دانشآموزانِ معلول و دارای بیماریهای خاص در اولویت دریافت واکسن کرونامدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون دانشآموزان گفت: دانشآموزانِ معلول جسمی- حرکتی، معلولان ذهنی، دانشآموزان دیالیزی و مبتلا به سرطان و دیابت پیشرفته به دلیل اینکه جزو گروههای آسیبپذیر هستند، در اولویت واکسن قرار دارند. |
به گزارش ایران سپید به نقل از ایلنا، «محمد محسن بیگی» مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرسی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره واکسیناسیون دانشآموزان بیان کرد: تا الان بحث واکسیناسیون دانش آموزان مطرح نشده، اما فقط دانش آموزان زیر ۱۸ سال که دارای بیماریهای خاص هستند در اولویت وزارت بهداشت قرار گرفتهاند.
وی توضیح داد: به عنوان مثال دانش آموزان معلول جسمی حرکتی، معلولان ذهنی، دانشآموزان دیالیزی، مبتلایان به سرطان و دانش آموزان مبتلا به دیابت پیشرفته به دلیل اینکه جزو گروههای آسیبپذیر هستند در اولویت واکسن قرار دارند.
محسن بیگی افزود: این اقدام صرفا به این دلیل که دانشآموز هستند، انجام نشده بلکه به دلیل داشتن بیماریهای خاص در اولویت قرار گرفتهاند. به طور کلی بحث تزریق واکسن به سنین زیر ۱۶ سال در سطح وزارت بهداشت هم مطرح نیست.
مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص دستورالعمل برگزاری آزمونهای نهایی مدارس گفت: دستورالعمل برگزاری آزمونها روز شنبه به استانها ارسال شده است. قاعدتا استانها هم باید فضاهای لازم را ایجاد کرده و استانداردسازی مورد نیاز را در این فضاها پیش بینی کنند تا زمانی که مجوز برای آزمونها صادر شد، بتوانند در اواخر اردیبهشت ماه آزمونها را برگزار کنند.
وی خاطر نشان کرد: از آنجا که دستور العمل به تازگی به استانها رفته، نمیتوانیم بگوییم که فضاهای امتحانی کاملا آماده هستند یا خیر، اما دستورالعمل با ذکر شرایط به استانها ارسال شده است.
محسن بیگی درباره سختگیرانهتر شدن پروتکلهای بهداشت برگزاری آزمون نهایی گفت: احتمالا دستورالعملها و پروتکلهای برگزاری امتحانات نسبت به سال گذشته سختتر خواهد بود، ولی کلیات همان است. اکنون این پروتکلها در حال تجدیدنظر در وزارت بهداشت است. در کل سخت گیریها بیشتر خواهد شد، زیرا حساسیتها در زمینه کرونا افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل دفتر سلامت وزارت و امور تندرسی آموزش و پرورش در خصوص راهاندازی اتاقهای بهداشت در مدارس گفت: یکی از فضاهایی که باید در مدارس به شکل استاندارد پیش بینی شود، اتاق بهداشت است. وجود اتاق بهداشت ارتباطی با زمان کرونا ندارد، بلکه وجود آن در طول سال هم به عنوان جایی که مربی بهداشت یا مراقب سلامت باید در آن فعال باشند، ضروری است. اتاق بهداشت محلی برای ارائه کمکهای اولیه، استقرار تخت مناسب و استراحت دانش آموزانی است که آسیب دیدهاند.
وی اضافه کرد: همچنین وسایل مختصری با عنوان وسایل ایمنی در این اتاقهای بهداشت پیش بینی شده که مورد نیاز مربی سلامت است، مثل تب سنج، فشار سنجش، وزنه و… بنابراین اتاقهای بهداشت صرفا مربوط به کرونا نیستند.
محسن بیگی همچنین درباره تاثیر شیوع کرونا در راه اندازی اتاقهای بهداشت بیان کرد: در این شرایط فعلی حساسیتهای بیشتری به وجود آمد و در نهایت اتاقهای بهداشت برای مدارسی که این اتاق را نداشتند، راه اندازی و تجهیز شدند. بیش از ۵۰ اتاق بهداشت هم برای مدارس شهرستانهای استان تهران راهاندازی شده که به مناسبت هفته سلامت و با همین هدف بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از مدارس ما فاقد اتاق بهداشت هستند؟ گفت: حدود ۷۰ درصد مدارس کشور اتاق بهداشت و مربی سلامت ندارند. این مساله بررسی شده، اما در گذشته آموزش و پرورش آنقدر دچار کمبود نیرو بوده که در بحث استخدامها و جذب به موضوع مربی سلامت و یا مربی بهداشت توجهی نمیکرد.
محسن بیگی در توضیح علت کمبود مراقبان بهداشت در مدارس گفت: در جذب سهمیهای برای مراقب سلامت در نظر گرفته نشده و به همین خاطر است که ۷۰ درصد مدارس شهری فاقد مربی سلامت و اتاق بهداشت هستند. در یک بازه زمانی ۱۵، ۲۰ سال جذب نیرو در این زمینه صورت نگرفته که در نهایت موجب شد به این کمبود برسیم.
وی توضیح داد: کرونا برای گسترش اتاقهای بهداشت حساسیت را افزایش داده و چون اهمیت موضوع مشخص شده، مدیران مدارس و روسای ادارات شهرستانها توجه بیشتری به آن پیدا کردهاند.
مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش درخصوص هزینه راهاندازی یک اتاق بهداشت در مدرسه گفت: تجهیز و راه اندازی اتاقهای بهداشت از سرانههای دفتر سلامت به استانها توزیع میشود. ما برای هر اتاق بهداشت مبلغی حدود ۷ میلیون تومان کمک میکنیم و البته خود مدارس هم یک بخشی از هزینه را تامین میکنند حتی در برخی مواقع والدین نیز کمکهایی کردهاند.