شناسه خبر: 33631 منتشر شده در مورخ: 1400/2/28 ساعت: 10:44 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 28 اردیبهشت 1400

روزنامه سه شنبه 28 اردیبهشت 1400

عناوین امروز: کارگاه آموزشی قصه گویی ویژه نابینایان برگزار شد-رییس دفتر رییس جمهوری: مسوولان دولتی در انتخابات باید بی‌طرف باشند-مناسب سازی ۸۰۰ اتوبوس برای معلولان پایتخت-اقدامات قبل و بعد از تزریق واکسن در سالمندان-نگاهی به کتاب سلفژ موسیقی ایرانی-برگزاری مسابقات آنلاین شطرنج نابینایان به مناسبت عید سعید فطر- طلاق به خاطر افشای یک دوستی قدیمی.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 28 اردیبهشت ۱۴۰۰

6 شوال ۱۴۴۲

18 می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 6701

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*کارگاه آموزشی قصه گویی ویژه نابینایان برگزار شد

*رییس دفتر رییس جمهوری: مسوولان دولتی در انتخابات باید بی‌طرف باشند

*مناسب سازی ۸۰۰ اتوبوس برای معلولان پایتخت

*اقدامات قبل و بعد از تزریق واکسن در سالمندان

*نگاهی به کتاب سلفژ موسیقی ایرانی

*برگزاری مسابقات آنلاین شطرنج نابینایان به مناسبت عید سعید فطر

*طلاق به خاطر افشای یک دوستی قدیمی

 

.......اخبار ویژه

*کارگاه آموزشی قصه گویی ویژه نابینایان برگزار شد

کارگاه آموزش قصه گویی ویژه نابینایان با تدریس مصطفی رحماندوست به همت بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

کارگاه آموزش قصه گویی به همت بخش نابینایان کتابخانه مرکزی همدان ویژه نابینایان علاقه‌مند در سراسر کشور و گویندگان کتابخانه مرکزی همدان با تدریس مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده برجسته کودک و نوجوان در پلتفرم اسکای روم برگزار شد. توانمندسازی جامعه هدف، افزایش اعتماد به نفس آن ها و ارتقای کیفیت کار گویندگان کتب صوتی در حوزه کودک و نوجوان از مهم ترین اهداف تشکیل این کارگاه بود.

مصطفی رحماندوست در این دوره‌ها ضمن تفکیک قصه گویی از قصه خوانی به  تشریح انواع قصه گویی پرداخت و  لحن‌پردازی و جانبخشی خلاقانه به کلمات و شخصیت های قصه ها را پایه و بن مایه قصه گویی دانست.

گزینش قصه‌های دلنشین و خیال انگیز آمیخته با اشتیاق، استفاده از فرصت مناسب برای قصه گویی و استفاده متعادل قصه گو از لهجه محل سکونت خود یا محل ارائه قصه از مطالب کاربردی این دوره بود.

در این جلسات، قصه گویی هنرآموزان توسط رحماندوست نقد و بررسی شد.

*اجرای برنامه های فرهنگی، پرورشی و ورزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در ایام تابستان

فرجی مدیر حوزه پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از برنامه ریزی برای اجرای برنامه های فرهنگی، پرورشی و ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در ایام تابستان خبر داد.

فرجی با اشاره به برگزاری جشنواره ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در تابستان 1400 اظهار کرد: به‌منظور ایجاد نشاط و شادابی و تحرک در بین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مسابقات در رشته‌های گلبال، فوتسال، بوچیا و تنیس‌ روی‌میز با رعایت پروتکل‌های ستاد کرونا برگزار خواهد شد.

وی افزود: به‌منظور پرکردن اوقات فراغت و نشاط در منزل برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، فیلم‌برداری آموزش ویدئویی شطرنج در دو سطح پایه و مقدماتی توسط مدرس رسمی شطرنج و معلم زبان اشاره ناشنوایان به اتمام رسیده است و به‌زودی در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان قرار خواهد گرفت.

فرجی در خصوص برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در فصل تابستان گفت: مسابقات فرهنگی و هنری آموزش‌وپرورش استثنایی در تابستان 1400 به‌صورت جشنواره برگزار خواهد شد و به این منظور محتوای مناسب با این جشنواره همراه دستورالعمل اجرایی به‌زودی به استان‌ها ارسال می‌شود.

 

 

......اخبار روز

*رییس دفتر رییس جمهوری: مسوولان دولتی در انتخابات باید بی‌طرف باشند

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری در حاشیه نخستین دوره جایزه ملی جوان نوآور ماندگار:

ما خوشبین هستیم انتخابات، انتخابات خوبی خواهد بود.

امیدوار هستیم با مشارکت خوبی که داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در ثبت نام داشتند، ترکیبی (اسامی نامزدها) هم از طرف شورای نگهبان اعلام شود که همه سلایق در کشور بتوانند به نامزدهای خود رای بدهند.

ما تضمین می‌کنیم انتخاباتی سالمو امن برگزار شود.

همه مسوولان دولتی باید به وظایف قانونی خود عمل کنند و ۱۰۰ درصد بی طرف باشند.

*آذری‌جهرمی:

ارائه اینترنت رایگان به نامزدها برای فراهم کردن امکانات تبلیغاتی است

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ارائه اینترنت رایگان به نامزدهای ریاست جمهوری به معنای تخصیص بسته اینترنت رایگان مصرفی نیست بلکه منظور فراهم کردن امکانات تبلیغاتی در فضای مجازی است.

 مرعشی تکذیب کرد/ رئیس ستاد جهانگیری نشده‌ام

حسین مرعشی در واکنش به شایعه ریاستش بر ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری گفت:

این خبر صحیح نیست و منتظر تصمیم نهایی آقای جهانگیری هستیم/همشهری

* نمکی: متوسط «مرگ به بستری» در موج چهارم کرونا نصف شد

وزیر بهداشت:

 در موج چهارم کرونا، متوسط کشوری میزان مرگ به بستری نسبت به موج سوم نصف شد؛ این هم ناشی از آن است که همکاران ما در یک سال گذشته به شدت ماهر شدند و موج چهارم با لطف خدا مدیریت شد./ ایسنا

* وزارت بهداشت: برای نوبت دهی واکسن کرونا نیازی به مراجعه حضوری نیست

 مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تاکید کرد: در این رابطه همان گونه که پیش از این نیز به استحضار هموطنان عزیز رسیده، به منظور زمان بندی و نوبت دهی تزریق واکسن کووید ۱۹ بر اساس سند ملی واکسیناسیون برای گروه های سنی اعلام شده، به هیچ وجه نیازی به مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی یا ثبت نام اینترنتی نیست و تنها در پایان هر مرحله از واکسیناسیون، در صورت عدم دریافت پیامک یا تماس تلفنی، صرفا افراد جامانده گروه‌ های اعلام شده برای نوبت گیری تزریق واکسن می توانند از طریق درگاه اینترنتی salamat.gov.ir نسبت به ثبت نام و درج کد ملی، تاریخ تولد و بروزرسانی شماره تلفن همراه خود اقدام کرده و ظرف روزهای بعد، زمان و محل تزریق واکسن از طریق پیامک به تلفن همراه ایشان ارسال خواهد شد./ ایرنا

*کدخدایی: اسامی منتشره از ردصلاحیت‌ها صحت ندارد

سخنگوی شورای نگهبان: اسامی منتشرشده از احراز صلاحیت یا رد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها حقیقت ندارد و شورای نگهبان کاملا این اخبار را تکذیب می‌کند.

قوه قضاییه باید با کسانی که نسبت به انتشار اخبار کذب و زود هنگام مبنی بر تایید و یا عدم تایید صلاحیت کاندیداها برخورد کند.

 

......گزارش ویژه

*مناسب سازی ۸۰۰ اتوبوس برای معلولان پایتخت

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به مناسب سازی تهران برای استفاده همه شهروندان گفت:تمام مناسب سازی‌هایی که در پیاده روها صورت گرفت با رعایت اصول فنی شهرسازی انجام شده است.

محمد علیخانی که در نشست «بررسی عملکرد مدیریت شهری دوره پنجم با محوریت دسترس پذیری – تهران شهری برای همه» در فضای مجازی سخن می‌گفت، افزود:در حمل و نقل عمومی نیز اتوبوس ها مجهز به رمپ‌های مخصوص عبور ویلچر شده اند. در مترو نیز به موضوع مناسب سازی برای معلولان و تردد آنها توجه شده است. آسانسورهای مترو در گذشته جدی گرفته نمی شد و به پله های برقی اکتفا کرده بودند. اما در مدیریت جدید شهری  ایستگاه مترویی در شهر تهران نداریم که بدون آسانسور افتتاح شود.

او تصریح کرد:براساس مصوبه‌ای که در شورای شهر داشتیم، سیستم هشدار صوتی چراغ های راهنمایی و رانندگی را به نتیجه رسانده ایم. ۴-۵ چهارراه مجهز به این آلارم ها بودند اما سیستم های آنها قدیمی شده بود. این سیستم هشدار صوتی چراغ های سبز، زرد و قرمز به روشندلان اعلام می‌کند. سیستم های قدیمی را به روز و برخی از چهارراه ها را به این سیستم مجهز کردیم. دسترسی معلولان به ساختمان ها نیز در ضوابط شهرسازی لحاظ شده و این ضواب بسیار جدی پیگیری می شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: اعتبار خوبی برای سرویس دهی رایگان برای دانش آموزان معلول و نابینا اختصاص داده‌ایم. عوارض طرح ترافیک و بلیت حمل و نقل عمومی با تخفیف های ویژه در اختیار معلولان قرار می گیرد.

جهت گیری صدا و سیما در پوشش خبرها

علیخانی با اشاره به این که حوزه اطلاع رسانی ضعف از ما بوده است، گفت: مرکز مطالعات شهرداری جهت جمع آوری عملکرد اعضای شورای شهر دوره پنجم اقدام به جمع آوری اطلاعات و مصاحبه ها کرد و پس از جمع آوری اطلاعات اعلام کرد که درباره بسیاری از کارهایی که خوب انجام شده، اطلاع رسانی نشده است. البته ما فکر کردیم برخی رسانه ها مانند صدا و سیما این عملکرد را پوشش می دهند، اما اینگونه نبود. به عنوان مثال چند روز پیش مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو، به عنوان بلند ترین خط مترو کشور برگزار شد. صدا و سیما در خبرها این عملیات را به نام قرارگاه خاتم الانبیا تمام کرد و نه اسمی از مترو، شهرداری و حمل و نقل در خبرهای صدا و سیما نبود و فقط نام پیمانکار را برد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران تاکید کرد: بدهی بالای ۵۰هزار میلیارد تومان برای شهرداری شوخی نیست. در این شرایط فعالیت بسیار سخت است. اما فعالیت جدید مدیریت شهری متوقف نشد.

مینی بوس‌های مناسب سازی شده برای معلولان

او افزود: این که ادعا کنیم تمام پروژه های شهر تهران مناسب سازی و سپس افتتاح می شود، را قبول ندارم. اما تمام ایستگاه های مترو با مناسب سازی افتتاح می شود. ما باید نظارت داشته باشیم و خروجی مصوبات را رصد کنیم.

علیخانی درباره افزایش تعداد ون‌های مخصوص معلولان گفت: برای این کار فراخوان دادیم اما متاسفانه در داخل کشور کسی در این فراخوان شرکت نکرد. طبق آخرین مذاکره با شرکت واحد، قرار شد که مینی بوس ها را برای معلولان مناسب سازی کنند که اعتبار این بخش از بین نرود. اگر شرکتی وجود دارد که می تواند این ون ها را در اختیار دارد، ما از او آن استقبال می کنیم و می تواند پای میز مذاکره شرکت واحد برسد.

۱۵میلیارد تومان برای استفاده معلولان از حمل‌ونقل عمومی

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به مصوبات گفت: تبصره ۳۱ بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ۱۵درصد از ردیف ها را صرفا به مناسب سازی برای معلولان اختصاص داده است و سرجمع اعتبار آن ۳۰۰ میلیارد تومان است. ضمن آن که ۳۰ میلیارد تومان نیز برای کارت بلیت حمل و نقل عمومی و ۲۰ میلیارد تومان برای حمل و نقل کودکان استنثنایی در نظر گرفته شده است.

علیخانی ادامه داد: دسترسی به آسانسورها و دسترس پذیر کردن شهر برای معلولان و سالمندان در دستور کار مدیریت پنجم بوده و طبق آن حرکت می کند. در بند ۲ ماده ۴۷ برنامه ۵ساله نیز ضوابط به دسترس پذیری برای گواهینامه های ساختمان و صدر پروانه ها اشاره کرده است. ستاد مناسب سازی  مصوبه سال ۸۴ اما در دوره مدیریت پنجم شهر تهران احیا شد. ۹۰ ایستگاه مترو در برنامه مناسب سازی قرار دارد. بهسازی ۱۵۴ آسانسور در خطوط ۱، ۲، ۵ و ۷ و ۷  مترو انجام شده است.

او افزود:اطلاع رسانی با زبان اشاره در نمایشگرها و آموزش راهبران مترو و رانندگان اتوبوس نیز در این راستا انجام شده است. ۳۰۲ ایستگاه اتوبوس به رمپ ورودی و مسیر ویژه نابینا مجهز شده و تجهیز ۲۳ ایستگاه باقی مانده است. ۱۱۰۹ اتوبوس به رمپ ویلچر مجهز شده است. ۶۲ خودرو ون و ۷۴ اتوبوس مجهز، به جانبازان و معلولان خدمت می کنند. حتی سرویس بهداشتی فرنگی نیز در پایانه شرق و بیهقی برای استفاده معلولان نصب شده است. خروجی کنترل ترافیک هشدار دهنده برای نابینایان سر چهارراه ها نصب شده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به کارت بلیت رایگان مخصوص معلولان، گفت: در سال ۹۸ تعداد ۲۲ میلیون تراکنش در مترو و تعداد ۳۳ میلیون تراکنش در اتوبوسرانی انجام شده که مجموع اعتبار آن ۱۵ میلیون تومان بوده است. در سال ۹۹ این آمار اما به دلیل استفاده کمتر از حمل و نقل عمومی در دوره پاندومی کرونا ۳۰ درصد کاهش یافته است. بعد از یک دوره ناموفق در حمل و نقل، شاهد جهشی در امور حمل و نقل پایتخت بودیم.

علیخانی تاکید کرد: از نام های مقدس از میدان امام حسین (ع) استفاده شد و المان های بی معنا در آن ساخته شده است. اما مردم و کسبه اطراف میدان امام حسین (ع) بعد از این جریان را بیچاره کرده است. سعی کردیم مشکل آنها را حل کنیم و در راستا مناسب سازی و دسترس پذیر شدن شهر برای معلولان و سالمندان پیاده راه ۱۷ شهریور ساماندهی شد.

۸۰۰ اتوبوس مناسب سازی شده برای معلولان

یک فعال حقوق معلولان در تهران هم در این نشست مجازی با اشاره به اقداماتی که شهرداری تهران در زمینه مناسب سازی پایتخت برای معلولان و سالمندان گفت: شهرداری برای خرید ۸۰۰ اتوبوس اقدام کرده است.

بهروز مروتی تصریح کرد: درباره مناسب بودن این اتوبوس ها پرس و جو کردیم که مشخص شد خوشبختانه پیروز حناچی، شهردار تهران شخصا بر مناسب بودن اتوبوس ها نظارت داشته است.

 

......سلامت و بهداشت

*اقدامات قبل و بعد از تزریق واکسن در سالمندان

یک اپیدمیولوژیست گفت: به طور کلی تزریق واکسن، بهتر از واکسن نزدن است. شواهد علمی نشان می‌دهد، عوارض واکسن وجود دارد، اما این عوارض بسیار کم و عوارض شدید بسیار نادر است. البته عوارض خفیف شایع هستند و در همه واکسن‌ها عوارضی مانند درد محل تزریق، بدن‌درد، سردرد، کوفتگی، تب و لرز و ... به صورت خفیف دیده می‌شوند، اما این عوارض جدی نیستند و بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت برطرف می‌شوند.

در عین حال عوارض جدی هم به صورت نادر گزارش شده و در حد یک نفر در هر ۲۰۰ هزار نفر بوده است. این عارضه‌ها بسیار نادرند و به واسطه آن افرادی که مشکلات خاص و حاد پزشکی دارند، مانند بدخیمی‌های سرطان، بیماران پیوندی و... باید با مشاوره متخصصین وارد هرگونه مداخله پزشکی شوند. اما سالمندانی که به طور معمول دارند زندگی‌شان را می‌کنند و حالا یک فشار خون، دیابت یا بیماری‌های اینچنینی دارند و تحت درمانند، این‌ها نگرانی آنچنانی ندارند.

به نقل از ایسنا، دکتر محسن شتی ادامه داد: افرادی که قبلا در برابر دارو، غذا یا واکسن‌های دیگر دچار حساسیت یا آلرژی شدید شده اند، باید حواس‌شان باشد. بر این اساس شوک آنافیلاکسی و آلرژی شدید که فرد را به بیمارستان بکشاند، این افراد منع واکسیناسیون دارند. در عین حال بیمارانی که بیماری‌های خاص، صعب العلاج و جدی دارند، با متخصصین‌شان مشورت کنند. سازمان غذا و دارو هم برای بیمارانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، بیماری‌های ویژه‌ای دارند و... دستورالعمل‌های خاصی داده است. البته این‌ها موارد منع تزریق نیستند، بلکه ممکن است احتیاطاتی لازم داشته باشند. به عنوان مثال بعد از تزریق واکسن باید به مدت نیم ساعت تحت نظر باشند. حتی کسانی که آلرژی‌های خفیف دارند، منع تزریق واکسن کرونا ندارند. منع تزریق فقط برای افرادی است که سابقه شوک‌های آنافیلاکسی شدید و آلرژی‌های شدید به واکسن دیگری، غذا یا دارو دارند.

وی گفت: در عین حال افرادی که اکنون بیماری حاد تب‌دار دارند؛ اعم از کرونا یا هر بیماری حاد تب‌دار دیگری یا در روند حاد یک بیماری خاص هستند، مثلا سکته قلبی یا مغزی کردند، با مشورت پزشکان معالج باید واکسیناسیون را انجام دهند که معمولا اجازه می‌دهند که روند حاد بیماری بگذرد و بعد واکسن را برایشان تزریق می‌کنند. همچنین افرادی که علائم کرونا داشته یا تست PCR مثبت دارند، اکنون نباید واکسن بزنند و تزریق واکسن‌شان باید به تعویق افتد. البته اینکه گفته می‌شود افراد حتما باید تست PCR دهند و بعد واکسن تزریق کنند، هیچ جای دنیا چنین توصیه‌ای نمی‌شود.

شتی گفت: فردی علائم بیماری دارد سرفه می‌کند، بدن درد دارد، تب دارد و... به هر حال در شرایط پاندمی کرونا و پیک بیماری ممکن است که کرونا باشد. فرد باید به پزشک مراجعه کند، تحت درمان و قرنطینه قرار گیرد. در عین حال تزریق واکسن را هم باید به تعویق اندازد.

وی ادامه داد: افرادی که فشار خون یا دیابت کنترل شده دارند و اکنون دارو می‌خورند نیز منعی برای تزریق واکسن ندارند. اتفاقا توصیه می‌شود افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، واکسینه شوند. زیرا این افراد در معرض خطر کرونای شدید و بستری به دلیل کرونا هستند.

به همین دلیل سالمندان باید در خط اول واکسیناسیون قرار گیرند. زیرا اینها افرادی هستند که به دلیل ابتلا به بیماری‌های متعدد زمینه‌ای، در صورت ابتلا به کرونا دچار موارد شدید شده و ممکن است منجر به فوت باشد. در عین حال واکسن کرونا از ابتلا به کرونا به صورت ۱۰۰ درصد جلوگیری نمی‌کند، اما با درصد بالایی جلوی موارد شدید، بستری و مرگ و میر را می‌گیرد.

وی درباره اقدامات لازم برای سالمندان بعد از تزریق واکسن کرونا نیز گفت: باید استراحت کافی داشته باشند، مایعات فراوان مصرف کنند. ممکن است در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول علائمی داشته باشند. البته در سالمندان حتی علائم شبه آنفلوآنزا کمتر از افراد جوانتر است. تا حد امکان از داروی ضدالتهاب استفاده نشود، اگر خیلی اذیت بودند یک استامینوفن مصرف کنند. به طور کلی مصرف مایعات زیاد و استراحت کافی توصیه می‌شود.

شتی گفت: درباره واکسن آسترازنکا که نگرانی‌هایی بابت مشکلات انعقادی بعد از تزریق این واکسن مطرح می‌شود، باید توجه کرد که این مشکلات انعقادی در حد سه تا چهار نفر در یک میلیون نفر است؛ یعنی شیوع و بروزش بسیار کم است و آن هم در روز چهار تا ۲۸ اتفاق می‌افتد. در عین حال گفته می‌شود اگر کسانی قبلا سابقه اختلال انعقادی داشتند، این‌ها باید با مشورت پزشک این واکسن را تزریق کنند و افرادی هم که واکسن آسترازنکا می‌زنند، از روز چهارم به بعد مراقب علائم اختلالات انعقادی باشند. البته این هم مشکلی ندارد و با آزمایش و مداخله به موقع حل می شود. وی تاکید کرد: توصیه دنیا این است که بهترین واکسن برای فرد اولین واکسنی است که به آن دسترسی پیدا می‌کند.

 


......آهنگ و درنگ

*نگاهی به کتاب سلفژ موسیقی ایرانی

 درست است که مرور کتاب‌های حوزه موسیقی برای ما نابینایان حکم وصف‌العیش را دارد و اساساً اغلب مراکز ضبط نه امکانات صوتی کردن این کتاب‌ها را دارند و نه حتی بعضاً دغدغه‌اش را اما به هر حال بد نیست بدانیم در بازار نشر موسیقی چه خبر است. سلفژ موسیقی ایرانی از جمله کتاب‌هایی است که اخیراً مورد توجه صاحب‌نظران موسیقی قرار گرفته است. با هم نگاهی خواهیم داشت به این کتاب و ابعاد مختلفی که در‌بر می‌؛یرد.

آیا می‌توان کاری کرد که یک هنرجو فاصله‌های موسیقی ایرانی را بدون این که لازم باشد مدت‌ها تمام ردیف را حفظ کند، در ذهن داشته باشد و از روی هر نت‌نوشت آنها را بخواند یا به صورت ذهنی بشنود؟ آیا می‌توان علاوه بر گذر از نقش‌مایه‌ها و الگوهای ذخیره شده در ردیف، با تمرین الگوهای دیگری، رابطه‌ای میان چشم، گوش، ذهن و حنجره‌ی یک موسیقی‌دان ایرانی برقرار کرد؟ همه‌ی اینها پرسش‌هایی است که نستوه رمضانی،  از شاگردان امیر حسین اسلامی، نوازنده نی و رهبر ارکستر و استاد دانشگاه هنر تهران، با تالیف کتاب «سلفژ موسیقی ایرانی» در صدد پاسخ به آن برآمده است.

کتاب شش فصل دارد. مولف هر یک را به یکی از دستگاه‌های موسیقی ایرانی (جز راست‌پنجگاه) اختصاص داده و پرداختن به آوازهای پنجگانه را به کتاب بعدی موکول کرده کتاب به‌طور عمده بر ساختار مقامی هر دستگاه متمرکز است (آن هم با استفاده از نوعی تئوری دانگ‌ها که در متن تصریح نشده).

تمرین‌هایی ساده‌شده، نقش‌مایه‌هایی از بدنه‌ی ردیف، تمرین‌هایی با تمرکز بر فواصل خالص و در نهایت بخش‌هایی از آثار موسیقی‌دانان برجسته (مثل شهنازی، عبادی، نی داوود، شهناز، بیگجه‌خانی، پایور و …) به‌تدریج هدف آموزشی کتاب را تحقق می‌بخشند. یعنی هنرجو ابتدا فاصله‌ها و الگوهای حرکتی را به شکل‌هایی تمرینی فرامی‌گیرد و در نهایت آن الگوها را به شکلی واقعی در بخشی از یک اثر هنری شناخته‌شده می‌بیند و می‌خواند.

چنین چیدمانی پیامی پنهان درباره‌ی میزان ذهنی‌شدگی ممکن در موسیقی ایرانی به ما می‌دهد. همین جاست که درمی‌یابیم سرانجام از نظر اغلب کارورزان موسیقی کلاسیک ایرانی فواصل را نمی‌توان بیش از حد از الگوهای ملودیک منتزع کرد. از این دیدگاه، ساختارهای انتزاع‌شده از فواصل ارتباط چندانی با آفرینش در موسیقی ایرانی ندارند و حتا ممکن است کار برآنها توانایی سرایشی-ذهنی را نیز به عنوان یک توانایی کاملا در اختیار تکمیل نکند.

با این‌حال کتاب بهره‌ی جنبی آشنایی با الگوهای آفریده‌ی موسیقی‌دانان ایرانی را دارد که ممکن است به خودآگاهی فنون تالیف در موسیقی ایرانی یاری برساند. کدام کارگر می‌شود، اصلی یا جنبی؟ باید منتظر نشست و دید.

این کتاب را انتشارات سوره مهر روانه بازار کرده است.

 

.......ورزشی

*برگزاری مسابقات آنلاین شطرنج نابینایان به مناسبت عید سعید فطر

به مناسبت عید سعید فطر، مسابقات آنلاین شطرنج نابینایان به میزبانی کمیته شطرنج نابینایان استان خراسان رضوی و با حضور 14 استان برگزار شد. این رقابت ها به سرپرستی علی اکبر هدهدی رئیس انجمن شطرنج  فدراسیون نابینایان و مسعود هدایت مسئول برگزار کننده این مسابقات و با حضور 32 شطرنجباز برگزار شد. این مسابقات که در هفت دور به روش سوئیسی برگزار شد، در کلاس ب2-ب3، فرهاد نادریان از سیستان و بلوچستان با 6 امتیاز و پوئن شکنی 26.25 قهرمان شد، ایمان تحویلی از توابع تهران با 6 امتیاز و پوئن شکنی 25.75 در جایگاه دوم قرار گرفت و حمزه مصلح از خوزستان با 5.5 امتیاز سوم شد.

 ملیحه صفایی از خراسان رضوی با 5 امتیاز چهارم و فاطمه رحیمی از خراسان رضوی با 4.5 امتیاز پنجم شد. در کلاس ب1، مهدی رومی فرد  از استان اصفهان با 4 امتیاز اول شد و زهرا طباطبائی از استان یزد با 3.5 امتیاز نفر اول بخش بانوان شد. در ریتینگ بین 1000 تا 1300: امیر حمزه غدیری از استان کرمان با 3 امتیاز قهرمان شد، در ریتینگ بین 1300 تا 1500 نازنین نورمندی از کرمان با 2 امتیاز اول شد و در ریتینگ بین 1500 تا 1700، احسان صادقی از البرز با 3 امتیاز عنوان نخست را ازآن خود کرد. در ریتینگ بین 1700 تا 1900 نیز فرزاد علیزاده از خوزستان با 4امتیاز قهرمان شد.

* قورچی بیگی فاتح مسابقات شطرنج جام رمضان استان سمنان شد

مسابقه شطرنج آنلاین جام رمضان نابینایان و کم بینایان استان سمنان با قهرمانی  علیرضا قورچی بیگی از قزوین به پایان رسید. در پایان این مسابقه که با شرکت 19 بازیکن از استان های تهران، قزوین، گلستان، مازندران، خوزستان، کرمان، یزد و سمنان در 6 دور به روش سوئیسی و در سایت لیچس برگزار شد، علیرضا قورچی بیگی عنوان قهرمانی را بدست آورد. فاطمه رحیمی دوم شد و ایمان تحویلی در جایگاه سوم قرار گرفت. نرگس درامد و فاطمه سعیدی نفرات برتر بخش بانوان شدند.

 

.......حوادث

*طلاق به خاطر افشای یک دوستی قدیمی

هنوز ۶ ماه بیشتر از تاریخ ازدواج سامان و مرجان نگذشته بود که عشق تازه داماد به نفرتی عجیب تبدیل شد و کارشان را به‌ دادگاه خانواده کشاند.

 مرجان با ناراحتی روی صندلی راهروی طبقه اول دادگاه نشسته بود و همسرش نیز آن سو‌تر نشسته و زیر لب غرولند می‌کرد. هر از گاهی هم با خشم و نفرت نگاهی به مرجان می‌کرد و به سرعت صورتش را برمی گرداند. بعد از نزدیک به نیم ساعت منشی دادگاه زوج جوان را به داخل شعبه هدایت کرد. سامان به سرعت وارد اتاق شد و بعد از سلامی خشک به قاضی پرونده که مرد میانسالی بود، گفت: من دیگر نمی‌توانم با این زن زیر یک سقف زندگی کنم.

قاضی نگاهی به سامان کرد و بعد به مرجان گفت خانم بنشینید و بعد از چند لحظه از سامان خواست تا ماجرا را تعریف کند. سامان گفت: جناب قاضی در جشن تولد یکی از دوستانم مرجان را دیدم و در همان نگاه اول عاشقش شدم. او در ظاهر خیلی مؤدب و موجه بود و می‌خواستم با او بیشتر آشنا شوم به همین خاطر از همسر دوستم خواستم تا مقدمات آشنایی ما را فراهم کند. بالاخره با هم دوست شدیم و چند ماهی هم با هم معاشرت کردیم و احساس کردم مرجان همان دختر ایده آلی است که می‌خواستم سپس خیلی زود به او پیشنهاد ازدواج دادم و او هم قبول کرد. بعد از برگزاری مراسم نامزدی و عقد در نهایت 6 ماه پیش ازدواج کردیم. زندگی‌مان خیلی خوب بود و احساس خوشبختی می‌کردم تا اینکه چند هفته پیش عکسی برایم ارسال شد که در آن مرجان در کنار پسر جوانی نشسته بود و معلوم بود که ارتباط شان خیلی صمیمی‌تر از دو دوست معمولی است آنقدر شوکه شدم که نمی‌دانستم چه کاری انجام دهم. تصور اینکه او به من خیانت کرده باشد دیوانه‌ام کرد.

در این لحظه مرجان که بغض کرده بود حرف‌های سامان را قطع کرد و گفت: من خیانت نکردم. آن عکس مال چند سال قبل بوده وقتی من در اواخر دوران دبیرستان بودم با پسری آشنا شدم و قصد ازدواج داشتیم اما بنا به دلایلی رابطه‌ مان بهم خورد. این موضوع مهمی نبود که بخواهم ذهن تو را خراب کنم. سامان گفت: اما من قبل از ازدواج سؤال کردم که آیا قبل از من با کسی دوست بودی یا رابطه‌ ای داشتی که با صراحت و قاطعیت گفتی نه، اگر همان موقع ماجرا را برایم می‌گفتی اشکالی نداشت اما حالا فکر می‌کنم به من دروغ گفتی و خیانت کردی و ممکن است دروغ‌های دیگری هم گفته باشی.

 مرجان جواب داد: من هیچ خیانتی نکردم. مگر خودت قبل از اینکه با من آشنا شوی با کسی دوست نبودی؟ مگر به من گفتی؟ سامان چند لحظه‌ ای مکث کرد و گفت: از من نپرسیدی که برایت بگویم. اگر می‌پرسیدی مطمئن باش که حتماً برایت تعریف می‌کردم اما من از تو پرسیدم تو گفتی نه و من فکر می‌کردم تو با هیچ کسی در گذشته ارتباط عاطفی نداشتی اما انگار خیلی اشتباه می‌کردم. مرجان ناگهان فریادی از روی عصبانیت کشید و گفت: چرا به من تهمت می‌زنی؟ جناب قاضی من نمی‌توانم با مردی که یک بیمار روانی است و به من تهمت و افترا می‌زند زیر یک سقف زندگی کنم. لطفاً حکم طلاق ما را صادر کنید. قاضی زوج را به آرامش دعوت کرد و گفت: همان طوری که ازدواج کردن به همین آسانی نیست، صدور حکم طلاق هم آسان نیست و من باید تشخیص بدهم که راه دیگری برای شما نمانده است. شما دو نفر هنوز وارد دهه سوم زندگی‌تان نشده اید و کمی خام هستید.

 باید قدری واقع بین باشید و ببینید که آیا به واقع خطایی صورت گرفته یا سوء‌تفاهم ایجاد شده است. به همین خاطر ابتدا شما را به کلاس‌های مشاوره ارجاع می‌دهم و بعد از اینکه از شعبه خارج شدید با بزرگترهای شما صحبت می‌کنم. به نظرم شما قدری عجولانه تصمیم گرفتید و کمی فرصت و تأمل می‌تواند موجب تداوم زندگی‌تان شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *