شناسه خبر: 33706 منتشر شده در مورخ: 1400/3/8 ساعت: 10:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 8 خرداد 1400

روزنامه شنبه 8 خرداد 1400

عناوین امروز: نکاتی درباره مهارتهای مصاحبه استخدامی-انتشار نسخه ویژه نابینایان «فارست گامپ» با صدای محمد بحرانی-در انتخاب رشته به علاقه خود توجه کنید-مینیویژن، یک گوشی غیر هوشمند اما گویا-نکاتی در مورد آراستگی ویژه بانوان- مروری بر آداب ‌و‌رسوم عجیب ‌و‌غریب بعضی کشور‌ها.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰

۱۷ شوال ۱۴۴۲

۲۹ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۱۰

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*نکاتی درباره مهارتهای مصاحبه استخدامی

*انتشار نسخه ویژه نابینایان «فارست گامپ» با صدای محمد بحرانی

*در انتخاب رشته به علاقه خود توجه کنید

 *مینیویژن، یک گوشی غیر هوشمند اما گویا

*نکاتی در مورد آراستگی ویژه بانوان

*مروری بر آداب ‌و‌رسوم عجیب ‌و‌غریب بعضی کشور‌ها

......سخن هفته

*نکاتی درباره مهارتهای مصاحبه استخدامی

سخن هفته این بار را با تسلیت عمیق در خصوص درگذشت همکار قدیمی تحریریه ایران سپید سرکار خانم لاله عرب زاده آغاز می کنم که به راستی دل همه ما را سوزاند. خانمی بسیار شایسته، فعال در همه عرصه ها و بی حاشیه و بسیار مؤثر در هر محل کار و فعالیتی که حضور داشته است عمیقاً این امر را تسلیت می گوییم و آرزوی شادی ابدی روحش را داریم و به خانواده این عزیز تسلیت می گوییم درگذشت این عزیز مشترک همه مان را.

سخن هفته این بار با توجه به فعال شدن بحث اجرای نظام نامه آموزش فنی و حرفه ای افراد معلول از یک طرف و همینطور بحث های مربوط به مشکلات دوستان معلول بویژه نابینا و کم بینا در بحث های استخدامی را اختصاص داده اند به عوامل و الزاماتی که استخدام افراد معلول از جمله بچه های ما را تسهیل و تسریع می کند و به عبارتی برای این استخدام جزء عوامل ضروری است. از جمله جدا از تحصیلات دانشگاهی بحث هایی که خیلی ضروری به نظر می رسد و مغفول هم هستند یکی بحث مهارت های دوستان در زمینه مصاحبه و حضور در جلسات مصاحبه های گزینشی است. اینکه دوستان باید مهارت های مصاحبه را فرا بگیرند در بسیاری از کشورهای جهان بویژه به افراد معلول این مهارت ها آموزش داده می شود وقتی که در جلسات استخدامی هستند بتوانند به شکلی شایسته از توانمندی هایشان دفاع کنند، درست مذاکره کنند، درست از توانمندی هایشان دفاع کنند یا سکوت نکنند در برابر قضاوت های منفی که درباره توانمندی های آن ها است خاموش شوند یا از آن طرف پرخاش نکنند و عکس العمل های منفی نشان ندهند بلکه به شکلی درست مذاکره کنند و از توانمندی هایشان دفاع کنند.

این مهارت ها آموختنی است و در همه جای جهان آموزش داده می شود بویژه به گروه هایی که درمعرض تبعیض های اجتماعی هستند مثل معلولان و نابینایان. خوب هم بهزیستی باید به آن بپردازد و هم سازمان های مردم نهاد باید به آن بپردازند و مراکز تخصصی آموزش و توانبخشی . بحث دیگر بحث مهارت های جمعی است که دوستان باید برای انجام کارهایشان فرا بگیرند و این ها فقط دانش تحصیلی نیست بلکه مهارت های جنبی مثل تسلط به کامپیوتر، سریع و درست تایپ کردن، مهارت های نرم افزاری دیگر، این ها برای موفقیت های شغلی دوستان بسیار ضروری است.

چون بسیار در گزارشهای دوستان آموزش و پرورش انکار توانمندی را می دیدیم مثلاً اشاره می کردند به اینکه دوستان نمی توانند با نرم افزارهای فضای مجازی کار کنند در نتیجه در دوران کرونا خدمت لازم را نتوانسته اند به آموزش و پرورش ارائه دهند که البته جدا از آن بهانه گیری ها یک بخشی از آن تسلط به این نرم افزارهاست البته جدا از آن بحث دسترس پذیری ها و بحث دیگر مهارت های فنی و حرفه ای است که حتماً باید آموزش داده شود و بسیاری از شغل ها با آموزش های فنی و حرفه ای به دست می آید که متاسفانه علیرغم ابلاغ نظام آموزش و پرورش فنی و حرفه ای معلولان هنوز آموزش و پرورش فنی و حرفه ای کشور این مسئولیت را به شکل درست و سازمان یافته آغاز نکرده است و ما حتماً این موضوع را در جلسات نظارت کمیته پیگیری قانون حقوق معلولان پی خواهیم گرفت اما در ضرورت آن شک نکنید و بسیاری از دوستان نابینای ما می توانند با فراگیری مهارت هایی که آن ها را سریع تر به بازار کار می رساند حتی موفق تر از الزاماً  دوستانی که تحصیلات دانشگاهی دارند بتوانند کار و فعالیت کنند و در این عرصه جای این آموزش ها خالی است.

 

.....اخبارویژه

*انتشار نسخه ویژه نابینایان «فارست گامپ» با صدای محمد بحرانی

محمد بحرانی فیلم سینمایی «فارست گامپ» ساخته رابرت زمه‌کیس را برای نابینایان توضیح‌دار کرد.

گروه سوینا نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی کلاسیک «فارست گامپ» به کارگردانی رابرت زمه‌کیس را روز پنجشنبه ششم خرداد ماه منتشر می‌کند.این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده، متن روایت این فیلم را شیدا محمدطاهر نوشته و در استودیو فراز ضبط شده است. مرجان طبسی نیز صدای این برنامه را میکس و تدوین کرده است.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند. سوینا (سینمای نابینایان) هر ماه، نسخه ویژه نابینایان دو فیلم سینمایی کلاسیک خاطره‌انگیز را با همراهی هنرمندان منتشر می‌کند.

این گروه پیشتر نسخه توضیح‌دار فیلم‌های سینمایی کلاسیک «کازابلانکا» با صدای سحر دولتشاهی، «دزد دوچرخه» با صدای محسن بهرامی، «بر باد رفته» با صدای شبنم مقدمی، «روانی» با صدای حبیب رضایی، «در بارانداز» با صدای الهام کردا، «دزیره» با صدای هنگامه قاضیانی، «ربه‌کا» با صدای ترانه علیدوستی، «دوازده مرد خشمگین» با صدای مهدی پاکدل، «همشهری کین» با صدای پریوش نظریه، «محمد رسول الله (ص)» با صدای امین تارخ، «اشک‌ها و لبخندها» با صدای مهتاب کرامتی، «پرندگان» با صدای پانته‌آ پناهی‌ها، «سیندرلا» با صدای ویشکا آسایش، «آخرین قطار گان هیل» با صدای بهروز شعیبی، «داشتن و نداشتن» با صدای افشین هاشمی، «جادوگر شهر اُز» با صدای شقایق دهقان، «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» با صدای پارسا پیروزفر و «ماجرای نیمروز» با صدای سجاد افشاریان را منتشر کرده است.

 

.......گفتگوی ویژه

گفتگو با پرویز کامرانی، رتبه برتر کنکور

*در انتخاب رشته به علاقه خود توجه کنید: تجربه دوستان نابینا و کم بینا در آزمونهای سراسری می تواند برای داوطلبان کنکور راهگشا باشد. این بار پرویز کامرانی دارنده رتبه 70 کنکور سراسری در سال 95 و رتبه 5 کارشناسی ارشد در سال 99 با ما از تجربیات خود می گوید: من کم بینا و متولد آبان 76 هستم. لیسانس را در رشته روانشناسی از دانشگاه شهید بهشتی گرفتم و در سال آخر دوره کارشناسی در کنکور ارشد شرکت کردم و با رتبه 5 کشوری، در حال حاضر در رشته مشاوره خانواده دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل هستم.

س:آیا  شما در مدرسه عادی درس خوانده اید؟

ج: من تا سال چهارم دبستان به مدرسه شهید محبی می رفتم و بعد از آن به مدرسه عادی رفتم.

س: به نظرتان رفتن به مدرسه عادی چقدر در موفقیتتان نقش داشته است؟

ج: در اوایل که به مدرسه عادی آمده بودم فکر می کردم چهار سال از بقیه عقب هستم. چون بسیاری از رفتارها را که آدم می تواند در محیط اجتماعی یاد بگیرد در مدرسه نابینایی یاد نمی گیرد. . چون در آنجا ما در کنار همدیگر هستیم. این مساله هم برای ما و هم برای جامعه ضرر دارد. برای ما چون نمی توانیم تعامل درستی با جامعه داشته باشیم و برای جامعه هم بد است چون وقتی ما در جامعه نباشیم افراد تعامل درست با یک فرد معلول را یاد نمی گیرند.

س: شما از کلاس کنکور هم بهره برده اید؟

ج: برای کنکور کارشناسی خیر ولی برای کنکور ارشد در همه درسها در کلاس کنکور شرکت کردم ولی فقط دو تا از آنها را تمام کردم. که به همه توصیه می کنم برای درس آمار و روش تحقیق در کلاس استاد دکتر جعفر حبیبی شرکت کنند. که برای من خیلی سودمند بود.اما برای بقیه درسها اصلا توصیه نمی کنم به کلاس کنکور بروند. تمرکز باید روی مطالعه باشد. به نظرم مطالبی که در این کلاسها گفته می شود بر اساس سوالات سالهای قبل است به خصوص در دوره ارشد. برای ما هدف از شرکت در کنکور غیر از خواندن آن رشته، باید این باشد که فرد باسوادی شویم و یاد بگیریم یادگیری با شرکت در کلاسهای مدرسان و .. به دست نمی آید. و با خواندن منبع اصلی یعنی کتابها به دست می آید.

س:به نظرتان کلاسهای کنکور  بیشتر تکنیکی کار می کنند؟

ج: بله تازه بسیاری هم تکنیکی کار نمی کنند. و کیفیت ندارند.

س: شما از خط بریل هم استفاده می کنید؟

ج: خیر چون به جز مشکل بینایی مشکل حرکتی هم دارم و cp هم هستم. و نمی توانم بریل بخوانم.

س: یعنی با دیدن متون را می خوانید؟

ج: خیر من بیشتر از شنوایی استفاده می کنم. کتابهایم را معمولا اسکن و ocr می کنم

س: با این شرایط در جلسه آزمون با مشکلی روبرو نشدید؟

ج: در کنکور لیسانس بله ولی در کنکور ارشد با مشکلی روبرو نشدم. چون منشی خوبی داشتم. در کنکور لیسانس تا آن سال برای درس زبان منشی جداگانه نمی گذاشتند. و این باعث شد سوالات زبان را خیلی پایین بزنم چون منشی نمی توانست خوب بخواند. که این مشکل از سال  96با گذاشتن منشی جداگانه برای زبان و عربی حل شد.

س: در تعامل با منشی مشکلی پیش نیامد؟

ج: خیر. فقط چون سوالات زیاد بود در اواخر منشی خیلی خسته شده بود یعنی حدود نصف سوالها مانده بود که خسته شد. می خواند ولی تواناییش کم شده بود.

س: برای دوستانی که امسال کنکور دارند چه توصیه هایی دارید؟

ج: خیلی وقتها به داوطلبان استرسهای بیجایی داده می شود مثل اینکه اگر کنکور را خراب کنی زندگیت نابود می شود. . در صورتیکه برای من کنکور هم مثل آزمونهای دیگر بود. مهم این است که فرد توانمندیش را کشف کند و به هدفش برسد. که کنکور می تواند بخشی از این مسیر باشد یا نباشد. و افراد باید دنبال توانمندی خودشان بروند.

س: برای تعامل با منشی چه توصیه ای دارید؟

ج: هر کس با یک مدل خواندن سوالها راحت تر است به نظرم باید سعی کنند با مدل خودشان جلو بروند. و رو در بایستی نداشته باشند مثلا اگر مایلند اول سوالات عربی را بزنند همان را بگویند و ترس بیهوده نداشته باشند فرقی بین ما و افراد عادی نیست من در دانشگاههای خوبی درس خوانده و می خوانم و خیلی ها به من می گویند اصلا فکر نمی کنیم معلول هستی. خودباوری مهمتر از هر چیز دیگری است به نظرم مسئولان باید در انتخاب منشی خیلی دقت کنند مخصوصا در مورد کسانی که شانس قبولی دارند. خیلی وقتها منشی کارمند است و متن معمولی را هم نمی تواند بخواند.   به بچه ها هم توصیه می کنم اولا استرس نداشته باشند دیگر اینکه سوال را حتما تا آخر بخوانند یعنی وقتی دیدند گزینه اول درست است هول نشوند به خصوص کسی که بریل نمی خواند و فقط منشی دارد گزینه ها را با دقت بخوانند و اگر در مورد سوالی شک دارند آن را جواب ندهند مگر اینکه در مورد دو گزینه شک داشته باشند. که درصد صحت بالاتر برود. در کنکور باید سه مسئله را مدیریت کنیم مدیریت زمان و مدیریت سوالات که چه سوالی را چقدر رویش وقت بگذاریم بعضی وقتها سوالی سخت است و اگر بخواهیم آن را جواب بدهیم شاید نرسیم دو تا سوال دیگر را جواب بدهیم. این حالت در سوالات عمومی بیشتر پیش می آید و سوم مدیریت هیجان است. مثلا  اگر دیدید به سه سوال جواب نداده ای به هم نریزیم. من دفترچه ها را با ادبیات شروع می کنم و می دانستم در ادبیات همیشه در شش هفت سوال اول یا یکی را می زنم یا نمی زنم یا دو تا را می زنم.

س: زمان را چگونه مدیریت می کردید؟

ج: اصلا به آن فکر نمی کردم. چون خیلی آزمون داده بودم و به اندازه یک فرد عادی برای خودم زمان می گذاشتم و می دانستم سوالات را در آن مدت تمام می کنم. از طرفی مطالب را خوانده بودم و به مطالب مسلط بودم. و به خصوص در ارشد برایم خود کتاب مهم بود سوالی را که بلد بودم را می زدم و از سوالی که می دانستم بلد نیستم می گذشتم

س: برای انتخاب رشته چه توصیه ای دارید؟

ج: اصلا به جو اهمیت ندهید و دنبال چیزی بروید که دوست دارید به قضاوت بقیه اهمیت ندهید مثلا اینکه رتبه خوبی آورده ام بروم حقوق بخوانم و .. واقعا دنبال چیزی بروید که دوست دارید. دیگر اینکه قبل از انتخاب رشته حتما مشورت کنید و با افرادی که همان مسیر را رفته اند صحبت کنید. خیلی ها حقوق را انتخاب می کنند اما تصوری که از حقوق دارند با چیزی که می بینند زمین تا آسمان متفاوت است. چون یا با کسی که حقوق خوانده صحبت نکرده یا به قسمتهایی از حرفهای او توجه کرده. یکی می گفت تصورم از رشته روانشناسی مجله موفقیت و چگونه قورباغه را قورت بدهیم و اینها بود. و در فرصتی که دارید از بعد از دادن کنکور به دنبال این بروید که رشته خوبی را متناسب با روحیات خودتان انتخاب کنید. چون در نهایت خودتان هستید که قرار است از این رشته نان بخورید. و از آن استفاده کنید.

 

......فناوریهای امیدبخش

*مینیویژن، یک گوشی غیر هوشمند اما گویا

گوشی‌های هوشمند با آمدنشان بسیاری از مشکلات ما نابینایان را به نحوی ساده و دست یافتنی حل کرده‌اند اما در باره برخی نابینایان قضیه به همین سادگی نیست و اتفاقاً این موجودات لمسی، مشکلی به مشکلاتشان اضافه کرده‌اند. خیلی‌ها که در زمان سلطنت نوکیا بر بازار مبایل به راحتی می‌توانستند از گوشی گویایشان استفاده کنند و پیامکی رد و بدل کنند یا شماره مخاطبی را در گوشیشان ذخیره کنند، حالا با لمسی شدن همه گوشی‌های موجود در بازار و ساکت شدن همه گوشی‌های غیر هوشمند، دچار مشکلات زیادی شده‌اند. هر از گاهی این سو و آن سوی دنیا می‌شنویم که یک تولید کننده به فکر راه چاره‌ای برای این مشکل نابینایان افتاده و گوشی مخصوصی برای استفاده این افراد طراحی کرده است. حالا هم اخیراً یکی از همین گوشی‌ها با نام «مینیویژن۲» روانه بازار شده است.

ویژگی اصلی مینیویژن این است که دکمه دارد؛ آن هم دکمه‌هایی درشت و کاملاً قابل لمس. دکمه OK یا تأیید، جنسش با بقیه دکمه‌ها متفاوت است و به همین خاطر هم پیدا کردنش برای کسانی که لامسه ضعیفی دارند آسان است. بر روی دکمه‌های پنج، پاور و تماس هم نقاط قابل لمسی طراحی شده که کار را بسیار تسهیل می‌کند. کلید‌های پاور و کاهش و افزایش دهنده صدا هم بر‌خلاف معمول، جای آنکه در کنار گوشی باشد، بر روی گوشی تعبیه شده است. یک دکمه هم برای اعلام وضعیت گوشی در نظر گرفته شده است؛ اطلاعاتی نظیر ساعت، تقویم و میزان باتری به کمک این دکمه در دسترس کاربران قرار گرفته است. همچنین یک دکمه تماس اورژانسی (SOS) هم در پشت گوشی لحاظ شده که کاربران در هنگام نیاز می‌توانند از آن برای تماس اضطراری با مخاطبانی که پیشتر مشخص کرده‌اند، استفاده کنند.

کارِ مینیویژن به خواندن شماره تلفن‌ها یا متن پیامک‌ها خلاصه نمی‌شود. کاربر می‌تواند به کمک مینیویژن۲، از اپلیکیشن‌های گوناگونی هم استفاده کند. اپلیکیشن‌هایی نظیر زنگ هشدار، آب و هوا، رادیو اف‌ام، دوربین، چراغ قوه، گالری، تشخیص نور و رنگ و اسکناس، یادداشت‌بردار، ضبط صوت و ماشین حساب. در این گوشی حتی گزینه‌ای هم با نام «من کجا هستم» در نظر گرفته شده که مکان دقیقی که کاربر در حال حاضر در آن قرار دارد را اعلام می‌کند. این گوشی از فرمان صوتی هم پشتیبانی می‌:ند و کاربر نابینا می‌تواند مواردی نظیر تماس با یکی از شماره‌های موجود در فهرست مخاطبان یا نوشتن پیامک را به وسیله فرمان صوتی انجام دهد.

مینیویژن۲ برای افراد کم‌بینا هم تمهیداتی را لحاظ کرده است؛ از آن جمله اینکه دکمه‌های گوشی به رنگ مشکی است و نوشته‌های روی دکمه‌ها هم سفید است تا کاربران بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند. اندازه قلم هم به میزان دلخواه کاربر کم‌بینا قابل شخصی‌سازی است. همچنین رنگ نوشته‌ها و پس‌زمینه‌ها قابل مدیریت کردن است و همین هم کار را برای کاربران کم‌بینا بسیار راحت می‌کند.

مینیویژن۲ را کمپانی RAZ عرضه کرده است. ۴.۹ اینچ طول دارد و عرضش هم ۲.۴ اینچ و قطر آن هم نیم اینچ است. جنسش از پلاستیکِ سخت است و صفحه کلیدِ گوشی حدود شصت درصد از فضای گوشی را اشغال می‌کند.

 

......‌آراستگی

*نکاتی در مورد آراستگی ویژه بانوان

داشتن پوست شفاف و بی عیب و نقص مستلزم داشتن یک روتین مراقبتی متناسب با نوع پوست شما است که شامل پاکسازی، لایه برداری و مرطوب سازی است. استفاده از ماسک های صورت به عنوان یک روتین مراقبتی می تواند تا حد زیادی به حفظ طراوت و شادابی پوست شما کمک کند.  دراین بخش به نکات مهمی در مورد زیر ساخت پوست می پردازیم. در فصل تابستان که هواگرم است و صورت عرق می کند و در واقع لایه ای روی پوست ایجاد می شود که رنگ پوست را تیره می کند. در ابتدا توصیه می کنیم که حتما از کرم های ضد آفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید. برای پاک سازی پوست به چند مورد باید توجه کنید. استفاده از صابون های گل ختمی یا صابون های بابوبه که از بازارهم می توانید تهیه کنید که برای صورتتان به طور جداگانه از این صابون ها استفاده کنید و صورتتان را به طور کامل با این صابون ها بشورید. البته هنگام شستشوی صورت با صابون بهتر است که به مدت یک دقیقه صابون روی صورت بماند و سپس صورت را کامل با اب شستشو دهید و با یک حوله نرم صورت را خشک کنید، از دستمال کاغذی برای خشک کردن صورت استفاده نکنید.

در این بخش دو نوع ماسک صورت که در فصل تابستان به شما معرفی خواهیم کرد که استفاده از آن ها نقش موثری در حفظ طراوت و شادابی پوست شما خواهند داشت و به راحتی می توانید آن ها را در خانه تهیه کنید. با استفاده از موادی مانند سفیده تخم مرغ، جوش شیرین، خیار می توانید ماسک صورت خود را تهیه کنید.

قبل از گذاشتن ماسک نکته مهمی که باید به آن توجه کنید استفاده از بخور است که می توانید حداقل هفته ای یک بار از آن استفاده کنید. استفاده از بخور گل بابونه که به آن آب اضافه می کنید و می توانید از دستگاه بخور یا کتری کمک بگیرید به صورتی که صورتتان را روی بخور نگه دارید و کاملاً به صوتتان بخورداده شود. این روش به  زیر ساخت پوست صوررتتان کمک می کند.

1.ماسک سفیده تخم مرغ

یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط می کنید و به مدت 6 یا 7 دقیقه به طور کامل هم میزنید به طوری که سفیده تخم مرغ به خوبی کف کند و یک حالت سفتی به خود می گیرد.

2.ماسک خیار

این نوع ماسک بهترین آب رسان برای پوست صورت پیشنهاد میشود. خیاررا رنده کرده و آن را روی صورت قرار دهید.

نکات لازم برای قرار دادن ماسک روی صورت

برای قرار دادن ماسک روی صورت بهتر است که دراز بکشید و از یک پیشبند پلاستیکی در قسمت پایین گردن قرار دهید وسپس از یک پارچه در قسمت زیر چانه قرار دهید که ماسک مستقیم از صورت نریزد. توصیه بعدی این است که حتما باید موهایتان بسته باشد در واقع می توانید از یک هد بند استفاده کنید که موها به سمت صورت نریزد زیرا اگر سفیده تخم مرغ به مو بخورد شستشوی سختی خواهید داشت و دیر از بین می رود. سپس با استفاده از یک قلمو ماسک را روی صورت قرار می دهید. زمانی که ماسک را روی صورت قرار می دهید از حرف زدن جلوگیری کنید.

زمانی که حرف بزنید باعث می شود عضلات صورت تکان بخورد و باعث ایجاد چین و چروک روی پوست شما ایجاد شود. چشم ها حتماً باید بسته باشد و در قسمت های زیر چانه، پشت لب، زیر لب ، روی خود چانه، اطراف گونه روی صورت، کناره های بینی، کنار لب، زیر چشم، اطراف چشم و روی پیشانی کاملاً از ماسک استفاده کنید و اجازه دهید ماسک به صورت کامل روی پوست خشک شود. حدوداً به مدت 20 دقیقه طول می کشد که ماسک روی صورت خشک شود. سپس صورت را به طور کامل بشورید. سپس از یک کرم نرم کننده مخصوص پوستتان استفاده کنید. استفاده از کرم آلوئه ورا برای نرمی پوست صورتتان مناسب است.

 

.......کشکول

*مروری بر آداب ‌و‌رسوم عجیب ‌و‌غریب بعضی کشور‌ها

چراغ راهنمایی‌آبی و هات‌چاکلت با پنیر

مروری بر آداب ‌و‌رسوم عجیب ‌و‌غریب بعضی کشور‌ها که کمتر شنیده شده و شگفت‌انگیز به نظر میرسند. در سال‌های اخیر، این‌که مسافران آداب‌ و‌رسوم و خوراکی‌های غیرمعمول کشور‌هایی را که به آن جا سفر کردند، در فضای‌مجازی با یکدیگر به اشتراک بگذارند، اتفاق پرتکراری شده است. در بستر شبکه‌های اجتماعی، مردم از سراسر جهان برخی از آداب و رسوم عجیب ‌وغریب و شگفت‌انگیز را که بیش از همه آن‌ها را در باره کشور‌های دیگر متحیر می‌کند، به اطلاع دیگران میرسانند.

چراغ آبی، نشانه حرکت

فرهنگ دیگری که مورد توجه افراد قرار گرفته، چراغ راهنمای آبی در ژاپن است. دلیل این اتفاق هم آن است که در زبان ژاپنی فقط یک کلمه برای آبی و سبز وجود دارد و از آن‌ جایی‌که دولت مایل به تغییر کلمات نبوده، طی فرمانی آبی‌ ترین طیف رنگ سبز را برای چراغ‌های راهنمایی تعیین کرده تا هم از لحاظ فنی سبز باشد و هم اگر همچنان آبی نامیده شد، اشکالی به وجود نیاید. با آن‌که ژاپنی‌های مدرن تفاوتی آشکار میان آبی و سبز قائل هستند، اما همچنان هم‌پوشانی دو رنگ آبی و سبز در فرهنگ و زبان ژاپنی ریشه دارد.

شکلات داغ همراه با چاشنی پنیر مرزه

در کلمبیا می‌توانید یکی از عجیب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا را بچشید. در این کشور برای آماده کردن این نوشیدنی، پنیر نرم را کف فنجان قرار می‌دهند تا در انتهای فنجان بعد از اضافه کردن نوشیدنی گرمی که با شکلات تلخ درست می‌شود، ذوب شود.

یک عالمه ماهی سالم در یک تن

یکی دیگر ازغذا‌های عجیب در جهان، یک غذای خاص سوئدی به‌نام سورسترمینگ است که  از شاه ماهی تخمیر شده تهیه می‌شود. این غذا روی تکه‌ای نان پهن و با سیب‌زمینی آب پز و سالاد سرو می‌شود.

درست کردن شیرینی با سینه‌مرغ

یکی از جاذبه‌های ترکیه همین شیرینی تاووک گوگسو است که یکی از بهترین شیرینی‌های ترکیه محسوب می‌شود. این خوراکی خاص، یک پودینگ شیر ترکی است که با سینه مرغ خرد شده تهیه می‌شود و به‌ عنوان یک میان وعده سنتی و اصیل ترکی جایگاه ویژه‌ای دارد. طبق افسانه‌ها، این شیرینی هنگامی ابداع شد که یک سلطان عثمانی از آشپزهایش خوراکی شیرین را درخواست کرد و تنها ماده خوراکی موجود در آشپزخانه برای تهیه دسر، مرغ بود، در حقیقت گوشت سفید از آن رو در طبخ تاووک گوگسو به کاربرده میشود که بافت کش سانی و غلیظی به دسر میدهد و طبخ طولانی مدت این گوشت در کنار شیر، نشانی از طعم گوشت مرغ به جا نمی‌ گذارد. وقتی امتحانش کنید متوجه میشوید طعم تاووک گوگسو بیشتر شبیه پودینگ برنج است، با این فرق که در طبخ این دسر از برنج استفاده نمی‌کنند. برای مزه‌ دار کردن این دسر خاص، از دارچین و وانیل بسیار استفاده می‌شود.

داشتن ۲ گذرنامه برای همه شهروندان

به گفته  Bored Panda، همه شهروندان روسیه دو گذرنامه دارند،  یکی به عنوان گذرنامه ملی عمل میکند و بیشتر به‌عنوان شناسنامه به‌ کار برده می‌شود و دیگری عموما برای سفر به خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشابه این اتفاق، تقریبا در هیچ کشور دیگری وجود ندارد که هر فرد، دو گذرنامه داشته باشد.

نگهداری از شام کریسمس در وان حمام

در اسلواکی، یک کپور زنده را قبل از این که برای شام کریسمس خانواده آماده شود، به مدت یک یا دو روز در وان حمام نگهداری می‌کنند. این اتفاق، یکی از عجیب ‌و‌غریب‌ترین رسوم جهان محسوب می‌شود.

خشک کردن لباس به شیوه‌ای خاص

در سنگاپور، بعد از شستن لباسها آنها را روی یک سری میله‎ های بامبو قرار میدهند و از سوراخ‌هایی خارج از پنجره‌های آشپزخانه آویزان میکنند، درست مثل چوب‌های پرچم که از کوچه‌ ها آویزان می‌شود. این سیستم منحصر به فرد امکان خشک کردن لباس را در شهر‌های مرطوبی که فضای باز برای خشک کردن لباس‌ها کمیاب است، فراهم می‌کند.

خیابان‌هایی بدون اسم و شماره

در کاستاریکا، بیشترجاده‌ ها نام و شماره ندارند و در عوض مردم از نشان‌های برجسته و قابل مشاهده برای نشانی دادن استفاده می‌کنند، مثلا یک پرچم یا میدان خاص و ....

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *