تجربه های نابینایان برتر در کنکور سراسریبه ایام برگزاری کنکور سراسری نزدیک می شویم. روزهایی که در آن دلهره و نگرانی کسانی که برای کنکور ثبت نام کرده اند بیشتر و بیشتر می شود. قصد داریم از این هفته با نابینایانی که در کنکور سراسری رتبه های برتر را در سالهای اخیر به دست آورده اند گفتگو داشته باشیم تا تجربیات خود را در خصوص برگزاری آزمون و آمادگیهای قبل و حین و بعد از آن در اختیار شما بگذارند. |
به گزارش ایران سپیداین هفته زهرا حسینی، دارنده رتبه 71 رشته علوم انسانی در سال 98 از تجربیات خود می گوید: من زهرا حسینی ، نابینای مطلق و ساکن مشهد هستم. در سال 98، رتبه 71 علوم انسانی و رتبه 747زبان تخصصی را به دست آوردم و در حال حاضر دانشجوی ترم چهارم روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد هستم. و نابینای مطلق هستم.
س: شما برای آمادگی کنکور از کلاس کنکور هم استفاده کردید؟
ج: بله در کلاسهای کنکور شرکت کردم و کلاسهای خوبی هم بود من در موسسه ای با بچه های بینا به کلاس می رفتم. و اساتید هم همکاری خوبی با من داشتند.
س: آیا در سال اول قبول شدید؟
ج: بله من در سالی که دیپلم گرفتم در دانشگاه هم قبول شدم.
س:آیا وقتی برای ثبت نام نابینایی خود را اعلام کردید برای آزمون به مشکلی برنخوردید؟
ج: من هنگام ثبت نام گزینه ای که باید مشخص می کردم نابینا هستم را علامت زده بودم که دفترچه بریل هم به من داده شد. اما در مورد منشی فکر می کنم منشی آزمون علوم انسانی من آنطور که باید مسلط نبود اما از آنجایی که خواندن بریل من خیلی خوب بود سر جلسه به مشکل مهمی برنخوردم. ولی اگر قرار بود همه سوالات را منشی برایم بخواند در مورد زمان به مشکل بر می خوردم. دو دفترچه در آزمون علوم انسانی به بریل بود و دو دفترچه مربوط به زبان . در کنکور زبان تخصصی منشی مسلطی داشتم. و زمان اضافه هم داشتم.
س: در سوالاتی که دفترچه بریل داشت اصلا از منشی استفاده نمی کردید؟
ج: بیشتر برای چک کردن از منشی کمک می گرفتم. سر کنکور علوم انسانی برای رد گزینه از منشی کمک می گرفتم مثلا درس اقتصاد سوالات هفت بخشی دارد که مثلا می گوید پاسخ درست سوال زیر به ترتیب در کدام گزینه آمده و هفت سوال پرسیده می شود که چون نمی خواستم تمام گزینه ها را بخوانم، رد گزینه می کردم مثلا می گفتم چهار تا گزینه را قسمت الف را اول بخوانید و مثلا می گفتم دو تا را خط بزنید و سر دو تای دیگر می گفتم حالا قسمت ب را بخوانید یا در درسی مثل ادبیات با آرایه رد گزینه می کردم مثلا اگر آرایه چهارم اصلوب معادله بود می گفتم چهارمی را در گزینه ها چک کنید و هر کدام لازم نبود را می گفتم خط بزنید. کارهای اینجوری را با منشی انجام می دادم یا اگر سوالی شکل داشت به منشی نیاز پیدا می کردم یا یکی دو سوال نماد ریاضی که وقتی برگردان شده بود چون آن نماد جدید بود آنطور که باید درست به بریل تبدیل نشده بود که از منشی می پرسیدم این کدام نماد است.این نماد مربوط به گزاره های دوشرطی بود که مبحث جدیدی است و احتمالا برگرداننده نمی دانسته چه طوری است . چون اولین سالی بود که آن نماد در کنکور وارد شده بود.
س: چه تجربه ای را به دوستانی که امسال کنکور دارند توصیه می کنید؟
ج: بهترین کار این است که خودشان را آماده کنند مثلا اگر می توانند یکی دو آزمون از آزمونهای جامع را تمرین کنند مثلا با منشی آزمون بدهند و سعی کنند جو را کنترل کنند و این را بدانند که سر کنکور ممکن است خیلی شرایط پیش بیاید مهم مدیریت کردن شرایط است و اینکه از حداکثر ظرفیتی که دارند استفاده کنند. و در زمانی که تا کنکور مانده و زمان جمع بندی است سعی کنند تورق سریع را جدی بگیرند چون خیلی کمک کننده است. من شخصا از این نوع تورق نتیجه گرفتم. مثلا در مورد دروس اقتصاد و روانشناسی، در روزهای آخر تورق سریع داشتم که خیلی به من کمک کرد. و درصد اقتصاد من صد درصد شد.
س: اگر سر جلسه آزمون، متوجه شدند نمی توانند با منشی رابطه برقرار کنند چه باید کرد؟
ج: اولین توصیه من این است که قبل از شروع شدن کنکور یعنی در زمان نیم ساعتی که بچه ها وارد سالن می شوند و با منشی آشنا می شوند برای اینکه وقتشان گرفته نشود در مورد سوالاتی که می خواهند به شیوه خاصی خوانده شود با منشی خود صحبت کنند. به منشی بگویند جواب سوالات را از ابتدا در پاسخنامه وارد کند و جوابها را در دفترچه علامت نزند تا بعد وارد پاسخنامه کند چون این وقت زیادی را از آنها می گیرد یکی از دوستان من با این مشکل روبرو شده بود یعنی حدود 50 درصد دو تا از دروسش در دفترچه علامت زده شده بود و منشی وقت نکرده آنها را وارد پاسخنامه کند. از اول اگر منشی درسی را گفت که نمی تواند بخواند چون برای دوستانم پیش آمده بود که منشی گفته بود نمی توانم ریاضی بخوانم محترمانه خواهش کنند اگر در حوزه کس دیگری حضور دارد که می تواند در این درس خاص کمک کند بخواهند که آن فرد بیاید یا اگر نمی تواند سوالی را بخواند لا اقل اشتباه جواب ندهند دیگر اینکه اگر دوستان به بریل مسلط هستند توصیه می کنم از دفترچه بریل استفاده کنند و اگر منشی هم می خواند با هم سوالات را چک کنند این کار جلوی خیلی از مشکلات را می گیرد. چون خودشان با دروس آشنایی دارند و اگر خودشان هم نظارت داشته باشند شرایط خیلی بهتر می شود دیگر اینکه دستپاچه نشوند و اگر نتوانستند با منشی ارتباط برقرار کنند بحث نکنند و خیلی محترمانه خواهش کنند فرد عوض شود یا روشش را عوض کند. به نظرم اگر محترمانه گفته شود منشیها قبول می کنند.
س: موردی داشته اید که منشی عوض شده باشد؟
ج: بله یکی از دوستان منشی داشته که نمی توانسته ریاضی را بخواند. منشی به او گفته از ریاضی صرفنظر کنید ولی ایشان خیلی محترمانه گفته من زحمت زیادی کشیدم برای این درس و باید آن را پاسخ بدهم اگر ممکن است برای این یک درس از منشیهای دیگری که در حوزه هستند خواهش کنید کمک کنند و چند دقیقه جایتان را با ایشان عوض کنید. که این اتفاق افتاده بود
س: زمان را چگونه مدیریت می کردید خودتان مدیریت می کردید یا از منشی می خواستید حواسش باشد؟
ج: من ساعت را از ایشان می پرسیدم. و هم از تکنیک ضربدر منفی استفاده می کردم. یعنی به منشی می گفتم سوالاتی را که اصلا بلد نبودم کنارش منفی بگذارد و سوالاتی را که شک داشتم و فکر می کردم ممکن است از من زمان بگیرد را کنارش ضربدر می گذاشتم و سوالاتی را که می توانستم سریع پاسخ بدهم این کار را می کردم و جلو می رفتم و زمانی که در آخر باقی می ماند را می پرسیدم کدام سوالات ضربدر دارد و سعی می کردم آنها را حل کنم اما کلا سعی می کردم روی سوالاتی که شک دارم و زمان می گیرد، خیلی وقت نگذارم.
س: در مورد سوالاتی که بچه ها بلد نیستند و ممکن است منفی جواب دهند چه توصیه ای دارید؟
ج: اگر بگوییم هر سوال منفی ممکن است رتبه فرد را صد تا ده هزار نفر جابجا کند واقعا اغراق نکرده ایم. واقعا خواهش می کنم سوالاتی را که شک دارند پاسخ ندهند حتی اگر دوستی در یک درس هیچ سوالی را پاسخ ندهد خیلی بهتر از این است که اشتباه جواب بدهد و درصدش منفی شود. در مورد سوالی که شک دارند چون سوالات چهار گزینه ای است احتمال درست بودنش یک چهارم است و این مقدار نسبت به سه چهارم احتمالی اشتباه بودن، خیلی کمتر است.
س: توصیه ای برای انتخاب رشته هم دارید؟
ج: انتخاب رشته برای نابینایان کاری است که ریسک بالایی دارد اول به استعداد و علاقه خود توجه کنند و دوم اینکه در چه کاری ما می توانیم بیشتر موفق باشیم و زمینه های آن دسترس پذیرتر است و نکته دیگر اینکه شرایط دانشگاهی را که انتخاب می کنند بررسی کنند وقتی دفترچه انتخاب رشته می آید یک فرم تسهیلات هم دارد که روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد آن را چک کنند که در دانشگاه مورد نظر امکانات برای معلولان فراهم باشد مثل کانونهایی که کتب را صوتی می کنند یا کارگاه کامپیوتر و .. برخی از دانشگاهها امکانات بیشتری دارند سعی کنند این دانشگاهها را در اولویتهای اول خود بگذارند که این کار می تواند در راحتی و صرفه جویی زمان آنها خیلی تاثیرگذار باشد.