شناسه خبر: 3366 منتشر شده در مورخ: 1393/1/26 ساعت: 08:54 گروه: فرهنگی  
دولت سبد کتاب را هم وارد خانواده ها کند
نرگس آبیار:

دولت سبد کتاب را هم وارد خانواده ها کند

نوسینده و کارگردان فیلم سینمایی «شیار 143» گفت: همانطور که جسم هر شخص احتیاج به خوراک و پوشاک دارد، روح انسان نیز برای شکوفا شدن و آرامش نیاز به کتاب و مطالعه دارد از این رو سبد کتاب باید در هر خانواده ایرانی در نظر گرفته شود.

«نرگس آبیار» نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی شیار(143) در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: قبل از اینکه وارد عرصه سینما بشوم روزی 4 ساعت مطالعه می کردم و به دلیل اینکه به عنوان کارشناس در یک انتشارات مشغول به کار بودم هر دست نوشته و کار جدیدی که برای چاپ کتاب ارایه می شد را می خواندم. حالا عادت کتاب خوانی ام تغییر کرده و در کنار کتابخوانی به دیدن فیلم نیز می پردازم زیرا برخی از فیلم ها نیز از روی کتاب ها ساخته می شوند.

وی با اشاره به نامگذاری سال 93 به عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی از سوی رهبرمعظم انقلاب،  گفت: فرهنگ بدون اقتصاد و برعکس اقتصاد بدون فرهنگ شکوفا نمی شود زیرا این دو مقوله در هم تنیده است و کتاب یکی از عواملی است که اگر مطالعه آن در بین مردم و مسئولان نهادینه شود در شکوفا شدن تمام علوم تاثیرگذار خواهد بود.

آبیار افزود: سرانه مطالعه نه تنها در کشورمان بلکه در کشورهای دیگر به دلیل وجود تکنولوژی های برتر کمی کاهش یافته است اما هنوز خواندن کتاب های کاغذی در بین علاقمندان و کتاب دوستان مرسوم است زیرا درمقایسه با کتاب های صوتی و تصویری که مشکلاتی را در هنگام خواندن به همراه دارد کتاب های کاغذی هنوز پر طرفدار است.

کارگردان شیار 143 گفت: برای افزایش کتابخوانی یا باید بر تکنولوژی های روز جهان غلبه کرد و یا راه حل بهتری را در محیط  مجازی و تکنولوژی های به روز جستجو کرد.

وی عنوان کرد: من هر سال به نمایشگاه کتاب می آیم و هر سال برای حضور در سرای اهل قلم و سخنرانی دعوت می شوم، از آنجا که همه گروه های سنی هر سال،  در نمایشگاه حضور پیدا می کنند و در این بین بیشتر از همه کودکان به چشم می خورند که باید برای فرهنگ سازی در سنین کودکی دربخش کودک نمایشگاه برنامه های متعدد و خوبی تدارک دیده شود و به 10 روز نمایشگاه کتاب خلاصه نشود.

وی در ادامه گفت: یکی از دلایلی که فیلم های ساخته شده امروز سینمای ایران عامه پسند است و نگاه تحلیلی بروی آن ها از سوی کودکان و نوجوانان وجود ندارد این است که ما کودکان را به خواندن کتاب در کودکی عادت نداده ایم تا در بزرگسالی با نگاه تحلیلی به فیلم ها نظر دهند، بنابراین تنها راه آن مطالعه در سنین کودکی است.

وی به مسئولان نمایشگاه کتاب تهران برای  برگزاری هر چه بهتر این رویداد در سال های آینده پیشنهاد داد: برای داشتن یک نمایشگاه کتاب بین المللی  استاندارد به زمان ومکان زیادی نیاز است اما چون هر سال در اردیبهشت وعده دیدار با کتاب دوستان در مصلی امام خمینی(ره) است بنابراین به مسئولان پیشنهاد می کنم در فراهم آوردن تهویه مناسب برای نمایشگاه کتاب جدی باشند تا مخاطبان کتاب از دیدن نمایشگاه و تهیه کتاب های مورد علاقه خود خسته نشوند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روزهای 10 تا 20 اردیبهشت 1393 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *