شناسه خبر: 33601 منتشر شده در مورخ: 1400/2/25 ساعت: 08:44 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 25 اردیبهشت 1400

روزنامه شنبه 25 اردیبهشت 1400

عناوین امروز:تخصیص بودجه های بخش های مختلف عملیاتی برای گروه های هدف معلول-امتیاز با کدام است: معلولیت یا تخصص؟-اصول تغذیه بعد از ماه رمضان-وقتی NVDA مترجم همزمان می‌شود-نکته های نابینایی برای آماده کردن حلوا و فرنی و تزیین سبزی خوردن.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

۳ شوال ۱۴۴۲

 ۱۵ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۹۸

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*تخصیص بودجه های بخش های مختلف عملیاتی برای گروه های هدف معلول

*امتیاز با کدام است: معلولیت یا تخصص؟

*اصول تغذیه بعد از ماه رمضان

*وقتی NVDA مترجم همزمان می‌شود

*نکته های نابینایی برای آماده کردن حلوا و فرنی و تزیین سبزی خوردن

 

........سخن هفته

*تخصیص بودجه های بخش های مختلف عملیاتی برای گروه های هدف معلول

با عرض سلام و تبریک عید سعید فطر و قبولی عبادات همه عزیزان در ماه رمضان سخن هفته این بار اختصاص دارد به یک مسئله مهم در تخصیص بودجه های بخش های مختلف عملیاتی برای گروه های هدف معلول. سال هاست که شاهد اختصاص بخش قابل توجهی از بودجه سازمان بهزیستی به نگهداری افراد معلول در درون مراکز شبانه روزی و همینطور ارائه خدمت در مراکز روزانه به افراد مختلف هستیم.

البته که این بخش باید مورد توجه قرار بگیرد، اما باید تناسبی وجود داشته باشد بین بودجه اختصاصی به افرادی که در مراکز نگهداری می شوند با سایر افراد معلول با توجه به اینکه افرادی که در مراکز نگهداری می شوند عمدتاً از ناتوان ترین افراد معلول هستند که چاره ای به جز نگهداری آن ها در مراکز نیست البته در شرایطی که خانواده های آن ها حاضر یا قادر به  نگهداری آن ها نباشند. اما بقیه افراد معلول که عمدتاً افراد معلول توانمند تر هستند باید سهم خودشان را از بودجه سازمان داشته باشند. درصدی که از بودجه سازمان به مراکز نگهداری تخصیص پیدا می کند با توجه به تعداد آنها که اصلاً قابل مقایسه با میلیون ها تن از افراد معلول که خارج از مراکز باید از خدمات سازمان استفاده کنند نیست هیچ تناسبی را نشان نمی دهد.

متاسفانه دیده می شود که این عدم تناسب هر سال در بودجه سازمان تکرار می شود که یک بخشی از آن ناشی از نفوذی است که شبکه مراکز نگهداری دارند و تلاش می کنند که سهم بیشتری از یارانه ها را به خودشان اختصاص دهند که خب طبیعی هم هست که این شبکه حق دارد برای منافع صاحبان مراکز فعالیت کند. اما ما تناسب را در برنامه ریزی ها از جانب سایر مسئولان انتظار داریم که عملاً به گونه ای نشود که درصد قابل توجهی از بودجه سازمان به این افراد و مراکز اختصاص پیدا کند در حالی که این افراد درصد بسیار کمی از افراد تحت پوشش سازمان را تشکیل می دهند و از طرف دیگر میلیون ها تن از افراد معلول عملاً خدماتی دریافت نکنند یا خدماتی محدودی دریافت کنند. شما بهتر می دانید که بسیاری از افراد معلول توانمند مثل شاغلین در طول سال ها شاید  هیچ خدماتی به طور مشخص از سازمان دریافت نکنند و عده زیادی خدمات محدودی دریافت می کنند اما عده قلیلی بودجه قابل توجهی را به خودشان اختصاص می دهند.

  این تناسب باید دریک برنامه ریزی دیده و اعمال شود. تناسب وجود داشته باشد بین بودجه خدمات سازمان بهزیستی و اکثریت افراد معلول با عده قلیلی که در مراکز نگهداری می شوند. متاسفانه سیاست گذاری ها به گونه ای است که افراد معلول توانمندتر از بودجه های کمتری برخوردارند و افراد با ناتوانی بیشتر بودجه های بیشتری می گیرند. شاید در بخش حمایتی و معیشتی این قابل توجیه باشد اما در سایر بخش ها ی خدماتی مانند خدمات توانبخشی، آموزشی، وسایل کمک زیستی، مناسب سازی محیطی، برنامه های افزایش توان فردی و جمعی اینگونه سیاست گذاری ها غلط است و موجب می شود که بخش عمده ای از افراد معلول از بودجه ها بی بهره یا کم بهره باشند. باید تلاش کنیم در جهت اصلاح این روند غلط و بردن بخش برنامه و بودجه سازمان بهزیستی به طرف تناسب در تخصیص منابع.

 

......گزارش ویژه

*امتیاز با کدام است: معلولیت یا تخصص؟

(صحبت های اعضای سابق معلول در شورای شهر همراه با یک کارشناس مسائل شهری معلولان درباره ی حضور معلولان به عنوان نماینده ی ششمین دوره ی شورای اسلامی شهر و روستا)

موسم انتخابات شورا های اسلامی شهر ها و روستا ها فرا رسیده و و اقشار مختلف جامعه در شهر ها و روستا ها در تب و تاب برگزاری این انتخابات هستند.

معلولان هم به عنوان یکی از گروه‌های شهروندی، در این شور انتخاباتی تلاش می‌کنند چه به عنوان نامزد شورای شهر و روستا و چه به عنوان شرکت‌کننده در انتخابات سهمی داشته باشند.

نماینده ی معلول، صدای واحد شهروندان معلول

سؤال مهم این است: اساساً حضور معلولان در شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستا‌ها تا چه اندازه در استیفای حقوق بر شهر معلولان تأثیر دارد؟ علی صابری، وکیل پایه ی یک دادگستری و عضو دوره ی چهارم شورای اسلامی شهر تهران، در این زمینه با تأکید بر این‌که حضور یک فرد معلول در شورای شهر می‌تواند صدای واحد شهروندان معلول باشد، می‌گوید: «ابتدا بر این نکته تأکید کنم که باید شرکت نابینایان در انتخابات را به فال نیک گرفت. درباره ی میزان ظرفیت شورا های اسلامی شهر و روستا، می‌توان از دو منظر موضوع را بررسی کرد. اگر یک معلول به عنوان نماینده تنها با انگیزه ی استیفای حقوق بر شهر معلولان وارد شورا شود، به خودی خود بد نیست؛ اما نتیجه ای پنجاه پنجاه در پی دارد. اتفاق بهتر این است که فرد معلول هنگام ورود به شورای شهر یا روستا، خطاب به همه ی شهروندان اعلام کند که نه تنها باری روی دوش جامعه نیست، بلکه تحصیلات عالیه دارد؛ در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت می‌کند؛ در احزاب سیاسی حضور پیدا می کند و امروز قصد دارد وارد شورای اسلامی شهر یا روستا شود به قصد حل مشکلات کل جامعه؛ نه صرفاً معلولان.

اگر نامزد معلول فقط با نیت حل مشکلات شهری معلولان بخواهد وارد شورا شود، ممکن است در مقابل یک نامزد غیر معلول اما متخصص در حوزه ی معلولان اظهار کند که در زمینه ی حل مشکلات شهری معلولان صاحب تجربه است و نیازی نیست یک فرد معلول در شورا حضور داشته باشد. زمانی که خود من در شورا بودم، بر این نکته تأکید می کردم که تمام نماینده‌های شورا باید به موضوع حل مشکلات شهری معلولان ورود کنند؛ نه من یا آقای شاکری. با وجود نقد‌هایی که به عملکرد شورای پنجم دارم، اما در خبر‌ها می‌خوانم که خانم‌ها نژاد‌بهرام، فخاری و بعضاً امانی و آقایان اعطا، فراهانی و دیگر دوستان در زمینه ی مسائل معلولان اظهار نظر و فعالیت‌های خوبی داشته‌اند. شاید این توجه، نتیجه ی کاملی در پی نداشته، اما همین حساسیت به حقوق معلولان از طرف نمایندگان شورا، قابل تأمل است؛ حال آن‌که در این دوره هیچ معلولی به عنوان نماینده در شورا حضور نداشت.

بنا‌بر‌این نامزد معلول باید با این رویکرد وارد شورای شهر یا روستا شود که نه تنها در کنار همکارانش به حل مشکلات شهری معلولان همت خواهد گماشت، بلکه در حل مشکلات کلان همه ی اقشار جامعه در حوزه ی شهری هم قدم‌های مثبتی خواهد برداشت.

اما چه میزان از مشکلات شهری معلولان در شورای شهر قابل حل است؟ من در پاسخ به این پرسش دو رویکرد را مطرح می‌کنم؛ یکم: به طور کلی چند درصد از مشکلات کلان جامعه به وسیله ی شورای شهر یا شهرداری قابل حل است؟ هرچه قدر از مشکلات کلان در شورای شهر و شهرداری قابل حل باشد، متناظرش در حوزه ی معلولان هم قابل حل خواهد بود؛ اگر درصد کمی از مشکلات کلان به وسیله ی این نهاد قابل حل باشد، به همان اندازه هم مشکلات معلولان قابل حل خواهد بود.

دوم: برخی مسائل معلولان به شکلی محله‌ای هم می‌تواند حل شود. من در یک سخنرانی این نکته را اظهار کردم و گفتم اگر یک فرد معلول بتواند تعامل خوب و سازنده‌ای با کسبه ی محل زندگیش، مثل نانوایی داشته باشد، به مرور می‌تواند در بحث مناسب‌سازی مسیر تردد معلولان تا آن نانوایی تأثیر بگذارد؛ شاید راحت‌تر بتواند آن نانوا را راضی کند تا پله ی مقابل مغازه‌اش را برای رفت و آمد معلولان مناسب‌سازی کند تا این‌که بخواهد استدلال‌های قانونی مطرح کند.»

علی صابری در خصوص انتظارات معلولان از نماینده ی خود در شورای شهر و منطق این انتظارات اظهار می‌دارد: «طبعاً شهروندان معلول باید در زمینه ی اختیارات نماینده ی شورای شهر مطالعه ی کافی داشته باشند؛ باید میزان اختیارات نماینده ی شورای شهر را بدانند. شهروندان معلول باید هوشیار باشند و فریب عوام‌فریبی را نخورند. یک بار شخثی گفته بود اگر من وارد شورای شهر شوم، حتماً مشکلات اشتغال معلولان را حل خواهم کرد. او می‌دانست که حل مشکل اشتغال بر عهده ی شورای شهر یا شهرداری نیست؛ اما با این حرف می‌خواست عوام‌فریبی بکند.»

شهر معلولیت دارد که پذیرای معلولان نیست

مجتبی شاکری، عضو جانباز دوره ی چهارم شورای اسلامی شهر تهران هم این موضوع را از منظر خود بررسی می‌کند. او بر این نکته تأکید دارد که شهر معلول است؛ چون توانایی پذیرایی از معلولان را ندارد: «جایگاه شورای شهر به عنوان نهاد نظارتی بر انتخاب شهردار و عملکرد شهرداری، در تعیین سرنوشت مسائل شهری شهروندان به ویژه معلولان، جایگاه تأثیر‌گذاریست. لذا شناخت و مطالبه‌گری این ظرفیت‌ها امر مهمیست. زمانی که ما از در منزل خارج می‌شویم، با شهر و مسائل مربوط به آن مواجهیم. آماده‌سازی شهر برای تردد معلولان یکی از امور مهم شورای شهر و شهرداریست. من در یکی از نطق‌هایی که در صحن دوره ی چهارم شورا داشتم، بر این نکته تأکید کردم که شهر معلولیت دارد که نمی تواند پذیرای این عزیزان باشد؛ ما باید معلولیت شهر را برطرف بکنیم. اگر ما بتوانیم قوانین را به گونه‌ای تصویب کنیم که معلولان هم بتوانند از خدمات شهری بهره‌مند شوند، تازه موفق به برطرف کردن مشکل معلولیت شهر شده‌ایم.»

مجتبی شاکری هم در پاسخ به پرسش ما پیرامون انتظارات معلولان از نماینده ی معلول شورای شهر و منطقی بودن این انتظارات، به شناخت شهروندان معلول از مسائل شهری اشاره می‌کند: «عزیزان ما باید شهر، امکانات شهری، فرصت‌های شهر، تهدید‌های شهر را بشناسند. بعد پیشنهاد‌ها و مطالباتشان را متناسب با شناختی که از این موارد پیدا کرده‌اند، در همایش‌ها و سمینار‌های مختلف یا به شکلی جمعی مطالبه بکنند. وجود عزیزانی که مطالبه‌گر هستند؛ به مسائل شهری آشنا هستند؛ ایده‌پردازند؛ در بیان صراحت کلام دارند؛ برای طرح مسائل شجاعت دارند و به عقبه ی جامعه ی معلولان و جانبازان متصل باشند تا بتوانند با آن‌ها مشورت کنند، بسیار مؤثر است.»

حضور نماینده ی معلول در شورای شهر، شر لازم نیست

سؤال دیگر، ناظر بر بحث تخصصی و کارشناسیست. آیا الزاماً حضور یک نماینده ی معلول در شورا ی اسلامی شهر‌ها و روستا‌ها می‌تواند در امر مطالبه ی حقوق بر شهر معلولان مؤثر باشد یا حضور افراد کارشناس و متخصص در این زمینه که غیر معلول هستند، مثمر ثمر خواهد بود؟ مهدی صادقی، کارشناس مسائل شهری در حوزه ی معلولان این موضوع را چنین می‌شکافد: «موضوع معلولیت و مدیریت شهری، سال‌هاست یکی از دغدغه‌های مدیریت‌های مختلف شهری از قبل از دوره ی پنجم شورای شهر بوده؛ اما به مرور با مطالبات بیشتر و طرح این مسائل از سوی معلولان، پر‌رنگ‌تر شده است. اما این‌که آیا حضور معلولان به عنوان نماینده الزاماً می‌تواند حقوق اولیه ی معلولان در حوزه ی شهری را استیفا کند؟ به زعم من چنین نیست. به نظر من این شرط، شرط لازمی نیست. موضوعی که ما از آن غافلیم، جدا کردن معلولان از افراد غیر معلول است؛ بینشی که مانع تبعیض زدایی می‌شود. در بحث الزام حضور یک فرد معلول به عنوان نماینده ی جامعه ی معلولان در شورای شهر، باید به دو نکته ی مهم توجه شود.

یکم این‌که فرد مد‌نظر تخصص لازم را دارد؟ اگر تخصص دارد، معلولیتش ممکن است کمک بیشتری در پیشبرد اهدافش بکند. اگر ما معلولیت صرف این فرد را در نظر بگیریم و متخصص یا غیر متخصص بودنش را در طرح مطالبات معلولان فراموش کنیم، نه تنها مفید نخواهد بود؛ بلکه آسیب هایی هم به دنبال خواهد داشت. چرا؟ چون حضور نماینده ی معلول این توقع را ایجاد می‌کند که مسائل مرتبط با معلولان پر‌رنگ‌تر شود و به طریق اولی، نماینده ی معلولان هم حضور پر‌رنگ‌تری داشته باشد. حال اگر این نماینده چنین توانایی و تخصصی نداشته باشد و قادر به مطالبه‌گری صحیح نباشد، ممکن است به جایگاه معلولان هم لطمه بزند. ممکن است این موضوع مطرح شود که نماینده ی معلولان نتوانست اهداف جمعی معلولان را در امور شهری برآورده کند. ضمن این‌که من معتقدم اگر مثلاً در شورای شهر تهران یک نماینده ی معلول حضور داشته باشد، یعنی یکی از بیست‌و‌یک نفر، فرد معلول باشد، فضای کار به «بیست به علاوه ی یک» تغییر می‌کند. به این معنی که دیگر نماینده‌ها ممکن است این بینش را داشته باشند که حضور نماینده ی معلول، رافع مسئولیت اجتماعی آن‌ها در قبال معلولان خواهد بود.

بنا‌بر‌این تمام بار مسئولیت خود در زمینه ی معلولان را بر دوش آن نماینده ی معلول خواهند گذاشت. من معتقدم باید فضا‌های کارشناسی، کارگروه‌ها و کمیته‌های مرتبط را در این بخش ببینیم. مثلاً اگر همین شورای پنجم به این موضوع اهمیت می‌داد و کمیته‌های مرتبط با مسائل معلولان را تشکیل می‌داد و از کارشناسان بهره ی بیشتری می‌گرفت، قطعاً در رسیدن به اهداف خود نتیجه ی بهتری می‌گرفت. نتیجتاً فارغ از این‌که معلولیت و حضور نماینده ی معلول می‌تواند امتیازی مثبت باشد یا نه، باید به توانمندی فرد بپردازیم. به این توجه کنیم که یک نامزد در انتخابات شورای شهر، این توانمندی را دارد که مدیر شهری شود یا وارد شورا شود یا ندارد. خود من به عنوان کسی که در انتخابات شورای شهر قرار است رأی دهد، اگر ببینم دو نفر به طور یکسان دارای تخصص و کارشناسی لازم در حوزه ی مدیریت شهری و مسائل معلولان هستند، اگر یکی از این دو نفر شهروند معلول باشد، به او رأی خواهم داد. اما اگر معلولیت صرف بخواهد امتیاز یک نامزد شورای شهر باشد، او را به عنوان کاندیدای خودم مد‌نظر قرار نخواهم داد.

در یک جمع‌بندی، من معتقدم برای استیفای حقوق معلولان، الزاماً نباید نگاهمان این باشد که فردی معلول وارد عرصه ی انتخابات شورای شهر بشود. بلکه نگاهمان باید این باشد: افرادی که وارد شورای شهر می‌شوند، چه نگاه و چه برنامه‌ای برای معلولان و حل مسائل مربوط به حقوق شهری معلولان دارند.»

امسال معلولان تمایل زیادی برای حضور در شورا‌های شهر‌ها و روستا‌ها به عنوان نماینده ی جامعه ی معلولان نشان داده‌اند. باید دید این افراد تا چه اندازه برای حضور در ششمین دوره ی شورای شهر و روستا، برنامه‌های جامع، مدون، تخصصی و کارشناسی شده در مسیر مطالبات حقوق شهری معلولان آماده کرده‌اند.

 

.......سلامت و بهداشت

*اصول تغذیه بعد از ماه رمضان:

ماه رمضان علاوه بر فواید معنوی بیشماری که دارد از لحاظ اصلاح الگوی تغذیه نیز فرصت مغتنمی به شمار می رود. در این ماه تعداد وعده های غذایی کمتر می شود و در نتیجه سیستم گوارشی در ساعات روز استراحت می کند.بدن انسان به طور طبیعی مقداری چربی برای زمانهای گرسنگی ذخیره می کند که این چربیها می توانند در طول گرسنگی ماه رمضان استفاده شوند . این چربیهای اندوخته اگر بعد از مدتی استفاده نشوند تغییر شکل می دهند و به شکل چربی قهوه ای رنگی در می آیند که امکان استفاده  آن کمتر می شود.

پس هر سال در روزه داری ماه رمضان منابع چربی بدن بازیابی می شوند. اما بعد از ماه رمضان باید اصول تغذیه این ماه را ادامه داد تا سلامت سیستم گوارشی تضمین شود.از مهمترین اصول تغذیه کنترل پرخوری و زیاده خوری است. باید دقت کنیم حجم غذای مصرفی در وعده های غذایی زیاد نباشد و سعی کنیم تعداد وعده های غذایی را بیشتر کنیم. از میان وعده های سالم در طول روز استفاده کنیم. حتی الامکان از مصرف غذاهای چرب خودداری کنیم. از سرخ کردنیها کمتر استفاده کنیم و سعی کنیم مواد غذایی را بیشتر به صورت آب پز استفاده کنیم . از روغن کمتری هنگام پخت غذا استفاده کنیم. فیبرها را بیشتر در وعده های غذایی بگنجانیم. و به طور کلی دو اصل تعادل و تنوع را در نظر داشته باشیم تعادل به معنای کنترل حجم غذا و دقت در پخت غذاها و تنوع به این معنا که در روز از تمام گروههای غذایی استفاده کنیم.

مغزیجات، سبزیها، لبنیات، کربوهیدراتها، گوشتها، فیبرها همچنین باید به این نکته دقت کنیم که پخت مواد غذایی به صورت آب پز سبب می شود مواد معدنی و ویتامینها در غذاها حفظ شوند ولی در شکل سرخ شده غذاها مقدار زیادی از این منابع حیاتی از بین می روند. بعد از ماه رمضان در روزهای اول از غذاهای کبابی و تنوری و غذاهای خشک کمتر استفاده کنیم چون باعث مشکلات گوارشی می شوند در ادامه طرز پخت یک نوع پیراشکی آموزش داده می شود که هم می تواند شیرین سرو شود و هم با مواد گوشتی پر شود: زهرا زارع مواد لازم برای سه نفر را اینگونه می گوید: دو لیوان آرد، یک چهارم لیوان آب یا شیر ولرم، یک چهارم لیوان ماست، نصف قاشق غذاخوری پودر خمیر مایه، برای پیراشکی شیرین دو تا سه قاشق غذاخوری شکر و در غیر این صورت یک قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق غذاخوری نمک، یک کره 20 گرمی یا یک قاشق غذاخوری روغن مایع یا جامد

در ابتدا پودر خمیر مایه را با آب یا شیر ولرم و یک قاشق شکر مخلوط کرده و در ظرف را می گذاریم تا ده دقیقه استراحت کند. اگر خمیر مایه سالم باشد پف می کند. در ظرف دیگری تخم مرغ، ماست و در صورت شیرین بودن پیراشکی دو قاشق شکر و نمک و دو قاشق غذاخوری وانیل یا گلاب را اضافه و مخلوط می کنیم و مایه خمیر را اضافه می کنیم سپس آرد را اضافه کرده و ورز می دهیم تا جایی که خمیر به دست نچسبد. سپس دو طرف خمیر را چرب کرده و رویش را با پلاستیک پوشانده و در آن را می گذاریم دو تا سه ساعت در فضای آشپزخانه بماند تا حجمش دو برابر شود بعد خمیر را ورز می دهیم و به اندازه های یک نارنگی در کف دست پهن می کنیم تا قطر آن به کمتر از نیم سانت برسد.

یک ظرف روی شعله ملایم گذاشته و در آن روغن ریخته و پیراشکی ها را در آن می اندازیم تا مغز پخت شود. بعد از گرفتن روغن پیراشکی آنها را مثل نان همبرگر برش داده مواد را در آن می ریزیم. اگر مواد داخل گوشتی باشد به صورت داغ سرو می شود و اگر کرم ریخته شود دو ساعت در یخچال می گذاریم تا کرم سرد شود.برای کرم پیراشکی می توان از سه چهارم لیوان شیر، دو قاشق غذاخوری نشاسته گل ، گندم یا ذرت و نصف پیمانه شکر و نصف لیوان گلاب استفادهکرد . مواد را مخلوط می کنیم تا نشاسته در شیر و گلاب حل شود و بعد روی گاز می گذاریم تا جوش بیاید سپس شعله را ملایم می کنیم تا پخته و کاملا غلیظ شود به جای شیر می توان از گلاب و آب استفاده کرد ولی رنگ کرم روشن می شود.

مواد گوشتی هم شامل گوشت چرخ کرده، پودر آویشن، فلفل دلمه ای و قارچ است که به پیاز داغ اضافه می شود این مواد می تواند بعد از پخت پیراشکی در آن ریخته و پر شود یا همراه با خمیر درون تابه گذاشته شود.

 

......فناوریهای امیدبخش

*وقتی NVDA مترجم همزمان می‌شود

 اگر اهل وب‌گردی باشید حتماً برای شما هم بار‌ها اتفاق افتاده که هنگام جستجو برای پرونده یا مطلبی گوگل به سایتی رهنمونتان کند که به زبانی نوشته شده که هیچ با آن آشنایی ندارید. در اینجا احتمالاً راهکارتان این خواهد بود که متن‌ها را انتخاب و کپی کنید و به دست مترجم گوگل بسپارید یا در نهایت از افزونه‌های مترجمی که برای مرورگر‌ها طراحی شده‌اند استفاده کنید. خب این هم بد نیست اما یک نفر با طراحی یک افزونه، این کار را برای کاربران NVDA تسهیل کرده است. اسمش «یانیک پِلاسیارد» (Yannick PLASSIARD) است. برنامه‌نویسی پاریسی که با یک افزونه به غایت ساده، ان‌وی‌دی‌ای را به یک مترجم همزمان تبدیل کرده است.

افزونه مترجم نامش Translate است. هنوز در دسته افزونه‌های رسمی صفحه‌خوان NVDA قرار نگرفته است و از همین رو هم اگر حوصله خطا‌های احتمالی را ندارید، نصبش را پیشنهاد نمی‌کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت Github و جستجوی شناسه کاربری  (yplassiard)، وارد صفحه این برنامه‌نویس شوید و پیوند مربوط به افزونه NVDA Translate را بیابید و بعد هم افزونه را بارگیری و مطابق با دستور‌العمل‌ها نصب کنید.

همانطور که در بالا هم گفته شد، کار با این افزونه بی‌نهایت ساده است. شما می‌توانید چهار کلید را باهم بفشارید تا صفحه‌خوان را به مترجمِ همزمان تبدیل کنید. افزونه کلاً همین یک کلید سریع را دارد؛ ترکیب کلید‌های Insert + CTRL + Shift + T. این کلید‌ها را که بفشارید، افزونه زبان NVDA شما را بررسی می‌کند و تا زمانی که دوباره همان میانبر را نفشرده‌اید، هرچه که به غیر از زبان پیشفرضِ NVDA می‌بیند را به آن زبان ترجمه می‌کند. فرض کنید زبان NVDA را بر روی فارسی تنظیم کرده‌اید؛ در این صورت، چنانچه مثلاً وارد یک نرم‌افزار، وبسایت یا به طور کلی محیط فرانسوی شوید، این افزونه هر آنچه را که می‌بیند به فارسی بر خواهد گرداند. بسیاری از نابینایانی که تا به حال از این افزونه استفاده کرده‌اند، از آن برای انجام بازی‌های غیر انگلیسی بهره برده‌اند اما شما می‌توانید بسته به نیاز خود برای استفاده از آن برنامه‌ریزی کنید.

لازم است این نکته را هم در نظر داشته باشید که از آنجا که این افزونه مستقیماً از مترجم گوگل برای انجام کار‌هایی که توضیح داده شد بهره می‌گیرد، لاجرم فقط در شرایطی قابل استفاده است که رایانه‌تان به اینترنت متصل باشد. از دیگر سو، با توجه به ارسال و دریافت اطلاعات میان رایانه‌تان و گوگل، پر واضح است که هرچه کیفیت اینترنت شما مناسب‌تر باشد، تأخیر غیر قابل اجتنابی که در هنگام انجام فرایند ترجمه پیش می‌آید، کمتر آزارتان خواهد داد. هرگاه کار شما با افزونه تمام شد می‌توانید با فشردن همان چهار کلید Insert + CTRL + Shift + T به مأموریت NVDA Translate خاتمه دهید.

 

......‌خانه داری به سبک نابینایی

*نکته های نابینایی برای آماده کردن حلوا و فرنی و تزیین سبزی خوردن

دراین بخش به نکات مهم و کاربردی در تهیه حلوا و فرنی و همچنین تزیی سبزی خوردن  می پردازیم. برای تفت دادن آرد از انجایی که تشخیص رنگ  آرد برای نابینایان مشکل است در اینجا به چند نکته مهم در مورد تشخیص ارد حلوا اشاره می کنیم.

برای سرخ کردن آرد یک راهکاری که می توانید استفاده کنید این است که  موقع تفت دادن آرد به مدت حدود 7 دقیقه زمان می گیریم که در واقع آرد از حالت خامی خارج شود و اگر می خواهید حلوای شما تیره تر شود بوی آرد در واقع مانند آرد سرخ شده است و بویی نزدیک به بوی سوختن آرد است. نکته مهم دیگربرای تفت دادن آرد این است که  برای تفت دادن آرد بهتر است که از قابلمه استفاده کنیم که به راحتی بتوان تمام قسمت های آرد را به راحتی هم بزنید. اگر سطح ظرف وسیع تر باشد مانند ماهی تابه ممکن است تمام قسمت های آرد به خوبی هم نخورد و قسمت هایی از آرد ته بگیرد و بسوزد. نکته مهم دیگر این است که بهتر است آرد را کم کم تفت دهیم به عنوان مثال اگر میخواهید از سه یا چهار لیوان آرد استفاده کنید بهتر است که میزان آرد را برای تفت دادن نصف کنید که در واقع همه قسمت های آرد به خوبی تفت داده شود.

 در تهیه آرد بعضی از افراد ابتدا آرد را الک کرده  و بعد تفت میدهند و بعد روغن را به آن اضافه می کنند و  بعضی دیگر در همان ابتدای کار آرد را الک میکنند. در واقع در هر دو صورت میتوانید این کار را انجام دهید. سپس زمانی که آرد به طور کامل الک شد روغن را  کم کم اضافه می کنید و مدام هم میزنید. زمانی که روغن مورد نیاز به طور کامل به خورد آرد رفت و تمام آرد یک شکل خمیری به خود میگیرد که دیگر نیازی به اضافه کردن روغن نیست.  در واقع نوع آردی که در حلوا استفاده می کنید متفاوت است و اگر آرد را به خوبی هم نزنید و به یک باره روغن را اضافه کنید میزان روغن زیاد می شود و به اصطلاح  دیگر به خورد آرد نمی رود و روی آرد روغن باقی می ماند و باعث می شود که حلوا حالت ماسیدگی به خود می گیرد.

مورد دیگر در تهیه حلوا این است که بهتر است که آرد حلوا از دو نوع آرد مختلف باشد که در واقع یک آرد سبوس دار مثل آرد سنگک که پایه حلوا باشد و نوع دوم آن آرد سفید شیرینی که می توانید از آن استفاده کنید. به طور مثال اگر دولیوان آرد سنگک استفاده می کنید به میزان نصف لیوان از آرد سفید شیرینی پزی استفاده کنید. این روش به خوش رنگ تر شدن حلوا کمک می کند. مورد بعدی در اضافه کردن آب و شکری است که استفاده می کنید و بهتر است کم کم به آرد اضافه کنید که در واقع می توانید از زعفران، گلاب، هل استفاده کنید . زمان اضافه کردن اب و شکر بعد از اضافه کردن روغن و تفت دادن آن و در واقع زمانی که حلوا حالت خمیری به خود می گیرد که آب و شکررا کم کم به مواد اضافه می کنید و مدام هم می زنید با شعله کم  که حلوا حالت کش دار پیدا می کند و به دست نمی چسبد. سسپس از روی شعله گاز بر میداریم.

 

*نکاتی در مورد تهیه فرنی

در تهیه فرنی نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید رعایت شود. در تهیه فرنی بهتر است که ا آرد برنج ایرانی استفاده کنید تا فرنی شما خوشمزه تر شود. زمانی که آرد را داخل شیر اضافه می کنید میزان آرد به اندازه هر قاشق غذاخوری یک لیوان شیر است. قبل از اینکه ظرف مورد نظر را روی شعله گاز قرار دهید  آرد و شیر را به طور کامل هم میزنید تا آرد به طور کامل در شیر حل شود. زمانی که روی شعله گاز قرار میدهید به طور مداوم باید هم بزنید.

اگر مدام هم نزنید آرد داخل فرنی گوله می شود و فرنی یکدست و خوبی نخواهید داشت. زمانی که شیر جوش آمد در واقع صدای جوشیدن شیر را به راحتی شنیدید و آرد یک حالت غلیظ به خود می گیرد و قاشق به راحتی داخل آن حرکت نمی کند و در واقع غلظت آن بیشتر میشود. در این حالت مشخص می شود که به اصطلاح آرد خودش را باز کرده است در این حالت زمان اضافه کردن شکراست میزان شکر به اندازه هر قاشق غذا خوری آرد، سه قاشق غذا خوری شکر است، که میتوانید گلاب یا هل اضافه کنید و اگر دوست داشتید رنگ فرنی شما کاکائویی شود زمان اضافه کردن آرد می توانید یک قاشق مرباخوری پودر کاکائو اضافه کنید یا می توانید کاکائو را داخل شیر اضافه کنید.

*تزیین سبزی خوردن

 برای تزیین سبزی خوردن  میتوانید از پیازچه و تربچه برای زیباتر شدن سفره هایتان استفاده کنید به  این صورت که پیازچه را از قسمت دم مقداری باقی بگذارید و سپس با چاقو دم پیازچه را به پنج قسمت تقسیم کنید و حالت فر دادن روبان با چاقو به اندازه چهار انگشت از قسمت پایین و در واقع حالت ریش ریش به خودش می گیرد، سپس پیازچه را داخل آب قرار می دهیم تا دم آن حالت فردار پیدا کند.

 همینطور می توانید تربچه ها را با استفاده از چاقو به حالت صلیب روی آن خط ایجاد کنید و یک مقداری چاقو را در قسمت پایینی قرار دهید که البته به حدی که به قسمت پایین تربچه نرسد که کاملاً قطع شود و تربچه نصف شود فقط تا قسمت وسط تربچه خط را ایجاد کنید و سپس آن را  اخل اب قرار می دهید و حالت گل به خود می گیرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *