شناسه خبر: 33501 منتشر شده در مورخ: 1400/2/11 ساعت: 11:07 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 11 اردیبهشت 1400

روزنامه شنبه 11 اردیبهشت 1400

عناوین امروز:نکاتی در خصوص وضعیت سهمیه سه درصدی استخدام در آزمونهای استخدامی-دانش‌آموزانِ معلول و دارای بیماری‌های خاص در اولویت دریافت واکسن کرونا-ردیاب هوشمند، جادوی اپل در قرن ۲۱-اصول تغذیه در ماه رمضان و پخت حلوا پاستیلی و کلم پلو شیرازی-جدول کلاسیک.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

۱۸ رمضان ۱۴۴۲

 ۱ می  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۸۸

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*نکاتی در خصوص وضعیت سهمیه سه درصدی استخدام در آزمونهای استخدامی

*دانش‌آموزانِ معلول و دارای بیماری‌های خاص در اولویت دریافت واکسن کرونا

*ردیاب هوشمند، جادوی اپل در قرن ۲۱

*اصول تغذیه در ماه رمضان و پخت حلوا پاستیلی و کلم پلو شیرازی

*جدول کلاسیک

 

....‌..‌‌‌.‌.....سخن هفته

*نکاتی در خصوص وضعیت سهمیه سه درصدی استخدام در آزمونهای استخدامی

این هفته می خواهم قدری توضیح دهم درباره وضعیت سهمیه سه درصد استخدام و در واقع پیگیری که در این خصوص انجام شده است.  در این رابطه بهتر است به دیدار با سرکار خانم دکتر جنیدی معاون محترم حقوقی دفتر ریاست جمهوری اشاره کنم که در این دیدار ما پیرامون چند مسئله صحبت کردیم. یکی از مسائل بحث خودداری دستگاه های اجرایی از رعایت سهمیه سه درصد بود به بهانه آیین نامه ها و ضوابط اختصاصی استخدامی که ایشان در دستور کار گنجاندن که در شورای آن دفتر این قضیه مطرح شود این تعارض قوانین مورد بررسی قرار بگیرد و یک تعیین و تکلیفی شود که به نظرم می آید که راه گشاست و قطعاً مدت هاست در واقع ما به دنبال این بودیم که این اتفاق بیافتد و این تعارض قوانین را یک جایی حل کنیم. به هر حال طرح مسئله شده است و قطعاً از طریق معاونت حقوقی پیگیری خواهیم کرد و سعی میکنیم که این تعارض حل شود.

اما به طور اختصار الان در حال جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت استخدامی دوستان هستیم مسئولین ذیربط در سازمان بهزیستی در حال مکاتبه با استان ها، جمع آوری اطاعات برای تحلیل نهایی وضعیت هستند که امسال در استخدام ها چه گذشته است؟ آیا کارشناسان سازمان بهزیستی به جلسات دعوت شده اند یا دعوت نشده اند؟ و در واقع ما یک اطلاعات شفافی داشته باشیم از آنچه که گذشت. تلاش بر این است که با جمع آوری این اطلاعات در واقع هم از طریق اقدام مستقیم خود سازمان بهزیستی هم از طریق ورود دبیرخانه کمیته نظارت بر قانون ما بتوانیم در واقع دیداری در عالی ترین سطح با مسئولان وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم و این قضیه بسیار کشدار را بالاخره یک جایی تعیین تکلیف کنیم از جمله بحثی که امسال در دستور کارهم  است بحث حل و فصل مسئله عدم پذیرش دوستان معلول توسط دانشگاه فرهنگیان است، که پارسال قدمی در این رابطه برداشته شد اما امسال باید به نتیجه برسد.

واقعیت این است که ما چند سالی است درگیر این بحث هستیم و به دلیل اینکه وزارت آموزش و پرورش بیشترین سهمیه استخدامی را دارد چاره ای نداریم به جز اینکه از این پل عبور کنیم و این ظرفیت جدی استخدامی را احیا کنیم. از تمام دوستان درخواست می کنم که اطلاعات را در اختیارسرکار خانم فلاحی در سازمان بهزیستی قرار دهند و همینطور اگر اطلاعاتی به ایران سپید هم برسد قطعاً به آن دفتر فرستاده خواهد شد که  انشاا... رسیدگی شود.

توقعی که داریم از مسئولین سازمان بهزیستی انشاا... در پی  کمک به این قضیه هستیم این است که سهمیه سه درصد استخدام آنقدر ارزش دارد که کارگروهی مشخص برای این بحث گذاشته شود و فقط وجود یک نفر برای پیگیری این حجم از پیگیری ها کافی نیست و انشاا... بتوانیم کمک کنیم. ارزش این را دارد که کارگروهی بگذاریم و این بحث را پیگیری کنند چون فقط بحث وزارت آموزش و پرورش نیست، بحث وزارت بهداشت که امسال سهمیه کمتر از آموزش و پرورش نداشته است و بالای هزار نفر سهمیه داشته است و سایر وزارتخانه ها. به هر حال واقعاً جذب افراد از طریق سهمیه سه درصد این ارزش را دارد که ما برای آن یک کارگروه تخصصی بگذاریم و کار را ستادی پیگیری کنیم که انشاا... به فرجام برسد.

 

.......گزارش ویژه

*دانش‌آموزانِ معلول و دارای بیماری‌های خاص در اولویت دریافت واکسن کرونا

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزانِ معلول جسمی- حرکتی، معلولان ذهنی، دانش‌آموزان دیالیزی و مبتلا به سرطان و دیابت پیشرفته به دلیل اینکه جزو گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، در اولویت واکسن قرار دارند.

 محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرسی وزارت آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان بیان کرد: تا الان بحث واکسیناسیون دانش آموزان مطرح نشده، اما فقط دانش آموزان زیر ۱۸ سال که دارای بیماری‌های خاص هستند در اولویت وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند. 

وی توضیح داد: به عنوان مثال دانش آموزان معلول جسمی حرکتی، معلولان ذهنی، دانش‌آموزان دیالیزی، مبتلایان به سرطان و دانش آموزان مبتلا به دیابت پیشرفته به دلیل اینکه جزو گروه‌های آسیب‌پذیر هستند در اولویت واکسن قرار دارند. 

محسن بیگی افزود: این اقدام صرفا به این دلیل که دانش‌آموز هستند، انجام نشده بلکه به دلیل داشتن بیماری‌های خاص در اولویت قرار گرفته‌اند. به طور کلی بحث تزریق واکسن به سنین زیر ۱۶ سال در سطح وزارت بهداشت هم مطرح نیست. 

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص دستورالعمل برگزاری آزمون‌های نهایی مدارس گفت: دستورالعمل برگزاری آزمون‌ها روز شنبه به استان‌ها ارسال شده است. قاعدتا استان‌ها هم باید فضاهای لازم را ایجاد کرده و استانداردسازی مورد نیاز را در این فضاها پیش بینی کنند تا زمانی که مجوز برای آزمون‌ها صادر شد، بتوانند در اواخر اردیبهشت ماه آزمون‌ها را برگزار کنند. 

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که دستور العمل به تازگی به استان‌ها رفته، نمی‌توانیم بگوییم که فضاهای امتحانی کاملا آماده هستند یا خیر، اما دستورالعمل با ذکر شرایط به استان‌ها ارسال شده است. 

محسن بیگی درباره سختگیرانه‌تر شدن پروتکل‌های بهداشت برگزاری آزمون نهایی گفت: احتمالا دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های برگزاری امتحانات نسبت به سال گذشته سخت‌تر خواهد بود، ولی کلیات همان است. اکنون این پروتکل‌ها در حال تجدیدنظر در وزارت بهداشت است. در کل سخت گیری‌ها بیشتر خواهد شد، زیرا حساسیت‌ها در زمینه کرونا افزایش پیدا کرده است. 

مدیرکل دفتر سلامت وزارت و امور تندرسی آموزش و پرورش در خصوص راه‌اندازی اتاق‌های بهداشت در مدارس گفت: یکی از فضاهایی که باید در مدارس به شکل استاندارد پیش بینی شود، اتاق بهداشت است. وجود اتاق بهداشت ارتباطی با زمان کرونا ندارد، بلکه وجود آن در طول سال هم به عنوان جایی که مربی بهداشت یا مراقب سلامت باید در آن فعال باشند، ضروری است. اتاق بهداشت محلی برای ارائه کمک‌های اولیه، استقرار تخت مناسب و استراحت دانش آموزانی است که آسیب دیده‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین وسایل مختصری با عنوان وسایل ایمنی در این اتاق‌های بهداشت پیش بینی شده که مورد نیاز مربی سلامت است، مثل تب سنج، فشار سنجش، وزنه و… بنابراین اتاق‌های بهداشت صرفا مربوط به کرونا نیستند. 

محسن بیگی همچنین درباره تاثیر شیوع کرونا در راه اندازی اتاق‌های بهداشت بیان کرد: در این شرایط فعلی حساسیت‌های بیشتری به وجود آمد و در نهایت اتاق‌های بهداشت برای مدارسی که این اتاق را نداشتند، راه اندازی و تجهیز شدند. بیش از ۵۰ اتاق بهداشت هم برای مدارس شهرستان‌های استان تهران راه‌اندازی شده که به مناسبت هفته سلامت و با همین هدف بوده است. 

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از مدارس ما فاقد اتاق بهداشت هستند؟ گفت: حدود ۷۰ درصد مدارس کشور اتاق بهداشت و مربی سلامت ندارند. این مساله بررسی شده، اما در گذشته آموزش و پرورش آنقدر دچار کمبود نیرو بوده که در بحث استخدام‌ها و جذب به موضوع مربی سلامت و یا مربی بهداشت توجهی نمی‌کرد. 

محسن بیگی در توضیح علت کمبود مراقبان بهداشت در مدارس گفت: در جذب سهمیه‌ای برای مراقب سلامت در نظر گرفته نشده و به همین خاطر است که ۷۰ درصد مدارس شهری فاقد مربی سلامت و اتاق بهداشت هستند. در یک بازه زمانی ۱۵، ۲۰ سال جذب نیرو در این زمینه صورت نگرفته که در نهایت موجب شد به این کمبود برسیم. 

وی توضیح داد: کرونا برای گسترش اتاق‌های بهداشت حساسیت را افزایش داده و چون اهمیت موضوع مشخص شده، مدیران مدارس و روسای ادارات شهرستان‌ها توجه بیشتری به آن پیدا کرده‌اند. 

مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش درخصوص هزینه راه‌اندازی یک اتاق بهداشت در مدرسه گفت: تجهیز و راه اندازی اتاق‌های بهداشت از سرانه‌های دفتر سلامت به استان‌ها توزیع می‌شود. ما برای هر اتاق بهداشت مبلغی حدود ۷ میلیون تومان کمک می‌کنیم و البته خود مدارس هم یک بخشی از هزینه را تامین می‌کنند حتی در برخی مواقع والدین نیز کمک‌هایی کرده‌اند.

 

........فناوریهای امیدبخش

*ردیاب هوشمند، جادوی اپل در قرن ۲۱

چند روز بیشتر نگذشته از رویداد سالانه اپل؛ رویدادی که در آن کمپانی اپل سعی می‌کند هر ساله یک اتفاق خیره کننده رقم بزند و علاوه بر رو‌نمایی از انواع رفع اشکال‌ها و به‌روز‌رسانی‌ها، یک محصول تازه هم به صد‌ها میلیون کاربر خود در سر تا سر دنیا معرفی کند. شگفتانه امسالِ اپل ابزاری بسیار ساده است که زندگی را به استاندارد‌ها و انتظاراتی که در فیلم‌ها یا کتاب‌های علمی و تخیلی در قرن بیستم راجع به قرن حاضر تصور می‌شد، نزدیک‌تر می‌کند.

«اِیْرتَگ»، نام محصول تازه‌ای است که اپل اخیراً از آن رو‌نمایی کرده است. ابزاری که یافتن اشیای گم شده را برای صاحبان آیفون تسهیل می‌کند. اما این ابزار چیست و دقیقاً چطور کار می‌کند؟ اپل برای طراحی ایرتگ از فناوری «باندِ فوقِ پهن» و یک تراشه «U1» استفاده کرده است. برچسب ردیاب موسوم به ایرتگ، همانوطر که از اسمش مشخص است، یک برچسب ساده است که بر روی اشیای گوناگون نصب می‌شود و در مواقع لزوم به کاربر کمک می‌کند آن وسیله را پیدا کند. شاید بگویید انواع زیادی از این تگ‌ها حتی در سال‌های خیلی دور هم تولید شده است اما این گزاره صحیح نیست؛ چه، میان آنچه سال‌ها پیش تولید شده و «ایرتگ»، تفاوت‌ها فراوان است.

برچسب ردیاب، در ابعاد یک مهره شطرنج تولید شده است و شما می‌توانید این وسیله را به کمک حلقه یا جا‌کلیدی به هر وسیله دیگری الصاق کنید. این برچسب شامل یک باتری کم‌مصرف است که حدوداً یک سال قابل استفاده خواهد بود. افزون بر این، ایرتگ از نسخه کم مصرفی از بلوتوث هم بهره می‌گیرد. روش کار با ایرتگ بسیار ساده است. کافی است آن را به گوشی آیفون نزدیک کنید تا گوشی شناسایی‌اش کند. حال می‌توانید آن را به هر شیئی که مد نظرتان است –مثلاً دسته کلید یا کنترل تلویزیون- الصاق کنید. تصور کنید ایرتگ را بر روی کنترل تلویزیون نصب کرده‌اید؛ در گوشی‌های آیفون، اپلیکیشنی تعبیه شده با نام «Find my». وارد این اپ که بشوید می‌توانید ایرتگِ مورد بحث را با نام کنترل تلویزیون در اپ ثبت کنید.

از آن پس، هرگاه کنترل گم شود شما می‌توانید با رفتن به فایند مای و انتخاب گزینه کنترل تلویزیون، از فایند مای بخواهید در یافتنش کمکتان کند. به محض انتخاب شیء مورد بحث، ایرتگی که بر روی آن نصب شده، البته به شرط آن که در فاصله کنتر از ده متر با گوشی قرار داشته باشد شروع به زنگ زدن می‌کند. البته امکان دیگری هم در فایند مای در نظر گرفته شده و آن هم این است که اپلیکیشن با استفاده از راهنمایی‌های صوتی و لرزشی می‌تواند شما را تا یافتن آن وسیله راهنمایی کند. مثلاً می‌تواند به شما اطلاع دهد که وسیله در پنج متری شما و پشت سرتان قرار دارد. «وویس اوور»، صفحه‌خوانِ اپل هم با شما تا لحظه یافتن وسیله همراه خواهد شد.

امکان دیگری که برای ایرتگ در نظر گرفته شده، قابلیت شبکه‌سازی با سایر آیفون‌ها است. تصور کنید ایرتگ را روی کوله پشتی‌تان نصب کرده‌اید و کوله را رهم توی قطار جا گذاشته‌اید. کافی است وارد فایند مای شوید و گزینه کوله‌پشتی را انتخاب کنید و به آیفونتان اعلام کنید که آن را گم کرده‌اید. امکانی برایتان فراهم می‌شود که یک پیغام به همراه شماره خود بنویسید تا هر آیفون به دستِ دیگری که در محل قرارگیری کوله حضور دارد آن پیغام را بر روی گوشی خود ببیند و با شما تماس بگیرد. اپل حتی این امکان را برای آنها که از اندروید استفاده می‌کنند هم فراهم کرده تا هرگاه یک وسیله مجهز به ایرتگ پیدا کردند، برچسب را به وسیله ان‌اف‌زی در گوشی اندروید خود اسکن کنند؛ به محض شناسایی برچسب توسط گوشی اندرویدی، یک صفحه اینترنتی حاوپی پیام و شماره تلفنی که صاحب آن شیء درج کرده، به کاربر اندروید نمایش داده می‌شود و او می‌تواند با صاحب شیء تماس بگیرد.

اپل در حال حاضر هر ایرتگ را به قیمت ۲۹ دلار می‌فروشد و اگر کسی بسته چهارتایی سفارش دهد قیمت مشمول تخفیف خواهد شد و آن را ۹۹ دلار خواهد خرید. این برچسب‌ها از دیروز در فروشگاه‌های اپل و وبسایت این شرکت در دسترس عموم قرار گرفته است.

 

......‌کدبانوگری

*اصول تغذیه در ماه رمضان و پخت حلوا پاستیلی و کلم پلو شیرازی

گفتیم بهتر است روزه با یک قند مرکب باز شود قندهایی مانند خرما و کشمش و از مصرف قندهای ساده و شکر پرهیز شود. قند خرما از نوع گلوکز و فروکتوز با هم است و به این ترتیب قند خون را آرام آرام بالا می برد بعلاوه خرما دارای آب، پتاسیم و منیزیم هم هست. البته باید دقت کنید که سه خرما به عنوان یک وعده مصرفی میوه روزانه به شمار می رود و در مصرف خرما هم نمی توان زیاده روی کرد. حلوای پاستیلی که با شیره خرما درست می شود حلوایی مغذی و سالم است که دستور پخت آن به گفته خانم زهرا زارع به این ترتیب است: این حلوا برای پنج نفر تهیه می شود برای آن به چهار قاشق غذاخوری آرد   دو و نیم لیوان آب، یک لیوان شیره خرما و سه قاشق غذاخوری روغن نیاز دارید.

و مقداری گلاب، زعفران و دارچین. آرد، آب و شیره خرما را در ظرفی مخلوط می کنیم و هم می زنیم تا گلوله های آرد حل شود سپس یک ظرف تفلون را با این مواد روی شعله متوسط گاز می گذاریم و با قاشق چوبی مرتب هم می زنیم. وقتی کم کم غلیظ می شد شعله گاز را  روی کم می گذاریم. زمانی که غلیظتر شد روغن را هم اضافه می کنیم همراه با گلاب و زعفران و دارچین را با روغن اضافه می کنیم و به هم زدن ادامه می دهیم تا حلوا کاملا سفت شود این حلوا آنقدر سفت نمی شود که از ظرف جدا شود و فقط باید پخته شود. غلظت حلوا شبیه سمنو می شود کشدار و غلیظ. سپس دیسی را چرب کرده و حلوا را در آن می ریزیم که حدودا به ضخامت دو سانت می شود. روی کار را کمی روغن می ریزیم و با پشت قاشق که مستقیما گلوکز را وراد خون می کنند پرهیز کنیم. کاملا صاف می کنیم و روی سطح حلوا را با پودر نارگیل پر می کنیم. و در یخچال نگه می داریم بعد از خارج کردن از یخچال با یک کارد بزرگ آن را برش می زنیم. این حلوا شبیه یک حلوا ژله سفت می شود و طعمش خوب است و نیازی به شکر اضافی ندارد.

*بدن هر فرد سالم در روز به 6 تا 8 لیوان آب و مایعات نیاز دارد. این میزان آب در افراد مختلف بسته به نوع کار و محیط آن و اینکه چقدر در معرض آفتاب هستیم تفاوت دارد. در طی زمان افطار تا سحر باید آب مورد نیاز بدن را جبران کرد. به این منظور می توان از شربتها استفاده کرد که شربت آبلیمو و کاسنی که با شکر کمی تهیه شده باشند خاصیت ضد عطش هم دارند. آبمیوه ها منبع دیگر تامین آب مورد نیاز بدن هستند. شیر و دوغ هم منبع دیگری هستند . شربت خاک شیر و شربتی که با تخم شربتی تهیه شده باشد بهتر هستند زیرا دانه های خاک شیر و تخم شربتی با جذب آب و بزرگ شدن در بدن طی روز آب خود را از دست می دهند و منبع تامین آب بدن به شمار می روند. از طرف دیگر مایعاتی مثل چای و قهوه به خصوص چای پر رنگ را نمی توان جزء مایعات مورد نیاز بدن به حساب آورد زیرا چای بیش از اینکه به حفظ مایعات بدن کمک کند به علت مدر بودن باعث از دست رفتن آب بدن می شود. برای همین اگر به چای علاقه دارید سعی کنید از چای کم رنگ استفاده کنید یا آن را با چای سبز جایگزین کنید. مصرف آب خالص در وعده سحر هم زیاد توصیه نمی شود چون بعد از وعده سحری از بدن دفع می شود. و از اینرو بهتر است آب از طریق مواد غذایی به بدن برسد.

فیبرها نوعی از مواد غذایی هستند که آب زیادی در خود دارند. فیبرها در سبزیجاتی مثل لوبیا سبز، هویج، بادمجان، کلمها، ریواس و اسفناج به وفور یافت می شوند و همینطور در میوه ها مثل سیب، گلابی، موز و میوه های خشک مثل انجیر و برگه زردالو . به همین علت مصرف میوه ها در وعده سحر توصیه می شود و همچنین استفاده از غذاهایی که با سبزیجات طبخ می شوند. بعلاوه میوه ها و فیبرها اثرات مفیدی در سلامتی دارند که می توان به کنترل قند و کلسترول خون و کنترل وزن اشاره کرد. خانم زارع در ادامه غذایی را به ما یاد می دهد که علاوه بر اینکه تمام گروههای غذایی را پوشش می دهد به علت داشتن کلم به حفظ مایعات بدن هم کمک می کند و از طرفی چون در آن از کلم پخته استفاده می شود خاصیت گواترزایی کمتری دارد.  این کلم پلو به شیوه شیرازیها طبخ می شود. مواد مورد نیاز برای سه نفر شامل 200 گرم کلم سنگی یا کلم سر یا کلم برگ، 250 گرم گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده آب گرفته، آرد نخودچی، و ادویه و سه پیمانه برنج و سبزیجات معطری مثل ریحان، ترخان، شویدو مرزه به صورت تازه و خشک خرد شده است. ابتدا پوست کلم را می گیریم و به صورت خلال ریز خرد می کنیم یا با رنده درشت رنده می زنیم.

ابتدا به کلم مقداری آب اضافه می کنیم و روی گاز می گذاریم تا بوی کلم از بین برود و هم نرم شود و برای سرخ شدن به روغن کمتری نیاز پیدا کند. زمانی که آب کلم تبخیر شد روغن را اضافه کرده و آن را سرخ می کنیم و حدود دو قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه می کنیم به کلم نمک و زردچوبه و فلفل هم می توان اضافه کرد. گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز و دو قاشق آرد نخودچی به صورت قلقلی های ریز در آورده و سرخ می کنیم. بعد برنج را آبکش می کنیم برنج باید خشکتر از برنج آبکش معمولی باشد سپس سبزی خشک یا خرد شده را به آن اضافه و مخلوط می کنیم کف قابلامه را با سیب زمینی ورقه شده و روغن می پوشانیم بعد یک لایه برنج و یک لایه کلم و گوشت قلقلی می ریزیم و ادامه می دهیم تا مواد تمام شود. سپس آن را دم می کنیم. حدود یک ساعت بعد غذا آماده است. برنج کلم پلو را نمی توان به صورت دمی پخت چون کلم و سبزیجات آن آب می اندازد و دانه های برنج شل می شود.

 

.......‌‌جدول

*جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 24 حرفی ما باید به 24 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که سخنی ازامیرالمومنین امام علی (ع) بدست آید. سؤالات: 1.صدسال(سه) 2.نوعی تخته مصنوعی (شش) 3. پرهیزگاری (چهار) 4. پاکدامنی(سه) 5. کتاب مقدس یهودیان(پنج) 6. جری(پنج) 7. پدر شعر نو (چهار) 8.نویسنده هفت اورنگ (چهار) 9. دستبند(چهار) 10. پاتولوژی (نه) 11. گیاهی بد بو و تلخ(چهار) 12.بیماری خئنی ارثی(هفت) 13. از وسایل ورزش باستانی (پنج) 14. کوزه بزرگ (دو) 15.از مزه ها(سه) 16. رزمایش(پنج) 17. فرماندهان(چهار) 18.نشان تجاری(چهار) 19.دقیق(هفت) 20. پماد(چهار)21.تذکر(هفت) 22. بدی کردن(پنج) 23.از مواد مورد نیاز بدن(هفت) 24.ورزش نشانه گیری(چهار). پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1.بهجت  2. رو ل 3. الی 4. یوا 5. هادوری 6. رکاب 7. چانه 8. یامسک 9. زننده  10.یا  11. زشت 12. کوکنار13.اورست  14.تم 15. یددار16. ایرج میرزا 17. سستی 18.تارخ 19. ویس 20. زاج سیاه 21. کولن 22. ابا 23. تار24. باریم 25. دشمنی 26. نماینده 27. هبوب 28. اوانس 29. رمی 30. وسام 31. زیرک 32. هراسان 33. انفاق 34. سن 35. تراز. رمز جدول هفته گذشته : برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن ها روزه است.

*دعای روز هجدهم  ماه مبارک رمضان:خدایا مرا در این ماه به برکت‌های سحرهایش آگاه کن و دلم را با روشنایی نورهایش روشنی بخش و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نور خودت ای نوربخش دلهای عارفان

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *