شناسه خبر: 33556 منتشر شده در مورخ: 1400/2/18 ساعت: 11:03 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 18 اردیبهشت 1400

روزنامه شنبه 18 اردیبهشت 1400

عناوین امروز:سخنان مدیر مسوول ایران سپید از نقش معلولان در انتخابات-تلاش برای افزایش امتیازات نیروهای آموزش و پرورش استثنایی-نکته های نابینایی برای خوش رنگ شدن شله زرد-روتوشِ نوشته‌ها در ورد به کمک ویراستیار-اصول تغذیه در ماه رمضان-کفش هوشمندی که به کمک نابینایان می‌آید-جدول کلاسیک.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

۲۵ رمضان ۱۴۴۲

 ۸ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۹۳

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*سخنان مدیر مسوول ایران سپید از نقش معلولان در انتخابات

*تلاش برای افزایش امتیازات نیروهای آموزش و پرورش استثنایی

*نکته های نابینایی برای خوش رنگ شدن شله زرد

*روتوشِ نوشته‌ها در ورد به کمک ویراستیار

*اصول تغذیه در ماه رمضان

*کفش هوشمندی که به کمک نابینایان می‌آید

* جدول کلاسیک

 

........سخن هفته

*سخنان مدیر مسوول ایران سپید از نقش معلولان در انتخابات

موضوعی که این هفته می خواهم به آن بپردازم موضوعی است که این روزها اهمیت بیشتری پیدا می کند و آن بحث مشارکت افراد معلول و تشکل هایشان به نوعی در انتخابات شورای شهرشان و حتی انتخابات ریاست جمهوری است. در این خصوص باید توجه دوستان را به این نکات جلب کنم. این خیلی خوب است که طبق روندی که از چند سال پیش شروع شده است برخی دوستان دارای معلولیت خودشان را در شرایطی می بینند که  برای عضویت در شوراهای شهر نامزد شوند. این اعتماد به نفس هم  فردی و هم جمعی افراد معلول برای مشارکت اجتماعی است.

اما از این نکته مثبت نباید به این نتیجه برسیم که هر فرد معلولی می تواند نامزد عضویت در شوراهای شهر شود، نه به لحاظ حقوقی که این حق همه است اما اگر دقت کنیم نامزدی برای عضویت در یک نهاد تصمیم گیری مستلزم رأی مردم است پس به اینجا می رسیم که چه معلول چه غیر معلول باید شرایط اخذ رأی مردم را داشته باشند. بویژه درباره افراد معلول که با یک پیش داوری منفی انگاری از سوی جامعه نسبت به توانمندی های آن ها روبرو هستیم.

 افراد معلولی که کاندیدا می شوند باید شرایطی داشته باشند که بتوانند این نظر مردم را تغییر بدهند صرف نابینا بودن یا یک مدرک تحصیلی داشتن که آدم را واجد شرایط برای شرکت در انتخابات نمی کند و متاسفانه دیده می شود برخی از دوستان بدون اینکه فکر کنند جایگاهشان کجاست؟ چقدر از مدیریرت شهری اطلاع دارند چقدر می دانند که شورای شهر چگونه نهادی است؟ کاندیدا می شوند و انتظار دارند همه معلولان یا نابینایان به صرف اینکه آن ها کاندیدا شده اند از آن ها حمایت کنند.

خب این انتظار غلطی است واقعیت این است که صرف نابینا یا معلول بودن که دلیل بر این نیست که همنوعان آن ها به آن ها رأی دهند. ما در شوراهای شهر به افرادی احتیاج داریم که حتی در بعد حقوق معلولان توانمندی پیگیری حقوق را داشته باشد. با شورای شهر آشنا باشند و ساختار ها را بشناسند بویژه در شهری مثل تهران که شورای شهرش  سیاسی ترین شورای شهر کشور است و انتخاباتش با چالش های بسیاری روبرو است.

 نکته دوم درباره دوستان مسئولان NGO هایی است که با نامزدهای شورای شهر یا حتی انتخابات خطیر ریاست جمهوری وارد مذاکره می شوند با این امید که آن ها حقوق معلولان را پیگیری کنند. اگر نیت این افراد سالم باشد و فقط نخواهند که امتیازی برای خودشان اخذ کنند که امیدوارم اینگونه نباشد بحث بر سر این است که کافی نیست که نامزد بگوید که من به معلولان توجه می کنم یا یک کار کلی را انجام می دهم و بعد ما قدمهایمان را جای پای او قرار دهیم بدون اینکه تعهد مشخص، برنامه مشخصی در پیگیری حقوق معلولان داشته باشد. دوستان توجه کنند مشارکت در انتخابات حتماً باید توام با برنامه، تعهد مشخص نامزدمان و توجه و پیگیری واقعی آن ها نسبت به حقوق معلولان باشد نه صرفاً از سر جلب آرا در آستانه انتخابات دیدارهایی بگذارند و از برخوردهای کلیشان مشخص شود که هیچ درکی از حقوق معلول و اعتقادی به این امر نداشته باشند.

 مواظب این آفت باشد و گر نه ما را به ابزارهای تبلیغاتی و رأی جمع کردن نامزدان تبدیل می کند به جای اینکه آن ها را در خدمت برنامه های ما قرار دهد.

 


...........اخبار ویژه

*تلاش برای افزایش امتیازات نیروهای آموزش و پرورش استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی اظهارکرد: هم اکنون در تلاشیم تا معلمان استثنایی را از قانون جامع خدمات کشوری مستثنا کنیم تا از 50 درصد امتیازات خاص بهره مند شوند.

جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی در برنامه «صبح و گفتگو» اظهارکرد: تعلیم و تربیت در حوزه استثنایی در سطح جهان 5 تا 10 برابر تعلیم و تربیت عادی هزینه و رنج و تخصص و وقت بیشتری می طلبد.

وی با بیان اینکه سختی معلمان استثنایی در امر تعلیم و تربیت به ویژه در این ایام کرونایی مضاعف شده است، افزود: متاسفانه قانون مدیریت خدمات کشوری در سالهای گذشته مزایای این معلمان را یکسان سازی کرد اما هم اکنون در تلاشیم تا آموزش و پرورش و معلمان استثنایی را از قانون جامع خدمات کشوری مستثنا کنیم تا از 50 درصد امتیارات خاص بهره مند شوند.

حسینی گفت: یک معلم استثنایی به نسبت معلم معمولی رنج مضاعفی را تحمل می کند و به اندازه زحمت و مرارت هایی که بر او تحمیل می شود باید قدر و منزلت بیشتری پیدا کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی در رادیو گفت وگو با اشاره به اینکه 23 هزار معلم از طریق آزمون و دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند، گفت: ما مصوب کردیم که 10 درصد از کل ورودی های آموزش و پرورش از معلمان استثنایی باشند.

حسینی با بیان اینکه خانواده ها در حوزه استثنایی بیشتر از هر کسی قدر این معلمان را می دانند، اظهارکرد: وظیفه مدیریتی ما این است که قدر و منزلت این معلمان را در تشکیلات ساختار و اداری نهادینه کنیم.

 

......خانه داری به سبک نابینایی

*نکته های نابینایی برای خوش رنگ شدن شله زرد

در این بخش به چند نکته برای خوش رنگ شدن شله زرد و نکات کاربردی در مورد آن می پردازیم. در تهیه شله زرد مواردی که باید به آن توجه کنید در واقع میزان و مقدار مواد بسیار مهم است. در ابتدا برای استفاده از برنج برای تهیه شله زرد اگر از برنج نیم دانه استفاده کنیم خیلی بهتر است و حالا اگر نیم دانه درشت باشد یعنی به صورتی که برنج از وسط دو نیم باشد برای اینگونه برنج آبی که برای آن در نظر گرفته می شود  باید بیشتر باشد، برای هر پیمانه برنج از این نوع نیم دانه 8 لیوان آب در نظر گرفته می شود. اما برای نیم دانه ریزتر و به اصطلاح لاشه برای هر پیمانه برنج شش لیوان آب کافی است. اگر از برنج ایرانی استفاده کنید شله زرد شما خوشمزه تر خواهد شد.

اگر برنج شله زرد را به مدت شش یا هشت ساعت خیس کنیم زود پخته می شود و مغز پخت می شود. زمانی که برنج را خیس می کنید حتما از آب ولرم استفاده شود و در داخل برنج مقداری زعفران آب کرده اضافه می کنید و به اندازه نصف استکان گلاب اضافه می کنید این باعث می شود شله زرد شما هم خوش رنگتر و خوشمزه تر شود.

برنج را می گذاریم پخته شود برای اضافه کردن شکر برای هر یک پیمانه  برنج چهار و نیم پیمانه شکر ایده آل است ولی اگر طعم شیرین دوست دارید می توانید به میزان پنج پیمانه شکر استفاده کنید. برای خلال بادام که بهتر است مغز پخت شود بهتر است که با کمی آب ولرم و مقداری گلاب به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم خیس بخورد و سپس به شله زرد اضافه کنید و زمان اضافه کردن خلال  بادام، گلاب و زعفران در مرحله آخر پخت شله زرد در واقع بیست دقیقه آخر است.

همچنین می توانید از عرق هل برای خوش طعم شدن شله زرد استفاده کنید. در زمان پخت برنج زمانی که به حالت جوش رسید کره یا مقدار روغن جامدی که می خواهید به شله زرد اضافه کنید برای این مقدار برنج پانزده گرم کره کافی است و به میزان نوک قاشق چایخوری نمک اضافه کنید این باعث می شود که برنج بهتر مغز پخت شود و زمان جوشیدن برنج از پریدن آن به اطراف جلوگیری می کند و زمانی که برنج کامل پخت شکر را اضافه کنید اگر زودتر شکر را اضافه کنید شکرباعث می شود برنج به صورت کامل پخته نشود و آن میزان پختی را که انتظار دارید صورت نگیرد. برای تزیین شله زرد می توانید از شابلون های موجود در بازار استفاده کنید.  این شابلون ها طرحها ی مختلفی دارند. زمانی که شله زرد سرد شد این شابلون ها را روی ظرف قرار می دهید بعضی از این شابلون ها دسته دارند که به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید و از پودر دارچین و یا پودر پسته برای تزیین استفاده کنید.

برای خوش رنگ شدن زعفران می توانید از سه روش زیر استفاه کنید:

 در روش اول ابتدا  به اندازه نوک قاشق چایخوری زعفران پودر شده را در نظر بگیرید  و آن را داخل استکان ریخته و مقداری آب جوش به آن اضافه می کنید و از یک نعلبکی روی استکان استفاده می کنید تا زعفران دم بکشد. در روش دوم زعفران را داخل استکان اضافه کرده و سپس یک تکه یخ به آن اضافه می کنید در این حالت رنگ زعفران بهتر می شود. روش سوم اینکه روی زعفران  مقداری آب اضافه می کنید و به مدت حدوداً نیم ساعت تا یک ساعت در فریزر قرار میدهید به حالتی که یخ نزند و حالت یخ برفکی ایجاد شود با این روش هم زعفران رنگ خوبی به خود می گیرد.

 

.........فناوریهای امیدبخش

*روتوشِ نوشته‌ها در ورد به کمک ویراستیار: یکی از مشکلات شایع در میان بسیاری از افراد نابینا و کم‌بینا، معضلی است که از اتکای این افراد از سرِ ناچاری به منابع مطالعاتی صوتی ناشی می‌شود. کافی نبودن منابع بریل و عدم دسترسی به ابزارهای الکترونیکیِ مبدل متن به بریل باعث می‌شود افراد نابینا و کم‌بینا هر آنچه که می‌خوانند را در واقع به جای خواندن بشنوند و همین هم علتی شده برای وجود اشتباهات فاحش نگارشی و ویرایشی در متون نوشته شده توسط برخی از این افراد. افرادی که حتی بعضاً متأسفانه شامل عده‌ای از تحصیل کردگان هم می‌شود. هدف از این نوشته، نه علتیابی چنین معضلی، که ارائه راهکاری است که تا حدودی بتواند این مشکل را حل کند و متون الکترونیکیِ تولید شده توسط کیبورد به دست‌های نابینا و کم‌بینا را شُسته و رُفته‌تر به دست مصرف کنندگانشان برساند.

آنچه در این نوشته به معرفی آن پرداخته‌ایم، افزونه‌ای کاربردی به نام «ویراستیار» است. ویراستیار یک نرم‌افزار کاربردی رایگان است که کاربر را در نگارش و ویرایش متون فارسی کمک می‌کند.

ویراستیار به صورت اَدآن (Add-on) به برنامه ورد متصل می‌شود و نگارش فارسی شما را بررسی می‌کند. این نرم‌افزار می‌تواند خطاهای املایی، اشتباهات ویرایشی، نشانه‌گذاری و سایر ایرادات متون فارسی را بررسی کرده و اصلاح کند. ویراستیار بر روی نسخه‌های متفاوت نرم‌افزار ورد نصب می‌شود.

اما شاید بد نباشد قابلیت‌های این نرم‌افزار کاربردی را به اختصار مرور کنیم؛ ویراستیار غلط‌های املایی متن را پیدا کرده و فهرستی از کلمه‌های صحیح را پیشنهاد می‌دهد، نیم‌فاصله‌های رعایت‌نشده در متن و یا اِعرابی که به اشتباه گذاشته شده را اصلاح می‌کند، مشکلات نشانه‌گذاری مانند ویرگول، نقطه، نقطه‌ویرگول، علامت تعجب و چنین مواردی را در متن بررسی کرده و در صورت اشتباه بودن برطرف می‌کند.

اگر در متن به تاریخی اشاره شده و این تاریخ به درستی نوشته نشده باشد، ویراستیار طریقه نوشتن صحیح این تاریخ را نمایش می‌دهد، کلمات فینگلیش را تشخیص داده و به نوشتار فارسی برمی‌گرداند، هم‌چنین اعداد انگلیسی را به فارسی تبدیل می‌کند.

ویراستیار قادر است کلمات را به صورت خودکار تکمیل کند. علی‌رغم عدم پشتیبانی تیم توسعه‌دهنده از این نرم‌افزار، خود شما می‌توانید دایره لغات برنامه را گسترش دهید و حتی از آن نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید تا در شرایط دیگر نیز از آن بی‌بهره نمانید.

نصب ویراستیار بسیار ساده است؛ کافی است جستجویی ساده در گوگل انجام دهید تا نسخهٔ متناسب با بسته آفیس نصب شده بر روی ویندوزتان را پیدا کنید. آن را مثل هر برنامه دیگری نصب کنید و سپس ورد را اجرا کنید. در ابتدا ممکن است سؤالاتی از شما پرسیده شود که آنها را بسته به نیازتان پاسخ دهید. بعد از اجرای ورد، یک منو با نام ویراستیار به منو‌های کرکره‌ایِ ورد اضافه خواهد شد که در‌بر دارنده تمامی امکانات این افزونه است.

 این افزونه چندین کلید میان‌برِ کاربردی هم دارد که کار را برای شما آسان‌تر خواهد کرد. شما می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات ویراستیار، آنها را مشاهده یا حتی شخصی‌سازی کنید.

 

 

............سلامت و بهداشت

*اصول تغذیه در ماه رمضان" بخش سوم": در ماه مبارک رمضان به علت اینکه تعداد وعده های غذایی کاهش می یابد توجه به اصول تغذیه اهمیت بیشتری پیدا می کند. به ویژه در مورد نوجوانانی که در سن رشد هستند باید به این نکته توجه کرد که غذاها هر چه کم حجمتر باشند و ارزش غذایی بیشتری داشته باشند بهتر هستند. یکی از مواد غذایی که ارزش غذایی بالایی دارد فیبرها هستند. فیبرها در سبزیها، میوه ها، حبوبات و غلات سبوسدار وجود دارند و اثرات آنها بر کنترل دیابت، کلسترول، حفظ آب بدن و پیشگیری از مشکلات گوارشی ثابت شده است. به همین دلیل بهتر است در وعده سحری از سالاد استفاده شود. سالاد هایی مانند سالاد خیار و گوجه که با جوانه گندم غنی سازی شده باشد تا سالادی که با کاهو تهیه شود. سالاد کاهو به علت حجم آب ذخیره زیاد در آن بهتر است.

غذای سحر هم در صورتی که کم حجم باشد از سنگینی و خواب آلودگی در طی ساعات اولیه روز می کاهد. به علاوه اگر از برنج سفید و شکر در وعده سحری استفاده نشود بهتر خواهد بود. سبزیجاتی مانند انواع کلمها، بادمجان، هویج، لوبیا و ریواس از منابع خوب فیبرها هستند و همچنین میو هایی چون سیب و گلابی، انجیر و میوه های خشک مانند برگه زردالو و انجیر خشک.مصرف فیبرها در وعده سحری باعث می شود هضم غذا کندتر انجام شود و در نتیجه احساس گرسنگی به تعویق می افتد. آب مورد نیاز بدن در طی روز از طریق هضم غذا تامین شود و قند مورد نیاز بدن به آرامی و به تدریج وارد خون شود.

 چربیها در غذا باعث اشکال در هضم غذا  و ایجاد احساس سیری می شوند به ویژه در ماه رمضان غذاها هر چه کمتر چربی داشته باشند بهتر است یکی از غذاهای مناسب برای وعده افطار که سهل الهضم و از لحاظ مواد غذایی غنی است هلیم می باشد. هلیم ها به علت داشتن پروتئین و گوشت ، استفاده از غلات و گندم کامل، ارزش غذایی بالایی دارند. خوردن هلیم کم چربی و کم روغن برای وعده افطار توصیه می شود.

زهرا زارع در بخش آشپزی دستور پخت یک هلیم را توضیح می دهد که به راحتی در خانه تهیه می شود و از گندم کامل در پخت آن استفاده شده است. به او می گوید: مواد لازم برای پخت هلیم عبارتند از:  یک پیمانه گندم،  یک چهارم پیمانه یا یک مشت کوچک نخود، گوشت که بهتر است گوشت قرمز گوسفندی باشد حدود 150 گرم، ادویه یک عدد پیاز بزرگ. ابتدا از چهار ساعت قبل گندم را خیس می کنیم سپس آن را با آب روی اجاق می گذاریم و اجازه می دهیم 15-20 دقیقه بجوشد سپس آن را در صافی ریخته و این گندم را که اینگونه کاملا تمیز کرده ایم در دیگی ریخته با آب روی اجاق می گذاریم در دیگ را هم نمی گذاریم تا سر نرود و یکی دو ساعت اجازه می دهیم تا با شعله ملایم قل بزند.

اگر بخواهیم به این صورت گندم به پخت نهایی برسد حدود 12 ساعت زمان می برد. نخود و گوشت و فلفل سیاه و زنجبیل و یکی دو دانه هل و بنا به ذائقه دارچین و یک پیاز کوچک را در قابلامه ای روی اجاق گاز می گذاریم تا بپزد و بعد از پخت کنار می گذاریم با یک پیاز دیگر پیاز داغ آماده می کنیم در این مرحله گندم را آبکش کرده و آبش را نگه می داریم چون برای پخت به آن نیاز داریم. گندم را با کمی آب داخل غذاساز یا بدون آب داخل چرخ گوشت ریخته و بعد به آبی که کنار گذاشته بودیم اضافه کرده روی اجاق گاز می گذاریم. مواد دیگر را هم در چرخ گوشت ریخته یا با گوشت کوب له کرده و به قابلامه اضافه می کنیم.

کمی هم روغن اضافه می کنیم درب ظرف را گذاشته و هر چند وقت یک بار هم می زنیم و اجازه می دهیم مواد با هم در مدت نیم ساعت یا بیشتر جا بیفتد اگر بخواهید هلیم را شیرین بخورید که به آن نمک اضافه نمی کنیم و زمان سرو آن را با شکر، شیره انگور یا شیره خرما سرو می کنیم و اگر هم هلیم شیرین دوست نداشته باشیم در آخر پخت کمی نمک و یک تا دو قاشقه غذاخوری آبلیمو برای تغییر طعم به آن اضافه می کنیم.

......فناوری
*کفش هوشمندی که به کمک نابینایان می‌آید

دانشمندان علم رایانه کفش هوشمندی ساخته‌اند که به نابینایان و کم بینایان کمک می‌کند تا از موانع دور بمانند.

 این کفش که "InnoMake" نام دارد توسط شرکت اتریشی "Tec-Innovation" ساخته شده و قیمت آن ۲۷۰۰ پوند است.

این محصول دارای حسگرهای فراصوت ضدآبی است که به بخش جلویی آن متصل شده و هنگامی که فرد به موانع نزدیک می‌شود لرزش و صدا ایجاد می‌کند. هرچه فرد بیشتر به مانع نزدیک باشد شدت لرزش‌ها بیشتر می‌شود.

این شرکت اکنون در حال کار بر روی یک دوربین مبتنی بر هوش مصنوعی است تا آن را روی این کفش تعییه کند.

مارکوس رافر(Markus Raffer)، بنیانگذار شرکت "Tec-Innovation" که خود کم‌بینا است می‌گوید: حسگرهای فراصوت که روی بخش جلویی کفش قرار دارند می‌توانند موانع را تا فاصله‌ی چهار متری تشخیص دهند و سپس با لرزش به کاربر هشدار می‌دهند. این کفش‌ها به خود من کمک زیادی کرده‌اند.

روی هر کفش یک دستگاه حسگر قرار دارد و یک کابل شارژ نیز همراه آن فروخته می‌شود. این سیستم دو مولفه را بررسی می‌کند. نوع مانع و فاصله‌ی آن مخصوصا اگر جهت موانع به سمت پایین باشد مثل چاله یا پله.

 رافر می‌گوید: هشدار مانع به تنهایی مناسب نیست بلکه باید نوع مانع مشخص شود که آیا دیوار است، پله یا یک ماشین.

نسخه‌ی تایید شده‌ی این کفش از نظر پزشکی که اکنون برای خرید در سایت شرکت موجود است، نمونه‌ی اولیه آن است.

محققان می‌خواهند برای تشخیص بهتر موانع به این کفش‌ها یک دوربین مبتنی بر هوش‌مصنوعی اضافه کنند.

فریدریش فراوندورفر(Friedrich Fraundorfer) از دانشگاه صنعتی گراتس می‌گوید: ما الگوریتم‌های یادگیری عمیق را توسعه‌ دادیم که می‌تواند پس از بررسی تصاویر دو کار اصلی و مهم انجام دهد: تعیین مناطق بدون مانع برای پیاده‌روی آزادانه و تشخیص نوع موانع.

شرکت"Tec-Innovation" اکنون در حال کار برای افزودن دوربین به نمونه‌ی اولیه خود است. این شرکت همچنین می‌خواهد داده‌های به دست آمده از کاربران هنگام حرکت را جمع آوری کند.

فراوندورفر افزود: اگر این داده‌ها را در دسترس سایر افراد قرار دهیم می‌تواند مانند یک نقشه‌ی راهنما به دیگران کمک کند.

 

...........جدول

*جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 21 حرفی ما باید به 21 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی ازامیرالمومنین امام علی (ع) بدست آید. سؤالات: 1.شب زنده داری(چهار) 2.خنده رو (چهار) 3. گذراندن وقت(پنج) 4. مرگ در حادثه(پنج) 5. کارگاه نقاشی(هشت) 6. هنر کنده کاری(چهار) 7. سخن یاوه(دو) 8.مستمر(چهار) 9. واحد شمارش شتر(سه) 10. ابزار نقاشی(چهار) 11. خدای هندوان(چهار) 12.آغاز بامداد(سه) 13. حرف فاصله (دو) 14. حریت (شش) 15.دعا و مناجات(پنج) 16. عدد ورزشی(دو) 17. دوست داشتن(چهار) 18.گروهی تحقیقاتی با ماموریت معین(چهار) 19.نماز سر وقت(سه) 20.مانع(دو)21.درخشان(شش). پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. قرن 2. نیوپان 3. اتقا 4. عفت 5.تورات 6.گستاخ 7. نیما 8. جامی 9. یاره 10. آسیب شناسی 11. سذاب 12. تالاسمی 13.کباده 14.هب 15. ترش 16. مانور17. امرا 18.مارک 19. نازک بین 20.مرهم 21. یادآوری 22. شرارت 23. ویتامین 24. دارت.  رمز جدول هفته گذشته : قناعت گنجی است که تمام نمی شود.

 

........ دعای روزبیست و پنجم ماه مبارک رمضان

خدایا مرا در این ماه دلبسته دوستانت و دشمن دشمنانت قرار ده و آراسته به راه و روش خاتم پیامبرانت گردان، ای نگهدارنده دلهای پیامبران

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *