شناسه خبر: 33781 منتشر شده در مورخ: 1400/3/18 ساعت: 10:07 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 18 خرداد 1400

روزنامه سه شنبه 18 خرداد 1400

عناوین امروز:تخصیص بودجه برای ایجاد ۳۳ شهر بدون‌ مانع در کشور-همراه با کاندیداها-ساخت ۳۵ هزار خانه برای معلولان در۱۴۰۰- مجوز اضطراری واکسن "ایران برکت" هرچه سریع‌تر صادر شود- عصر جدید موسیقی ایرانی- فراخوان شرکت در دهمین دوره کنفرانس ویستا 2021-عامل قتل در عروسی از چوبه دار نجات یافت/ از ترس عمویم همیشه در جیبم چاقو داشتم.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

۲۷ شوال ۱۴۴۲

۸  ژوئن ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۱۷

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*تخصیص بودجه برای ایجاد ۳۳ شهر بدون‌ مانع در کشور

*همراه با کاندیداها

*ساخت ۳۵ هزار خانه برای معلولان در۱۴۰۰

*مجوز اضطراری واکسن "ایران برکت" هرچه سریع‌تر صادر شود

*عصر جدید موسیقی ایرانی

* فراخوان شرکت در دهمین دوره کنفرانس ویستا 2021

*عامل قتل در عروسی از چوبه دار نجات یافت/ از ترس عمویم همیشه در جیبم چاقو داشتم

 

............اخبار ویژه

*تخصیص بودجه برای ایجاد ۳۳ شهر بدون‌ مانع در کشور

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور از اختصاص بودجه برای ایجاد ۳۳ شهر بدون‌ مانع در کشور خبر داد و گفت: به منظور مناسب‌سازی اماکن عمومی در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر، وزارت کشور با پیگیری این ستاد به هر شهرستان ۲۵۰ میلیون تومان اختصاص داد.

 «ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی» رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور، افزود: در فرآیند شهر بدون مانع، دنبال این هستیم که همه شهرهای کشور، بدون مانع و دسترس‌پذیر باشند و در مجموع ۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به مناسب‌سازی اماکن عمومی ۳۳ شهر کمتر از ۵۰ هزار نفر از جمله وحیدیه در استان تهران، بستان‌آباد، شبستر و اسکو در آذربایجان شرقی و سرعین در اردبیل اختصاص یافت.

وی، اضافه کرد: یکی از مصوبات جلسات ستاد ایجاد شهر بدون مانع در هر استان بود.

مصوب کردیم هر استان یک تا دو شهر به عنوان شهر بدون مانع معرفی کند. یزد به عنوان اولین شهر بدون‌مانع معرفی شد و اقدامات خوبی در حال آن انجام است.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور، گفت: بودجه اختصاص داده شده به شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر معرفی‌ شده با نظارت استانداری ها عملی می‌شود و اثربخشی آن در دستورکار دبیرخانه های استانی قرار خواهد گرفت.

مومن‌سرایی در ادامه اسامی شهرهایی که به آنها بودجه اختصاص یافته است، برشمرد و گفت: شهرهای بستان‌آباد، شبستر و اسکو در آذربایجان شرقی، شاهین‌دژ در آذربایجان غربی، سرعین در اردبیل، بدره و موسیان در ایلام، وحیدیه در تهران، فرخ‌شهر در چهارمحال و بختیاری، بشرویه و فردوس در خراسان جنوبی و گناباد، فریمان و طرقبه در خراسان رضوی از جمله این شهرها هستند.

وی، گتوند، ملاثانی و چمران در خوزستان، هیدج در زنجان، استهبان و نیریز در فارس، دیوان‌دره در کردستان، ماهان در کرمان، صحنه و قصرشیرین در کرمانشاه، رامیان در گلستان، ازنا در لرستان، کلارآباد و ایزدشهر در مازندران، فرمهین در مرکزی، دهبارز، خمیر و طبل در هرمزگان و لالجین در همدان را از دیگر شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر عنوان کرد که بودجه ۲۵۰ میلیون تومانی به هریک از آنها اختصاص یافته است.

طرح شهر بدون مانع یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت زندگی برای تمام افراد جامعه به‌ویژه افراد دارای معلولیت است تا همه آحاد جامعه  قادر باشند به راحتی و بدون احساس هیچ خطری در محیط پیرامون خود اعم از ساختمان‌ها، اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند و از حقوق اجتماعی یکسان برخوردار شوند.

*جمع آوری و توزیع بیش از ۳۳ میلیارد تومان زکات فطره توسط سازمان بهزیستی

معاون امور مشارکت‌های مردمی، مؤسسات غیردولتی و توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور از جمع آوری ۳۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان زکات فطره و کفاره در کشور توسط بهزیستی و موسسات خیریه تحت پوشش و توزیع آن میان نیازمندان خبر داد.

ذوالفقار یزدانمهر با بیان این که مبلغ ۱۲ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان زکات فطره و کفاره به صورت نقدی و غیر نقدی جمع آوری شد، تشریح کرد: مبلغ هفت میلیارد و ۸۰ میلیون از این میزان به صورت  نقدی و پنج میلیارد و۶۰۰ میلیارد تومان به شکل غیر نقدی بوده است.

معاون امور مشارکت‌های مردمی، مؤسسات غیردولتی و توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور از جمع آوری ۲۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان فطریه و کفاره در مجموع توسط موسسات خیریه تحت پوشش خبر داد و افزود: ۱۳ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان از این میزان کفاره و فطریه، نقدی و شش میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان به صورت غیر نقدی بوده است.

وی همچنین به جمع آوری ۳۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان زکات فطره و کفاره در مجموع در سراسر کشور توسط بهزیستی و موسسات خیریه تحت پوشش بهزیستی اشاره کرد و تصریح کرد: زکات فطره و کفاره جمع آوری شده در قالب کمک هزینه معیشتی، بسته ها و اقلام معیشتی، نان و ... در اختیار افراد نیازمند قرار گرفته است.

 

..........اخبار روز

*همراه با کاندیداها

* محسن مهرعلیزاده: احیای 3 میلیون شغل از دست رفته در 16 سال اخیر و  70 درصد ظرفیت از کار افتادگی تولید، به آسانی امکان پذیر است.

* رضایی: با کاهش هزینه‌ها و ایجاد جذابیت در تولید مانع سرازیر شدن پول و نقدینگی به سمت رانت و دلالی می‌شویم

*حجت الاسلام رئیسی در برنامه با نخبگان شبکه چهار سیما: تا وقتی که سفره مردم و نهاده های دامی به واردات بند باشد, برای کشور گرفتاری پیش می آید.

* ابلاغ اسامی داوطلبان تائید صلاحیت شده شورا‌ها به فرمانداری‌ها

حسین محمدصالحی‌دارانی عضو کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» مجلس: اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده  انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به فرمانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

صلاحیت حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل رد صلاحیت شده‌ها تأیید شد./ صدا و سیما

* در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی به ریاست دکتر روحانی؛

سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به تصویب نهایی رسید

تصویب سند چشم‌انداز فضای مجازی در افق ۱۴۱۰ با هدف رسیدن ایران به جایگاه قدرت برتر سایبری در تراز جهانی وکسب مقام اول ارائه خدمات فضای مجازی در منطقه

جلسه شورای‌عالی فضای مجازی روز دوشنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد و در این جلسه سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و همچنین سند چشم‌انداز فضای مجازی در افق ۱۴۱۰ به تصویب نهایی رسید.

براساس سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، مقرر شد کلیه سکوها و ارائه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی در مدت یکسال، نسبت به صیانت از داده‌ها، رده‌بندی و تفکیک محتوا و خدمات ویژه هر رده سنی از خدمات عمومی اقدام کنند.

*رحمانی فضلی: شرایط برای برگزاری انتخابات سالم فراهم است

وزیر کشور:

 با اطمینان می‌گویم همه شرایط برای برگزاری انتخابات سالم در امنیت کامل و کاملا بهداشتی فراهم است و امیدوارم همه کمک کنیم تا این امر محقق شود.

در نشست امروز موضوع قرنطینه و نحوه اجرای جرایم برای نقض قرنطینه و متخلفان پیگیری شد و براساس گزارش ارائه شده نیروی انتظامی و وزارت بهداشت، اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است./ ایرنا

* مجوز واکسن ایرانی ۲۰ خرداد صادر می‌شود

وزیرکشور: تا ۲۰ خرداد گزارش نهایی تاییدیه واکشن داخلی از سوی وزارت بهداشت صادر خواهد شد و روزهای بعدِ آن، واکسیناسیون عمومی شروع می‌شود./ فارس

 

...........گزارش ویژه

*ساخت ۳۵ هزار خانه برای معلولان در ۱۴۰۰

مدیرکل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور، گفت: برای احقاق حقوق معلولین یک عقب افتادگی تاریخی داریم و نمی‌توان انتظار داشت در یک پروسه کوتاه مدت تمام نیازهای افراد دارای معلولیت پاسخ داده شود.

«محمدرضا شهبازی» مدیرکل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه رفع موانع برای مشارکت و حضور معلولین در جامعه نیازمند یک کار مشترک بین سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های عمومی، و تشکل‌های مردمی است گفت: با تغییر نگرش در همه افراد جامعه، جامعه‌ای ساخته شود که برای همه افراد دسترس پذیر باشد.
وی، ادامه داد: متاسفانه با تمام تلاشی که در حوزه معلولین طی سالهای گذشته توسط دولت، سازمان‌های مردم نهاد انجام شده تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد نیازهای معلولین برطرف شده است و رفع نیازهای معلولین نیازمند اعتبارات است که امید می‌رود با مساعدت دولت و مردم مشکل اعتبارات در حوزه‌های مختلف رفع شود.
شهبازی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته قیمت وسایل توانبخشی معلولین سه برابر شده است گفت: سازمان بهزیستی یک دستگاه حمایتگر است که کنار معلول قرار می‌گیرد تا حقوق معلولین تحقق یابد ولی متاسفانه تا رضایت صد درصدی نیازهای معلولین فاصله داریم.
مدیرکل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان در ۸ سال گذشته در تهیه بیش از ۱۸۰ هزار مورد خانه و خودرو مناسب سازی شده به معلولین کمک کرده است، افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۵۵۳ هزار نفر از افراد جامعه دارای معلولیت هستند که در سامانه ثبت شده‌اند که از این تعداد ۵۵۰ هزار نفر افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی هستند و ۲۳۰ هزار نفر نیز نابینایان هستند.
وی تصریح کرد: ۵۴ فعالیت حوزه معلولین در معاونت توانبخشی انجام می‌شود در صورتی که فعالیت‌های سازمان بهزیستی از پیشگیری از معلولیت شروع می‌شود تا بتواند میزان بروز معلولیت را کاهش دهد.
شهبازی ادامه داد: معاینه بیش از سه میلیون کودک ۳ تا ۶ سال در طرح مقابله با تنبلی چشم و شناسایی ۱۶ هزار نفر که ناتوانی بینایی داشتند و غربالگری شنوایی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار کودک و شناسایی بیش از ۳۰۰۰ نفر ناتوان شنوایی از جمله اقدامات سازمان در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها است.
مدیرکل توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور، تاکید کرد: در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ خانه برای افراد دارای معلولیت ساخته و تحویل شده و برای سال ۱۴۰۰ نیز ساخت ۳۵ هزار خانه در دستور کار سازمان است.

..........سلامت و بهداشت

*مجوز اضطراری واکسن "ایران برکت" هرچه سریع‌تر صادر شود

مسوول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت گفت: چند روز گذشته درخواست مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت به وزارت بهداشت ارایه شد که امیدواریم امروز (دوشنبه ۱۷ خرداد ماه) تکلیف این واکسن مشخص و مجوز هرچه سریع‌تر صادر شود.

به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ۱۶ خرداد) اعلام کرد: فردا و پس فردا جلسه کمیته اخلاق در پژوهش و کمیته های بالینی برگزار می شود. فاز اول و دوم واکسن ایرانی برکت پیشرفت خوبی دارد و اگر بتوانیم مجوز مصرف اضطراری بگیریم به این معنی است که می توانیم از واکسن تولید داخل استفاده کنیم.

وی افزود: طی این هفته از واکسن تولید داخل حدود یک میلیون دوز به دست ما می رسد و بعد از آن هم واکسیناسیون شروع می شود.

دکتر مینو محرز گفت: وزارت بهداشت باید زودتر مجوز استفاده اضطراری از نخستین واکسن ایرانی کرونا به نام " کوو ایران برکت" را صادر می کرد.نتایج مطالعات این واکسن را خیلی وقت پیش در اختیار مسوولان قرار دادیم و از آنان درخواست استفاده اضطراری از این واکسن را ارایه کردیم

وی با یادآوری این که در دنیا وقتی یک واکسن موثر است، این مجوز را صادر می کنند، ادامه داد: ایمنی زایی، موثر بودن و بدون عارضه بودن واکسن کووایران برکت به اثبات رسیده است، در حال حاضر هم از لحاظ واکسن در کمبود هستیم، پس باید زودتر آن را به مردم تزریق کرد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: من طرفدار هیچ کسی نیستم و فقط طرفدار مردم هستم، واکسن کوو ایران برکت واکسن خوبی است و خودم هم این واکسن را تزریق کردم، هم موثر است و هم عارضه ندارد و باید زودتر این مجوز صادر شود.

وی ادامه داد: فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن در تهران و البرز تقریبا انجام شده و به زودی این مرحله هم به اتمام می رسد.

 مجوز استفاده اضطراری به این معنا است که یک محصول پزشکی مجوز ویژه سازمان غذا و دارو را  دریافت می کند تا در مواقع اضطراری استفاده شود اما هنوز به مرحله تایید کامل نرسیده است.

تاکنون به ۲۰ هزار داوطلب در مرحله سوم واکسن کوو ایران برکت تزریق شده است که نیمی از آنان در شهرهای تهران و کرج دوز اول واکسن خود را دریافت کردند.

این طرح در ۶ شهر اجرا می شود که از ۲۴ اردیبهشت ماه در تهران و کرج آغاز شده است.

حسن جلیلی مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن «کووایران برکت» اخیرا در این زمینه گفت: چهار شهر شیراز، اصفهان، مشهد و بوشهر در روزهای آتی وارد فاز مطالعاتی واکسن کوو ایران برکت می شوند و تزریق به داوطلبان این شهرها از ۲۰ خرداد آغاز می‌شوند.همچنین محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اعلام کرد که به تولید انبوه واکسن ایرانی کوو ایران برکت رسیده‌ایم، براساس برنامه ریزی‌های انجام شده نزدیک ۵۰ میلیون دوز این واکسن تا پایان شهریور ۱۴۰۰ تحویل وزارت بهداشت می‌شود.

الکترونیکی شدن خدمات سلامت اجتناب ناپذیر است: فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: خدمات الکترونیک سلامت یکی از نیازهای قطعی نظام سلامت محسوب می‌شود و بر خلاف نگاه‌های اولیه که این خدمات را غیرضروری می‌دانستند، در حال حاضر الکترونیکی شدن خدمات سلامت و به خصوص اجرای نسخه نویسی الکترونیک اجتناب ناپذیر است.

به نقل از ایسنا، علیرضا زالی افزود: خدمات الکترونیکی سلامت منجر به افزایش دسترسی، شفافیت، سرعت بالا در ارائه خدمات شده و در اجرای برنامه‌های مبتنی بر مشتری مداری مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: حلقه اصلی خدمات الکترونیک سلامت، نسخه الکترونیکی است که اجرای آن به پشتوانه غنی نیاز دارد. نظر سازمان بیمه سلامت نیز همواره این بوده که با اجرای برنامه‌های آموزشی و تعامل با دانشگاه‌های علوم پزشکی، طرح نسخه نویسی الکترونیکی در حداقل زمان ممکن اجرایی شده و از صاحبان این فرآیند هم استفاده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران بیان کرد: برای تکمیل طرح نسخه نویسی الکترونیک به هماهنگی‌ها و همراهی‌هایی نیاز است که دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

بنابر اعلام وبدا، زالی افزود: ریل گذاری مناسبی در زمینه اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک انجام شده و در آینده نیز این مسیر ادامه پیدا می‌کند، زیرا اجرای این موارد اجتناب ناپذیر است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: شیوع ویروس کرونا به ما نشان داد که باید مراودات جدیدی در حوزه خدماتی و اداری شکل بگیرد و اگر این طرح قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹ پیشرفت مناسبی پیدا می‌کرد، ضرورت آن بیشتر حس می‌شد و استفاده از فرآیندهای الکترونیک و کاهش رفت و آمدهای فیزیکی به علت شیوع ویروس کرونا، به اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک شتاب مناسبی داده است.

 

.....‌‌‌....آهنگ و درنگ

*عصر جدید موسیقی ایرانی

در سال‌های اخیر، با تغییر برخی سیاست‌های فرهنگی، موسیقی مردم‌پسند در ایران به سازوکاری کامل و حرفه‌ای مجهّز شده است و حالا می‌توانیم، با خیال راحت و بدون تردید، از «صنعت موسیقیِ مردم‌پسند» در ایران صحبت کنیم. این سازوکار برای حرفه‌ای‌شدن به اجزای مختلفی نیاز داشت که یک‌به‌یک فراهم آمدند: پشتوانه‌ی مالی، امکانات اجرایی، رسانه‌های پخش و نشر، راه‌های تبلیغات و، شاید از همه مهم‌تر، سازمان‌یافتگیِ شرکت‌های تهیه‌کنندگی (به‌مثابه‌ی کارخانه‌های تولید)، تهیه‌کننده‌ها (به مثابه‌ی رئیس کارخانه) و عوامل تولید موسیقی، از جمله خوانندگان، (به‌مثابه‌ی کارگران کارخانه). با این حال، زنجیره همچنان یک حلقه کم داشت، که به‌تازگی به آن هم مجهّز شده است: مسابقه‌‌ی استعدادیابی.

"هفت الف" را، احتمالاً، می‌توانیم اولین ثمره‌ی جدّیِ این حلقه‌ی نوظهور بدانیم. «جدّی»، زیرا نوجوانی که حالا تبدیل به ستاره شده به‌پشتوانه‌ی یک حامیِ مالی (بانک ملّی) و با آهنگسازیِ یک آهنگسازِ حرفه‌ای، که غالباً برای ستاره‌ها موسیقی می‌سازد (برای مثال: سالار عقیلی، همایون شجریان، صابر ابر و حتی مهران مدیری)، به طور رسمی آلبومی منتشر کرده و، این‌گونه، به جریانِ اصلی موسیقیِ مردم‌پسند ایران پیوسته است.

آلبوم شامل قطعاتی به زبان فارسی و ترکی است و، طبق کلیشه‌ای که از آلبوم‌های مشابهش سراغ داریم، قطعاتِ میهن‌دوستانه و بازخوانیِ قطعاتِ خاطره‌انگیزِ قدیمی نیز در دستور کار قرار دارند. قطعاتِ ترکی زبده‌تر خوانده شده‌اند و، هرچند خواننده در بعضی لحظات (مثل نیمه‌ی دومِ قطعه‌ی اول) تسلط بر صدایش را از دست داده، با حضورِ گروهی که پشت سرِ او بوده‌اند، کیفیّتِ آلبوم اختلاف زیادی با آلبوم‌های هم‌سیاقش ندارد. این از طرفی می‌تواند نویدی باشد برای پارسا خائف، که در مصاحبه‌هایش شبیه‌شدن به مثلاً همایون شجریان را آرزو می‌داند، و از طرفی می‌تواند اِنذاری باشد به همان هم‌سیاقانی که آرزوی خائف هستند: اگر یک نوجوانِ با‌استعداد را در دستگاه ستاره‌سازی بگذاریم، خروجی‌اش، از نظر موسیقایی، فاصله‌ی زیادی با آن‌ها ندارد.

مهیار علیزاده که حالا بیش از یک دهه است که به عنوان یک آهنگساز سطح اول در عرصه موسیقی ایرانی فعالیت دارد، متولد ۱۳۶۰ است و در عرصه موسیقی بیشترین بهره را از محضر حسین علیزاده برده و نوازندگی تار و سه‌تار و تکنیک‌های آهنگسازی را فرا گرفته است. مهیار علیزاده لیسانس موسیقی را از دانشگاه تهران دریافت کرده و برای فراگیری علوم مدرن حوزه موسیقی به ارمنستان و اتریش هم سفر کرده است. او بیشترین همکاری را در میان آوازخوانان موسیقی ایرانی با علیرضا قربانی داشته و همکاری با نام‌های درخشان دیگری نظیر همایون شجریان هم در پرونده‌اش دیده می‌شود. مهران مدیری و محمد معتمدی هم از دیگر نام‌های شناخته شده‌ای‌اند که علیزاده آلبوم‌هایی را بر اساس صدای آنها آهنگسازی کرده است. موسیقی متن فیلم و سریال و انیمیشن هم از دیگر حوزه‌هایی است که علیزاده در طول یک دهه گذشته در آن ورود کرده و موفقیت‌هایی هم به دست آورده است. امید می‌رود با سرمایه‌گذاری نام‌آورانی همچون علیزاده بر روی صدای نوجوانانی مثل خائف، آینده‌ای درخشان برای موسیقی ایران رقم بخورد.

 

........ورزشی

* فراخوان شرکت در دهمین دوره کنفرانس ویستا 2021

کمیته بین المللی پارالمپیک از برگزاری مجازی  دهمین دوره کنفرانس ویستا ۲۰۲۱ خبر داد.

این کنفرانس با هدف ایجاد فضا برای گفتگو میان دانشمندان و محققان ورزشی با متخصصین ورزش است که با مشارکت شش دانشگاه پیشرو از کشورهای بلژیک، آفریقای جنوبی، سوئد، کانادا، آمریکا و کره جنوبی  برگزار خواهد شد.

این کنفرانس از ۲۷ آبان تا ۲۵ آذر ماه با موضوعات زیر برگزار می شود:  

اخلاق و صداقت (۱۸ نوامبر برابر با ۲۷ آبان)

میراث فرهنگی – اجتماعی (۲۲ نوامبر برابر با ۱ آذر)

سلامت و پزشکی (۲۹ نوامبر برابر با ۸ آذر)

کلاسبندی مبتنی بر شواهد (۱ دسامبر برابر با ۱۰ آذر)

فناوری در جنبش پارالمپیک (۱۴ دسامبر برابر با ۲۳ آذر)

عملکرد پارالمپیک (۱۶ دسامبر برابر با ۲۵ آذر)

کمیته بین المللی پارالمپیک از دانشمندان و متخصصین حوزه ورزش افراد دارای معلولیت دعوت کرده است تا خلاصه مقالاتشان را برای پوستر و ارائه شفاهی حداکثر تا ۱۹ تیر ماه به وب سایت

www.vista۲۰۲۱.com

ارسال نمایند.

شرکت در این کنفرانس برای تمامی پارالمپین هایی که از پارالمپیک ۱۹۶۰ رم تا کنون در ادوار مختلف بازی ها حضور داشتند رایگان است و سایر شرکت کنندگانی که پیش از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱ ( ۲۴ شهریور) اقدام به ثبت نام نمایند، مشمول هزینه ۱۷۵ یورویی ثبت نام  زودهنگام می شوند و هزینه ثبت نام نیز برای دانش آموزان ۸۰ یورو پیش بینی شده است.

هر جلسه از این کنفرانس سه ساعت به طول می انجامد که شامل سخنرانی اصلی (۳۰ دقیقه)، سخنرانی های شفاهی (۹۰ دقیقه) و یک میزگرد و نشست با کارشناسان مجرب (۶۰ دقیقه) است.

 سخنرانی های اصلی، شفاهی از قبل ضبط میشود و به همراه پوسترهای مربوطه از ۱ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۰ آبان) بصورت آنلاین و از طریق وب سایت در اختیار تمامی شرکت کنندگان قرار میگیرد.

 

........حوادث

*عامل قتل در عروسی از چوبه دار نجات یافت/ از ترس عمویم همیشه در جیبم چاقو داشتم

ساعت یک بامداد نوزدهم بهمن سال 95 به مأموران کلانتری 151 یافت‌آباد خبر رسید درگیری در جشن عروسی در یکی از تالارهای پذیرایی به خون کشیده شده است. مأموران به تالار موردنظر رفتند و با جنازه خونین پسر24 ساله ‌ای به نام کامران روبه ‌رو شدند. جنازه با دستور قضائی به پزشکی قانونی منتقل شد و پلیس به بازجویی از میهمانان جشن عروسی پرداخت. در بررسیها روشن شد درگیری خونین هنگامی آغاز شد که میهمانان در حیاط مشغول رقص چوب بودند و دعوا میان کامران و دوستانش و پسر نوجوانی به نام حسام و خانواده او رخ داد.

پلیس به بررسی فیلم دوربینهای مداربسته تالار پرداخت و حسام را شناسایی کرد. به این ترتیب پسر 16ساله بازداشت شد. این متهم که سعی داشت با دروغ‌ گویی‌هایش پلیس را گمراه کند، هر بار ادعای تازه‌ای مطرح و یکی از میهمانان را به ‌عنوان عامل جنایت معرفی کرد؛ ولی سرانجام لب به بیان حقیقت گشود و به قتل اعتراف کرد. متهم 16ساله در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران در حالی پای میز محاکمه ایستاد که اولیای دم برای او حکم قصاص خواستند. حسام در دفاع از خودش گفت: باور کنید من چاقو را روی سینه کامران کشیدم و به سینه او فرو نکردم. تعدادی از میهمانان چاقو داشتند و ممکن است یکی از آنها ضربه کشنده را به مقتول زده باشد.

در پایان جلسه قضات با توجه به نظریه کمیسیون سه و پنج‌ نفره پزشکی قانونی که اعلام کرده بودند حسام هنگام ارتکاب قتل رشد عقلی نداشته، او را در راستای ماده 91 قانون مجازات اسلامی از قصاص معاف و به پرداخت دیه و پنج سال زندان محکوم کردند. این حکم در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت و تأیید نشد. قضات دیوان عالی کشور اعلام کردند از آنجا که کمیسیون هفت ‌نفره پزشکی قانونی در گزارشی نوشته است رشد عقلی حسام هنگام ارتکاب جرم احراز نشده، لازم است در این خصوص بررسیهای بیشتری در دادگاه انجام و متهم یک بار دیگر محاکمه شود.

به ‌این ‌ترتیب با نقض حکم، حسام در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران از خود دفاع کرد. او که از کانون اصلاح و تربیت به دادگاه منتقل شده بود، روبه ‌روی قضات ایستاد و در تشریح جزئیات درگیری گفت: آن شب در جشن عروسی در حال رقص چوب بودیم. همه حلقه زده بودند و میهمانان نوبت به نوبت وارد حلقه میشدند و پایکوبی میکردند. کامران وارد حلقه شد و میخواست چوب را از یکی از میهمانان بگیرد. به‌ همین‌ خاطر پدرم به او اعتراض کرد و گفت بهتر است اجازه دهد ابتدا بزرگان فامیل به پایکوبی بپردازند؛ ولی کامران عصبانی شد و با مشت به صورت پدرم زد. من که از دیدن این صحنه عصبانی شده بودم، وارد دعوا شدم. عمویم هم جلو آمد که کامران ضربه‌ ای هم به او زد. همان موقع یکی از دوستان کامران به نام نقی به هواخواهی از کامران با چاقو ضربه ‌ای به شانه ‌ام زد.

همین چاقوکشی باعث شد تا دعوا بالا بگیرد و سایر میهمانان وارد دعوا شوند. من که کنترل اعصابم را از دست داده بودم چاقویی را که در جیب داشتم بیرون آوردم و روی سینه کامران کشیدم. متهم درباره اینکه چرا چاقو حمل میکرد، به قضات گفت: عمویم قبلا بارها من را تهدید به مرگ کرده بود. به همین خاطر و از ترس او همیشه در جیبم چاقو داشتم. او درباره علت اختلافهای دنباله ‌دار خانواده‌اش با خانواده قربانی نیز گفت: خانواده‌های ما از سالها قبل بر سر زمین با هم مشکل داشتند، ولی من به این خاطر کامران را نزدم و این گفته را قبول ندارم.

بعد از پایان گفته‌های متهم دو شاهد در جایگاه ویژه ایستادند و شهادت دادند حسام ضربه چاقو را به کامران زده است. در پایان جلسه هیئت قضائی وارد شور شد و با توجه به مدرکهای موجود در پرونده، پسر نوجوان را به پرداخت دیه و پنج سال زندان محکوم کردند. این حکم در شعبه 31 دیوان عالی کشور مهر تأیید خورد و قطعی شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *