شناسه خبر: 33588 منتشر شده در مورخ: 1400/2/21 ساعت: 10:24 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه ۲۱ اردیبهشت 1400

روزنامه سه شنبه ۲۱ اردیبهشت 1400

عناوین امروز:تکمیل بارگذاری اطلاعات اماکن مناسب‌سازی شده در سامانه نقشه تهران-زکات فطره برای امسال هر نفر ۲۰ هزار تومان است-حکایت ناتمام حقوق معلولان و قوانین بر زمین مانده- نقد موسیقی چیست-حضور ملی پوشان گلبال بانوان جوانان در اردوی آماده سازی بحرین-نقشه راننده تبهکار برای زنان مسافر.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

۲۸ رمضان ۱۴۴۲

 ۱۱ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۹۶

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*تکمیل بارگذاری اطلاعات اماکن مناسب‌سازی شده در سامانه نقشه تهران

*زکات فطره برای امسال هر نفر ۲۰ هزار تومان است

*حکایت ناتمام حقوق معلولان و قوانین بر زمین مانده

* نقد موسیقی چیست

*حضور ملی پوشان گلبال بانوان جوانان در اردوی آماده سازی بحرین

*نقشه راننده تبهکار برای زنان مسافر

 

.............‌‌اخبار ویژه

*تکمیل بارگذاری اطلاعات اماکن مناسب‌سازی شده در سامانه نقشه تهران

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور از تکمیل بارگذاری اطلاعات اماکن مناسب‌سازی شده در سامانه نقشه تهران خبر داد و گفت: شهروندان می‌توانند با مراجعه به نقشه تهران به نشانی map.tehran.ir و اپلیکیشن نقشه همراه تهران «رایا» به راحتی فضاهای مناسب‌سازی شده را شناسایی کنند.

«ابراهیم کاظمی مومن‌سرائی» رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، افزود: اطلاعات اماکن مناسب‌سازی شده شامل بوستان‌های شهری، ایستگاه‌های مترو، ساختمان‌های اداری شهرداری، سراهای محلات، میادین و بازارهای میوه و تره بار و سرویس‌های بهداشتی عمومی برای معلولین جسمی و حرکتی و نابینایان و کم بینایان در سامانه نقشه شهر تهران بارگذاری شده‌اند.

وی به طرح‌های مناسب‌سازی‌شده شهر تهران اشاره کرد و گفت: از جمله طرح‌های مناسب‌سازی‌شده شهر تهران می‌توان به بوستان‌ باغستان در منطقه یک، بوستان‌ فاز یک پرند در منطقه دو، بوستان‌ آفتاب در منطقه سه، بوستان‌ کارون در منطقه چهار، پیاده‌رو اکباتان بلوار نفیسی بلوار حنانی در منطقه پنج، سرای محله ساعی در منطقه ۶، بوستان‌ بخشی‌فر در منطقه هفت، معابر بوستان تابان در منطقه هشت و معابر بوستان لاله و لادن در منطقه ۹ اشاره کرد.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، پروژه احداث پیاده‌راه خیابان دعوتی در منطقه ۱۰، مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان امام‌خمینی(ره) در منطقه ۱۱، سرای محله آبشار در منطقه ۱۲، پیست دوچرخه سواری سرخه حصار در منطقه ۱۳، بوستان اقاقیا در منطقه ۱۴، محورهای احدی (کیانشهر) و بوعلی در منطقه ۱۵، موزه محلی نازی آباد در منطقه ۱۶، بوستان پانیذ در منطقه ۱۷، معابر بوستان میرال در منطقه ۱۸ و بوستان بهار در منطقه ۱۹ را از دیگر طرح‌های مناسب‌سازی‌شده شهر تهران نام برد و گفت: امیدواریم سامانه و اپلیکیشن اماکن مناسب‌سازی شده در شهرهای دیگر نیز  محقق شود.

مومن‌سرائی با اشاره به مناسب‌سازی بوستان توسکا در منطقه ۲۰، فاز اول مناسب سازی پیاده روهای مسکن ویژه در منطقه ۲۱ و بوستان پونه در منطقه ۲۲ افزود: مناسب‌سازی مرکز خدماتی هرندی معابر، فضای باز محله‌ای سه راه گل نما، ساماندهی گذر نفیس، بهسازی محیطی و احداث فضای جمعی گذر پشت نواب، پاتوق محله‌ای اقاقیا، مرمت و ساماندهی بازارچه نائب السلطنه، ایجاد میدانگاه امیرکبیر، بهسازی محیطی میدان سرآسیاب و بهسازی خیابان آقایاری نیز از سوی سازمان نوسازی انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نیز مبادرت به مناسب‌سازی پروژه پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تهران کرده است.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به اجرای برنامه برداشت، تحلیل و برنامه دهی هوشمند معابر سطح شهر تهران گفت: در مرحله اول این برنامه برای معابر اصلی به طول حدود ۱۵۰۰ کیلومتر  در تهران انجام می‌شود.

مومن‌سرائی افزود: نرم افزار برداشت میدانی وضعیت پیاده‌روهای معابر در راستای برنامه جامع اقدامات مناسب سازی برای شـهر تهـران، جهت سنجش وضعیت پیاده رو از نظر مناسب سـازی، دسـتاوردی نوین در حوزه معاونت شهرسازی شهرداری تهران در قالب طراحی نرم افزار برداشت میدانی به انجام رسید. با استفاده از اپلیکیشن برداشت میدانی، امکان سنجش وضعیت و تعیین نوع برنامـه اقـدام مناسب سـازی بـا توجـه بـه ضـوابط و استاندارد های مناسب سازی، به صورت همزمان و آنی میسر خواهد  بود.

وی از آغاز آموزش ضوابط جدید مناسب‌سازی شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تفکیک گروه های هدف شامل پرسنل معاونت ها و مناطق شهرداری، افراد دارای معلولیت و مجریان و پیمانکاران خبر داد و گفت: یکی از راه‌های تحقق رشد و توسعه هر جامعه، تامین بستری مناسب برای حضور فعال همه افراد و ایجاد فرصت‌های مساوی برای اقشار مختلف در جابجایی و دسترسی به ساختمان‌های عمومی و فضاهای شهری است.

شهروندان می‌توانند برای دانلود اپلیکیشن «تهران من» برای سیستم عامل اندروید به سایت تهران من به نشانی  my.tehran.ir و یا کافه بازار و پلی استور مراجعه کنند.

طبق آمار جامعه جهانی، معلولان ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که در ایران این آمار ۱۰ درصد محاسبه می‌شود که سه درصد از آنها معلولیت شدید و خیلی شدید دارند. براین اساس جمعیت معلولان ایران بین هشت میلیون نفر برآورد می‌شود.

البته مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری علاوه بر افراد دارای معلولیت، نیاز سالخوردگان، زنان باردار، بیماران و افراد ناتوان نیز هست و هرچند که همه افراد به مناسب سازی شهری در جهت تسریع و تسهیل حرکتشان نیازمندند اما معلولین بیش از افراد سالم برای برآوردن نیازهای خود به طراحی های شهری متفاوت و تخصصی نیاز دارند.

 

 

.........اخبار روز

*زکات فطره برای امسال هر نفر ۲۰ هزار تومان است

محمدرضایی، مسئول بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری:

امروزه عمده مصارف و قوت غالب مردم جهان، گندم است و زکات فطره برای امسال هر نفر ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

رعایت قوت غالب الزامی ندارد  اما بهتر است برای افرادی که برنج ایرانی مصرف می کنند هر نفر حدود ۱۰۰ هزار تومان و برای کسانی که برنج خارجی مصرف می کنند هر نفر ۷۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

زمان پرداخت زکات فطره از غروب شب عید تا ظهر روز عید فطر است اما کسانی که نماز عید فطر به جا می آورند تا قبل از نماز آن را باید پرداخت کنند.

برای فردی که هر روزه را به عمد بی اعتنایی کرده و روزه نگرفته است شصت مُدِ طعام باید به فقرا و نیازمندان طعام دهد و هر مُدِ ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است بنابراین شصت مد طعام سیصد هزار تومان برای یک روز کفاره عمد می شود اما برای یک روزه کفاره غیر عمد نیز یک مُدِ طعام یا ۵ هزار تومان معیار است.

*زمان پرداخت «حقوق» اردیبهشت ماه بازنشستگان اعلام شد

 بنابر اعلام سازمان تامین اجتماعی، پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان از ۲۰ اردیبهشت آغاز شده است و تا سی و یکم اردیبهشت بر اساس حروف الفبا واریز می شود.

*نان سنگک گران نشده است/ قیمت هر قرص نان با آرد دولتی یک هزار و ۸۰۰ تومان   

پابرجا رئیس اتحادیه فروشندگان نان‌ سنگک:

هیچ افزایش قیمتی برای انواع نان به خصوص نان سنگک رخ نداده و در حال حاضر با قیمت‌های قبلی نان می‌فروشیم.

قیمت هر قرص نان سنگک با آرد دولتی یک هزار و ۸۰۰ تومان است و اخبار اخیری که در خصوص افزایش قیمت نان در فضا‌های مختلف درج شده، در واحد‌های نانوایان سنگک رخ نداده است و هرگونه افزایش قیمت را تکذیب می‌کنم. 

مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف، شماره واحد صنفی مربوطه را به سامانه ۱۲۴ یا اتحادیه نانوایان سنگک اعلام کنند.

*با مردانی که با قلدری مهریه نمی‌دهند برخورد شود

رئیس قوه قضاییه:

مهریه حق زوجه است که مرد موظف است پرداخت کند و دادگستری باید با مردانی که با قلدری از ایفای تعهدات خود در قبال همسرانشان استنکاف می‌کنند، برخورد کند.

*تأکید ایران بر رفع قطعی تحریم‌های بانکی و دریافت ضمانت در جریان مذاکرات وین

پایگاه «بلومبرگ» نوشته ایران در صدد است تا در جریان مذاکرات هسته‌ای، رفع تضمین‌شده و قطعی تحریم‌های بانکی را دریافت کند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته مقامات بانک مرکزی در این مذاکرات مشارکت دارند تا از واقعی و ملموس‌بودن لغو تحریم‌های آمریکا اطمینان حاصل کنند.

همتی می‌گوید: لغو تحریم‌ها علیه بانک مرکزی و بانک‌های ایرانی، سوئیفت و نقل و انتقال پول میان آنها و بانک‌های بزرگ خارجی باید مورد تأیید قرار گیرد.

 

...........گزارش ویژه

*حکایت ناتمام حقوق معلولان و قوانین بر زمین مانده

بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان، ادارات دولتی موظف هستند سهیمه سه درصدی استخدام معلولان را رعایت کنند اما این موضوع چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

اشتغال برای امرار معاش بدیهی‌ترین حق هر انسانی است اما به نظر می‌رسد که این موضوع برای افراد دارای معلولیت به دست فراموشی سپرده شده است. مشارکت یکی از مطالبات اصلی جامعه معلولان است که به اقداماتی از سوی مسئولان، سایر آحاد جامعه و خانواده آن‌ها نیاز دارد.

اگرچه بر ضرورت حضور این گروه در جامعه تاکید می‌شود اما مسئولان و برخی از افراد جامعه به آن‌ها نگرشی منفی دارند و آن‌ها را در انجام امور ناتوان می‌دانند. بر اساس چنین دیدگاهی، افراد دارای معلولیت نه تنها توانایی برخورداری از یک موقعیت شغلی را ندارند بلکه در انجام امور روزانه خود نیز ناتوان هستند. این نگاه‌های یکجانبه سبب شده تا توانایی‌ها بالفعل آن‌ها نادیده گرفته شود.

آنچه که مشخص است، معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها برای مسئولان نمود بارز دارد. بسیاری از اعضای جامعه معلولان در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور سال ۹۹ شرکت کردند، اگرچه موفق به کسب نمره حداکثری شدند اما در کمیسیون پزشکی با استناد به بهانه‌های همیشگی از فرصت اشتغال محروم شدند.

قانونی که به ندرت اجرا می‌شود

لایحه حمایت از حقوق معلولان در سومین روز از دی ماه سال ۱۳۹۶ به تصویب نمایندگان مجلس رسید. در آن بازه زمانی، نمایندگان مجلس با حداکثر آراء، ماده ۱۵ این لایحه‌ای را تصویب کردند. براساس این ماده قانونی، دولت مکلف است حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی رسمی، پیمانی و کارگری دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از سازمان‌ها، وازتخانه‌ها، موسسات، شرکت‌ها و نهادهای عمومی انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه کشور استفاده می‌کنند را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد.

در تبصره یک این ماده آمده است: سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، شرکت‌ها و نهادهای عمومی انقلابی مکلفند سه درصد از مجوزهای استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند. سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است نسبت به تخصیص این سهمیه استخدامی برای افراد دارای معلولیت اقدام و بر رعایت آن نظارت کند.

همچنین تبصره ۲ اشاره می‌کند: بالاترین مسئول دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی غیردولتی، شهرداری‌ها و بانک‌ها مکلف به اجرای دقیق مفاد این ماده هستند. متخلفان حسب مورد با حکم مراجع ذی‌صلاح به مجازات‌های مندرج در ماده ۴ این قانون محکوم می‌شوند.

اما تجربه نشان می‌دهد، این قانون تنها روی کاغذ نوشته شده و جامعه هدف از مزایای آن برخوردار نیستند. وزارت آموزش و پرورش، ۴۰ هزار نیروی انسانی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ استخدام کرد. بر اساس قانون باید ۱۲۰۰ سهیمه برای افراد دارای معلولیت درنظر گرفته می‌شد اما هیچگاه میسر نشد. این موضوع در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی سال ۹۹ نیز به شکل دیگری نمود پیدا کرده است.

هیچ کشوری چنین برخوردی با معلولان ندارد

حسین جهانبخشی دارای معلولیت کم‌بینایی است که در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی سال گذشته شرکت کرد اما فرصت برخورداری از سهیمه ۳ درصدی را نداشت. او در این رابطه به ایلنا توضیح داد: من در رشته دبیری جغرافیا شهر «گلیبر» استان آذربایجان شرقی ثبت‌نام کردم ولی این رشته از سهیمه معلولان برخوردار نبود. من مجبور شدم به صورت مازاد در آزمون ثبت کنم و حد نصاب علمی را کسب کردم.

او ادامه داد: کمیسیون پزشکی آموزش و پرورش برای رسیدگی به وضعیت من در دوازهم اسفندماه برگزار شد. اگرچه معرفی‌نامه سهیمه ۳ درصدی استخدام معلولین از سوی سازمان بهزیستی را در دست داشتم اما اعضای کمیسیون کوچک‌ترین توجهی به این موضوع نکردند و از فرصت سنجش توانایی علمی محروم شدم. رفتارها و برخوردهای کمیسیون بسیار ناشایست بود گویا از یک کره دیگر به روی زمین آمده بودم.

وی تصریح کرد: اعضای کمیسیون اعلام کردند، خواهان نیروی سالم هستند و نیازی به معلولان ندارند. آن‌ها باور داشتند، معلولان توانایی معلم شدن و مدیریت کلاس درس را ندارند. تمامی دنیا حتی کشورهای که نسبت به ایران کمتر توسعه یافته‌اند، توجه ویژه‌ای به معلولان و حقوق آن‌ها می‌کنند.

هیچکس پاسخگو نیست

سمیه رضوی‌نیا نیز از افرادی است که با چالش‌های متعددی روبرو شده است. او توضیح داد: هنگامی که قصد ثبت‌نام در آزمون را داشتم، دفترچه راهنما را به دقت مطالعه کردم تا از محدودیت‌های درنظر گرفته شده اطلاع کسب کنم. دفترچه نکته‌ای درباره ممنوعیت شرکت افراد دارای معلولیت و با شدت خاص نداشت. محدودیت‌های مثل بینایی یا کوتاه قامتی بیش از حد مانعی برای شرکت در آزمون بودند. حدود ۸۰ درصد از افراد دارای معلولیت که در آزمون پذیرفته می‌شوند برای اشتغال به مدارس استثنایی فرستاده می‌شدند.

او ادامه داد: هنگام برگزاری آزمون کوچک‌ترین مشکلی پیش نیامد حتی دفترچه بریل هم برای من تهیه شده بود. مرحله آزمون کتبی را با موفقیت پشت سرگذاشتم و برای معاینات پزشکی به پزشک موردنظر مراجعه کردم. به دلیل وضعیت بینایی، من به کمیسیون پزشکی معرفی شدم تا وضعیت من مورد بررسی قرار گیرد. فقط یک نفر از اعضای کمیسیون یعنی نماینده بهزیستی در جلسه حضور داشت، توانایی من را تایید کرد. پس از اخذ تاییدیه، وارد مرحله مصاحبه شدم. پس از اعلام نتایج نهایی، به دلیل «عدم واجد شرایط بودن» مردود شدم. من برای پیگیری امور به اداره کل آموزش و پرورش مراجعه کردم، مسئولان برخورد ناشایستی با من داشتند. آن‌ها در پاسخ به اعتراض من گفتند، شما معلول هستید و به همین دلیل تایید نشده‌اید.

رضوی تصریح کرد: ناامید نشدم و به پیگیری‌های خود ادامه دادم و به نتایجی رسیدم. پس از مصاحبه عملی، کمیسیونی متشکل از رئیس دانشگاه فرهنگیان ایلام، رئیس اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام، رئیس آموزش و پرورش کودکان استثنائی ایلام، یک پزشک و چند عضو دیگر تشکیل می‌شود. آن‌ها با استناد به یک شیوه‌نامه که در سال ۹۸ توسط دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود، بینایی من را پایین می‌دانند و به همین دلیل مردود می‌شوم.

وی تصریح کرد: هیچکس پاسخگوی اعتراضاتم نیستم. من افرادی را در تهران و کرمان می‌شناسم که شرایط آن‌ها درست مطابق با وضعیت من است اما استخدام شده‌اند. عملکرد استان‌ها درباره استخدام معلولان با یکدیگر متفاوت است.

حاضر بودم واکر را کنار بگذارم

یکی از اهالی «کلاله» استان گلستان که خواست نامش در گزارش منتشر نشود، درباره وضعیت خود توضیح داد: پس از اینکه مرحله اول را با موفقیت سپری کردم باید مدارک خود را تحویل می‌دادم. من به دلیل معلولیت جسمی_حرکتی از واکر استفاده می‌کنم، به همین دلیل کمیسیون پزشکی برای بررسی شرایط من تشکیل شد. آن‌ها به من اعلام کردند، شرایط خوبی برای استخدام ندارم.

او ادامه داد: اعضای کمیسیون در جلسه پرسشی درباره توانایی حضور من در روستاها را مطرح کردند، همانطور که در دوران تحصیلات دانشجویی زندگی خود را به تنهایی مدیریت کردم، توانایی زندگی در روستا را نیز دارم.

این متقاضی کار توضیح داد: پای من هیچ ارتباطی با مهارتم در تدریس ندارد. آنچه که مشخص است سهیمه ۳ درصدی ما نادیده گرفته شده است. اگر مشکل آن‌ها با واکر من است، حاضر هستم آن را کنار بگذارم و با عصا به کلاس بروم.

اینچنین در وطن خویش غریب

«ناهید حقیقت» نیز دارای معلولیت کم‌بینایی است که پس از قبولی در آزمون کتبی، مشکلاتی گریبانگیر او می‌شود. او تصریح کرد: من برای دبیری زبان انگلیسی در زاهدان ثبت‌نام کردم. سهیمه ۳ درصدی برای این فرصت شغلی درنظر گرفتند اما تنها برای یک نفر آقا تعریف شده بود. به همین دلیل، من به صورت سهیمه آزاد در آزمون استخدامی ثبت‌نام کردم و در آزمون کتبی حد نصاب را کسب کردم.

وی ادامه داد: تحویل مدارک با موجی از تضعیف روحیه روبرو شدم. آن‌ها اعلام کردند، من به دلیل معلولیت حق استفاده از سهیمه افراد عادی را نداشته‌ام در حالیکه هیچ سهیمه‌ای برای زنان درنظر نگرفته بودند. من در مصاحبه شرکت کردم و به تمام پرسش‌ها پاسخ دادم اما نتیجه نهایی از مردود شدن من حکایت می‌کرد. من نسبت به آنچه که بر من اتفاق افتاده، اعتراض کردم اما تاکنون کسی صدای من را نشنیده وهیچکس پاسخگوی من نبوده است.

او با اشاره با سوابق خود گفت: من سابقه تدریس در مدارس غیرانتفاعی را دارم اما به دلیل تعدیل شدن نیروها، کار خود را از دست دادم. همچنین حدود ۱ سال و نیم معاون آموزشی دبستانی غیردولتی بودم. من در سیستان و بلوچستان به دنیا آمده و بزرگ شده‌ام و از سهمیه استان خود محروم هستم. کسی که از سهیمه درنظر گرفته شده استفاده می‌کند، ساکن این استان نیست و اهل خرم‌آباد است.

سخن پایانی

شعار معلولیت محدودیت نیست را بارها و بارها شنیده‌ایم اما در عمل آن چیزی که وجود دارد خلاف این شعار است و با یک نگاه اجمالی می‌بینیم که این قشر از جامعه با محدودیت‌های بی‌شماری دست و پنجه نرم می‌کنند و از حقوق و مزایای قانونی که برای آن‌ها تعریف شده است، محروم هستند. اشتغال برای افراد دارای معلولیت فقط اهرم کسب درآمد نیست بلکه فرصت حضور در جامعه و جلوگیری از گوشه‌نشینی آن‌ها را فراهم می‌کند. نگاه فرهنگی در جامعه نسبت به اشتغال معلولان به گونه‌ای عمل کرده است که افراد دارای معلولیت توان کار کردن را ندارند و شغل‌های پایین از منظر اجتماعی به دلیل نگاه‌های ترحم‌آمیز به آن‌ها اعطا می‌شود.

 

....‌.سلامت و بهداشت

*خوزستان در مواجهه با ویروس کرونا موفق عمل کرده‌است: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، خوزستان را یکی از موفق‌ترین استان‌ها در مواجهه با ویروس کرونا معرفی کرد و گفت:افراد زیادی در موج چهارم همه‌گیری کووید ۱۹ در استان خوزستان درگیر این بیماری شدند و تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

به نقل از ایرنا دکتر محمدمهدی گویا افزود: با توجه به نزدیکی ایام عید فطر کماکان از مردم خوزستان انتظار داریم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از برگزاری هر گونه گردهمایی‌ ، تجمع، میهمانی‌ و مراسم عزاداری‌ اجتناب کنند.

وی با اشاره به این که یک گردهمایی و دورهمی کوچک هم می‌تواند این بیماری را گسترش دهد تصریح کرد: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا واکسن کرونا به صورت ویژه و به اندازه کافی در اختیار مردم خوزستان قرار گیرد.

*واردات 10 میلیون واکسن کرونا تا نیمه خرداد: رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت گفت: محموله جدید واکسن خارجی پنجشنبه این هفته یا حداکثر اوایل هفته آینده به میزان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز وارد ایران می‌شود.

به نقل از ایرنا ، صادق تبریزی افزود: اگر تامین واکسن کرونا طبق برنامه به خوبی پیش برود، پیش بینی این است که تا نیمه خرداد حدود ۱۰ میلیون واکسن کرونا به دست ما برسد.

وی ادامه داد: تا آخر خرداد واکسن کرونای تولید داخل نیز در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد یعنی واکسن پاستور که با مشارکت کوبا تولید می شود و واکسن کوایران برکت تا پایان خرداد تایید و تولید می شود و به دست وزارت بهداشت می رسد.

وی گفت: پیش بینی این است که تا پایان خرداد حداقل دو واکسن ایرانی تولید داخل را در اختیار داشته باشیم، شاید هم زودتر به دست ما برسد و بعد از آن علاوه بر واکسن خارجی که تعداد آن زیاد نخواهد بود، با واکسن داخلی کار را جلو می بریم و به این ترتیب سرعت واکسیناسیون بیشتر می شود.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، تاکنون حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن خارجی از چهار نوع واکسن اسپوتنیک روسیه، واکسن چینی، کوواکسین هند و آسترازنکا کره جنوبی وارد شده است.

وزارت بهداشت اعلام کرده، تاکنون یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۷۴۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۷۶ هزار و ۶۶۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۱۱ دوز رسید.

*افراد پس از تزریق واکسن هم پروتکل ها را رعایت کنند:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون به ۲۰ هزار و ۶۲۰ نفر در این استان واکسن تزریق‌شده است.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: هنوز چشم‌اندازی برای کنترل بیماری کووید ۱۹ در جهان مشخص نیست واکسیناسیون به عنوان پایه اصلی در بحث پیشگیری از بیماری کرونا مورد توجه است و وقتی برنامه پوشش واکسیناسیون بالای ۷۰ درصد برود، می‌تواند در قطع زنجیره انتقال کمک کند.

وی با بیان اینکه واکسن از ابتلا به بیماری شدید کووید ۱۹ جلوگیری می‌کند ولی آن را به صفر نمی‌رساند افزود: هیچ‌کدام از واکسن‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند برای کنترل بیماری کرونا کفایت کنند بنابراین افراد حتی با دریافت هر دو دوز واکسن نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را به صورت دقیق رعایت کنند.

وی در زمینه واکسیناسیون بیماران مزمن بیان کرد: تاکنون یک هزار و ۶۵۰ نفر از بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور، هموفیلی، سرطان، ام اس و افراد گیرنده عضو پیوندی واکسن دریافت کرده‌اند و انتظار می‌رود طبق برنامه اعلام‌شده سایر بیماران نیز زیر پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

وی تاکید کرد: باید تاب آوری جامعه و به ویژه قشرهای مختلف را در نظر داشت چون ادامه این محدودیت‌ها می‌تواند مشکلات گسترده‌ای برای گروه‌های مختلف به دنبال داشته باشد.

خواجه‌ئیان تصریح کرد: سوش‌های جدید حاصل گردش مکرر ویروس است و برای جلوگیری از جهش‌های ژنتیکی مکرر باید زنجیره انتقال بیماری قطع شود، در این شرایط منافع ایمن‌سازی جامعه از عوارض جزئی آنکه در حد یک سردرد، تب و کوفتگی بد، بسیار بیشتر است.

 

.......آهنگ و درنگ

*نقد موسیقی چیست

موسیقی از آن دست حوزه‌های هنری است که همه خود را در آن صاحب‌نظر می‌دانند و دیدگاه‌هایشان را به اسم نقد، به راحتی مطرح می‌کنند. اما نقد، تعریف خاص خودش را دارد و نقد موسیقی هم به طریق اولی. بد نیست معنای نقد را از نظر یکی از منتقدان شناخته شده بخوانیم. آروین صداقت کیش در‌باره معنای نقد در موسیقی می‌نویسد:

بارها پیش آمده که ببینیم عده‌ای در مورد نوشته‌ای که عنوان نقد دارد با هم اختلاف نظر داشته باشند که آیا نقد است یا نیست. گاهی مشابه این جمله را می‌گویندکه نوشته را رد/حقیر کنند. خب، این نوع شک را می‌توان به حال خود گذاشت. فرض کنیم قصد تحقیر و تخفیف نوشته در کار نیست و سوال واقعی است. اگر این‌طور باشد برای اینکه با اطمینان بگوییم این نوشته نقد است یا نیست، باید ببینیم «نقد» چیست و چون ما در حوزه‌ی موسیقی کار می‌کنیم، درستش این است که بپرسیم «نقد موسیقی» چیست؟

آیا این نقد است؟ آیا این نقد نیست؟

بارها پیش آمده که ببینیم عده‌ای در مورد نوشته‌ای که عنوان نقد دارد با هم اختلاف نظر داشته باشند که آیا نقد است یا نیست. گاهی مشابه این جمله را می‌گویندکه نوشته را رد/حقیر کنند. خب، این نوع شک را می‌توان به حال خود گذاشت. فرض کنیم قصد تحقیر و تخفیف نوشته در کار نیست و سوال واقعی است. اگر این‌طور باشد برای اینکه با اطمینان بگوییم این نوشته نقد است یا نیست، باید ببینیم «نقد» چیست و چون ما در حوزه‌ی موسیقی کار می‌کنیم، درستش این است که بپرسیم «نقد موسیقی» چیست؟

خود کلمه‌ی نقد در فارسی امروزی معنایی نزدیک به ایراد گرفتن یا اشکال چیزی را گفتن، دارد و اگر کمی فنی‌تر یا قدیمی‌تر بخواهیم معنی کنیم؛ سبک و سنگین کردن یا جداکردن چیزهای کم‌ارزش از چیزهای پُرارزش. اگر تعدادی نقد موسیقی واقعی را در نظر بگیریم فوری متوجه می‌شویم که معنی فارسی امروزی «نقد» کاملا همان چیزهایی نیست که به عنوان نقد می‌توانیم بخوانیم. گویا با فهمیدن معنی این کلمه نمی‌شود به تعریف «نقد موسیقی» دست پیدا کرد. خیلی وقت‌ها برای این که بتوانیم چیزی را که نمی‌شناسیم تعریف کنیم باید تعدادی از نمونه‌هایش را بررسی کرده و آنگاه خصوصیات کلی‌شان را در صورت امکان در یک تعریف جامع و مانع بیاوریم.

بررسی نقدهای موسیقی نوشته شده تا حال (فارسی و غیر فارسی) نشان می‌دهد که وقتی منتقدها در حال نقد کردن هستند در حقیقت دارند یکی یا ترکیبی از مولفه‌های توصیف؛ یافتن زمینه‌های پیدایش، پند دادن، مقایسه، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل، تفسیر و ارزیابی را، برای بررسی یک اثر موسیقی به کار می‌گیرند. برخلاف تصور می‌بینیم که خرده‌گیری (تنها یک نوع خاص از ارزیابی) اصلی‌ترین ویژگی نقدها نیست. البته بعضی‌ها فکر می‌کنند ارزیابی مهم‌ترین کار نقد است. پس همه‌ی مولفه‌ها باید در خدمت ارزیابی نهایی قرار بگیرند و بعضی‌ها هم فکر می‌کنند لازم نیست حتما ارزیابی آشکاری در کار باشد.

اگر به قدر کافی نقد موسیقی مطالعه کنیم، می‌بینیم حتا نیازی نیست نقد همیشه در مورد خود اثر موسیقی باشد. گاهی تنها ایده‌ی یک اثر یا ویژگی‌های گروهی از آثار نقد می‌شود یا خود اثر بهانه‌ای می‌شود برای نقد موضوعی کلی‌تر در موسیقی. در هر حال، کلی یا جزئی، معطوف به داوری یا بدون داوری آشکار، آنچه نقد می‌خوانیمش با استفاده از هشت مولفه‌ی یادشده نور تازه‌ای به اثر موسیقی، ایده‌های آن یا ارزش هنری‌اش می‌تاباند. نقد روزنه‌ای تازه برای درک اثر موسیقی می‌گشاید و به همین دلیل اثر پس از نقد، دیگر همان نمی‌ماند که تا پیش از نقد بود.

 

..........ورزشی

*حضور ملی پوشان گلبال بانوان جوانان در اردوی آماده سازی بحرین

اولین مرحله اردوی یک هفته ای تیم ملی جوانان گلبال بانوان از روز جمعه 17 اردیبهشت به میزبانی ارومیه آغاز شده است. این اردو به منظور آماده سازی تیم ملی گلبال بانوان در رده سنی جوانان برای مسابقات پارا آسیایی بحرین برگزار می شود. فاطمه عجمدشتی و نرگس امیری(اصفهان) امالبنین شریفی و زینب بیت سیاح(خوزستان)مبینا طالب مرندی و راضیه حسنزاده(ارومیه) محدثه شمسیبوگی و ویدا جبارزاده (فارس) معصومه واحدپور و زهرا نعمتی (زنجان) سما عباسزاده (اردبیل) و زهرا شیری (تهران) نفرات دعوت شده به این مرحله از اردو هستند. زهره ابراهیمی به عنوان سرمربی، آرزو حاجیان و ژیلا شیرزاد به عنوان مربی تیم را هدایت و رهبری می کنند.

*برگزاری اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال نابینایان در کیش

دومین مرحله اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال پنج نفره نابینایان کشورمان برای انجام دو بازی تدارکاتی با روسیه از روز دوشنبه(۲۰ اردیبهشت) در جزیره کیش آغاز شده است. اسامی نفرات دعوت شده به اردو که تا روز 26 اردیبهشت ادامه دارد، به شرح زیر است: امیر پوررضوی، بهزاد زادعلی اصغر، حسین رجبپور، صادق رحیمی، احمدرضا شاه حسینی، حجت الله مزارعی، علیرضا بخت و مرتضی کریمی. میثم شجاعیان و ایمان هابیلی، دروازه بان های بینای تیم ملی هستند. جواد فلفلی به عنوان سرمربی، محمدمهدی رفیعی، محمدرضا شاددل و ایمان فرحبخش به عنوان مربی تیم را هدایت می کنند.

نشست هماهنگی و بررسی امکانات جزیره کیش برای مسابقه دوستانه تیم ملی فوتبال نابینایان ایران و روسیه روز یکشنبه برگزار شد. این جلسه با حضور علی اصغر هادیزاده مشاور عالی فدراسیون، جواد فلفلی سرمربی تیم ملی، سعید ناهیدی سرپرست تیم با رئیس اداره ورزش و جوانان، معاون و کارشناس مجموعه ورزشی تفریحات سالم جزیره کیش در خصوص استقرار، اسکان و شرایط برگزاری مسابقه تدارکاتی تیم‌های ملی فوتبال نابینایان ایران و روسیه برگزار شد.

تیم ملی فوتبال پنج نفره کشورمان طی دو مسابقه تدارکاتی در تاریخ ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت در ورزشگاه المپیک کیش به مصاف تیم ملی روسیه خواهد رفت.

 

........حوادث

*نقشه راننده تبهکار برای زنان مسافر

راننده شرور خودروی زانتیا که به‌خاطر کینه از همسرسابقش، تصمیم به انتقام از زنان گرفته بود به بهانه مسافرکشی آنها را داخل خودرویی که هیچ راه فراری نداشت مورد آزار و اذیت شیطانی قرار می‌داد. نخستین شکایت از این مرد میانسال چند روز قبل از سوی زن جوانی به پلیس مطرح شد. وی که بسیار هراسان و نگران بود در تماس با پلیس از ربوده شدن و آزار و اذیت خود توسط راننده یک خودروی زانتیا خبر داد.

او در تحقیقات گفت: خانه ‌ام در اطراف جاده بهشت زهرا است. آن روز از محل کارم بیرون آمدم و منتظر تاکسی بودم که خودروی زانتیایی مقابل پایم توقف کرد. راننده مرد میانسالی بود و خودرواش هم فرسوده و قدیمی بود به‌همین خاطر اطمینان کردم و سوار شدم. البته به غیر از من مسافر دیگری هم داشت. بعد از طی مسافتی مسافرش پیاده شد و ناگهان راننده زانتیا تغییر مسیر داد. او ادامه داد: با تغییر مسیرش خیلی ترسیدم و سعی کردم که از خودرو پیاده شوم. اما درها از داخل باز نمی‌شد. هر چه التماسش کردم بی‌فایده بود و او در بیابان‌های اطراف جاده بهشت زهرا توقف کرد و سپس داخل خودرو مرا مورد تعرض قرار داد. بعد هم دوباره به راه افتاد و مرا در نزدیکی خانه‌ ام رها کرد. با شکایت زن جوان کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شده و تحقیقات در این خصوص آغاز شد.

در ادامه بررسی‌ها آنها با شکایت مشابه دیگری مواجه شدند. زن جوان دیگری در جاده بهشت زهرا قربانی جنایت سیاه راننده زانتیا شده بود. تصویر چهره نگاری شده متهم از سوی زن جوان شباهت زیادی با راننده قبلی داشت و با توجه به یکسان بودن نوع خودرو و شباهت تصویر متهمان احتمال اینکه هر دو جنایت سیاه از سوی یک نفر صورت گرفته شده باشد، مطرح شد.

 بررسی‌ها دراین باره ادامه داشت تا اینکه مرد جوانی به پلیس زنگ زد و گفت: به تازگی ازدواج کرده‌ام و همسرم لحظاتی قبل هراسان با من تماس گرفت و گفت سوار خودروی زانتیایی شده که راننده قصد آزار و اذیت او را دارد. خانه‌مان حوالی بهشت زهرا است و در راه بازگشت به خانه به دام راننده شیطان صفت گرفتار شده است.بدنبال اعلام این تماس مأموران بلافاصله وارد عمل شدند اما دقایقی بعد دوباره مرد جوان با پلیس تماس گرفت و از فرار همسرش خبر داد و گفت: همسرم موفق شده از دست راننده فرار کند.

کشف سرنخ

بلافاصله تحقیقات از زن 18 ساله که موفق به فرار شده بود شروع شد. او گفت: راننده مردی میانسال بود و خودرواش هم فرسوده و قدیمی، از طرفی دو مسافر هم داخل خودرواش بودند و همه اینها باعث شد که به او اعتماد کنم و سوار خودرواش شدم. اما مسافرها در بین راه پیاده شدند و ناگهان راننده تغییر مسیر داد و در جاده‌ای خلوت پیچید. تازه آن زمان بود که فهمیدم چه نقشه شومی در سر دارد. ابتدا سعی کردم در ماشین را باز کنم اما درها از داخل باز نمی‌شد.

بشدت ترسیده بودم که ناگهان فکری به ذهنم رسید، دستم را از شیشه نیمه پایین پنجره بیرون برده و در را باز کرده و خودم را از ماشین بیرون انداختم. بعد با تمام قوا در خلاف جهت فرار کردم و درنهایت موفق شدم با کمک مرد جوانی که در یک کیوسک روزنامه فروشی کنار جاده ایستاده بود، نجات پیدا کنم. حین فرار عینک قرمزرنگم که روی دسته آن اسم خودم و همسرم را حک کرده بودم داخل ماشین متهم افتاد. اما در همان گیر و دار موفق شدم شماره پلاک خودرو را حفظ کنم گرچه که همه اعداد یادم نیست.

دستگیری مرد زانتیا سوار

با اعدادی که زن جوان از پلاک خودروی متهم در اختیار تیم تحقیق قرار داد، مأموران موفق به شناسایی خودروی زانتیا و مالک آن به‌نام بابک شدند. مأموران برای دستگیری راننده زانتیا به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت وارد عمل شده اما مشخص شد که مرد میانسال در مسافرخانه ‌ای در جنوب تهران ساکن شده است.با به ‌دست آمدن این اطلاعات، مأموران راهی مسافرخانه‌های جنوب تهران شدند و پس از جست و جوی فراوان در نهایت موفق به شناسایی متهم شدند. این در حالی بود که خودروی زانتیای بابک نیز در نزدیکی مسافرخانه پارک شده بود. در بازرسی از خودروی زانتیا مشخص شد وی به عمد درهای آن را خراب کرده و همچنین عینک قرمز رنگ زن جوان نیز زیر صندلی شاگرد داخل خودرو کشف شد. مرد میانسال ابتدا منکر این بود که زنان جوان را سوار خودرواش کرده است.

 اما مدارکی که کارآگاهان در خودروی او پیدا کردند و همچنین مواجهه حضوری شاکی‌ها باعث شد که وی لب به اعتراف باز کند. متهم گفت: مدتی قبل از همسرم جدا شدم و او مهریه ‌اش را به اجرا گذاشت. به‌خاطر پرداخت مهریه همه خانه و زندگی و سرمایه ‌ام را از دست دادم و سرگردان مسافرخانه‌های جنوب شهر شدم. از همسرم کینه به دل گرفته بودم و تصمیم به انتقام از زنان گرفتم آنها را به‌عنوان مسافر سوار می‌کردم، اما به آنها تجاوز نکردم فقط آنها را می ترساندم و بعد هم در نزدیکی خانه هایشان پیاده می‌ کردم.

با آنکه متهم همچنان منکر آزار و اذیت زنان بود، اما اظهارات شاکی‌ها، نظریه پزشکی قانونی و مدارک و شواهدی که کارآگاهان پلیس به‌ دست آوردند نشان می‌دهد که او واقعیت را نمی‌گوید. بنابراین به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت متهم در اختیار اداره آگاهی قرار گرفت و از کسانی که توسط این راننده زانتیا مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، خواسته شد برای شکایت به اداره شانزدهم پلیس آگاهی یا شعبه ششم دادسرای امور جنایی پایتخت بروند.

 

*دعای روزبیست وهشتم ماه مبارک رمضان

خدایا بهره‌ام را در این ماه از مستحبات فراوان کن و مرا با تحقق درخواست‌ها اکرام فرما و از میان راه‌ها، راهم را به سویت نزدیک گردان، ای که پافشاری مردمان مشغولش نسازد

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *