شناسه خبر: 33807 منتشر شده در مورخ: 1400/3/22 ساعت: 12:53 گروه: اجتماعی  
بهزیستی چه خواسته‌هایی از دولت بعدی دارد؟

بهزیستی چه خواسته‌هایی از دولت بعدی دارد؟

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی مناسب‌سازی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه را دو خواسته مهم بهزیستی از دولت بعدی عنوان کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا،  مسعود فیروزی با اشاره به اینکه چندین نفر از کاندیداهای ریاست جمهوری در سخنان خود به افراد دارای معلولیت و نیازمندان اشاره کردند که برای ما خوشحال‌کننده بود، اظهار کرد: اما صرفا نمی‌شود به حرف اکتفا کرد و باید ببینیم در عمل چه اتفاقی رخ خواهد داد. امیدوار هستیم در آینده هر دولتی که بر سر کار می‌آید در عمل نیز تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به کار گیرد و در مورد جامعه هدف سازمان بهزیستی نگاه ویژه‌تری داشته باشد تا با پیش‌بینی اعتبارات کافی و توانمندسازی این افراد، آنها به زندگی مستقلی دست یابند.

وی با اشاره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اظهار کرد: این قانون توسط مجلس قبلی مصوب و ابلاغ شد و قانون خوبی هم بود؛ هرچند نقایصی هم دارد. در بخش اجرایی آن نیز گام‌های خوبی برداشته شد و البته که بودجه آن کامل و کافی نیست. فیروزی ضمن بیان اینکه «قبلا قانون جامع حمایت از معلولین وجود داشت که در سال ۸۳ مصوب شده بود، اما پشتوانه خوبی نداشت و به نتایج مثبتی هم دست پیدا نکرد»، افزود: اما برای لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مسیر خوب و اعتباراتی در نظر گرفته شد. اگرچه که این میزان کافی نیست و شاید باید اعتبارات چندین برابر اختصاص پیدا کند تا بشود این قانون را به طور کامل اجرا کرد. سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در ارزیابی خود از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه بهزیستی تصریح کرد: تعداد مستمری‌بگیران و مبالغ چندین برابر شده است. مسئله مسکن این افراد در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت لحاظ شده و در عمل هم اقدامات خوبی در رابطه با اشتغال، آموزش، شهریه دانشجویان، بهداشت و درمان، مناسب سازی و... در حال انجام است. وی ادامه داد: مسائل زیادی وجود دارد که همگی بین دستگاه‌های حاکمیتی و غیرحاکمیتی مشترک است؛ به طور مثال بخشی از موضوع مناسب‌سازی مثل قانون‌گذاری آن به قوه مقننه برمی‌گردد و بخشی دیگر به دستگاه‌هایی همچون سازمان صدا و سیما و... مربوط است.

فیروزی با اظهار به اینکه «به طور کل در چند سال اخیر در رابطه با جامعه هدف سازمان بهزیستی اقدامات خوبی صورت گرفته است»، تصریح کرد: اما متاسفانه با توجه به مشکلات اقتصادی و سطح تورم بالا شیرینی این اقدامات مثبت و افزایش‌هایی که در بهزیستی، کمیته امداد و سازمان‌های مشابه رخ داد، خیلی حس نشد؛ به طور مثال مستمری که ۵۳ تا صد هزار تومان بود، اکنون بسته به شدت و نوع معلولیت به حدود دو میلیون تومان نیز رسیده است، اما تورم هم به قدری بالا رفته که این افزایش خیلی حس نشود. به گفته سرپرست بهزیستی خراسان رضوی جامعه هدف بهزیستی و به طور کل فعالیت‌های این ارگان خیلی تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار نمی‌گیرد، بلکه یک مسئله اجتماعی است که بیشتر تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی است، تا موضوعات سیاسی. وی با بیان اینکه انتظارات بهزیستی از دولت آینده مشخص است، اظهار کرد: افراد دارای معلولیت و افراد کم‌توان و ناتوان ۱۲ تا ۱۵ درصد جامعه را در بر می‌گیرند و اگر بخواهیم بعد خانوار را هم در نظر بگیریم، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه یا خودشان و یا یکی از اعضای خانواده‌شان دارای معلولیت، کم‌توانی یا ناتوانی هستند.

فیروزی افزود: همچنین افراد نیازمند از جمله از کارافتادگان، زنان سرپرست خانوار، زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، کودکان کار، زنان آسیب‌دیده، خانواده‌های آسیب‌دیده و... همگی جامعه‌ای هستند که فارغ از نگاه سیاسی باید با یک نگاه اجتماعی و یک نظام اقتصادی مورد توجه قرار بگیرند. سرپرست بهزیستی خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه تمام مشکلاتی که در جامعه وجود دارد با شدت بیشتر برای جامعه هدف بهزیستی وجود دارد،  گفت: مهم‌ترین چالش برای افراد دارای معلولیت دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی است و در این مسئله ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه مورد تاکید قرار دارد. وی مسئله اشتغال، مسکن و درمان و سلامت را به عنوان دیگر مشکلات اساسی افراد دارای معلولیت، کم‌توان و ناتوان قلمداد کرد و تصریح کرد: این مشکلات طبیعتا برای اکثر افراد جامعه وجود دارد، اما این افراد با شدت بیشتری با آن مواجه هستند. فیروزی با بیان اینکه «چندین نفر از کاندیداهای ریاست جمهوری در سخنان خود به افراد دارای معلولیت و نیازمندان اشاره کردند که برای ما خوشحال‌کننده بود»، اظهار کرد: اما صرفا نمی‌شود به حرف اکتفا کرد و باید ببینیم در عمل چه اتفاقی رخ خواهد داد.

امیدوار هستیم در آینده هر دولتی که بر سر کار می‌آید در عمل نیز تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به کار گیرد و در مورد جامعه هدف سازمان بهزیستی نگاه ویژه‌تری داشته تا با پیش‌بینی اعتبارات کافی و توانمندسازی این افراد به زندگی مستقلی دست یابند. وی ادامه داد: این مسائل باید از سمت بهزیستی، سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های فعال در حوزه کمک به افراد کم‌توان و ناتوان به صورت جدی مطرح شود تا مسئولان در هر جایی که هستند آن را به صورت یک مطالبه اساسی و حقوقی برای افراد نیازمند، کم‌توان و دارای محدودیت در نظر بگیرند.

فیروزی تاکید کرد: این سازمان‌ها و گروه‌ها باید از همین الان مطالبات خود را دسته‌بندی و مستند کرده تا بلافاصله پس از شروع کار دولت آینده این مطالبات را مطرح کنند و نتیجه بگیرند.  سرپرست بهزیستی خرسان رضوی در پاسخ به این پرسش که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به چه مسائلی باید بیشتر توجه می‌شد، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه ممکن است جامعه هدف بهزیستی مورد استفاده ابزاری و رسانه‌ای قرار گیرد، ترجیح بر این است که در این خصوص صحبتی نشود. وی در پایان با اشاره به اینکه خدمت به جامعه هدف بهزیستی، یک خدمت انسانی است، خاطرنشان کرد: این خدمت‌رسانی فارغ از جناح‌بندی و گروه‌بندی سیاسی در حال انجام است و امیدواریم در آینده بیشتر اتفاق بیفتد. معمولا کمک به افراد تحت الشعاع سیاست نیست و امیدواریم این وابستگی اگر هم اندکی وجود دارد، به صفر برسد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *