شناسه خبر: 33526 منتشر شده در مورخ: 1400/2/12 ساعت: 14:40 گروه: فرهنگی  
تهیه ۱۲هزارجلدکتاب صوتی برای نابینایان در کتابخانه مرکزی خوزستان

تهیه ۱۲هزارجلدکتاب صوتی برای نابینایان در کتابخانه مرکزی خوزستان

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به تهیه حدود ۱۲هزارجلدکتاب صوتی درکتابخانه مرکزی استان برای نابینایان گفت: این بخش ویژه براساس نیاز نابینایان تجهیز شده و خدمات آموزشی و فرهنگی ارایه می کند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، عباس حسین زاده  با اشاره به ارایه خدمات به نابینایان در کتابخانه مرکزی اهواز، ثامن الائمه در آبادان، شهید بهشتی در امیدیه و شهید مدنی در آغاجاری گفت: این بخش از کتابخانه براساس نیاز نابینایان شکل گرفته و تجهیزشده که با حضور کتابدار متخصص نابینایان به عضوگیری و تولید محتوا و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای قشر نابینایان می پردازد.

وی افزود: در کتابخانه مرکزی دستگاه چاپ بریل و اتاق اکوستیک تجهیز و راه اندازی شده تا تولید کتاب های صوتی و گویا را بر اساس نیاز اعضای نابینایان داشته باشیم، همچنین برای دستگاه بریل ساز جزواتی چاپ و در اختیار نابینایان  قرار می‌دهیم.

حسین زاده با اشاره به اشتراک گذاشتن این۱۲ هزار کتاب صوتی در بخش نابینایان برای دیگر کتابخانه ها بیان کرد: برنامه‌هایی شامل کلاس های مهارت زندگی، خواندن کتاب های بریل، کلاس آموزشی شاهنامه خوانی و رو خوانی قرآن نیز برای این مخاطبان اجرا شده است.

وی گفت:  بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی  اهواز نیز درحد تجهیز است که امیدواریم پس از تکمیل کار،  بتوانیم به زودی  به این قشر نیز خدمات بدهیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به اجرای هفت هزارو ۱۴۶ برنامه فرهنگی و اجتماعی در کتابخانه های عمومی خوزستان در شیوع دوره کرونا افزود: این برنامه ها  شامل نشست‌های معرفی کتاب با نام نشست کتابخوان، مسابقات مختلف کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب ، رونمایی از کتاب ، اجرای برنامه های مناسبتی مانند محفل ادبی قیصر امین پورو برنامه های بخش کودک و نوجوان بود.

وی افزود: ارایه خدمات حضوری و مستمرشامل امانت کتاب و سالن کتابخانه و برگزاری نشست ها و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی طبق دستورالعمل‌های  ستاد مبارزه با کرونا در استان در شهرهایی با رنگبندی قرمز و نارنجی درکتابخانه ها تعطیل است و تولید محتوا و اجرای برنامه های فرهنگی در فضای مجازی صورت می گیرد ولی در شهرهای زرد با رعایت پروتکل های بهداشتی  خدمات امانت و سالن کتابخانه برقراراست. همچنین کتابخانه ها به فراخور ظرفیت، مکان و نیروی انسانی و با اجرای برنامه های مناسبتی از طریق فضای مجازی برنامه های مشترکی را با کتابخانه های استان های دیگر در این دوره شروع کردند.

وی افزود: از دیگرطرح هایی که دردست اقدام وآماده راه اندازی است اجرای طرح ایمک یا ارسال یارمهربان به کتابخوان است که ثبت درخواست و ارسال کتاب از فرایند کوتاه تری برخورداراست و کتاب از طریق تماس به کتابخانه مرکزی به آسانی و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در اسرع وقت و با حداقل هزینه بدست درخواست کننده می رسد.

حسین زاده  درباره شاخصهای کتابخانه ای استان تصریح کرد: در شاخص کتابخانه به ازای هر ۲۱ هزار و ۳۱۴ نفریک کتابخانه ،در شاخص زیربنا به ازای هر ۱۰۰ نفر۲ مترو ۵ سانتی مترمربع فضا، در شاخص کتاب به ازای هر یکصد نفر۵۵ جلد کتاب در کتابخانه های استان موجود است و در شاخص عضو نیز به ازای هر صدنفر ۲ نفرعضو کتابخانه های عمومی استان هستند.

استان خوزستان دارای ۲۲۴ باب کتابخانه (با دو میلیون و ۶۰۲ هزارو ۵۲ جلد کتاب در ده رده موضوعی)است که ۱۸۱ باب از این تعداد نهادی ، ۴۱ باب مشارکتی و یک باب کتابخانه مستقل است .

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *