شناسه خبر: 33804 منتشر شده در مورخ: 1400/3/20 ساعت: 15:46 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 20 خرداد 1400

روزنامه پنجشنبه 20 خرداد 1400

عناوین امروز:صدای هوتن شکیبا برای نابینایان روی اجاره نشین ها نشست-ظلم آشکار به معلولان، از بدرفتاری رانندگان تاکسی های اینترنتی تا عدم توجه به شکایات-واکسن کرونا با ناقل ویروسی در حال تولید است-حقایقی در باره دونده نابینای فرا ماراتن-به دنبال کسب خوشرنگترین مدال در توکیو هستم-دفاع از کودک زباله گرد مرد جوان را به کما برد‌-چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰

۲۹ شوال ۱۴۴۲

۱۰  ژوئن ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۱۹

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*صدای هوتن شکیبا برای نابینایان روی اجاره نشین ها نشست

*ظلم آشکار به معلولان، از بدرفتاری رانندگان تاکسی های اینترنتی تا عدم توجه به شکایات

*واکسن کرونا با ناقل ویروسی در حال تولید است

*حقایقی در باره دونده نابینای فرا ماراتن

*به دنبال کسب خوشرنگترین مدال در توکیو هستم

*دفاع از کودک زباله گرد مرد جوان را به کما برد‌

*چاردیواری

 

...‌‌‌‌‌‌‌.......‌.‌اخبار ویژه

*صدای هوتن شکیبا برای نابینایان روی اجاره نشین ها نشست

هوتن شکیبا فیلم سینمایی «اجاره‌نشین‌ها» ساخته داریوش مهرجویی را برای نابینایان توضیح‌دار کرد.

گروه سوینا نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «اجاره‌نشین‌ها» ساخته داریوش مهرجویی را در آستانه زادروز حسین سرشار یکی از بازیگران این اثر، روز پنجشنبه ۲۰ خرداد ماه در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر می‌کند.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده، متن روایت این فیلم را محدثه واعظی‌پور نوشته و در استودیو فراز ضبط و میکس شده است.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند.
این گروه پیشتر نسخه توضیح‌دار فیلم‌های سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زی‌نوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند، «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاع‌نوری، «باشو غریبه کوچک» با صدای پریناز ایزدیار، «خانه دوست کجاست» با صدای ستاره اسکندری، «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» با صدای سارا بهرامی، «هامون» با صدای پرویز پرستویی، «روسری‌ آبی» با صدای رخشان بنی‌اعتماد و «مسافران» با صدای صابر ابر را در قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.

 

..............گزارش ویژه

*ظلم آشکار به معلولان، از بدرفتاری رانندگان تاکسی های اینترنتی تا عدم توجه به شکایات

این روزها توئیتر، اینستاگرام و هر شبکه اجتماعی را که باز کنید داستان دردناک بدرفتاری معلولان را می‌‎شنوید، یکی می‌گوید راننده به محض اینکه ویلچرم را دید سوارم نکرد، دیگری می‌گوید راننده وقتی دید عصا دارم نه تنها کمکی بهم نکرد بلکه داد و بیداد هم کرد که سریع‌تر کسی را پیدا کنم دست من را بگیرد تا بتوانم از ماشین پیاده کنم، بدتر از اینها ماجرا وقتی دردناک‌تر می‌شود که وقتی راننده‌ای متوجه می‌شود فرد عصا و ویلچر دارد سفر را لغو می‌کند و...

این قصه‌های پُرغصه یکی دوتا نیست و تجربه‌های اینچنینی تلخ بسیار است چون مشکل اینجاست وسایل حمل و نقل عمومی حتی برای تردد سالمندان، زنان باردار و بچه‌دار هم مناسب نیست چه برسد به معلولان که به مراتب شرایط بدتری دارند. خبرنگار برنا برای شنیدن روایت تلخ افراد دارای معلولیت، به سراغ یکی از آنها که اتفاقا همین چند روز گذشته مورد بدرفتاری توسط راننده تاکسی اینترنتی قرار گرفته است، رفت.

*  5 بار درخواست اسنپ دادم اما رانندگان به خاطر داشتن ویلچر لغو می‌کردند

ملیحه نظیری سارخانلو که ارشد روانشناسی دارد و جزء کارآفرینان است، درباره تجربه تلخی که داشته است، گفت: من همیشه وقتی اسنپ می‌گیرم و راننده سفر را قبول می‌کند، سریعا پیام می‌دهم که ویلچر دارم تا اگر برای راننده مقدور نیست در مسیر مبدا من حرکت نکند اما چند روز گذشته کار فوری داشتم و فراموش کردم که پیام دهم. وقتی راننده رسید و از روی ویلچر خودم را روی صندلی نشاندم، عصبی شد و گفت چرا زودتر نگفتی ویلچر داری من صندوق عقب ماشین گاز دارم و نمی‌توانم ویلچر را صندوق بگذارم. گفتم ویلچر را صندلی عقب ماشین بگذار، گفت ماشینم کثیف می‌شود خلاصه من را پیاده کرد و حتی وقتی گفتم سفر را لغو کن چون مشکل از توست قبول نکرد و گفت خودت باید سفر را لغو کنی.

او ادامه داد: وقتی همسایه‌مان من را در این شرایط  دید، سوار ماشین خود کرد و به مقصد برد اما وقتی می‌خواستم برگردم دقیقا 5 بار اسنپ گرفتم و پیام هم دادم که ویلچر دارم اما کسی قبول نکرد و کنسل کردند و با سختی بسیار زیاد و ماشین دربستی به خانه بازگشتم.

نظیری از عدم پیگیری اسنپ خبر داد و بیان کرد: این تجربه تلخ خود را در توئیتر به اشتراک گذاشتم و اسنپ هم به من پیام داد و شماره من را گرفت تا پیگیری کند اما نه تنها پیگیری صورت نگرفت بلکه حتی پیامی که به آنها دادم هم ندیدند و به نظر می‌رسد جلوی چشم مردم به من جواب دادند و گفتند که پیگیری می‌کنند.

این فرد دارای معلولیت در ادامه گفت: یکی از معلولان پیرو اتفاقی که برای من رخ داده پیام داد و گفت وقتی در تپسی علامت عصا را می‌زنم هیچ راننده‌ای درخواست سفر من را قبول نمی‌کند درواقع مشکل فقط قرار دادن گزینه ویلچر و عصا در این برنامه‌ها نیست بلکه رانندگانی است که وقتی این علائم را می‌بینند پیگیری نمی‌کنند درحالی که تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند ون‌های مخصوص معلولان در اختیار رانندگان خود قرار دهند تا به این قشر از جامعه خدمت ارائه دهند.

او در انتقاد از اینکه ویلچر معلولان بار اضافی محسوب می‌شود، بیان کرد: متاسفانه وقتی راننده‌ای سفر را قبول می‌کند و با وجود ویلچر هم به مقصد می‌رساند، هزینه اضافی بابت بار دریافت می‌کند مگر اینکه فرد منصف باشد و پول اضافی نگیرد.

*استفاده از تاکسی‌های اینترنتی با هزینه گران برای معلولان دشوار است

بهروز مروتی، ادمین کمپین  پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت که همیشه صدای همنوعان خود را به گوش رسانه‌ها می‌رساند این بار از تجربه تلخی که خود در این زمینه پشت سر گذاشته است، گفت. او می‌گوید: یکبار در سازمان برنامه و بودجه کار مهمی داشتم و پس از اتمام کارم اسنپ گرفتم تا به خانه برگردم اما وقتی ماشین رسید و راننده دید من روی ویلچر هستم رفتار بسیار بدی با من کرد البته این درحالی است که برادرم همراه من بود و خودش به تنهایی من را سوار ماشین کرد ویلچرم را صندوق عقب گذاشت اما به دلیل اینکه این کار چنددقیقه طول کشید، راننده حسابی از کوره  در رفت.

مروتی ادامه داد: وقتی ماشین شروع به حرکت کرد، راننده با تندخویی به من گفت چرا زودتر نگفتم معلول هستم و آنقدر غرولند کرد تا منم هم عصبی شدم و گفتم چنددقیقه ساکت باش تا به مقصد برسیم و من پیاده شوم. وقتی به مقصد رسیدیم برادرم به تنهایی نمی‌توانست من را پیاده و سوار ویلچر کند به همین دلیل راننده عصبی شد و داد و بیداد کرد تا هرچه سریع‌تر کمک بیاوریم تا من را پیاده کنند، انگار که من بار هستم. از این رفتار به شدت آزرده شدم و بدتر از آن فقط چندمورد نیست بلکه در روز بارها همنوعان من با این رفتارها برخورد می‌کنند.

مدیر انجمن پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت با اشاره به مطالبات افراد دارای معلولیت گفت: مهم‌ترین درخواست ما این است که اپلیکیشن‌های گوشی تاکسی‌های اینترنتی برای نابینایان دسترس پذیر باشد اما متاسفانه اسنپ درمقابل این خواسته بجای جامعه نابینایان و افراد دارای معلولیت مقاومت نشان می‌دهد و گفته است نابینایان می‌توانند از طریق وب به راحتی اسنپ بگیرند اما مگر می‌شود برای گرفتن یک تاکسی اینترنتی همیشه همراه خود لپ تاپ حمل کرد؟ آیا همه نابینایان لپ تاپ دارند؟ بنابراین از اصلی‌ترین خواسته‌های ما در دسترس بودن تاکسی‌های اینترنتی برای نابینایان است.

او در ادامه به بدرفتاری رانندگان با معلولان اشاره کرد و افزود: اخیرا گزارشی رسیده است که یکی از دوستان ما ماشین خواسته اما راننده به محض اینکه به مبدا رسیده و مسافر را با ویلچر دیده سفر را لغو کرده است متاسفانه از این نوع اتفاقات زیاد رخ می‌دهد هرچند که نباید انصاف را کنار گذاشت چون برخی از راننده‌ها نیز هستند که به خوبی همکاری می‌کنند و مسافر معلول را در سوار و پیاده شدن و جابجایی وسایلش همراهی می‌کنند.

مروتی از فعال شدن گزینه افراد دارای ویلچر خبر داد و بیان کرد: تاکنون تپسی گزینه افراد دارای ویلچر وعصا را فعال کرده است و این باعث می‌شود راننده با آگاهی مسافر خود را انتخاب کند و دیگر در مبدا سفر را لغو نکند، انتظار داریم اسنپ هم اینکار را انجام دهد و گزینه ویژه معلولان را فعال کند.

او درباره علت بدرفتاری یا لغو سفر توسط راننده‌ها گفت: برخی افراد مانند من که دارای معلولیت شدید هستند و وزن بالایی دارند برای جابجایی‌شان حداقل دو نفر باید کمک کنند به همین دلیل رانندگان تمایلی ندارند این مسافران را سوار کنند چون به ستون فقرات و کمرشان فشار می‌آید اما همه معلولان اینگونه نیستند بسیاری از آنها خودشان از ویلچر جابجا می‌شوند و می‌توانند سوار ماشین شوند فقط راننده باید زحمت  گذاشتن ویلچر در صندوق عقب را بکشد که خوب برای خیلی‌ها همین هم سخت است و ترجیح می‌دهند یک مسافر سالم سوار کنند.

مدیر انجمن پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت ادامه داد: به خاطر این مسائل است که ما تمام تاکید می‌کنیم باید سرویس حمل و نقل عمومی برای افراد دارای معلولیت دسترس پذیر باشد و طبق قوانین و مقررات تاکسی‌های اینترنتی پیرو مسئولیت اجتماعی‌شان نیز در دسترس باشند و گام‌هایی در این جهت بردارند و همانگونه که اسنپ در یک اقدام خوب از رانندگان معلول کمیسیون نمی‌گیرد ما توقع داریم چنین خدمات خوبی به مسافران هم ارائه دهد تا حمل و نقل برای این قشر از جامعه سخت و دشوار نباشد.

مروتی در ادامه با تاکید بر مناسب سازی حمل و نقل عمومی گفت: گرانی‌ها به همه مردم از جمله معلولان فشار آورده و مردم احتیاج دارند از حمل و نقل عمومی ارزان استفاده کنند اما متاسفانه چنین نیست. طبق گزارشی که اسنپ سال 1399 منتشر کرد، چندین هزار نفر از معلولان از اسنپ سرویس دریافت کردند که این نشان می‌دهد افراد دارای معلولیت چقدر به این سرویس‌ها احتیاج دارند و چقدر حمل و نقل عمومی ما دچار ضعف است که معلولان حاضر می‌شوند این هزینه گران را به جان بخرند بنابراین باید گفت 100 درصد معلولان احتیاج دارند سیستم حمل و نقل عمومی ارزان در اختیارشان باشد.

او در انتقاد از عدم اجرایی شدن مصوبات قانونی توسط شهرداری بیان کرد: در ماده 5 قانون حمایت از معلولان صراحتا آمده که شهرداری‌ها موظف هستند برای معلولان شدید و خیلی شدید جسمی و حرکتی سامانه‌های حمل و نقل مناسب سازی شده تهیه کنند که تاکنون در تهران، اصفهان، شیراز و چند شهر دیگر انجام شده به این صورت که یک سری ون‌هایی که دارای بالابر برقی هستند باید در اختیار معلولان قرار گیرد تا به راحتی فرد معلول با ویلچر سوار ون شود اما متاسفانه در همه جا کشور این قانون اجرا نمی‌شود درحالی که نص صریح قانون است.

مروتی اظهار کرد: اجرا نشدن مصوبات قانونی توسط شهرداری، اضافه نشدن 60 درصد ون‌ها به ون‌های مخصوص معلولان، گران بودن تاکسی‌های اینترنتی باعث شده حمل و نقل برای معلولان روز به روز سخت تر شود البته نه فقط برای معلولان بلکه برای همه مردم از جمله زنان باردار، زنان بچه دار، سالمندان و.. که به دلیل مناسب نبودن وسایل حمل و نقل شهر، نبود آسانسور در مترو و... در رفت و آمد در سختی هستند.

دسترس پذیری اسنپ برای افراد دارای معلولیت تا ماه‌های آینده

ملیحه نظیری سارخانلو به صورت رسمی در توئیتر و شبکه‌های اجتماعی خود اعلام کرد:«در تلاش هستیم تا دسترس پذیری اپلیکیشن برای افراد دارای معلولیت را در آپدیت‌های بعدی کامل‌تر کنیم. امیدواریم به زودی در ماه‌های آینده بتوانیم با سرویس بهتری خدمت رسانی کنیم.»

روابط عمومی اسنپ نیز علاوه بر تایید مطلب فوق درباره سایر خدماتی که اسنپ به افراد دارای معلولیت ارائه می‌دهد، گفت: یکی از طرح‌های مسئولیت اجتماعی اسنپ، معافیت از کمیسیون برخی راننده‌هاست. این معافیت در سال گذشته شامل رانندگان دارای معلولیت، جانبازان، ایثارگران، خانواده شهدا، زنان سرپرست خانواده و بیماران مبتلا به هموفیلی شده است.

روابط عمومی اسنپ تصریح کرد: در مجموع هزینه معافیت از کمیسیون تمام این رانندگان در سال 1399 به حدود 20 میلیارد تومان می‌رسد.

*اگر راننده‌ای هزینه اضافی برای ویلچر گرفت مسافر به تپسی گزارش دهد

 رضا دهکی، مدیر روابط عمومی تپسی  با اشاره به خدمات این تاکسی اینترنتی به افراد دارای معلولیت گفت: اولین کاری که انجام دادیم این بود گزینه‌ای روی پروفایل اپلیکیشن قرار دادیم تا افراد دارای ویلچر و همچنین کم شنوایان و ناشنوایان بتوانند آن را فعال کنند تا راننده متوجه شود مسافر چه نوع معلولیتی دارد یعنی اگر مسافر ویلچر دارد، مطمئن شود ماشینش فضای کافی دارد یا اگر ناشنوا است به او زنگ نزند. این کار را جهت درخواست آقای وحید رجبلو یکی از معلولان انجام دادیم.

او افزود: همزمان براساس درخواست آقای امید هاشمی یکی از فعالان حقوق نابینایان، اپلیکیشن را برای نابینایان دسترس پذیر کردیم و فقط برای گوشی‌های IOS آن هم به دلیل تحریم‌ها در دسترس نیست اما همچنان می‌توانند از وب استفاده کنند و در فرایند این کار از راهنمایی‌های آقای هاشمی که خودشان نبینا هستند هم کمک گرفتیم.

دهکی تصریح کرد: قبلا راننده‌های بدون اطلاع از اینکه مسافر ویلچر دارد سفر را قبول می‌کردند اما وقتی به مبدا می‌رسیدند و ویلچر را می‌دیدند به دلایل مختلف آن را لغو می‌کردند اما الان همان لحظه راننده می‌تواند مطلع شود فرد ویلچر دارد یا خیر.

مدیر روابط عمومی تپسی از ایجاد انگیزه برای رانندگان خبر داد و گفت: برای اینکه رانندگان انگیزه بیشتری داشته باشند تا سفر افراد دارای معلولیت به ویژه افراد دارای ویلچر را قبول کنند، کمیسیون را برای این رانندگان صفر کردیم یعنی درآمد رانندگان از این سفرها بیشتر می‌شود و کل هزینه سفر برای خودشان می‌شود همچنین از راننده می‌خواهیم اگر مسافر احتیاج به کمک داشت حتما انجام دهند. 

او افزود: این اقدامات عدم قبول سفر افراد دارای معلولیت را به صفر نرسانده اما اقدامات بسیار خوبی بوده و درصد رانندگانی که حال به هردلیلی این نوع سفرها را قبول نمی‌کنند کاهش پیدا کرده است.

دهکی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود رانندگان هزینه ویلچر را جدا دریافت می‌کنند، گفت: چنین گزارشی تاحالا به بنده نرسیده است و اگر فرد معلولی با این مورد مواجه شد حتما گزارش دهد تا هزینه اضافی به حساب او بازگردد و در سوابق راننده هم درج شود و با تخلف او برخورد شود.

مدیر روابط عمومی تپسی از ارائه خدمات به رانندگان معلول نیز خبر داد و بیان کرد: بارها پیش می‌آمد راننده ناشنوا بود اما چون مسافر نمی‌دانست با او تماس می‌گرفت و وقتی فرد جواب نمی‌داد سفر را لغو می‌کرد یا اینکه مسافر بدون اطلاع از ناشنوا بودن راننده شروع به حرف زدن با او می‌کرد بنابراین گزینه‌ای را فعال کردیم تا گزینه تماس برای راننده ناشنوا غیرفعال شود، پیامی به مسافر  برود که متوجه شود راننده ناشنواست همچنین گزینه ارسال پیام داخل اپلیکیشن را فعال کردیم که افراد می‌توانند بدون هزینه‌ای از آن استفاده کنند.

 

......سلامت و بهداشت

*واکسن کرونا با ناقل ویروسی در حال تولید است: مدیر پروژه کارآزمایی واکسن ایرانی - کوبایی انستیتو پاستور ایران گفت که این موسسه تولید واکسن کرونا بر پایه « آدئونوویروس » یا « ناقل ویروسی » را هم در دست ساخت دارد.

به نقل از ایرنا ، واکسن هایی که بر پایه ناقل ویروسی ساخته می شوند ، به گونه ای اصلاح شده اند که نمی توانند تکثیر شوند. آدنوویروس دستورالعمل های ژنتیکی را به سلول های انسانی منتقل می کند و به آنها می گوید پروتئین ویروس کرونا ایجاد کنند. این کار سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با ویروس زنده کرونا آماده می کند.

پیش از این شرکت دارویی آسترازنکا ، اسپوتنیک روسیه و شرکت دارویی جانسون اند جانسون با استفاده از ناقل ویروسی واکسن تولید کرده بودند.

احسان مصطفوی در آیین آغاز تزریق دز دوم واکسن کرونای کنژوگه در ساری افزود که ساخت واکسن بر پایه آدئونو ویروس در انستیتو پاستور مراحل پیش بالینی خود را پشت سر گذاشته است و در آینده نزدیک وارد فاز یک کارآزمایی بالینی خواهد شد.

وی زمان مشخصی را برای این منظور اعلام نکرد ولی تاکید کرد : این واکسن کاملا از ابتدا تا انتها در انستیتو پاستور تولید خواهد شد.

مدیر پروژه کارآزمایی واکسن ایرانی - کوبایی انستیتو پاستور ایران همچنین اعلام کرد که همزمان با کارآزمایی بالینی واکسن کنژوگه ، تولید انبوه آن هم با هدف گذاری تولید ماهانه  یک میلیون دز تا شهریور شروع شده است و از اول مهر نیز ماهانه به تولید سه میلیون دوز خواهد رسید.هر زمان نتایج مطالعه و اثربخشی ، کم خطری و یا بی خطری واکسن توسط مراجع ذیصلاح نهایی شود ، واکسن های تولید شده مورد استفاده عمومی قرار می گیرد.

مصطفوی با اعلام اینکه تزریق دوز دوم واکسن کنژوگه از چهارم خرداد شروع شد و تاکنون ۱۱ هزار نفر از ۲۴ هزار داوطلب دوز دوم این واکسن را دریافت کرده اند ، گفت : دز دوم این واکسن از امروز در۲ دانشگاه بابل و دانشگاه مازندران در ساری آغاز شده است و هدف اصلی در فاز سوم این کارآزمایی بالینی بررسی اثر بخشی این واکسن نسبت به بیماری کووید ۱۹ است. تا کنون عوارضی که سبب نگرانی شود ، نداشته ایم. برخی از داوطلبان عوارض بسیار خفیف داشته اند که بسیار طبیعی است

 واکسن ایرانی - کوبایی که هم اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد ، واکسنی نوترکیب با نام کنژوگه است که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده است. این واکسن پس از گذراندن موفق فاز یک و دو، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی شده تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

*ایران به جمع تولید کنندگان واکسن کرونا پیوسته است: معاون وزیر بهداشت واکسن فخرا را یک کار فوق‌العاده و خیره کننده‌ خواند و گفت: در کل دنیا تعداد محدودی از کشورها توان ساخت واکسن را دارند که خوشبختانه ایران امروز به این کشورها پیوسته است.

به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی افزود: واکسن فخرا یک کار فوق‌العاده و خیره کننده‌ای است که توسط نیروهای مسلح تولید شده و افتخار دیگری را برای سرزمین‌مان به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه برون رفت از بحران کرونا که در صد سال اخیر و حتی چند قرن اخیر بشر چنین بحرانی را تجربه نکرده، استفاده از واکسن و رسیدن به ایمنی جمعی است که تنها از طریق واکسن ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به مسائل پیش آمده در توزیع واکسن کرونا گفت: برخی کشورهای تولید کننده واکسن از در اختیار قرار دادن آن به کشورهای همسایه خود امتناع کردند مثلاً آمریکا واکسن به کانادا نداد یا انگلستان که از دادن واکسن به فرانسه خودداری کرد. در بسیاری کشورها هنوز واکسیناسیون شروع نشده است و در بسیاری کشورها نیز تعداد کمی تزریق شده است.

حریرچی انتشار اخبار غیرواقعی و ایجاد تردید در جامعه را گناه نابخشودنی دانست و عنوان کرد: با وجود شروع کرونا ارائه خدمات ما محدود نشد و اگر این انتشار اخبار کذب از روی عمد باشد گناهی نابخشودنی است و ما باید از تولید واکسن در کشورمان و همچنین انجام واکسیناسیون حمایت کنیم و تا قبل از واکسیناسیون عمومی باید همه پروتکل ها از سوی مردم رعایت شود.

*آغاز تزریق واکسن "فخرا" به ۵۰۰ داوطلب در فاز دوم: سخنگوی طرح کارآزمایی بالینی واکسن کرونای فخرا با بیان این‌که فاز اول تست انسانی این واکسن عوارض جانبی جدی نداشته است، درباره شرایط شرکت در مطالعه کارآزمایی بالینی این واکسن توضیح داد.

به نقل از ایسنا، رضا اله‌ورن اظهار کرد: فاز اول تست انسانی واکسن فخرا، با تزریق به ۱۳۵ نفر به پایان رسید و حال عمومی داوطلبان خوب است و عوارض جدی مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: در فاز دوم تست انسانی این واکسن به ۵۰۰ نفر داوطلب ۱۸ تا ۷۰ ساله تزریق خواهد شد.

وی با بیان این‌که داوطلب‌گیری فاز دوم این واکسن انجام شده است، خاطر نشان کرد: غربالگری‌های پزشکی برای داوطلبان فاز دوم انجام شده و ما روزانه ۴۰ تا ۵۰ تزریق به داوطلبان را خواهیم داشت.فاز دوم در تهران انجام می‌شود اما برنامه‌ریزی ما برای فاز سوم این است که این فاز را در شهرستان‌ها نیز اجرا کنیم تا مردم سایر شهرها نیز بتوانند در این مطالعه شرکت کنند.

وی تصریح کرد: داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت fakhravac.ir آمادگی خود را برای شرکت در این طرح ملی اعلام کنند. ما پس از فاز دوم و با صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت وارد فاز سوم تست انسانی می‌شویم. افراد با مراجعه به سایت می‌توانند شرایط شرکت در مطالعه بالینی را ملاحظه کنند. در فاز سوم عموم مردم می‌توانند در مطالعه شرکت کنند.در فاز سوم تست انسانی بنا داریم واکسن کرونا را به تعداد بیشتری از داوطلبان، یعنی حدود ۳۰ هزار نفر تزریق کنیم.

 

.......از شش نقطه جهان

*حقایقی در باره دونده نابینای فرا ماراتن

سایمون ویتکرافت، (Simon Wheatcroft) فقط سیزده سال داشت وقتی طی یک معاینه معمولی چشم، خبردار شد شبکیه‌اش در حال تحلیل رفتن است و نابینا شدنش دیر و زود دارد اما سوخت و سوز، نه. تا هجده سالگی اوضاع داشت خوب پیش می‌رفت اما کم‌کم زندگی آن روی دیگرش را هم به سایمون نشان داد و چشم‌ها شروع کردند به کم‌سو‌تر شدن. روندی که تقریباً در بیست و هفت سالگی دست از سر سایمون برداشت و متوقف شد؛ اما چه توقفی که دیگر به جز اندک باقیمانده‌ای که به سایمون کمک می‌کرد نور و سایه را تشخیص دهد، چیزی از بینایی برایش به‌جا نمانده بود.

زندگی سایمون تا چند سال خیلی عادی سپری می‌شد تا اینکه در ۲۰۰۹ یکی از دوستانش کتابی به او هدیه داد. کتابی درباره یک دونده فوق ماراتون که مسیر زندگی این نابینای کنج خانه نشسته را به کلی زیر و زبر کرد. سایمون با دنیای تازه‌ای آشنا شد. از آن به بعد دیگر تمام فکر و ذکرش این شده بود که بتواند وارد این نبرد نفسگیر بشود. ماراتن، مسابقه‌ای است به مسافت بیش از ۴۲ کیلومتر. طولانی‌ترین مسابقه‌ای است که از نظر مراجع رسمی ورزشی به رسمیت شناخته می‌شود. این سو و آن سوی دنیا اما مسابقاتی با مسیر‌های طولانی‌تر از این هم برگزار می‌شود و اسمش را «فوق ماراتن» می‌گذارند. فوق ماراتن‌هایی که در نیویورک برگزار می‌شود، از معروف‌ترین‌های جهان در این رشته است و سایمون هم مثل هر دونده دیگری آرزو می‌کرد روزی بتواند در این رقابت شرکت کند. قصه سایمون اما قدری با سایر دوندگان تفاوت داشت. او بر‌خلاف بقیه نمی‌توانست تنها بدود و کدام راهنما هست که بتواند از پس ماراتن‌هایی به طول چندین ساعت بر بیاید؟

سایمون از همان آغاز دویدن هم زیاد علاقه‌ای به داشتن راهنما نداشت. دویدن را از پیست یک زمین فوتبال آغاز کرده بود. روزانه ده مایل می‌دوید اما به جای اینکه مثل هر دونده نابینای دیگری با یک بند، بازویش را به بازوی یک نابینا ببندد، سعی می‌کرد با اندک بینایی که برایش باقیمانده، خطوط دور زمین را تشخیص دهد و به کمک آن مسیریابی کند. در جا‌هایی که این امکان فراهم نبود هم تلاش می‌کرد مسیر و پیچ و خم‌هایش را به خاطر بسپارد. پیش می‌آمد که مجبور بشود از راهنمای بینا استفاده کند اما در آن صورت هم سعی می‌کرد به جای اینکه بازو به بازوی راهنمایش بدهد، از او بخواهد در کنارش بدود و هر از گاهی بازو یا آرنج خودش را به او بزند تا از مسیر منحرف نشود یا نهایتاً با راهنمایی‌های صوتی او را هدایت کند. مسابقه استقامت، مسیری طولانی دارد و کمتر پیش می‌آید یک نابینا اول تا آخر مسیر از همراهی یک راهنما بهره بگیرد. برای سایمون هم قصه از همین قرار بود؛ هر چند کیلومتر یکبار، راهنمایش را عوض می‌کرد و داوطلبِ جدیدی هدایتش را به عهده می‌گرفت. سایمون اما بالاخره به این روش‌های سنتی بسنده نکرد و راه‌های جایگزینی برای خودش دست و پا کرد. در شماره بعد بیشتر درباره روش جدید سایمون و موفقیت‌های خواهیم پرداخت.

......ورزشی

*به دنبال کسب خوشرنگترین مدال در توکیو هستم

دور جدید تمرینات تیم ملی جودو نابینایان برای حضور در پارالمپیک توکیو از روز 17 خرداد در تهران آغاز شده است و تا پایان خردادماه ادامه خواهد داشت. وحید نوری و محمدرضا خیرالله زاده به سرمربیگری محمدرضا یوسف زاده و مربیگری فرهاد معابی در اردو حاضر شده اند. محمدرضا خیرالله زاده، جودوکار کم بینای کشورمان که عنوان نایب قهرمانی جهان را یدک می کشد و در مسابقات گرند پری باکو عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشت گفت: با اینکه بسیاری از تمرینات و اردوها در دوران کرونا انجام نشد اما با برگزاری مجدد اردوها و انجام تمرینات فشرده تاکتیکی و تکنیکی و حضور در رقابت‌های بین المللی ضمن حفظ و ارتقاء رنکینگ از آمادگی نسبی و مورد قبولی برخوردار هستیم. وی افزود: به هر حال شرایط بسیار دشوار است اما با برنامه ریزیهای صورت گرفته از سوی کادر فنی و مربیان به صورت مستمر تلاش دارم با تمرین های سخت تر خود را برای بازیهای پارالمپیک آماده کنم.»

وی اظهار داشت: تمرینات جدید و فشار کادر فنی موجب شده تا سطح آمادگی ام در حد قابل قبول باشد و امیدوارم با حضور در پارالمپیک‌ توکیو بهترین ‌عملکردم را نشان دهم و خوش رنگ ترین مدال را برای ایران به ارمغان بیاورم.

* لیموچی به عنوان نایب رئیس کمیته توسعه ورزشی و بازی های APC منصوب شد

دکتر سیما لیموچی، نایب رئیس بانوان کمیته ملی پارالمپیک به عنوان نایب رئیس کمیته توسعه ورزشی و بازی های کمیته پارالمپیک آسیا منصوب شد.

این انتصاب به پیشنهاد خانم لزلی فانگ، رئیس کمیته توسعه ورزشی و بازی های APC انجام شده و به موجب آن دکتر لیموچی تا سال 2023 عهده دار سمت نایب رئیسی کمیته توسعه ورزشی و بازی های کمیته پارالمپیک آسیا خواهد بود.

 

........حوادث

*دفاع از کودک زباله گرد مرد جوان را به کما برد‌

جوان بوتیک‌دار وقتی متوجه شد مردی در حال کتک زدن یک کودک زباله گرد است قصد حمایت از پسر بچه را داشت اما با ضربه چاقوی متهم تا یک قدمی مرگ پیش رفت. رسیدگی به این پرونده با گزارش یک درگیری خونین در خیابان شریعتی تهران آغاز شد. پس از حضور مأموران در محل مشخص شد که مردی زباله گرد به خاطر جمع کردن زباله‌ها با پسر بچه ‌ای ۸ ساله درگیر شده و در حال کتک زدن او بوده که چند جوان بوتیک‌دار به دفاع از پسر بچه وارد درگیری شدند اما مرد عصبانی با چاقو یکی از آنها را زده و فرار کرده است. پس از آن جوان بوتیک‌دار به بیمارستان منتقل شد و ۳ ماه بعد از این حادثه نیز مأموران موفق شدند ضارب را دستگیر کنند.

در حالی که مرد مجروح چند ماه در کما بود و با مرگ دست و پنجه نرم میکرد سرانجام به هوش آمد و پس از بهبود نسبی از متهم شکایت کرد و روز گذشته جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. در ابتدای این جلسه شاکی به جایگاه رفت و در توضیح ماجرا گفت: من در خیابان شریعتی بوتیک دارم. روز حادثه در حال شستن پیاده‌ رو جلوی مغازه‌ام بودم که دیدم دو نفر باهم درگیر شده‌اند. چند نفری هم دور آنها جمع شده بودند. من هم به‌ سمت آنها رفتم و متوجه شدم مردی در حال کتک زدن پسربچه ‌ای ۸ ‌ساله است بعد هم ناگهان او چاقویی از جیبش درآورد و به طرف من حمله کرد و ضربه‌ ای به سینه ‌ام زد.

هنوز هم نمیدانم که چرا متهم مرا با چاقو زد. پس از آن چند ماهی در کما بودم و پزشکان امیدی به زنده ماندنم نداشتند اما به ‌طور معجزه آسایی نجات یافتم. حدود یک سال روند درمانم طول کشید. در این مدت یک بار هم سکته کردم چرا که قلبم به‌ خاطر چاقوی ۴۰ سانتیمتری که این مرد به بدنم فرو کرد خیلی آسیب دیده است، مادرم به‌ خاطر این اتفاقی که برایم افتاد سکته کرد و مرد و خانواده ‌ام دچار مشکلات زیادی شدند به‌ همین خاطر به هیچ عنوان حاضر به گذشت نیستم. در ادامه متهم به جایگاه رفت و با رد اتهامش گفت: من هیچ وقت چاقو در دستم نگرفتم و آن روز هم از ترس این کار را کردم.

من   زباله ‌گرد بودم و ضایعات جمع میکردم. روز حادثه مقداری پلاستیک و کارتن جمع کرده بودم هوا خیلی گرم بود به مغازه‌ای رفتم تا صورتم را بشورم. وقتی برگشتم دیدم پسربچه ‌ای افغانستانی در حال بردن ضایعاتم است. به او اعتراض کردم اما در همین موقع چند جوان از مغازه‌های اطراف بیرون آمدند که یکی از آنها همین شاکی بود. او به من گفت چرا با بچه دعوا میکنی؟ بعد هم با دسته جارو من را زد. من زیر دست و پای آن چند جوان افتاده بودم و داشتند من را کتک میزدند. بعد هم یکی از آنها چاقویی درآورد که من را بزند اما من فرار کردم و بعد هم نفهمیدم چه اتفاقی افتاد. قاضی پرسید: اگر تو او را با چاقو نزدی چرا فرار کردی؟ پلیس ماهها در تعقیب تو بود و بالاخره هم تو را در حالی که در خانه ات زیر رختخوابها پنهان شده بودی دستگیر کرد. متهم گفت: من از ترس اینکار را کردم چون پدرش من را تهدید کرده بود که می‌کشد.

قاضی گفت: مدعی هستی که سابقه نداری اما در پرونده ات ۶ سابقه درگیری با چاقو وجود دارد؟ متهم جواب داد: من فقط چند بار با چاقو زنم را زدم که آن هم دعوای خانوادگی بود. بعد از گفته ‌های متهم سایر بوتیکدارها که به‌عنوان شاهد در پرونده حضور داشتند در جایگاه حاضر شدند و حرفهای شاکی را تأیید کردند. بعد از گفته‌های شاهدان پرونده، در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

 

.......چاردیواری

با سلام  و عرض ارادت به خوانندگان ایران سپید و آرزوی حفظ سلامتی تا زمان دریافت واکسن، میپردازم به تماسها و پیامهای شما. خانم  مهین بیات از زنجان، آقای امین درخشان از شیراز و آقای مداحیان از دزفول پیگیر انتشار روزنامه شده اند مجدد به اطلاع میرسانم مشکل فقط خاطر جمعی از پایان دوران کروناست انشاا... به طرف این دوران حرکت میکنیم به محض اینکه واکسیناسیون در یک حد معقولی در کشورانجام شود و ما خیالمان از عدم انتشار ورژنهای جدید ویروس و همینطور جلوگیری از اپیدمی به طور کامل جمع شود بلافاصله ترتیبات انتشار روزنامه بریل فراهم خواهد شد. آقای فرزین از تبریز با اشاره به اینکه سایت ثبت نامشان در سایت دانشگاه آن شهر بسته شده است، خواهان پیگیری پرداخت شهریه از طریق بهزیستی شده اند که حتما از خانم محدثه جعفری خواسته ام که این قضیه را دنبال کند و نتیجه را منتشر کند. آقایی به اسم آقای اسد با ذکر اینکه به RP دچار شده اند درباره تأثیر طب سوزنی پرسیده اند.

واقعیت این است که دوست عزیز هنوز درمانی برایRP در دنیا کشف نشده است و متاسفانه بسته به نوع RP میتوان در بهترین شرایط آثار این بیماری را مدیریت کرد پیشنهاد میکنم با مؤسسه تخصصی RP در تهران تماس بگیرید و اطلاعات تخصصیتان را از آن مؤسسه دریافت کنید. خانمی به اسم حدیث با انتقاد از ماده 28 قانون حمایت از حقوق معلولان یعنی کاهش ده ساعت کار این امر را باعث عدم جذب افراد معلول در دستگاه های اجرایی دانسته اند. حقیقتش این است که از این انتقاد و این نقطه نظر خوشحالم چون عموماً بسیاری از معلولان بویژه دوستان نابینا بدون توجه به اثر سوء این امر خواهان اجرای کامل آن برای همه افراد هستند.

واقعیت این است همانطور که بارها توضیح داده ام این تخصیص برای افراد معلول بسیارشدید ضایعه نخاعی و سایر گروه هایی بود که در صورت ساعت کار مساوی در ادارات با آسیب جسمی روبه رو میشدند نه برای نابینایان ، ناشنوایان و سایر گروه ها. به هر حال این ماده واقعا برای استفاده نابینایان نبوده است ولی حالا که به صورت عام در قانون آماده است ما به دنبال این هستیم که با یک آیین نامه اجرایی جلوی آثار زیان بار آن را برای کل گروه های معلولان بگیریم. آقای مصلحی با اشاره به خبر اختراع ورژن دوم شبکیه مصنوعی در شیراز اطلاعاتی در این مورد خواسته اند ما تحقیق میکنیم و گزارشی در این خصوص منتشر میکنیم.

متأسفانه خبر ورژن اول شبکیه مصنوعی با هیاهوی زیاد و بسیار پوچ در کشور منتشر شد، واقعیت این است که این پروژه در خارج بسیار جلوتر اجرا شده است ولی هنوز با ایجاد بینایی کامل برای افراد نابینا فاصله بسیار دارد اما متاسفانه در آن سال گویا به گونه ای جلوه داده شد که افراد نابینایی که این را عمل کرده اند توانسته اند به بینایی چشمگیری دست پیدا کنند در حالی که به هیچ عنوان اینطور نبود و بعد از آن هیاهو دیدیم که دیگر خبری نبود. باید مراقب انتشار اخباری از اینگونه در کشور باشیم که افراد  را بی خودی امیدوار نکنند و متناسب با پیشرفتهای علمی اخبار در کشور منتشر شود. با تشکر از شما عزیزان تا چاردیواری بعد و پاسخ کامل به تماسها و پیامها، شما را به خدای بزرگ می سپارم مراقب سلامتی خودتان باشید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *