شناسه خبر: 33658 منتشر شده در مورخ: 1400/3/1 ساعت: 10:59 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 1 خرداد 1400

روزنامه شنبه 1 خرداد 1400

عناوین امروز: جلوگیری از تفسیرهای خود رأی دستگاه های اجرایی در فرار از سهمیه سه درصد استخدام معلولان-روش ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان استثنایی در استانهای مختلف-گفتگوی صوتی بود وقتی هنوز کلاب‌هاوس نبود- شناسایی و تمیز کردن محصولات حیوانی بخش دوم ماهی- کشکول.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰

۱۰ شوال ۱۴۴۲

۲۲ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۰۴

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*جلوگیری از تفسیرهای خود رأی دستگاه های اجرایی در فرار از سهمیه سه درصد استخدام معلولان

*روش ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان استثنایی در استانهای مختلف

*گفتگوی صوتی بود وقتی هنوز کلاب‌هاوس نبود

*شناسایی و تمیز کردن محصولات حیوانی بخش دوم ماهی

*کشکول

...........سخن هفته

*جلوگیری از تفسیرهای خود رأی دستگاه های اجرایی در فرار از سهمیه سه درصد استخدام معلولان

 در سخن هفته این بار، مجدداً به بحث استخدام سه درصد می پردازیم و در واقع توضیحی درباره اقداماتی که در این روزها اتفاق می افتد. دلیل طرح مجدد این بحث زمان، در واقع محدودی است که ما برای رسیدگی به شکایت دوستان در اختیار داریم. به طور مختصر قرار است که از طریق شورای سیاست گذاری دبیرخانه پیگیری قانون حقوق معلولان جلساتی برگزار شود از جمله در هفته آینده  با نمایندگان سازمان امور استخدامی، آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی و ما درواقع تخلفات اتفاق افتاده در جریان استخدام ها را رسیدگی کنیم و ببینیم چه ظرفیت های حقوقی برای پیگیری این بحث داریم. البته بحث سه درصد را همانطور که در گذشته هم گفته ام در معاونت حقوقی دفتر ریاست جمهوری طرح کردیم تا تعارض قوانین و مقرارت را از آن طریق حل کنیم و جلوی تفسیرهای خود رأی دستگاه های اجرایی را در فرار از سهمیه سه درصد بگیریم. اما در این فرصت کوتاه در واقع می خواهم یک فراخوان بدانم از تمام دوستانی که به نوعی در آزمون کتبی قبول شده اند و دچار مشکلات در مصاحبه شده اند دعوت کنم باز هم به طور مؤکد که در این هفته حتماً شکایات و مورد خودشان را  یا در اختیار خانم فلاحی درسازمان بهزیستی قرار دهند که ما بتوانیم در جلسه هفته آینده مطرح کنیم و یا اگر از آن طریق دسترسی ندارند در اختیار ایران سپید قرار دهند که ما این شکایات را جمع بندی کنیم در اختیار سازمان بهزیستی و در نهایت در جلسه  شورای سیاست گذاری دبیرخانه مطرح کنیم و پیگیر شکایت دوستان باشیم با تأکیدی که سازمان امور اداری و استخدامی کشور کرده است در رسیدگی به این بحث و جلوگیری از تفسیرهای خود رأی دستگاه های برای فرار از این سهمیه. بنابراین تا فرصت است شکایت هایتان را اعلام کنید تماس بگیرید، اطلاعات موثق بدهید، کد ملی، آیا در مصاحبه شرکت کره اید؟ آیا کارشناس بهزیستی در مصاحبه حضور داشته یا نداشته است؟ آیا در مصاحبه پزشکی رد شده اید؟ نوع پستی که تقاضا کرده اید و نوع معلولیت خود را ذکر کنید تا بتوانیم رسیدگی دقیق تری داشته باشیم. با سپاس از شما به امید حل این مشکلی که در این سال ها به طور مکرر اتفاق می افتد اما در صدد این هستیم که انشاا... این تکرار ها را به حداقل  خودش برسانیم.

 

........گزارش ویژه

*روش ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان استثنایی در استانهای مختلف 

در روزهای پایانی سال تحصیلی، از معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در باره روش ارزشیابی دانش آموزان در خرداد ماه پرسیدیم. دکتر مجید هداوند در این رابطه می گوید: مرکز سنجش و پایش کیفیت تحصیلی آموزش و پرورش در این رابطه دستورالعملی صادر کرده. سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را در دوره های مختلف با دستورالعملی به مدیران کل آموزش و پرورش استانها اعلام کرده که در هر جایی که امکان حضضور فیزیکی دانش آموزان وجود داشت با مجوز ستاد کرونا و رعایت شیوه نامه ها ارزشیابی حضوری انجام بگیرد منتها چون خانواده ها و دانش آموزان دغدغه این را داشتند که ممکن است به ویروس کرونا آلوده شوند و با توجه به اینکه دانش آموزان استثنایی شرایط خاصی دارند در پایه نهم دوره اول متوسطه انجام ارزشیابیها را به صورت غیر حضوری اعلام کردیم و مجددا در بخشنامه دیگری که به استانها ارسال شد گفته شد در مورد ارزشیابی دروس نظری پایه دوازدهم فنی حرفه ای و کار و دانش استثنایی و مراکز شبانه روزی اصل بر آزمون حضوری است ولی با توجه به شرایط خاص دانش آموزان هر استان و تصمیمات ستاد کرونا،تصمیم در مورد برگزاری حضوری یا غیرحضوری آزمونها به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها واگذار شد تا اگر نتوانستند امتحانات را به شکل حضوری برگزار کنند با نظر ستاد امتحانات آموزش و پرورش استثنایی استان به شکل غیر حضوری برگزار شود. مرکز سنجش در دستورالعمل خود در خصوص ارزشیابی دروس کارگاهی ، شایستگیهای فنی و دروس عملی در رشته های خاص در شاخه فنی حرفه ای، استانداردهای مهارتی را اعلام کرده حتی درس کارورزی را مشخص کرده و ما هم اعلام کرده ایم که ارزشیابیها مبتنی بر آن دستورالعمل انجام شود.

دکتر هداوند درباره فرآیند خرید نت تیکرهایی که از سوی رئیس آموزش و پرورش استثنایی قول داده شده بود می گوید: در سال تحصیلی گذشته سازمان اعتبار خرید 240 نت تیکر را به استانهایی که دانش آموزان کم بینا و نابینایی دارد که نمی توانستند از وسایل دیگر استفاده کنند داد. با مشارکت نهاد علمی ریاست جمهوری به دنبال این هستیم که اینها را به خصوص برای دانش آموزان متوسطه خریداری کنیم تا بتوانند استفاده کنند. گزارش نهایی این مورد و تعداد دانش آموزان نابینا در هر استان را بعد از خرید نهایی اعلام خواهیم کرد.

 

........فناوریهای امیدبخش

*گفتگوی صوتی بود وقتی هنوز کلاب‌هاوس نبود

چند وقتی است که کلاب‌هاوس کلید واژه همه شده و تبش جوامع و گروه‌های مختلف را فرا گرفته است. بسیاری تصور می‌کنند این پلتفرم، نخستین ابزاری است که امکان چت یا گفتگوی صوتی را در اختیار کاربران می‌گذارد. این تصور اما نیاز به اصلاح دارد؛ چه، پیش از کلاب‌هاوس، بودند نرم‌افزار‌هایی که دقیقاً همین امکانات کلاب‌هاوس و چه بسا بیشتر از این‌ها را در اختیار کاربرانشان می‌گذاشته‌اند. ضمناً پلتفرمشان را فقط به دارندگان گوشی‌های سیستم عامل iOS هم محدود و مقید نکرده بودند. احتمالاً نام پلتفرم «دیسکورد» را شنیده باشید. شبکه‌ای اجتماعی مبتنی بر صوت و تصویر که در هنگام تأسیس به عنوان شبکه اجتماعی گیمر‌ها عرضه شد اما به مرور امکاناتش را متناسب با سایر کاربران هم تغییر داد. بد نیست حالا که بحث کلاب‌هاوس همه جا داغ است نگاهی به این شبکه هم بیندازیم که می‌تواند جایگزینی به مراتب کامل‌تر برای کلاب‌هاوس به حساب آید.

دیسکورد در ابتدای عرضه‌اش بیشتر به درد گیمرها می‌خورد و از آنجایی که طراحی این نرم‌افزار آن‌چنان ساده و مینیمال نبود، هر فردی نمی‌توانست با این نرم‌افزار ارتباط برقرار کند. رفته رفته قابلیت‌های دیسکورد بهتر شد و سیترون (صاحب و توسعه دهنده دیسکورد) به این موضوع فکر کرد که جامعه هدف این نرم‌افزار را گسترش دهد؛ هدفی که چندان رویایی نبود.

با افزایش محبوبیت به موازات بیشتر شدن بودجه شرکت، دیسکورد قابلیت‌های بهتری پیدا کرد. برای مثال کاربر می‌تواند در حال حاضر تماس ویدیویی بگیرد؛ بدون این‌که نرم‌افزار برای ارائه این ویژگی، پولی از او طلب کند. به همین منظور دیسکورد به تدریج نزد سایر کاربران نیز محبوبیت خود را پیدا کرد؛ کمااین‌که در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی، شرکت دیسکورد شعار تبلیغاتی اپلیکیشن خود را از «چت برای گیمرها» به «چت برای جوامع و دوستان» تغییر داد. البته در انجام این رویه، شیوع افسارگسیخته ویروس کووید-۱۹ نیز بی‌تاثیر نبود اما در هر صورت، دیسکورد رسما اعلام کرد که دیگر منحصرا برای افراد گیمر توسعه پیدا نمی‌کند و هر کاربری می‌تواند برای نیت‌های مختلف از این اپلیکیشن بهره ببرد.

سرور‌های دیسکورد در ایران از دسترس خارج شده‌اند و برای استفاده از این شبکه اجتماعی باید دست به دامن ابزار‌های تغییر IP شد که البته برای کاربران ایرانی امری عادی تلقی می‌شود و احتمالاً مشکلی با این قضیه نخواهند داشت. شما در دیسکورد می‌توانید خودتان یک سرور ایجاد کنید یا با استفاده از لینک دعوتی که دوستانتان برایتان ارسال می‌کنند، وارد سرور‌هایی که دیگران ساخته‌اند بشوید.

دسترسی به دیسکورد در ویندوز هم فراهم است و چنانچه کاربر ویندوز ۱۰ باشید می‌توانید اپلیکیشنش را روی ویندوزتان نصب کنید که همین موضوع به خودی خود یکی از امتیازات دیسکورد بر کلاب‌هاوس خواهد بود. اپلیکیشن را می‌توانید از وبسایت دیسکورد به نشانی Discord.com بارگیری کنید. همچنین اگر کاربر صفحه‌خوان JAWS هستید می‌توانید اسکریپت‌هایی را که «داگ لی» (Doug Lee) برای این اپلیکیشن نوشته از وبسایت او به نشانی DLEE.ORG دانلود و بر روی JAWS نصب کنید تا بتوانید تجربه بهتری در استفاده از این اپلیکیشن داشته باشید.

......خانه داری به سبک نابینایی

*شناسایی و تمیز کردن محصولات حیوانی بخش دوم ماهی

در این بخش روش پاک کردن ماهی آموزش داده می شود. برای پاک کردن ماهی بهتر است زمانی که می خواهیمد ماهی را بشورید ابتدا فلس را جدا کرده سپس ماهی را بشورید به این دلیل که اگر در ابتدا ماهی شسته شود فلس ماهی حالت لیزی به خود می گیرد و باعث لغزندگی دستانتان می شود و ممکن است چاقو به دستانتان اثابت کند و یا حالت سر خوردگی ماهی بوجود آید. بهترین شرایط برای پاک کردن ماهی این است که ابتدا فلس و بال های ماهی را جدا کنید. معمولاً  اکثر ماهی ها به این صورت است که در قسمت پهن که در واقع پشت و کمر ماهی است و قسمت باریک که در واقع شکم ماهی است. یعنی در واقع شکل ماهی به حالت دو سطح شیب دار به هم متصل است.

باله های ماهی روی سر، روی دوطرفه بدنه ماهی و قسمت پایی شکم و بال هایش است که ما با استفاده از قیچی مخصوص مرغ و ماهی به راحتی میتوانید این باله ها را جدا کنید و یا با استفاده از چاقو به حالتی که به بدنه ماهی آسیب نرسد این کار را انجام دهید.

بعد از جدا کردن باله ها حالا نوبت به گرفتن فلس ماهی است. برای این کارمی توانید به راحتی از یک وسیله مناسب برای جدا کردن فلس به نام فلس گیر ماهی است استفاده کنید و در واقع شکل این فلس بگیر را میتوانید به این صورت تصور کنید که شما در واقع یک قاشق را در نظر بگیرید که در قسمت پایین آن یک دسته باریک دارد که برای گرفتن این دسته در دستانتان و در قسمت بالای این قاشق حالت سوزنک های ریزی وجود دارد که  میتوانید به راحتی روی ماهی بکشید و فلس ها را جدا کنید. به این نکته توجه کنید که از قسمت سر ماهی به قسمت دم ماهی این کار را انجام دهید. اگر این وسیله را در دسترس نداشته باشید می توانید از کارد کمک بگیرید.

البته کارد نباید خیلی تیز باشد که به بدنه ماهی آسیب برساند. کارد را به حالت کج در دستانتان  نگهدارید به طوری که لبه کارد مستقیم روی بدنه ماهی کشیده نشود که در واقع باعث آسیب به بدن ماهی شود . بعد از جدا کردن بال و فلس در این بخش نوبت جدا کردن سر ماهی است. در تعداد محدودی از انواع ماهی ها سر ماهی قابل استفاده و قابل خوردن است مانند ماهی سفید که به اصطلاح به آن کله ماهی گفته می شود. اما ماهی هایی مانند قزل آلا یا ماهی های جنوب که سر ماهی قابل استفاده نیست و در این نوع ماهی ها سر ماهی را از قسمت زیر گردن که حالت نرم دارد با چاقو جدا می کنیم. فقط در هنگام برش سر توجه داشته باشید که از قسمت چانه ماهی پایین تر نباشد زیرا در قسمت پایین سر ماهی یک برجستگی دایره ای شکل به اندازه یک لوبیا چیتی پخته شده  وجود دارد که این قسمت را باید جدا کنیم زیرا اگر جدا نشود باعث ایجاد تلخی ماهی در تمام قسمت های آن می شود. سپس شروع به تمیز کردن شکم ماهی می کنید و داخل شکم ماهی که شش ماهی را  کاملاً جدا میکند و سپس ماهی را به اندازه های دلخواه قسمت بندی می کنید و برش های متناسب ایجاد می کنید و کامل ماهی را می شورید. انشاا... در قسمت های بعدی نحوه جدا کردن استخوان ماهی را آموزش می دهیم.

 

.......کشکول

*تاریخچه تلخ و شیرین شکلات و شیرینی

تا اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰، شکلات هنوز کالایی لوکس به حساب می‌آمد و محصولاتی مثل «فنسی باکسز» که شرکت‌هایی مثل کدبری تولید می‌کردند قیمتی به اندازه‌ی هزینه‌ی یک هفته خورد و خوراک خانواده‌ای کارگر داشت. زمان گذشت و تولید انبوه، شکلات را به دست عده بیشتری از مردم رساند. در دهه‌ی ۱۹۳۰، شکلات‌هایی مثل فلیک، آئرو و کیت‌کت به نمونه‌های عادی در فروشگاه‌ها تبدیل شدند و کارگران و خانواده‌هایشان توانایی خرید آن را پیدا کردند. در دهه‌ی ۱۹۰۰ وقتی دیگر شکلات مختص طبقه‌ی اشراف نبود، به طور متوسط هر فرد ۳۳ کیسه شکر در سال مصرف می‌کرد. در دهه‌ی ۱۹۲۰، امکان کشت چغندر قند در خاک بریتانیا هم فراهم شد. در طول جنگ جهانی دوم دوباره شکر جیره‌بندی و کمیاب شد، اما در دهه‌ی ۱۹۵۰ به بعد شیرین و شکلات به خوراکی‌های در دسترس و ارزان کمابیش برای هر خانواری تبدیل شد.

مرارت برای شیرینی

تیم ریچاردسون، پژوهشگر تاریخ شیرینی و شکلات با پژوهش خود نشان می‌دهد که در نقاشی‌های به ‌جاٰ مانده از ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد بر دیوار غار‌ها می‌توانیم ببینیم که با وجود خطر نیش زنبور، انسان‌ها در جستجوی عسل شیرین به کندوی زنبور‌ها دست‌درازی می‌کرده‌اند. در متون سانسکریت ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد هم نوشته شده که در شیرینی‌های هندی علاوه بر مواد دیگر از شیر و شکر هم استفاده ‌شده است. اندی بکسندل، کارشناس شیرینی و شکلات که بیش از ۲۰ سال در این صنعت کار کرده است، می‌گوید در اهرام مصر شیرینی‌هایی تهیه شده از مغز میوه و عسل یافته‌اند. اما شیرینی و شکلات به این صورتی که امروز می‌شناسیم، چندان تاریخی نیستند. اندی می‌گوید: «در جستجوی ریشه‌های تاریخی آن باید سراغ عطاران برویم اجداد داروسازان امروزی. آن‌ها از رازیانه و بادام برای رفع مزه‌ی بد دارو‌هایی استفاده می‌کردند که طعم‌شان برای بیماران تحمل‌ناپذیر بود».

نقل و نبات از کجا آمده؟

در دوره تودور در انگلستان این نوع شیرینی محبوب بود. این شیرینی شامل چاشنی‌ها، دانه‌ها و مغز‌های خوراکی با پوشش سخت و شیرین از شکر بود و شاید از اولین شیرینی‌های تاریخ باشد و گمان بر این است که ریشه‌ی آن به عطاران خاورمیانه بازمی‌گردد که از آن‌ها به‌ عنوان داروی اختلالات گوارشی استفاده می‌کردند و در جریان تبادل و تجارت کالا با این کشور‌ها به اروپا راه یافته است. در آن زمانها، داشتن شکر نشان توانگری بود. شکر گرانبها بود و محفوظ و دور از دسترس نگهداری می‌شد. خانواده‌های ثروتمند قناد‌های مخصوص خود داشتند. قناد‌های سلطنتی، که بنا بر مهارتشان انتخاب می‌شدند، دستمزد سالانه‌ای سه برابر کارگران داشتند. اشراف ضیافتهای شیرینی برگزار می‌کردند که در آن همه‌ی آنچه روی میز بود از شیرینی تهیه شده بود و حتی بشقابها قابل ‌خوردن بودند. در این ضیافتها از مهمانان با نقل‌های پرشده با گشنیز پذیرایی می‌شد، چون فکر می‌کردند پس از چنین ضیافت عظیمی به هضم آن کمک می‌کند. ورود بیشتر شکر به انگلستان ارتباط مستقیمی با تجارت بردگان داشت. در دوران تودور این تجارت‌ها شروع شد و تا قرن هفدهم گسترش پیدا کرد. جزایر هند غربی در دریای کارائیب منبع نیشکر بود، در این مزارع، برده‌هایی که از آفریقا می‌آوردند در بدترین شرایط وادار به کار می‌شدند.

آبنبات پرطرفدار

در حدود سال ۱۷۶۰، نوعی آبنبات که هنوز هم در بریتانیا می‌توانید بخرید، تهیه شد. این محصول هم به داروفروشان ربط داشت. شیرین‌بیان حدود قرن ۱۱ در بریتانیا شناخته شد. این گیاه را راهبان یا جنگجویان صلیبی که از خاورمیانه بازگشتند با خود آوردند. این گیاه به دلیل خاصیت‌های دارویی مورد توجه قرار گرفت تا جایی که با افزایش تقاضا برای آن، سیاه ‌چال‌ها و دخمه‌های سابق قلعه‌ی پونتفراک در یورکشر در سال ۱۷۲۰ به انبار ریشه‌ی شیرین‌ بیان اختصاص پیدا کرد. جورج دان‌هیل، داروفروشی در منطقه‌ی پونتفراکت به شیرین ‌بیان شکر افزود تا ماده‌ای جویدنی از آن بسازد که خوشایند هم بود. صفحه‌های گرد تیره‌ رنگی که به کیک پونتفراکت معروف شدند. در قرن نوزدهم، روزانه 25000 کیک در کارخانه‌های سراسر یورکشر تولید می‌شد که روی هر کدام از آن‌ها هم تصویر قلعه‌ی پونتفراکت مهر شده بود.

دوران دگرگونی بزرگ

حتی پس از لغو تجارت برده در سال ۱۸۰۷ در بریتانیا، هنوز تا سال‌ها برده‌ها در مزارع نیشکر کار می‌کردند و تا مدت‌ها پس از آن آزاد نشدند. لغو برده‌داری اثر مهمی بر بشریت گذاشت. برای تاجران و صنعت شیرینی عواقب اقتصادی متعددی داشت که یکی از آن‌ها کمبود شکر بود که بر اثر آن این کالا گرانتر شد. شکری که از چغندر قند استخراج می‌شد جانشینی برای شکر حاصل از نیشکر بود. مزه‌ی یکسانی داشت و دراروپا قابل کشت بود و در نتیجه واردات آن ارزان‌تر تمام می‌شد. در دوره‌ی ویکتوریا پیشرفت‌های صنعتی رخ داد. انقلاب صنعتی نیمی از جمعیت شهر‌ها را به کار‌هایی مشغول کرد. مغازه‌های شیرینی‌فروشی همه‌جا به چشم می‌خورد و شیرینی چیزی شد که همه طبقات مردم می‌توانستند بخورند. برای اولین بار شیرینی‌هایی برای کودکان هم تولید شد. تولید انبوه به معنای امکان تولید آسانتر مقدار بیشتری شیرینی بود. در سال ۱۸۷۹، کلود گجت، قناد فرانسوی، دستور تهیه‌ی پاستیل، شیرینی محبوب فرانسوی را در اختیار بزرگترین تولیدکننده‌ی شیرینی کشور گذاشت. دستور تهیه‌ی آن هرگز به طور عمومی اعلام نشد، اما پاستیل، با طعم انواع میوه‌ها، محبوب شد و حالا هم همه‌جا هست. در آغاز قرن بیستم، شکلات دیگر فقط برای نوشیدن نبود و هنر تبدیل آن به تخته‌های جامد شکلات تکمیل شد. Frys،، شرکت بریتانیایی که در سال ۱۸۴۷ اولین شکلات تخته‌ای را تولید کرد دریافت که روغن کاکائو در این ترکیب به خوبی عمل می‌کند. در سوئیس، رودلف لینت، شکلات‌ساز، روش تازه‌ای در ورز دادن و فرآوری شکلات ابداع کرد. وقتی از شیر خشک استفاده می‌شود، فرایند ورز دادن شدید باعث می‌شود شکلاتی نرم‌تر از قبل تولید شود.

چرا شکلات و شیرینی توانسته هم‌چنان در زندگی روزمره محبوب و دوست‌داشتنی بماند؟

اندی فکر می‌کند دلیل آن ساده است، در شرایط سخت همیشه دنبال راهی برای رهایی هستیم، گاهی افراد نیاز به یک دم لذت دارند، لذتی که هزینه‌اش کمرشکن نباشد. او می‌گوید: «من شکلات ‌فروشی داشتم، می‌دیدم که مردم همیشه دنبال خوراکی ارزان و آرامش‌ بخش می‌گردند. حتی در دوران رکود اقتصادی باز هم به فروشگاه ما می‌آمدند».

پاسخ سوالات جدول هفته گذشته :1. تهجد 2. بشاش 3. امرار 4. هلاکت 5. نگارستان 6. منبت 7. ور 8. دایم 9. نفر10. فوتک 11. راما 12. صبح 13. تا  14. آزادگی 15. نیایش  16. دو 17.وداد 18.هیات  19.ادا 20.سد 21.تابنده. رمز جدول: تباه نمودن فرصت اندوه است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *