شناسه خبر: 33650 منتشر شده در مورخ: 1400/2/29 ساعت: 12:00 گروه: اجتماعی  
شهردار: ۳۵درصد بافت منطقه ۱۷ تهران فرسوده است

شهردار: ۳۵درصد بافت منطقه ۱۷ تهران فرسوده است

شهردار منطقه ۱۷ تهران وجود بافت فرسوده و کمبود فضای سبز را از مشکلات این منطقه عنوان کرده و می گوید: ۳۵ درصد بافت منطقه فرسوده است و برنامه هایی برای نوسازی این بافت داریم.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، منطقه ۱۷ شهر تهران به نوعی ورودی جنوب غربی پایتخت نیز محسوب می شود که البته این منطقه از شمال و شمال غرب به مناطق ۱۰ و ۹ که حدفاصل آنها خیابان قزوین تا سه راه آذری است. این منطقه از جنوب و جنوب شرقی به منطقه ۱۹ و پادگان قلعه مرغی پارک ولایت کنونی که حدفاص آن خیابان زمزم قرار دارد و  از سمت شرق به مناطق ۱۱ و ۱۶ که حدفاصل آنها بزرگراه نواب‌ صفوی، بلوار چراغی مستقل می شود. منطقه ۱۷ همچنین از سمت غرب به منطقه ۱۸ که حدفاصل آن‌ بزرگراه ایت الله سعیدی و یافت آباد است محدود می شود.

در سال های اخیر با توجه به همسایگی این منطقه با برخی مناطق جنوبی تهران تعدادی طرح های عمرانی و خدماتی در دست اجرا است که طرح باغ راه حضرت حضرت فاطمه زهرا (س) در حاشیه خط آهن تهران- تبریز در حال احداث است به همین منظور به سراغ شهردار منطقه ۱۷ تهران رفتیم تا در آخرین وضعیت اجرایی شدن این طرح و سایر اقدامات انجام شده در این منطقه بپردازیم ... داود لطفی در خصوص اجرایی شدن این طرح گفت: پس از انتقال مسیر راه آهن تهران- تبریز به زیر سطح، مسیری به طول ۹ کیلومتر آزادسازی شد که این باغ راه در همین محدوده اجرا می شود. وی یادآورشد: عملیات عمرانی این پروژه از بهمن ماه سال گذشته از سال گذشته آغاز  و در فاز نخست آن به طول ۶ کیلومتر تا پایان نیمه نخست امسال به اتمام می رسد که ۳ کیلومتر از این طرح در منطقه ۱۷ واقع شده است. شهردار منطقه ۱۷ می افزاید: این طرح در قالب ایجاد بوستان با مسیر پیاده راه و دوچرخه سواری اجرا می شود که عملیات اجرایی آن در دست اقدام است.

وی ادامه داد: این پروژه امکان ایجاد یک فضای مناسب شهری در ابعاد توسعه فضای سبز در مناطق ۱۷ و ۱۸ ایجاد شد که حدود ۷ ماه قبل شهرداری تهران طبق توافقی که با شرکت راه آهن داشت به ازای پرداخت ۱۸۰ میلیارد تومان روی تونل خط راه آهن تهران- تبریز را در اختیار بگیرد تا بتواند یک پروژه فاخری ایجاد کند که طراح این پروژه در مسابقه ای انتخاب و اکنون این پروژه با هدف توسعه فضاهای سبز نه ساختمان سازی در حال اجرا است. شهردار منطقه ۱۷ تاکید کرد: اهمیت اجرای این طرح در حالی بسیار مهم است که منطقه ۱۷ با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شهروندانش از کمبود بوستان و فضای سبز رنج می برند که این پروژه در این مناطق جنوبی تهران بسیار پراهمیت است. به گفته وی، در کنار آن ایجاد مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی امن و همچنین ایجاد یک سری فضاهای خدماتی به گردشگران و شهروندان می تواند محیطی با نشاطی را برای شهروندان هدیه دهد و شهرداری تهران در ابتکاری یک محیط کاملا نا ایمن که تهدیدی برای شهروندان بود را به محیط امن و زیبا تبدیل کند.

لطفی در خصوص ارتقای فضاهای سبز در این منطقه جنوبی تهران نیز گفت: سرانه فصای سبز در منطقه ۱۷ حدود ۳.۹ دهم است که ما با مدارس وارد مذاکره شدیم که حیاط های این مدارس را تبدیل به فضای سبز کنیم و همچنین به تازگی نیز وارد مذاکره با چندین بافت فرسوده از جمله دو حمام سنتی شدیم که در صورت توافق با مالکان این اماکن نیز به بوستان های کوچک محلی تبدیل کنیم. وی تاکید کرد: توجه داشته باشد که از سال ۱۳۳۵ شکل بافت فرسوده منطقه ۱۷ از حالت کشاورزی و دامداری به شهرنشینی تبدیل شد و با افزایش جمعیت این منطقه که در حاشیه تهران قرار داشت بطور طبیعی جزو یکی از مناطق تهران شد که شهرداری تلاش دارد مسیر خط آهن تهران- تبریز که یک بافتی بسیار کسل کننده برای شهروندانش بوده را به یک فضای امن و باز زیبا و مفرح تبدیل کند. وی با بیان اینکه ۳۵ درصد بافت های منطقه ۱۷ فرسوده است، تاکید کرد: در کنار آن یک سری بافت های ناپایدار داریم که در مجموع ۷۰ درصد بافت این منطقه فرسوده و ناپایدار است. شهردار منطقه ۱۷ تهران ادامه داد: برای نوسازی در بافت های فرسوده شهرداری تهران طرح تشویق را برای مالکان اجرا کرده که از مالکان عوارض ساخت نمی گیرد و همچنین یک طبقه اضافه می توانند مالکان بسازند و اگر چند منزل را با یکدیگر تجمیع کنند به متراژ ۲۰۰ متر یک طبقه دیگر نیز اضافه مجوز ساخت می گیرند. وی خاطرنشان کرد: به تازگی با توجه به شرایط جدید حوزه شهرسازی ۴۵ هکتار از بافت های منطقه ۱۷ به بافت های فرسوده تبدیل شدند که در تلاش هستیم با اطلاع رسانی شهروندان را مطلع تا از حقوق مادی و معنوی املاک خود بهره مند شوند.

۲۵ کیلومتر مسیر پیاده مناسب سازی شد

لطفی با اشاره به اقداماتش در حوزه مناسب سازی برای معلولان و کم توانان گفت: سال گذشته نزدیک به ۲۵ کیلومتر از مسیرهای پیاده مناسب سازی شد و در شش ماهه اخیر نیز بیش از ۱۰ کیلومتر نوار نابینایان را در نظر گرفتیم و جز الزامات انجام پروژه با پیمانکاران را مناسب سازی برای معلولان و نابینایان تعریف کردیم و در حوزه عمرانی شهرداری هیچ پروژه ای را بدون ایجاد مناسب سازی برای افراد کم توان از پیمانکاران تحویل نخواهند گرفت و این اقدام جزو الزامات است. به گفته وی، دو مرکز معلولین در منطقه ۱۷ داریم که محیط های داخلی و بیرونی آن مناسب سازی کردیم و همچنین یک سری پارکینگ های محلی را مختص به معلولان ایجاد کردیم. شهردار منطقه ۱۷ تاکید کرد: در یک سال اخیر اتفاق مبارکی در شهرداری تهران رقم خورد و آن هم طرح های توسعه محلی و کوچک مقیاس بود که البته اتقاقی مبارک برای محلات جنوبی تهران است و در این طرح محلات کم برخوردار را هدف قرار داده که مناسب سازی معابر در اولویت طرح ها قرار دارد.

تعویض ۷ هزار متر مربع چمن مصنوعی در منطقه ۱۷

وی در خصوص ایجاد فضاهای ورزشی نیز در این منطقه گفت: در این دوره از مدیریت شهری تاکنون  ۷ هزار متر مربع از زمین های چمن مصنوعی منطقه مورد مرمت و تعویض قرار گرفته است. لطفی اظهار داشت: توسعه محیط های ورزشی مورد توجه ویژه مدیریت شهری تهران در این دوره قرار گرفته، به همین منظور تعمیر و نگهداری این محیط های ورزشی و تفریحی در دستور کار قرار داشته و در چهار سال اخیر مدیریت شهری منطقه ۱۷ توانسته هفت هزار متر مربع از زمین های چمن مصنوعی را مورد مرمت و تعویض قرار دهد. وی افزود: باتوجه به اینکه منطقه ۱۷ به عنوان کوچک ترین محدوده شهری پایتخت به نوعی با کمبود زمین مواجه است و احداث زمین چمن مصنوعی به سختی در این منطقه امکان پذیر خواهد بود، در صورتی که زمین در اختیار شهرداری منطقه ۱۷ قرار گیرد توسعه فضای سبز و پروژه های توسعه محله ای از جمله احداث زمین چمن مصنوعی صورت خواهد گرفت. لطفی خاطرنشان کرد: منطقه ۱۷ از ۱۴ محله تشکیل شده که با راه اندازی ۲ زمین چمن مصنوعی در ۴ سال اخیر تعداد زمین های چمن مصنوعی در این محدوده پایتخت به ۱۳ مورد رسیده و تنها یک محله از منطقه فاقد زمین چمن مصنوعی است. وی تاکید کرد: زمین های احداث شده در چهار سال اخیر در منطقه به نام های شهدای محله زمزم و شهدای محله بلورسازی هستند و زمین های چمن مورد مرمت و تعویض چمن شامل فتح المبین، شیخ محمدی، پامچال و سلامت یک و دو بوده است.

بوستان انرژی منطقه۱۷ با روشنایی پاک جان می‌گیرد

شهردار منطقه ۱۷ بکارگیری انرژی تجدید پذیر را راه مناسبی برای غلبه بر معضلات محیط زیستی دانست و گفت: در شهر تهران تنها چند منطقه، از بوستان انرژی برخوردار هستند که یکی از آن بوستان‌ها، در خیابان مسجد منطقه۱۷ احداث شده است. وی در این باره گفت: بوستان سبزه با تلاش اداره محیط زیست معاونت امور شهری و فضای سبز شهرداری منطقه۱۷ احداث شد و مراحل تجهیز آن نیز در حال پیگیری و اجرا است. لطفی افزود: فرهنگ‌سازی برای صرفه‌جویی و توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر با ارتقای سطح آگاهی شهروندان منطقه به‌منظور تحقق برنامه‌های مدیریت شهری در زمینه ایجاد محیط زیست پایدار و سالم از مهم ترین اهداف در تجهیز و ساماندهی بوستان سبزه است. به گفته وی، در این بوستان ۲۹ پایه روشنایی و ۶ آبگرم‌کن خورشیدی فعال وجود دارد که انرژی آن از طریق پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود که با تجهیز و ساماندهی در قسمت‌های نیازمند به بازسازی، روشنایی بخش‌هایی از این بوستان و دو آلاچیق مجهز به پنل خورشیدی از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر تامین خواهد شد. شهردار منطقه ۱۷ با بیان اینکه نیروگاه ۲۰ کیلوواتی در حال ساخت در پشت بام ساختمان مرکزی شهرداری این منطقه خبر داد. وی در این خصوص گفت: توسعه به‌ کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر در شهر از پتانسیل قابل توجهی برخوردار است، به همین منظور شهرداری تهران در مدیریت کنونی توجه ویژه ای به این موضوع داشته است. لطفی افزود: تولید انرژی های تجدیدپذیر کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها را به دنبال می آورد، که در این خصوص شهرداری منطقه ۱۷ دو نیروگاه خورشیدی احداث کرده و نخستین نیروگاه در اسفندماه سال گذشته با ظرفیت ۲۰ کیلواتی در ساختمان ستادبحران شهرداری منطقه مورد بهره برداری قرار گرفته است.

۱۷ کیلومتر کانال کشی در معابر

وی در بخش دیگر این مصاحبه گفت: در سال گذشته پروژه شبکه جمع آوری آب های سطحی در سطح معابر منطقه ۱۷ نزدیک به ۱۷ کیلومتر طول در ۷۰ معبر اجرا شده است که این موضوع کاهش قابل توجه مشکل آب گرفتگی معابر را در پی داشته است.وی اظهار داشت: یکی از چالش ها از گذشته، موضوع روان‌آب‌های سطحی ناشی از بارش نزولات جوی است که این موضوع مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است و توانسته ایم در محدوده شهرداری منطقه ۱۷ با اجرای نزدیک به ۱۷ کیلومتر طول کانال جمع آوری آب های سطحی مشکل آبگرفتگی معابر را برطرف کنیم.لطفی افزود: عملیات شبکه جمع آوری آب‌های سطحی شامل اجرای کانیو کتابی، کانیو جانبی، نهر روسی و تک جدول که طی سال ۹۹ در بیش از ۷۰ معبر عملیاتی شده است.شهردار منطقه۱۷ اضافه کرد: اجرای این عملیات از ابتدای دی ماه سال ۹۸ آغاز شده و تا پایان سال ۹۹ بیش از ۲۲هزار و ۱۰۰ متر طول اجرای شبکه جمع آوری آب‌های سطحی در سطح منطقه صورت پذیرفته است که حجم قابل توجهی از ۲۲ هزار متر طول در سال ۹۹ به اجرا رسیده است.لطفی به برخی از معابری که تحت اجرای این عملیات قرار گرفته اشاره کرد، گفت: درخیابان شهید قدرت پاکی و کوچه های فرعی آن، کوچه های خیابان شهید فریدون احمدی، کوچه های خیابان مهمان نوازان، کوچه های خیابان عبید زاکانی، خیابان تشیع، خیابان زمزم، خیابان نیک نفس، خیابان اکبر زاهد، کوچه های خیابان مسجد، خیابان فرخنده و ...مورد اجرا قرار گرفته است.

گره گشایی مهم ترین مشکلات ترافیکی منطقه۱۷ در سال ۱۴۰۰

شهردار منطقه ۱۷ با بیان اینکه  مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران در مجاورت یکدیگر قرار دارند؛ اما از نظر مسیر تردد مستقیم خودرو به میزان کافی برخوردار نیستند، گفت: با دستور شهردار تهران احداث پل روگذر در بزرگراه آیت الله سعیدی زمینه پیوستگی شبکه معابر و  بافت شهری دو منطقه را فراهم می آورد.وی گفت: با تسهیل دسترسی ایمن شهروندان دو منطقه و کاهش زمان تردد در شبکه دسترسی محدوده، موجب صرفه جویی قابل توجهی در وقت و هزینه های شهروندان خواهد شد.شهردار منطقه ۱۷ افزود: به دلیل زیرگذر بودن بزرگراه آیت الله سعیدی در تقاطع خط ریلی راه آهن تهران- اهواز، دسترسی سواره بین این دو منطقه همسایه با دشواری و ایمنی پایین صورت می گیرد که با دستور شهردار تهران در نظر گرفته شد مسیر روگذر برای دسترسی مستقیم سواره و پیاده بین این دو منطقه احداث شود.لطفی عنوان کرد: این اتصال قرار است با احداث پل روگذر در بزرگراه آیت الله سعیدی به موازات مسیر خط راه آهن تهران-اهواز تامین شود؛ شایان ذکر است مطالعات این طرح صورت گرفته و در حال حاضر در مرحله کسب مجوزهای فنی لازم و ارجاع طراحی آن به مهندسین مشاور ذیصلاح قرار دارد که در صورت کسب مجوز ترافیکی، اجرای عملیات عمرانی این پروژه در ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مهم ترین اقدامات طرح های ترافیکی و عمرانی موضوع صرفه اقتصادی است که این موضوع در این طرح ترافیکی و عمرانی  کاملا مشهود است چرا که طبق مطالعات انجام شده امکان جابه جایی هزاران نفر در روز از روی این پل با وسایل نقلیه و به صورت پیاده فراهم می شود.لطفی یادآورشد: با اجرای این طرح بار ترافیک کمتری در بزرگراه شهید آیت الله سعیدی خواهیم داشت و حجم ترافیک به بزرگراه شهید چراغی انتقال پیدا خواهد کرد و به نوعی تردد خودرو های ساکنان منطقه ۱۷ به جنوب غربی تهران و ساکنان و رهگذران از منطقه ۱۸ به جنوب شرقی تهران با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفتشهردار منطقه ۱۷ تصریح کرد: در صورتی که تزریق منابع مالی به سرعت صورت گیرد این طرح طی ۵ تا ۶ ماه به اتمام خواهد رسید و به عبارتی می توان گفت یکی از مهم ترین پروژه های ترافیکی جنوب شهر تهران به حساب می آید.وی ادامه داد: راه اندازی این مسیر تردد موجب می شود زمینه مناسبی برای بازآفرینی و  توسعه محلات همجوار این مسیر بین منطقه ۱۷ و ۱۸ ایجاد  شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *