شناسه خبر: 33817 منتشر شده در مورخ: 1400/3/23 ساعت: 10:18 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 23 خرداد 1400

روزنامه یکشنبه 23 خرداد 1400

عناوین امروز:170 میلیارد ریال جهت توسعه و تجهیز کارگاه ها/ ایجاد 32 مرکز مشکلات ویژه یادگیری-وام ودیعه مسکن افزایش یافت-به یاد محمد نابغه-روند کلی شیوع کرونا نزولی است-تأخیر در پرداخت بودجه پارالمپیک اثرات منفی بر کاروان اعزامی به توکیو دارد-قاتل، 6 سال بعد از قتل باجناقش، در حال مستی به جرم خود اعتراف کرد.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

۲ ذوالقعده ۱۴۴۲

۱۳  ژوئن ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۲۱

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*170 میلیارد ریال جهت توسعه و تجهیز کارگاه ها/ ایجاد 32 مرکز مشکلات ویژه یادگیری

* وام ودیعه مسکن افزایش یافت

*به یاد محمد نابغه

*روند کلی شیوع کرونا نزولی است

*تأخیر در پرداخت بودجه پارالمپیک اثرات منفی بر کاروان اعزامی به توکیو دارد

*قاتل، 6 سال بعد از قتل باجناقش، در حال مستی به جرم خود اعتراف کرد

 

......‌.......اخبار ویژه

*170 میلیارد ریال جهت توسعه و تجهیز کارگاه ها/ ایجاد 32 مرکز مشکلات ویژه یادگیری

در نشست شورای برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی فعالیت های جدید سازمان در سال ۱۴۰۰ تشریح شد.

سید جواد حسینی در این جلسه گفت: برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی  از رشد ۱۶۰ درصدی و تحقق برنامه ها از رشد ۸۲ درصد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ برخوردار بوده است.

حسینی در ادامه به برنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: از جمله مهم ترین این فعالیت ها بررسی اثر بخشی نهضت زبان اشاره، خط بریل،  سامانه ندای همراه و اپلیکیشن جامع آموزش و اطلاع رسانی، تدوین سند جامع مداخلات بهنگام  در گروه های هفت گانه تحت پوشش، نهضت ملی آموزش جهت یابی و حرکت، هوشمند سازی کلاس های دانش آموزان  جسمی حرکتی و تداوم و گسترش کمی و کیفی طرح آموزش در منزل  با سرانه ۲۰ میلیون تومان برای هر دانش آموز می باشد.
معاون وزیر گفت: در سال جاری  طرح مرکز مدرسه برای دانش آموزان کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اتیسم  به شکل پایلوت در ۵ استان و ۵ مرکز مدرسه اجرایی خواهد شد.
‌وی افزود: همچنین  آموزش بزرگسالان  با همکاری سازمان نهضت سواد آموزی انجام خواهد گرفت.
حسینی با بیان اینکه ۱۷۰ میلیارد ریال جهت تجهیز کارگاه های دانش آموزان با نیاز ویژه   اختصاص خواهد یافت گفت:  ثبت برند تاسیس فروشگاه های محصولات دانش آموزان   و  راه اندازی سایت مجازی فروش و نمایش محصولات دانش آموزان استثنایی از جمله  برنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
حسینی با اشاره به برنامه های سازمان در حوزه مراکز مشکلات ویژه یادگیری گفت:  تدوین پروتکل دقت،  اجرای بسته آموزش و برنامه جامع ارزیابی مداخله دست خط، تدوین پروتکل های ارزیابی و غربالگری دانش آموزان به منظور شناسایی دانش آموزان در معرض مشکلات ویره یادگیری در طرح سنجش و راه انداری ۳۲  مرکز جدید مشکلات ویژه یادگیری  از جمله برنامه های آموزش و پرورش استثنایی در حوزه مراکز مشکلات ویژه یادگیری است .
حسینی به برنامه های  سازمان در خصوص دانش‌آموزان دارای  اختلال طیف اتیسم اشاره کرد و گفت:  انجام مطالعات تطبیقی تحلیلی محتوای کتب درسی دوره ابتدایی با رویکرد سازنده گرایی، تدوین  راهنمای معلم،  احداث اتاق های چند حسی  حداقل  در ۱۵ استان  با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریال و راه اندازی دبیرخانه ملی پایگاه آموزش مجازی اولیای طیف اتیسم ازجمله برنامه های سال جاری در حوزه دانش آموزان طیف اتیسم است.
رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی در ادامه به تشریح برنامه های سازمان در حوزه دانش آموزان تلفیقی فراگیر  پرداخت و گفت: افزایش کمیت و کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی  به دانش آموزان مدارس پذیرا، توانمندسازی معلمان ابتدایی، ارزیابی از سامانه ندای همراه  و کیفیت بخشی به فعالیت های این سامانه، گسترش مدارس انطباقی در هر استان به  ۵ مدرسه با تخصیص ۴۸ میلیارد ریال اعتبار، اجرایی سازی موارد مغفول مانده شیوه نامه تلفیقی فراگیر و راه اندازی شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر  با حضور سایر معاونت  های  وزارت آموزش و پرورش  و سایر وزارت خانه ها از جمله برنامه های این حوزه می باشد.
حسینی افزود: در بحث سنجش و  ارزیابی تحصیلی تدوین شاخص های ارزیابی استانی و شاخص های پیشرفت تحصیلی  و نیز تدوین شاخص های بین المللی  از جمله برنامه های جدید سازمان می باشد.
رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی با بیان  اینکه   دپارتمان کاردرمانی و گفتار درمانی در حوزه  توانبخشی ایجاد خواهد شد گفت: غربال گری  تعادل کودکان ناشنوا در مدارس ناشنوایان ، تدوین دو کتاب راهبردی کاردرمانی  و گفتار و زبان  و تسهیل فرآیند درمان برای خانواده ها از جمله برنامه های سال جاری می باشد.
حسینی در زمینه برنامه  های حوزه مشاوره سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: طراحی و تولید اپلیکیشن جامع مشاوره،  ایجاد خط تلفن مشاوره اضطراری، ایجاد دبیرخانه ملی پایگاه آموزش مجازی  والدین و تدوین نظام نامه جامع مشاوره و مددکاری از جمله برنامه های سال ۱۴۰۰  سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی در این حوزه است.
وی در پایان گفت: تاسیس و توسعه مراکز جامع تشخیصی و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی و مشاوره ای حدقل در ۱۰ استان کشور نیز از جمله برنامه های تاسیسی و توسعه ای این سازمان در سال ۱۴۰۰ است.

 

........اخبار روز

* وام ودیعه مسکن افزایش یافت

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی:

وام ودیعه مسکن برای استان تهران ۷۰ میلیون تومان، برای کلانشهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها هم ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است.

* تبلیغات نامزد‌ها از صبح پنجشنبه در فضای مجازی و حقیقی ممنوع است

 حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران:

از آنجا که انتخابات در ساعت ۷ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد آغاز می‌شود؛ لذا تبلیغات نامزد‌ها از ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه ۲۷ خردادماه در فضای مجازی و حقیقی ممنوع است.

*سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور: کنکور در موعد مقرر برگزار می‌شود/آغاز توزیع کارت آزمون از ۶ تیر

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه کارت ورود به جلسه کنکوری‌ها از ۶ تیر قابل دریافت است، گفت: این آزمون طی روزهای ۹ تا ۱۲ تیر ماه برگزار می‌شود./ ایسنا

*برنامه‌ زمان‌بندی آزمون سراسری ۱۴۰۰ اعلام شد

سازمان سنجش آموزش کشور، کنکور سراسری ۱۴۰۰ بر اساس برنامه زمان بندی از پیش اعلام شده در روزهای ۹ تا ۱۲ تیر ماه در پنج گروه آزمایشی برگزار می شود.

برنامه زمانی برگزاری آزمون های پنجگانه

کنکور گروه آزمایشی هنر روز چهارشنبه ۹ تیر ماه

۲ گروه آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی روز پنجشنبه ۱۰ تیر ماه

گروه آزمایشی علوم تجربی روز جمعه ۱۱ تیر ماه

گروه آزمایشی زبان های خارجی روز شنبه ۱۲ تیر ماه

کارت ورود به جلسه این آزمون ها از ۶ تیر ماه در درگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org در دسترس داوطلبان قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، در کنکور سراسری ۱۴۰۰ تعداد یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۸۵۲ نفر ثبت نام کرده اند./ ایرنا

* فرماندار تهران: نامزدهای انتخابات شوراها از هرگونه تجمع آسیب رسان به سلامت شهروندان پرهیز کنند عیسی فرهادی خطاب به داوطلبین انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: به نامزدهای انتخابات شوراها توصیه می‌کنم در تبلیغات انتخابات خویش سلامت مردم را در اولویت برنامه خود قرار دهند./ ایسنا

*حج امسال فقط با حضور زائران داخل عربستان برگزار می شود

وزارت حج عربستان اعلام کرد که حج امسال هم مانند سال گذشته تنها با حضور زائران داخل این کشور برگزار خواهد شد و به دلیل شرایط همه گیری کرونا هیچ زائر خارجی در این مناسک حضور نخواهد داشت ./ ایرنا

*جزئیات ثبت نام یارانه بگیران جدید اعلام شد

حاجت، رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه ها:

امسال منابع پرداخت یارانه ۳۵ درصد رشد کرده است. سال گذشته منابع پرداخت یارانه ۲۵۰هزار میلیارد تومان بوده که امسال به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

یک هفته ای است که آئین نامه ثبت نام یارانه بگیران جدید توسط دولت ابلاغ شده است.

منابع امسال سازمان هدفمند سازی یارانه ها مانند سال گذشته است و زیاد تفاوت نکرده است و ما باید به یارانه بگیران جدید با مصلحت سنجی و  اولویت بندی  یارانه پرداخت خواهیم کنیم.

وظیفه ما در ثبت نام های جدید تحویل گرفتن لیست نهایی از وزارت رفاه است و بعد از طی شدن مراحلی نظیر آزمون وسع و صحت سنجی ها ما ملزوم به پرداخت یارانه ها هستیم./ نورنیوز

 

........دریافت

*به یاد محمد نابغه

دیروز بیست و دوم خرداد ماه، مصادف با چهل و هفتمین سالروز درگذشت دکتر محمد خزائلی، ادیب، معلم و محقق نابینا بود.

دکتر محمد خزائلی حق بزرگی بر جامعه ی ادبیات و همچنین جامعه ی نابینایان دارد. گرچه بعد از گذشت نزدیک به نیم قرن، هنوز آنچنان که باید قدر این مرد بزرگ را گران نداشته اند، اما آثار و تأثیر اقدامات او چنان عمیق است که تا سال ها، بلکه قرن ها جاودان خواهد ماند.

دکتر محمد خزائلی ادیب بود. به همین بهانه، مطالب دُریافت این هفته را به یاد او و درباره ی او اختصاص می دهیم.

محمد خزائلی (۱۲۹۲، اراک- ۱۳۵۳) پسر آقا محمد رضا و جهان خانم، در ۱۸ ماهگی بر اثر ابتلا به بیماری آبله بینایی خود را از دست داد ولی توانست با روش حفظ کردن معلومات تدریس‌شده در مدرسه و دانشگاه، به تحصیلات خود ادامه دهد و تا مقطع دکترا در رشته ادبیات و حقوق ادامه تحصیل دهد. وی همچنین به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسوی و انگلیسی تسلط کامل داشت. وی بیشتر عمر خود را صرف خدمت به بهبود وضعیت نابینایان در ایران نمود و تأسیس چند مرکز آموزشی برای نابینایان، تألیف چند مجله و کتاب از جمله خدمات وی به‌شمار می‌آید.

شایسته خزائلی، دختر دکتر محمد خزائلی در گفت و گو ها و مصاحبه های مختلف، بار ها به حافظه ی بینظیر پدرش اشاره کرده و خاطرات زیادی مربوط به تأثیر حافظه ی پدرش در شناخت افراد مختلف را نقل کرده است.

در یکی از کلاس‌های درس بود که محمد خزائلی عاشق یکی از شاگردان خود به نام صدیقه عظیمی عراقی شد. علیرغم آنکه این عشق دوجانبه بود،ولی پدر و مادر دختر با این ازدواج مخالف بودند. بالاخره بعد از گذشت چند سال این ازدواج سر گرفت و در سال ۱۳۱۸ زندگی مشترکشان را آغاز کردند. حالا دیگر همسرش کتاب‌ها را برایش می‌خواند و او مطالب را به حافظه اش می‌سپرد. ثمره این پیوند چهار پسر و چهار دختر است.

دکتر محمد خزائلی نه تنها در راه نشر معارف دیرپای ایران و اسلام به راستی فعالیت می‌نمود، بلکه زندگانی و بهسازی و بهزیستی جامعه نابینایان ایران را نیز مدنظر داشت. وی طی بیست سال متوالی که انجمن ملی هدایت و حمایت نابینایان ایران را بنیاد نهاده بود و بعد منجر به تشکیل سازمان رفاه نابینایان ایران شد، خدمتی همیشگی و مستدام در حق این گروه نمود و آنچه داشت برای آنان در طبق اخلاص نهاد و هدیه کرد. دکتر محمد خزائلی، در ۲۲ خرداد ۱۳۵۳ پس از یک هفته اغما چشم از جهان فروبست و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

در آن زمان برای آموزش و پرورش نابینایان وسایل و مدارس خاص وجود نداشت. از این رو رهسپار مکتب خانه‌های قدیم شد و در هفت سالگی به مکتب شیخ حسین مدنی رفت. مدتی برای فراگرفتن قرآن نزد شیخ می‌رفت تا روزی به پدرش گفت: «آقای معلم قرآن را غلط می‌خواند!» و این اولین انتقاد او نسبت به محیط تعلیم و تربیت بود. پدرش متوجه شد که این مکتب خانه جوابگوی خواسته پسرش نیست. لذا به محض افتتاح اولین مدرسه در اراک به نام مدرسه صمصامیه او را روانه این مدرسه ساخت. درس‌ها را برایش می‌خواندند و او به لطف داشتن حافظه قوی آن‌ها را یاد می‌گرفت. در ۱۲ سالگی قرآن را کاملاً حفظ بود و چنانچه آیه‌ای برایش تلاوت می‌شد بلافاصله دنباله آن را قرائت می‌کرد. رفقای دوران تحصیل وی نقل می‌کنند: هنگامی که برای گردش و تفریح به بیرون شهر می‌رفتند از آنان درخواست می‌کرد که نوشته‌های روی سنگ قبرها را به وی نشان دهند و او با لمس کردن آن‌ها با اشکال مختلف حروف فارسی آشنایی پیدا می کرد.

در دوره ابتدایی همیشه شاگرد اول بود و با وجود نابینایی با اشکال زیادی مواجه نشد و به اخذ مدرک پایه ششم ابتدایی با معدل ۲۰ نایل گردید.

تحصیلات متوسطه را در صمصامیه اراک ادامه داد ولی برای گذراندن امتحانات پایه سوم متوسطه با مشکلات فراوانی مواجه شد. در این زمان بود که برای اولین بار فقدان بینایی خویش را بیشتر احساس کرد. امتحانات شفاهی دروس را با موفقیت گذرانید ولی نابینایی، مانع از امکان شرکت وی در امتحانات کتبی می‌شد. از این رو در آن سال موفق به دریافت مدرک سوم متوسطه نشد. مدت دو سال به مکاتبه با مرکز مشغول بود تا اینکه شکیبا رئیس فرهنگ وقت به تهران آمد و ترتیبی داد که محمد خزائلی بتواند با کمک منشی امتحانات کتبی را بگذراند. به این ترتیب معمایی بزرگ حل شد و از آن پس این شیوه امتحان برای همه نابینایان معمول گردید.

برای همه در آن زمان عجیب بود که فرد نابینایی بتواند تحصیل کند، ولی او اهل مبارزه بود و آنی از تلاش غفلت نمی‌کرد؛ تا اینکه بالاخره به تهران آمد و در امتحانات متفرقه پایه ششم متوسطه شرکت کرد و در رشته ادبی در سراسر کشور رتبه اول را به دست آورد و به دریافت مدال علمی نایل آمد.

محمد خزائلی اولین فعالیت اجتماعی خود را ضمن ادامه تحصیل در دبیرستان، با تشکیل کلاس درس در منزل آغاز نمود. در همین دوران بود که به یادگیری زبان فرانسوی، خارج از محیط مدرسه نزد شخصی به نام ژوزف که از ارامنه جلفا و پدرش تاجر فرش بود پرداخت. این معلم ابتدا الفبای زبان فرانسه را با کمک حروفی که از گچ و چوب درست کرده بود به وی یاد داد و سپس به تعلیم کتاب‌های مقدماتی فرانسه پرداخت.

روزی که محمد امتحان زبان فرانسه را در دبیرستان می‌گذرانید، طبق روال پیشین فقط یک نسخه سؤال از مرکز برای آن حوزه امتحانی ارسال شده بود. اگر می‌خواستند سؤالات را در جلسه عمومی قرائت کنند آن گاه در دست منشی او نسخه‌ای از سؤالات نبود تا برایش بخواند و اگر عکس قضیه را انجام می‌دادند سایر شاگردان از آن مطلع می‌شدند. در اینجا حافظه و هوش سرشار وی مددکار همه شد و به ممتحنین پیشنهاد نمود که ابتدا یک مرتبه دیکته و ترجمه فرانسوی را برایش بخوانند و بعد برای انجام امتحان سایر شاگردان بروند. این کار را کردند و وی بدون اشتباه، مطالب قرائت شده را به منشی اش دیکته کرد و هجی نمود و نمره ۲۰ گرفت.

محمد خزائلی که او را محمد نابغه لقب داده بودند، هیچ گاه در راه تحصیل علم از پای ننشست و به آموختن ادبیات عرب، فلسفه قدیم، عرفان، فقه و اصول، ملل و نحل، علم کلام و تاریخ اسلام پرداخت. آنگاه به تهران آمد و با وجود مشکلات فراوانی که در سر راهش بود در کنکور دانشگاه شرکت کرد و قبول شد و سرانجام در سال ۱۳۲۴ موفق به اخذ درجه لیسانس با رتبه شاگرد اولی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران و نیز مفتخر به دریافت مدال علمی گردید. پس از آن باز هم در سال ۱۳۲۵ از دانشکده حقوق و در سال ۱۳۲۹ از دانشکده ادبیات به دریافت لیسانس توفیق یافت.

با پشتکار عجیب و ذوق به تحصیل علم و دانش که در نهاد او منحصر به فرد بود تحصیلات عالیه خود را ادامه داد تا در سال ۱۳۳۲ در رشته ادبیات فارسی و در سال ۱۳۳۶ در رشته قضایی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران درجه دکترا گرفت. وی به تصدیق اغلب دانشمندان و اهل فن، در زمینه علوم مذهبی، ادبیات عرب، معقول و منقول، تصوف، تفسیر، حقوق اسلام و مذهب‌شناسی کم نظیر بود. به زبان‌های عربی، فرانسوی و انگلیسی تسلط کامل داشت و با زبان آلمانی نیز آشنا بود.

محمد خزائلی در سال ۱۳۱۱ آموزشگاه خزائلی را در اراک تأسیس کرد و بعدها آموزشگاههای متعدد خزائلی را در تهران بنیاد نهاد و تمام آن‌ها را شخصاً مدیریت می‌کرد. او بنیان‌گذار اولین مدرسه شبانه در ایران است.

وی نه تنها به باسواد کردن افراد بینا سعی وافی نمود بلکه از با سواد نمودن نابینایان نیز غافل نبود. او اولین کسی بود که «انجمن هدایت و حمایت نابینایان ایران» و سپس «آموزشگاه نابینایان بزرگسال» را تأسیس نمود و سهم خود را در باسواد کردن روشندلان کشور تا سر حد امکان ایفا نمود. وی یک لحظه از تلاش در عرصه تعلیم و تربیت غافل نماند و به راستی عمر خود را در گرو تحصیل و تدریس علم و دانش نهاد.

در سال ۱۳۴۸ «مجله روشندل» را برای اشاعه اخبار مربوط به نابینایان ایران و جهان منتشر نمود. از مؤسسات نابینایان کشورهای سیلان، هندوستان، فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، عربستان سعودی، جمهوری دمکراتیک آلمان، روسیه و اسپانیا با هدف گسترش فعالیت‌های نابینایان ایران بازدید نمود. وی عضویت «کمیته اجرایی خاورمیانه» در «شورای ملی رفاه نابینایان «اتحادیه بین‌المللی نابینایان» و «کمیته اجرایی کنفرانس بین‌المللی تربیت مبتلایان به نقص بینایی» را برعهده داشته‌است.

محمد خزائلی علاوه بر تدریس در آموزشگاه‌های خود، در مراکز آموزشی عالی کشور نیز به تدریس ادبیات فارسی اشتغال داشت و در مدت ۶۲ سال زندگی پرثمر خود ۳۹ کتاب ارزنده تألیف کرد که اغلب آن‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس علمیه تدریس می‌شوند.

تألیفات وی در چهار بخش تحت عناوین:

رسالات، کتاب‌های درسی، سایر تألیفات و آثار چاپ نشده به شرح ذیل است: رساله‌ها:

رساله دکترای ادبیات خود را به روشنگری دربارهٔ «اعلام قرآن» اختصاص داد و اکنون این کتاب ارزنده از جمله کتاب‌های منبع و مأخذ تحقیقات قرآنی و اسلامی است.

رساله دکترای حقوق او نیز کتابی است به نام «مسئولیت مدنی کارفرما، ناشی از عمل کارگر» که این اثر پژوهشی نیز می‌تواند ملاک بسیاری از داوری‌های وزارت کار قرار گیرد.

دکتر محمد خزائلی تألیف ارزنده دیگری دارد به نام «احکام قرآن» این کتاب جامع، مقام آن را دارد که رهنمود راستین حکام شرع قرار گیرد. همچنین کتاب «فقه» را در شش جلد تدوین نموده‌است. «فلسفه اسلام» و ترجمه «معالم القریه فی الحکام الحسبه» نیز از آثار دیگر اوست.

وی در گلستان و بوستان سعدی نیز عارفانه و محققانه سیر معنوی و علمی نموده و با تألیف دو جلد کتاب به نام‌های «شرح گلستان» و «شرح بوستان»، هرگونه معضل و مشکلی را که ادب دوستان در بیانات و سروده‌های سعدی داشته‌اند رفع کرده و پرده ابهام و ایهام را از آن به کنار زده‌است. کتاب دیگری به نام «گلهای ادب» درچهار جلد را نیز تقدیم علاقه‌مندان به ادبیات فارسی نموده‌است و همچنین کتاب «دستور زبان جاویدان» از آثار گرانقدر دکتر محمد خزائلی است.

«خودآموز حکمت مشاء» یکی دیگر از تألیفات اوست که ترجمه‌ای بلیغ و رسا از «مقاصد الفلاسفه» امام محمد غزالی است. برگزیده‌هایی زیبا از آثار ادب عرب گردآورده که با طبع لطیف و حساس خود، کتابی خواندنی و جمیل به کتابخانه‌های دانش پژوهان هدیه داشته و نام آن را «المنتخب فی ادب العرب» نهاده‌است. کتاب‌های «نهج الادب» در صرف و نحو عربی را در شش جلد و «الاسلوب الحدود» برای مکالمه عربی را در دو جلد تألیف نموده‌است. سه کتاب دیگر در رشته منطق دارد به نام‌های «منطق و مختصری از فلسفه شرق»، «منطق نظری» و «منطق عملی» که در حقیقت از راه دانش ثمر بخش منطق، دریچه‌ای به باغ فلسفه گشوده‌است.

 

.......سلامت و بهداشت

*روند کلی شیوع کرونا نزولی است: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روند کلی شیوع کرونا را در کشور نزولی دانست و گفت: اکنون در کشور ۱۳ شهر در وضعیت قرمز کرونایی هستند که از این تعداد ۱۲ شهر در استان‌های جنوبی است.

وی با بیان اینکه شهر پاوه در استان کرمانشاه، شهرهای نیک‌شهر، ایرانشهر و چابهار در استان سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز به سر می‌برند، تصریح کرد: شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، قشم، بستک، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، رودان و میناب نیز قرمز و با روند صعودی مواجه هستند.

به نقل از ایرنا، علیرضا رییسی ادامه داد: ۲۰۸ شهر کشور در وضعیت نارنجی و بقیه شهرها در وضعیت زرد قرار دارند.استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان روند صعودی و بقیه استان‌ها روند نزولی دارند.

رییسی گفت: فاز اول واکسیناسیون به اتمام رسیده و به همه کادر درمان، افراد بالای ۷۰ سال و برخی افراد دارای بیماری زمینه ای واکسن تزریق شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از صدور مجوز اضطراری برای واکسن ایرانی خبرداد و تصریح کرد: نتیجه آزمایش فاز دوم واکسن ایرانی تا فردا اعلام می‌شود و امیدواریم این واکسن موفق به اخذ گواهی لازم شود.

رییسی تاکید کرد: با زیرساخت‌های تولید واکسن در کشور، همه گروه‌های هدف تا پایان سال دوز اول واکسن را دریافت می‌کنند.

*فاصله بین تزریق دو دوز واکسن‌های کرونا چقدر است؟: رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به نظر نمی رسد که اثربخشی دوز اول با طولانی شدن فاصله بین تزریق دوم کاملا از بین رود، اما احتمالا اثربخشی ضعیف‌تر می‌شود.

به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا ناجی افزود: در واکسن اسپوتنیک فاصله تزریق دو دوز، ۲۱ روز است که ما در ایران در فاصله ۲۸ روز دو دوز را تزریق می‌کنیم. البته طبق اعلام موسسه گامالیا که سازنده واکسن اسپوتنیک‌وی است، این فاصله را تا ۶۰ روز هم می‌توانیم بگذاریم. در واکسن سینوفارم نیز فاصله بین تزریق دو دوز، ۲۸ روزه است. طبق گفته‌های سازمان غذا و دارو که از شرکت سازنده استعلام گرفته، تا شش هفته هم می‌توانیم این فاصله را لحاظ کنیم. در واکسن آسترازنکا نیز فاصله بین تزریق دو دوز بین ۱۰ تا ۱۲ هفته در تمام دنیا است و ما هم با فاصله سه ماهه دوز دوم این واکسن را تزریق می کنیم که البته بهتر هم هست. زیرا به دلیل مشکلی که واکسن آسترازنکا داشت، انداختن فاصله بین دو دوز باعث می‌شود که میزان آنتی‌بادی‌های تولید شده حتی تا ۲.۵ برابر افزایش یابد.

وی افزود: بیشترین نگرانی مان در زمینه واکسن‌ سینوفارم است. طبق قول چین، قرار بود سه میلیون دوز واکسن را به ما تحویل دهد، اما متاسفانه خلف وعده کردند و واکسیناسیون افراد مقداری عقب افتاده است.

ناجی گفت: اگر طی این مدت نتوانیم این واکسن را برای تزریق تامین کنیم، یکی از راهکارهایمان این است که دوز دوم واکسن را با واکسن هایی که پلتفرم‌های مشابه دارند،  جایگزین کنیم؛ از جمله واکسنی مانند برکت. البته اصلا شواهدی در این زمینه نداریم. اگر می‌بینیم که در خارج از کشور واکسن‌های میکس را تزریق می‌کنند و به عنوان مثال با فایزر و آسترازنکا این اقدام را انجام می‌دهند، روی این موضوع کار کردند و شواهد آن را دارند؛ به طوری که در حال حاضر پروتکل در انگلستان و استرالیا این است که شما هر کدام از واکسن‌های آسترازنکا یا فایزر را تزریق کرده باشید، برای دوز دوم باز می‌توانید هر یک از این دو واکسن‌ را تزریق کنید، اما ما در کشور روی این موضوع کار نکرده ایم.

وی افزود: به هر حال اگر شرایط به این سمت رود که تهیه واکسن از منابع خارجی برایمان سخت شود و خلف وعده‌های زیادی را شاهد باشیم، باید معادل‌سازی کنیم. به عنوان مثال بهترین معادلی که برای واکسن سینوفارم در ایران داریم، برکت است، اما اینجا باز هم نقش وزارت بهداشت و معاونت فناوری و تحقیقات بسیار پررنگ می‌شود که اگر می‌خواهیم این اقدام را انجام دهیم، باید از جمعی از افرادی که این کار را انجام دادند، نمونه‌ گرفته شود تا ببینیم اثربخشی تزریق واکسن میکس به چه صورت است. آیا مناسب است یا خیر؟.

ناجی ادامه داد: در حال حاضر اگر کشورهای دیگر هم دارند واکسن‌های میکس را تزریق می‌کنند، به دلیل همین شرایط است. یعنی تعداد واکسن کم است، دسترسی به واکسن‌ها در تمام دنیا کم است و بر همین اساس سعی می‌کنند که از پروتکل‌های رایج جدا شوند و بتوانند از امکاناتی که دارند، حداکثر بهره‌برداری را انجام دهند. اما آنها کار و تحقیق و مطالعه می‌کنند و اطلاعات دارند، اما به نظر می‌رسد که ما باید کورکورانه پیش رویم و بعدا بفهمیم که وضعیت‌مان به چه صورت خواهد شد. می‌توانیم ابتدا طرح مطالعاتی در این زمینه انجام دهیم که البته با توجه به تقاضایی که در حال حاضر وجود دارد، این اقدام دشوار است.

وی با اشاره به انتشار اخبار زرد در حوزه واکسن، گفت: اتفاق بسیار بدی که در کشور ما رخ داده، به دلیل اخبار زردی است که خیلی راحت می‌چرخد و افراد مختلف اعم از متخصصین و ... آنقدر اخبار عجیب و غریب به مردم ارائه داده‌اند که مقداری اعتماد مردم به واکسن کاهش یافته است. ما باید از این موضوع جلوگیری کنیم. بر همین اساس فکر می‌کنم که در این مورد باید شرایط را صادقانه برای مردم مطرح و اعلام کنیم که وضعیت به هر دلیلی به این صورت است. همیشه دو دوتای مسائل مربوط به سلامت چهارتا نمی‌شود. باید اهم و فی‌الاهم کنیم و ببینیم که وضعیت ما با توجه به مقدورات و امکاناتی که داریم، چگونه است. در حال حاضر مطالعات فاز سوم واکسن‌های جدی ما در حال انجام است؛ مانند واکسن پاستور که با همکاری با کشور کوبا است و به آن امید زیادی دارم و البته واکسن برکت. بنابراین راه حل میانبر این است که اگر افراد راضی باشند، به افراد اعلام کنیم که شرایط به این صورت است، در نتیجه بیایند و واکسن جایگزین تزریق کنند و بعد از آن مطالعه این موضوع نشان دهد که چقدر این اقدام می‌تواند اثربخشی داشته باشد.

ناجی درباره احتمال از بین رفتن اثربخشی دوز اول واکسن‌های کرونا در صورتی که ماکزیموم فاصله زمانی تزریق دوز دوم بگذرد، گفت: می‌توان گفت که اثربخشی آن‌ها از بین نخواهد رفت، اما شاید بسیار کمتر از چیزی شود که ما در نظر می‌گیریم. میزان کارایی که از واکسن‌ها می‌بینیم به دلیل رعایت الزامات تزریق واکسن است. به عنوان مثال وقتی درباره سینوفارم می‌گوییم که چهار هفته‌ای دوز دوم را بزنید و این واکسن ۷۸ درصد اثربخشی دارد، وقتی که این زمان طولانی‌تر می‌شود، باید دید که این اثربخشی چقدر تغییر می‌کند. فکر نمی‌کنم اثربخشی دوز اول با طولانی شدن فاصله بین تزریق دوم کاملا از بین رود، اما احتمالا اثربخشی ضعیف‌تر می‌شود.

ناجی افزود: انکار کردن، روش درستی نیست. به عنوان مثال درباره آهن‌ربایی شدن افرادی که واکسن می‌زدند، انکار کردن یا مسخره کردن موضوع، درست نبود. زیرا این موضوع پدیده‌ای است که اتفاق می‌افتد، اما نه به دلیل واکسن. ما باید اینطور پاسخ می‌دادیم که واکسن باعث این موضوع نمی‌شود، اما برخی افراد هستند که به دلایل مختلف یا به دلیل مغناطیسی که در بدن‌شان وجود دارد، دچار چنین پدیده ای می شوند.

 

........ورزشی

*تأخیر در پرداخت بودجه پارالمپیک اثرات منفی بر کاروان اعزامی به توکیو دارد

هادی رضایی، سرپرست کاروان ایران در بازی های پارالمپیک توکیو عواقب تاخیر در پرداخت بودجه تخصیصی به کمیته ملی پارالمپیک را جبران ناپذیر دانست و خواستار پرداخت هر چه سریع تر آن شد.

وی در حاشیه برگزاری یکصد و هشتاد و چهارمین نشست هیأت رئیسه و اجرایی  در این خصوص گفت: با توجه به نزدیک شدن به زمان اعزام به بازی های توکیو ۲۰۲۰  و لزوم برگزاری اردوهای تدارکاتی پیش از اعزام و تهیه تجهیزات، البسه، رزرو هتل و سایر اقدامات، با مشکل جدی و شدید در بودجه مواجه هستیم.

رضایی خاطر نشان کرد: مقرر بود با توجه به دستور صریح جناب آقای دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، ۶۰ درصد از بودجه تخصیصی در ابتدای سال پرداخت شود که تا کنون تنها ۵ درصد از آن را دریافت کرده ایم و چنانچه ظرف سه روز آینده بودجه مد نظر پرداخت نشود، با مشکلات عدیده در روند آماده سازی تیم ها روبرو خواهیم شد و این مساله تأثیر مستقیم بر عملکرد ورزشکاران و افتخارآفرینی آنها در بازی های توکیو خواهد داشت.

سرپرست کاروان پارالمپیک در بازی های توکیو افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۸ دوره حضور موفق در بازی های پارالمپیک داشته و حیف است که به واسطه بی تدبیری عده ای محدود در پرداخت به موقع بودجه مورد نیاز، عملکرد کاروان کشورمان در این برهه حساس تحت تأثیر قرار گیرد.

وی درپایان ابراز امیدواری کرد تا روز یکشنبه، ۲۳ خرداد ماه که نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه برگزار  می شود، این مشکل برطرف شود و در غیر این صورت در خصوص جزئیات تعویق پرداخت بودجه صحبت خواهد شد.

* ایران-عراق نه بشار هست نه وحید امیری

وب سایت عراقی خبر داد که به احتمال فراوان، بشار رسن بازیکن سابق پرسپولیس نمی تواند تیم ملی کشورش را مقابل ایران همراهی کند. پس از پیروزی پر گل شاگردان اسکوچیچ مقابل کامبوج، تیم ملی عراق در هفتمین بازی خود مقابل هنگ کنگ به میدان رفت و در حالیکه انتظار می رفت عراقی ها کار راحتی در پیش داشته باشند، اما تنها با یک گل بخودی موفق شدند حریف خود را شکست دهند که این مسئله باعث نگرانی هایی در نزد طرفداران این تیم شد. بشار رسن و وحید امیری دو تن از ستاره‌های دوران برانکو در پرسپولیس محسوب می‌شوند که دوئل آنها در بازی ایران عراق به زمانی دیگر موکول شد. هر دو ستاره الهام بخش دو تیم ایران و عراق مصدوم شدند و به بازی آخر نخواهند رسید.

 

........حوادث

*قاتل، 6 سال بعد از قتل باجناقش، در حال مستی به جرم خود اعتراف کرد

عصر بیست‌ ویکم اردیبهشت سال ۹۱ زن جوانی به نام ساناز با پلیس تهران تماس گرفت و گفت در غیاب او و دو فرزندش، شوهرش به نام مهدی کشته شده است. مأموران بلافاصله به خانه این زن رفتند و با جسد خونین مرد ۵۷ساله روبه ‌رو شدند. شواهد نشان میداد این مرد با شلیک گلوله به سرش از پا درآمده است. جسد خونین با دستور قضائی به پزشکی قانونی منتقل شد و پلیس به بازجویی از همسر قربانی پرداخت. ساناز به مأموران گفت: من همراه دختر و پسرم به خانه خواهرشوهرم رفته بودیم و شوهرم درخانه تنها بود. وقتی به منزل بازگشتیم کسی در را باز نکرد. من با کلید یدک  در را گشودم و با صحنه وحشتناکی روبه‌ رو شدم و دیدم شوهرم کشته شده است. پلیس در بازجویی از دو فرزند قربانی دریافت مهدی با کسی خصومت قبلی نداشته است.

وقتی در ادامه تحقیقات، پلیس به اختلافهای دنباله ‌دار مهدی و همسرش پی برد، ساناز بار دیگر تحت بازجویی قرار گرفت، اما ادعا کرد از ماجرای قتل شوهرش اطلاعی ندارد و نمیداند چه کسی و با چه انگیزه‌ای او را کشته است. تلاش پلیس برای افشای راز کشته‌ شدن این مرد ادامه داشت ولی کارآگاهان به نتیجه مطلوب نرسیدند. درحالیکه شش سال از این ماجرا گذشته بود، تحقیقات همچنان ادامه داشت تا اینکه مأموران به رابطه پنهانی ساناز با یک مرد جوان به نام پیمان پی بردند. مرد جوان به‌ عنوان مظنون ردیابی و بازداشت شد و پرده از جنایت خانوادگی برداشت. پیمان به مأموران گفت: من چند سال بعد از کشته ‌شدن مهدی با همسر او آشنا و به او علاقه ‌مند شدم. شوهرخواهر ساناز را هم از قبل میشناختم و با او دوست بودم. مدتی قبل شوهرخواهر ساناز به نام کیان درحالیکه مشروب خورده  و مست بود، حرفهای عجیبی را مطرح کرد.

کیان به من گفت چند سال قبل با همدستی ساناز شوهر او را کشته و کسی ماجرا را نفهمیده است. اظهارات مرد جوان تحقیقات را وارد مرحله تازه‌ ای کرد و ساناز بار دیگر بازداشت شد. زن جوان اینبار لب به اعتراف گشود و به طراحی نقشه قتل شوهرش اقرار کرد. او گفت: همسرم قبلا ازدواج کرده بود و چون بچه ‌دار نمیشد از همسر اولش جدا شد و با اینکه 20 سال از من بزرگتر بود، به خواستگاری‌ ام آمد. او وضع مالی خوبی داشت، به ‌همین‌ خاطر با او ازدواج کردم اما مهدی مرد بد اخلاقی بود. او همیشه سر هر موضوعی شروع به فحاشی میکرد و من را کتک میزند. سالهای آخر رفتارهای او بدتر شده بود و دیگر تحمل زندگی با او را نداشتم. من هر بار که به رفتار شوهرم اعتراض میکردم، میگفت بهتر است طلاق بگیرم. این زن ادامه داد: من و مهدی چند سال اولی که با هم ازدواج کرده بودیم او صاحب فرزند نمیشد. ما مدتها تحت درمان بودیم و من جوانی‌ ام را به پای او گذاشتم تا صاحب یک دختر و پسر شدیم، به‌ همین‌ خاطر هیچ ‌وقت از او توقع نداشتم پیشنهاد طلاق را مطرح کند. این زن درباره طراحی نقشه قتل گفت: یک روز با خواهرم درد دل کردم و به او گفتم از این زندگی خسته شده ‌ام و میخواهم شوهرم را بکشم. من از خواهرم خواستم تا از شوهرش کمک بگیرد.

آخرین بار وقتی که همراه خواهرم و شوهرش به سفر شمال رفته بودیم از کیان کمک خواستم و با هم نقشه قتل را کشیدیم. روز حادثه در غذای شوهرم قرص خواب ‌آور ریختم و به همراه دختر و پسرم خانه را ترک کردم. طبق نقشه کیان به خانه ما آمد و شوهرم را با شلیک گلوله به سرش کشت. به دنبال اعترافهای این زن، شوهرخواهرش نیز بازداشت شد و به قتل اعتراف کرد. این مرد گفت: مهدی مرد بد اخلاقی بود. من گمان میکردم او به دخترم نظر دارد، به ‌همین‌ خاطر تصمیم گرفتم او را بکشم، چون ریختن خونش حلال بود. من با هماهنگی همسرش به خانه او رفتم و به مهدی شلیک کردم. سپس به اصفهان فرار کردم و اسلحه را نیز در زاینده ‌رود انداختم. با اعترافهای این مرد و بازسازی صحنه جرم، برای او به اتهام قتل و برای ساناز به اتهام معاونت در قتل، کیفرخواست صادر و پرونده‌شان برای رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در این میان خواهر قربانی ادعای عجیبی را مطرح کرد.

وی گفت: برادرم نابارور بود و صاحب فرزند نمیشد. دختر و پسر برادرم فرزندان واقعی او نیستند که حالا به‌ عنوان اولیای دم اعلام رضایت کرده‌ اند. با این ادعا ساناز بار دیگر تحت بازجویی قرار گرفت و گفت: همسرم نابارور بود اما تحت درمان قرار گرفت و درمان شد. با عمل ای‌ وی ‌اف اولین فرزندمان سال 76 متولد شد. با ادعای عجیب خواهر قربانی، دستور نبش قبر صادر و انجام آزمایش DNA صادر شد ولی فرزندان او برای آزمایش و تطبیق DNA مراجعه نکردند، آنها گفتند ادعای عمه ‌شان بی‌ اساس است و حاضر نیستند تحت چنین آزمایشی قرار بگیرند، چون به ‌لحاظ روحی و حیثیتی با لطمه مواجه میشوند و همه مدارک هم نشان میدهد آنها فرزندان واقعی هستند، حتی مدارک درمانی پدرشان هم موجود است. به این ترتیب و با توجه به اظهارات ساناز که گفته بود دختر و پسرش فرزندان واقعی او و مهدی هستند، پرونده برای رسیدگی از جنبه عمومی جرم به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد و کیان و ساناز از خود دفاع کردند.

در جلسه دادگاه نماینده دادستان کیفرخواست را خواند و گفت: با توجه به احضار دختر و پسر قربانی برای انجام آزمایش DNA آنها هیچ ‌کدام مراجعه نکرده‌ اند، ازاینرو طبق ماده 612 قانون مجازات اسلامی و از جنبه عمومی جرم، برای متهمان درخواست مجازات دارم. سپس کیان روبه‌ روی قضات ایستاد. وی گفت: من از بدرفتاریهای باجناقم با خواهرزنم مطلع بودم. ساناز همیشه از بدرفتاریهای مهدی گلایه میکرد و من میدانستم باجناقم بارها همسرش را کتک زده است. وقتی متوجه شدم او به خواهرزن دیگرم و دخترم هم نظر دارد، غیرتی شدم و قبول کردم تا در قتل مهدی به خواهرزنم کمک کنم. وی ادامه داد: من قتل را قبول دارم و پشیمان نیستم.

سپس ساناز در جایگاه ویژه ایستاد و اتهام معاونت در همسرکشی را گردن گرفت. این زن گفت: شوهرم مرد بد رفتاری بود. از زندگی با او خسته شده بودم و برای کشتن او از شوهرخواهرم کمک خواستم. با پایان دفاعیات متهمان، قضات وارد شور شدند و کیان را به شش سال زندان و ساناز را به سه سال حبس محکوم کردند. این حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *