شناسه خبر: 33744 منتشر شده در مورخ: 1400/3/11 ساعت: 10:51 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 11 خرداد 1400

روزنامه سه شنبه 11 خرداد 1400

عناوین امروز:عبور از تابلوی ایست عصای سفید یک میلیون ریال جریمه دارد- وضعیت فضاهای آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه-پزشکیان: دلایل رد صلاحیتم را اعلام کنید-برگزاری جشنواره ملی موسیقی برای افراد دارای معلولیت-آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی از هفته آینده-اعلام جزئیات مراسم حمل مشعل پارالمپیک توکیو- شلیک به خادم امامزاده صالح/ قاتل، ظاهرش به نابینایان شبیه بود-

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۱۱خرداد ۱۴۰۰

۲۰ شوال ۱۴۴۲

۱ جون ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۱۳

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*عبور از تابلوی ایست عصای سفید یک میلیون ریال جریمه دارد

*وضعیت فضاهای آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

*پزشکیان: دلایل رد صلاحیتم را اعلام کنید

*برگزاری جشنواره ملی موسیقی برای افراد دارای معلولیت

*آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی از هفته آینده

*اعلام جزئیات مراسم حمل مشعل پارالمپیک توکیو

*شلیک به خادم امامزاده صالح/ قاتل، ظاهرش به نابینایان شبیه بود

......اخبار ویژه.

*عبور از تابلوی ایست عصای سفید یک میلیون ریال جریمه دارد

رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: عبور از تابلوی ایست عصای سفید یک میلیون ریال جریمه دارد و ضروری است رانندگان نسبت به رعایت حقوق نابینایان توجه داشته باشند.

سرهنگ محمدرضا محمدی با اشاره به لزوم ساماندهی معابر شهری و مناسب سازی این فضاها برای تردد همه اقشار جامعه اظهار داشت: از نهادهای ذی ربط درخواست می‌شود نسبت به این امر توجه لازم را داشته باشند. وی با بیان اینکه پلیس راهور حامی معلولان برای تردد در سطح شهر است، ابراز داشت: از این رو حمایت جدی خود از قانونی عصای سفید را اعلام می‌کنیم.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه چنانچه فرد نابینا عصای خود را به رانندگان نشان دهد به منزله ایست برای راننده محسوب می‌شود، اضافه کرد: رانندگان ملزم به ایست کامل تا عبور فرد نابینا است، در غیر این صورت در هر شرایطی که راننده با فرد نابینا برخورد کند مقصر شناخته می‌شود. وی ادامه داد: رانندگان در صورت تخلف و عبور از تابلوی ایست عصای سفید یک میلیون ریال جریمه خواهند شد. سرهنگ رضایی تصریح کرد: همه کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند، عابر پیاده محسوب می‌شوند و رانندگان با نزدیک شدن به آنان ملزم به رعایت سرعت مطمئنه هستند و چنانچه راننده‌ای با عابر ویلچر سوار برخورد کند مقصر شناخته می‌شود.

*4 میلیارد تومان برای تامین وسایل کمک توانبخشی بهزیستی تهران هزینه شد

معاون توانبخشی اداره بهزیستی شهر تهران گفت: پارسال چهار میلیارد تومان برای تهیه و تامین وسایل کمک توانبخشی هزینه و در اختیار مددجویان قرار گرفت.

 الهه شجاعی اظهار داشت: با این مبلغ ۴۴۰ مورد ویلچر یا سایر وسایل مورد نیاز مددجویان جسمی -حرکتی  ، ۱۸۶ مورد عصا، ساعت، ضبط صوت یا سایر تجهیزات مددجویان بینایی و ۱۳۰ مورد سمعک برای ی مددجویان شنوایی تامین و در اختیار آنها قرار گرفت. علاوه بر این، به ۷۶۱ نفر کمک هزینه خرید وسایل جسمی و به ۵۴۹ نفر نیز کمک هزینه خرید سمعک پرداخت شد.این مقام مسئول با بیان اینکه ۳۲۴ میلیون تومان هم برای تهیه ارتز و پروتز هزینه شد گفت: این اعتبار برای خریداری و تهیه انواع پا، پنجه مصنوعی و وسایل کمکی و نگهدارنده صرف شد.

وی ادامه داد: همچنین ۳۶۰ میلیون تومان هزینه های ایاب و ذهاب مددجویان بود که این اعتبار برای کسانی که از خدمات مراکز روزانه استفاده می کنند اختصاص یافت ضمن اینکه با شیوع ویروس کرونا اکنون آموزش ها مجازی شده است و تنها ۲۵ درصد از معلولان به صورت حضوری از خدمات این مراکز بهره مند می شوند.معاون توانبخشی اداره بهزیستی شهر تهران خاطر نشان کرد: ارتقای کیفیت بسته های آموزشی مورد استفاده در آموزش آنلاین مراکز روزانه متناسب با جامعه هدف مربوطه، توسعه مراکز روزانه با ترغیب شرکای اجتماعی سازمان برای گسترش تاسیس مراکز روزانه، ارتقای کیفی توانبخشی حرفه ای با طراحی الگوی یکپارچه خدمات در مراکز حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی نیز امسال دنبال می شود.

وی با اشاره به توانمندسازی معلولان و استقلال آنها در جامعه گفت: تقویت توانبخشی حرفه ای و فعالیت های ارزیابی شغلی افراد دارای معلولیت، هدایت دریافت کنندگان وام خوداشتغالی به منظور استفاده بهینه از تسهیلات با هدف توانمندسازی آنان، تشکیل جلسات حضوری هر سه ماه یکبار برای برای هر گروه از متخصصان حاضر در کمیسیون ها به منظور به حداقل رساندن اعمال نظرهای شخصی در تعیین و نوع شدت معلولیت، تقویت نظارت کمی و کیفی بر عملکر د کمیسیون های تعیین معلولیت و تقویت برنامه ی توانبخشی مبتنی بر جامعه ی روستایی در کن و سولقان در حال اجراست.شجاعی بیان داشت: گسترش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری با نیازسنجی معلولان شناسایی شده در محله خاک سفید با هدف ارایه خدمات توانبخشی پزشکی، اجتماعی و حرفه ای به آنان و افزایش توانمندی مددجویان با توسعه بهره مندی آنان از مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک از جمله اقداماتی است که برای معلولان انجام می شود.

وی از  ایجاد بانک اطلاعاتی توانخواهان خبر داد و گفت: این سامانه به نیازمندان دریافت حق پرستاری، پایش و پالایش اطلاعات و آمار مستمری بگیران تحت پوشش، ایجاد بانک اطلاعاتی توانخواهان واجد شرایط اشتغال به منظور اشتغال بهینه و توانمندسازی آنان، پایش و پالایش  پرونده های فیزیکی موجود در مراکز دولتی، تقویت کمی و کیفی کمیته های توانبخشی به منظور شناسایی و ساماندهی هر چه سریعتر و بهتر نیازمندان انواع مساعت مالی و غیرمالی کمک می کند.این مقام مسئول اضافه کرد:ایجاد بانک اطلاعاتی نیازمندان انواع مساعدت های موردی و ایجاد بانک اطلاعاتی الکترونیک برای مددجویان دارای پرونده در مراکز دولتی از دیگر خدماتی است که به مددجویان در حوزه توانبخشی ارائه خواهد شد. 80 هزار و ۹۶۲ خانوار زیر پوشش بهزیستی شهر تهران هستند.

 

..........گزارش ویژه

*وضعیت فضاهای آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در دیدار با رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به تشریح وضعیت فضاهای آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پرداخت.

سید جواد حسینی در این نشست که در محل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد ضمن تقدیر از همکاری‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: ۹ استان اردبیل، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، سمنان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مازندران و مرکزی فاقد مدرسه اتیسم مستقل هستند و در ۳ استان فارس زنجان و کرمانشاه وضعیت مدارس طیف اتیسم نامناسب می‌باشد

وی گفت: در ۹ استان اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، قزوین، گلستان، گیلان، همدان و یزد مدارس مستقل دانش‌آموزان طیف اتیسم در حال ساخت است.

حسینی با بیان اینکه بر اساس توافق انجام شده با سازمان نوسازی مدارس ۳۸ اتاق آکوستیک برای مراکز سنجش در کشور باید راه‌اندازی شود اظهار کرد: در ۵ استان خراسان جنوبی خراسان شمالی خوزستان شهر تهران و هرمزگان این اتاق‌ها راه‌اندازی شده است و با مشارکت سازمان نوسازی مدارس در بقیه استان‌ها این اتاق‌ها در حال راه‌اندازی است.

معاون وزیر با بیان اینکه تربیت‌بدنی از نیازهای اصلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است گفت: ۴۰ سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در کشور وجود دارد، ۲۹ سالن در حال ساخت است و ۶ استان هم فاقد سالن ورزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی هستند.

وی افزود: در ۳۰۵ مدرسه استثنایی امکان ساخت سالن‌های ۲۰۰ مترمربعی درون مدرسه‌ای وجود دارد که ساخت این سالن‌ها نیازمند مساعدت سازمان نوسازی مدارس است.

حسینی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور برای دانش‌آموزان استثنایی نیاز است اظهار کرد: ساخت این مدارس از یک سال و نیم گذشته در قالب نهضت از خشت تا بهشت آغاز شده است و تاکنون ۷۸ مدرسه کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است.

وی افزود: مجموع پروژه‌های در حال احداث سازمان آموزش‌وپرورش ۱۵۶ پروژه است که این تعداد شامل ۱۲۲ مدرسه استثنایی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه با همت سازمان نوسازی مدارس ۶۴ مدرسه پذیرا و اتیسم در کشور به‌صورت الگویی در حال مناسب‌سازی است گفت: ۱۷ مدرسه اتیسم و ۱۷ مدرسه پذیرا هنوز به‌صورت کامل مناسب‌سازی نشده است و مناسب‌سازی این مدارس با مشارکت سازمان نوسازی در حال انجام است.

حسینی یکی از نیازهای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی را دستگاه‌های چاپ بریل دانست و گفت: خرید دو دستگاه چاپ بریل توسط سازمان نوسازی مدارس کمک شایانی به تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با آسیب بینایی خواهد کرد.

حسینی با تقدیر از سازمان نوسازی مدارس در راه‌اندازی سامانه تحت وب مکان‌یابی مدارس گفت: اعمال مدیریت در ساخت مدارس در مکان مناسب کار بسیار ارزنده است و موجب استفاده بهینه از فضاهای آموزشی استاندارد خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمامی ظرفیت استانی ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی در خدمت ورود اطلاعات دقیق مدارس استثنایی در این سامانه قرار خواهد گرفت.

شایان‌ذکر است در این نشست رخشانی مهر ضمن ارائه گزارشی از سامانه مکان‌یابی و استقرار مدارس، قول مساعد تکمیل پروژه‌های در دست احداث آموزش‌وپرورش استثنایی را داد.

 

.........اخبار روز

*پزشکیان: دلایل رد صلاحیتم را اعلام کنید

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس: برونداد رد صلاحیت‌های اخیر این بود که فقط یک جناح می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کند.

از شورای نگهبان تشکر می‌کنم که این‌بار را از روی دوش من برداشت.

شورای نگهبان به صورت شفافعلت رد صلاحیتم را اعلام کند.

*اخذ اثر انگشت در روز رای گیری ممنوع شد

براساس پروتکل بهداشتی برگزاری انتخابات سال ۱۴۰۰، اخذ اثر انگشت در روزی رای گیری ممنوع است. همچنین تاکید شده است رای دهندگان حتی الامکان از خودکار شخصی استفاده نمایند/ خبرآنلاین

* توصیه سخنگوی سازمان انتقال خون به بیماران کرونایی: بیماران کرونایی ۲۸ روز پس از بهبود می‌توانند خون اهدا کنند

*سه فرزندی در چین مجاز اعلام شد

پس از آن که داده‌های جدید از کاهش چشمگیر نرخ تولد در پرجمعیت‌ترین کشور جهان حکایت داشت، دولت چین در تغییر سیاستی عمده، داشتن سه فرزند را برای زوج‌های این کشور مجاز اعلام کرد./فارس

*صدور بیش از ۵۱ میلیون کارت ملی هوشمند در کشور

 براساس جدیدترین گزارش سازمان ثبت احوال از ۶۰ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۶۷۵ ایرانی که فرایند تکمیل ثبت‌نام کارت ملی هوشمند را انجام داده‌اند برای بیش از ۵۱ میلیون نفر این کارت ملی صادر شده که کارت‌های ملی صادر شده از اواخر سال ۹۸ تولید داخل بوده است.

*بازگشایی مدارس منوط به واکسینه کردن معلمان است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش:

برگزاری حضوری کلاس‌های درس در مهر امسال منوط به واکسینه کردن معلمان است.

پیش‌بینی می‌شود برای مهر جاری اگر ستاد ملی کرونا اجازه دهد کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود.

تمام توان و تلاش ما بر این است که همه معلمان تا پایان مرداد امسال واکسینه شوند تا کلاس‌ها را در اول مهر به صورت حضوری برگزار شود./باشگاه خبرنگاران

* رنجبران: تاریخ مناظرات انتخاباتی تغییری نکرده است

مدیرکل روابط عمومی صداوسیما :

سازمان صدا وسیما بر اساس برنامه ریزی قبلی صورت گرفته مناظرات انتخاباتی را درروزهای تعیین شده دوشنبه ۱۷ ،جمعه ۲۱ و سه شنبه ۲۵ خرداد انجام می دهد.

 زمان هر مناظره سه ساعت خواهد بود، زمان مناظرات کاملا خارج از زمان مسابقات فوتبال خواهد بود و از ابتدا هم  این مساله رعایت شده بود.

 اولین مناظره انتخاباتی دوشنبه ۱۷ خرداد در ساعت ۱۷ برگزار، دومین مناظره جمعه ۲۱ خرداد ساعت ۱۵ و آخرین مناظره سه شنبه ۲۵ خرداد ساعت ۱۷ از شبکه یک سیما به صورت زنده پخش خواهد شد و هر مناظره حداقل یک ساعت قبل از شروع بازی ها تیم ملی فوتبال ایران در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی قطر در شهر منامه بحرین به پایان می رسد.

 

......آهنگ و درنگ

*برگزاری جشنواره ملی موسیقی برای افراد دارای معلولیت: از آخرین حضور نابینایانِ موزیسین در یک صحنه رقابتی، چند سالی می‌گذرد. پیش‌تر‌ها با توجه به علاقه خاص نابینایان به موسیقی، جسته و گریخته جشنواره‌هایی در سطح کشور به طور ویژه برای نابینایان یا معلولین برگزار می‌شد اما با آمدن کرونا آن چراغ نیمسوز هم دیگر به خاموشی گرایید و علاقمندان را از حضور در چنین رویداد‌هایی محروم کرد. حالا اما در شرایطی که همه‌گیری همچنان به قوت خودش باقی است، بهزیستی استان البرز اقدام به برگزاری یک جشنواره کشوری برای موسیقیدانان دارای معلولیت کرده است.

مدیر کل بهزیستی استان البرز گفت: جشنواره ملی موسیقی افراد دارای معلولیت در بخش‌های جسمی، حرکتی، ذهنی، نابینایان و سایر گروه‌های معلولین در قالب تکنوازی و گروهی در سبک‌های سنتی و پاپ بدون محدودیت سنی برگزار می‌شود.

اسدلله حیدری (مدیرکل بهزیستی استان البرز) یکشنبه نهم خردادماه در جمع اصحاب رسانه که در بستر فضای مجازی برگزار شد، گفت: بهزیستی البرز جشنواره ملی موسیقی افراد دارای معلولیت را با همکاری انجمن حمایت از معلولین هنرمند آهوان بصورت مجازی برگزار می‌کند. 

حیدری اظهار کرد: جشنواره‌هایی همانند موسیقی افراد دارای معلولیت ضمن ایجاد نشاط اجتماعی، فراهم نمودن بستر مناسب جهت نشان دادن توانمندی این افراد در حوزه‌های مختلف به آحاد جامعه است. 

این مقام مسؤول افزود: ۲ سال پیش جشنواره موسیقی را ویژه افراد دارای معلولیت استان البرز برگزار کردیم که حدود هفتاد نفر به هنرنمایی پرداختند و ثابت کردند معلولیت محدودیت نیست و شور، اشتیاق و هیجان این عزیزان ما را بر آن داشت تا امسال نیز این جشنواره را اینبار بصورت ملی برگزار کنیم تا همه افراد دارای معلولیت در کشور از آن بهره‌مند شوند. 

وی بیان کرد: این جشنواره در بخش‌های جسمی حرکتی، ذهنی، نابینایان وسایر گروه‌های معلولین بصورت تک نوازی و گروهی در سبک‌های سنتی و پاپ و بدون محدودیت سنی برگزار می‌شود. 

مدیر کل بهزیستی افزود: مهلت ارسال آثار از تاریخ ۱۰ خرداد ماه الی ۱۰ تیرماه بوده و زمان معرفی برگزیدگان ۲۵ تیرماه همزمان با هفته بهزیستی سال جاری است. 

وی درخصوص نحوه ارسال آثار یادآور شد: شرکت کنندگان عزیز از سراسر کشور می‌توانند آثار خود را از طریق شماره واتساپ ۰۹۳۵۲۸۰۸۳۱۲ به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده و در این مسابقه شرکت کنند.

هرجا صحبت از موسیقی آن هم از نوع رقابتیِ آن باشد نابینایان معمولاً حرف اول را می‌زنند. در خصوص چنین جشنواره‌ای هم انتظار می‌رود با توجه به نبود موانعی همچون ثبت نام آنلاین یا لزوم انجام تردد‌های درون یا برون‌شهری و به خاطر بستر آشنا و آسانی که برای ارسال آثار در نظر گرفته شده، موسیقی‌دانان نابینا و کم‌بینا با حضور فعال و نمایش حرفه‌ای بار دیگر استعداد سرشار خود را در زمینه موسیقی به جامعه اثبات کنند. فرصت ارسال آثار از امروز آغاز شده و تا یک ماه ادامه خواهد داشت. به محض مشخص شدن جزئیات بیشتری از نحوه داوری آثار و چند و چون جوایز، ایران سپید این اطلاعات را در اختیار مخاطبانش قرار خواهد داد.

 

......سلامت و بهداشت

*آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی از هفته آینده: وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا با واکسن ایرانی و در مرحله اول به صورت داوطلبانه (به دلیل رعایت برخی پروتکلها)، از هفته آینده خبر داد.

به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی افزود: همانطور که قول داده بودم که در خردادماه و پایان بهار واکسن ایرانی روی میز است و برای تزریق در مردم آماده است، ان شاءالله این کار را تا هفته دیگر آغاز خواهیم کرد. اما برای رعایت برخی پروتکلها این کار را داوطلبانه خواهیم کرد و خودم و همکارانم داوطلب این اقدام هستیم.

وزیر بهداشت گفت: امروز سالم ترین و بی ضررترین واکسن بومی را در اختیار داریم؛ چه واکسن پاستور که با انتقال دانش فنی است و چه واکسن برکت و .... بنابراین توانستیم در کمتر از یک سال بپیوندیم به مجموعه های با عظمت واکسن ساز دنیا و راه ۲۰ ساله را یک ساله طی کنیم.

ویتنام از ۱۳ میلیون جمعیت شهر هوشی‌مین سیتی تست کرونا می‌گیرد: رسانه‌های دولتی ویتنام گزارش دادند، مقامات کلان‌شهر "هو شی‌ مین‌ سیتی" در پی افزایش شدید انتقال ویروس کرونا در تدارک گرفتن تست کووید-۱۹ از تمامی ۱۳ میلیون ساکنان این شهر هستند.

به نقل از ایرنا شهردار هو شی مین سیتی روز یکشنبه طی یک نشست اضطراری اعلام کرد که با اجرای برنامه تست گسترده هر روز ۱۰۰ هزار نفر مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. پیش از این نیز اعلام شده بود که در این شهر از روز دوشنبه برنامه فاصله‌گذاری اجتماعی به مدت دو هفته اجرا خواهد شد و این اولین بار از ماه آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) است که چنین برنامه‌ای اجرا می‌شود.

بیش از ۱۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا روز یکشنبه گزارش شد که مرتبط با یک خوشه آلودگی است که اولین بار روز ۲۶ مه (چهارشنبه ۵ خرداد) مشخص شد اما منشاء آن ناشناخته مانده است. محدودیت‌های اعمال شده در سطح شهر تجمع بیش از ۱۰ نفر را در بیرون محل‌های کار و بیمارستان‌ها ممنوع می‌سازد و همچنین رعایت فاصله اجتماعی دو متری را الزامی می‌کند.

ویتنام برای پاسخ خود به پاندمی کرونا مورد تمجید قرار گرفته است اما با این حال بعد از یک ماه بدون مورد جدیدی از انتقال اجتماعی، موارد ابتلای محلی مجددا روز ۲۷ آوریل (سه‌شنبه ۷ اردیبهشت)‌ ظاهر شد و از آن زمان تا کنون بیش از چهار هزار مورد ثبت شده است.

وزارت بهداشت ویتنام روز شنبه اعلام کرد که یک نوع جدید از ویروس کرونا را شناسایی کرده که مشخصه‌های آن ترکیبی از گونه‌های شناخته شده ویروس در بریتانیا و هند است. "انگوین تان لونگ"‌ وزیر بهداشت ویتنام گفت که این نوع جدید ویروس ترکیبی که به شدت از طریق هوا قابل سرایت است، از طریق زنجیره ژنتیکی شناسایی شده است.

ویتنام از زمان شروع همه‌گیری جهانی کرونا تا کنون بطور رسمی ۷ هزار و ۱۰۷ مورد ابتلا و ۴۷ مورد مرگ ناشی از کرونا ثبت کرده است.

انجام بیش از ١٨ هزار تست کرونا در مرزها: رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از انجام بیش از ١٨ هزار تست کرونا در مبادی مرزی کشور خبر داد.

به نقل از ایسنا، مهدی ولیپور افزود: از ۱۸ هزار و ۲۱۳ نفر در مبادی مرزی کشور تست pcr گرفته و ۳۳۱ هزار و ۶۸۰ نفر هم پایش شدند.

وی گفت: این طرح در ١۶ مرز زمینی، دو مرز دریایی و ١٠ مرز هوایی در حال انجام است. این اقدامات از سوی ۴٧١ نیروی عملیاتی صورت می گیرد.

 

.......ورزشی

*اعلام جزئیات مراسم حمل مشعل پارالمپیک توکیو

کمیته برگزاری بازی های پارالمپیک توکیو جزئیات مراسم حمل مشعل بازی ها را اعلام کرد.

بر اساس برنامه منتشر شده، این مراسم از ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) در ۴۷ استان ژاپن و همزمان در استوک مندویل، خاستگاه جنبش پارالمپیک، برگزار خواهد شد.

مشعل ها نهایتاً در پایتخت ژاپن گردهم آورده می شوند تا در مراسم مخصوصی که ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) برگزار می شود، مشعل نهایی پارالمپیک را تشکیل دهند.

 پس از آن، مشعل پارالمپیک در تاریخ ۲۱ الی ۲۴ اوت (۳۰ مرداد الی ۲ شهریور) در مسیرهای مختلف توکیو به نمایش درمی آید.

* روایت دختر تاریخ ساز ایران از کسب اولین مدال جهانی در وزنه برداری

دختر وزنه بردار ایران گفت: زمان مسابقه فقط به این فکر می کردم که هیچ حرکتی را از دست ندهم تا بتوانم مدال بگیرم و تمام تمرکزم بر روی وزنه هایم بود.

یکتا جمالی دختر نوجوان ایران در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان توانست  با ثبت رکورد مجموع 308 کیلوگرم بر سکوی سوم جوانان جهان  قرار بگیرد و سه مدال برنز به دست بیاورد. جمالی اولین مدال وزنه برداری تاریخ بانوان ایران را در رده جهانی کسب کرد.

یکتا جمالی درباره عملکرد خود در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان  بیان کرد: قبل از مسابقه همه به من روحیه دادند بنابراین استرس آنچنانی برای مسابقه نداشتم و توانستم آن را کنترل کنم و فقط به این فکر می کردم که بتوانم مدال بگیرم و خدا را شکر که توانستم سه مدال برنز کسب کنم. او ادامه داد: در سه ماه آخر اردو، به خانه نرفتم و با حمایت فدراسیون، کمک مربی و  مشاور فنی تیم، تمرینات خیلی خوبی را داشتم. در زمان مسابقه نیز  هر وزنه ای که می زدم به این فکر می کردم که می‌توانم اولین مدال را بگیرم بنابراین تلاش کردم که هیچ کدام از حرکت هایم را از دست ندهم و خدارا شکر هر شش حرکت را هم درست انجام دادم.  زمانی هم که  روی سکوی مسابقات رفتم، خیلی خوشحال بودم و حسی که داشتم را هیچ گونه نمی توانم بیان کنم.

جمالی با اشاره به برنامه‌ای که برای آینده خود دارد گفت:  تقریباً سه سال است که وزنه برداری را شروع کرده‌ام و این اولین مسابقه بین المللی برون مرزی من بود. هدفی که دارم خیلی بزرگ است و می خواهم به طلای المپیک برسم و برای آن خیلی تلاش می کنم و می دانم که حتما به آن خواهم رسید. نفر سوم وزنه برداری جوانان جهان در پاسخ به این پرسش که وجود رقیبانی که سابقه بیشتری نسبت به او در وزنه‌برداری داشتند و حتی مدال‌آور هم بوده‌اند نگرانش نکرد، گفت: روز مسابقه فقط به وزنه های خودم فکر می‌کردم و اصلاً کسی را نمی دیدم. تمام تمرکزم را روی کارم گذاشته بودم تا بتوانم وزنه هایم را بزنم.

جمالی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه فکر می‌کند مدالی که او گرفته چقدر در انگیزه دیگر دختران وزنه بردار تأثیر مثبت بگذارد تا قوی تر از قبل به کارشان ادامه دهند،  تاکید کرد: وزنه‌برداری بانوان ایران از سال ۹۶ شروع به کار کرده است و خیلی از وزنه‌برداران هستند که قوی کار می‌کنند. آنها هم می توانند به مسابقات بروند و مدال بگیرند.

 

......حوادث

*شلیک به خادم امامزاده صالح/ قاتل، ظاهرش به نابینایان شبیه بود

حدود ساعت ۸ صبح یکشنبه ۹ خرداد مأموران کلانتری ۱۰۱ تجریش در جریان تیراندازی به مردی جوان در خیابان واعظی در منطقه دزاشیب قرار گرفتند. به‌ دنبال این خبر مأموران راهی محل شده  و با بدن نیمه جان مردی ۴۰ ساله مواجه شدند که یک گلوله به شکمش اصابت کرده بود. مرد جوان بلافاصله توسط اورژانس به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد اما بر اثر خونریزی شدید دقایقی بعد تسلیم مرگ شد. نخستین بررسیها نشان میداد مقتول مهندس سعید طاهری معاون امور عمرانی و از خادمان آستان مقدس امامزاده صالح در تجریش بوده است که هنگام خروج از خانه هدف شلیک چند گلوله قرار گرفته و یکی از گلوله‌ها به وی اصابت کرده است.

پس از آنکه موضوع به بازپرس کشیک قتل پایتخت و تیم بررسی صحنه جرم اعلام شد بازپرس رحیم دشتبان و کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی، کارآگاهان تشخیص هویت و متخصصان پزشکی قانونی راهی محل تیراندازی شدند. در بررسیهای اولیه 2 پوکه شلیک شده در محل پیدا شد و در بازبینی دوربینهای اطراف محل حادثه مشخص شد از ساعتی قبل از این جنایت مردی با لباس مبدل در حالی که عصای نابینایان را به ‌دست داشت مقابل خانه مهندس جوان به کمین ایستاده بود اما به محض خروج وی با اسلحه کلت کمری اقدام به تیراندازی کرده و بلافاصله نیز سوار بر یک خودرو متواری شده است همچنین مشخص شد وی بعد از قتل خود را به پارک جمشیدیه رسانده و لباسهای مبدل را از تن درآورده و با لباسهای دیگری به فرارش ادامه داده است. در حال حاضر تحقیقات تیم جنایی برای دستگیری قاتل و کشف زوایای پنهان این قتل ادامه دارد.

مرد صاحب‌کار، متهم به آزار و اذیت دختر جوان/ مرد داستان دیگری برای مأموران تعریف کرد

پرونده مردی که متهم است دستیارش را مورد آزار و اذیت قرار داده است، در دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی میشود. پرونده اتهامی این فرد با شکایت دستیار جوانش به جریان افتاد و مأموران با اظهارات دختر جوان متوجه شدند او سالها دستیار متهم بوده و چندی پیش مورد سوء‌استفاده قرار گرفته است. با توجه به شکایت مطرح‌ شده پلیس متهم را بازداشت کرد، اما این مرد داستانی به جز آنچه دختر جوان گفته بود، برای مأموران تعریف کرد. دختر شاکی به مأموران گفت: به‌ عنوان دستیار در محل کار متهم مشغول به کار هستم. این مرد را به ‌خوبی میشناختم و میدانستم متأهل است.

من همیشه به او اعتماد داشتم و به‌ عنوان دستیار در کنارش کار میکردم؛ اما آخرین ‌بار وقتی در اتاقم مشغول کار بودم، او به اتاق آمد و من را آزار داد. گفته‌های این دختر که سمانه نام دارد، در حالی بود که متهم اعلام کرد رابطه‌ ای که او با دستیارش دارد، رابطه‌ ای طولانی ‌مدت است و او به‌ دروغ ادعا کرده مورد تجاوز قرار گرفته است. این مرد گفت: من سالها بود که با دستیارم کار میکردم و ما با هم رابطه داشتیم؛ من او را صیغه کرده بودم و با اینکه همسر داشتم، اما چون از دستیارم خوشم میآمد، با او وارد رابطه شدم. بعد از چند سال رابطه ما خراب شد؛ چون دستیارم اصرار داشت که من از همسرم جدا شوم و من نمیخواستم این کار را بکنم. متهم گفت: این مسئله برای دستیارم گران تمام شد و حالا ادعا کرده من او را مورد تجاوز قرار داده‌ ام؛ درحالی‌که این ادعا درست نیست.

این در حالی بود که پزشکی قانونی تأیید کرد دختر جوان مورد آزار جنسی قرار گرفته و وضعیت جسمی او این موضوع را تأیید میکند. به‌ این‌ ترتیب پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. متهم اینبار توضیح داد: من و سمانه سالهاست با هم دوست هستیم و به خواست خودش با او رابطه داشتم. من حتی او را صیغه کرده بودم. او در این سالها گمان میکرد قصد دارم از همسرم جدا شوم و او را به عقد دائم دربیاورم، اما چون با این موضوع مخالفت کردم و همسرم را طلاق ندادم، از من شکایت کرده تا آبروی من را ببرد.

این مرد نتوانست مدرکی برای اثبات ادعایش به دادگاه ارائه دهد، اما وقتی پلیس به بررسی ریز مکالمات تلفنی و پیامکهای ارسال ‌شده بین شاکی و متهم پرداخت، به رابطه آنها پی برد. به‌ این ‌ترتیب متهم در دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد و از اتهام تجاوز به‌عنف تبرئه شد. قضات دادگاه این مرد را به خاطر رابطه پنهانی به ۹۹ ضربه شلاق و دو سال تبعید به منطقه بد آب‌ وهوا محکوم کردند، اما متهم به این حکم اعتراض کرد و رأی در دیوان عالی کشور نقض شد. در دور دوم محاکمه نیز دادگاه حکم شلاق و تبعید صادر کرد و گفته‌های دختر جوان درباره تجاوز را قبول نکرد، اما این دختر به رأی صادره اعتراض کرد. او مدعی شد از اعتمادی که به متهم داشته، سوءاستفاده شده است. این دختر گفت: این فرد صاحبکار من بود و در روز چند بار با او صحبت و وقتها را تنظیم کرده و سعی میکردم کارها را پیش ببرم. این مکالمات جنبه خصوصی نداشت، اما متهم از این مکالمات سوء‌استفاده و آنها را به‌ عنوان مکالمه عاشقانه معرفی کرده است. درحالی‌ که تماسهای طولانی‌ مدت من با او به دلایل کاری بوده است

او گفت: این مرد مستحق مرگ است و باید اعدام شود. او به من تجاوز کرده است. به‌ این ‌ترتیب یکبار دیگر پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شد و اینبار حکم صادره به نفع دختر جوان نقض شد و دیوان عالی کشور اعلام کرد با توجه به گفته‌های دختر جوان تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود. درحالی‌ که قرار بود پرونده در شعبه 9 دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار گیرد، به ‌دلیل ابتلای متهم به بیماری کرونا رسیدگی به آن به بعد از بهبودی متهم موکول شد و پرونده همچنان در نوبت رسیدگی قرار دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *