روزنامه پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400عناوین امروز:بارگذاری بیش از 6 هزار محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد- شرط وزارت بهداشت برای برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم/ تصمیمگیری نهایی؛ شنبه-معلمی که کتابهایش را به خط بریل هم می نویسد-حنجره فرشتگان در گلوی قاریان نابینای مصری-عوارض هر واکسنی هزاران بار کمتر از بیماری است-امیر ربی فاتح مسابقات شطرنج نابینایان جام رمضان شد-چاردیواری. |
روزنامه «ایران سپید»
پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
۲۳ رمضان ۱۴۴۲
۶ می ۲۰۲۱
سال بیست و پنجم شماره ۶۶۹۲
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدیر مسئول: سهیل معینی
سامانه پیامکی: 3000465040
نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388
تلفن: 84711371
شماره انتشارات: 5-88548892
وب سایت: www.iransepid.ir
پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir
........عناوین این شماره......
مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» می فرمایند: روز جهانی قدس، روز فریاد و مقاومت امت اسلامی بر سر آمریکا و صهیونیزم در مقابل سیاستهای تفرقه انگیز است.
*بارگذاری بیش از 6 هزار محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد
*شرط وزارت بهداشت برای برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم/ تصمیمگیری نهایی؛ شنبه
*معلمی که کتابهایش را به خط بریل هم می نویسد
*حنجره فرشتگان در گلوی قاریان نابینای مصری
*عوارض هر واکسنی هزاران بار کمتر از بیماری است
*امیر ربی فاتح مسابقات شطرنج نابینایان جام رمضان شد
............اخبار ویژه
*بارگذاری بیش از 6 هزار محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد
معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی در مراسم مجازی گرامیداشت مقام معلم آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان از بارگذاری بیش از ۶ هزار محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد خبر داد.
مجید هداوند در این نشست که از طریق شبکه شاد و با حضور بیش از ۱۵۰۰ معلم آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان برگزار شد، ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد:معلمی بویژه در آموزش و پرورش استثنایی همراه با عشق، اراده، علاقه و عاطفه است و همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند باید تلاش کنیم تا جایگاه معلمان به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی ضمن تقدیر از معلمان بخاطر حضور در خط مقدم جهاد آموزشی در شرایط کرونایی اظهار کرد: کار عظیم معلمان در ایام کرونا موجب شد آموزش تعطیل نشود و همه ایران مدرسه شود.
وی تصریح کرد: شرایط کرونایی موجب شد والدین با کار سخت معلمی بویژه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی آشنا شوند.
هداوند با بیان اینکه کرونا مهمترین دغدغه دنیای امروز است و کشورها بنا به شرایط خود تدابیر خاصی را بویژه در حوزه آموزش اندیشیده اند اظهار کرد: در کشور ما هم شبکه اختصاصی شاد با هدف بهرهگیری از فضای مجازی برای آموزش و ایجاد فرصت های برابر آموزشی برای تمامی دانش آموزان کشور ایجاد شد.
وی گفت: با هماهنگی های انجام شده بسیاری از مشکلات شبکه شاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه حل شده است و مناسب سازی های لازم نیز در این شبکه صورت گرفته است.
هداوند افزود: در کنار پیگیری آموزش ها از طریق شبکه شاد، تدوین و ارسال درسنامه ها و آموزش های منزل محور برای دانش آموزان محروم از فضای مجازی نیز در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی قرار دارد.
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸ هزار محتوای آموزشی توسط همکاران کشور برای بارگذاری در شبکه شاد به سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارسال شده است اظهار کرد: بیش از ۶ هزار از این محتواهای آموزشی توسط کارگروه تخصصی بررسی و در شبکه شاد بارگذاری شده است.
هداوند در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش محور توسعه هر کشوری است و نیروی انسانی از مهمترین مباحث آموزش و پرورش های مترقی است اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی اقدامات بسیار خوبی در جهت کمبود نیروی انسانی انجام داده است که تصویب اختصاص ۱۰ درصد از ورودی های هر ساله آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی یکی از این فعالیت ها است.
وی افزود: به زودی همکاران توانبخشی در طبقه بندی مشاغل معلمین قرار خواهند گرفت و برخی از مشکلات آنان مرتفع خواهد شد.
وی تصریح کرد: پیگیری افزایش سختی کار معلمان استثنایی و تعیین ضوابط درجه بندی مدارس استثنایی از دیگر اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی می باشد.
هداوند یکی از اولویت اصلی برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ را اولویت های اعلامی وزیر آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: بررسی افزایش گروه های تحت پوشش سازمان، کیفیت بخشی به آموزش دیر آموزان و کیفیت بخشی به آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر از جمله برنامه های سال ۱۴۰۰ آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری با رویکرد مداخله بهنگام، غربالگری و شناخت نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری، آموزش های اولیا و خانواده محور، آسیب شناسی آموزش های فضای مجازی و ارزیابی آموزش ها در این فضا، کیفیت بخشی مراکز مشاوره و راه اندازی مراکز جامع تشخیصی مشاوره ای و توانبخشی و راه اندازی یک پایگاه جامع آموزش مجازی در هر استان از دیگر فعالیت های سال ۱۴۰۰ می باشد.
*حمایت مجلس از کارنامه سبزها/ آموزش و پرورش از پذیرفتهشدگان آزمون ماده ۲۸ استفاده کند
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مجوز ۳۳ هزار ردیف استخدامی در آموزش و پرورش، تصریح کرد: آموزش و پرورش بر اساس نیاز خود از پذیرفته شدگان در آزمون کتبی ماده ۲۸ استفاده کند و این مهم نیاز به تصویب قانون یا بخشنامه جدید ندارد.
محمد وحیدی با اشاره به تجمع معترضان به آزمون استخدامی آموزش و پرورش، اظهار کرد: این معترضان در آزمون استخدامی ادواری معروف به ماده 28 شرکت کردند که بر این مبنای اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، ماده 28 این مجوز را میدهد که فارغ التحصیلان سایر رشتهها بتوانند با شرکت در این آزمون جذب آموزش و پرورش شوند.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: داوطلبان پس از قبولی در آزمون شفاهی و کتبی باید دورههایی را در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بگذرانند و پس از موفقیت در دوره جذب آموزش و پرورش خواهند شد.
وی یادآور شد: سازمان امور استخدامی نیز هر ساله ردیفهای استخدامی را برای جذب این داوطلبان در نظر میگیرد ولی این ردیفها به طور کامل تکمیل نشده و تعدادی از این معلمان که در آزمون کتبی پذیرفته شدند، جذب آموزش و پرورش نشدند.
حدود 33 هزار ردیف استخدامی در آموزش و پرورش وجود دارد
وحیدی تصریح کرد: این معترضان که به کارنامه سبزها معروف هستند قبولی در آزمون کتبی داشتهاند و خواهان جذب در آموزش و پرورش در ردیفهای استخدامی باقی مانده هستند که میزان ردیف های تکمیل نشده حدود 33 هزار ردیف استخدامی برآورد میشود.
وحیدی یادآور شد: در حالیکه آموزش و پرورش قصد دارد این ردیفهای باقی مانده را به سال بعد موکول و با برگزاری آزمون جدید داوطلبان جدید جذب کند که این مسئله منطقی به نظر نمیرسد.
جذب کارنامه سبزها نیاز به قانون یا بخشنامه جدید ندارد
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: جذب کارنامه سبزها نیاز به قانون یا بخشنامه جدید ندارد و آموزش و پرورش میتواند بر اساس نیاز خود با اولویت مناطق محروم بر اساس جنسیت و رشته، پذیرفته شدگان را دعوت مصاحبه و در صورت قبولی جذب کند.
وی با بیان اینکه مزیت این تصمیم، عدم برگزاری آزمون در شرایط کرونایی است، گفت: انتقال ردیفهای استخدامی به سالهای آینده اقدام منطقی به نظر نمیرسد و آموزش و پرورش میتواند از این نیروهای پذیرفته شده فقط با برگزاری یک مصاحبه و گذرانده دوره در دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش شوند.
.......اخبار روز
*شرط وزارت بهداشت برای برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم/ تصمیمگیری نهایی؛ شنبه
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: گرچه ما از نظر وزارت بهداشت با هرگونه تجمعی مخالفیم، اما به هر صورت اصرار بود که امتحانات دو پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار شود.
اگر قرار است برگزار شود، پروتکل ما این است؛ باید تجمعی انجام نشود، در کلاس تعداد بسیار کم باشد، تهویه کلاس مناسب باشد و یا در فضای باز باشد.
نتیجه نهایی این تصمیم در ستاد ملی که شنبه برگزار میشود، مشخص خواهد شد./ ایسنا
* شورای نگهبان طبق مر قانون عمل مى کند
آیتالله جنتی در جلسه هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات:
نامزدها از همین امروز درست سخن بگویند و وعدههای بدون پشتوانه ندهند
متأسفانه معدود افرادی هستند که حرفهای نادرستی علیه شورای نگهبان میزنند تا مردم را نسبت به سلامت انتخابات مأیوس کنند که البته بدانند شورای نگهبان طبق مر قانون عمل کرده و انتخابات با نظارت شورای نگهبان در سلامت و اتقان کامل برگزار خواهد شد.
مقام معظم رهبری همواره از عملکرد شورای نگهبان حمایت کردهاند و ما نیز با این حمایتهای دلگرم میشویم و رهنمودهای ایشان را سرلوحه عمل خود قرار داده و به وظیفه شرعی، اخلاقی و قانونی خود عمل میکنیم./ رصد
..............گزارش ویژه
*معلمی که کتابهایش را به خط بریل هم می نویسد
روایتی از داریوش جعفری، معلم مدرسه استثنایی باغچه بان شهرستان کوهدشت استان لرستان که تصمیم گرفت کتاب های داستانی که برای عموم بچه ها تالیف کرده بود به صورت دستی به بریل بنویسد تا دانش آموزان نابینا هم داستان بخوانند.
کتاب باید بخشی از زندگی همه ما باشد.چه سعادتمندم که خط بریل رو با کمک استاد رسول دیناری عزیزم آموختم و خوشحالم که توانستم کتاب محبوبم "کیکله رو آب برد/ دنیارو خواب برد" را به خط بریل بنویسم.
این کتاب را به یکی از شاگردان نابینا تقدیم خواهم کرد و بین دیگران خواهد گشت و باز هم کتابها و اشعارم رو برای این نازنینان خواهم نوشت.
این چند جمله روایتی از عشق معلمی است که با همه وجود تلاش میکند تا گوشهای از علم و آگاهی را از چشمه دانش به دانشآموزان اش، بچشاند.
دایوش جعفری معلم مدرسه استثنایی کوهدشت لرستان تصمیم گرفت چند مجموعه داستان و شعر خود و هم چنین چند شعر کلاسیک را به شکل دستی به بریل بنویسد تا دانش آموزان نابینا نیز این کتابها را بخوانند.
این آقا معلم ۱۵۰۰ صفحه کاغذ تهیه کرده است تا همه آن ها را با نقطه های بریل به صورت دستی پر کند و ماهی یک کتاب و سالی ۱۲ جلد کتاب به بریل بنویسد.
داریوش جعفری میگوید:هنگامی که دانش آموزان کتاب را میخوانند و متوجه حروف اشتباه می شدند میگفتند نگران نباش آقای معلم ما خودمون درست میکنیم هم خودشون یاد می گرفتند و هم به آقای معلم یاد می دادند.
بیشتر مردم اعتقاد دارند که ما با چشمانمان میبینیم. اما حقیقت این است که این مغز ماست که آنچه را فکر میکنیم میبینیم، درک می کند.کتابخوانی برای همه عشق است و چقدر لذت بخش است وقتی روشندلی کتابی که به خط بریل نوشته شده رو با ذوق و شوق داره میخونه
.............از شش نقطه جهان
*حنجره فرشتگان در گلوی قاریان نابینای مصری: از حدود دویست سال پیش تا امروز، بسیاری از قاریان برجسته مصری را میتوان نام برد که از نعمت بینایی محروم بودهاند. نامهای شناخته شدهای مثل شیخ محمد رفعت، علی محمود، محمود رمضان، محمد اکاشه، محمد عبد العزیز حصان، محمد عمران و سعید مُسَلِم که هر کدام از این نامها، یکی از ستونهای قرائت در مکتب مصر به حساب میآیند. اما چرا بسیاری از قاریان مصری نابینا بودهاند؟ شواهد زیادی دلالت بر این دارند که نابینایی کودکان مصری بیشتر در اثر بیماریها بوده و همین مسأله منجر به رشد جمعیت نابینایان در این کشور شده است.
نبود امکان تحصیل و پرداختن به حوزههای دیگر در مصر باعث میشد این افراد بیشتر به حفظ و تلاوت قرآن کریم روی بیاورند و همین ماجرا هم باعث شده قاریان برجستهای از میان این قشر از افراد ساکن در مصر، خود را در محافل تخصصی تلاوت مطرح کنند.
دکتر احمد احمد نعینع، از قاریان شناخته شده مصری در این باره میگوید: «کودک که بودم در هر کدام از مجالس تلاوت که حاضر میشدم، قاری نابینا بود و من تا به آن زمان قاری که نابینا نباشد ندیده بودم. به همین دلیل، فکر میکردم اصولاً قاری قرآن باید نابینا باشد و ممکن نیست فرد غیر نابینا قرآن تلاوت کند؛ تا این که در مجلس درس استاد مصطفی اسماعیل حاضر شدم.
در آن زمان برایم عجیب و باور نکردنی بود که قاری غیر نابینا هم میتواند وجود داشته باشد.» آنچه مسلم است این است که قاریان و منشدین نابینای مصری، در عرصه تلاوت، نه تنها از دیگر قاریان پایینتر نبودهاند، بلکه در بسیاری مواقع توانمندتر هم بودهاند؛ به طوری که برخی از آنها سبک و مکتب خاص خود را هم در تلاوت به ثبت رسانده بودند و شاگردان و مقلدانی هم برای خود داشتند.
حافظه توانا و روح لطیف این قاریان، آثار ماندگاری را در حوزه تلاوت برای آیندگان به یادگار گذاشته است. آثاری که به مدد اینترنت، بیشتر آنها امروز در اختیار مسلمانان جهان و دنبال کنندگان هنر تلاوت قرآن قرار دارد. از جمله معروفترین این آثار میان ایرانیان میتوان به تلاوت سوره تکویر از مرحوم استاد عنتر سعید مسلم «بدوی»، سوره انسان از امیر القرّاء، مرحوم استاد محمد رفعت و سوره مطففین از اکبر القراء، استاد محمود رمضان، اشاره کرد.
محمد محمود رمضان تلاوت ماندگاری را هم در اولین سالگرد درگذشت استاد مصطفا اسماعیل انجام داده است. این تلاوت که به مدت بیست دقیقه است و در آن آیاتی از سورههای مبارکه احزاب، تین و علق خوانده شده از معروفترین و محبوبترین تلاوتهای قرن بیستم در میان مسلمانان به شمار میآید. شما میتوانید با جستجویی ساده در وبسایتهایی نظیر یوتیوب یا آپارات، تمامی این تلاوتها را پیدا و گوش کنید.
.......سلامت و بهداشت
*عوارض هر واکسنی هزاران بار کمتر از بیماری است رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: برای موج چهارم کرونا، دو مسیر پیش رو داشتیم؛ یک مسیر اینکه با درنظر گرفتن ملاحظات و رعایت دقیق و جدی پروتکل های بهداشتی از سوی مردم شاهد موج خفیفی باشیم که اگرچه طولانی بود، اما قله بلندی نداشت و ظرفیت بیمارستان ها را در حد و اندازه امکانات موجود برای ارائه خدمات اشغال می کرد.
علیرضا خوشدل افزود: مسیر دوم این بود که با عادی پنداری و سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی از هفته دوم فروردین شاهد رشد فزاینده بیماری باشیم و باتوجه به اینکه گونه جهش یافته ویروس کرونا امکان انتقال و سرایت بیشتری از گونه های قبلی داشت، پیش بینی می شد شیب افزایشی این موج بیشتر از موج های قبلی باشد.قدرت انتقال یا سرایت ویروس کرونا در این موج بسیار بیشتر است، ضمن اینکه معمولا افراد را به صورت خوشه ای درگیر می کند، یعنی خوشه افرادی که با همدیگر زندگی و کار می کنند. نکته دیگر اینکه سن ابتلا به بیماری پایین تر آمده، درحالی که گونه های قبلی ویروس معمولا سنین بالا را درگیر می کرد، اما هم اکنون تعداد زیادی از جوانان، نوجوانان و حتی کودکان درگیر بیماری هستند، ضمن اینکه معمولا بیماری در افراد جوان و کودکان شدید نمی شد، ولی این بار موارد شدید در این گروه سنی زیاد شده است.
وی افزود: در گونه جهش یافته ویروس، مدت زمان کمون بیماری یعنی از زمانی که فرد به ویروس آلوده می شود تا بروز علائم خیلی کوتاه تر شده است، همچنین مدت زمانی که علائم بروز پیدا می کند تا زمانی که حال بیمار به وخامت گرایش پیدا کند و نیاز به بیمارستان پیدا کند نیز کوتاه تر شده است.
خوشدل خاطرنشان کرد: درحال حاضر واکسیناسیون بیشتر کادر درمان را پوشش داده، درحالی که بسیاری از کادر درمان قبل بیمار شده بودند یا در مواجهه با بیماری بودند و تا حدودی مقاومت نسبی به بیماری داشتند. وقتی واکسیناسیون به گروه های جمعیتی برسد مثلا الان که واکسیناسیون گروه های سنی بالاتر و بیماران خاص آغاز شده می توانیم به مرور تاثیر آن را در جامعه ببینیم.
وی با بیان اینکه هیچ واکسنی در دنیا نه فقط برای بیماری کووید که برای همه بیماری ها بدون عارضه تلقی نمی شود، تصریح کرد: همه واکسن ها عوارضی دارند، ولی آنچه ما را برای استفاده از واکسن قانع می کند این است که خطر عوارض از خطر بیماری بیشتر نباشد. در حال حاضر با خطر جدی بیماری کووید ۱۹ مواجه هستیم که میزان مرگ و میر آن به نسبت جمعیت کم نیست درحالی که عوارضی که از واکسن های مختلف گفته می شود هزاران بار کمتر از خود بیماری است، پس منطق حکم می کند واکسن به طور گسترده استفاده شود.
خوشدل ادامه داد: نکته مهم این است که با تزریق واکسن اعم از واکسن هایی که اثربخشی کمتر یا بیشتری دارند همچنان امکان ابتلای مجدد وجود دارد، درحالی که تقریبا در صد در صد موارد مانع مرگ و میر می شود یعنی امکان دارد فرد مجددا به بیماری مبتلا شود ولی خطر تشدید بیماری و مرگ و میر تقریبا در همه انواع واکسن به شدت کم می شود، بنابراین توصیه می شود مردم هر واکسنی در دسترس داشتند که از مبادی اصولی و علمی عبور کرده و مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته حتما تزریق کنند، اما نسبت به اینکه ممکن است به واکسن بهتری با عوارض کمتری دسترسی داشته باشند وسواس نداشته باشند چون در شرایط فعلی بهترین کار تزریق هر واکسن تایید شده و در دسترس است.
وی با بیان اینکه بیشتر عوارض گزارش شده از واکسن ها خفیف است، توضیح داد: برخی از عوارض گزارش شده عوارض تزریق است که اگر حتی یک سوزن را وارد بدن کنید ممکن است عوارضی مثل درد یا قرمزی ناحیه تزریق داشته باشد و یا ترس هنگام تزریق باعث تپش قلب و نگرانی شود، واکنش های سیستم اعصاب خودکار نیز می تواند منجر به درد شدید و حتی غش کردن شود، اما همه اینها عوارض بسیار معدود و خفیفی است که ارتباطی با واکسن ندارد و معمولا قابل کنترل هستند.
آنچه مردم را بیشتر نسبت به عوارض واکسن کرونا نگران می کند در مورد لخته شدن خون و مواردی از این قبیل است که در یکی دو واکسن دنیا گزارش و در اخبار اعلام شد. البته تزریق آن واکسن ها تا مدتی برای بررسی بیشتر متوقف شد، ولی پس از بررسی های تکمیلی دوباره مورد استفاده قرار گرفت. ضمن اینکه باید توجه داشت این عوارض معمولا به ندرت و در افراد مواردی با بیماری های زمینه ای اتفاق می افتد.
خوشدل به افرادی که در لیست دریافت واکسن هستند توصیه کرد اگر پس از تزریق واکسن هرگونه درد و ناراحتی داشتند که قبلا تجربه نکرده اند حتما باید با پزشکان مشورت کنند و نگران نباشند چون برای بیشتر این عوارض راه حل های کنترل خوبی وجود دارد.
وی با بیان اینکه در منابع مختلف گفته شده ایمنی اکتسابی ناشی از واکسیناسیون در حداقل ۷۰ درصد جمعیت باید روی دهد تا بیماری کنترل شود، تصریح کرد: ایمنی جمعی زمانی اتفاق می افتد که واکسیناسیون باعث ایمنی قطعی در برابر بیماری شود، این درحالی است که هنوز خیلی از موارد را درباره کرونا نمی دانیم، هنوز نمی دانیم ایمنی که بعد از ابتلا به کرونا یا بعد از واکسیناسیون به وجود می آید تا چه زمانی ادامه پیدا می کند. باتوجه به اینکه سرعت واکسیناسیون در کشورها پایین است حتی اگر الان واکسیناسیون کامل و سریع جمعیت را شروع کنیم تا پایان امسال طول می کشد تا کل جمعیت کشور را واکسینه کنیم، درحالی که اگر ایمنی که واکسن ایجاد می کند مثلا هشت ماهه باشد وقتی به انتهای دور اول واکسن می رسیم ایمنی گروه اول از دست رفته است و هدف ایمنی جمعی ایجاد نمی شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران براین اساس تاکید کرد: نمی شود حکم قطعی داد که واکسن چقدر بیماری را کنترل می کند، اما قطعا از شدت و موج های بیماری کم می کند و بیماری بعد از مدتی شبیه آنفلوآنزا می شود که هر سال شیوع پیدا می کند و نیاز به واکسیناسیون دارد، ولی افراد کمتری دچار مشکل می شوند.
خوشدل اضافه کرد: نکته مهم دیگر در مورد ایمنی سابقه ابتلا به بیماری است، درحالی که هنوز دقیقا نمی دانیم از بهمن یا اسفند ۹۸ چه تعداد به کووید ۱۹ مبتلا شده اند چون همه مورد غربالگری قرار نگرفته اند و اینکه آیا همه این افراد ایمن هستند یا خیر؟ در چنین شرایطی نمی توان گفت جامعه ما چه زمانی به ایمنی می رسد که کووید۱۹ تبدیل به یک بیماری اندمی و غیر همه گیر شود، وی یکی از عوامل ایجاد کننده موج کرونا را تراکم ابتلا به بیماری عنوان کرد و افزود: هرچه افراد مبتلا در جامعه متراکم تر باشند موج بلند همه گیری بیشتر است، بنابراین حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند در کنترل بیماری موثر باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران عامل دیگر در ایجاد موج کرونا را سرایت پذیری برشمرد و تصریح کرد: سرایت پذیری تحت تاثیر مسائل زیادی است. اگر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند سرایت پذیری نیز کم می شود، بنابراین رعایت محدودیت هایی همچون نرفتن به سفر و دورهمی، حفظ فاصله اجتماعی به ویژه در محیط های بسته و همچنین پیگیری وضعیت افرادی که در ارتباط با فرد مبتلا بوده اند از مواردی است که می تواند سرایت بیماری را کاهش دهد.
خوشدل چرخش ویروس در استان های مختلف توسط مسافران را از موارد خطرناکی دانست که می تواند کنترل بیماری را از دست سیستم بهداشتی خارج کند.درحال حاضر چه با واکسن و چه بی واکسن باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم، گفت: حتی در کشورهایی که واکسیناسیون انجام شده و درحال تکمیل است پروتکل های بهداشتی همچنان رعایت می شود، به ویژه در محیط های بسته و هرجا تجمع بیشتر از چهار تا پنج نفر وجود دارد. بر این اساس، در کشور ما که واکسیناسیون یک درصد جمعیت انجام شده نیز باید پروتکل های بهداشتی با جدیت رعایت شود، چراکه شرط اول کنترل بیماری رعایت پروتکل های بهداشتی و شرط دوم واکسیناسیون است.
.......ورزشی
*امیر ربی فاتح مسابقات شطرنج نابینایان جام رمضان شد
مسابقات آنلاین شطرنج نابینایان کشور که به میزبانی کرمان انجام شد، با قهرمانی شطرنجباز اصفهانی پایان یافت. رقابت های آنلاین شطرنج نابینایان جام رمضان با حضور شرکت کنندگانی از ۱۴ استان کشور با حمایت مالی مرکز نیکوکاری شهید ابراهیم هادی رفسنجان به مدت سه روز برگزار شد. این رقابتها در ۷ دور به روش سوئیسی برگزار شد و در پایان، نتایج زیر بدست آمد:
نفر اول: امیر ربی از استان اصفهان
نفر دوم: امید کریمی از استان اصفهان
نفر سوم: حمزه مصلح از بوشهر
بانوی برتر: فاطمه رحیمی از استان خراسان رضوی
پیشکسوت برتر: ناصر کرمی از استان کرمان
جوانترین بازیکن: صبا بهرام پور از استان کردستان
بهترین بازیکن کرمان: امیر حمزه قدیری
بهترین بازیکن خانم کرمان: نازنین نورمندی
محمد صباحی به عنوان سرداور و علی اکبر هدهدی به عنوان سرپرست بر این رقابتها را نظارت داشتند.
* انصراف کره شمالی، به ضرر شاگردان اسکوچیچ!
با انصراف کره شمالی از حضور در رقابت های مقدماتی جام جهانی، اکنون کار ایران و شاگردان اسکوچیچ برای صعود از گروه سخت تر شد. رقابت های مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا از خرداد ماه آغاز می شود تا تیم ها برای کسب سهمیه حضور در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت های آسیا 2023 با یکدیگر به رقابت بپردازند ولی خبر انصراف کره شمالی از حضور در این رقابت ها شوک بزرگی را به تیم های سایر گروه ها وارد کرد. فدراسیون فوتبال کره شمالی نامه ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده و اعلام کرد که به علت ترس از ابتلا به ویروس کرونا، تیم این تیم در مرحله دوم مقدماتی شرکت نخواهد کرد. در صورتی که انصراف کره شمالی از حضور در این رقابت ها قطعی شود، نتایج 3 دیدار باقی مانده این تیم با کشورهای کره جنوبی، ترکمنستان و سریلانکا سه بر صفر به سود رقبا اعلام خواهد شد که این مسئله، خبر بدی برای تیم های سایر گروهها از جمله ایران است که ممکن است با وجود ایستادن در رتبه دوم جدول گروه خود، از صعود به دور بعدی بازبمانند. رقابت های مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا در 8 گروه برگزار می شود که هشت تیمی که در گروه های خود در رتبه اول قرار بگیرند، به صورت مستقیم راهی مرحله بعدی خواهند شد. از میان هشت تیم دیگری که در گروه هایشان دوم می شوند، 4 تیمی که امتیازات بالاتری دارند به جمع 8 تیم صدرنشین اضافه می شوند تا با رسیدن تعداد تیم ها به عدد 12، مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی 2022 و جام ملت های آسیا 2023 در دو گروه 6 تیمی برگزار شود که به صورت رفت و برگشت با یکدیگر روبرو می شوند.
در گروه C ایران دو بازی خود مقابل هنگ کنگ و کامبوج را برنده خواهد شد و می توان از الان ایران را 12 امتیازی دانست. جدال اصلی، مصاف ایران با بحرین و عراق است. این دو تیم باید 3 بازی دیگر در این رقابت ها انجام دهند که دو مورد آن با کامبوج و هنگ کنگ است که می توان مانند ایران، این 6 امتیاز را نیز از اکنون برای آنها مدنظر قرار داد. در صورتی که ایران موفق شود بحرین را نیز از پیش رو بردارد و با فرض برتری ایران و عراق مقابل کامبوج و هنگ کنگ، عراقی ها 17 امتیازی شده و ایران نیز به امتیاز 15 میرسد. آنگاه دیدار آخر میان ایران و عراق حکم مرگ و زندگی را دارد. شاگردان اسکوچیچ در صورت پیروزی، خیال خود را از بابت صعود راحت می کنند و کاری به نتایج سایر گروهها نخواهند داشت ولی تساوی یا شکست ایران، کار را سخت می کند. در صورتی که فرضیه ها بدین صورت پیش برود، ایران با 15 و یا حداکثر 16 امتیاز دوم می شود و باید منتظر امتیازات سایر تیم های رده دومی بماند. اما در صورت پیروزی، با خیال راحت راهی مرحله بعدی می شود و به نظر می رسد عراق نیز با 17 امتیاز، یکی از تیم های برتر دوم باشد و هر دو تیم راهی مرحله بعد شوند.
..........چاردیواری
با عرض سلام و تقدیم احترام و با آرزوی قبولی عبادات شما روزه داران عزیز به ویژه در شب های قدر، می پردازم به پاسخ تماس ها و پیامک های شما. خانم عطامنش از مشهد همچنان پیگیر زمان انتشار روزنامه بریل هستند که ما هم با شرمندگی منتظر وضعیت کرونا هستیم. آقای احمد عزیززاده از ماکو با اشاره به اینکه لیسانس علوم تربیتی دارند و می خواهند معلم شوند اما اشاره کرده اند که اخباری که از وضعیت استخدامی دوستان نابینا در آموزش و پرورش دریافت می کنند ناامیدشان کرده است. واقعیت این است که به هر حال هر حقی گرفتنش آسان نیست در نتیجه ایشان هم اگر واقعاً در رشته علوم تربیتی تحصیل کرده است که قاعدتاً دبیر شود یا شغلی در این فضا داشته باشد باید برای گرفتن آن شغل پیگیر باشد و با اخبار منفی ناامید نشود زیرا بسیاری از دوستان ما هم علی رغم این اخبار منفی تلاش کرده اند و به حقوقشان رسیده اند. البته بحث استخدام ها را ما پیگیری می کنیم که انشاا... در واقع گریز دستگاه های اجرایی از این مسئله را کنترل کنیم. دوستان دیگری تماس هایی داشته اند درباره سایت و کانال از جمله آقای مرادی ازبهبهان که خواهان گذاشتن لینک اخبار به طور کامل به جای مراجعه به سایت در کانال شده اند یعنی خود خبر در کانال گذاشته شود و سخن هفته را خواسته اند مانند بخش های دیگر از جمله آشپزی در کانال تلگرام قرار گیرد و همینطور لینک روزنامه در کانال قرار بگیرد به جای اینکه دوستان مجبور شوند به سایت مراجعه کنند. آقای مداحیان از دزفول هم اشاره کرده اند که من شنیده بودم که سایت گویاست و بدون نرم افزار هم می توانم از آن استفاده کنم در پاسخ به این دوست عزیز باید بگویم که اینطور نیست سایت از طریق نرم افزارهای صفحه خوان قابل دسترس است و به هیچ عنوان سایت حکم رادیو را ندارد که کاملاً گویا باشد و این کار اصولاً مدنظر نیست. آقا یا خانم عشق بی همتا که اینطور برداشت می شود که کارشناسی حقوق دارند نوشته اند که چرا آموزش و پرورش از وجود ایشان استفاده نمی کند و مانع استخدام ایشان می شوند و حتی ایشان خواهان تدریس به عنوان حق التدریس شده اند و اینکه چرا از لیسانس های حقوق در بخش آموزش و پرورش استفاده نمی شود؟ در پاسخ به ایشان بدون رودربایستی باید بگویم که اولاً ایشان چگونه کارشناسی حقوق دارند ولی همچنان از ذکر نامشان خودداری می کنند؟ در نوشته ایشان متاسفانه غلط های املایی بسیار دیده می شود و همین غلط های املایی به راحتی می تواند موجب عدم جذب ایشان در هر دستگاهی شود نه فقط
آموزش و پرورش و نوع استدلال های این دوستمان نشان می دهد که اشراف لازم را به مسائل ندارند. ضمن دفاع از حق ایشان به عنوان یک فرد متقاضی استخدام اما می خواهم تاکید کنم که با این ادبیات ایشان قادر نخواهند بود حقوق خودش را پیگیری کند. در بخش دیگری از صحبتهایش اشاره کرده است که مگر ترمینال دولتی نیست پس چرا شامل حق رایگان معلولان نمی شود؟ همین امر موجب در واقع تردید ما نسبت به ادعاهای ایشان می شود. ترمینال دولتی است یا غیر دولتی است یعنی چه؟ ترمینال یک پایانه حمل و نقل است که سامانه های خصوصی از آن استفاده می کنند در نتیجه سامانه های خصوصی مشمول امر دولتی بودن نیستند و اصولاً این نوع صحبت کردن گنگ و مبهم نمی تواند کمکی به ایشان برای شغل یا هر امر دیگری شود. عمیقاً به ایشان توصیه می کنم حتماً با دقت بیشتری مسائل را دنبال کنند و پیگیری کنند. خانم صبا خیاطان با اشاره به اینکه دکترای روانشناسی دارند خواهان شرکت در آزمون آموزش و پرورش برای دبیری روانشناسی شده اند که در کمسیون پزشکی رد شده اند و به مصاحبه حتی دعوت نشده اند. ایشان فایل رزومه شان را ارسال کرده اند که حتماً آن را در اختیار مسئولان سازمان بهزیستی پیگیر در این خصوص قرار میدهم و حتماً پیگیر بحث ایشان خواهیم بود که بتوانیم به این نامرادی ها درامر استخدام دوستان نابینایمان و معلولمان پایان دهیم. با تشکر از همه دوستانی که با ما تماس گرفته اند و پیامک داده اند شما را تا دیداری دیگر به خدای متعال می سپارم. ایام به کام مراقب سلامتی خود باشید.
*دعای روزبیست و سوم ماه مبارک رمضان: خدایا در این ماه از گناهانم شست و شویم ده و از عیبها پاکم کن و دلم را به پرهیزگاری دلها بیازمای، ای نادیده گیرنده لغزشهای گنهکاران