شناسه خبر: 33656 منتشر شده در مورخ: 1400/2/30 ساعت: 10:13 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400

روزنامه پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400

عناوین امروز: گرانفروشی دارو‌های کرونا را به ۱۹۰ اطلاع دهید-اخطار سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت هواپیمایی کاسپین/ تا سه نفر نابینا نیاز به همراه در مسافرت های هوایی ندارند-شاعر نابینایی که مسیر نور را نشان می‌داد- مراقب تبلیغات مواد غذایی ناسالم برای کودکان باشید-رکوردداران اول تا سوم جهان به تیم ملی دعوت می شوند-دختر دانشجو را چه کسی کشت و جسدش را آتش زد -چاردیواری.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

۸ شوال ۱۴۴۲

۲۰ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۷۰۳

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*گرانفروشی دارو‌های کرونا را به ۱۹۰ اطلاع دهید

*اخطار سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت هواپیمایی کاسپین/ تا سه نفر نابینا نیاز به همراه در مسافرت های هوایی ندارند

*شاعر نابینایی که مسیر نور را نشان می‌داد

*مراقب تبلیغات مواد غذایی ناسالم برای کودکان باشید

*رکوردداران اول تا سوم جهان به تیم ملی دعوت می شوند

*دختر دانشجو را چه کسی کشت و جسدش را آتش زد؟

*چاردیواری

 

..........اخبار روز

*گرانفروشی دارو‌های کرونا را به ۱۹۰ اطلاع دهید

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو: قیمت دولتی داروی #رمدسیویر ۷۰۰ هزار تومان است، گرانفروشی این دارو را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش دهید.

*راه‌اندازی سامانه‌ پیشگیری و کشف تخلفات در بورس

حمید حسن‌آبادی مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار:

این سازمان در راستای ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه را راه‌اندازی کرد و هم اکنون به آدرس dideban.seo.ir قابل بهره برداری است./ ایرنا

* برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات عمومی الزام قانونی است

 رحمانی فضلی: کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی تشکیل و زیر نظر هیات اجرایی مرکزی انتخابات فعالیت می نماید.

 نامزدهای ریاست جمهوری که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تأیید و اسامی آنها از طرف وزارت کشور اعلام می‌ شود، حق‌دارند به طور مساوی از صدا و سیما برای معرفی و ارائه برنامه‌های خود استفاده نمایند

 فعالیتهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور رسماً آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع‌اخذ رأی خاتمه می‌پذیرد.

 داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنها، به هیچ وجه مجاز به هتک حرمت و حیثیت سایر نامزدها نیستند و در صورت تخلف، برابر مقررات مجازات خواهند شد./ رصد

* واکسن‌های جعلی کرونا در فضای مجازی

اخیرا کلاهبرداران با ارسال یک پیام جعلی از شهروندان می‌خواهند وارد سایتی به نام سیب شوند و برای دریافت واکسن کرونا با پرداخت مبلغی ثبت نام کنند.

لینک معرفی شده در این پیامک، معمولا کاربران را به یک درگاه بانکی جعلی (فیشینگ) هدایت کرده و پس از دریافت اطلاعات بانکی، از آنها کلاهبرداری می‌کند و اقدام به برداشت وجه به صورت غیرمجاز می‌نماید.

شهروندان دقت داشته باشند برای دریافت واکسن کرونا نیاز به پرداخت هیچ مبلغی نمی‌باشد و همچنین به بهانه ثبت نام واکسن کرونا و ایجاد پرونده وارد هیچ سایتی نشوند./ خبرآنلاین

*انصاری: اجتماع مردمی در روز ۱۴ خرداد نداریم/در حرم برای برگزاری نشست های انتخاباتی باز است

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی گفت: امسال هم در شب و روز ارتحال حضرت امام در ۱۴ خرداد هیچ اجتماع مردمی نداریم اما به دلیل همزمانی مراسم سالگرد امام و انتخابات، آمادگی داریم حرم امام و حسینیه جماران را به صورت عادلانه در اختیار کاندیداها قرار دهیم تا آنها ضمن تجدید میثاق با آرمان های رهبر کبیر انقلاب اسلامی، با رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه هایشان را به استحضار ملت شریف ایران برسانند.

 

....‌‌‌‌‌‌‌....گزارش ویژه

*اخطار سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت هواپیمایی کاسپین/ تا سه نفر نابینا نیاز به همراه در مسافرت های هوایی ندارند

سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت هواپیمایی کاسپین به دلیل رفتار نامناسب و سلیقه ای در برخورد با یک مسافر توانخواه اخطار داد.

 جمعه 20 فروردین ماه 1400 ساعت 20:20 دقیقه شرکت هواپیمایی کاسیپن برای پرواز از سمت مشهد به شیراز در حال مسافرگیری بود که در این میان مسئولان این شرکت هواپیمایی مانع از ورود مسافر نابینا به داخل هواپیما می شوند. طی این برخورد که خلاف قوانین پروازی در قبال معلولان است کارت پرواز این جوان تحصیل کرده نابینا پاره شده و برخوردی دور از شان معلولان با این مسافر نابینا صورت گرفت.

این رسانه طی تماس با رحمت اله فرهادی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری پیگیر قوانین مربوط به شرایط پرواز افراد دارای معلولیت شد که این مسئول در پاسخ به ایران سپید گفت: «مسافرت افراد نابینا و معلول از طریق خطوط هواپیمایی هیچ منع قانونی ندارد و تا سه نفر نابینا میتوانند بدون همراه سوار بر هواپیما در هر شرکت هواپیمایی شده و از خطوط هوایی برای جابه جایی استفاده کنند.»

ما نیز شرح اتفاقی را که برای حسین آگاهی روی داده بود و همچنین درج اطلاعات خلاف قوانین پروازی نابینایان در سایت این شرکت هواپبمایی را به اطلاع روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری رساندیم تا پیگیر این موضوع شوند.

بعد از بررسی های مسئولان هواپیمایی کشوری ابلاغیه ای از سوی معاونت هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری به این شرکت های هواپیمایی ارسال شد تا ضمن تصحیح اطلاعات شرایط مسافرت افراد توانخواه در سایت های رسمی شان به حقوق مسافران معلول و نابینا احترام گذاشته و شرایط سفری ایمن را برایشان فراهم سازند.

متن جوابیه ارسالی به ایران سپید از سوی روابط عمومی شرکت هواپیمایی کشوری به این شرح است: در پرواز 6918 مشهد- شیراز شرکت هواپیمایی کاسپین در 20 فروردین ماه سال جاری، نحوه رفتار نامناسب میهماندار در هنگام ورود به پرواز موجبات ناراحتی یکی از مسافران توانخواه را فراهم آورد.

به آن شرکت تاکید می شود با توجه به اینکه در ارائه خدمات به افراد توانخواه اقدامات سلیقه ای را در دستور کار خود قرار داده است برابر مقررات و شیوه نامه حقوق مسافر، نسبت به پذیرش افراد توانخواه مطابق با ظرفیت هواپیما و تمهیدات لازم با حضور میهماندار در پرواز اقدام کند.

 لذا ضروری است، ظرفیت لازم برای تکمیل فرم SSR در سایت های مرتبط اینترنتی برای اینگونه مسافران در هنگام تهیه بلیت فراهم شود همچنین ضمن اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه به نحو مقتضی از مسافر مذکور دلجویی شود.

 

..‌..‌‌‌.از شش نقطه جهان

*شاعر نابینایی که مسیر نور را نشان می‌داد

دوره استیلای کمونیسم بر شوروی گرچه برای سرزمین‌های تحت حکومت حزب کمونیسم و ساکنانشان با دشواری همراه بود اما از دل آن سال‌های تاریک، نویسندگانی بر‌آمدند و جواهرات پر‌شماری به گنجینه ادب دنیا اضافه شد که نمونه‌اش را در کمتر دورانی می‌توان مشاهده کرد. از میان همه آن نام‌های آشنا، ما به سراغ «ادوارد آرکادویچ اسدوف» رفته‌ایم از آن رو که شاعری نابینا بود.

ادوارد اسدوف تباری ارمنی داشت و پدر و مادرش که هر دو معلم بودند، در مرو که در آن روز‌ها یکی از شهر‌های منطقه‌ای موسوم به ترکستان (ترکمنستان کنونی) بود زندگی می‌کردند. ادوارد در ۱۹۲۳ به دنیا آمد. زمانی که پدرش، ۲۵ سال بیشتر نداشت. پدری که در جنگ‌های داخلی قفقاز با داشناک‌ها جنگیده بود و خیلی زود، زمانی که ادوارد تنها ۸ سال داشت از دنیا رفته بود. ادوارد و مادرش سال‌های سختی را تا زمانی جوانی ادوارد گذراندند. او توانست در ۱۹۴۱ از مدرسه سی و هشتم مسکو دیپلم بگیرد. این اتفاق، همزمان شده بود با ورود شوروی به جنگ عالم‌گیرِ دوم. ادوارد در جبهه‌های قفقاز شمالی و چهارم اوکراین پا به میدان نبرد گذاشت. چیزی نگذشت که در اثر یک انفجار، به شدت مسدوم و راهی بیمارستان شد.

مدت بیمارستان‌گردی‌های اسدوف به درازا کشید. چند سالی را از این بیمارستان به آن یکی طی مسیر کرد و سر‌انجام دکتر‌ها آب پاکی را روی دستش ریختند: «همه چیز را توانستیم درمان کنیم مگر چشمانت را که باید با نداشتنشان تا آخر عمر کنار بیایی». درست است که این اتفاق، باعث قدم گذاشتن ادوارد اسدوف به دنیای تاریکی شد اما یک حاصل خوش‌یمن هم داشت و آن هم آشنایی با همسری بود که مدت‌ها به عنوان پرستار بیمارستان تیمارش کرد و بعد از بهبودی هم تصمیم گرفت تا آخر عمر با او بماند.

ادوارد اسدوف که اولین بار در هشت سالگی شعری سروده بود، بعد از نابینایی دوباره به آغوش سحر‌انگیز کلمات پناه برد و شروع به سرودن کرد. اشعارش را در انجمن‌های ادبی می‌خواند و در نشریات چاپ می‌کرد تا اینکه یک منتقد سرشناس بر یکی از سروده‌هایش نقدی نوشت و او را به عنوان پدیده‌ای شناسایی کرد که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما اشکالاتی تکنیکی هم متوجه کارش است. این نقد، مسیر ورود ادوارد به مؤسسه ادبی ماکسیم گورکی را هموار کرد. پنج سالی را از ۱۹۴۶ تا ۵۱ در این مؤسسه به تحصیل پرداخت و بعد از فراغت، نخستین کتابش با عنوان «راهیان نور» را منتشر کرد. کتابی که دروازه‌های اتحادیه نویسندگان شوروی را به رویش گشود و حتی به عضویت حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی هم در آمد. اسدوف پس از آن چندین مجموعه دیگر هم منتشر کرد و خود را به عنوان یکی از مؤثر‌ترین‌ها در عرصه شعر روسی تثبیت کرد. جایگاه بلند اسدوف تا به آنجا رسید که هم‌اکنون اشعارش را در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دبیرستانی تدریس می‌کنند. ادوارد اسدوف سر‌انجام در هشتاد سالگی در روز ۲۱ آوریل ۲۰۰۴ درگذشت و در مسکو به خاک سپرده شد.

 

.......سلامت و بهداشت

*مراقب تبلیغات مواد غذایی ناسالم برای کودکان باشید

کودکان و نوجوانان هنگام بازی، تماشای تلویزیون و استفاده از شبکه های اجتماعی در محیط های مختلف در معرض بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم قرار می گیرند که این بازاریابی، مصرف مواد غذایی ناسالم را برای کودکان جذاب می کنند.

به نقل از ایرنا، هنگامی که کودکان کالری بیش از میزان نیاز خود مصرف می کنند دچار اضافه وزن یا چاقی می شوند، زیرا رژیم های غذایی ناسالم و عدم تحرک بدنی عامل اصلی اضافه وزن و چاقی هستند.

کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در معرض خطر بالا ابتلا به بیماری های غیرواگیر (مانند بیماری های قلبی، سکته، دیابت و برخی سرطان ها)  در دوران نوجوانی و بزرگسالی هستند.  بنابراین برای کاهش این خطر، کودکان باید میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات بیشتری بخورند و غذاهایی که چربی اشباع کم، اسیدهای چرب ترانس، قندها و نمک  کمتری دارند مصرف کنند.

باید توجه داشت بازاریابان شرکت های تولید مواد غذایی ناسالم مبالغ هنگفتی برای رسیدن به این گروه ها هزینه می کنند، زیرا آنها بر تصمیمات خانواده در مورد خرید و نوع  مواد غذایی اثر می گذارند. کانال های مورد استفاده برای دسترسی بازاریابان به کودکان از طریق  بیلبوردها، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، کارتون ها، بازی های کامپیوتری، کانال های اجتماعی و فیلم ها است.

شرکت ها محصولات خود را برای کودکان و نوجوانان با طعم های مختلف، تبلیغات، نمونه های رایگان، هدایای رایگان همراه با وعده های غذایی، بازی ها و مسابقات ارزشمند، تبلیغات پولی، نام تجاری، حمایت مالی، طراحی و بسته بندی محصولات، جذاب می کنند. تبلیغ  محصولات و ترویج رفتار و  الگوی غذایی مد نظر شرکت های تولیدی در کارتونها بسیار افزایش یافته است که تاثیر گذاری زیادی در کودکان داشته است.

والدین نقش مهمی در بهبود سلامت فرزندان خود و محافظت از آنها در برابر استراتژی های بازاریابی صنایع غذایی دارند: باید گزینه های غذایی سالم و متعادل را برای کودکان خود انتخاب کنید، از جمله  مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی مقادیر زیادی چربی و قند را محدود و الگویی برای فرزندان خود باشید و آنها را تشویق به فعالیت بدنی بیشتر و پیروی از رژیم غذایی سالم کنید.

فرزندان خود را در مورد تاثیرات مضر بازاریابی، به ویژه بازاریابی دیجیتال آموزش دهید، آنچه را خریداری می کنید کنترل کنید و تحت تأثیر اصرار های فرزندتان  قرار نگیرید که مواد غذایی ناسالم را که به بازار عرضه می شود خریداری کنید.

اگر اطمینان حاصل می کنید که فقط غذاها و نوشیدنی های سالم در دسترس هستند، مدارس نیز یک محیط مهم برای بهبود تغذیه کودکان هستند. ابتکار مدارس دوستدار تغذیه چارچوبی را برای اجرای اقدامات به منظور بهبود بهداشت و تغذیه در مدارس فراهم می کند، که به طور گسترده در منطقه اجرا شده است.

احتمال وجود کرونای هندی و آفریقایی در تهران: فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه وضعیت رنگبندی کرونایی شهر تهران نارنجی است، گفت: ما با هرگونه ازدحام و گردهمایی در تهران مخالف هستیم و از نظر بهداشتی آنها را مخاطره آمیز می‌دانیم.

به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی افزود: با توجه به توالی‌یابی‌های انجام شده هنوز شواهد قطعی از ویروس‌های جهش یافته در تهران را رصد نکردیم اما قطعا در تهران هم ویروس جهش یافته وجود دارد؛ زیرا وقتی در استان‌های متعدد تعداد قابل توجهی از این نوع ابتلا گزارش شده است، بدون تردید در تهران هم این انواع جهش یافته وجود دارد زیرا تهران حجم بالایی از ارتباطات بین استانی را تجربه می‌کند و مقصد بسیاری از سفرها است. بنابراین دور از انتظار نیست در تهران هم انواع جهش یافته مشاهده شود.

وی افزود: تهران در حال گذر از خیز چهارم با ویروس جهش یافته انگلیسی است ما با هرگونه ازدحام و گردهمایی در تهران مخالف هستیم و از نظر بهداشتی آنها را مخاطره آمیز می‌دانیم. میتینگ‌های انتخاباتی طبیعتا به همین منوال خواهند بود زیرا هرچقدر هم پیش‌بینی و تمهیدات سختگیرانه‌ای اعمال شود باز هم چون میتینگ‌ها یک ماهیت خودجوش دارند ممکن است در انتقال بیماری موثر باشند.

وی افزود: نظر کارشناسی ما این است که برای اینکه پدیده انتخابات به عنوان پدیده و عامل تسریع‌کننده گسترش بیماری تلقی نشود، مدل جدیدی از تبلیغات انتخاباتی را در کشور تجربه کنیم. بهترین و کم خطرترین مدل استفاده از بستر مجازی است. در عصر ارتباطات داوطلبان محترم باید از فضای مجازی و بستر تکنولوژی استفاده کنند و از تجمعات و تبلیغات سنتی فاصله بگیرند.

 

.......‌ورزشی

*رکوردداران اول تا سوم جهان به تیم ملی دعوت می شوند

رئیس انجمن دو و میدانی معلولان گفت: دوومیدانی‌کارانی که بتوانند رکورد نفر اول تا سوم سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ را به ثبت برسانند به تیم ملی دعوت خواهند شد. بهمن رضایی اظهار کرد: آخرین مرحله رکوردگیری دوومیدانی برای مشخص شدن نفرات اعزامی به بازی‌های پارالمپیک توکیو، امروز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت با حضور ۲۹ ورزشکار زن و مرد (۱۹ دوومیدانی کار معلول و ۱۰ ورزشکار نابینا و کم‌بینا) در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب برگزار خواهد شد. وی گفت: در این مرحله از رکوردگیری تمام دوومیدانی‌کاران چه آن‌هایی که شانس کسب مدال طلا، نقره و برنز در پارالمپیک توکیو دارند و چه ورزشکارانی که از سوی کمیته ملی پارالمپیک شانس مجدد رکوردگیری به آن‌ها داده شده، شرکت خواهند کرد و در پایان فهرست نهایی نفرات اعزامی به توکیو پس از جلسه کادر فنی و با تایید کمیته ملی پارالمپیک روز شنبه یکم خرداد اعلام خواهد شد.

سرمربی تیم ملی پارا دوومیدانی خاطرنشان کرد: در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ امارات، ۱۲ سهمیه در بخش معلولان و نابینایان و کم‌بینایان کسب شد که وضعیت رکورد این دوومیدانی‌کاران نیز امروز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت تا در نهایت فهرست نفرات اعزامی به توکیو را مشخص کنیم. رضایی در پایان افزود: تمام ۲۹ دوومیدانی کار شرکت کننده در این تورنمنت قبل از شرکت در رکوردگیری باید تست PCR بدهند تا شرایط حضورشان در مسابقه فراهم شود، البته هزینه‌ی تست برای کسانی که پس از رکوردگیری به تیم ملی دعوت می‌شوند توسط کمیته ملی پارالمپیک پرداخت خواهد شد.

* سومین کنفرانس یافته های نوین در ورزش های پارالمپیکی برگزار شد

سومین کنفرانس یافته های نوین در ورزش های پارالمپیکی با موضوع "چارچوب مانیتورینگ و مدیریت ریسک بروز آسیب در پاراکمان"، با سخنرانی دکتر شادان محمدپور متخصص آسیب های ورزشی و حرکات اصلاحی و رئیس دپارتمان سنجش عملکرد و پایش آمادگی ورزشکاران آکادمی ملی پارالمپیک به صورت وبینار برگزار شد. در این کنفرانس جدیدترین یافته ها در خصوص مانیتورینگ و ابعاد آن در موفقیت ورزش کاران و کاربرد رویکردهای پیشگیرانه در سنجش قابلیت های جسمانی ورزشکاران مورد بررسی قرار گرفت و اعضای هیات رییسه ی کنفرانس مطالب تکمیلی را به اطلاع شرکت کنندگان رساندند. دکتر مریم میرشاهی متخصص پزشکی ورزشی و پزشک تیم های ملی پارالمپیک و دکتر زهرا شمس، متخصص فیزیولوژی ورزشی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد که سابقه ی عضویت در تیم ملی تیراندازی با کمان به عنوان ورزشکار و مربی را داراست، اعضای هیات رئیسه ی این کنفرانس بودند.


.........حوادث

*دختر دانشجو را چه کسی کشت و جسدش را آتش زد؟

یک سال قبل زوج میانسالی با مراجعه به پلیس از ناپدید شدن دختر دانشجویشان به‌ نام نسیم خبر دادند و برای یافتن او از مأموران کمک خواستند. پس از اینکه عکس و مشخصات این دختر و خودرواش به پلیس داده شد چند روز بعد مأموران جسد سوخته دخترجوانی را اطراف تهران پیدا کردند. چند روز بعد خودروی نسیم در یکی از خیابان‌های شمال شهر پیدا شد.

در ادامه نیز کارشناسان پزشکی قانونی تأیید کردند جسد سوخته متعلق به نسیم همان دختر دانشجوی گمشده است. بنابراین پلیس در گام بعدی به بررسی تلفن همراه مقتول پرداخت و دریافت وی آخرین بار با جوانی به‌ نام سهیل صحبت کرده است. بلافاصله سهیل شناسایی وبازداشت شد. اما وی در بازجویی‌ها گفت: نسیم معتاد بود و از من مواد میخرید. روز حادثه از من خواست که برایش مواد تهیه کنم وقتی مواد را به او دادم گفت جایی برای استعمال مواد ندارد. من هم با یکی از دوستانم به  ‌نام صدرا تماس گرفتم و از او خواستم اجازه دهد با نسیم به آنجا برویم. دقایقی بعد وقتی مواد کشید من به دستشویی رفتم اما ناگهان صدای داد و فریاد او را شنیدم وقتی با عجله بیرون آمدم با صحنه عجیبی رو به ‌رو شدم. نسیم نیمه برهنه روی زمین افتاده بود و نفس نمیکشید. وقتی مطمئن شدم مرده است خیلی ترسیدم چون خودم به او مواد داده بودم میدانستم گرفتار میشوم، بنابراین با صدرا تصمیم گرفتیم جسد را مخفی کنیم.

بعد جسد را به داخل خودروی خودش منتقل کردیم و به بیابان‌های اطراف بردیم و آتش زدیم سپس خودرواش را به بالای شهر تهران بردیم و همانجا رها کردیم. بعد از اعترافات متهم این بار صدرا نیز دستگیر شد اما او نیز منکر قتل نسیم شد و گفت: من کاری نکردم فکر کنم او به‌ خاطر مصرف مواد مرده است. پس از صدور کیفرخواست پرونده به شعبه 8 دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد و متهمان پای میز محاکمه ایستادند.

در ابتدای جلسه پدر و مادر نسیم درخواست صدور حکم قصاص برای متهمان کردند و گفتند: قاتل دخترمان باید قصاص شود ما حاضریم تفاضل دیه را هم پرداخت کنیم اما قاتل اعدام شود چرا که این دو جوان دروغ می‌گویند دختر ما را کشته‌ اند حالا به او تهمت اعتیاد هم میزنند. دختر ما دانشجو بود و جز خانه و دانشگاه جایی برای رفتن نداشت. ما از این دو نفر نمیگذریم. سپس صدرا متهم ردیف اول در جایگاه قرار گرفت و گفت: روز حادثه وقتی سهیل با من تماس گرفت و گفت که با دوستش برای مصرف مواد به خانه ما می‌آید من قبول کردم. نسیم را اولین بار بود که میدیدم وقتی سهیل به دستشویی رفت ناگهان نسیم که خیلی مواد کشیده بود میخواست بدون لباس مناسب به خیابان برود که من مقاومت کردم و جلوی او را گرفتم.

حتی مادرم هم شاهد است نسیم خیلی سرو صدا و آبروریزی میکرد بعد هم یکدفعه حالش بد شد و نفسش بند آمد و فوت کرد. ما از این اتفاق ترسیده بودیم به همین خاطر تصمیم گرفتیم جسد را از بین ببریم. در ادامه سهیل بار دیگر اتهام قتل را رد کرد و گفت: من فقط کمک کردم جسد را داخل ماشین بگذاریم جسد را هم صدرا آتش زد. بعد از دفاعیات متهمان و وکلایشان هیأت قضات شعبه 8 دادگاه کیفری استان تهران برای صدور رأی وارد شور شدند.

 

.........چاردیواری

با سلام به خوانندگان ایران سپید و آرزوی سلامتی برای این عزیزان چاردیواری این هفته را با یک پاسخ کلی به خانم ها نظری، رادمنش قاسمی، ملکی، بینش و خانم فرشته ضامنی و آقای افشاری از رباط کریم وهمینطور آقای حجت ناصریان آغاز می کنم که خواهان انتشار روزنامه شده اند به طور قطع با فروکش کردن کرونا پس از واکسیناسیون عمومی ما در اولین فرصت اقدام به انتشار نسخه بریل روزنامه می کنیم.

همچنین آقای ناصریان از خوانندگان خواسته اند آن دسته ای که روزنامه بریل را استفاه نمی کنند به منظور صرفه جویی در کاغذ در واقع اعلام کنند که از نسخه بریل روزنامه استفاده نمی کنند و می توانند از طریق آنلاین یا پادکست می توانند از محتوای روزنامه  استفاده کنند. دوست عزیزی بدون ذکر نام فقط با ذکر اینکه نابینا هستند از تبریزاعلام کرده اند که دچار به قول خودشان اختلالات مرزی شخصیتی هستند و نمی توانند خوب تصمیم بگیرند و به علت اینکه فاقد شغل و درآمد هستند خواهان معرفی یک روان پزشک شده اند که ایشان به آن مراجعه کند. اولین نکته ای که به ذهن می رسد این است که وقتی ما ردی از این دوستمان نداریم نه شماره تلفنی و نه چیز دیگری چطور می توانیم ایشان ر اراهنمایی کنیم؟ بارها من صحبت کرده ام این دوستان حتما خودشان را معرفی کنند تا ما بتوانیم کمک بهتری به آن ها داشته باشیم.

خانم زهرا انکزیان اعلام کرده اند که ارشد روانشناسی بالینی دارند و ظاهراً متقاضی پست آموزگاری  ابتدایی بوده اند که رد شده اند با وجود اینکه ایشان معلولیت خفیف بینایی دارند و کد ملییشان را ارسال کرده اند  و ایشان حتماً اطلاعات تکمیلیشان را برای ما ارسال کنند که ما در پیگیری که برای احقاق حقوق این عزیزان انجام می دهیم حقوق ایشان هم حفظ شود. آقای مرادی از بهبهان ضمن بازگشت بخش هدفون به پادکست که من درهفته آینده پاسخ کاملش را خواهم داد اعلام کرده اند که چند معلول در یک خانواده هستند اما برای دریافت مسکن خانواده های چند معلولیتی گفته اند که باید زمین داشته باشند به هیچ عنوان درست نیست، هیچ نیازی به داشتن زمین نیست. ایشان می توانند به سازمان بهزیستی مراجعه کنند و تقاضای برخورداری از مسکن خانواده های چند معلول را داشته باشند.

در نتیجه و اگر این شرایط را داشته باشند یعنی در خانوادشان دو به بالا معلول وجود داشته باشد با کمک بلاعوض سازمان بهزیستی و کمک های بنیاد مستضعفین، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همینطور خیرین مسکن ساز مسکنشان تهیه می شود و در اختیارشان قرار می دهند و به هیچ عنوان نیازی به زمین ندارند. آقای مصلحی از اصفهان در مورد گزارش شرکت کاسپین گفته اند که احتمالاً فردی که با این مشکل روبرو شده است خودش رفتار مناسبی نداشته است زیرا کمک کارکنان فرودگاه به افراد معلول در واقع به نوعی همکاری و اجبار و الزام آن ها نیست. ضمن تأکید بر اینکه در هر شرایطی فرد معلول باید با کارکنان و خدمتگزاران رفتار درست و صحیحی داشته باشند و این یک وظیفه شهروندی است تأکید می کنم که ارائه خدمات ویژه از سوی شرکت های هواپیمایی به افراد دارای معلولیت یک الزام قانونی است و به هیچ عنوان داوطلبانه و در واقع اختیاری نیست و حتماً باید این شرکت ها این خدمات را در اختیار افراد قرار دهند و این جزء الزامات اتحادیه بین المللی هواپیمایی است و هیچ شرکتی نمی تواند از آن تخطی کند و در واقع این به معنای داوطلبانه بودن ارائه این خدمات نیست.

ایشان همچنین در هفته معلم خواهان گزارش ویژه ای درباره مشکلات معلم معلول شده اند که در گذشته هم این گزارش ها تهیه شده است ولی نباید تهیه این گزارش منحصر به هفته معلم باشد و می توانیم حتماً دوباره به سراغ این دوستان برویم بویژه به بهانه آغاز سال تحصیلی جدید با شرایط جدید. شما عزیزان را به خدای متعال می سپارم به امید موفقیت شما در آینده و دیدارهای ما به شکل آنلاین یا از طریق نسخ بریل یا پادکست. ایام به کام مراقب سلامت خود باشید.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *