شناسه خبر: 33549 منتشر شده در مورخ: 1400/2/15 ساعت: 10:58 گروه: اجتماعی  
رییس جامعه معلولان استان: مناسب سازی محیط در یزد رضایت بخش نیست

رییس جامعه معلولان استان: مناسب سازی محیط در یزد رضایت بخش نیست

رییس جامعه معلولان استان یزد گفت: در چند سال گذشته اقداماتی در زمینه مناسب سازی محیط در استان انجام شده اما رضایت بخش نیست.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، محمدحسین رادمنش با بیان اینکه تشکل جامعه معلولان استان به طور رسمی از سال ۷۷ شروع به فعالیت کرده است افزود: این که اداره یا سازمانی فقط ورودی آن مناسب سازی شود کافی نیست.وی خاطرنشان کرد:ورودی اکثر ادارات استان رمپ هایی ساخته شده که برای رفت وآمد معلولین استاندارد نیست.رادمنش اظهار داشت : متأسفانه طرح هفت‌خوان مناسب‌سازی شهر یزد از سوی شورای شهر یزد و شهرداری به حال خود رها شده و روی زمین مانده است.

وی تصریح کرد: همچنین بازدیدهای از طرح یاد شده صورت گرفت و اشکالاتی به آن وارد شد که هیچ کدام هنوز رفع نشدند؛ انتظارات بیش از این‌ها است چون بودجه خوبی برای مناسب‌سازی شهری در نظر گرفته شده بود.وی گفت: اینکه گفته می شود ۶۰  درصد ادارات استان مناسب‌سازی شده است صحت ندارد زیرا که این مناسب سازی مورد قبول یک معلول نیست. نماینده انجمن ضایع نخاعی یزد هم در این نشست  با اشاره به عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان  گفت: بنا به اعلام سازمان بهزیستی هم اکنون ۶۲۰ معلول ضایعه نخاعی در استان تحت پوشش این سازمان قرار دارند. مجتبی کریمی با  اشاره به مشکلات معلولان ضایعه نخاعی گفت: زخم بستر یکی از مشکلات شایع این معلولان است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از معلولان ضایعه نخاعی استان به دلیل سقوط از درخت به این ضایعه مبتلا شدند و در فصل میوه چینی سقوط از درخت یک معضل برای استان محسوب می شود و باید توسط دستگاه‌های ذیربط آموزش های لازم داده شود تا دچار این عارضه نباشیم به گونه‌ای که تقریبا ۸۰ نفر در استان به دلیل سقوط از درخت دچار ضایعه نخاعی شده‌اند که این مورد کاملا قابل پیشگیری است.مسعود نشان معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد نیز در این نشست با بیان اینکه تشکل‌ها بازوی اجرایی سازمان‌ها و پل ارتباطی با جامعه هدف هستند، افزود: در صدد هستیم تا در اردیبهشت ماه سال جاری، دبیرخانه پیگیری پیاده سازی قانون حمایت از جامعه معلولین در استان را راه‌اندازی کنیم.

رییس کانون ناشنوایان استان یزد هم گفت:استان یزد تنها  پنج مترجم زبان اشاره ناشنوایان دارد که با توجه به نیازهای جامعه ناشنوایان در عرصه‌های مختلف این تعداد مترجم بسیار کم است.مینا شایق  افزود: مهم‌ترین مشکل ناشنوایان مشکل ارتباطی است و باید در زمینه معلولیت ناشنوایی در جامعه فرهنگ سازی شود؛ متأسفانه زمانی که فرد ناشنوا به اداره‌ یا دفتر خدماتی مراجعه می‌کند هیچ مترجم یا رابطی در این زمینه برای رسیدگی به امور یک ناشنوا در این مکان‌ها وجود ندارد، مشکلات اشتغال ناشنوایان نیز از دیگر مشکلات این معلولان است.

وی  گفت: حق‌الزحمه مترجمان ناشنوا باید مشخص شود و ردیف بودجه‌ای برای دستگاه‌ها در این زمینه در نظر گرفته شود تا میزانی از بودجه ادارات برای ارائه خدمات به ناشنوایان و استفاده از مترجمان استفاده شود و همچنین می‌توان برای حداقل یک دفتر خدماتی مترجم ناشنوا در نظر گرفته شود تا ناشنوایان بتوانند برای دریافت خدمات و تسهیل در آن، به آن مراجعه کنند. قائم مقام انجمن نابینایان استان یزد هم  با اشاره تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در کشور گفت: این قانون در اواخر سال ۹۶ به تصویب رسیده و در ده فصل تنظیم‌شده است و محورهای مختلفی در ارتباط با امور معلولان از قبیل مناسب‌سازی، دسترس‌پذیری، بهداشت و درمان و توان‌بخشی، آموزش، مسکن، اشتغال، آگاه‌سازی عمومی، حمایت‌های قضایی و حمایت‌های استخدامی را شامل می‌شود.محمدرضا پارسائیان افزود: دستگاه‌ها و ادارات نباید خدمات‌رسانی به معلولان را لطف خود به این قشر بدانند بلکه این خدمات‌رسانی جز وظایف ذاتی ادارات محسوب می‌شود. 

۲۸ هزار و ۳۰۰ معلول در استان تحت پوشش سازمان بهزیستی استان یزد هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *