شناسه خبر: 33612 منتشر شده در مورخ: 1400/2/26 ساعت: 14:34 گروه: اجتماعی  
انزوای اجتماعی ناشی از کرونا جامعه هدف بهزیستی را بیش از پیش ایزوله کرد
رئیس اداره بهزیستی بجستان:

انزوای اجتماعی ناشی از کرونا جامعه هدف بهزیستی را بیش از پیش ایزوله کرد

رئیس اداره بهزیستی بجستان گفت: از جمله طبقاتی که در بحران کرونا بسیار آسیب‌پذیرند جامعه‌ هدف بهزیستی از جمله معلولان و سالمندان هستند که سعی کردیم با مدیدریت صحیح تنش‌ها و آسیب‌های ناشی از این بحران را به حداقل برسانیم.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، مجید ازقندی عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا چون تنش‌ها و اضطراب‌ها و سوگ‌ها زیاد شدند، استرس بیماری و استرس مرگ نیز به خصوص در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند زیاد شد و یکی از طبقاتی که بیماری زمینه‌ای دارند و نسبت به این تنش‌ها آسیب‌پذیرتر هستند جامعه‌ هدف بهزیستی است. وی اظهار کرد: یکی از مواردی که جامعه‌ هدف بهزیستی را تحت تأثیر قرار داد بحث فاصله‌گذاری اجتماعی بود که این فاصله‌گذاری باعث شد فرد سالمند و فرد معلول بیشتر از قبل ایزوله شده و کمتر با اطرافیان خود در ارتباط باشد و این افراد که دلخوش به همان اندک بازدیدها و یا ارتباطات اجتماعی بودند همان را هم از دست دادند و این باعث شد که فشارهای روانی بیشتری را نسبت به افراد عادی تحمل کنند.

ازقندی افزود: مراکز نگهداری سالمندان، مراکز نگهداری و تجمعی معلولان و مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد نیز از جمله مراکز تجمعی زیر نظر بهزیستی هستند که با شیوع کرونا تحت تأثیر این بحران قرار گرفتند. وی افزود: سازمان بهزیستی کشور با هماهنگی وزارت بهداشت تمام سعی و تلاش خود را به کار برد تا بتواند با بیشترین کیفیت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقدامات پیشگیرانه از کرونا را داشته باشد تا بتواند جامعه‌ هدف خود را به بهترین نحو از این بیماری حفظ کند. وی خاطر نشان کرد: در مراکز تجمعی مثل خانه‌های نگهداری فرزندان که افراد سالم و زیر ۱۸ سال هستند چون خطر شیوع بیماری بالا بود، دقیق‌ترین و بهترین شیوه رعایت پروتکل‌ها را داشتیم و نظارت‌ها به صورت مداوم و حضوری و آنلاین اعمال شد و سعی کردیم این بحران را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا جامعه‌ هدف بهزیستی کمترین آسیب را متحمل شود. ازقندی تصریح کرد: بخشی از جامعه هدف بهزیستی معلولانی هستند که در خانه نگهداری می‌شوند که در زمینه نحوه مراقبت از معلولان در بحران کرونا، اطلاعات لازم در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت و مددکاران به صورت حضوری و آنلاین بر نحوه رعایت موارد مربوطه نظارت داشته و دارند.

ازقندی افزود: با حمایت‌های مادی و معنوی سعی کردیم اضطراب‌ها و تنش‌های افراد جامعه‌ هدف بهزیستی را کاهش دهیم که از جمله حمایت‌های مادی توزیع سبدهای کالا، کمک موردی بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریالی بلاعوض به معلولان و زنان سرپرست خانوار و... بود و سعی کردیم این کمک‌ها گره‌گشای اندکی از مشکلاتشان باشد. وی همچنین به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا اشاره کرد و در این زمینه توضیح داد: از جمله خدمات دیگری که در زمینه حمایت‌های مادی ارائه شد اعطای تسهیلات به افراد شاغل آسیب‌دیده از کرونا بود که این تسهیلات، هم شامل معلولان شاغل و هم بخش خصوصی جامعه‌ هدف بهزیستی از جمله مهد کودک‌ها، مراکز توانبخشی، مراکز ترک اعتیاد و... که با بهزیستی همکاری می‌کردند شد که تقریبا ۴۰ نفر ثبت‌نام کردند و ۳۰ نفر این تسهیلات را دریافت کردند و در مجموع مبلغ ۲۴۹ میلیون تومان به افرادی که مشاغل آن‌ها در بحران کرونا دچار آسیب شده بود، تسهیلات پرداخت شد. ازقندی افزود: اعطای وام کارگشایی از جمله خدمات دیگر حمایتی بود که در این راستا مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال وام با دوره تنفس ۶ ماهه در اختیار مددجویان قرار دادیم.

وی یادآور شد: علاوه بر حمایت‌های مادی، به لحاظ روحی و روانی هم سعی کردیم حمایت‌هایی داشته باشیم و با اجرای برنامه‌هایی به صورت مسابقات ورزشی و فرهنگی که به صورت آنلاین برگزار می‌شد سعی کردیم نشاط و شادابی اجتماعی را به جامعه‌ هدف بهزیستی برگردانیم؛ همچنین به منظور ارتقای سلامت روان نوجوانان و خانواده‌هایشان برنامه‌هایی شامل کنترل استرس و مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی در دوران کرونا و دوران قرنطینه برای مددجویان برگزار کردیم. رئیس اداره بهزیستی بجستان گفت: جمع مدد جویان حوزه توانبخشی، امور اجتماعی و پیشگیری شهرستان بجستان ۱۲۰۰ نفر است و از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۳۰ نفر از مددجویان بهزیستی شهرستان به کرونا مبتلا شدند که خوشبختانه تاکنون هیچ مورد فوتی نداشتیم. گفتنی است شهرستان بجستان به لحاظ شیوع بیماری کرونا در حال حاضر و بنا بر آخرین به روزرسانی نرم‌افزار ماسک، در وضعیت زرد قرار دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *