شناسه خبر: 33714 منتشر شده در مورخ: 1400/3/8 ساعت: 11:31 گروه: اجتماعی  
کدام خانواده‌ها در اولویت فرزندخواندگی هستند؟
مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور:

کدام خانواده‌ها در اولویت فرزندخواندگی هستند؟

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق قانون خانواده‌هایی که بدون فرزند هستند اولویت یک فرزندپذیری، زنان مجرد اولویت دو و خانواده‌های دارای فرزند اولویت سه را در واگذاری فرزندخوانده دارند و این در مورد ایرانی‌های داخل و خارج کشور یکسان است و براساس نوبت این اتفاق می‌افتد و هیچ کدام برتری به یکدیگر ندارند.

به گزارش ایران سپید از سازمان بهزیستی سعید بابایی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۸ هزار کودک و نوجوان به عنوان کودکان فاقد سرپرست موثر تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند که این حمایت با کمک مشارکت‌های خیران و همراهان حوزه اجتماعی سازمان در مراکز صورت می‌گیرد. وی افزود: از این تعداد، حدود ۱۸ هزار کودک و نوجوان در خانواده‌ها تحت پوشش هستند و حدود ۱۰ هزار نفر در مراکز شبه خانواده بهزیستی شامل؛ شیرخوارگاه‌ها، خانه نوباوگان ۳ تا ۶ سال، خانه‌های کودکان ۷ تا ۱۲ سال و خانه‌های نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال تحت حمایت هستند. مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: در حدود ۲۰ سال پیش خدمات بهزیستی صرفا بحث نگهداری کودکان بود، اما اکنون تنها به نگهداری فکر نمی‌کنیم و انواع و اقسام فعالیت‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی برای کودکان را پیگیری می‌کنیم.

بابایی ادامه داد: کودکانی نیز که تحت حمایت در خانواده‌ها هستند وضعیت آنان توسط کلینیک‌های مددکاری رصد شده و حمایت‌های مالی به این خانواده‌ها نیز صورت می‌گیرد. وی افزود: طبق قانون خانواده‌هایی که بدون فرزند هستند اولویت یک فرزندپذیری، زنان مجرد اولویت دو و خانواده‌های دارای فرزند اولویت سه را در واگذاری فرزندخوانده دارند و این در مورد ایرانی‌های داخل و خارج کشور یکسان است و براساس نوبت این اتفاق می‌افتد و هیچ کدام برتری به یکدیگر ندارند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه خانواده‌های متقاضی فرزند باید شایستگی‌های لازم را داشته باشند، تصریح کرد: باید مطمئن شویم این فرزندان در خانواده مطمئنی ساکن خواهند شد. بابایی اظهار کرد: با توجه به اینکه فرزندانی به فرزندخواندگی می‌روند، طبق قانون از ارث سهمی نمی‌برند به همین علت به نام کردن املاکی به نام این کودکان و بیمه کردن آنان جزء مواردی است که قانون گذار درنظر گرفته تا در مواقع بحرانی این کودکان بتوانند از حقوق خود برخوردار شوند که این بستگی به شرایط خانواده متقاضی دارد.

وی افزود: نیاز داریم حمایت‌هایی صورت گیرد و فرهنگ فرزندخواندگی کودکان با شرایط ویژه، دارای معلولیت و بیماری خاص از سوی رسانه‌ها کسترش پیدا کند. مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند در این فرهنگسازی یاریگر ما باشند، تصریح کرد: اکثریت خانواده‌ها منتقاضی فرزندان سالم هستند، اما خانواده‌هایی که بتوانند کودکان دارای نیازهای ویژه را به فرزندخواندگی ببرند در صف فزرندخواندگی نمی‌مانند و در خواستشان به سرعت مورد بررسی قرار می‌گیرد. بابایی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۵ هزار درخواست در سامانه ملی فرزندخواندگی ثبت شده است، اظهار کرد: استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های پهناور کشور است که مراکز شبه خانواده در ۱۰ شهر آن گسترده است.

وی با اشاره به گستردگی مساحت خراسان جنوبی و فعالیت خوب بهزیستی در تمامی شهرستان‌های این استان، خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی ۲۲ مرکز، امر نگهداری از بیش از ۲۰۰ کودک و نوجوان را برعهده دارند که این کار با کمک مؤسسات و خیریه‌ها انجام می‌شود. مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور طی سفر به خراسان جنوبی از ۲۲ مرکز و یک شیرخوارگاه در خراسان جنوبی در ۹ شهرستان و نمایندگی بهزیستی بازدید کرد. ۲۱ مرکز نگهداری کودکان و نوجوانان و با طی ۱۷۰۰ کیلومتر مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *