شناسه خبر: 33671 منتشر شده در مورخ: 1400/3/2 ساعت: 09:47 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 2 خرداد 1400

روزنامه یکشنبه 2 خرداد 1400

عناوین امروز: دو اثر ایرانی در میان فهرست جهانی کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه-نتایج نظر سنجی ایرنا درباره انتخابات ۱۴۰۰-بیسواد تلقی کردن نابینایان در دفاتر اسناد رسمی/ جوابیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور-برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون معلمان و بازگشایی مدارس-بندری، شاعری از جنس باران-علی پیروج سهمیه پارالمپیک توکیو را بدست-آوردنجات از اعدام با رضایت بدون قید و شرط.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰

۱۱ شوال ۱۴۴۲

۲۳ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۰۵

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

 *دو اثر ایرانی در میان فهرست جهانی کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه

* نتایج نظر سنجی ایرنا درباره انتخابات ۱۴۰۰

* بیسواد تلقی کردن نابینایان در دفاتر اسناد رسمی/جوابیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

*برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون معلمان و بازگشایی مدارس

*بندری، شاعری از جنس باران

*علی پیروج سهمیه پارالمپیک توکیو را بدست آورد

*نجات از اعدام با رضایت بدون قید و شرط

 

……اخبار ویژه

*دو اثر ایرانی در میان فهرست جهانی کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه

فهرست کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) منتشر شد. در این فهرست کتاب‌هایی با کاربردهای گوناگون برای تمام کودکان با نیازها و توانمندی‌های متفاوت دیده می شود.

از کتاب‌های معرفی شده توسط شورای کتاب کودک ایران در این دوره دو اثر به این فهرست مهم جهانی راه‌ یافته‌ است: کتاب حسی لمسی یه چیزی اینجاست، طراح و سازنده سمانه نادری در بخش کتاب‌های حسی و لمسی و کتاب هفت اسب هفت رنگ نویسنده محمدهادی محمدی، تصویرگر نوشین صفاخو، انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در بخش شخصیت معلول.

کتاب حسی لمسی گونه‌ای از کتاب‌های تصویری است که با انگشتان خوانده می‌شود. عبارت حسی لمسی بیانگر آن است که چگونه اطلاعات کتاب از طریق لمس کردن منتقل می‌شود. تصاویر این کتاب‌ها از اشکال برجسته‌ای تشکیل می‌شود که با استفاده از مواد مختلف و غالبا با تضاد رنگ بالا ساخته می‌شود. متن موجود در کتاب می‌تواند به شکل بریل یا حروف چاپی درشت باشد.

دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) به منظور ایجاد فرصت برای کودکان با نیازهای ویژه برای لذت بردن از کتاب‌ها، تشویق ناشران، توسعه محصولات و اطلاع‌رسانی آثار مناسب برای آنان، عنوان‌های شایسته را هر دو سال یک‌بار در فهرستی منتشر و برای تمامی شعب خود ارسال می‌کند.
انتخاب آثار در سه گروه محصولاتی که با شکل‌های خاص همچون بریل، زبان اشاره، کتاب‌های حسی و لمسی، کتاب‌های آسان‌خوان، به خصوص برای کودکان و نوجوانانی که دارای ناتوانی‌های زبانی یا ذهنی بوده یا در حال آموزش‌گیری هستند، کتاب‌های تصویری که با استفاده از طراحی، موضوعی، تصویرگری و متن‌ها پاسخ‌گو به نیازهای این گروه باشد و کتاب‌های تصویری و رمان‌هایی که برای کودکان تولید شده و دارای شخصیت کودک و نوجوان با نیازهای ویژه است، صورت می‌گیرد.
در این فهرست هر ساله ۵۰ عنوان کتاب از ناشران سراسر دنیا انتخاب می‌شود.
این طرح برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ با هدف تشویق چاپ کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان دارای ناتوانی‌های جسمی و روحی آغاز به کار کرد.

شورای کتاب کودک، سازمانی مستقل، غیردولتی و نخستین سازمانی است که برای پیشبرد ادبیات کودکان و نوجوانان در ایران پایه‌گذاری شد. شورا در سال ۱۳۴۱ با کوشش توران میرهادی (۱۳۹۵- ۱۳۰۶) و با همکاری گروهی از کارشناسان تعلیم و تربیت و نویسندگان و هنرمندان، فعالیت خود را آغاز کرد.

*بانک‌های ایران به روی معلولان و نابینایان گشوده می‌شود

رئیس دبیرخانه ستادمناسب‎سازی کشور از مجهز شدن بیش از ۱۵۰ بانک به سیستم ویژه نابینایان خبر داد و اعلام کرد: معایب بانک‌ها برای استفاده معلولان در حال شناسایی است و قرار است این مشکلات به صورت ویژه در ستاد مناسب‌سازی مطرح و برای رفع آنها برنامه‌ریزی شود.

ابراهیم کاظمی‌مؤمن‌سرایی، رئیس دبیرخانه ستادمناسب‎سازی کشور از تلاش ویژه این ستاد برای مناسب‌سازی بانک‌ها برای افراد نابینا خبر داد و گفت: حدود دو سال است که به صورت جدی به موضوع مناسب‌سازی بانک‌ها برای همه گروه‌های معلول کشور به ویژه برای نابینایان ورود پیدا کرده‌ایم.

وی از انجام مکاتبات متعدد با بانک مرکزی در این زمینه خبر داد و گفت: فرمتی برای مدیران عامل همه بانک‌ها ارسال شده تا وضعیت مناسب‌سازی بانک‌ها را از جهات مختلف و برای انواع معلولیت‌ها در کل کشور بررسی و برای ما ارسال کنند. تعداد زیادی از بانک‌ها این اقدام را انجام داده‌اند و ما براساس نتایج به دست آمده در حال آماده کردن این طرح به صورت پروژه‌ای تحلیلی هستیم که بعد از استخراج نتایج، در ستاد مناسب‌سازی کشور مطرح و در مورد نحوه مناسب‌سازی بانک‌ها تصمیم‌گیری شود.

مؤمن‌سرایی با اشاره به اینکه مکاتبات زیادی برای انجام مناسب‌سازی ویژه نابینایان صورت گرفته است، گفت: به خصوص در زمینه رمز پویا و افزایش زمان آن برای افراد نابینا در حال مکاتبه با بانک مرکزی هستیم. نابینایان برای استفاده از رمز پویا باید از اپلیکیشن ویژه خود استفاده کنند که زمان‌بر است به همین دلیل استفاده از این مرز باید برای معلولان مناسب‌سازی شود.

وی از مجهز شدن بیش از ۱۵۰ بانک در سراسر کشور به سیستم ویژه نابینایان خبر داد و گفت: این سیستم در باجه ویژه نابینایان نصب می‌شود و نابینا کاملاً مستقل و به راحتی می‌تواند کارهای بانکی خود را انجام دهد و دیگر نیازی نیست رمز خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهد.

رئیس دبیرخانه ستادمناسب‎سازی کشور با تأکید بر اینکه استفاده از این باجه مخصوص باعث حل مشکل نابینایان شده، گفت: نابینایان در این زمینه مشکل داشتند چون مجبور بودند برای انجام کارهای بانکی رمز و شماره حساب خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهند و این مسئله امکان سوء استفاده از حساب آنها را افزایش می‌داد.

وی تصریح کرد: تهیه این دستگاه ویژه برای بانک‌ها هزینه‌بر است اما مسئولان بانک‌های کشور باید بپذیرند که تهیه و نصب آن بسیار لازم است و ما امیدواریم تعداد شعب استفاده کننده از آن بیشتر شود.

رئیس دبیرخانه ستادمناسب‎سازی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طراحی برچسب ویژه حضور کودکان مبتلا به اوتیسم، از طراحی این برچسب‌ها استقبال کرد و گفت: شرایط برخورد با بچه‌های مبتلا به اوتیسم متفاوت است و اگر شخصی نداند که با بچه‌های اوتیسمی چگونه برخورد کند موجب ناراحتی شدید آنها می‌شود.  

وی تصریح کرد: به خصوص در مکان‌هایی که لازم است بازدید بدنی صورت گیرد یا فرد لمس شود مثلاً در فرودگاه‌ها حتماً مسئول بازدید بدنی باید بداند با بچه‌های اوتیسمی چگونه برخورد کند در غیر این صورت موجب ناراحتی شدید کودک اوتیسمی خواهد شد.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‎سازی کشور اضافه کرد: در صورتی که در جامعه آگاه‌سازی لازم در زمینه برخورد با بچه‌های متفاوت از جمله بچه‌های اوتیسمی صورت گیرد و با برچسب‌هایی مردم متوجه حضور این بچه‌ها شوند اقدام بسیار خوبی در زمینه مناسب‌سازی جامعه برای این کودکان صورت خواهد گرفت.

 

.........اخبار روز

* نتایج نظر سنجی ایرنا درباره انتخابات ۱۴۰۰

نتایج یک افکارسنجی آنلاین درایرنا نشان داد:  ۷۶.۵ درصد از مخاطبان ایرنا اعلام کردند با بازگشت روسای جمهوری قبلی در عرصه انتخابات موافق نیستند.

همچنین ۵۱.۳ درصد پاسخگویان معتقدند ثبت نام داوطلبان در پرشور کردن فضای انتخاباتی تاثیر «کم»‌ دارد.

در این نظرسنجی پنج سوال مطرح شد.

۱- اخبار انتخابات ریاست جمهوری را تا چه اندازه پیگیری می‌کنید؟

۲- ثبت نام داوطلبان تا چه اندازه فضای انتخابات را پرشور می کند؟

۳- تاثیر حضور نامزدها از جناح‌های مختلف را تا چه اندازه بر مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری موثر می‌دانید؟

۴- تا چه اندازه موافق هستید روسای جمهور قبلی به عرصه انتخابات برگردند؟

۵- تا چه اندازه داشتن تجربه سیاسی، توان دیپلماسی و مدیریت های کلان نامزدهای ریاست جمهوری در انتخاب شما تاثیر دارد؟/ ایرنا

* رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با رهبر کره شمالی شرط گذاشت

بایدن در دیدار رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت، در صورتی با رهبر کره شمالی پای میز مذاکره می‌نشیند که او با خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کُره موافقت کند./ فارس

* جهرمی: نامزدها در مورد فرصت‌های فضای مجازی برنامه ارایه دهند

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

یکی از مباحث اصلی نامزدهای انتخاباتی در رابطه با موضوع ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

در دنیای امروز گفتمان نامزدهای انتخاباتی بر روی «محدودیت» یا «عدم محدودیت» فضای مجازی پسرفت است و نامزدها باید در رابطه با استفاده از فرصت‌های فضای مجازی برنامه ارایه دهند.

فضای مجازیِ وابسته به محدودیت یا عدم محدودیت نمی‌خواهیم بلکه این فضا را برای اقدامات و توسعه کشور می‌خواهیم.

مقابله با فضای مجازی کار آدم‌های عاقل نیست و اگر کسی به دنبال محدودیت این فضا است باید به اصول عقلانیت آن با تردید نگریست.

همه ما باید تلاش کنیم خانه به خانه، سینه به سینه و تلفن به تلفن افراد ناراضی را برای شرکت در انتخابات اقناع کنیم./ ایرنا

*باقری: نابودی اسراییل دستورکار دائمی ما است

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح :

حمایت از فلسطین و قدرت‌افزایی برای انتفاضه دستور کار دائمی نیروهای مسلح است.

اطمینان داریم شمارش معکوس برای تحقق وعده برچیده شدن بساط رژیم صهیونیستی به صفر نزدیک می‌شود./ تسنیم

* در هفته گذشته چند نفر به سینما رفتند؟

آمار فروش فیلم‌های در حال اکران نشان می‌دهد که با وجود روند کاهشی ابتلا به کرونا، مخاطبان زیادی در یک هفته گذشته به سینماها نرفته‌اند و سالن‌های کشور میزبان حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر بوده‌اند./ ایسنا

*هموطنان از اجاره کارت ملی خود برای امور بانکی و ارزی خودداری کنند

بانک مرکزی اعلام کرد:

اجاره کارت ملی به منظور انجام امور خدمات پولی، بانکی و ارزی امری است که برای پوشش فعالیت‌های سودجویانه، مجرمانه، پولشویی و فرار مالیاتی کاربرد دارد و پیشنهاد دهندگان، کسانی هستند که برای گریز از عواقب فعالیت‌های خلاف قانون، مسئولیت آن را در قبال پرداخت مبالغی اندک، یکسره متوجه اجاره دهندگان می‌کنند. 

از این رو به هم میهنان گرامی اکیدا توصیه می‌شود به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، پیشنهاد سپردن مدارک و اطلاعات هویتی (اجاره کارت ملی/ حساب بانکی) را با هیچ مبلغی نپذیرند، تا از عواقب جدی ناشی از فعالیت‌هایی که از این طریق رخ می‌دهد در امان باشند.

 

.......گزارش ویژه

پیگیری های ایران سپید نتیجه داد:

*پیرامون انتشار گزارشی با عنوان «بیسواد تلقی کردن نابینایان در دفاتر اسناد رسمی/ ضرورت اصلاح واژه های قدیمی کور، کر، گنگ در قوانین کشور» سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جوابیه ای به روزنامه ایران سپید ارسال کرد

هانی عباسی مخاطب نابینای تحصیل کرده اهوازی در خصوص دریافت گواهی امضا از دفاتر اسناد رسمی و بیسواد انگاشتن نابینایان به ایران سپید شکوه کرد و خواستار پیگیری این رسانه در مورد استفاده از لفظ بیسواد به جای نابینا شد. ماجرا از این قرار است دفاتر اسناد رسمی در نامه هایی که برای نابینایان به عنوان نامه حق امضای رسمی آماده می کنند، نوشته شده است این فرد به علت بیسوادی حق امضا را به فلانی میدهد. حال سوال اینجاست که چرا برای هانی عباسی که فردی تحصیل کرده است از واژه بیسواد استفاده شده است.

ایران سپید دست به کار شد و با یکی از مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صحبت کرد تا این مهم در دست بررسی قرار گیرد.

متن توضیحات که به امضای «غلامرضا کیانی مدیرکل امور اسناد و سردفتران» به این رسانه ارسال شد به شرح زیر است:

«مدیرمسئول محترم روزنامه ایران سپید

سلام علیکم

احتراماً عطف به نامه شماره 99-20/15-4532مورخ 99/10/22در ارتباط با آقای هانی عباسی نابینای تحصیلکرده شهر اهواز، نظر به اینکه تصدیق صحت امضاء از ناحیه سر دفتر ذیل نوشته خود اظهاری و اعلامی از ناحیه نامبرده به عمل آمده و سردفتر نیز بر اساس صراحت قوانین و مقررات ثبتی من جمله ماده ۶۴ قانون ثبت به تکلیف مقرر عمل نموده است و با توجه به وضعیت مشارالیه و با توجه به قسمت اخیر ماده مزبور که مقرر می نماید «هر یک از افراد مزبور، باید به معیت خود یک نفر از معتمدین خود را حاضر نماید که در موقع قرائت ثبت و امضای آن حضور به هم رسانند» لذا متن تحریر شده در گواهی امضای مزبور از ناحیه شخص معتمد امضا شده است لذا خواهشمند است مقرر فرمائید با توجه به تکالیف قانونی از جمله ماده مزبور برای سران دفاتر اسناد رسمی چنانچه هر یک از افراد روشندل که تحصیلکرده می باشند و جهت امور ثبتی خود به دفاتر مراجعه می نمایند، موضوع از ناحیه ایشان و معتمد ملحوظ نظر قرار گرفته و مراتب به سردفتر نیز اعلام گردد. در ضمن موضوع مزبور نیز به کانون سردفتران و دفتر یاران منعکس گردید. غلامرضا کیانی مدیر کل امور اسناد و سردفتران»

طی تماس ایران سپید با مدیر کل امور اسناد و سردفتران مقرر شد موضوع استفاده از واژه نابینا به جای واژه کور در قانون دفاتر اسناد رسمی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت امکان کلمه نابینا جایگزین کلمه کور شود.

 

........سلامت و بهداشت

*برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون معلمان و بازگشایی مدارس

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: کودکان هم مثل بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند اما احتمال ابتلای کودکان به موارد علامتدار و یا شدید کرونا کمتر است. نکته مهم، شدت این بیماری در گروه‌های سنی مختلف است که در مورد کودکان این خطر بیماری شدید، بسیار کمتر از سالمندان است.

به نقل از ایسنا، دکتر سیدحامد برکاتی افزود: خصلت ویروس کرونا برخلاف آنفلوآنزا است و این بیماری علائم و شدت کمتری را در کودکان دارد. درگیری شدید کودکان و مرگ و میر در آنها به مراتب کمتر از گروه سنی بزرگسال و بویژه سالمندان است. موارد معدود مرگ و میر در کودکان عمدتا در آنهایی بوده است که بیماری زمینه‌ای داشتند یا به شدت چاق بودند. 

برکاتی اظهار کرد: عمده موارد مرگ و میر کرونا در سالمندان بالای ۶۰ سال و افراد دچار بیماری‌های مزمن است. استراتژی اول وزارت بهداشت این است که تا رسیدن به مصرف واکسن ایرانی جلوی چرخه مرگ را بگیرد و استراتژی دوم توقف زنجیره انتقال بیماری است.بیش از ۷۰ درصد یک جامعه باید واکسینه شوند تا چرخه بیماری در جامعه قطع شود. طبیعتا در نیمه دوم سال، به این هدف می‌رسیم و با افقی که از واکسیناسیون داریم، به طرف قطع چرخه بیماری می‌رویم. طبیعتا تصمیم معقول این است که ابتدا به سراغ گروه‌هایی که در معرض خطر بیشتری هستند برویم. کودکان گروهِ هدفِ تزریق واکسن در هیچ کشوری نبوده اند. کشور کانادا اخیرا تزریق یکی از واکسن‌ها  را به گروه معدودی از کودکان آغاز کرده است ولی هنوز نتایجی از آن منتشر نشده است.

وی تصریح کرد: مباحث مختلفی در مورد مدارس وجود دارد. یکی سرکلاس رفتن و تجمع بچه‌ها هنگام ورود و خروج به مدرسه است و دومی تجمع ابتدای صبح و هنگام ظهر است که با بازگشایی و تعطیلی مدارس در سیستم حمل و نقل عمومی رخ می‌دهد. برنامه این است که بتوانیم تا مهرماه استانداردهای لازم برای بازگشایی مدارس را عملی کنیم و بتوانیم ابتدا به سراغ گروه‌های در معرض خطر و کارکنان و معلمان مدارس برویم و سپس به مرور معلمین را واکسینه کنیم و مطابق سند ملی واکسیناسیون روند تزریق واکسن که  از سالمندان و بیماران خاص آغاز شده به مرور و تا قبل بازگشایی مدارس به کارکنان و معلمان مدارس خواهد رسید و  چرخه انتقال بیماری به مرور قطع می‌شود. علت اصلی عدم بازگشایی مدارس به جز موضوع سلامت دانش‌آموزان فعال شدن چرخه انتقال بیماری بوده است چرا که این بحث مطرح است که علیرغم بیماری بی علامت یا خفیف کودکان، احتمال انتقال بیماری از کودکان به گروه‌های سالمند و پر ریسک وجود دارد.

ما بسیار نگران وضعیت آینده بچه‌ها هستیم، زیرا مدرسه فقط محل یادگیری علم نیست، مدرسه محل تعامل کودکان با یکدیگر و با مربی  و محل اجتماعی شدن و آموختن بسیاری از جنبه های زندگی است. در یک کلانشهر، کودک معمولا در آپارتمان کوچکی زندگی می‌کند و در این دوران والدین اجازه خروج از منزل به وی را نمی دهند.مطمئن هستم نسلی که پس از کرونا آسیب خواهند دید همین نسلی هستند که سالهای آغازین تحصیل بودند و نتوانستند حضور در این محیط را تجربه کنند. الان کودک با فضای مجازی درس می‌خواند، صفحاتی مجازی که برخی مواقع معلوم نیست به کجا ختم شود و چه تاثیراتی بر روح و روان کودک دارد. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا کودکان بتوانند در شرایط ایمن از مهرماه به مدرسه بروند.

*هر گونه تجمع انتخاباتی در فضای بسته ممنوع است: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برگزاری هر گونه تجمع انتخاباتی در فضای بسته از جمله در مساجد و سالن های اجتماعات و سالن های بسته ورزشی ممنوع است.

به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی افزود: برای برگزاری سالم انتخابات پروتکل های بهداشتی برگزاری انتخابات تدوین و ابلاغ شده است. بر اساس این پروتکل، به جز نشست های خاص که در صدا و سیما با جمعیت محدود برگزار می شود، بقیه نشست های انتخاباتی باید در فضای باز و با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن همه شرکت کنندگان برگزار شود و برگزاری نشست های انتخاباتی در فضاهای باز ورزشی و مدارس بلامانع است.در نشست های انتخاباتی در مراکز باز باید هشت متر مربع برای هر فرد فضا وجود داشته باشد و ورزشگاهها می توانند با حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت برای نامزدهای انتخاباتی نشست تبلیغاتی و سخنرانی برگزار کنند.

وی گفت: مسئولان باید مراقبت کنند تا در ورودی و خروجی مراسم انتخاباتی تجمع نشود. تعداد صندوق های رأی گیری افزایش پیدا کرده و حدود دو برابر دوره قبل شده است. در روز رأی گیری باید صف های شرکت کنندگان به صورت منظم در فضای باز با رعایت فاصله مناسب باشد و محل ایستادن در صف خط کشی شده باشد. گر چه ممکن است صندوق رأی در فضای بسته باشد.

رئیسی گفت: وضعیت شیوع کرونا در اکثر استانها روند نزولی دارد و این روند به سرعت ادامه دارد. این خبر خوبی است البته در سه استان جنوبی، شامل بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان هنوز نگرانی وجود دارد که ویروس کرونای جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی شیوع پیدا کند.

وی افزود: مساله بسیار مهم دیگر برگزاری جشن ها و مراسم عروسی بعد از ماه رمضان است. حتما در این زمینه باید دقت بیشتری صورت بگیرد. گرم شدن هوا و روشن شدن کولرها، همزمان با بسته بودن در و پنجره ها و برگزاری دورهمی و مهمانی ها می تواند عامل گسترش بیماری باشد و یک نفر مبتلا در این فضاها می تواند بیماری را به دیگران منتقل کند.

رئیسی افزود: در اواخر بهار و تابستان سفرها افزایش می یابد از مردم می خواهیم به جز موارد ضروری سفرها را به تاخیر بیندازند.

رئیسی گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال تمام شده و واکسیناسیون افراد ۷۵ سال هم انجام می شود.از امروز واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال شروع شده است. این گروه باید با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir برای واکسیناسیون ثبت نام کنند. پس از ثبت نام پیامکی برای آنان ارسال می شود و زمان و مکان تزریق واکسن به آنها اعلام می شود.از افراد بالای ۷۰ سال می خواهیم قبل از ثبت نام و دریافت پیامک برای واکسیناسیون مراجعه نکنند.امیدواریم در این هفته بتوانیم واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال را تمام کنیم.از هفته آینده و احتمالا از روز یکشنبه آینده، واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال را هم شروع کنیم. هفته بعد یا ۱۰ روز بعد هم واکسیناسیون بالای ۶۰ ساله ها را شروع می کنیم. اگر واکسیناسیون بالای ۶۰ ساله ها را تمام کنیم. قسمت عمده فاز دوم واکسیناسیون را به پایان رسانده ایم. در کنار آن واکسیناسیون بیماران خاص هم به پایان می رسد.

 

........دریافت

بندری، شاعری از جنس باران: اسم شعر و شاعری که به میان می‌آید، به ذهن مخاطب در وحله نخست نام مناطقی نظیر فارس یا خراسان خطور می‌کند؛ غافل از اینکه جای جای این خاک، شاعر پرور است و به هر گوشه‌اش که سفر کنی شاعری و زبان‌آوری جزو هنر‌هایی است که پیش و بیش از سایر هنر‌ها جلوه‌گر خواهد بود. گیلان هم از این جمله سرزمین‌ها است که شاعرِ چیره‌دست کم به خود ندیده است.

سرزمین سر سبز و سرفراز گیلان شعرای نامدار و بزرگ را در دامان خود پرورده است که شعرهایشان به آثار شاعران نام آور ایران پهلو می زند اما متاسفانه امروز در وادی فراموشی قرار دارند. می توان از حزین لاهیجی، سید شرفشاه دولایی، فیاض، اسیری، ادیب دلاور، خان احمد لاهیجی، مخفی رشتی، حکیم صبوری و دیگر گویندگان نازک اندیش این دیار ادب پرور نام برد.

طراوت هوا و سخاوت زمین، سرفرازی کوه و سر زندگی دریا، نعمت پندار و گفتار نیک را به مردم گیلان ارزانی داشته است و در این گذرگاه زمان و در این چشم انداز دلفریب و بیکران است که بسیاری از گویندگان و متفکران از این سرزمین برخاسته اند و نام گیلان را تا دور دستهای ایران بلند آوازه کرده اند.

غیر از نام‌هایی که یادشان در بالا رفت، شاعران و نویسندگان جوان زیادی هم در خاک و هوای خاطر‌فریبِ گیلان نمو کرده و به دامان ادب این کشور تقدیم شده‌اند و همچنان چراغ شعر فارسی را روشن نگه داشته‌اند. «علیرضا بندری» از چهره های نام آشنای شعر امروز است که مخاطبان ادبیات، از او، هم غزل و ترانه خوانده اند، هم شعر سپید، و هم رُمان و در تمامی این زمینه ها کارکشته است و دلنشین می نویسد.

بندری روزنامه نگار است و طی سالیان متمادی در بسیاری از جراید قلم زده است. او متولد شهر زیبای لنگرود است و در تهران زندگی می کند. چند شعر سپید از او را می خوانیم:

(۱)

وقتی من بمیرم

مرگ را متقاعد می کنم

زیر برگه مرخصی ام را امضا کند

که بروم پاییز “لندن” را

با باران های مورب و خیابان های بلندش

ببینم و برگردم

وقتی من بمیرم

مرگ را راضی می کنم

اجازه بدهد که بروم تا بهار «پراگ»

با گل های کاغذی و پیاده روهای نمناکش

و برگردم

وقتی من بمیرم

مرگ را قانع می کنم

بگذارد تابستان را در کوچه های باریک «استانبول»

راه بروم

پیچیده در بوی قهوه های ترک و

طعم باقلواهای شیرین

و باز برگردم

وقتی من بمیرم

از مرگ اجازه می گیرم

سرتاسر زمستان را

کنار بخاری خانه کوچک خودمان بگذرانم

همــانجا کــه هر روز می نشستم و ترانه می نوشتم

بعد سرم را می اندازم پایین و برمی گردم

محبوب من!

در یکی از همین آمدن ها و رفتن هاست

که دلتنگی تو را بهانه می کنم

و دیگر به گورم برنمی گردم

(۲)

درlundباران می بارد

در بلگراد کسی ستاره های روی شانه دیکتاتوری را می دزدد

در بیروت تفنگ ها با صدای بلند حرف می زنند

در کازابلانکا مردی رویاهایش را می بازد

در لیورپول کودکی بادبادک بازی می کند

و من اینجا

در لنگرود

به آخرین حلقه های دود این سیگار نگاه می کنم

و لیلاکوه در چشم های من غروب می کند

 

......ورزشی

*علی پیروج سهمیه پارالمپیک توکیو را بدست آورد

رئیس هیأت نابینایان کهگیلویه و بویراحمد گفت: علی پیروج ورزشکار نابینای رشته دو و میدانی این استان موفق به کسب سهمیه رقابت های پارالمپیک ۲۰۲۱ توکیو ژاپن شد. اسماعیل عباسی اظهار داشت: کسب سهمیه رقابت های پارالمپیک ۲۰۲۱ توکیو ژاپن از سوی این ورزشکار یک افتخار ارزنده برای ورزش استان است. وی افزود: رقابت های دو و میدانی کسب سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۱ توکیو ژاپن روز پنجشنبه 30 اردیبهشت با حضور ورزشکاران معلول رشته دو و میدانی کشور در مجموعه آفتاب انقلاب تهران برگزار شد. رئیس هیأت نابینایان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علی پیروج در ماده پرتاب نیزه این رقابت ها شرکت کرد که با پرتابی به طول ۶۵ متر و ۴۲ سانتیمتر توانست سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۱ توکیو ژاپن را بدست آورد. البته باید دید طبق سیاست های کمیته ملی پارالمپیک، این پرتابگر به توکیو اعزام خواهد شد یا خیر.

* رونالدو در مسیر بازگشت به لیگ برتر؛

باشگاه منچستریونایتد برای بازگشت احتمالی کریستیانو رونالدو، ملی پوش پرتغالی با این بازیکن تماس گرفته و وارد مذاکره شده است. در صورت عدم موفقیت این باشگاه در کسب سهمیه لیگ قهرمانان برای فصل بعد، تقریبا جدایی رونالدو از این باشگاه را باید قطعی دانست و ستاره 36 ساله و پرتغالی تمایلی به بازی کردن در لیگ اروپا و غیبت در لیگ قهرمانان ندارد.

نشریه آ.اس مدعی شد: سولسشر پیش از این با رونالدو به صورت تلفنی صحبت کرده و به این بازیکن اطلاع داده از بازگشت او به منچستر خوشحال خواهد شد. رونالدو و سولسشر در سال های ابتدایی ظهور ستاره پرتغالی در اولدترافورد با یکدیگر همبازی بوده و به خوبی از افکار هم شناخت دارند. البته رونالدو تصمیم گیری را به انتهای فصل موکول کرده و بی تردید وضعیت یوونتوس در جدول نقش مهمی در آینده این بازیکن خواهد شد. رونالدو تا ژوئن 2022 با یوونتوس قرارداد داشته و او دستمزدی به ارزش 30 میلیون یورو در سال دریافت می کند. در صورت ناکامی در رسیدن به لیگ قهرمانان، پرداخت این مبلغ برای یوونتوس نیز دشوار خواهد بود و احتمالا آنها مشکلی با جدایی رونالدو ندارند. مدیران بیانکونری مبلغ 25 میلیون یورو برای فروش رونالدو تعیین کرده اند و منچستریونایتد می تواند راه حل این معادله پیچیده باشد.

 

.........حوادث

*نجات از اعدام با رضایت بدون قید و شرط

پسر جوان که ۱۰ سال قبل به اتهام قتل محاکمه و به قصاص محکوم شده بود با تلاش واحد صلح و سازش اداره کل سازمان زندان‌های استان البرز و رضایت بدون قید و شرط خانواده مقتول از چوبه دار نجات یافت. دوم خرداد سال ۹۰ به‌ دنبال درگیری خونین بین چند جوان دریکی از محله‌های نظر آباد پسر ۲۲ ساله‌ ای به‌نام حسین به قتل رسید. وقتی تیم جنایی به محل حادثه رسیدند مشخص شد حسین با ضربه‌های چاقو به قتل رسیده است و عامل جنایت که پسری ۱۸ ساله به ‌نام وحید بود از محل گریخته است. پس از آنکه وحید تحت تعقیب پلیس قرار گرفت چند روز بعد در قزوین دستگیر شد. وی در تشریح جزئیات روز حادثه به کارآگاهان جنایی گفت: من ودوستانم به خاطر یک موضوع پیش پا افتاده با هم درگیر شدیم و کار به فحاشی کشید من قصد کشتن کسی را نداشتم فقط با چاقویی که همراهم بود می خواستم حسین را بترسانم که ناگهان چاقو به بدن او اصابت کرد. وقتی او را غرق در خون روی زمین دیدم از ترس پا به فرار گذاشتم.

پس از اعترافات متهم پرونده وی برای رسیدگی به شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز رفت تا تحت محاکمه قرار گیرد. دادرسان دادگاه پس از بررسی پرونده وشنیدن اظهارات متهم و شاهدان ماجرا و همچنین درخواست اولیای دم برای قصاص، متهم را به خاطر قتل عمد به قصاص نفس محکوم کردند. وحید پس از تأیید حکم صادره توسط قضات دیوانعالی کشور به زندان رفت و در نوبت اعدام قرار گرفت. اما پس از مدتی با توجه به اینکه وی در زندان رفتار مناسبی داشت و توبه کرده و متنبه شده بود همین موضوع باعث شد تا کمیته صلح وسازش سازمان زندان های استان البرز تلاش خود را برای نجات او از قصاص شروع کنند. اسماعیل جمع یاری مدیر کل سازمان زندان‌های استان البرزگفت: متهم به خاطر رفتارهای شایسته ‌ای که در زندان از خود نشان داد و اظهار ندامت و پشیمانی، مورد توجه قرار گرفت. برهمین اساس این پرونده برای گرفتن رضایت از اولیای دم ونجات متهم از قصاص در اختیار مددکار زندان قرار گرفت.

اولیای دم نیز پس از ماه ها تلاش مددکاران برای جلب رضایت آنها در نهایت به خاطر رضای خدا تصمیم گرفتند قاتل را بدون هیچ قید و شرطی ببخشند. پدر مقتول در جلسه صلح وسازش در حالی که اشک میریخت، گفت: ما جگر گوشه خود را از دست دادیم و ۱۰ سال است که زندگیمان در این غم بزرگ سیاه شده است اما به خاطر رضای خداوند و جوانی متهم اورا میبخشیم. مادر حسین نیز گفت: پسرم دو روز مانده به تولد ۲۲ سالگی اش جان باخت و الان که دارم رضایت خود را به قاتلش اعلام می‌کنم در سالگرد همین حادثه تلخ است اما به خاطر رضای خدا و آرامش روح پسرم رضایت میدهم. والدین حسین درباره گذشت بی‌ قید شرط خود مدعی شدند ما متهم را فقط به خاطر خدا بخشیدیم و شرطی هم نداریم. متهم که مقابل پای والدین مقتول زانو زده و از آنها طلب بخشش میکرد، گفت: خیلی پشیمانم در این ۱۰ سال زندان توبه کردم.

هر شب با کابوس مرگ بیدار شدم و از خدا خواستم مرا ببخشد و اجازه دهد یک بار دیگر به زندگی سالم و درست برگردم. محسن اکبر‌پور مددکار سازمان زندان‌های استان البرز گفت: متأسفانه در تعداد قابل توجهی از پرونده‌های نزاع دسته جمعی که منجر به قتل می‌شود قتل‌ها بدون انگیزه خاصی رخ میدهد و فقط  در یک لحظه عصبانیت و به خاطر همراه داشتن سلاح سرد نزاع تبدیل به قتل می‌شود. در این پرونده‌ها همراه داشتن سلاح سرد و کنترل نکردن خشم و عصبانیت باعث یک عمر پشیمانی و داغدار شدن خانواده‌ها و افزایش آمار قتل می‌شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *