهارت که به شکل حضوری و مجازی در تابستان 1400 اجرایی خواهد شد، به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی افزود: در این دستورالعمل به‌ویژه باتوجه ‌به وضعیت کرونا، کشف و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان، تقویت هویت دینی و فرهنگی، استمرار فعالیت‌های پرورشی، فرهنگی و تربیت‌بدنی در اوقات فراغت با استفاده از فضای مجازی، ایجاد زمینه‌های لازم به‌منظور تقویت و تأمین سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان، اقدام به آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در زمینه کارآفرینی دانش‌آموزان و ایجاد فرصت آموزشی مهارت‌های فردی و اجتماعی هدف‌گذاری شده است.

 رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور فعالیت‌های مرتبط با هر مهارت را تقویت مهارت‌های 5 گانه خودآگاهی، همدلی، ارتباط مؤثر، مدیریت مهارت حل مسئله دانست و گفت: این مهارت‌ها در  6 حیطه دینی، اجتماعی، مهارتی، هنری، ادبی و ورزشی برنامه‌ریزی‌شده است.

 حسینی با بیان اینکه فعالیت‌های اوقات فراغت از 22 خرداد آغاز و تا 31 شهریور سال  1400 ادامه خواهد داشت، بیان داشت: درمجموع در 32 استان حداقل ۸ هزار نفر از دانش‌آموزان استثنایی تحت پوشش این فعالیت‌ها قرار خواهند گرفت و سهمیه هر استان به تفکیک مشخص شده است که مثلاً از 50 نفر استان ایلام تا 710 نفر استان خراسان رضوی را شامل می‌شود.

وی در پایان گفت: ارزشیابی از فعالیت‌های اوقات فراغت در سطوح کشور و استان‌ها در سطوح مدرسه‌ای و استانی و نظرخواهی از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این فعالیت‌ها انجام خواهد گرفت.

 

.......اخبار روز

* واکنش بیژن زنگنه به سخنان نفتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری درباره قرارداد کرسنت و افزایش قیمت بنزین:

ترجیح کشور تا حالا این بوده که وارد پرونده کرسنت نشویم؛ اگر قرار شد وارد شویم ما حرف‌های زیادی دارم.

تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت بنزین در مصوبه دولت چاپ شده و در اختیار همه هم هست. در این مصوبه نوشته شده دولت در اجرای تصویب سران محترم سه قوه این تصمیم را گرفت.

* واکنش توییتری جهانگیری به اظهارات مصلحی

 اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در رشته توییتی نوشت:

 اظهارات دیرهنگام وزیر اطلاعات دولت دهم تامل برانگیز است، چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟

 بر اساس چه گزارش ها و مستنداتی درباره مهم ترین مسائل کشور حتی در شورای نگهبان تصمیم سازی و تصیم گیری می شود؟

 با اندیشه انقلاب، منطق جمهوریت و قانون اساسی میزان رای مردم و انتخاب مدیران توانمند حق آنان است، چه مصلحتی بالاتر از این برای ایران؟

 حتی امنیت و اقتدار کشور هم با انتخابات حداکثری تامین می شود و هر تقصیر و قصوری در این مهم لطمه به کیان جمهوری اسلامی ایران است.

 از تاریخ پند بگیریم و نادیده گرفتن قانون و حقوق اساسی ملت را در قبال مصلحت سنجی‌های امنیتی و سلیقه های سیاسی تهدیدی برای جمهوریت، مردم سالاری، عدالت، آزادی و امنیت ملی بدانیم.

به عنوان رئیس ستاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ٩٢، از شورای محترم نگهبان میخواهم که برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به افکار عمومی به جای هرگونه پاسخگویی غیر موثر ، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم نماید.

 

........گزارش ویژه

*دانش آموزان نابینا چگونه برای کنکور آماده می شوند؟

در روزهای همه گیری بیماری کرونا و آموزش مجازی، آمادگی برای کنکور نیز به شکل مجازی برگزار می شود. اما معلمان و متصدیان آموزش این روزها چگونه دانش آموزان نابینا را برای کنکور آماده می کنند؟ پرویز قاسمی دبیر زبان انگلیسی در تبریز که بعد از بازنشستگی به عنوان معلم رابط، کار آموزش را ادامه می دهد در باره تلاشهای خود برای آموزش مهارت تست زدن زبان انگلیسی می گوید: من نکات دستوری و گرامری هر درس را توضیح می دادم و برای جلسه بعد تمریناتی از دانش آموزان می خواستم مثلا از سوالات کنکور سال قبل ده تا را انتخاب می کردم و عکسش را می گرفتم یا روخوانی می کردم و یک هفته به آنها فرصت می دادم تا جواب را برای من در خصوصی بفرستند سپس آنها را به شکل تشریحی حل می کردم و به صورت صوتی در گروه می گذاشتم یا به صورت تصویری می گذاشتم به هر حال کار در فضای مجازی نمی تواند جای کلاس حضوری را بگیرد چون آنجا کار جدی دنبال می شود ولی حدود 50 درصد کار حضوری را می گیرد. ما در مدرسه به صورت گروهی برای کنکور کار می کردیم یک روانشناس و یک نفر هم برای برگزاری آزمون قلمچی حضور داشت . آقای قاسمی به صورت داوطلبانه کار آموزش زبان را برای دانش آموزان مدرسه نابینایان نیز انجام می دهد.

او ادامه می دهد: بنا بر پیشنهاد کارشناس تلفیقی اداره استثنایی چون سالها برای دانش آموزان نیمه بینا و نابینا ریاضی هم تدریس کرده بودم دو سه سوال ریاضی هم به شکل تصویری و یا صوتی در گروه می گذاشتم و به همان شیوه فرصت می دادم تا حل کنند و برای من بفرستند بعد از ده روز خودم سوالات را تشریحی حل می کردم و هم عکس و هم صوت را در گروه قرار می دادم

در مدارس نابینایان نیز, آموزش مجازی برای آمادگی کنکور تجربه شده . خانم عبدالهی مدیر مجتمع دخترانه نابینایان نرجس در این باره می گوید: شرایط  کرونا خوشبختانه نتوانست آسیبی به آموزش دانش آموزان مدرسه ما بزند. چون بچه های ما در مدرسه هم بیشتر از طریق شنیدن درسها را می خواندند و وقتی آموزش آن لاین شد تازه مطالب را راحت تر در زیر دست داشتند. چون آنها را در گوشی ذخیره می کردند و دوباره گوش می کردند.

به نظرم آن لاین شدن آموزش برای بچه های نابینا مشکلی ایجاد نکرد. مخصوصا در مدرسه ما که از نظر آموزش در حد عالی عمل کرد . حتی وقتی با اولیایی که دانش آموز خود را به مدرسه غیر انتفاعی برده بودند که صحبت می کردم می گفتند شما حتی از مدرسه غیر انتفاعی هم بیشتر کار کرده اید. ما طبق روزهای عادی، از بچه ها می خواستیم در سر کلاس حاضر شوند و تمام برنامه آموزش را دقیقه به دقیقه اجرا کردیم و ساعت ورود و خروج به کلاس و ساعات تفریح را در نظر گرفتیم. برای ثبت نام کنکور هم بچه ها را راهنمایی کردیم تا خودشان انجام دهند ولی کسانی که نتوانستند مراحل ثبت نام را انجام دهند به مدرسه آمدند و ما خودمان ثبت نام را برایشان انجام دادیم. آزمونهای سال دوازدهم هم که به شکل حضوری برگزار شد در طول سال هم کلاسهای تست زنی آن لاین داشتیم به ویژه در مورد درس ادبیات که دبیران به صورت رایگان و فوق برنامه با بچه ها کار کردند و امیدوارم امسال رتبه های خوبی داشته باشیم ما بچه ها را در آزمونهای قلمچی هم ثبت نام کردیم که آزمون آن یک هفته در میان به صورت آن لاین در تلگرام برگزار می شد

بنیاد علمی آموزشی قلمچی سالهاست خدماتی را برای دانش آموزان نابینا به صورت رایگان ارائه می دهد. ادریس فتحی، مدیر بخش دانش آموزان استثنایی این بنیاد می گوید: بورسیه شدن در این بنیاد در حالت کلی دو شرط دارد یکی معدل بالای 17 و دیگر داشتن شرایط مالی خاص. مثلا خانواده تحت پوشش کمیته امداد باشد. ولی ما این دو شرط را برای دانش آموزان استثنایی برداشته ایم. یعنی دانش آموز با هر معدلی و با هر وضعیت مالی می تواند بورسیه شود چون معتقدیم بچه های استثنایی به اندازه کافی محرومیت آموزشی دارند. پیرو این مسئله مدارس نابینایی به طور خاص در این سالها از آزمونهای قلمچی استقبال خوبی داشته اند ما آزمونها را تا قبل از کرونا به شکل حضوری در مدارس برگزار می کردیم. خودمان با پرداخت هزینه منشی می بردیم و سوالات را برای دانش آموزان می خواندیم و دانش آموزان پاسخها را با خط بریل یادداشت می کردند و ما پاسخها را وارد برگه های استاندارد کرده و اسکن می گرفتیم و کارنامه صادر می کردیم.

این روال هر دو هفته یک بار در مدارس نابینایی شهر تهران انجام می شد و مدارسی مثل مدرسه امید و تقوی در مشهد و مردانی آذر تبریز و در شیراز هم موسسه توانگران این کار را انجام می داد علاوه بر این ما سوالات آزمون را هم از قبل صوتی می کردیم و روز آزمون به صورت سی دی صوتی در اختیار دانش اموز قرار می دادیم و حتی برنامه آزمون بعدی هم در همان سی دی بود. اما با شیوع کرونا همه چیز تغییر کرد آزمونها کلا آن لاین و با وارد شدن به صفحه شخصی دانش آموز در سایت قلمچی انجام می شد.

ارسال سی دی ها را هم به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی متوقف کردیم و به جای آن کانالهای پیام رسان تشکیل دادیم و دانش آموزان را در آن عضو کردیم و فایلها را در آن کانال بارگذاری می کردیم. دیگر به منشی هم نیاز نبود چون دانش آموز در خانه هست و می تواند به کمک خانواده آزمون بدهد اما در مورد دانش آموزانی که کسی در خانه ندارند فایل صوتی سوالات را صبح آزمون در کانال قرار می دهیم به صورت نسخه بدون پاسخ و دانش آموز می تواند از این فایلها استفاده کند. و جوابها را خودش یا به کمک فرد دیگری در سایت ثبت می کند بعد از ظهر هم فایل صوتی همراه با پاسخهای تشریحی را در کانالها قرار می دهیم که دانش آموز بتواند نقاط ضعف و قوت خود را ارزیابی کند. دانش آموزان تلفیقی هم می توانند به این شکل در آزمون شرکت کنند. بعلاوه ما کتابهای دانش آموزان را هم صوتی می کنیم و از طریق همین کانالها در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم. البته کتاب را بخش بخش کرده و منتشر می کنیم. تا امروز حدود 37 عنوان کتاب انتشارات کانون آموزش قللمچی را صوتی کرده ایم که بخش عمده آن مربوط به پایه دوازدهم رشته انسانی است. آزمونهای ما از پایه هشتم به بعد کلا ضبط می شود.

س: آیا تمام دانش آموزان نابینا در این پیام رسانها عضو هستند؟

ج: اینها دانش آموزانی هستند که از جانب ما ثبت نام شده اند. البته ممکن است دانش آموزان نابینایی باشند که از خدمات قلمچی اطلاع نداشته باشند یا برخی خودشان نخواسته باشند ثبت نام کنند.

س: برای ثبت نام در بنیاد قلمچی، دانش آموزان باید به کجا مراجعه کنند؟

ج: دو شیوه ثبت نام در بنیاد قلمچی وجود دارد یکی اینکه می توانند به نمایندگی قلمچی در شهرشان مراجعه کنند که علاوه بر مدارک شخصی و تحصیلی باید معرفی نامه بهزیستی یا کارت بهزیستی را همراه داشته باشند که نشان دهد تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند یعنی مشکل بینایی، شنوایی یا جسمی دارند.  راه دوم ثبت نام از طریق سایت است. برای این کالر در سایت کانون قلمچی به لینک ثبت نام بورسیه به صورت الکترونیک مراجعه کنند. ما  این لینک را حوالی تیرماه برای سال آینده دوباره فعال می کنیم. وقتی مدارک از این طریق آپ لود شود همکاران ما با دیدن کارت بهزیستی دانش آموز را سریعا بورسیه می کنند.

س: آیا فرزندان والدین نابینا هم تحت پوشش بنیاد هستند؟

ج: دانش آموزان حوزه اجتماعی بهزیستی اگر معدل بالای 16 داشته باشند با معرفینامه سازمان بهزیستی می توانند بورسیه شوند. ولی اگر معدل کمتر از 16 داشته باشند با 50 درصد تخفیف ثبت نام می شوند.

 

....‌‌.‌‌....آهنگ و درنگ

*به یاد ماندنی‌ترین اسپاگتی‌ها با انیو موریکونه

انیو موریکونه (Ennio Morricone)، موسیقی دان و آهنگساز برجسته ایتالیایی، بیش از هر چیز به خاطر موسیقی متن فیلم و به خصوص فیلمهای وسترن ایتالیایی (وسترن اسپاگتی) شهرت دارد و شاید مشهورترین آثار وسترن او، مجموعه “دلار” با شرکت کلینت ایستوود (Clint Eastwood) و به کارگردانی همکلاس قدیمی اش، سرجیو لئونه (Sergio Leone) باشد.

سرجیو لئونه در دهه ۶۰ و بعد از آن، تعداد زیادی فیلم ساخت که عمومآ به زبان ایتالیایی ساخته و بعد به انگلیسی دوبله می شد. ترکیب پس زمینه های ایتالیایی و داستانهای وسترن با قهرمانی شکست ناپذیر، به ساختن چند فیلم موفق گانگستری نیز منجر شد که او تقریبا در تمام آنها از موسیقی موریکونه استفاده کرد.

هرچند تماشاگران انگلیسی زبان پس از دیدن این فیلمها با موسیقی موریکونه آشنا شدند، اما او قبل از آن در موطن خود آهنگسازی مشهور بود.

تحصیل و آغاز کار آهنگسازی

انیو موریکونه در سال ۱۹۲۸ در رم متولد شد و بعدها در همانجا به تحصیل موسیقی پرداخت. او نواختن ترومپت و آهنگسازی را تحت نظر گوفردو پتراسی (Goffredo Petrassi 1904-2003 آهنگساز و مدرس موسیقی کلاسیک مدرن) و همچنین رهبری کر را در کنسرواتوار سانتا چچیلیا (Santa Cecilia) فرا گرفت.

در ابتدا قصد داشت که به ساختن موسیقی کلاسیک مدرن بپردازد اما این ایده با پیش آمدی، تغییر کرد. موریکونه برای تنظیم ترانه های پاپ ایتالیایی دعوت شد که در آن زمان هیچ آشنایی با آن نداشت. یکی از آثار بسیار موفق او در این زمینه ترانه (Se telefonando 1966) با اجرای مینا Mina (متولد ۱۹۴۰-خواننده ایتالیایی) است که هنوز هم از جمله ترانه های بسیار محبوب ایتالیا به شمار میرود.

موریکونه کار نوشتن موسیقی برای فیلم را از سال ۱۹۶۲ آغاز کرد و در ضمن از کار بر روی آهنگسازی و تنظیم موسیقی کلاسیک نیز غافل نبود.

در سال ۱۹۶۴، همکاری مشهور او با سرجیو لئونه و برناردو برتولوچی (Bernardo Bertolucci) آغاز شد. او برای لئونه موسیقی “به خاطر یک مشت دلار” را ساخت که با تعدادی وسترن دیگر ادامه پیدا کرد. در سال ۱۹۶۸ او بیشتر به آهنگسازی فیلم پرداخت و در یک سال، بیست موسیقی متن ساخت.

با وجود اینکه همکاری طولانی موریکونه با لئونه از شهرت زیادی برخوردار است، اما خود او با کارگردانانی چون جیلو پونته کوروو (Gillo Pontecorvo) و جولیانو مونتالدو (Giuliano Montaldo) بسیار راحت تر بود.

یکی از افرادی که در اکثر آثار موریکونه حضور دارد، آلساندرو آلساندرونی (Alessandro Alessandroni) دوست زمان کودکی او است که با نواختن سازهای بادی کوچک (فلوت و فلوت مجار) در اجرا با او همراهی میکرد.

وجه مشخص آثار موریکونه

موسیقی موریکونه در فیلمهای وسترن بسیار مشخص و برجسته بود زیرا بسیار نو و بدیع بود و ساز بندی بسیار خلاقانه و نا متعارف آن (با استفاده از بلز، گیتار الکتریکی، ساز دهنی و آوای دوردست زنبورک) به علاوه ترکیبات صوتی زیبا موفق شده بود صحنه های نمای نزدیکی که در آن شخصیتها یکدیگر را برانداز میکنند و منتظر حرکتی از جانب یکدیگر هستند، پر از تحرک میکند. سپس صحنه پر تحرک بعدی را با تاکیدهای مناسب، قویتر کرده و حرکتی را که به سرعت برق پایان میابد را به یاد ماندنی میکند.

حس غریزی او در موسیقی موجب شده است که موریکونه در تشدید حالت افسانه ای قهرمانهای بزرگ و بی مانند بسیار موفق باشد. همین حس غریزی توانست او را در ساختن حال و هوایی احترام انگیز برای داستانی که دوره های مختلف زندگی قهرمانش را بازگو میکند، سینما پارادیزو، و همچنین جادوی پایان ناپذیر قهرمانان فیلمهای “تسخیر ناپذیران” (The Untouchables) و “روزی روزگاری در آمریکا” (Once upon a Time in America) یاری کند.

 

......‌‌‌...سلامت و بهداشت

*مجوز مصرف واکسن ایرانی کووبرکت صادر شد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مجوز مصرف واکسن ایرانی کووبرکت صادر شده است.

به نقل از ایرنا، سعید نمکی افزود: امروز ایران اجازه مصرف اضطراری واکسن ایرانی کووبرکت را اخذ کرده و مجوز واکسن پاستور هم هفته آتی صادر می‌شود.

وی بیان کرد: واکسن پاستور دارای ۲ نقص پرونده کتبی بوده که با تکمیل آن هفته آتی مجوز مصرف آن صادر می‌شود و در آینده نزدیک تزریق واکسن رازی و فخرا نیز به جمع واکسن‌های مصرفی اضافه می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی به گونه‌ای فراهم شده که بودن و نبودن هر فردی در روند تزریق واکسن مشکلی ایجاد نشود.

دکتر نمکی عنوان کرد: با ظرفیت ایجاد شده در داخل کشور همه جمعیت هدف ایران تا پایان پاییز امسال واکسینه می‌شوند.روند واکسیناسیون از هفته جاری و آتی در کشور تسریع می‌شود. قول داده بودیم که تا پایان بهار مجوز واکسن ایرانی به شبکه تزریق برسد که این وعده عملیاتی شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: با افتخار بیان می‌کنم که واکسن ایرانی کم عارضه‌ترین، موثرترین و بی‌خطرترین واکسن دنیا است.

وی گفت: تعهد واکسن کواکس برای ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز بود که تعداد اندکی را ارسال کردند.واکسن از کشور هند نیز خریداری شد اما دادستان این کشور دستور توقف داد و ایران با روس‌ها نیز قرارداد ۶۹ میلیون دوز داشت که یک میلیون دوز آن بیشتر وارد کشور نشده است.ایران برای خرید واکسن با کشور چین ۲۰ میلیون دوز قرارداد داشته اما چهار تا پنج میلیون دوز وارد شده است.

*بازگشایی مدارس با نگاه علمی و طراحی پروتکل‌ها باشد: فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: اگر مدارس و دانشگاه را باز کنیم، باید فکری درباره تکانه‌های آن در حوزه تردد بین شهری کنیم.

به نقل از ایسنا، علیرضا زالی افزود: دانش‌آموزان به علت ظرفیت‌های نوآورانه، نگاه منطقی بلندپروازانه، قدرت اجتماعی بالا و ظرفیت جسارت‌آمیزی که دارند می‌توانند موجب ارتقای سلامت جمعی ایرانیان شوند. این شعار، یک تاکتیک منطقی، سهل‌الوصول و عالمانه برای تحقق مفهوم ارتقای سلامت جامعه است.

مجامع جهانی پیش‌بینی می‌کنند حتی با وجود اتمام کرونا بیش از ۲۵ میلیون دانش‌آموز دیگر به مدرسه باز نخواهند گشت. یکی از عوارض کرونا در سال‌های آتی، بازماندگان از تحصیل در سطح جهان خواهند بود.

زالی ادامه داد: ماندن در منازل و تغییر سریع سیستم آموزشی موجب شد اشکالات متعدد فیزیکی و روان‌شناختی به‌عنوان عوارض کرونا در دانش آموزان نمایان شود. کم نیستند کسانی که به علت نوع تغذیه، بی ام آی بدنشان تغییر کرده باشد و مستعد ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر در سال‌های آینده شوند. در دوره نوجوانی و کودکی زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر شکل می‌گیرد. جنبه‌های روان‌شناختی چون اضطراب، پرخاشگری، سردرگمی و غوطه‌ور شدن در فضای مجازی نیز به علت عدم تسلط کافی والدین مطرح است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مدارس ۱۳۵ کشور جهان تعطیل است و ۱۰۵ کشور نیز استراتژی هایی برای بازگشایی به صورت‌های مختلف دارند که می‌توان این تجارب جهانی را مدنظر قرار داد.

زالی گفت: یکی از دلایل نگرانی بازگشایی مدارس در تهران کمبود نیروی انسانی است. در بهترین شرایط ۶۰ درصد کل عائله آموزش و پرورش معلم هستند که باید به ۷۵ درصد برسد. کمبود معلم یعنی کلاس‌های متراکم‌تر. وقتی از پروتکل‌های بهداشتی سخن میگوییم باید یک سری واقعیت‌های تلخ و مزمن را هم در نظر داشته باشیم.

وی درباره میزان و نحوه ابتلای کودکان به کرونا نیز توضیح داد و گفت: کودکان کمتر کرونا می‌گیرند. میزان متوسط درگیری کودکان در مجموع جمعیت‌های سنی  ۱.۷ تا ۲ درصد است. کمتر از نیم تا 2 درصد کارشان به آی سی یو می‌کشد. هم میزان ابتلا در کودکان کمتر است و هم تظاهرات بالینی متفاوتی دارند و کمتر بدحال می‌شوند. بیشترین میزان ابتلا در گروه سنی زیر ۱۸ سال مربوط به پسران ۱۵ تا ۱۷ سال است، اما بیشترین موارد بستری معمولاً در کودکان زیر ۱۰ سال است. مطالعه‌ای که در تهران کردیم و نشان داد 77 درصد کودکان زیر 10 سال که در بیمارستان‌های تهران به علت کرونا بستری شده‌اند، بیماری زمینه‌ای قبلی داشته‌اند.

زالی اضافه کرد: کودکان پخش کننده مهم ویروس تلقی می‌شوند که باید این را هم مدنظر داشت. در آلمان مطالعه‌ای انجام و مشخص شده سطح آنتی بادی‌ کودکان مورد مطالعه ۶ برابر بالاتر از حد معمول بوده یعنی کرونا را گرفته اند ولی ضعیف بوده اما در همان فاصله بیماری را منتقل کرده‌اند.در تهران حواشی متعددی داریم که اهمیت ایمن سازی و رعایت بهینه پروتکل‌ها در آنجا کمتر از کلاس درس نیست؛ مانند سرویس های ایاب و ذهاب و تغذیه و غیره.

شهری داشته‌ باشیم. دیروز ۹۲۲ هزار نفر از متروی تهران استفاده کرده‌اند که قبل از این دو میلیون و اندی بود. اکنون با یک سوم مسافران روبه رو هستیم. آن دو سوم، مربوط به فعالیت‌های آموزشی است و اگر مدارس و دانشگاه را باز کنیم باید فکری به تکانه‌های آن در حوزه تردد بین شهری کنیم.

 

..........ورزشی

*برگزاری جلسه مسئول استعدادیابی فدراسیون نابینایان با معاون استعدادیابی وزارت ورزش

دکتر فریبا محمدی مسئول کمیته استعدادیابی فدراسیون نابینایان با نصرت اله انصاری معاون توسعه آموزشهای پایه و استعدادیابی وزارت ورزش طی نشستی پیرامون برنامه های کمیته استعدادیابی این فدراسیون به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مباحث مورد بحث، شامل: وضع موجود فدراسیون، فرایند استعدادیابی در ورزش های نابینایان و کم بینایان، برنامه های پیش رو از جمله مباحث آموزشی، تربیت استعدادیاب ورزشی، نحوه جذب، شناسایی، پرورش و حفظ افراد مستعد بود. دکتر محمدی ضمن اثربخش بودن مباحث این جلسه در برنامه های آتی کمیته استعدادیابی و استقبال مسئولان وزارت ورزش برای حمایت از برنامه های این فدراسیون گفت: با توجه به تفاوت های عمده ای که فرایند استعدادیابی افراد نابینا و کم بینا با افراد بینا در سایر رشته های ورزشی وجود دارد، مقرر شد، فعالیت ها با رویکرد تحت پوشش قرار دادن کلیه علاقه مندان و با اولویت تدوین سرفصل های آموزشی و تربیت مربیان استعدادیاب در ورزش های نابینایان و کم بینایان آغاز شود.

* یک علی دیگر رکورد علی دایی را تهدید می‌کند

علی مبخوت ستاره تیم ملی امارات در پیروزی پنج گله تیمش برابر اندونزی، موفق به زدن دو گل شد تا تعداد گل‌های ملی‌خود را به عدد ۷۵ برساند و به همراه بشار عبدالله به بهترین گلزن تاریخ فوتبال تیم‌های ملی عربی تبدیل شود. او در ۹۲ دیداری که به میدان رفته ۱۲ پاس گل نیز داده است و اکنون به عناوین بهترین گلزن تاریخ فوتبال ملی امارات، بهترین گلزن تاریخ فوتبال امارات در مسابقات جام ملت‌های آسیا و بهترین گلزن این کشور در مسابقات انتخابی جام جهانی دست یافته است. این مهاجم ۳۰ ساله البته شانس زیادی در آینده خواهد داشت تا در سال‌های آتی این تعداد گل را افزایش دهد و بتواند به رکورد افسانه‌ای علی دایی نیز برسد.

او در بین بازیکنانی که اکنون در تیم ملی کشورشان بازی می‌کنند و شاغل هستند، رتبه دوم را در اختیار دارد. رده بندی بازیکنان شاغل بر اساس گل‌های ملی اینگونه است:

۱_ کریستیانو رونالدو ۱۰۴ گل

 ۲- علی مبخوت ۷۵ گل

 ۳_ شیتری ۷۴ گل

 ۴_ مسی ۷۱ گل

 ۵- لواندوفسکی ۶۶ گل

 ۶- نیمار ۶۶ گل

 ۷- سوارز ۶۳ گل

 ۸- زلاتان ابراهیموویچ ۶۲ گل.

گفتنی است مبخوت با ۱۷۱ گل در لیگ امارات با رکورد جادویی فهد خمیس تنها چهار گل فاصله دارد و قطعا فصل بعدی از رکورد این مهاجم افسانه‌ای فوتبال امارات عبور خواهد کرد.

 

........حوادث

*کلاهبرداری با احضار اجنه انگلیسی زبان

در حالی که ده ها میلیون تومان برای بهبودی دخترم هزینه کرده بودم اما هنوز نمیتوانست ذره ای پاهایش را حرکت بدهد، در همین حال زنی که به عربی و انگلیسی با اجنه سخن میگفت از طرف اجنه به من پیغام داد که باید 250 میلیون تومان دیگر برای بهبودی دخترم بپردازم اما ...

اینها بخشی از اظهارات مرد جوانی است که به همراه خانواده‌اش از یک زوج رمال شکایت کرده است.  او پس از آن که قصه اجنه انگلیسی زبان را برای کارشناس اجتماعی کلانتری طبرسی شمالی مشهد بازگو کرد، درباره ماجرای کلاهبرداری از بیماران و معلولان به خراسان گفت: دو سال قبل یک حادثه تلخ زندگی ام را ویران کرد. آن روز همسر و دختر 12 ساله ام سوار بر خودروی برادرم بودند که ناگهان به دلیل سرعت زیاد، کنترل فرمان از دست برادرم خارج و خودرو به طرز وحشتناکی واژگون میشود.

در این حادثه هولناک  دخترم از ناحیه کمر قطع نخاع شد و لگن همسرم نیز شکست اگرچه همسرم پس از مدتی به بهبودی رسید و مشکلات کمی داشت اما «سیما» ویلچرنشین شد و پاهایش دیگر هیچ حس حرکتی نداشت. آن زمان همه ملک و املاکم را که شامل چند باب مغازه بود فروختم و هزینه درمان دختر و همسرم کردم. با آن که «سیما» دختری ورزشکار بود و چندین مقام استانی در رشته ژیمناستیک داشت ولی باز هم مدت زیادی را تحت درمان های مختلف و فیزیوتراپی بود.

  او را برای  درمان به شهرهای مختلفی مانند تهران، بندرعباس، قم و ... بردم تا جایی که پزشکان به من امیدواری دادند قسمت کمی از نخاع آسیب دیده است و دخترم به خاطر ورزشکاربودن میتواند در آینده توان حرکتی خودش را بازیابد. در همین رفت و آمدهای درمانی، یک روز وکیل یکی از پرونده های قضایی ام پس از شنیدن ماجرای دخترم به من گفت که فرزند یکی از موکلهایش همین مشکل را داشته اما توسط زوجی که در مشهد زندگی میکنند با داروهای گیاهی بهبود یافته است. با شنیدن این حرف خیلی خوشحال شدم و با به  دست آوردن شماره تلفن، با آن مرد در مشهد تماس گرفتم. او مدعی شد میتواند دخترم را طوری درمان کند که به راحتی روی پاهای  خودش راه برود و سپس ادامه داد ابتدا باید 40 میلیون تومان به حسابش واریز کنم.

من که نور امید را درچشمان دخترم میدیدم با هر بدبختی بود33 میلیون تومان تهیه و به او پرداخت کردم.سپس به همراه دختر و همسرم از شیراز راهی مشهد شدیم تا دختر 12 ساله ام درمان شود.  حدود دو ماه به منزل این زوج جوان میرفتیم. زن جوان در حالی که برای درمان پاهای دخترم از انواع پمادها و برخی روغن ها استفاده میکرد، مدعی بود در اتاق خلوت با اجنه به عربی و انگلیسی سخن میگوید و آن ها شیوه درمان را به او آموزش میدهند تا این که یک روز دخترم گفت بدنش گرم شده است و سپس دچار تب و لرز شدیدی شد. آن زوج جوان ادعا میکردند همه اینها نشانه بهبودی است و چنان حرفهایشان را به من تلقین میکردند که باورم میشد اجنه راه درمان دخترم را میدانند.

آن زوج حتی شش میلیون تومان هم برای بهبودی کامل لگن همسرم از من گرفتند و چنین وانمود کردند که گرمای حاصل از درمان آن ها بهبودی کامل را نوید میدهد اما در واقع من هیچ گونه حس حرکتی و تغییر وضعیتی را در پاهای دخترم نمیدیدم. با این همه مدتی قبل، آن زوج جوان مدعی شدند که اجنه برای بهبودی کامل دخترم تقاضای 250 میلیون تومان پول کرده اند! من که دیگر یقین داشتم همه این رفتارها یک نمایش برای کلاهبرداری است به آنها گفتم پولهایم را پس بدهند تا به شیراز برگردم ولی آنها حاضر نشدند حتی بخشی از پولم را به من برگردانند و ...

به دنبال شکایت این مرد جوان و اعضای خانواده اش بلافاصله تحقیقات تخصصی در دایره تجسس کلانتری با صدور دستوری ویژه از سوی سرگرد مهدی کسروی (رئیس کلانتری طبرسی شمالی) آغاز شد. با دستگیری این زوج جوان مشخص شد آن ها بیسواد هستند و از افراد دیگری نیز با همین شیوه کلاهبرداری کرده اند. در حالی که تحقیقات پلیس در این باره ادامه داشت دو شاکی دیگر نیز به کلانتری مراجعه کردند و مدعی شدند که ده ها میلیون تومان با همین شگرد از آن ها اخاذی شده است. بررسیهای بیشتر در این باره با راهنمایی و دستورات محرمانه قاضی اسماعیل عندلیب (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) برای ریشه یابی جرایم ارتکابی زوج رمال ادامه دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *