شناسه خبر: 33491 منتشر شده در مورخ: 1400/2/8 ساعت: 08:34 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه ۸ اردیبهشت 1400

روزنامه چهارشنبه ۸ اردیبهشت 1400

عناوین امروز: واکنش بهزیستی به بازگشت طرح جوانی جمعیت از سوی شورای نگهبان-کرونا فعالیت ۳۹ درصد افراد را در شبکه‌­های اجتماعی افزایش داده است-انجام 80 درصد سقط های قانونی در تهران-بررسی تیم های اعزامی نابینایان به مسابقات پارا آسیایی جوانان در بحرین-اسیدپاشی به شوهر برای مهاجرت.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

15 رمضان ۱۴۴۲

۲۸ آوریل  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۸۶

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) مبارک و خجسته باد

........عناوین این شماره......

* واکنش بهزیستی به بازگشت طرح جوانی جمعیت از سوی شورای نگهبان

* کرونا فعالیت ۳۹ درصد افراد را در شبکه‌­های اجتماعی افزایش داده است

*انجام 80 درصد سقط های قانونی در تهران

*بررسی تیم های اعزامی نابینایان به مسابقات پارا آسیایی جوانان در بحرین

*اسیدپاشی به شوهر برای مهاجرت

 

......شعر

رمضان آمد و دارم خبری بهتر از این، مژده ای دیگر و لطف دگری بهتر از این، گر چه باشد سپر آتش دوزخ صومش، لیک با این همه دارد سپری بهتر از این، رمضان! ای که دهی مژده میلاد حسن، به خدا نیست به عالم خبری بهتر از این. میلاد دومین اختر تابتاک آسمان ولایت مبارک

 

.........اخبار ویژه

*واکنش بهزیستی به بازگشت طرح جوانی جمعیت از سوی شورای نگهبان

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نسبت به بازگشت طرح جوانی جمعیت از سوی شورای نگهبان واکنش نشان داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایلنا، «افروز صفاری‌فرد» معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره برگشت طرح جوانی جمعیت از سوی شورای نگهبان گفت: ما امیدواریم اعتراضاتی که از سوی شورای نگهبان به طرح جوانی جمعیت شده، مربوط به ماده ۵۳ و ۵۶ باشد.

وی ادامه داد: چراکه ما به این دو ماده اعتراض داریم و تاکید داریم یا حذف شود و یا به گونه‌ای اصلاح شود که جلوی غربالگری گرفته نشود. معتقدم نمایندگان مجلس باید نظر سازمان بهزیستی را در این رابطه جویا شوند. 

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ما هم مطالبی را می‌توانیم آماده و برای آنها ارسال کنیم، البته باید ببینیم که نظر رییس سازمان چیست و اگر مجلس از ما نظرخواهی کند یا در این زمینه آمار و اطلاعاتی بخواهد، حتما ارائه خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: اصلا نیازی نیست در این طرح به این موضوع پرداخته شود، آنقدر موضوعات دیگری می‌توان در خصوص طرح جمعیت جوانی مطرح کرد که اصلا شاید غربالگری هیچ جایگاهی در این طرح نداشته باشد. غربالگری و سقط درمانی با یک هدف دیگری در حال انجام است و در راستای جوانی جمعیت نیست که بگوییم نیاز هست، حتما در این طرح به آن پرداخته شود. 

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور مباحث دیگری در این طرح وجود دارد که بسیار جامع و کامل به موضوع جوانی جمعیت پرداخته است.

*سنجش یک میلیون و 400 هزار نوآموز بدو ورود به دبستان

دکتر عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش سازمان استثنایی کشور از اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی یک میلیون و چهارصد هزار نوآموز بدو ورود به دبستان خبر داد.

دکتر عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان گفت: در این برنامه قریب به یک میلیون و چهارصد هزار نوآموز در بدو ورود به دبستان مورد ارزیابی قرار می گیرند.

دکتر عظیم عراقی در ادامه بیان کرد: بیش از بیست هزار نفر عوامل اجرایی و قریب به دو هزار پایگاه سنجش در سطح کشور از خرداد سال جاری فعالیت خواهند داشت.

وی افزود: بر اساس نوبت گیری انجام شده و به جهت جلوگیری از ازدحام، انتظار می رود فقط یکی از والدین همراه با فرزند خود در روز و ساعت مقرر و تعیین شده به پایگاه های سنجش مراجعه کنند. رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی و دستورات ستاد ملی کرونا در تمامی پایگاه ها سنجش الزامی است.

شایان ذکر است تمهیدات لازم جهت سنجش نوآموزان پیش دبستانی در سال جاری در نظر گرفته شده و در صورت استقبال والدین و همکاری معاونین ابتدایی بخشی از این نوآموزان نیز در این برنامه ارزیابی خواهند شد.

 

 

......‌اخبار روز

* کرونا فعالیت ۳۹ درصد افراد را در شبکه‌­های اجتماعی افزایش داده است

نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:‌

میزان فعالیت ۲۲.۳ درصد از پاسخگویان در شبکه‌های اجتماعی در دوران شیوع کرونا، تفاوتی با  گذشته نداشته است.

 فعالیت ۴.۴ درصد افراد نیز در این زمینه کاهش داشته و  ۳۳.۸ درصد پاسخگویان نیز در شبکه‌­های اجتماعی فعالیت نمی‌­کنند.

فعالیت ۳۹.۱ درصد پاسخگویان در شبکه‌­های اجتماعی نسبت به قبل از کرونا، بیشتر شده است.

میزان مصرف موسیقی ۲۱ درصد پاسخگویان نسبت به قبل از ظهور کرونا افزایش یافته است، این در حالی است که ۶ درصد افراد پاسخگو اعلام کرده ­اند نسبت به قبل از شیوع کرونا، کمتر موسیقی گوش می­دهند.

۲۶.۱ درصد پاسخگویان اعلام کرده ­اند نسبت به قبل از کرونا کمتر مهمانی می­روند. ۳.۶ درصد افراد گفته‌اند در میزان مشارکت آنان در میهمانی تفاوتی ایجاد نشده است. ۱.۹ درصد افراد گفته ­اند در ایام کرونا بیشتر مهمانی رفته‌­اند. ۶۸.۱ درصد پاسخگویان نیز بیان کرده­اند در این دوره میهمانی­ نمی ­روند./ ایرنا

* مینو محرز: واکسن کووبرکت تا این لحظه عارضه ای نداشته است

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا:

هر فردی بعد از گذشته سه ماه از ابتلا و بهبودی می‌تواند واکسن کرونا را تزریق کند. برای مثال بنده به دلیل نداشتن آنتی بادی واکسن کرونا را تزریق کردم.

قبل از تزریق واکسن آنتی بادی افراد تست می‌شود. به طور معمول سه ماه بعد از ابتلا افراد می‌توانند واکسن کرونا را تزریق کنند.

واکسن کرونای ایرانی بر روی اصول ساخته شده است.

اگر بنده مطمئن نبودم این واکسن را تزریق نمی‌کردم جان خودم را دوست دارم./ برنا

* دکتر جهانگیری در آیین افتتاح مراکز اورژانس کشور:

باید فریاد و سخن همه نهاد‌های حکومتی، سران قوا، نهاد‌های مدنی و دلسوزان کشور رسیدگی به مسائل مردم باشد

انتظار طبیعی مردم از مسولان حل مشکلات آنهاست

دشمنان با طراحی بحران‌های ساختگی به دنبال برهم زدن آرامش کشور هستند

معاون اول رییس جمهور خطاب به همه نهاد‌های حکومتی، سران قوا، نهاد‌های مدنی و دلسوزان کشور تأکید کرد: باید فریاد و صدای ما فریاد و صدای رسیدگی به مسایل مردم و حرف و سخن دلسوزی برای مردم باشد تا کشور از بحران‌های ساختگی که دشمنان علیه ملت طراحی کرده اند عبور کند./ پاد

 

.......‌گزارش ویژه

*انجام 80 درصد سقط های قانونی در تهران

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به الزام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج بیان کرد: بررسی‌های سال ۹۲ نشان داد بیش از ۸۰ درصد سقط‌های قانونی در تهران انجام می‌شود و درصد بسیاری از معلولیت‌ها در شهرستان‌های دیگر و در استان‌های کم‌درآمد ایجاد شده است.

«احمد میدری» در پنجمین نشست "مروری بر تجارب موفق و ناموفق سیاستگذاریهای رفاهی در ۸ سال اخیر"  که به صورت وبیناری و به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد، به بحث آزمایش غربالگری قبل از ازدواج اشاره کرد و یادآور شد: معاونت رفاه بودجه محدودی دارد که اگر ببیند طرح‌های رفاهی مناسبی وجود دارد می‌تواند به اجرای سیاست‌های آزمایشی کمک کند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در سال ۹۲ بررسی شد که طرحی در سازمان بهزیستی به نام برنامه جامع پیشگیری از معلولیت‌های اختلالات ژنتیک وجود دارد که این برنامه مبتنی بر قانون است که در ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ تحت عنوان سقط قانونی تدوین شده است. برای تحقق این هدف؛ یعنی کاهش معلولیت‌های ژنتیکی در کشور مجلس شورای اسلامی وقت تصویب کرده بود که سقط‌درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر می‌شود یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد، قبل از حلوج روح یعنی ۴ ماهگی با رضایت مادر مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود.

وی ادامه داد: این قانونی بود که از سال ۱۳۸۴ تصویب شده بود و خانواده‌هایی که تمکن مالی، آگاهی و اطلاعات لازم داشتند، از این قانون استفاده می‌کردند و جنینی که معلولیتش قطعیت داشت را طی این فرآیند قانونی سقط می‌کردند.

روایتی از الزامی شدن مشاوره ژنتیک

انجام ۸۰ درصد سقط‌های قانونی در تهران

میدری گفت: بررسی‌های ما در سال ۹۲ نشان داد که بیش از ۸۰ درصد سقط‌های قانونی در تهران انجام می‌شود و درصد بسیاری از معلولیت‌ در شهرستان‌های دیگر در استان‌های کم‌درآمد ایجاد شده است. برای حل این مشکل، با جلسات مختلفی که با کارشناسان سازمان بهزیستی کشور داشتیم مقرر شد که در چهار شهر کشور در هنگام ثبت ازدواج، مشاوره ساده ژنتیکی با زوج و زوجه انجام شود؛ مانند آزمایش‌های پزشکی هموفیلی که انجام می‌شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این مشاوره از متقاضیان ثبت ازدواج سوال می‌کرد که آیا در خانواده شما سابقه معلولیت وجود دارد؟ آیا نسبت خانوادگی بین داماد و عروس وجود دارد؟ در صورتی که پاسخ این سوالات مثبت بود به آزمایشگاه‌های ژنتیک ارجاع و بیماری‌های نهفته این دو فرد مشخص می‌شد و به آن‌ها آموزش داده می‌شد که در صورت بارداری، این آزمایشات باید تکرار و مشخص شود که اگر در هنگام بارداری جنین به یکی از بیماری‌های ژنتیکی مبتلاست با آن فرآیند قانونی، سقط صورت گیرد.

وی بیان کرد: در چهار شهر کشور این طرح الزامی شد و یک همگرایی و همفکری به وجود آمد و بعد از آن، از سال ۹۳ تا ۹۵ در چند شهر دیگر تعمیم پیدا کرد تا در برنامه ششم توسعه در ماده ۷۵ مشاوره ژنتیک الزامی شد و همه زوج‌ها موظف شدند در هنگام ثبت ازدواج یک پرسشنامه را تکمیل کنند.

جلوگیری از تولد ۲۵۰۰۰ معلول با اجرای مشاوره ژنتیک و سقط های قانونی

میدری در ادامه افزود: امروز براساس اظهاراتی که ما از وزارت بهداشت و انجمن ژنتیک داریم، سالانه حدود ۸۰۰۰ سقط قانونی در کشور صورت می‌گیرد، اما حدود ۸۰۰۰ خانواده از کمک‌های بهزیستی طی سال‌های اخیر استفاده کردند و جنین خود را سقط کردند؛ اگر حساب سرانگشتی کنیم حداقل از تولد ۲۵ هزار معلول در کشور این قانون جلوگیری کرده است که بار مالی و روانی قابل توجهی از خانواده‌ها و کشور گرفته شده است.

به گفته وی، حدود ۵۰ درصد بودجه بهزیستی کشور صرف امور معلولین می‌شود؛ یعنی بخشی از وظایف سازمان بهزیستی کشور حمایت از معلولان است و هرچقدر که تعداد معلول کمتری داشته باشیم بهزیستی می‌تواند خدمات بهتری را ارائه دهد.

پرداخت ماهانه ۱.۵ میلیون تومان به ازای هر معلول به مراکز نگهداری
هزینه واقعی نگهداری هر معلول ماهانه ۳ میلیون تومان

میدری با بیان اینکه در سال ۹۹ سازمان بهزیستی به مراکز نگهداری معلولین ماهانه به ازای هر معلول ۱.۵ میلیون تومان یارانه می‌دهد اما هزینه واقعی برای این مراکز و خانواده‌ها سه میلیون تومان است؛ یعنی در حال حاضر هم با کسری بودجه قابل توجهی روبه‌رو هستیم، گفت: عمر متوسط معلولینی که اجازه سقط داده می‌شود ۲۵ سال است، بنابراین اگر این هزینه‌ها را که به خانواده‌ها و کشور وارد می‌شود را در ۲۵ ضرب کنیم به اعداد بسیار بزرگی می‌رسیم، البته هزینه‌های روانی و تاثیراتی که این‌ها بر خانواده‌ها دارند بسیار سنگین‌تر از هزینه‌های مالی است لذا پیشگیری از معلولیت امر بسیار تعیین‌کننده است.

مجلس در قانون جوانی جمعیت الزامی بودن مشاوره ژنتیک را لغو کرده

هیچ کدام از نمایندگان توضیحی در این باره ندادند

وی افزود: در ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ قانونی در مجلس به نام قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تصویب شده که الزامی بودن مشاوره ژنتیک را لغو کرده و هیچ کدام از نمایندگان علت لغو را توضیح ندادند و قانون هم در کمیسیون تصویب شده و به شورای نگهبان رفته است. وزیر رفاه- شریعتمداری از شورای نگهبان درخواست کرده به علت بار مالی که برای خانواده‌ها دارد و مشکلات مختلفی که در کشور ایجاد می‌کند، شورای نگهبان قانون را به مجلس برگرداند و موافقت نکند، که بحث‌های مختلفی را در فضای عمومی کشور ایجاد کرده است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: جدا از آنچه امروز بین مجلس، وزارت رفاه و ذی‌نفعان مختلف در تصویب این قانون وجود دارد، تصویب و شیوه تصویب این قانون درس مهم سیاست‌گذاری و موفقیت مهمی است که می‌توانیم از آن یاد بگیریم و این شیوه اجرای محدود و تعمیم و گسترش آن را به عنوان اصل مهم سیاست‌گذاری در کشور محقق کنیم. به علت مسائل متعددی که در اجرای یک سیاست وجود دارد؛ مانند همکاری‌های بین سازمانی چنانکه در اجرای این طرح اگر همراهی قوه قضاییه و سازمان بهزیستی و وزارت رفاه نبود این طرح با موفقیت اجرا نمی‌شد. 

وی خاطرنشان کرد: اگر در اجرا در چهار شهر، رفتار پیچیده مردم و مشکلاتی که مردم داشتند، واقف نمی‌شدیم در تعمیم آن در سطح ملی شکست می‌خوردیم. شبکه آزمایش‌های ژنتیک در اجرای محدود مشخص شد که با چه کاستی‌هایی روبه‌روست. آزمایشگاه‌های ژنتیک‌مان در کلان شهرها مستقر است، اما بعد از اینکه این آزمایش اجرا شد، آنها شبکه نمونه‌گیری‌های خود را گسترش دادند و برای اجرای طرح ملی آماده شدند. 

میدری افزود: در برابر هر امر جدیدی رفتارهای متفاوت در کشور ۸۰ میلیونی رخ می‌دهد و در برابر اینکه اطلاعات خود یا تصورهای نادرست یا بی‌‍اعتمادی‌هایی که نسبت به دادن اطلاعات وجود دارد شناسایی می‌شد و نحوه ارتباط کارشناسان دولتی تصحیح می‌شد. اینکه اساسا کارشناسان دولتی در کجا مستقر شوند، مسائل بسیار ریزی در این تجربه رخ داد که بعد از مشخص شدن آن، این طرح از سال ۹۸ به صورت ملی اجرا شد. 

 

........سلامت و بهداشت

پاسخ به سوالاتی در باره واکسن کرونا "بخش سوم": تاکنون شش شرکت ایرانی کار تولید واکسن کرونا را آغاز کرده اند و از این بین واکسن کووایران برکتفاز سوم آزمایش واکسن بر روی انسان را به تازگی آغاز کرده است. اما ببینیم آیا کشورمان سابقه ای در تولید واکسن داشته است؟

بله ، انستیتو پاستور ایران و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی سابقه نزدیک به یک صد سال در تولید انواع واکسن های دامی و انسانی دارند و بسیاری از واکسن های دوران کودکی در داخل کشور تولید می شوند. علاوه بر این در دهه اخیر سرمایه گذاری مناسبی برای ورود بخش خصوصی به امر تولید واکسن انجام شده و در زمینه تولید واکسن کرونا در ایران، هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی فعال هستند.

آیا واکسن ها در طی مراحل ساخت روی تعدادی از انسان ها آزمایش می شوند؟

بله. همه داروها و واکسن ها باید برای اثبات اثربخشی و بی خطر بودن بعد از طی مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، وارد مرحله مطالعات انسانی و آزمایش روی تعدادی از انسان ها شوند. این مطالعات معمولا در 3 مرحله انجام می شود و تعداد افراد داوطلب از جمعیت محدود 30 تا 50 نفر در مرحله اول بتدریج تا 20 تا 40 هزار نفر در مرحله سوم ادامه می یابد. اساسا دارو و یا واکسنی که روی انسان آزمایش نشده باشد هیچ اطمینانی از اثربخشی و بی خطری آن وجود ندارد و به هیچ وجه اجازه توزیع و مصرف پیدا نخواهد کرد.

آیا واکسیناسیون برای افراد خطر آفرین است و عوارضی دارد؟

بر خلاف داروها که در افراد بیمار استفاده می شوند، واکسن ها معمولا  فراورده هایی هستند که در افرادی که تاکنون مبتلا به آن بیماری هدف خاص نشده اند ، استفاده می شوند تا در آینده یا مبتلا به آن بیماری نشده یا اگر مبتلا        شدند ، انواع خیلی خفیف آن را مبتلا شوند . لذا تلاش می شود که  کمترین میزان خطر و عوارض را برای گیرندگان واکسن داشته باشند.

واکسن سبب تحریک سیستم ایمنی انسان می شود لذا همین امر سبب بروز برخی واکنش های ناخواسته و یا عوارض پس از واکسیناسیون می شود. شایعترین عوارض پس از واکسیناسیون عبارتند از تب، درد، قرمزی و سفتی مختصر محل تزریق که معمولا بسیار زودگذر هستند. موضوع مهم که باید در استفاده از واکسن ها توجه نماییم این است که فوائد آنها در حفظ سلامت ما صدها برابر احتمال عوارض احتمالی واکسیناسیون و یا خطر انجام ندادن واکسیناسیون و ابتلا به بیماری است.

در موارد خیلی نادر ممکن است برخی عوارض با شدت بیشتر هم رخ دهد که ممکن است علت برخی از آنها مرتبط با واکسن باشند بسیار نادر می توان به احتمال بروزواکنش حساسیتی شدید (آنافیلاکسی) اشاره کرد که قابل پیش بینی نیست و بر حسب اتفاق ممکن است به دنبال مصرف هر نوع ماده غذایی و یا دارویی رخ دهد. به طور متوسط احتمال بروز این عارضه یک در یک میلیون نفر رخ دهد که عموما در دقایق اول بعد از دریافت دارو یا واکسن رخ می دهد. به همین علت به افراد توصیه می شود حدود 15 تا 20 دقیقه بعد از واکسیناسیون در محل مرکز بمانند.

آیا نگرانی از بروز عوارض واکسیناسیون در مورد واکسن کرونا زیاد است؟

 در مورد واکسیناسیون کرونا باید توجه کرد که نگرانی ها ی مردم و جامعه پزشکی به دلایل زیر زیاد است: اولا واکسن جدید است ثانیا واکسیناسیون کرونا جمعیت زیادی را در طی مدت نسبتا کوتاهی تحت پوشش خواهد برد مثلا 10 میلیون نفر طی یک دوره دو ماهه واکسن تزریق می کنند لذا ممکن است عوارض خیلی نادر که در هر صد هزار نفر یک مورد هم بروز کند ممکن است به شکل تجمعی بروز کرده و نگرانی ایجاد نماید. ثالثا گروههایی که واکسن کرونا دریافت می کنند در بسیاری از اوقات افرادی هستند که دارای بیماریهای زمینه ای پرخطر هستند و یا از افراد سالمند هستند که به طور معمول در ریسک بالاتر بروز بیماریهای مختلف و بستری شدن در بیمارستان هستند. حال وقتی این جمعیت در تعداد وسیع و دوره زمانی کوتاه واکسن بزنند هر بیماری که در اینها بروز کند و منجر به بستری در بیمارستان شود ممکن است مردم را نگران عوارض ناشی از واکسیناسیون نماید. این رویداد گریز ناپذیر است ،اما در مورد واکسن های COVID-19 در اکثریت کسانی که این واکسن ها را دریافت کرده اند ، تاکنون عارضه شدیدی گزارش نشده است.

آیا همه افراد کشور باید واکسن کرونا بزنند؟

هر چه تعداد بیشتری از مردم واکسن دریافت کنند سبب پاک شدن سریعتر کشور از بیماری و کاهش خطر بیماری کروناویروس می شود. در شرایط واقعی بدلیل محدودیت منابع واکسن، امکان واکسن زدن همه افراد در کشورهای مختلف دنیا و ایران وجود ندارد ولی اگر بیش از 70درصد جامعه نسبت به بیماری مصون شوند خودبخود سبب کاهش انتقال ویروس بیماری شده و حتی افرادیکه واکسن نزده باشند نیز از واکسیناسیون سایرین به شکل غیر مستقیم سود خواهند برد.

آیا تنها راه پیشگیری از بیماری کرونا واکسیناسیون است؟

خیر. در طی ماههای گذشته نشان داده شده که رعایت توصیه های بهداشتی مانند  استفاده از ماسک مناسب،  رعایت نکات بهداشتی در محل زندگی ، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از اجتماعات و شستن دستها تا حد بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر بوده اند ولی باید توجه کرد که ادامه این راهها عملا زندگی مردم را با مشکل جدی مواجه ساخته و لطمات اقتصادی فراوان به همراه داشته است. علاوه بر این محدودیت های فوق از نظر ارتباطات عاطفی و سلامت روانی خانواده ها نیز آسیب زیادی ایجاد کرده است و مشخص است که این روشها را نمی توان چند سال ادامه داد و لذا با واکسیناسیون امید می رود که در طی چند ماه بتوان به زندگی معمولی برگشت.

 

.............ورزشی

*بررسی تیم های اعزامی نابینایان به مسابقات پارا آسیایی جوانان در بحرین

نایب رئیس فدراسیون نابینایان با اشاره به اینکه در مسابقات پارا آسیایی جوانان رشته های مختلفی شرکت دارند، اعلام کرد: ورزشکاران نابینای ایران در سه رشته در این مسابقات شرکت می کنند.

علی اصغر هادی زاده گفت: رقابت های زیر ۱۸ سال جوانان آسیا ، آبان ماه ۱۴۰۰ در کشور بحرین برگزار می شود. 

وی اضافه کرد: در بخش نابینایان، رشته های  گلبال و دو و میدانی در دو بخش بانوان و آقایان و شنا در بخش آقایان به بحرین اعزام خواهند شد. هادی زاده ادامه داد: با توجه به شرایط کرونا برای انتخاب تیم ملی دو و میدانی، به صورت غیر متمرکز از هفدهم فروردین از استان هرمزگان کار را شروع کردیم و پس از آن در سایر استان ها روند تست گیری ادامه دارد. وی بیان داشت: ممکن است برخی از شهرستان ها نفراتی داشته باشند که مربیان از آنها تست می گیرند و به اردوی تیم ملی معرفی می کنند تا بتوانیم از تمام ظرفیت های کشور برای انتخاب افراد شایسته در تیم ملی دو و میدانی استفاده کنیم.

هادی زاده ادامه داد: اگر شرایط کرونا بهتر شود، مربیان به صورت متمرکز ورزشکاران را آماده رقابت های پارا آسیایی جوانان خواهن کرد.

نایب رئیس فدراسیون نابینایان با اظهار اینکه اولین اردوی تیم ملی گلبال جوانان در یزد برگزار شد بیان کرد: برای رشته شنا با توجه به اینکه استخرها تعطیل است هنوز کار خاصی صورت نگرفته است. قطعاً تا شروع این رقابت ها برای این تیم هم تمهیداتی در نظر داریم تا با آمادگی کامل راهی رقابت های پارا آسیایی شوند.

وی بیان کرد: مصمم هستیم تا سه رشته مورد نظر با تمام توان در بحرین شرکت کنند و این امیدواری وجود دارد تا ورزشکاران نابینا و کم بینای ایران در این  رقابت های مهم همچون سه دوره گذشته، افتخار آفرینی کنند. هادی زاده درباره برنامه این فدراسیون در سال ۱۴۰۰ گفت : طبق تقویم ورزشی فدراسیون و با توجه به شرایط کرونا، این آمادگی را داریم تا تمام برنامه ها در سال جاری  را اجرایی کنیم.

چهارمین دوره مسابقات پارا آسیایی جوانان آسیا در سال ۲۰۲۱ قرار است آبان ماه ۱۴۰۰ به میزبانی بحرین برگزار شود.

 رشته دوومیدانی، بدمینتون، بوچیا، گلبال، وزنه‌برداری، شنا، پینگ‌پُنگ، تکواندو و بسکتبال با ویلچر از جمله رشته هایی است که ورزشکاران معلول آسیایی با هم در آن رقابت می کنند.

تاکنون سه دوره بازی‌های پاراآسیایی جوانان طی سال‌های ۲۰۰۹ در ژاپن، ۲۰۱۳ در مالزی و ۲۰۱۷ در امارات برگزار شده و کشورمان با حضور در هر سه دوره، در تمام دوره ها موفق به کسب  نایب قهرمانی شده است.

 

....‌....حوادث

*اسیدپاشی به شوهر برای مهاجرت

مرد سرایدار که با درخواست همسرش برای مهاجرت به خارج از کشور مخالفت کرده بود نمی‌دانست قربانی اسید پاشی وی خواهد شد. مرد جوانی در حالی که صورتش با اسید سوخته و چشم چپش کور شده بود، به دادسرای امور جنایی تهران رفت. او از همسرش به اتهام اسیدپاشی شکایت کرد و زمانی که در مقابل بازپرس جنایی قرار گرفت، گفت: من سرایدار ساختمانی در منطقه پاسداران هستم و دختری دو ساله دارم.

مدتی است که همسرم شادی اصرار می‌کند به خارج از کشور مهاجرت کنیم اما وقتی با او مخالفت کردم گفت که او را طلاق دهم. می‌خواهد از من جدا شود و با دخترم به یکی از کشورهای اروپایی مهاجرت کند. هر چه به او گفتم که با این شرایط، مهاجرت کار درستی نیست، قبول نمی‌کند.

اسیدپاشی در خواب

مرد جوان ادامه داد: چند روز قبل در خانه خوابیده بودم که یک دفعه جسمی سخت به سرم خورد وقتی چشم هایم را باز کردم، شادی را دیدم که چکش به ‌دست دارد و به من حمله کرده است. هنوز گیج ضربات چکش بودم که یک دفعه شادی مایع داخل ظرفی را روی من ریخت. ناگهان سر و صورتم آتش گرفت وتمام صورتم می‌سوخت. فریاد زدم و کمک خواستم، با صدای من همسایه‌ها به خانه‌ مان آمدند و به اورژانس زنگ زدند اما همسرم در این فاصله بچه را برداشت و به خانه مادرش رفت. با کمک همسایه‌ها و اورژانس به بیمارستان منتقل شدم اما چشم چپم را به خاطر اسیدپاشی از دست دادم و صورتم نیز دچار سوختگی شد. مرد جوان ادامه داد: بعد از این ماجرا خانواده همسرم به دیدنم آمدند و از من خواستند از شادی شکایت نکنم. چون همسرم را دوست دارم و دلم نمی‌خواست که برای او اتفاق بدی رخ بدهد به‌همین دلیل از شکایت منصرف شدم. در بیمارستان از من درباره علت سوختگی پرسیدند که به آنها گفتم همسرم این کار را انجام داده اما شکایتی از او ندارم. بعد از بهبود نسبی به خانه رفتم و شادی هم به خانه برگشت. من فکر می‌کردم از رفتن منصرف شده و به خاطر اینکه او را بخشیده‌ام، خودش را مدیون من می‌داند و به زندگی اش ادامه می‌دهد اما چند روز قبل متوجه شدم همسرم همچنان تصمیم به مهاجرت دارد و این بار می‌خواهد پنهانی مهاجرت کند. این موضوع را که فهمیدم خیلی ناراحت شدم. من به خاطر او با اینکه چشمم کور شده از شکایت صرف نظر کرده بودم و بلایی را که سرم آورده بود، فراموش کردم ولی او این بار نقشه فرار مخفیانه را کشیده بود. به‌همین خاطر حالا به اینجا آمده‌ام تا از او شکایت کنم. می‌خواهم به‌خاطر اسیدپاشی دستگیر شود. با شکایت مرد جوان، بازپرس مصطفی واحدی از شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی تهران دستور احضار زن جوان و تحقیق از او را صادر کرد.

 

*دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان

خدایا در در این ماه طاعت فروتنان را نصیبم کن، و سینه‌ام را برای توبه‌ای همانند توبۀ خاضعان گشوده گردان، به امان دادنت ای امان بخش هراسندگان

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *