دانشآموزان دارای اختلال یادگیری چه ویژگیهایی دارند؟معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح مشکلات دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری گفت: ۷۷۶ مرکز اختلال یادگیری دولتی و غیردولتی در کشور فعال هستند. |
به گزارش ایران سپید از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دانشآموزان دارای اختلال یادگیری با وجود داشتن بهره هوشی عادی و توانمندیهای درون فردی و آموزش مناسب نمیتوانند از آموزشهای مدارس بهرهگیری کاملی داشته باشند و پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان متناسب با سن و پایه تحصیلی آنها نیست؛ در اصطلاح به این گروه از کودکان و دانشآموزان گروه دانشآموزان با مشکلات ویژه یادگیری گفته میشود.
شناسایی، تشخیص، آموزش و مداخله با روشهای صحیح و علمی میتواند سبب کاهش بخشی از افت تحصیلی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری شود. فعالیت هایی که در مراکز مشکلات ویژه یادگیری انجام میشود، فرایند غربالگری، تشخیص، پذیرش، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود.
خانوادهها این مشکلات را جدی بگیرند
به گروهی از کودکان و دانش آموزانی که در یک یا چند فرایند روانشناختی پایه مثل حافظه، تفکر، توجه، ادراک و حل مسئله دچار مشکل باشند، گروه دارای مشکلات ویژه یادگیری میگویند این کودکان مشکلات عمدهای در مهارت آموزی، گوش دادن، سخن گفتن، خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی نشان میدهند.
ویژگی اصلی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری مشکلات مربوط به توجه و تمرکز، مشکلات مربوط به مهارتهای حرکتی، مهارتهای ادراکی، مشکلات مربوط به پردازش اطلاعات، مهارت اجتماعی، زبان شفاهی، زبان نوشتاری، خواندن و ریاضیات است، که این علائم و نشانه ها در یک یا چند درس آشکار می شود.
دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری، از نظر شنوایی، بینایی و جسمی سالم هستند از نظر عاطفی و فرهنگی کاملا نرمال هستند و فقط در برخی از فرایندهای پایه روانشناختی مثل حافظه، دقت و تمرکز دچار مشکل هستند و شیوعشان در پسران بیشتر از دختران هست، معمولا در مدارس افت تحصیلی دارند.
ارائه خدمات آموزشی توانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری از سال 74 شروع شده و در حال حاضر هم بیش از 776 مرکز دولتی و غیردولتی کار آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری را برای دانش آموزان در استانهای کشور انجام میدهند.
توسعه مراکز دولتی از طریق استعلام نیاز استان، شهر و یا منطقه به آموزش و پرورش استثنایی استان انجام میشود و هر منطقه با توجه به جمعیت دانش آموزان ابتدایی و ظرفیت در نظرگرفته شده اقدام به تکمیل کاربرگهای فضا، تجهیزات و نیروی انسانی کرده و به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ارسال میکنن.د اداره استنثایی هم به صورت مکتوب درخواست تاسیس مرکز با همین مستندات را به سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ارسال میکند، وقتی مدارک در سازمان بررسی شد توسط گروه مربوطه چند شاخص از جمله فضا، تجهیزات، نیروی انسانی، سوابق خدمتی همکاران و رشته تحصیلی مرتبط آنها بررسی میشود و تایید یا عدم تایید مرکز را به صورت مکتوب به استان اعلام میکنند.
فعالیت 776 مرکز اختلال یادگیری
توسعه مراکز غیردولتی هم با درخواست از اداره آموزش و پرورش استثنایی انجام میشود چون ما نزدیک به 262 مرکز غیردولتی در سطح کشور داریم که بعد از درخواست موسس از طریق اداره کل آموش و پرورش به سامانه معاونت مشارکتها هدایت میشود و مدارک مورد بررسی قرار میگیرند مثل مواردی که در مدارس غیرانتفاعی انجام میشود.
فعالیت مراکز اختلالات یادگیری غیردولتی از سال 86 به بعد آغاز شده و در سال تحصیلی 98-99 تعداد مراکز ما 493 مرکز دولتی و 248 مرکز غیردولتی و در مجموع 741 مرکز در سطح کشور بوده است و تقریبا توسعه کمی در سال 99-1400 به 514 مرکز دولتی و 262 مرکز غیردولتی رسید و در مجموع درحال حاضر 776 مرکز در سطح کشور فعال هستند.
افزایش آگاهی معلمان
هداوند معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور هدف راه اندازی مراکز ویژه اختلالات یادگیری را فراهم کردن شرایط و بستر مناسب برای تشخیص بههنگام دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری و ایجاد بستر مناسب باهدف مداخله بهموقع برای این دانش آموزان اعلام کرد و گفت: توسعه و بهبود کمی و کیفی خدمات تشخیصی، آموزشی و توانبخشی به این دانش آموزان از اهداف دیگر تاسیس مراکز ویژه اختلالات یادگیری است.
وی ادامه داد: افزاش سطح دانش و آگاهی معلمان مدارس ابتدایی نسبت به ویژگیها و شرایط دانشآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری مدنظر است همچنین تغییر نگرش والدین با هدف مشارکت موثر در فرایند تشخیص، آموزش و توانبخشی و مهمتر از همه پیشگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیلی دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز پیگیری میشود.
چگونه به مراکز اختلال یادگیری مراجعه کنیم؟
با توجه به شرایط کرونا مراحل پذیرش حضوری و غیرحضوری مبتنی بر اعلام ستاد کرونا است در شرایط حضوری معمولا دانشآموز از طریق مدرسه و ثبت نام در سامانه مشکلات یادگیری یا از طریق والدین و مراجعه به مرکز معرفی میشوند. بعد از مصاحبه و مشاوره بالینی، ارزیابیهای اولیه و تخصصی با توجه به نیاز هر دانش آموز انجام میشود و در صورتی که شاخصهای دریافت خدمات مراکز مشاوره و آموزش توانبخشی را داشته باشند برنامه مداخلهای به صورت هفتگی یک یا دو جلسه تنظیم میشود.
ارائه خدمات غیرحضوری
در شرایط غیرحضوری، تمام مراحل مصاحبه، تکمیل پرسشنامه و ارزیابیهای اولیه و تخصصی با کمک والدین به صورت مجازی است، چک لیستها و سایر موارد به صورت فرم در اختیار والدین قرار داده میشود و با شرایط و توانمندی آنها اطلاعات مورد نیاز از طریق مدیر و مربی مرکز ارائه میشود. برنامه مداخلهای مبتنی بر نیاز و توجه به نوع مشکل هر دانش آموز طراحی و به صورت آموزش فردی شده اجرا میشود.
روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور آدرس و شماره تماس تمام مراکز مشکلات ویژه یادگیری را داریم که خانوادهها می توانند مراجعه کنند و در صورت مشکل با همکاران مشورت کنند.