شناسه خبر: 33664 منتشر شده در مورخ: 1400/3/1 ساعت: 13:40 گروه: اجتماعی  
بانک‌های ایران به روی معلولان و نابینایان گشوده می‌شود

بانک‌های ایران به روی معلولان و نابینایان گشوده می‌شود

رئیس دبیرخانه ستادمناسب‎سازی کشور از مجهز شدن بیش از ۱۵۰ بانک به سیستم ویژه نابینایان خبر داد و اعلام کرد: معایب بانک‌ها برای استفاده معلولان در حال شناسایی است و قرار است این مشکلات به صورت ویژه در ستاد مناسب‌سازی مطرح و برای رفع آنها برنامه‌ریزی شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایکنا، ابراهیم کاظمی‌مؤمن‌سرایی، رئیس دبیرخانه ستادمناسب‎سازی کشور از تلاش ویژه این ستاد برای مناسب‌سازی بانک‌ها برای افراد نابینا خبر داد و گفت: حدود دو سال است که به صورت جدی به موضوع مناسب‌سازی بانک‌ها برای همه گروه‌های معلول کشور به ویژه برای نابینایان ورود پیدا کرده‌ایم.

وی از انجام مکاتبات متعدد با بانک مرکزی در این زمینه خبر داد و گفت: فرمتی برای مدیران عامل همه بانک‌ها ارسال شده تا وضعیت مناسب‌سازی بانک‌ها را از جهات مختلف و برای انواع معلولیت‌ها در کل کشور بررسی و برای ما ارسال کنند. تعداد زیادی از بانک‌ها این اقدام را انجام داده‌اند و ما براساس نتایج به دست آمده در حال آماده کردن این طرح به صورت پروژه‌ای تحلیلی هستیم که بعد از استخراج نتایج، در ستاد مناسب‌سازی کشور مطرح و در مورد نحوه مناسب‌سازی بانک‌ها تصمیم‌گیری شود.

مؤمن‌سرایی با اشاره به اینکه مکاتبات زیادی برای انجام مناسب‌سازی ویژه نابینایان صورت گرفته است، گفت: به خصوص در زمینه رمز پویا و افزایش زمان آن برای افراد نابینا در حال مکاتبه با بانک مرکزی هستیم. نابینایان برای استفاده از رمز پویا باید از اپلیکیشن ویژه خود استفاده کنند که زمان‌بر است به همین دلیل استفاده از این مرز باید برای معلولان مناسب‌سازی شود.

وی از مجهز شدن بیش از ۱۵۰ بانک در سراسر کشور به سیستم ویژه نابینایان خبر داد و گفت: این سیستم در باجه ویژه نابینایان نصب می‌شود و نابینا کاملاً مستقل و به راحتی می‌تواند کارهای بانکی خود را انجام دهد و دیگر نیازی نیست رمز خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهد.

رئیس دبیرخانه ستادمناسب‎سازی کشور با تأکید بر اینکه استفاده از این باجه مخصوص باعث حل مشکل نابینایان شده، گفت: نابینایان در این زمینه مشکل داشتند چون مجبور بودند برای انجام کارهای بانکی رمز و شماره حساب خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهند و این مسئله امکان سوء استفاده از حساب آنها را افزایش می‌داد.

وی تصریح کرد: تهیه این دستگاه ویژه برای بانک‌ها هزینه‌بر است اما مسئولان بانک‌های کشور باید بپذیرند که تهیه و نصب آن بسیار لازم است و ما امیدواریم تعداد شعب استفاده کننده از آن بیشتر شود.

رئیس دبیرخانه ستادمناسب‎سازی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طراحی برچسب ویژه حضور کودکان مبتلا به اوتیسم، از طراحی این برچسب‌ها استقبال کرد و گفت: شرایط برخورد با بچه‌های مبتلا به اوتیسم متفاوت است و اگر شخصی نداند که با بچه‌های اوتیسمی چگونه برخورد کند موجب ناراحتی شدید آنها می‌شود.  

وی تصریح کرد: به خصوص در مکان‌هایی که لازم است بازدید بدنی صورت گیرد یا فرد لمس شود مثلاً در فرودگاه‌ها حتماً مسئول بازدید بدنی باید بداند با بچه‌های اوتیسمی چگونه برخورد کند در غیر این صورت موجب ناراحتی شدید کودک اوتیسمی خواهد شد.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‎سازی کشور اضافه کرد: در صورتی که در جامعه آگاه‌سازی لازم در زمینه برخورد با بچه‌های متفاوت از جمله بچه‌های اوتیسمی صورت گیرد و با برچسب‌هایی مردم متوجه حضور این بچه‌ها شوند اقدام بسیار خوبی در زمینه مناسب‌سازی جامعه برای این کودکان صورت خواهد گرفت.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *