شناسه خبر: 33778 منتشر شده در مورخ: 1400/3/18 ساعت: 10:53 گروه: اجتماعی  
لزوم مدیریت هیجانات در کنکور
گفتگو با سحر سلیمان نژاد

لزوم مدیریت هیجانات در کنکور

می گویند آزموده را دوباره آزمودن خطاست پس بهتر است از تجربه های دیگران درس بگیریم. به روزهای برگزاری کنکور سراسری نزدیک می شویم و از این رو تجربیات دوستان نابینا و کم بینا می تواند چراغ راه داوطلبان امسال باشد

به گزارش ایران سپیدسحر سلیمان نژاد رتبه 22 علوم انسانی در سال 98، امروز تجربیات خود را با ما در میان می گذارد. سلیمانژاد که اهل مشهد است در رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی درس می خواند. او می گوید: 20 سال دارم و دانشجوی ترم چهار روانشناسی دانشگاه فردوسی هستم.

س: شما به مدرسه نابینایان می رفتید یا مدرسه عادی؟

ج: من در مدرسه عادی و نمونه دولتی درس می خواندم.

س: بینایی شما چقدر است؟

ج: من کم بینا هستم و با ذره بین و وسایل کمک بینایی مطالعه می کنم. و از خط بریل استفاده نمی کنم.

س: شما به کلاس کنکور رفته بودید یا نه ؟

ج: در مدرسه برای سه چهار تا از درسها کلاس گذاشتند و من در آنها شرکت کردم ریاضی، فارسی، عربی و زبان، که استاد ریاضی سوالاتی که با ما کار کرد کاملا شبیه سوالاتی بود که در کنکور آمد بعد از کنکور به این فکر کردم که اگر کلاس کنکور نمی رفتم ریاضی را خوب نمی زدم من در کنکور سوالات ریاضی را 94 درصد زدم. کلاس ریاضی واقعا موثر بود ولی در مورد درسهای دیگر در وسطهای سال به این نتیجه رسیدم که ادامه ندهم زیرا وقتم گرفته می شود. سطح کلاسها پایین بود.

س: موقع ثبت نام در کنکور فقط درخواست منشی دادید ؟

ج: بله منشی خواستم و دفترچه درشت خط. که در اختیارم قرار دادند و کاملا راضی بودم.

س: در کنکور دو منشی داشتید یا یکی؟

ج: یک منشی داشتم. من سوالها را خودم می خواندم هر چند سخت بود و اگر در جایی با مشکل روبرو می شدم از منشی کمک می گرفتم. ایشان هم پاسخها را وارد می کردند و چون خودم می خواندم یک منشی برایم کافی بود.

س: با منشی هماهنگ بودید؟

ج: قبل از شروع آزمون چند دقیقه با ایشان صحبت کردم و شرایطم را گفتم. شاید اول کار کمی کند بودند ولی بعد از زدن سوالات ادبیات با هم هماهنگ شدیم.

س: چه توصیه ای برای داوطلبان امسال دارید؟

ج: بچه ها فکر می کنند که شرایطشان متفاوت است و نمی توانند به جایی برسند در حالیکه من به این باور رسیده ام که ما با بچه های دیگر فرقی نداریم ما هم مثل بقیه انسان هستیم و تنها تفاوتهایی داریم یکی از نظر اخلاقی با دیگران فرق دارد و دیگری از نظر ویژگیهای جسمی.این مشکلی ایجاد نمی کند و تنها راه و روش زندگی ما را متفاوت می کند. ما اگر بخواهیم می توانیم به بزرگترین قله ها دست پیدا کنیم. بچه ها نباید خودشان را دست کم بگیرند و فکر کنند چون مشکل بینایی دارند از بقیه هوش کمتری دارند هر چند مشکلات بیشتر است ولی این مانع نمی شود که بخواهند درس بخوانند و پیشرفت کنند. باید به این باور داشته باشند و تلاش کنند. در مورد کنکور هم من توانستم با منشی کنار بیایم ولی همان روز در حوزه ای که من امتحان می دادم بچه هایی بودند که بیناییشان از من ضعیفتر بود و نیاز داشتند که منشی سوالها را برایشان بخواند. آنها با منشی مشکل داشتند؛ می گفتند خیلی کند هستند خیلی از سوالها را نمی توانند؛  بخوانند و مرتب برمی گردند. خیلی استرس گرفته بودند و نگران بودند.

تقاضای من این است که کسی که قرار است منشی شود از قبل تمرین کرده باشد درسها را خوانده باشد و این جور نباشد که هر کسی را به عنوان منشی برای کسی که خودش استرس دارد و با هزار امید برای کنکور آمده است، بگذارند.بچه ها هم باید بتوانند شرایط را کنترل کنند و اگر منشی و شرایطی که دارند چیزی نیست که تصور می کردند نباید از نظر روحی به هم بریزند و کل آزمون را از دست بدهند. البته در حوزه ما این امکان فراهم بود که اگر کسی ناراضی هست منشیش را عوض کند . بچه ها باید با کمال خونسردی این کار را انجام دهند

س: برای انتخاب رشته با چه کسانی مشورت کردید و چه مواردی را مد نظر داشتید؟

ج: من از وقتی که به دبیرستان رفتم ،روانشناسی دانشگاه فردوسی را می خواستم و برای این هدف تلاش کردم ولی وقتی نتایج آمد و رتبه من 22 شد فشار از طرف دوست و آشنا، مشاورها و معلمها و پدر و مادرم روی من بود که به رشته حقوق و به دانشگاه تهران برو.شرایط بدی را تجربه کردم و آخر به این نتیجه رسیدم به تهران بروم و روانشناسی را در دانشگاه تهران بخوانم. ولی خیلی مردد بودم و با دو سه مشاور مشورت کردم در آخر پیش مشاور انتخاب رشته ای که سازمان بهزیستی معرفی کرد، رفتم. رفتم و صحبت کردم و شرایطم را گفتم که باید دور از خانه باشم و نمی دانم با وضعیتی که دارم می توانم در شهر دیگری زندگی کنم یا نه؟ ولی ایشان گفتند که اول علاقه مندیم را انتخاب کنم که این روی نظر پدر و مادرم خیلی تاثیر گذاشت ولی تشویقم کردند که می توانم در شهر دیگری زندگی کنم و در نهایت روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و تهران و بعد دانشگاه فردوسی را زدم و بع مشاوره ها و حقوق را زدم کلا 9 رشته را انتخاب کردم

س: برای دوستانی که امسال کنکور دارند چه توصیه ای دارید این روزهای آخر چگونه درس بخوانند؟

ج: اول باید مدیریت هیجانی داشته باشند این دوره ای است که ممکن است بچه ها نا امید شوند خسته شوند و فشارهای مختلفی رویشان باشد به خصوص در شرایط کرونا و اینکه سر جلسه باید ماسک بزنیم  یا اینکه زمان کنکور جابجا شود. بچه ها نباید به این چیزها توجه کنند تمرکزشان روی کتاب باشد و مطالب درسی. و اگر در جمعی هستند که ممکن است این افکار منفی به آنها منتقل شود یا پیش افراد منفی اندیش هستند از این جمعها تا جایی که می توانند فاصله بگیرند.

به این فکر کنند که وقت ما همیشه با ارزش است ولی الان خیلی با ارزشتر است و باید از تک تک لحظه ها استفاده کنیم.باید با تمام توان  و انگیزه بخوانیم هر شرایطی که پیش بیاید برای همه هست خستگی هست ولی بعد از کنکور وقتی نتیجه رضایت بخشی بگیریم همه این خستگیها از تن بیرون می رود.     -

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *