شناسه خبر: 33673 منتشر شده در مورخ: 1400/3/1 ساعت: 20:32 گروه: سیاسی  
انتخابات و استقبال از پرسش و پاسخ‌های متفاوت
انتخابات ۱۴۰۰، دریچه سیزدهم؛

انتخابات و استقبال از پرسش و پاسخ‌های متفاوت

پرسش‌های متنوع و گاهی خارج از چارچوب‌های رسمی، امکانی است که تازه‌ترین شبکه اجتماعی در اختیار مخاطبان قرار داده تا بی‌واسطه از نامزدها بپرسند. برپایی ستاد تازه در اردوگاه اصلاح طلبان به دودستگی میان آنان تحلیل و تعبیر می‌شود و عدم انصراف اصولگرایان؛ به دشواری وحدت میان آن‌ها تعبیر.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، حضور قدرتمند شبکه اجتماعی کلاب هاوس در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری و پاسخگویی داوطلبان انتخابات در این شبکه به انواع پرسش‌های بی واسطه، مهم‌ترین رویداد روزهای اخیر است. «علی لاریجانی» شامگاه پنجشنبه در این شبکه حضور یافت و چهارساعت پاسخگوی پرسش‌ها شد.  

به نظر می رسد آرام آرام با مشخص شدن نامزدهای اصلی این روند اطلاع رسانی داوطلبان و ستادهای انتخاباتی ادامه داشته باشد. خبرها از اردوگاه جریان‌های سیاسی حکایت از دشواری اتحاد میان آن‌ها دارد. اصولگرایان هر روز با چهره ای روبرو می‌شوند که قصدی برای کنار کشیدن از انتخابات ندارد و اصلاح طلبان هم به نظر می ‌سد درباره دو نامزد اصلی خود متفرق شده‌اند و موضوع تایید صلاحیت‌ها همچنان از بحث‌های محوری است و اصولگرایانی که نیازی به کناره گیری نمی‌بینند هرلحظه وحدت میان این گروه را تهدید می‌کنند و اصلاح طلبانی که ستادهای خود را مستقل تشکیل می دهند تا از دودستگی میان آن‌ها سخن به میان آید.

حضور چهار ساعته لاریجانی در کلاب هاوس

حضور «علی لاریجانی» در شبکه اجتماعی کلاب هاوس و چهار ساعت پاسخگویی وی به سوالات متعدد خبرنگاران داخلی و خارجی مهم‌ترین محور انتخاباتی هفته گذشته بود که با انعکاس آن در روزنامه‌های امروز به هفته جدید هم کشیده شد.

رییس سابق مجلس شامگاه پنجشنبه درحالی مهمان کلاب هاوس بودکه استقبال گسترده ای از این حضور شد و لاریجانی توانست مواضع خود را در مورد موضوعات مهم کشور هم برای آینده و هم درباره گذشته اعلام کند. بیشترین پرسش‌ها از رییس مجلس درباره عملکرد گذشته وی، معطوف به موضوع پرونده هسته ای ایران، برجام و اداره مجلس بود. لاریجانی ضمن دفاع از عملکرد خود در دوران مسئولیت پرونده هسته ای، درباره بخش های پنهان تصویب برجام که مورد انتقاد بسیاری از اصولگرایان بود؛ توضیحاتی ارائه داد. پرسش و پاسخ های کلاب هاوسی لاریجانی طی روزهای گذشته تحلیل‌های بسیاری در پی داشت. گروهی پاسخ‌ها و مواضع وی را دقیق و سنجیده، منطقی و مطابق با اصول همیشگی وی توصیف کردند و گروهی دیگر این حضور را، نه چندان تاثیرگذار دانسته و همچنان درباره پایگاه رای وی قائل به ابهاماتی بودند.

شورای نگهبان؛ از رد و تایید صلاحیت‌ها تا برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برگزاری جلسه سوم بررسی صلاحیت‌ها تصریح کرد که شورا در تلاش است تا پایان ۵ روز دوم نتایج را اعلام کند. سخنگوی شورای نگهبان با طرح این موضوع که نامزدی که یک دوره تائید صلاحیت شده، ممکن است در این دوره رد شود و ملاک ما درباره کاندیداها حال فعلی آنهاست؛ زمینه برخی تحلیل‌ها درباره رد صلاحیت شماری از داوطلبان را فراهم کرده و گروهی در کانال‌های خبری حتی نام برخی از افراد را با قاطعیت در فهرست رد صلاحیت ها قرار می‌دهند.

کداخدایی همچنین درباره تبلیغات انتخاباتی زود هنگام در فضای مجازی و حقیقی هم گفت: «تبلیغات انتخابات بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها شروع می‌شود و طبق قانون قبل از آن به هیچ وجه نامزدها حق تبلیغات ندارند.» این تبلیغات زودهنگام درحالی است که ستاد کرونا هرگونه مراسم استقبال و راه اندازی کارناوال تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات ممنوع و رییس جمهوری هم تاکید کرده است که اجتماعات تبلیغاتی در فضای سربسته نخواهیم داشت.

«منصور حقیقت پور» مشاور علی لاریجانی هم در پیش بینی احراز صلاحیت‌ها از تایید صلاحیت ۵ تا ۶ نفر سخن گفته است. خبرهای ضدونقیضی هم از ردصلاحیت احتمالی یکی از نامزدهای انتخابات و تهدیدهای متنوع وی در پی این رویداد است.

پیش بینی دوقطبی‌ها

«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده پیشین مجلس سه کاندیدای اصلی انتخابات را رییسی، لاریجانی و جهانگیری دانست و گفت: آقای جهانگیری برای دفاع از وضع موجود به میدان می‌آید و در نهایت احتمال این که به نفع آقای لاریجانی کناره گیری کند، هست. به هر حال هر کدام از کاندیداها که تایید شوند، به نظرم فضای دو قطبی بین آقای لاریجانی و رییسی شکل خواهد گرفت.»

«محمدعلی وکیلی» دیگر نماینده مجلس دهم هم با بیان اینکه رییسی، لاریجانی و پزشکیان سه قطب نهایی انتخابات هستند؛ گفت: اگر رییسی دلخوش به رای تضمینی خود باشد، هیچ بعید نیست بعد از مناظرات و توفیق لاریجانی در آن، به دلیل ویژگی‌های ممتاز شخصی‌اش، او بتواند سرنوشت انتخابات را عوض کند. البته توانایی‌های پزشکیان نیز به گونه‌ای است که او نیز امکان تاثیر بر سرنوشت انتخابات در مناظرات را دارد.»

«محمدجواد محمدی نوری» دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی، دوقطبی و رقابت اصلی در انتخابات آینده را میان لاریجانی و رییسی پیش‌بینی کرده و گفت: پنج نفر از نامزدهای جریان اصولگرایی حتما به نفع رییسی کنار می‌روند منتها آنها ممکن است در مناظره بمانند و بعد از مناظره کنار بروند.

چهره‌های تازه‌ای که کنار نمی‌روند

ریش سفیدان و اعضای شوراهای وحدت امیدوارند، نامزدهای متعدد اصولگرا در انتخابات پیش رو به نفع حجت الاسلام رییسی انصراف دهند و این در حالی است که پس از عزت الله ضرغامی، این بار فریدون عباسی، داوطلب انتخابات درباره کناره‌گیری به نفع رییسی گفته است: دلیلی ندارد که بخواهم کنار بروم. اگر شورای نگهبان احراز کرد من می‌آیم و حرف خودم را می زنم. جناب آقای رییسی و دیگران هم حرف خودشان را بزنند و مردم هم انتخاب کنند.»

«ابوالقاسم رئوفیان» دیگر داوطلب اصولگرای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم تاکید کرده است که اگر احراز صلاحیت شود تصمیم حزب متبوعش این است که تا آخر بماند و در مناظرات برنامه‌هایش را اعلام کند.

با این همه حجت‌الاسلام «غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، اجماع بر سر حمایت از حجت الاسلام رییسی را میان سه طیف شورای وحدت، شورای ائتلاف و پایداری‌ها پابرجا دانست اما این نکته را هم تصریح کرد که اگر لاریجانی تا آخر در انتخابات بماند، مقداری از آرای رییسی را جذب خواهد کرد.

از ستادها چه خبر؟

ستاد «مسعود پزشکیان» دیگر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری هم رییس ستاد خود را انتخاب کرد و بر همین اساس، «الیاس حضرتی» دبیرکل حزب اعتماد ملی به عنوان رییس ستاد و علی تاجرنیا نماینده مجلس ششم به عنوان جانشین رییس ستاد انتخاباتی تعیین شدند.

تشکیل این ستاد و ریاست حضرتی بر آن موجب برخی گمانه زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی درباره اختلاف نظر اصلاح طلبان در حمایت از نامزد واحد شد. پیش از این و با ثبت نام اسحاق جهانگیری در انتخابات، بسیاری نامزد نهایی اصلاحات را معاون اول رییس جمهوری می‌دانستند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *