شناسه خبر: 33740 منتشر شده در مورخ: 1400/3/10 ساعت: 12:54 گروه: اجتماعی  
افراد دارای معلولیت در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند
مدیر کل سلامت شهرداری تهران:

افراد دارای معلولیت در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند

مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران گفت: فرایندی که افرادی دارای معلولیت نیز در طبقه بندی های سنی واکسینه شوند عادلانه نیست و این افراد باید به دلیل شرایط خاص به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش ایران سپید به نقل از پایگاه خبری شهر، زینب نصیری درباره لزوم در اولویت قرار دادن افراد دارای معلولیت برای دریافت واکسن کرونا گفت: در سند ملی واکسیناسیون، طبقه بندی مناسبی برای انجام واکسیناسیون گروه‌های مختلف انجام شده که این طبقه بندی بر اساس گروه‌های سنی است. در همین فرایند پیش بینی شده که بیماران خاص نیز واکسینه شوند.

او با بیان اینکه یکی از گروه‌هایی که در سند واکسیناسیون به آنها توجه نشده و با توجه به شرایط خاصی که دارند باید درباره آنها استثنا قائل شد، افراد دارای معلولیت هستند، افزود: افرادی که دارای معلولیت ذهنی هستند و خانواده های آنها در این مدتی که کرونا شایع شده مشکلات بسیاری داشتند، خصوصا کودکانی که دارای معلولیت ذهنی، اوتیسم و اختلالات شناختی هستند نمی توانند پروتکل‌های بهداشتی را مانند سایر افراد جامعه یاد بگیرند و شاید امکان استفاده از ماسک و تحمل آن برای کودکان اوتیسم یا گروه های مختلف ذهنی مساله پیچیده ای باشد. بنابراین لازم است که در سند ملی واکسیناسیون به صورت خاص مورد توجه قرار بگیرند.

افراد دارای معلولیت در اولویت قرار بگیرند

نصیری ادامه داد: همچنین افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی و نابینایان به خاطر محدودیت‌هایی که برای تردد در شهر دارند از ابزارهای کمکی مانند ویلچر، واکر و عصا استفاده می کنند که خود این ابزار نیز می تواند آلودگی را با خود به داخل منازل ببرد. ضمن اینکه بسیاری از این افراد توامان دچار بیماریهای دیگر هستند و سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و ممکن است در معرض بیماریهای مختلف قرار بگیرند. بنابراین گروههایی که دارای معلولیت هستند باید به صورت مجزا در اولویت‌های واکسیناسیون قرار بگیرند.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران گفت: علاوه بر جلساتی که با سازمان های مردم نهاد در حوزه معلولین داریم، در سطح شهر نیز با کانون معلولین مرتبط هستیم و از مشکلاتی که گروه های افراد دارای معلولیت با کرونا دارند آگاه هستیم. بنابراین به‌نظر می رسد این فرایند که افرادی که دارای معلولیت هستند نیز در طبقه بندی های سنی واکسینه شوند عادلانه نیست و به دلیل شرایط خاص به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.

او با اشاره به اینکه کلاس‌های مدارس به صورت مجازی برگزار و بسیاری از کارکنان دولت دور کار بودند، عنوان کرد: نباید فراموش کنیم که بخش عمده ای از افراد دارای معلولیت با همه سختی هایی که برای تردد در شهر و حضور در محل کارشان دارند مجبور به اشتغال و حضور در فضاهای شهری و محیط های مختلف هستند و توجه به موضوع واکسیناسیون این افراد ضرورت داد.

نصیری ادامه داد: در سند واکسیناسیون صرفا افراد دارای معلولیتی که در مراکز نگهداری، زندگی می شوند مورد توجه قرار می گیرند در حالی که بخش عمده ای از افراد دارای معلولیت در خانه های خود هستند و عدم واکسیناسیون باعث می شود که بیش از گذشته در خانه بمانند و نتوانند شرایط عادی زندگی خود را طی کنند و یا اینکه وقتی از خانه خارج می شوند در معرض بیماری قرار بگیرند.

نصیری در ادامه با اشاره به اینکه طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت در کشورها و کلان شهرها دارای معلولیت هستند، توضیح داد: البته این آمار انواع معلولیت‌های خفیف تا شدید را در برمی گیرد اما با توجه اینکه در ایران افراد دارای معلولیت پس از تایید در کمیسیون سازمان بهزیستی کشور و دریافت کارت معلولیت، معلول تلقی می شوند این درصد در آمار پایین تر است در صورتی که در کشور ما با توجه به تجربه جنگ و بالا بودن آمار سوانح، این رقم اگر بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد نباشد، کمتر نیست.

جمعیت افراد دارای معلولیت در تهران

مدیر کل سلامت شهرداری تهران اضافه کرد: در شهر تهران طبق آخرین آمار، حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار نفر فرد دارای معلولیت ثبت شده وجود دارد که در سازمان بهزیستی دارای پرونده هستند اما اگر بخواهیم با آمار سازمان جهانی بهداشت در نظر بگیریم پیش بینی می شود که تعداد افراد دارای انواع معلولیت در تهران حداقل یک میلیون نفر باشد.

یکی از مشکلات این حوزه این است که سیاست گذاران شهری و سایر ارکان حاکمیتی در سرشماری گذشته گزارش آمار افراد دارای معلولیت را لحاظ نکردند و امیدوار بودیم که در سال ۱۴۰۰ سرشماری انجام و برداشتی از تعداد این افراد انجام شود که البته سرشماری عقب افتاده است. امیدوارم که این موضوع نیز مورد توجه مسئولین کشوری و مرکز آمار قرار بگیرد و در سرشماری بعدی برداشتی از این افراد صورت بگیرد تا آمار پراکندگی این افراد در نقاط و شهرهای مختلف و نوع معلولیت و نیازهای آنها در دسترس باشد.

نصیری در پایان یادآوری کرد: شهرداری تهران تابع سیاستهای ستاد کرونا در سطح ملی و تهران است و از آنجا که واکسیناسیون بر اساس سند ملی انجام می شود اگر مساله واکسیناسون معلولین در ستاد کرونای تهران حس شود نیز باید تابع ستاد ملی کرونا باشد. بنابراین باید در سند ملی واکسیناسیون این اصلاح اتفاق بیفتد و یکی از وظایف ما در شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی، همچنین سازمانهای مردم نهاد به عنوان نهادهایی که این گروه را نمایندگی می کنند و رسانه به عنوان صدای گروههای مختلف جامعه، این است که راجع به این موضوع مطالبه داشته باشیم. همچنین باید تلاش کنیم که بحث واکسیناسیون افراد دارای معلولیت در اولیت قرار بگیرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *