شناسه خبر: 33543 منتشر شده در مورخ: 1400/2/15 ساعت: 11:04 گروه: اجتماعی  
یک بام و دو هوای استخدام معلولان

یک بام و دو هوای استخدام معلولان

در پی اعلام نتایج هشتمین آزمون استخدامیدستگاههای اجرایی ، تعدادی از دوستان نابینا ضمن تماس با دفتر روزنامه مشکلات خود را در مورد فرایند دعوت به کمیسیون پزشکی و مصاحبه با ما در میان گذاشتند.

به گزارش ایران سپید در پی اعلام نتایج هشتمین آزمون استخدامیدستگاههای اجرایی ، تعدادی از دوستان نابینا ضمن تماس با دفتر روزنامه مشکلات خود را در مورد فرایند دعوت به کمیسیون پزشکی و مصاحبه با ما در میان گذاشتند. مریم ناصری مقدم به ما گفت: در سال 98 در هفتمین آزمون فراگیر شرکت کردم در شهری که من شرکت کرده بودم هیچ یک از شرکت کنندگان حد نساب قبولی را به دست نیاوردند از آنجا که فکر می کردم سهمیه برای آن شهر باقی می ماند و چون تنها دو نمره با قبولی فاصله داشتم تصمیم گرفتم در آزمون سال بعد شرکت کنم اما در این آزمون برای آن شغل محل سهمیه سه درصد تعیین نکرده بودند مجبور شدم یک کلان شهر را انتخاب کنم که رقابت در آن بالاست و امتیاز بومی هم محاسبه نمی شود در نتیجه برای مصاحبه دعوت نشدم.

طاهره مهربد کارشناس ارشد علوم اجتماعی که برای دبیری اجتماعی در آزمون شرکت کرده بود هم تا مرحله مصاحبه علمی پیش رفته اما می گوید هر چند کارنامه علمی من از رقیبم بهتر بود در نهایت پذیرفته نشدم. رضا رجایی هم از سبزوار مشکلش را با ما در میان گذاشت. او برای رشته امور تربیتی در آزمون شرکت کرده بود اما در کمیسیون به دلیل معلولیت پذیرفته نشده رجایی می گوید: در کمیسیون پزشکی کارشناس بهزیستی هم حضور نداشت. نفر بعدی حسین جهانبخشی است که از تبریز با ما تماس گرفته و می گوید: در رشته جغرافیا در یکی از شهرهای آذربایجان  شرقی شرکت کردم و نمره علمی لازم را به دست آوردم اما در کمیسیون به من گفتند معلول نمی تواند معلم شود زهرا انکفیان از کرمانشاه نیز دانش آموخته روانشناسی بالینی است و در رشته آموزگاری ابتدایی در آزمون شرکت کرده است او هم به دلیل معلولیت پذیرفته نشده است. حامد حاجی فرد از سمیرم اصفهان نیز در رشته مشاوره در آزمون شرکت کرده بوده و با همین مشکل روبرو شده است. شرکت کننده بعدی نگین رستمی است که به ما می گوید: در یکی از روستاهای سنندج زندگی می کنم حافظ کل قرآن هستم و بارها در مسابقات کشوری مقام به دست آورده ام کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دارم و از پایان نامه ام با نمره 20 دفاع کرده ام در آزمون در استان خودمان اعلام نیاز برای این رشته نداشتیم  اما چون در بوکان آذربایجان غربی برای دبیری به یک نفر خانم در سهمیه معلولان اعلام نیاز شده بود لذا این شغل محل را انتخاب کردم در آزمون، دفترچه بریل سوالات هم برایم در نظر گرفته شده بود که نشان می داد از وجود یک فرد نابینا در این رشته اطلاع دارند اما در نهایت هنگام مصاحبه اصلا با من برخورد خوبی نشد و به من گفتند اگر از این مرحله هم بگذری شما نابینایان در معاینه پزشکی کنار گذاشته می شوید و بخشنامه ای داریم که استخدام نابینایان ممنوعیت دارد.

در همین رابطه آقای محمدرضا شهبازی مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی در پاسخ به سوالات مطرح شده می گوید: بر اساس بند "ز" ماده 42 قانون خدمات کشوری، دستگاه اجرایی مسئول احراز صلاحیت افراد برای رشته های شغلی است و در آن آمده است که به عنوان یک رای، نظر بهزیستی و بنیاد شهید هم پرسیده شود. سازمان استخدام کننده به این ترتیب می تواند بگوید که فردی به این دلایل توانایی لازم را برای انجام کار ندارد یعنی از نظر قانونی ، عدم پذیرش معلولان مشکلی ندارد اما چه کار باید کرد؟ اول باید به دستگاههای اجرایی ثابت کنیم که این فرد آنقدر توانایی دارد که کار را انجام دهدکه در این زمینه  علیرغم تلاش های فراوان هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. سال گذشته در روز جهانی نابینایان آقای شریعتمداری وزیر رفاه با وزیر آموزش و پرورش تلفنی صحبت کرد و قرار شد از طرف کمیته پیگیری که در سازمان تشکیل شده آقای معینی را به آموزش و پرورش معرفی کنیم تا برای متقاعد کردن آنها تلاش کند و موانع موجود را برطرف کند. اما تا حال به جای مطلوبی نرسیده اند راه کار دوم این است که قانون اصلاح شود. یعنی در قانون خدمات کشوری بیاوریم که توانایی انجام کار را دستگاه دیگری بسنجد. ولی می گویند این پیشنهاد توجیهی ندارد. وهنوز طرح نشده است. در مجموع در شرایطی هستیم که می توانند فرد را از همان ابتدا نپذیرند و بگویند توانایی انجام این شغل را ندارید.

شهبازی در پاسخ به اینکه چرا در دفترچه ها این ممنوعیت اعلام نمی شود تا شرکت کنندگان سرگردان نشوند، می افزاید: اگر این اتفاق بیفتد عدم پذیرش معلولان عملا نهادینه می شود در شرایط حاضر ما هر از چند گاهی به آموزش و پرورش اعتراض می کنیم از اینرو شرایط حاضر یک نوع مبارزه و حق طلبی است و به نظر من افرادی که با مشکل روبرو می شوند باید هم با سازمان بهزیستی و کمیته پیگیری قانون جامع معلولان آقای معینی و مسئول دبیرخانه آقای الله وردی نامه بنویسند یا به خود آموزش و پرورش ، رئیس جمهور و دستگاههای نظارتی نامه بنویسند  با روزنامه ها مصاحبه کنند. باید راههای مختلف مطالبه گری را در پیش بگیریم و راه اعتراض را نبندیم

در روزهای آینده با مسئولان آموزش و پرورش هم در این زمینه گفتگو خواهیم داشت.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *