شناسه خبر: 33718 منتشر شده در مورخ: 1400/3/9 ساعت: 10:01 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 9 خرداد 1400

روزنامه یکشنبه 9 خرداد 1400

29/16 درصد خانواده ها فاقد هر نوع بیمه هستند-رئیس جمهور: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل قبول نیست-تایید واکسن کرونا برای کودکان در اتحادیه اروپا-یادی از ادیب نیشابوری-کسب دو نقره در رقابت های جودوی گرندپری باکو- مرگ مرموز در درگیری زن و شوهر به‌ خاطر یک لیوان آب.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰

۱۸ شوال ۱۴۴۲

۳۰ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۱۱

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*29/16 درصد خانواده ها فاقد هر نوع بیمه هستند

*رئیس جمهور: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل قبول نیست

*تایید واکسن کرونا برای کودکان در اتحادیه اروپا

*یادی از ادیب نیشابوری

* کسب دو نقره در رقابت های جودوی گرندپری باکو

*مرگ مرموز در درگیری زن و شوهر به‌ خاطر یک لیوان آب

 

اصلاحیه:پیرو درج مطلبی مربوط به کریستوفل کشیش آلمانی در ستون شش نقطه روز پنجشنبه به اطلاع میرساند که در متن شش نقطه کریستوفل به اشتباه کشیش نابینا نام برده شده بود که این مطلب نادرست بوده و ایران سپید از این طریق از خوانندگان این رسانه عذرخواهی می کند.

......اخبار ویژه

* 29/16 درصد خانواده ها فاقد هر نوع بیمه هستند:

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها با اشاره به نتایج طرح سنجش آمادکی تحصیلی دانش آموزان پایه اول اظهار کرد: ۱۶،۲۹ درصد خانواده ها فاقد هر نوع بیمه هستند و 20.98 درصد ازدواج های کشور فامیلی است که می تواند منشا مشکلات و اختلالات ژنتیکی در دانش آموزان باشد.

سید جواد حسینی در مورد سنجش آمادگی تحصیلی پایه اول اظهار کرد: این برنامه از سال ۷۱با ۱،۵درصد پوشش آغاز شد و در سال گذشته به ۹۹درصد رسیده است. رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: پس از سرشماری های عمومی نفوس و مسکن، موثرترین و منظم ترین طرح، برنامه سنجش آمادگی تحصیلی پایه اول است که تمامی نهادهای بین المللی آن را تایید و تشویق کرده اند. وی گفت: در این ارزیابی تمامی اطلاعات دانش آموزان از قبیل قد، وزن، بیماری های جسمی یا روانی و مداخلات به هنگام انجام می شود که لزوم شروع هر نوع مداخله ای، غربالگری درست است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹، ۷۰،۱۴درصد دانش آموزان سابقه پیش دبستانی داشته اند و ۱۶،۲۹درصد خانواده های دانش آموزان هیچ گونه بیمه تامین اجتماعی نداشته اند. وی با اشاره نتایج استخراج شده طرح سنجش آمادگی تحصیلی پایه اول، گفت: اختلالات ژنتیکی بیشتر در ازدواج های فامیلی دیده می شود که 20.98درصد ازدواج های کشور به صورت خانوادگی است و ۴درصد مادران بی سوادی کامل داشتند. ۰،۳۲درصد نوآموزان کوتاه قدی شدید داشتند و ۱،۷درصد لاغری شدید، ۵،۵درصد چاقی مفرط داشتند که با نتایج با طرح کوچ هم همخوانی دارد. وی ادامه داد: ۸۶،۴۱درصد دانش آموزان واکسیناسیون کامل شده بودند و ۶،۱۳درصد نوآموزان چپ دست کامل بودند که این موضوع باید در طراحی و چیدمان کلاس ها در نظر گرفته شود.

وی در مورد طرح های تحولی سنجش آمادگی نوآموزان گفت: پیش بینی می کنیم برای امسال ۴۰۰هزار نوآموز به طرح سنجش اضافه خواهند شد و برای رعایت پروتکل های بهداشتی ۳۰۰پایگاه اضافه شده است و به ۲۵۰۰پایگاه سنجش رسیده است.حسینی با بیان ابتکاراتی که در این طرح انجام شده است، اظهار کرد: همه استان ها دارای یک پایگاه سنجش دایمی شدند و علاوه بر این زمان در سایر ایام سال هم به کار سنجش اشتغال خواهند داشت که این کار برای اولین بار انجام شد. وی گفت: تبادل اطلاعات با وزات بهداشت و بهزیستی انجام داده ایم که این کار به مداخله به هنگام کمک خواهد کرد. در هر استان ۵۰۰دانش آموز صلاحیت های حرکتی آنان در راستای شناسایی فقر حرکتی انجام خواهد شد.

*جزئیات پوشش بیمه‌ای مددجویان نهادهای حمایتی/اعلام نرخ حق‌بیمه سال ۱۴۰۰

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی جزئیات پوشش بیمه ای مددجویان نهادهای حمایتی را اعلام کرد.

مجید حسن زاده در این باره گفت: مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی در قالب بیمه حرف و مشاغل آزاد تامین اجتماعی تحت پوشش قرار دارند. در مجموع حدود ۶۷ هزار مددجو را  تحت پوشش داریم.

وی افزود: در حالت کلی بیمه حرف و مشاغل آزاد دارای سه سطح ۱۴، ۱۶ و ۲۰ درصد حق بیمه است که دو درصد هرکدام از این نرخ ها سهم دولت است. نرح حق بیمه ١٤درصد شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ حق بیمه ۱۶ درصد شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و نرخ حق بیمه ٢٠درصد  شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی است.

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه مبنای دریافت حق بیمه، حداقل دستمزد  است که برای مددجویان تحت پوشش، ۱۰ درصد حداقل دستمزد باید از محل قانون هدفمندی یارانه ها پرداخت شود گفت: در  قانون هدفمندسازی یارانه ها بر گسترش پوشش بیمه‌ای گروه‌های خاصی از جامعه که مددجویان، زنان سرپرست خانوار شهری و مربیان مهدهای کودک از جمله آنهاست، تاکید شده است. منظور از مددجویان همان افرادی هستند که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اند ولی خویش فرمایی کار می‌کنند و نهادها حمایتشان می کنند.

حسن زاده افزود: مددجویان کمیته امداد دو گروه هستند که برای یک گروه مددجویان یارانه‌ای که سهم بیمه شده است را کمیته امداد می پردازد و ۱۰ درصد حق بیمه نیز باید از محل هدفمندی یارانه‌ها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود. گروه دیگر که کل حق بیمه سهم بیمه شده و ۱۰ درصد را کمیته امداد می‌پردازد. وی با بیان اینکه درمان مددجویان برعهده سازمان بیمه سلامت و بیمه بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی شان تحت پوشش تامین اجتماعی است گفت: بهزیستی ۱۰ درصد از حق بیمه را خودش می‌پردازد و مددجو آن ۲، ۴ و ۸ درصد حق بیمه را در سطوح یاد شده پرداخت می کند.

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در ادامه نرخ حق بیمه سال ۱۴۰۰ را برای این گروه اعلام کرد و گفت: حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ معادل ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است که ۲ درصد حداقل حدود ۵۳۰۰۰ تومان، ۴ درصد حداقل حدود ۱۰۶ هزار تومان و ۸ درصد حداقل حدود ۲۱۲ هزار تومان می شود که سازمان بهزیستی و کمیته امداد طبق شرایط گفته شده پرداخت می کنند.

 

......اخبار روز

*رئیس جمهور: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل قبول نیست

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور را حدود ۶۷ درصد و قابل قبول ندانست و تاکید کرد: در جلسه امروز تصمیم گرفتیم از روز چهارشنبه سفرهای بین‌ استانی تا روز دوشنبه ممنوع شود.

در شانزدهمین ماه شیوع ویروس کرونا هستیم. ما با چهار موج ویروس کرونا روبه‌رو شدیم و آنچه شاهد هستیم روند کاهشی است؛ هم فوتی‌ها و هم ابتلاها. نسبت به هفته‌ گذشته، روند کاهشی بوده البته در مورد دو، سه استان جنوبی هشدارهایی داده شد چرا که شرایط آنها مناسب نیست

امیدواریم تا در زمان انتخابات در سراسر کشور جایی نقطه قرمز نداشته باشیم و مناطق نارنجی هم به حداقل کاهش یابد

علت اینکه وارد پیک چهارم شدیم، به خاطر جهش و موتاسیون این ویروس بود. اگر این ویروس جهش نداشت و کرونای انگلیسی از عراق وارد کشور نمی‌شد، وارد پیک چهارم نمی‌شدیم. البته در حال خروج از این پیک هستیم

رعایت پروتکل‌ها باید بالای ۸۰، ۹۰ درصد باشد که از این بیماری عبور کنیم. کرونای انگلیسی وارد کشور شد و جهشی ایجاد کرد که بسیار بد بود و مشکلات زیادی هم ایجاد کرد.

تلاش مدافعان سلامت موجب شد سریع‌تر از پیک چهارم عبور کنیم ولی موتاسیون‌های دیگری هم هستند. اخیرا نوع هندی این ویروس در برخی از مناطق مردم را مبتلا کرده است. باید تلاش کنیم این موتاسیون جدید سرایت نکند و منحصر در همان یکی، دو استان، شود و به سمت استان‌های دیگر نیاید

از مردم خواهش می‌کنیم سفرهای بین‌ استانی را انجام ندهند و تحمل کنند تا به خوبی به پایان ماه خرداد و انتخابات برسیم. در جلسه امروز تصمیم گرفتیم از روز چهارشنبه سفرهای بین‌ استانی تا روز دوشنبه ممنوع شود/ ایرنا

*کشف ۲۰۰ خزنده خطرناک از بار یک مسافر در فرودگاه امام

سخنگوی گمرک: تعداد زیادی مار، مارمولک، لاک‌پشت، عقرب و رتیل توسط کارکنان گمرک فرودگاه امام (ره) از چمدان مسافری که از تایلند و از مسیر امارات وارد شده بود کشف شد.

محموله غیرقانونی خزندگان با مسئولیت و تعهد مسافر مذکور و تا بازگرداندن به مبدا در انبارهای گمرک نگهداری می شوند و حق ورود به کشور را نخواهند داشت.

*جریمه یک میلیون تومانی برای مسافران خرداد؛

رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

 از ۱۲ ظهر چهارشنبه ۱۲ خرداد تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خرداد سفر استانی ممنوع است.

* اثربخشی ۹۷ درصدی واکسن چینی در کاهش مرگ و میر کرونا

نتایج یک مطالعه تازه در اروگوئه حاکی از آن است که واکسن کروناویروس کروناواک می تواند خطر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را تا ۹۷ درصد کاهش دهد.

*«مرتضی حیدری» مجری مناظره‌های انتخاباتی شد

«قاضی‌زاده هاشمی» عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از انتخاب «مرتضی حیدری» به عنوان مجری مناظره‌های انتخاباتی خبر داد.

* مازندران در تعطیلات نیمه خرداد ورود ممنوع شد

سرهنگ عبادی سرپرست پلیس راه مازندران:

طبق دستور ستاد ملی کرونا سفر به مازندران و ابلاغ پلیس راهور ناجا سفر به مازندران از ساعت ۱۲ روز سه شنبه ۱۱ خرداد تا ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۷ خردادماه برای خودرو‌های غیر بومی ممنوع است.

خروج پلاک‌های بومی مازندران هم به استان‌های دیگر به استثنای رانندگانی که مجوز‌های قانونی از فرمانداری‌ها و پلیس راهور دارند، ممنوع خواهد بود.

 

.......سلامت و بهداشت

*تایید واکسن کرونا برای کودکان در اتحادیه اروپا: آژانس دارویی اتحادیه اروپا (EMA) اعلام کرد: تزریق واکسن کروناویروس فایزر برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله مورد تایید است.

به نقل از ایسنا، این اولین واکسن تایید شده کروناویروس برای این گروه سنی در اتحادیه اروپاست.

اکنون هر یک از کشورهای عضو این اتحادیه باید تصمیم بگیرند که آیا تزریق این واکسن برای کودکان مناسب است یا خیر. در آلمان به تزریق این واکسن برای کودکان چراغ سبز نشان داده شده است.

پیشتر ایالات متحده و کانادا تزریق واکسن فایزر را برای نوجوانان تایید کرده بودند.

رئیس استراتژی واکسن آژانس دارویی اتحادیه اروپا گفته است که کودکان گروه سنی ۱۲ تا ۱۵ سال به تزریق دو دُز از واکسن با فاصله حداقل سه هفته ای نیاز دارند.

این خبر درحالی منتشر شده که اخیرا سازمان جهانی بهداشت (WHO) به کشورها تاکید کرده است افراد آسیب پذیر و در معرض خطر قبل از کودکان در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار گیرند.

سازمان جهانی بهداشت در این بیانیه از دولتها خواست تا از واکسیناسیون کودکان در برابر بیماری کووید-۱۹ پیش از تزریق واکسن به افراد مسن و در معرض خطر خودداری کنند.

این درخواست سازمان جهانی بهداشت پس از آن مطرح شد که کانادا تزریق واکسن فایزر به کودکان را تایید کرد و سایر کشورهای ثروتمند نیز قرار است این روند را دنبال کنند.

پای کرونای آفریقایی به جنوب فارس باز شد: دانشکده‌های علوم پزشکی لارستان و گراش در جنوب فارس اعلام کردند که ۲ فرد مبتلا به کرونای قطعی آفریقایی تاکنون در این دو شهرستان شناسایی شده و این افراد هم اینک در قرنطینه کامل هستند.

به نقل از ایرنا، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: فرد شناسایی شده مبتلا به کرونای آفریقایی از طریق مرز هوایی ، از امارات وارد شیراز شده بود که پس از انجام تست در فرودگاه، نتیجه  ابتلا به این ویروس جهش یافته مثبت اعلام شد.

علیرضا مساح بیان کرد: هم اینک این فرد در قرنطینه کامل خانگی است و مشکلی از نظر بروز علائم ندارد و کارشناسان بهداشتی به طور دائم پیگیر وضعیت این فرد هستند.

او از مردم خواست که با توجه به افزایش تعداد بستری ها در روزهای اخیر و همچنین شناسایی موارد کرونای جهش یافته آفریقایی و وضعیت شکننده ای که در استان های همجوار وجود دارد همچنان از تجمع های غیرضرور پرهیز و پروتکل های بهداشتی را به طور جد رعایت کنند.

وحید یگانه معاون بهداشتی دانشکده علم پزشکی لارستان نیز  گفت:‌فرد مبتلا در این شهرستان یک خانم ۶۱ ساله ساکن یکی از روستاهای لارستان است که با سابقه بیماری دیابت و علائم سردرد و سرفه به واحد واگیر معاونت بهداشتی مراجعه کرد که آزمایش پی سی آر از فرد مبتلا انجام گرفت و به آزمایشگاه مرجع شیراز ارسال شد.

زنگ خطر شیوع ویروس هندی کرونا در ایران: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: روند کرونا در کشور نزولی است اما ۱۳ شهر جنوبی و شرقی قرمز هستند. خطر گسترش ویروس هندی از این شهرها جدی است و هر گونه غفلت و سهل انگاری، افزایش مسافرت ها و تجمع در اتاق های در بسته کولردار در فصل گرما، آتش کرونا را دوباره شعله ور می کند.

به نقل از ایرنا، ، علیرضا رئیسی افزود:  تردد بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه (۱۲ خرداد) تا ۱۲ ظهر دوشنبه (۱۷خرداد) ممنوع است. این مصوبه در سراسر کشور اجرا می شود و ربطی به رنگ بندی شهرها ندارد و برای متخلفان نیز جرایمی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در انگلیس که با حجم بالای واکسیناسیون تا حدی اپیدمی کرونا کنترل شده است، با وجود شیوع بیشتر ویروس جهش یافته انگلیسی میزان مرگ و میر بالا نرفته است و این خبر خوب و امید بخشی است که نشان می دهد، واکسیناسیون بر ویروس جهش یافته هندی موثر است.

وی ادامه داد: در برخی استانها به خصوص استان های جنوب و جنوب شرقی مواردی از افزایش بیماری در برخی شهرها مشاهده شده است که نشان می دهد باید در این مناطق منتظر افزایش بیماری باشیم  قوی تر عمل کنیم و اگر کوچکترین غفلتی صورت بگیرد، نوع ویروس جدید که ویروس هندی است می تواند شهرهای بیشتری را درگیر کند و این زنگ خطر و هشداری برای کل کشور است.اکنون استانهای بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و حتی کرمانشاه در برخی شهرهایشان با افزایش موارد ابتلا مواجه هستند و باید هوشیار باشند.

وی افزود: شهرهای دیر و کنگان در بوشهر، چابهار در سیستان و بلوچستان، جیرفت، سیرجان، شهر بابک در استان کرمان، سر پل ذهاب در استان کرمانشاه، بندرعباس، جاسک، بندر خمیر، رودان، قشم و میناب در استان هرمزگان ۱۳ شهری هستند که وضعیت آنها از نارنجی فراتر رفته و به قرمز تبدیل شده است.

رئیسی گفت: افراد گروه بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال و بالای ۷۰ سال یا واکسیناسیون آنها تمام شده یا در حال انجام است.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان خرداد واکسیناسیون افراد سالمند تمام شود و از تیر ماه واکسیناسیون بیماران خاص مانند بیماران دیالیزی، افراد مبتلا به سرطان، هموفیلی ها، بیماران تالاسمی و پیوند عضو را واکسن بزنیم. با واکسینه کردن این افراد تا حدی اطمینان حاصل می شود چون این افراد بیشتر در معرض خطر هستند.

وی افزود: از همه افراد بالای ۷۰ سال که تاکنون برای واکسیناسیون با آنان تماس گرفته نشده، می خواهیم در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند تا با دریافت پیامک نوبت بگیرند و در همان زمانی که در پیامک اعلام شده برای واکسیناسیون مراجعه کنند. بدون نوبت مراجعه نکنند تا باعث تجمع و صف نشود و سلامت افراد به خطر نیفتد.

 

.........دریافت

*یادی از ادیب نیشابوری

ششم خرداد، مصادف با درگذشت عبد الجواد، ادیب نیشابوری (ادیب اول)، شاعر و ادیب شهیر دوره ی قاجار است.

ادیب نیشابوری در شعر، سبکی مستقل داشته؛ گرچه در جوانی پیرو سبک قاآنی بوده، اما به مرور از فضای شعری قاآنی فاصله گرفت و سبک خود را بنیان نهاد.

در ادامه، مختصری از سرگذشت او را می خوانیم:

«او در روستای بجن‌گرد (بیژن‌گرد) از بلوک درب قاضی از توابع نیشابور زاده شد. ولادت او را در ۱۲۸۴ قمری و ۱۲۸۰ قمری نوشته‌اند، اما چنان‌چه او خود گفته، سال تولدش ۱۲۸۱ قمری بوده است.

پدرش، کشاورزی تنگدست بود. در ۴ سالگی به بیماری آبله مبتلا شده و بینایی یک چشم خود را از دست داد و برای چشم دیگر وی نیز بینایی اندکی ماند، از این رو، پدرش او را به مکتب نمی‌فرستاد. اما عبدالجواد با نمایاندن حافظه قوی و استعداد خود به پدر، او را بر آن داشت که فرزند را به مکتب بسپارد.

ادیب نیشابوری پیش از فراگیری خواندن و نوشتن و آموختن مقدمات زبان عربی در زادگاه خود، رهسپار نیشابور شد و در مدرسه ی گلشن دروس مقدماتی عربی را ادامه داد و منطق را فراگرفت. سپس برای تکمیل آموخته‌های خویش در حدود سال ۱۲۹۷ق به مشهد رفت و در مدارس خیرات خان، فاضل خان و نواب مسکن گزید.

ادیب در مشهد، برخی از متون عربی مانند شرح قطر الندی اثر ابن هشام، شرح سیوطی بر الفیه ابن مالک و شرح جامی بر کافیه ابن حاجب را نزد چند تن از استادان آموخت، اما پس از آن دیگر نزد استادی نرفت و سطوح عالی ادبیات عرب و کتاب‌هایی چون مغنی اللبیب ابن هشام، مطول تفتازانی، مقامات بدیعی و مقامات حریری را با مطالعه و ممارست خویش فرا می‌گرفت و در همان حال سطوح پایین‌تر را درس می‌داد. ادیب پیش از مرگ پدر سفری به نیشابور کرد و در حدود سال ۱۳۱۰ق به مشهد بازگشت و تا پایان عمر در مدرسه نواب اقامت گزید و تدریس جدی او از همین سال آغاز شد.

ادیب در دو سطح متوسط و عالی تدریس می‌کرد. در سطح متوسط برای عموم طلاب بیشتر شرح نظّام بر الشافیه ابن حاجب، مغنی و مطول می‌گفت و برای شاگردان خصوصی، سطح عالی ادبیات عرب را از متن‌هایی چون مقامات بدیعی و مقامات حریری و معلقات سبع، حماسه ابوتمام و مجموعه‌ای در باب عروض که خود گرد آورده بود، درس می‌داد و گاه منظومه ملا هادی سبزواری در فلسفه و منطق را نیز تدریس می‌کرد.

تسلط و مهارت ادیب در فنون ادبی و محفوظات نظم و نثر عربی و پارسی او، شگفتی همگان را برمی‌انگیخت. ادیب در علوم عقلی و نقلی چون فلسفه، نجوم، ریاضیات، طب، موسیقی نظری، فقه، اصول، رجال و تاریخ دستی داشت. شیوه تدریس او خطابی بود و شاگرد اجازه بحث و پرسش نداشت. وی بر آن بود که با این روش درس را به گونه‌ای تقریر کند که هیچ اشکالی حتی برای شاگردی با پایین‌ترین سطح استعداد، بر جای نماند.

ادیب به لفظ قلم سخن می‌گفت و به یاری حافظه نیرومند، تمامی دانسته‌های خویش را به طوری منسجم به شاگردان القا می‌کرد و همین امر حلقه‌های درس او را چنان جذاب و شیرین ساخته بود که گاه بیش از ۳۰۰ طالب علم در آن حضور می‌یافتند. از این رو، وی بیش از شاعری ارزشمند، مدرسی توانا بود و در مکتب او ادبا و فضلای بسیاری پرورش یافتند و نخستین دانشکده ادبیات در ایران، به دست دانش‌آموختگان مکتب او تأسیس شد. از دانش‌آموختگان مکتب وی می‌توان به این اسامی اشاره کرد:

1. ملک الشعرای بهار

2. بدیع الزمان فروزانفر

3. محمد علی مدرس افغانی

4. محمد تقی مدرس رضوی

5. محمد پروین گنابادی

6. سید عبد العلی سبزواری

7. ادیب طوسی

8. سید محمد باقر عربشاهی سبزواری

9. محمود فرخ

10. مجد العلای بوستان

ادیب تأثیری شگرف بر هر یک از اینان نهاد و متقابلاً از فضایل و کمالات ایشان تأثیر پذیرفت. به گفته پروین گنابادی، هنگامی که قصیده دماوند بهار به چاپ رسید، ادیب با آنکه اندک‌رنجشی از ملک‌الشعرا در دل داشت، از خواندن سروده او بسیار به وجد آمد و بهار را استاد شاعران ایران خواند.

ادیب در ۳۵ سالگی شیفته یکی از شاگردان خود شد و مرگ نابهنگام آن شاگرد تأثیر شگرفی در زندگی ادیب گذارد و او به یاد «حبیب» شعرهایی سرود.

ادیب با آنکه تنگدست بود، همگان از مناعت طبع و عزت نفس او یاد می‌کرده‌اند. وی به مستمری سالانه مدرسه نواب و عایدی اندکی که از ملک ارثی به او می‌رسید، بسنده می‌کرد و دعوت هیچ یک از ثروتمندان و خان‌های خراسان را نمی‌پذیرفت و در اواخر عمر از بزرگان جز صیدعلی خان با کسی مراوده نداشت و در برابر صاحب‌منصبان سر تعظیم فرود نمی‌آورد و کسی را مدح نمی‌کرد. با این حال او در مراسم افتتاح مجلس شورای ملی، قصیده‌ای در ستایش مظفرالدین شاه خوانده است.

پیشنهاد ریاست انجمن ادبی خراسان را نیز با سخنانی گزنده و تند رد کرد و به گفته ادیب طوسی حتی پیشنهاد مدرسی آستان قدس رضوی را که مستمری قابل توجهی داشت، نپذیرفت. زندگی او در درس و بحث خلاصه می‌شد. تنها یک بار در اواخر عمر به زادگاهش و کاشمر و مَحوَلات (از بخش‌های تربت حیدریه) سفر کرد. تنها تفریح او گردش در باغ‌های مشهد بود که آن هم به بحث‌های ادبی می‌گذشت و گاه در پایان هفته به منزل دوستانش از جمله ایرج میرزا و میرزا قهرمان (شکسته) می‌رفت.

ادیب به هنگام تحصیل در نیشابور با دیوان قاآنی آشنا شد. از این رو در آغاز به سبک وی اشعاری می‌سرود و گاه شعرهای او را تضمین می‌کرد، اما پس از ورود به مشهد و دیدار با صیدعلی خان درگزی و به اشارت وی، به سبک خراسانی روی آورد و با آثار شاعرانی چون فردوسی، فرخی سیستانی، منوچهری، عسجدی، و مسعود سعد سلمان آشنا شد و پس از آن، اشعار قاآنی در نظر او سست می‌نمود. پیوند و ارادت ادیب به صیدعلی خان تا قتل او در ۱۳۳۶ق پایدار بود و این دو به استقبال یکدیگر شعرها سرودند.

سروده‌های ادیب را می‌توان به ۳ دسته تقسیم کرد:

1. اشعاری که در جوانی به پیروی از قاآنی سروده است که بعدها آنها را نمی‌پسندید.

2. اشعاری که به تشویق صیدعلی خان پس از آشنایی با شعرای سبک خراسانی سرود. این شعرها به سبب برخورداری از واژگانی غنی بسیار استادانه دانسته شده است.

3. اشعار عرفانی و صوفیانه‌ای که به سبک صفای اصفهانی سروده، و گویا خود نوع اخیر را بیشتر می‌پسندیده است.

ادیب در اشعار صوفیانه خود توانست مضامین عرفانی ابن عربی و اصطلاحات وحدت وجودی فیض اقدس، کمون ذات، واهب صور و... را در قالب وزن‌های خوش‌آهنگ بیان کند و زبان عرفان و تصوف را با سبک خراسانی به خوبی درآمیزد. افزون بر این، شطحیات را نیز در قالب اینگونه اشعار گنجانده است. اگرچه برخی او را واقعا صوفی‌مسلک دانسته‌اند، برخی دیگر برآنند که او تنها به یاری حافظه نیرومند و ذوق شعری، در این وادی طبع‌آزمایی کرده است.

ادیب با به کار بردن تعبیرهایی چون «ادیب الکل»، «ادیب فحل خراسان»، «سخنور طوس» و مانند آنها، گاه به خودستایی پرداخته و در سخن‌سرایی نیز خود را پس از سعدی بی‌همتا دانسته است.

از ادیب به سبب ضعف بینایی آثار اندکی بر جای مانده است.

1. بخشی از ابتدای شرح معلقات سبع

2. چند بخش در تلخیص شرح خطیب تبریزی بر حماسه ابوتمام

3. رساله‌ای در جمع مابین عروض فارسی و عربی

4. برخی از تقریرات او مانند «تاریخچه گرگان» نخستین بار در نشریه دبستان، و نیز نکاتی درباره شعر و شاعری در دانشوران خراسان به چاپ رسیده است.

5. دیوان: هر چند دیوان کامل اشعار او در دست نیست، اما چند نفر به جمع‌آوری اشعار او اقدام کرده‌اند.

1. دیوان جمع‌آوری شده توسط اشراق: شاگرد وی اشراق، دیوان استاد را با بالغ بر ۶ هزار بیت از اشعار پارسی گرد‌ آورد که مفقود است. طبسی به جز اشعار پراکنده، از ۳ هزار بیت شعر ادیب یاد کرده که هیچ‌گاه به چاپ نرسید.

2. لآلی مکنون: عباس زرین‌قلم خراسانی بخشی از اشعار ادیب را با عنوانی لآلی مکنون در ۱۳۳۳ش در مشهد منتشر ساخت که حدود هزار بیت از اشعار پارسی ادیب را دربرمی‌گیرد و از اشعار عربی تنها دو بیت در پایان این مجموعه آمده است. مرزآبادی در رساله دکتری خود به تصحیح اشعار لآلی مکنون دست یازیده، و ۶۱ بیت فارسی و ۹ بیت عربی به آن افزوده است. نقل قول‌های شفاهی مؤلف از شاگردان ادیب که در منابع دیگر یافت نمی‌شود، بر ارزش رساله می‌افزاید. آخرین تصحیح انتقادی از دیوان همراه با زندگی‌نامه ادیب به کوشش جلالی پندری به چاپ رسیده است. مؤلف با کاوش فراوان در مآخذ توانسته است ابیات دیوان را به ۱۱۸۹ بیت برساند.

ادیب در ۱۵ ذی‌القعده ۱۳۴۴ق برابر با ۶ خرداد ۱۳۰۴ق درگذشت و در یکی از رواق‌های حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد. در مجلس بزرگداشت وی که در انجمن ادبی خراسان برپا شد، دوستان و شاگردان او خطابه‌ها و مرثیه‌ها سرودند.

یک نمونه از اشعار ادیب نیشابوری:

خدا مرا به فراق تو مبتلا نکند،

نصیب دشمن ما را نصیب ما نکند؛

من و ز کوی تو رفتن؟ زهی خیال محال!

که دام زلف تو هرگز مرا رها نکند؛

خدای را ز تو بر من عنایتی ست بزرگ،

اگر فسون رقیب از منت جدا نکند؛

چگونه ماه فلک دانمت که ماه فلک،

به دست، جام نگیرد به بزم،جا نکند؛

من از جفات نترسم ولی از آن ترسم،

که عمر من به جفات اینقدر وفا نکند؛

چه داند آنکه شب ما چگونه میگذرد؟

کسی که دست در آن طرّه ی دوتا نکند؛

حبیب، خواری من خواست بر مراد رقیب،

خدا مراد دل هرکسی روا نکند؛

ز جور دوست ننالم مگر به حضرت دوست،

غریق لطف خدا یاد ناخدا نکند؛

"ادیب" اینهمه دلگرم سوز آه مباش،

که سوز آه تو تأثیر در قضا نکند.

 

...‌‌‌.....ورزشی

*کسب دو نقره در رقابت های جودوی گرندپری باکو

وحید نوری و محمدرضا خیرالله زاده دو نماینده ‌کشورمان در مسابقات گرند پری جودوی نابینایان و کم بینایان باکو به مدال نقره دست پیدا کردند‌.

وحید نوری در وزن ۹۰ کیلوگرم که با ۳ برد پیاپی مقابل نمایندگان گرجستان، ازبکستان و قزاقستان به فینال راه یافته بود، در مسابقه نهایی رو در روی "الکساندر نازارنکو" جودوکار مطرح اوکراین و نفر اول رنکینگ جهانی قرار گرفت و در یک مصاف پایاپای و نزدیک و فقط با یک امتیاز مغلوب حریف خود شد و به نشان نقره دست یافت.

اما محمدرضا خیرالله زاده دیگر جودوکار کشورمان در وزن به اضافه ۱۰۰ کیلوگرم که با یک قرعه استراحت و دو برد برابر نمایندگان یونان و برزیل فینالیست شده بود، در دیدار نهایی با "شیرین شاریپوف" جودوکار ازبکستان مبارزه نفس گیر و تنگاتنگی داشت و تنها با اختلاف یک پوئن نتیجه را واگذار کرد و به مدال نقره رسید.

گفتنی است: با نتایج حاصل شده هردو جودوکار کشورمان رنکینگ خود را حفظ کردند. وحید نوری رنکینگ دو جهان و محمدرضا خیرالله زاده رنک نخست دنیا را به خود اختصاص داده اند.

*رفیعی به عنوان سرپرست کمیته آموزش فدراسیون نابینایان منصوب شد

محمدرضا مظلومی طی حکمی «دکتر محمد مهدی رفیعی» را به عنوان سرپرست کمیته آموزش منصوب کرد. در حکم محمد رضا مظلومی خطاب به رفیعی آمده است: با عنایت به تخصص، تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالی ، به موجب این ابلاغ به سمت سرپرست آموزش منصوب می‌شوید. امید است با تلاش مستمر جنابعالی و دیگر همکاران، در راستای مسئولیت این فدراسیون ، شاهد ارتقا بیش از پیش آموزش فدراسیون نابینایان باشیم.

رفیعی دارای دکترای فیزیولوژی ورزش از دانشگاه تهران است. از سوابق وی می‌توان سابقه مربیگری بدنسازی تیم های ملی بیسبال، تیم ملی فوتبال نابینایان، تیم ملی هندبال در رده سنی نوجوانان، مربی بدنساز تیم آلمینیوم سازی اراک در لیگ یک، مربی بدنساز تیم چوکای تالش در لیگ یک، رئیس هیئت نابینایان استان مرکزی، مدرس آمادگی جسمانی، طراحی تمرینی و تغذیه اشاره کرد.

 

.......حوادث

*مرگ مرموز در درگیری زن و شوهر به‌ خاطر یک لیوان آب/ آیا شوهر رویا بیمار روانی بود؟

یک سال قبل جسد بی ‌جان مرد جوانی به نام پویا در خانه‌ اش پیدا شد. پویا و همسرش به نام رؤیا هر دو به‌ شدت مجروح شده بودند اما رؤیا هنوز زنده بود. با انتقال جسد پویا به سردخانه و جسم نیمه‌ جان رؤیا به بیمارستان بررسی‌های مأموران در این خصوص آغاز شد تا معلوم شود چه اتفاقی برای این زوج افتاده است. پلیس فهمید این زوج دختری به نام گندم دارند که در زمان درگیری در خانه حضور داشت. این دختر کوچک نتوانست توضیحات زیادی به مأموران بدهد، زیرا از واقعه رخ‌ داده به ‌شدت شوکه شده بود.

رؤیا بعد از به‌ هوش‌آمدن به مأموران گفت در پی یک درگیری با شوهرش زخمی شده و پویا نیز در همان درگیری جانش را از دست داده است. این زن گفت: همسرم در درگیری خانوادگی قصد کشتن من را داشت که پس از زخمی‌کردن من با ضربات چاقو خودزنی کرد. خانواده پویا این ادعا را رد کردند و مدعی شدند رؤیا شوهرش را کشته است. با این ادعا تحقیقات پلیس وارد مرحله تازه‌ای شد.

زن جوان پس از بهبودی نسبی گفت: همسرم سال‌ها بود از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برد و به‌ همین‌ خاطر همیشه با هم اختلاف داشتیم. ما صاحب یک دختر شده بودیم، اما همسرم بد اخلاقتر شده بود. آن شب دخترم از من خواست تا یک لیوان آب به او بدهم. وقتی میخواستم لیوان‌ آب را به دخترم بدهم، همسرم به من اعتراض کرد و گفت باید لیوان آب را به او بدهم. من به او گفتم صبر کند تا دخترم گندم آب بخورد، اما او شروع به داد و فریاد کرد و گفت من همیشه دخترم را به او ترجیح داده‌ ام. جواب دادم بچه  در اولویت است و او اگر خیلی تشنه است خودش از یخچال آب بردارد. همین موضوع باعث درگیری ما شد.

همسرم به آشپزخانه رفت و چاقو کشید. من چاقو را به ‌زور از دستش گرفتم، اما بار دیگر به آشپزخانه رفت و حتی سه مرتبه چاقو برداشت. من هر بار به‌زور چاقو را از او گرفتم. اما او چند ضربه چاقو به من زد که بیهوش شدم و وقتی در بیمارستان به‌ هوش آمدم متوجه شدم همسرم به‌ خاطر چاقوخوردگی جان سپرده است. این زن ادعا کرد همسرش سابقه خود کشی و خود زنی داشته و به‌همین‌خاطر به زندگی‌ اش پایان داده است. وقتی پزشکی قانونی در گزارشی اعلام کرد بعضی از ضربه‌ های وارد شده به مرد جوان ناشی از خود زنی بوده است، فرضیه خودکشی قوت گرفت، اما بار دیگر خانواده پویا اعلام کردند عروسشان به‌ خاطر اختلافهای زیاد با پسرشان او را کشته  و با دروغ ‌گویی قصد دارد پلیس را گمراه کند. در ادامه تحقیقات پلیس به بازجویی از اعضای خانواده پویا و رؤیا پرداخت.

خواهر رؤیا گفت: شوهرخواهرم مهندس و نخبه بود، او همیشه دچار توهم بود. او فرمول جدیدی کشف کرده بود و فکر میکرد خواهرم آن فرمول را به رئیس پویا داده است. میگفت بی ‌محلی رئیسش به او به خاطر این است که رؤیا فرمول را به او داده است. اما خواهرم اصلا رئیس پویا را نمیشناخت و تا به حال او را ندیده بود. این زن در ادامه اظهاراتش گفت: آنها یک‌ بار وقتی که گندم دو ساله بود، از هم جدا شدند و دادگاه حکم داد که گندم پیش مادرش بماند. اما بعد از مدتی پویا چند واسطه فرستاد که رؤیا به خانه برگردد و گفت دیگر او را اذیت نمیکند، با این حال بعد از رجوع باز هم با یکدیگر درگیری‌هایی داشتند. از طرفی رؤیا میگفت گندم به پدرش وابسته است و به‌همین ‌دلیل او نمیتواند از شوهرش جدا شود.

در ادامه تحقیقات پلیس چند نامه دست ‌نویس از پویا را کشف کرد که متعلق به چندین سال قبل بود. در نامه‌ها پویا از همسرش خداحافظی کرده و نوشته بود قصد خودکشی دارد. در نهایت پرونده مرگ مرموز مهندس جوان با صدور کیفرخواست برای همسر او به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا به آن رسیدگی شود. این در حالی است که خانواده پویا برای عروسشان اشد مجازات خواسته ‌اند.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *