شناسه خبر: 33726 منتشر شده در مورخ: 1400/3/10 ساعت: 08:42 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 10 خرداد 1400

روزنامه دوشنبه 10 خرداد 1400

عناوین امروز:70 درصد مراکز توانبخشی شبانه روزی نگهداری از سالمندان و افراد دارای معلولیت واکسینه شدند-10 فرمان پاراتور گامی برای تسهیل گردشگری معلولان-تهدید چاقی در کمین سلامتی کودکان-عملکرد مالی فدراسیون نابینایان شفاف بود-قتل همسر مقابل چشم همسایه‌ها.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

۱۹ شوال ۱۴۴۲

۳۱ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۱۲

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*70 درصد مراکز توانبخشی شبانه روزی نگهداری از سالمندان و افراد دارای معلولیت واکسینه شدند

*10 فرمان پاراتور گامی برای تسهیل گردشگری معلولان

*تهدید چاقی در کمین سلامتی کودکان

*عملکرد مالی فدراسیون نابینایان شفاف بود

*قتل همسر مقابل چشم همسایه‌ها

 

......اخبار ویژه

*70 درصد مراکز توانبخشی شبانه روزی نگهداری از سالمندان و افراد دارای معلولیت واکسینه شدند

مدیرکل مراکز مراقبتی سازمان بهزیستی کشور، گفت: بیشترین میزان تحقق واکسیناسیون نسبت به تعداد پرسنل و افراد مقیم مراکز توانبخشی شبانه‌روزی به ترتیب استان‌های اردبیل، مازندران، مرکزی، کرمانشاه، همدان و کمترین میزان تحقق مربوط به استان‌های هرمزگان، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی است.

«مصطفی سراج» مدیرکل مراکز مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فرآیند واکسیناسیون در مراکز تحت نظارت، گفت: براساس آخرین آمار به تاریخ ۷ خردادماه جاری تعداد کل واکسیناسیون سالمندان و پرسنل این مراکز ۱۷ هزار و ۹۷۵ نفر(۸۶ درصد) است.

مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: تعداد کل واکسن تزریق‌شده به سایر گروه‌ها اعم از افراد دارای معلولیت و همچنین اختلالات روانی، ۳۱ هزار و ۱۸۰ نفر(۶۲ درصد) می‌باشد.

وی با بیان اینکه تمامی مراکز اعم از سالمندان، افراد دارای معلولیت ۴۹ هزار و ۱۵۵ نفر(۷۰ درصد) تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند، تصریح کرد: ۱۴ هزار و ۶۷۱ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کردند.

سراج، گفت: بیشترین میزان تحقق واکسیناسیون نسبت به تعداد پرسنل و افراد مقیم مراکز توانبخشی شبانه‌روزی به ترتیب استان‌های اردبیل، مازندران، مرکزی، کرمانشاه، همدان و کمترین میزان تحقق مربوط به استان‌های هرمزگان، تهران، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی است.

مدیرکل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه استان‌های تهران و خراسان رضوی کمترین آمار واکسیناسیون را داشتند، در پایان یادآور شد: دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگی همچون مشهد، ایران و شهید بهشتی در این استان‌ها مستقر هستند و عمده باقی‌مانده واکسیناسیون مربوط به این ۳ دانشگاه است که امیدواریم با سرعت‌بخشی تمامی مراکز تحت نظارت بهزیستی واکسیناسیون شوند.

*درخواست انجمن معلولان از وزارت کشور برای مناسب‌سازی شعب اخذ رای

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با بیان اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از افراد دارای معلولیت شکایت‌های خود را مبنی بر عدم دسترسی به صندوق‌های رای به خاطر نامناسب بودن مکان‌های مذکور، ابراز کرده بودند، گفت: از وزارت کشور انتظار داریم که مناسب‌سازی شعب اخذ رای را به عنوان یکی از مطالبات معلولان در نظر گرفته و به طور جد این نکته را به استانداران یادآوری کنند.

 علی‌همت محمودنژاد  ضمن ابراز امیدواری از این که وزارت کشور شرایط حضور افراد دارای معلولیت را برای حضور در پای صندوق‌های رای فراهم آورد، افزود: برای اینکه معلولان بتوانند نقش خود را در انتخابات ایفا کنند، باید مراکز و شعب اخذ رای در مکان‌هایی که دسترسی به آنها سهل الوصول است، برگزار شود.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با بیان اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از افراد دارای معلولیت شکایت‌های خود را مبنی بر عدم دسترسی به صندوق‌های رای به خاطر نامناسب بودن مکان‌های مذکور، ابراز کرده بودند، گفت: از وزارت کشور انتظار داریم که مناسب‌سازی شعب اخذ رای را به عنوان یکی از مطالبات معلولان در نظر گرفته و به طور جد این نکته را به استانداران یادآوری کنند. وی خاطرنشان کرد: کاندیداهایی که حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت را به رسمیت شناخته و در برنامه‌های تبلیغی خود به آن اشاره می‌کنند، موردنظر جامعه معلولان قرار خواهند گرفت.

محمودنژاد یادآور شد: کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر در سراسر کشور باید نیازها و مشکلات جمعیت رسمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری معلولان و جمعیت ۸ میلیونی افراد درگیر با معلولیت را به رسمیت شناخته و در برنامه‌های خود به آنها اشاره کنند. مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران بیان کرد: اینکه معلولان در تشکیل دولت‌ها و ارکان دولت حضور داشته باشند، موضوعی است که سالیان سال توسط دولتها نادیده گرفته شده و توانمندی افراد معلول با تحصیلات بسیار عالی و با دانش و تجربه در ساختار دولت نادیده گرفته شده است. وی با بیان اینکه حداقل انتظار این است تا برای افراد دارای معلولیت در سطوح میانی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها جایگاهی وجود داشته باشد، اظهار کرد: مطالبه اصلی بیشتر معلولان و خانواده‌های آنها اجرای مواد قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت است که در اجرای آن اقداماتی صورت گرفته اما انتظار افراد دارای معلولیت را برآورده نکرده، لذا اقدام لازم به عمل آید.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران تصریح کرد: در چند سال گذشته شیوع کرونا و افزایش تورم و نابرابری توزیع منابع، زندگی افراد دارای معلولیت را به شدت تحت شعاع قرار داده است. وی در این راستا از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست تا برای مستمری افراد دارای معلولیت، اشتغال، مسکن، حق بیمه‌های پایه و تکمیلی، معافیت از مالیات و عوارض‌های گوناگون، تامین وسایل توانبخشی و توجه به حقوق کودکان دارای توانایی ویژه را در برنامه‌های خود ذیل برنامه‌های رفاه اجتماعی منظور کنند و حتی در تبلیغات انتخاباتی خود این موارد را برای روشن شدن افق و تصمیم‌گیری خانواده‌ها البته به دور از هرگونه اغواگری، بیان کنند.

*۸۰ درصد مدارس استثنایی در برخی استان ها با مشارکت خیرین ساخته شده است

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی  در نشست با اعضای مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران و رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: یکی از تجربه های  موفقیت آمیز کشور  در حوزه مشارکت ها  مدرسه سازی بوده است و در حوزه استثنایی در برخی از استان ها بالای ۸۰ درصد مدارس توسط  خیرین ساخته شده است.

سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه ۶۰ پروژه توسط مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران در حال ساخت است گفت:  از این تعداد ۳ پروژه  شامل  یک مدرسه جسمی حرکتی، یک سالن چند منظوره برای دانش آموزان جسمی حرکتی  و یک مدرسه  اتیسم مربوط به آموزش و پرورش استثنایی است.
حسینی با بیان اینکه  تربیت بدنی و تجهیزات ورزشی جز ضروریات تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است، گفت: بر اساس آمایش سرزمینی دانش آموزان با نیازهای ویژه به ۱۰۵ قلم تجهیزات توانبخشی، آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی نیاز دارند  که از این تعداد ۱۸ قلم مربوط به  تجهیزات وزرشی است و در سال جاری ردیف ۵۰ میلیاردی برای تجهیزات توانبخشی دیده شده است.
معاون وزیر یکی از برنامه‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی را ساخت سالن‌های ۲۰۰ متر مربعی ورزشی درون مدرسه ای در مدارس استثنایی دانست و گفت: ده مدرسه استثنایی استان تهران زمین مورد نیاز برای ساخت این سالن‌ها را دارند که باید تلاش شود این سالن های ورزشی  با همت خیرین ایجاد شود.
وی  با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور برای رسیدن به استاندارد مطلوب مورد نیاز است اظهار کرد: ساخت این مدارس در قالب طرح از خشت تا بهشت آغاز شده است و از این تعداد ۹ مدرسه متعلق به استان تهران می‌باشد  که ۳ مدرسه در حال ساخت است و ۶ مدرسه دیگر نیاز است.
حسینی با بیان اینکه تمامی پایگاه های سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سطح کشور به اتاق آکوستیک تجهیز خواهند شد، گفت: اعتبارات اتاق آکوستیک پایگاه  های سنجش استان تهران تامین شده است و ۲ اتاق آکوستیک سنجش  در شهر تهران و ۲ اتاق آکوستیک سنجش در شهرستان های تهران ایجاد خواهد شد.

 

.......گزارش ویژه

*10 فرمان پاراتور گامی برای تسهیل گردشگری معلولان

هفته گذشته در کاخ سعدآباد مراسم رونمایی از 10 فرمان پاراتور برگزار شد که قرار است به واسطه اجرای آن شرایط گردشگری و تفریحی برای معلولان و سالمندان مرتفع گردد.

در هفته موزه و میراث فرهنگی و روز موزه و معلولیت مراسمی با حضور زینب نصیری مدیرکل سلامت معلونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، مسئولان کمیته های موزه های ایران مسئولان سازمان ها و انجمن های حوزه معلولان در قالب ششمین نشست موزه و معلولیت در محل مجموعه فرهنگی کاخ سعدآباد برگزار شد تا در این مراسم از کلیپ 10 فرمان پاراتور رونمایی شود.

در ادامه این گزارش صحبت های مدیرعامل انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارس را می خوانید.

محمد اسماعیل شیخ قرائی در گفتگو با ایران سپید در خصوص این 10 فرمان می گوید: «انجمن معلولین پارس از سال 1390 فعالیتش را آغاز کرده است و عمده فعالیتهایش به صورت تخصصی در بخش گردشگری معلولان و سالمندان است. این انجمن بخش گردشگی و اوقات فراغت را با نام پاراتور به اجتماع معرفی کرده است و به اجرای پاراتورهای مختلف در گروه های مختلف معلولیتی پرداخته است تا بتواند زیرساختهای موجود را تعریف کند همچنین  موانع و مواردی را که مربوط به  صنعت گردشگری است را بررسی، شناسایی و مطرح نماید.»

شیخ قرائی ادامه می دهد: « برای رفع موانع موجود ایده و طرح هایی را ارائه می کنیم و با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و  گردشگری همکاری موثری را داریم. این همکاری ها در زمینه های مناسب سازی اماکن فرهنگی، تفریحی، اقامتی، زیارتی و... است و به موازات این همکارای ها با شهرداری تهران در خصوص مناسب سازی  زیر ساخت های شهر تهران را برای اوقات فراغت افراد دارای معلولیت و سالمندان  مرتفع می سازیم.»

وی با اشاره روز موزه و معلولیت بیان می کند: «شش سال پیش به توصیه کمیته امور موزه های ملی ایران «ایکوم» در هفته میراث فرهنگی  و روز جهانی موزه یک روز را به نام روز موزه و معلولیت مشخص کردند. در ششمین سال این نام گذاری انجمن معلولان پارس با اجرای یک پاراتور و نشست تخصصی مشکلات و مواردی را که مرتبط با معلولان اعم از ناشنوایان، نابینایان و معلولان جسمی حرکتی و است را در این نشست تخصصی مورد بحث و بررسی قرار دادیم. افراد صاحب نظر در این حوزه با حضور در نشست توضیحات و دیدگاه های خود را مطرح کردند. »

وی با اشاره به خروجی این نشست ها طی شش سال گذشته می گوید: « در سال های اول با حضور مسئولان در این نسشت های تخصصی سعی کردیم شرایط و مشکلات معلولان برای دسترسی به موزه ها، اماکن تفریحی و گردشگری را توضیح دهیم که خوشبختانه این امر سبب شد در پنج موزه کشور استانداردهای مناسب سازی برای معلولان مورد توجه قرار بگیرد و اجرایی شود. طی بازدید از موزه های صلح و جنگ و دفاع مقدس موارد مناسب سازی اصولی ویژه معلولان را برایشان توضیح دادیم و آنها اجرایی کردند.»

از سال 97 در تلاش هستیم آموزش هایی را در زمینه گردشگری و الزامات وسایل مرتبط با آن را به صورت تخصصی برای ذینفعانی همچون لیدرتورها، متصدیان آژانسهای مسافرتی، هتلدارها و مسئولان  اقامت های گردشگری   و مسئولان آموزش دهیم تا افراد بیشتر با مشکلات و موارد مربوط به معلولان آشنا شوند و دریابند اگر در تورهای مسافرتی با فرد معلولی برخورکردند چگونه باید به او کمک کنند تا آن شهروند دارای معلولیت هم از اوقات خوشی برخوردار شود. تاکنون این آموزش ها را در شهرهای گرگان، شیراز، تهران و نمک آبرود شمال اجرا کرده و نتایج خوبی را کسب کردیم.»

مدیرعامل انجمن معلولان پارس می افزاید: «در سال جاری با ابتکاری جدید این کار را به صورت موشن گرافیک  تحت عنوان 10 فرمان پاراتور در کاخ سعدآباد به نمایش گذاشتیم. این 10 فرمان پارتور حدود 9 فرمان آن مربوط به سرپرستان خانواده که افراد دارای معلولیت و سالمند را هدایت می کنند، لیدرتورها و  مجریان پاراتورها که این افراد موظف هستند نحوی برخورد با نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی _ حرکتی و دیگر معلولیت ها را آموزش دیده و رعایت کنند همچنین نکاتی که در حین سفر و اوقات فراغت و گردشگری در خصوص این افراد وجود دارد را بشناسند و رعایت کنند. مواردی همچون نوع بیمه ها و اماکنی که باید برای  معلولان در نظر گرفته شود. فرمان 10 مربوط به خود افراد دارای معلولیت است که بتوانند گردشگری لذت بخشی را تجربه کنند.»

 

......آموزش

*تهدید چاقی در کمین سلامتی کودکان:به طور معمول بسیاری از افراد تا سن ۲۰ سالگی از وزن مناسب، تناسب اندام قابل قبول و ذخیره چربی طبیعی برخوردارند ولی روند تدریجی و گاه سریع اضافه وزن در کمین همین افراد نیز هست به طوری که زنان پس از زایمان و مردان به خاطر ورود به روند زندگی کم‌تحرک در معرض خطر چاقی قرار می‌گیرند. 

یک متخصص تغذیه گفت: مشکلات مربوط به افزایش چاقی و اضافه وزن در همه دنیا و همچنین در کودکان ایران مشهود است به طوری که در کلانشهرها و مناطق شهری دارای جمعیت بیش از ۶۰۰ هزار نفر همچون شهر مشهد، شاهد حضور چاقترین کودکان هستیم.

دکتر عبدالرضا نوروزی افزود: ۳۱ درصد کودکان مشهدی چاق و دارای اضافه وزن هستند و این روند هرساله درحال افزایش استبه طوری که پیش بینی می شود از آغاز شروع کرونا و حبس کودکان به عنوان قرنطینه در منزل این روند به بیش از ۳۵ درصد رسیده باشد.

باید در جامعه تنوع غذایی بیشتر شود زیرا استفاده بیش از حد از یک سری غذاها نسبت به سایر خوراکی‌ها به جامعه آسیب می‌زند و برای داشتن جامعه بهتر روند تغذیه باید در کشور اصلاح شود.به همین دلللیل بشقاب سلامت به عنوان راهکار جایگزین نسبت به هرم‌های غذایی گذشته تدوین شده است. این بشقاب به چهار قسمت سبزیجات، غلات، گوشت‌ها و میوه جات تقسیم می‌شود و در کنار این بشقاب سلامت، گروه لبنی هم مانند یک کاسه ماست یا دوغ نیز به آن افزوده می‌شود.

در گروه غلات استفاده از نان‌های سبوس‌دار، برنج‌های تسویه‌ نشده همچون برنج‌های قهوه‌ای مورد استفاده قرار می گیرد همچنین توصیه می‌شود میوه‌های قرمز رنگ بیشتر مصرف شوند و در گروه سبزیجات نیز محدودیت خاصی وجود ندارد.یکی از مهمترین علل چاقی در کودکان تغییر روش و سبک زندگی شامل استفاده از غذاها با کالری بالاست زیرا کودکان تنقلات را به عنوان غذاهای اصلی می‌خورند و به واسطه آن تراکم کالری در کودکان افزایش پیدا کرده است.اگر ۲۵ سال پیش متوسط تراکم و میزان کالری در یک وعده غذایی کودکان حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کالری بود اکنون این مقدار حدود ۴۶۰ کالری شده است یعنی همان غذا میل می‌شود ولی میزان انرژی و کالری بیشتری به بدن کودکان می‌رسد به عنوان نمونه در گذشته اگر یک بسته بیسکوئیت معمولی که دانش‌آموز در زنگ تفریح استفاده می‌کرد، دارای ۳۰ گرم وزن و ۱۵۰ کالری بود ولی اکنون این بسته حدود ۵۰ گرم وزن و ۲۱۰ کالری است که نشان دهنده افزایش حدود ۴۰ درصد حجم و کالری است.کاهش فعالیت بدنی کودکان، تماشای تلویزیون و شبکه‌های ۲۴ ساعته کودک و نوجوان، استفاده از بازی‌های کامپیوتری، از دیگر علل افزایش چاقی و اضافه وزن در کودکان است کودکی که بیش از ۲ ساعت جلوی کامپیوتر، تبلت و تلویزیون می‌نشیند احتمال چاقی و اضافه وزن در این کودک حدود ۶۰ درصد افزایش می‌یابد.شیوع کرونا و قرنطینه کودکان نیز باعث کاهش فعالیت‌های بدنی و به هم خوردن ساعت خواب در کودکان بالای ۹ سال شده است به طوری که خواب این افراد بعد از ساعت ۲۳ نیز یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش چاقی و اضافه وزنشان است.

پدران و مادران مهمترین افراد در شکل‌دهی الگوی مصرف غذایی نوزادان و کودکان هستند و به همین دلیل اصلاح رفتار غذایی و رعایت آن می تواند در شکل دهی جامعه ای سالم نقش‌ آفرین باشد.بی‌تحرکی زیاد کودکان، حاکم بودن زندگی ماشینی ، مصرف موادغذایی غیرمغذی، عدم مصرف میوه و سبزیجات، مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های شکردار صنعتی، حذف وعده‌های غذایی خانوادگی، غذا خوردن کودکان به تنهایی در مقابل تلویزیون، دیرخوابیدن، ترک صبحانه، نداشتن سواد تغذیه و فعالیت بدنی در کودکان از جمله علل افزایش وزن و چاقی در میان کودکان است.

پدر و مادر باید قبل از بارداری و فرزنددارشدن ابتدا تغذیه خود را اصلاح کنند زیرا برای ایجاد ذائقه صحیح معرفی غذاهای مناسب به کودک، باید در همان یک سال اول زندگی و دوران شیرخوارگی تغذیه سالم برای کودک آغاز و کودک حتما با شیر مادر تغذیه شود.توجه ویژه به حجم غذای کودک بسیار مهم است و بشقاب کودک نیز باید اندازه مشخصی داشته باشد و باید از کشیدن غذای زیاد برای کودک جلوگیری شود. همچنین بهتر است به جای استفاده از غذای آشپزخانه‌های بیرون از منزل، والدین خودشان در منزل آشپزی کنند.والدین باید الگوی فرزند خود باشند و شرایط را برای فعالیت بدنی خانوادگی در خانه فراهم کنند لذا توصیه می‌شود والدین به خواب مناسب و کافی برای کودکان در زمان مناسب توجه کنند و همچنین فرهنگ غذاخوردن دورهمی در خانواده را حفظ نمایند و این در حالی است که نشستن بیش از حد کودکان مقابل تلویزیون و استفاده بیش از حد تبلت، موبایل و کامپیوتر باعث حواس پرتی کودک و گذر ساعت می‌شود و این مساله عامل بی تحرکی در کودکان است که احتمال چاقی را افزایش می‌دهد.

توجه به شیوه فرزندپروری در والدین بسیار مهم است زیرا والدینی که تحکمی و با قدرت‌ با کودک رفتار می‌کنند یا والدینی که خیلی سهل‌گیر و منفعل هستند معمولاً کودکانشان نمی‌توانند وزنشان را کنترل کنند.افرادی که زمینه ژنتیکی اضافه وزن و چاقی دارند به دنبال استرس‌ها و تنش‌های عصبی به خوردن رو می‌آورند و توصیه می‌شود والدین با ایجاد فضایی آرام و بدون تشنج در منزل از ابتلای این کودکان به چاقی جلوگیری کنند.نقش پدربزرگ ها و مادربزرگ‌ها نیز در این امر خیلی اهمیت دارد و باید به قوانینی که در رابطه با تنظیم وزن کودک وضع می‌شود همه افراد خانواده پایبند باشند و این طور نباشد که کودک وقتی به منزل پدربزرگ و مادربزرگ می‌رود آنجا کل قوانین شکسته شود چرا که در این صورت خطر اضافه وزن و چاقی برایشان آنجا پیش می‌آید.

پنج سال پیش طرحی به نام ایران اکو در وزارت بهداشت تدوین شد که هدف آن پیشگیری و درمان اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان بود. در این طرح برنامه‌های آموزشی برای کودکان و والدین در نظر گرفته می‌شود و کودکان چاق شناسایی و توسط رابطان بهداشت به مراکز تخصصی بهداشتی برای درمان ارجاع داده می‌شوند.از ابتدای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ طرح دیگری با عنوان " کوچ" توسط آموزش و پرورش آغاز شد که در این طرح با مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گروه تغذیه، فیلم و برنامه‌های آموزشی برای آموزش و پرورش تهیه شد و آموزش و پرورش این فیلم‌ها را در برنامه شاد ارائه کرد.در بازه زمانی سه تا پنج سالگی کودکان باید سواد تغذیه و فعالیت بدنی را به آنها آموزش داد، آموزش والدین نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا والدین می توانند از حرکت کودکان به سمت چاقی پیشگیری کنند.

........ورزشی

*عملکرد مالی فدراسیون نابینایان شفاف بود

عبدالحمید احمدی در مجمع عمومی سالیانه فدراسیون نابینایان گفت: گزارش هایی که توسط حسابرس، خزانه دار و رئیس فدراسیون در مجمع عمومی ارائه شد که براساس گزارش حسابرس، امسال هم عملکرد مالی فدراسیون مطلوب بود. همان طور که در سال ۹۸ این گزارش مطلوب ارزیابی شده بود و نشان می دهد که فدراسیون از عملکرد مالی کاملا شفاف و مطلوبی برخوردار است.

وی بیان کرد: در این مجمع برنامه های عملیاتی سال ۱۴۰۰ فدراسیون نابینایان مطرح و به تصویب اعضا رسید. همچنین بخش های مختلف هیئت های استانی انتظاراتی داشتند که در مجمع مطرح و پاسخ لازم به آنها داده شد. احمدی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های فدراسیون در بعد همگانی و قهرمانی و حمایت های خوبی که از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی پارالمپیک از برنامه های فدراسیون انجام شده، این برنامه ها در سال جاری اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر اضافه کرد: امیدوارم با سهمیه هایی که ورزشکاران نابینا و کم بینا برای توکیو کسب کرده اند، نتایج خوبی را پیش رو داشته باشند و شاهد موفقیت آنها در رویداد پارالمپیک ۲۰۲۱ باشیم.

* عکس العمل روزنامه‌های انگلیسی به گواردیولا؛

 پس از شکست گواردیولا و شاگردانش در فینال CL اغلب رسانه های اروپایی روی استراتژی بیش از حد تهاجمی سرمربی سیتی تمرکز کردند.

در این میان رسانه های انگلیس و جهان در حالی که از توخل سرمربی چلسی برای رویکردش در این بازی تمجید کردند، برنامه تاکتیکی سرمربی سیتی را به شدت زیر سؤال بردند.

در ادامه، واکنش برخی روزنامه ها و رسانه های جهان به فینال اروپا را مرور می کنیم.

میرر در گزارش خود نوشته است: "باز هم گواردیولا قبل از یک بازی بزرگ با ترکیب اصلی خود همگان را شگفت زده کرد و باز هم آزمایش عجیب او به طرز خیلی خیلی وحشتناکی اشتباه پیش رفت. همه از اینکه فرناندینیو و رودری هر دو نیمکت نشین بودند به شدت تعجب کردند چرا که این به آن معنا بود که سیتی بدون هافبک نگه‌دارنده مسابقه را آغاز کرد.

اکسپرس اسپورت: آبی‌ها بار دیگر پپ را شکست دادند.

در یک بازی که با سرعت بسیار بالا انجام شد، تیم توخل یک شب تاریخی و به یادماندنی را رقم زد. برنامه گواردیولا برای بازی بدون مهاجم نتیجه نداد. استرلینگ و دی بروین توانستند با حرکات خود در جناح چپ خطراتی را ایجاد کنند اما هر بار که توپ را وارد محوطه جریمه می کردند، کسی در آنجا نبود که آن را دریافت کند.

دیلی میل: "یازده بازیکن ترکیب پپ به شکل احمقانه ای بی‌پروا انتخاب شده بود"

گواردیولا در این فصل سه بار با توماس توخل رو به رو شده است. سه بار، که دو بار آن در مسابقاتی به شدت حیاتی و حساس بوده، او از سرمربی آلمانی شکست خورده است. وقتی آنها برای نخستین بار با یکدیگر مواجه شدند، توخل شاگردی مشتاق آموختن از استاد خود بود. حالا او است که استاد است.

و فوتبال تهاجمی چیزی بود که گواردیولا را اینجا نابود کرد.

BBC: "نقشه گواردیولا شکست خورد"

"توخل پس از جدایی لمپارد، به ویژه به دلیل تصمیم عاقلانه قرار دادن آنتونیو رودیگر مبارز و جنگنده در قلب دفاع و قرار دادن کانته در خط میانی، باید بیشترین اعتبار را برای بازگرداندن خودباوری، اعتماد به نفس و سازماندهی به تیم چلسی دریافت کند. او توانست با این تصمیمات چنین تاثیر سرنوشت سازی در حد کلاس جهانی داشته باشد.

گاردین: "گواردیولا راه جدید برای باختن را کشف کرد!"

"برای مدتی به نظر می رسید که سیتی از هم پاشیده است. ناگهان در بین خطوط سیتی فضاهایی ایجاد شده بود، سه بار کانال هایی بین مدافعان سیتی باز شد که چلسی توانست از آنها عبور کند و هر سه فرصت را تیمو ورنر از دست داد. در تمام این مدت پپ در کنار خط ایستاده بود و اداهای دیوانه وار مخصوص به خود را در می آورد و به خود می پیچید و دست هایش را در آسمان تکان می داد و به چیزهایی اشاره می کرد که فقط خودش می توانست ببیند.

* پرچمدار کاروان المپیک ایران در جلسه بعدی مشخص می شود

سید رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک گفت: سهمیه‌ها تا امروز به 62 نفر رسیده است. 8 ورزشکار زن در کاروان داریم.

وی تأکید کرد: ارز مورد نیاز تامین شده است. لباس کاروان نیز انتخاب شده و در حال تولید است. زمان اعزام و بازگشت تیم‌ها مشخص شده و در حال نهایی کردن بلیط‌ها هستیم و با آژانس‌های معتبر صحبت کردیم. چون اعزام‌ها محدود است و ژاپن اعلام کرده 5 روز قبل از مسابقات پذیرش و دو روز بعد باید توکیو را ترک کنند، تعداد پروازها زیاد است.

صالحی‌امیری افزود: اسکان کادر خبری و همراهان کاروان و آی‌دی کارت‌ها قطعی شده است. اردوهای آمادگی در همه فدراسیون‌های المپیکی در حال برگزاری است. برای کمک به فدراسیون‌ها دو اقدام انجام شده است و 50 درصد بودجه فدراسیون‌ها در فروردین ماه پرداخت شده و با دعوت از دکتر نوبخت  قرار شد کمک فوق العاده و ویژه به فدراسیون‌های 15 گانه المپیک توکیو انجام شود. صالحی‌امیری گفت: برخی از رشته‌ها همچنان شانس کسب سهمیه دارند. برای خودمان رسالت پشتیبانی و حمایت حداکثری از فدراسیون‌ها در حوزه قهرمانی را داریم. سعی می‌کنیم در جلسه آتی در مورد پرچمدار تصمیم‌گیری کنیم. پیشنهاداتی مطرح شده است. رژه کاروان نداریم و هر کشور تنها 10 سهمیه دارد، حتی ممکن است به یک سهمیه برسد. لباس رژه را آماده کرده‌ایم اگر شرایط رژه فراهم شود ما مشکلی نداریم و با لباس متحدالشکل در مراسم حضور خواهیم داشت.

 

.......حوادث

*قتل همسر مقابل چشم همسایه‌ها

مرد جوان که به‌خاطر سوء ظن به‌ رفتارهای همسرش در اقدامی جنون‌ آمیز وی را از بالکن طبقه سوم به پایین انداخته بود با پای خود به اداره پلیس رفت. چند روز قبل ساکنان یک مجتمع مسکونی در شهریار در تماس با پلیس از سقوط مرگبار زن جوانی از بالکن خانه ‌اش خبر دادند. وقتی مأموران پلیس برای بررسی حادثه به محل رفتند یکی از همسایه‌ها گفت: من در خانه نشسته بودم که ناگهان صدای فریادهای زن همسایه را شنیدم.

وقتی به حیاط رفتم متوجه شدم زن جوان که ساکن طبقه سوم بود با شوهرش روی بالکن در حال دعوا هستند. زن فریاد میکشید و کمک میخواست و مرد جوان سعی داشت همسرش را به پایین پرت کند. زن از ترس دستانش را به نرده‌ها گرفته بود اما شوهرش با مشت به دستان او میکوبید و بعد هم پاهایش را گرفت و او را به داخل حیاط پرت کرد. پس از این اظهارات، کارشناسان پزشکی قانونی با مشاهده آثار چاقو روی بدن زن جوان دریافتند که وی قبل از سقوط با ضربه‌های چاقو مجروح شده بود. در حالی که دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی صادر و تحقیقات برای دستگیری شوهر مقتول آغاز شده بود، مرد جوان با پای خود به کلانتری رفت و تسلیم شد.

اعترافات قاتل

مرد ۴۰ ساله وقتی مقابل افسر پرونده نشست در بیان جزئیات ماجرا گفت: حدود ۱۰ سال پیش به واسطه خواهرم با همسرم آشنا شدم. ازدواج ما به ‌شکل سنتی انجام شد و رابطه خوبی را با هم شروع کردیم. دوره‌های نامزدی و عروسی هم طی شد و بعد‌ از حدود سه سال صاحب فرزند شدیم زندگی خوبی داشتیم اما به مرور زمان دیگر آن حس و علاقه قبل را به‌همدیگر نداشتیم. من خودم را با کار و همسرم نیز با بچه و کارهای خانه سرگرم کرده بود و زیاد با من کاری نداشت تا چند وقت پیش که متوجه رفتارهای مشکوک وی شدم. مدام با تلفن خود سرگرم بود و وقتی من میرسیدم تلفن را خاموش میکرد.

گاهی بینمان درگیری رخ میداد اما شدید نبود. تا اینکه متوجه تماسهای مشکوکش با فردی نا شناس شدم ولی همسرم انکار کرد و گفت فقط با آن فرد درد دل کرده است. با شنیدن این حرفش آنقدر عصبانی شدم که گفتم یعنی زندگی ما آنقدر نابود شده است که تو با دیگران درد دل کنی؟ وقتی بحث با همسرم بالا گرفت از ناراحتی تابلو را روی سرم کوبیدم و خودم را زدم اما ناگهان همسرم به‌ سمت اتاق خواب رفت و در کمال تعجب دیدم با چاقو دو ضربه به خودش زد به سمتش رفتم تا چاقو را از او بگیرم اما به ‌سمت بالکن رفت من سعی کردم او را نجات دهم و پایش را بگیرم اما پای خودم لیز خورد و همسرم به پایین افتاد، همسایه‌ها فریاد میزدند که کشتیش! چکار میکنی! من هم از ترس فرار کردم اما خیلی زود پشیمان شدم و به کلانتری رفتم. سرهنگ مهدی سرپناه، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی ویژه غرب تهران وقتی یکی از زوجها بیش از حد درگیر شبکه‌های اجتماعی و روابط مجازی باشد، مجبور است برخی مسائل را پنهان کند.

این مسأله موجب بروز بی ‌اعتمادی بین زوج شده و زمینه سوءظن و شک را به‌وجود آورده و در نهایت به فروپاشی روابط خانوادگی می‌انجامد. برخی زوجها از زندگی خود راضی هستند اما به‌ خاطر ماهیت فضای مجازی و اینکه این فضا فرصت تعامل با جنس مخالف را فراهم میکند، به حوزه روابط خارج از خانواده کشیده و دچار سردی عاطفی با همسر میشوند. فضای مجازی اعتماد بین زوجین را از بین میبرد و موجب برانگیختن واکنشهای اعتراضی و حتی منجر به مسائلی مانند خشونت زیاد و قتل میشود. خشم و عصبانیت از آن دسته احساسات انسانی است که در صورت کنترل نکردن میتواند بسیار مخرب باشد. احساس خشم مثل یک طوفان است و این طوفان هرچیزی را که در اطرافش باشد خراب میکند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *