شناسه خبر: 33473 منتشر شده در مورخ: 1400/2/6 ساعت: 09:54 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه ۶ اردیبهشت 1400

روزنامه دوشنبه ۶ اردیبهشت 1400

عناوین امروز: میهمان معلول شبکه ۳ به حواشی پاسخ داد/ میهمان معلول شبکه ۵ کاندید اجرا شد- تزریق واکسن به ۸۰ ساله‌ها از سه‌شنبه؛ اعلام سایت واکسیناسیون کرونا- 50 هزار نفر معطل ضعف چند دانشگاه در تزریق واکسن کرونا هستند- پاسخ به سوالاتی در مورد واکسیناسیون کرونا-برگزاری مسابقات ورزشی،هنری و ادبی به مناسبت روز المپیک- ازدواج داماد با زن مطلقه برادرزنش/3 برادر تهرانی او را کشتند.

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

1۳ رمضان ۱۴۴۲

2۶ آوریل  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۸۴

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*میهمان معلول شبکه ۳ به حواشی پاسخ داد/ میهمان معلول شبکه ۵ کاندید اجرا شد

* تزریق واکسن به ۸۰ ساله‌ها از سه‌شنبه؛ اعلام سایت واکسیناسیون کرونا

*50 هزار نفر معطل ضعف چند دانشگاه در تزریق واکسن کرونا هستند

*پاسخ به سوالاتی در مورد واکسیناسیون کرونا

* برگزاری مسابقات ورزشی،هنری و ادبی به مناسبت روز المپیک

*ازدواج داماد با زن مطلقه برادرزنش / 3 برادر تهرانی او را کشتند

 

.......‌اخبار ویژه

*میهمان معلول شبکه ۳ به حواشی پاسخ داد/ میهمان معلول شبکه ۵ کاندیدای اجرا شد

سؤال مجری برنامه افطار شبکه سه از میهمان معلول حاشیه‌ساز شد؛ اما مهمان معلول شبکه ۵ توانست راهی برای مجری شدنش در تلویزیون باز کند.

گفت‌وگو با دو معلول در دو شبکه تلویزیونی حاشیه‌هایی به دنبال داشت. در برنامه "مثل ماه" مصطفی شریعتی میهمان این برنامه تلویزیونی شد و استفاده از واژه "متراژ" او جوی منفی در فضای‌مجازی علیه این برنامه ایجاد کرد. 

در این ویدئو رسالت بوذری مجری برنامه "مثل ماه" در مقابل یک فرد معمول از واژه "متراژ" برای پرسیدن از وضعیت جسمی خانواده‌اش استفاده می‌کند و کاربرد همین واژه در مقابل فردی که از نظر ابعاد دست و پا دچار معلولیت است، با واکنش‌هایی تند در فضای مجازی همراه شد.

توضیحات مصطفی شریعتی مهمان برنامه نشان داد که نباید بدون توجه به همه وجوه یک ماجرا قضاوت کرد.

معلول دیگر در برنامه "شهر زیبا" که ویژه افطار شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود از مدیران صدا و سیما گلایه کرد. این معلول که فرزاد نام دارد گفت که چنین اقشاری نیاز به حمایت دارند، یک سال و نیم دوره فن گویندگی را گذراندم تا در سینما، تلویزیون و یا رادیو بتوانم فعالیتی داشته باشد اما انگار دستورالعمل‌هایی وجود دارد که به واسطه آن قوانین، از ما انتخاب نمی‌کنند. همین‌طور در بسیاری از عرصه‌های دیگر هم این معلولیت دست و پا گیر می‌شود. امیدوارم متولیان بیشتر حواس‌شان باشد. 

پیرو این اتفاق، حمید خواجه‌نژاد مدیر روابط عمومی سیما در توئیت خود نوشت: "دکتر قاسمی مدیر شبکه سلامت و رئیس شورای سیاستگذاری سلامت سازمان صداوسیما خیلی پیش از این‌ها به سازمان بهزیستی و انجمن‌های فعال اعلام آمادگی کرده بود که اجرای برنامه‌ای در این شبکه را یکی از معلولان عزیزمان عهده‌دار شود تا مردم ارتباط نزدیک‌تری با آنان بگیرند. دکتر قاسمی قرار شد با این عزیز با انگیزه ملاقاتی داشته باشد تا اگر توانمندی لازم (منظورم فیزیکی نیست) برای اجرا را داشت فرزاد را ان‌شاءالله در قاب سیما ببینیم."
*ابلاغ برنامه جدید رشته آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بنا به پیشنهاد دانشگاه فرهنگیان با تغییر عنوان رشته کارشناسی پیوسته آموزش کودکان استثنایی به آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه موافقت، و برنامه درسی جدید این رشته را تصویب و ابلاغ کرد.

به گفته روابط عمومی و اموربین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی، به تازگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بنا به پیشنهاد دانشگاه فرهنگیان با تغییر عنوان رشته کارشناسی پیوسته «آموزش کودکان استثنایی» به «آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه» موافقت و برنامه درسی جدید این رشته را تصویب و ابلاغ کرده است.

برنامه درسی جدید دارای 154 واحد درسی شامل 26 واحد درس عمومی؛ 27 واحد درس تربیتی؛ 97 واحد درسی تخصصی و 4 واحد درس اختیاری (مازاد بر واحدهای رسمی) است.

این برنامه از مهر ماه 1400 در دانشگاه فرهنگیان اجرا خواهد شد و هدف کلی آن، تربیت معلمانی است که ضمن آشنایی با روانشناسی دانش آموزان با نیازهای ویژه، توانایی آموزش آنان با توجه به نوع معلولیت را دارا باشند.

در برنامه درسی جدید 22 واحد درس تخصصی (11 درس) از 40 واحد درسی تربیتی موضوعی، برای پوشش 7 گروه نیاز ویژه ارائه شده است.

این رشته دارای 18 واحد درسی (9 درس) تربیتی موضوعی دیگر شامل: 8 واحد کارورزی؛ 2 واحد پروژه کارشناسی و چهار درس «پژوهش و توسعه حرفه‌ای»، «مواد و وسائل آموزشی»، «کاربرد رسانه و فناوری اطلاعات»، «آزمون‌های روانی و تشخیصی» است.

*سیستم بیونیکی که بینایی را به نابینایان باز می گرداند

یک فناوری انقلابی با فراهم کردن بینایی بیونیک، بینایی را به کسانی که بینایی خود را از دست داده‌اند، بازمی‌گرداند.

شرکت بیوالکترونیک "پیکسیوم ویژن"(Pixium Vision)، برای ابداع سیستمی موسوم به "پریما"(Prima) که فناوری نسل جدید بینایی بیونیک برای بینایی بخشی به افراد نابینا است، برنده جایزه فناوری سلامت موسوم به "HealthTech ۲۰۲۰" شده است.

این شرکت با "پریما" جایزه "بهترین محصول" را از آن خود کرد. این جایزه در فروم "MedTech ۲۰۲۱" اعطا شد که محل رونمایی از پیشرفته‌ترین ایده‌ها و محصولات فناوری نسل جدید مراقبت‌های بهداشتی در اروپا است.

بیونیک یا مهندسی ملهم از زیست‌شناسی(Bionics) الگوگیری از سامانه‌ها، ساختارها و ساز و کارهای طبیعت و موجودات زنده برای ابداع و اختراع، پدیدآوردن فناوری و حل مسائل فنی–مهندسی است.

"لوید دیاموند" مدیرعامل شرکت "پیکسیوم ویژن" در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما از دریافت این جایزه بسیار به خود می‌بالیم. این کار پیشگامانه‌ای است که با سیستم "پریما" انجام می‌شود. این سیستم پتانسیل خود را برای ایجاد بهبودی قابل توجه در کیفیت زندگی بیماران مبتلا به "تباهی لکه زرد" نشان داده است و این جایزه ظرفیت آن را برای بهبود بینایی به رسمیت می‌شناسد.

وی همچنین هدف این شرکت را برای کمک به بیمارانی که به شدت به درمان احتیاج دارند، تأیید کرد.

"تباهی لکه زرد" یا دژنراسیون ماکولا شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است. تباهی لکه زرد بر دو نوع خشک(Dry) و تَر (Wet) است. نوع خشک شایع‌تر بوده و حدود ۹۰ درصد بیماران به این نوع مبتلا می‌شوند. نوع تَر معمولاً با کاهش دید شدیدتر و جدی‌تری همراه است.

تباهی لکه زرد در افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر بوده و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. در اکثر موارد این بیماری با افزایش سن به وجود می‌آید. این بیماری می‌تواند عارضه بعضی داروها نیز باشد. همچنین به نظر می‌رسد موارد ارثی نیز در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.

دژنراسیون ماکولا یک وضعیت پزشکی است که ممکن است نتیجه آن تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید باشد. در اوایل اغلب هیچ نشانه‌ای وجود ندارد. به تدریج دید یک یا هر دو چشم بدتر می‌شود و ممکن است حتی دید به‌ طور کامل از دست برود و حتی فعالیت‌های روزانه فرد مختل شود. گاه افراد دچار توهمات بینایی می‌شوند که این حالت ارتباطی با بیماری‌های روانی ندارد.

سیستم "پریما" متشکل از یک جایگزین فتوولتائیک گیرنده‌های نوری است که امکان استفاده همزمان از پروتز مرکزی و دید طبیعی محیطی را برای افراد مبتلا به "تباهی لکه زرد" فراهم می‌کند.

این سیستم در حال طی کردن آخرین مرحله بالینی خود قبل از عرضه در اروپا است.

بر اساس داده‌های مطالعات بالینی گزارش شده، بیماران مبتلا به تباهی لکه زرد از نوع خشک، با سیستم "پریما" بهبود چشمگیری را در بینایی خود تجربه کرده‌اند. همچنین آخرین مطالعه نشان داد که این بیماران می‌توانند همزمان به بینایی مصنوعی تولید شده توسط "پریما" همراه با دید محیطی کمک کند.

شرکت "پیکسیوم ویژن" یک شرکت پیشرفته است که پیشرفت‌های سریع میکروالکترونیکی، الگوریتم‌های نرم‌افزاری هوشمند، پردازش بصری و نوروبیولوژی را با هم فراهم می‌کند و همه اینها را برای ساخت سیستم‌های بینایی بیونیک که قادر به ارتباط با مغز-ماشین‌ها و هوش مصنوعی هستند، به کار می‌گیرد.

هدف این شرکت استفاده از این فناوری برای جبران از دست رفتن بینایی در بیماران مبتلا به تخریب شبکیه است. بنابراین این سیستم تحرک، استقلال و کیفیت زندگی عمومی افراد نابینا را بهبود می‌بخشد.

در حال حاضر ۲۸۵ میلیون نفر در سطح جهان دچار اختلال بینایی هستند که ۳۹ میلیون نفر از آنها از نابینایی کامل رنج می‌برند. از بین افرادی که اختلال بینایی دارند، ۲۰۰ میلیون نفر با تباهی لکه زرد زندگی می‌کنند و روزانه ۳۶۵ هزار نفر مبتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شوند.

به همین دلیل سیستم "پریما" یک گام اساسی در جهت درمان تباهی لکه زرد است.

در حالی که هنوز درمانی برای نابینایان فراهم نشده است، این افراد اغلب دچار افسردگی می‌شوند و مبالغ هنگفتی به امید درمان هزینه می‌کنند و گاهی دچار مرگ زودرس نیز می‌شوند. این در حالی است که با ارائه یک جایگزین مصنوعی، بسیار نزدیک به ارائه درمان‌های چاره‌ساز برای نابینایی که یکی از قدیمی‌ترین چالش‌های بشر در تاریخ است، هستیم.

 

…..‌اخبار روز

* تزریق واکسن به ۸۰ ساله‌ها از سه‌شنبه؛ اعلام سایت واکسیناسیون کرونا

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

از روز سه شنبه فاز دوم واکسیناسیون در کشور آغاز و واکسن کرونا به افراد ۸۰ سال به بالا تزریق می‌شود. پرونده الکترونیک این افراد در اختیار حوزه بهداشت قرار دارد و بنابراین از طریق تلفن و از مرکز بهداشت با آنها تماس گرفته شده و در روز و ساعت مشخص برای تزریق واکسن کرونا دعوت می‌شوند.

تاکید می‌کنیم که هیچ گونه مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای ثبت نام در فاز دوم واکسیناسیون کرونا وجود ندارد.

برای سایر گروه‌های سنی نیز از هفته آینده سایت Salamat.gov.ir معرفی شده و افراد به این سایت مراجعه کرده و اسم آنها ثبت می‌شود./ ایرنا

* افزایش ۶۷ درصدی مستمری مددجویان در سال ۱۴۰۰

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: مستمری خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد در سال جاری به طور میانگین ۶۷ درصد افزایش یافته است./ ایرنا

* رسانه ملی نباید مذاکره‌کنندگان را تضعیف کند

 «وحید جلال زاده» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه ملی متعلق به همه مردم است و درست نیست زمانی که مذاکرات وین درحال انجام است، پشت مذاکره کنندگان دستگاه دیپلماسی کشور را خالی کنند یا کاری کنند که سبب تضعیف مذاکره کنندگان ایرانی شود./ ایرنا

*کرونای هندی می تواند واکسن را بی اثر کند

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی:

 گونه هندی کرونا از قدرت انتقال‌پذیری بالاتری برخوردار است و می‌تواند واکسن‌های موجود را بی‌اثر کند.

ما می‌بینیم موارد متعددی که واکسن کرونا هم تزریق کرده‌اند مجدداً بیماری را گرفتند حتی افرادی که خارج از کشور واکسن مدرنا تزریق کرده‌اند باز مبتلا به بیماری شدند که البته خفیف روبه متوسط بوده است. ما انتظار ایمنی در برابر واریانت هندی از واکسن‌های کرونا را نداریم *روحانی: حمایت از بورس سیاست همیشگی دولت است

رئیس جمهور: حمایت همه جانبه از بازار سرمایه سیاست اصولی و همیشگی دولت است.

زمینه‌های حضور همراه با اعتماد مردم در بازار سرمایه باید با آموزش و ایجاد تمهیدات لازم فراهم باشد.

سیاسی کردن بازار سرمایه و ورود غیر کارشناسی فعالان سیاسی در اظهار نظر نسبت به بورس از مشکلات امروز بازار سرمایه است.

 

 

..‌‌‌‌.....گزارش ویژه

*50 هزار نفر معطل ضعف چند دانشگاه در تزریق واکسن کرونا هستند

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی ضمن ابراز نگرانی شدید از روند کند واکسیناسیون مراکز بهزیستی، هشدار داد: مراکز ما در حال درگیر شدن با کرونا هستند و در صورت درگیر شدن آمار فوتی‌ها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

مصطفی سراج مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور و عضو کمیته پیشگیری از بیماری سازمان بهزیستی کشور، به تشریح روند واکسیناسیون گروه‌های هدف بهزیستی پرداخت و اعلام کرد: از ۲۰ هزار دُز واکسنی که قرار بود در فاز اول برای مراکز سالمندان و پرسنل این مراکز اختصاص داده شود، تاکنون ۱۵ هزار دزُ تعلق گرفته و تزریق شده است.

وی ادامه داد: کل مراکز مراقبتی بهزیستی بیش از ۷۰ هزار نفر عضو دارد که از این تعداد ۲۰ درصد جمعیت یعنی یک پنجم گروه هدف واکسینه شده‌اند. این تعداد از افراد دُز اول را دریافت کرده‌اند و ۹ هزار و ۹۹۲ نفر نیز دز دوم را دریافت کرده‌اند.

بهزیستی چگونه جلوی سوء استفاده از واکسن کرونا را می‌گیرد؟
سراج در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای مقابله با سوء استفاده‌های احتمالی در تزریق واکسن کرونا اندیشیده شده است؟ گفت: روال کار واکسیناسیون به این صورت است که چند ماه قبل از انجام واکسیناسیون تمام اطلاعات افراد اعم از افراد مقیم و پرسنل به وزارت بهداشت اعلام شده است.

وی ادامه داد: البته گروه‌هایی که باید واکسینه شوند کم و زیاد می‌شوند(به دلیل ترخیص یا فوت یا پذیرش جدید و اضافه شدن سالمند و معلول به مراکز بهزیستی) اما با این حال در ابتدا آماری را به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم. در هنگام واکسیناسیون باز هم وزارت بهداشت از ما آمار می‌گیرد. همچنین به دلیل اینکه مراکز ما غیردولتی هستند، هم نماینده بهزیستی شهرستان و هم نماینده دانشگاه علوم پزشکی در هنگام واکسیناسیون حضور دارند و بر روند امور نظارت می‌کنند. همه اطلاعات نیز در سامانه ثبت می‌شود، با این تدابیر احتمال سوء استفاده بسیار کم است.

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی تصریح کرد: پس از تزریق هم تمام اطلاعات و وضعیت افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند در سامانه پیامدهای واکسیناسیون به صورت مرتب ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون گزارشی در خصوص سوء استفاده از واکسن کرونا داشته‌اید؟ گفت: یک مورد در اسفراین گزارش و فرماندار این شهر طی مصاحبه‌ای این مسئله را اعلام کرده بود که پس از بررسی مشخص شد گزارش صحت ندارد و فردی که در آنجا واکسن زده بود جزو کادر مرکز  سالمندان بوده و شبهه سوء استفاده به این دلیل ایجاد شده بود که وی برادر صاحب امتیاز مرکز بود.

سراج در پاسخ به این سؤال که در صورت مشاهده هر گونه سوء استفاده به کجا باید اطلاع داده شود؟ گفت: با بهزیستی شهرستان‌ها می‌توان تماس گرفت و گزارش تخلف را ارائه کرد.

وی در خصوص وضعیت مراکز بهزیستی از نظر شیوع کرونا، گفت: همچنان آمار فوتی‌های ما زیر یک درصد است و حدود ۱۵ درصد مراکز توانبخشی شبانه‌روزی ما درگیر کرونا شده‌اند.

نگرانی شدید از روند کند واکسیناسیون در مراکز سالمندان
مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی از نگرانی شدید خود در زمینه روند کند واکسیناسیون نیز گفت و اظهار کرد: فرایند واکسیناسیون بسیار کند است. تا شب عید باید تمام سالمندان مراکز بهزیستی واکسینه می‌شدند اما هنوز در برخی از استان‌ها از جمله اصفهان، گلستان، خراسان شمالی و فارس واکسیناسیون تمام نشده است. 

وی ضمن انتقاد از تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر اینکه ابتدا فاز اول واکسیناسیون باید تمام شود و بعد فاز دوم شروع شود، گفت: وزارت بهداشت می‌گوید تا فاز اول تمام نشود(سالمندان واکسینه نشوند) برای معلولان و بیماران روانی تزریق واکسن را شروع نمی‌کنیم و این موضوع برای ما مشکل ایجاد کرده است.

واکسیناسیون چه کسانی واجب‌تر است؟
سراج تشریح کرد: ما در تهران و استان‌ها مراکزی داریم که تعداد زیادی از معلولان ذهنی و جسمی بسترگرا نگهداری می‌شوند. پرسنل آنجا به این معلولان غذا می‌دهند، آنها را حمام می‌برند، پوشک آنها را تعویض  می‌کنند و ... . اگر یکی از این پرسنل مبتلا شود همه بخش را مبتلا می‌کند. تعداد زیادی از این بچه‌ها با دستگاه ادامه حیات می‌دهند یعنی کاملاً پرخطر هستند. برای من جای سؤال است آیا واکسیناسیون پرسنل این مراکز واجب‌تر است یا خیلی از افرادی که اکنون دارند واکسن دریافت می‌کنند؟

وی تصریح کرد: معلولان و بیماران روانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند در اولویت فاز اول تزریق واکسن بودند در حالی که بسیاری از افرادی که وزارت بهداشت اکنون در اولویت قرار داده در مرحله اول نبودند.

۵۰ هزار نفر معطل ضعف چند دانشگاه
سراج به این مسئله نیز اشاره کرد که چند دانشگاه در تزریق واکسن عقب هستند و افزود: نمی‌توانیم به خاطر ضعف عملکرد چند دانشگاه بیش از ۵۰ هزار نفر را معطل کنیم.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی هشدار داد: مراکز ما در حال درگیر شدن با کرونا هستند و در صورت درگیر شدن آمار فوتی‌ها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد حداقل مصوبات ستاد ملی کرونا رعایت شود و افزود: مصوب شده بود که مراکز نگهداری از سالمندان، معلولان و بیماران روانی بهزیستی در مرحله اول همزمان با کادر درمان وزارت بهداشت واکسینه شوند. عدم تحقق این مسئله در حال ایجاد مشکل برای بهزیستی است و من هشدار می‌دهم اگر همین روند ادامه پیدا کند تمام زحمات پرسنل مراکز غیر دولتی و بهزیستی که طی این ۱۴ ماه با مشقت بسیار زیاد مراکز  را سلامت نگه‌داشته‌اند از بین خواهد رفت.

سراج در پایان گفت: کل گروه هدف ما که باید در مرحله اول واکسینه شوند حداکثر ۷۵ هزار نفر هستند که البته چون برخی مبتلا شده‌اند و یا بیماری خاص دارند نمی‌توانند واکسن دریافت کنند؛ این تعداد به حدی نیست که واکسیناسیون آنها برای دولت مشکل ایجاد کند.

 

……..آموزش

*پاسخ به سوالاتی در مورد واکسیناسیون کرونا بخش اول:

عوامل بیماریزای عفونی متعدد وقتی وارد بدن انسان می شوند شروع به تکثیر کرده و سپس به بافتها و اندام های بدن گسترش یافته و سبب آسیب عملکرد اعضای مختلف در بدن می شوند. این اختلال عملکرد به شکل های مختلف خود را نشان می دهد و مشخص می کند که فرد بیمار شده است و نشانه های بیماری مانند تب، بی اشتهایی، سردرد، اسهال و سرفه و تنگی نفس ظاهر می شوند. از طرف دیگر سیستم ایمنی بدن بر اساس ماهیت خود شروع به مقابله می نماید و تغییراتی می کند تا بتواند جلوی انتشار بیشتر بیماری را بگیرد. آماده شدن سیستم ایمنی برای جلوگیری از رشد عامل بیماری به طور معمول حدود 10 روز طول می کشد لذا فرصت از دست رفته و بیماری آنقدر پیشرفت کرده که دیگر دیر شده و بیماری بروز کرده است.

در خیلی از بیماریهای عفونی اگر فرد از بیماری بهبود بیابد سیستم ایمنی بدلیل حافظه ایجاد شده در دفعات بعد که آن عامل بیماریزا بخواهد وارد بدن شود خیلی سریع فعال می شود و قبل از اینکه دیر شود و بیماری پیشرفت کند خیلی سریع سبب نابودی عامل بیماریزا شده و فرد سالم می ماند.

در زمان های قدیم که واکسنی وجود نداشت انسان ها مبتلا به بیماری می شدند تعداد زیادی از آنها می مردند و یا دچار معلولیت می شدند و مابقی که بهبود پیدا می کردند ، نسبت به آن بیماری  ممکن بود تا مدتی یا برای همه عمر مصون و ایمن شوند.

-واکسن چیست و چه نقشی در سلامت مردم دارد؟

واکسن ها در واقع حاصل پیشرفت علم و دانش هستند. با روش های بسیار دقیق عامل بیماریزا را تغییراتی می دهند که نتواند سبب بیماری بشود ولی خاصیت تحریک سیستم ایمنی را داشته باشد. در این حالت وقتی برای  فردی  واکسن تجویز می شود،  به سیستم ایمنی فرد فرصت داده می شود تا خودش را آماده کند و حافظه ایمنی ایجاد کند تا اگر در روزها یا ماههای آینده با عامل بیماریزای اصلی مواجه شد به سرعت جلوی تکثیر و بیماریزایی آن را بگیرد و فرد همچنان سالم بماند. این اصل اساسی در ایجاد مصونیت و ایمنی انسان است. پس ما انسانها دو راه در پیش رو داریم یا اینکه رنج بیماری را متحمل شویم و به طور طبیعی با دادن تلفات و تحمل درد و رنج بیماری نسبت به آن بیماری مصونیت پیدا کنیم و یا اینکه با واکسن زدن قبل از مبتلا شدن خودمان را ایمن کنیم و بدون تحمل رنج و تلفات بیماری به همان میزان مصونیت و ایمنی برسیم.

تجربه COVID-19 نشان داد که برای رسیدن به ایمنی و مصونیت طبیعی باید تلفات و مرگ و میر بسیار بدهیم تا بعد از چند سال بتدریج بیماری کاهش یابد ولی با واکسیناسیون وسیع می توانیم جلوی پیشرفت و گسترش بیماری را بگیریم و سلامت جامعه را حفظ نماییم.

-واکسن ها چگونه تولید می شوند؟

روش های معمول که سالیان طولانی مورد استفاده برای تولید واکسن بود عبارت بودند از تکثیر عامل بیماریزا (باکتری یا ویروس) و سپس غیر فعال کردن یا کشتن آن و یا ضعیف کردن و از بین بردن قابلیت بیماریزایی آن. مثال برای واکسن های کشته یا غیر فعال شده می توان از واکسن سیاه سرفه یا آنفلوانزا نام برد و برای واکسن زنده ضعیف شده می توان از واکسن فلج اطفال یا سرخک نام برد. گاهی عامل بیماریزا از خود سم تولید می کند که آن سم سبب علایم بیماری می شود و برای تولید واکسن سم آن میکروب را غیر فعال می کنند مثل واکسن دیفتری یا کزاز.

روش های جدیدتر تولید واکسن با روش های پیچیده تر انجام می شود که بخشی از میکرو ارگانیسم که سبب تحریک سیستم ایمنی می شود را جدا می کنند و آن را بعنوان واکسن استفاده می کنند مثل واکسن هپاتیت ب. در روش های جدیدتر ویروس های غیر بیماریزا را بعنوان حامل(Vector) بخشی از میکروارگانیسم مورد نظر استفاده می کنند و سبب تحریک سیستم ایمنی می شوند. واکسن علیه بیماری ابولا در آفریقا مثال این روش است. در جدیدترین روش تولید واکسن بخشی از ژن ویروس که سبب تحریک سیستم ایمنی می شود شناسایی و آن را بدون استفاده از ویروس حامل بعنوان واکسن استفاده می کنند که به این نوع واکسن ها اصطلاحا واکسن های  تهیه شده با روش های مهندسی ژنتیک می گویند.

در تولید واکسن علیه بیماری کرونای جدید یا کووید 19 از همه روش های مختلف تولید واکسن استفاده شده است و کمپانی های مختلف هر کدام از یک روش برای تولید واکسن استفاده کرده اند.

چگونه از موثر بودن و بی خطر بودن واکسن ها اطمینان حاصل می شود؟

تولید واکسن یک کار بسیار دقیق و پیچیده علمی است و تحت نظارت و رعایت پروتکل های دقیق انجام می شود. محققین بعد از مطالعه دقیق روی عامل بیماری و شناخت نحوه بیماریزایی آن و یافتن بهترین حالت برای تحریک سیستم ایمنی بدن انسان، کار آزمایش نمونه تحقیقاتی واکسن را در آزمایشگاه انجام می دهند. در صورتیکه نتایج رضایت بخش بود مطالعه روی نمونه های حیوانی طبق استانداردهای تعیین شده انجام می شود. نمونه هاییکه بتوانند تاییدیه های اثربخشی و تحریک مناسب سیستم ایمنی در حیوان و بی خطر بودن را کسب کنند موفق می شوند مجوز ورود به مرحله مطالعات انسانی را دریافت نمایند. در نهایت طی چند مرحله آزمایش و واکسن زدن به افراد داوطلب و رعایت دقیق مرحله به مرحله، یک واکسن می تواند به دنیا معرفی شود.

دستگاه های نظارتی متعددی داخل و خارج از کمپانی تولید کننده واکسن وجود دارند که بر رعایت ضوابط و نتایج مرحله به مرحله نظارت دارند. بسیاری از اوقات دهها نمونه تحقیقاتی واکسن در حین طی مراحل مختلف تولید کنار گذاشته می شوند و دلیل آن عدم توانایی در اثبات اثربخشی کافی و یا بی خطر بودن است.

در کشورمان تمامی واکسن های تولید داخل و یا وارداتی از همین کانال های نظارتی عبور می کنند و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در نهایت تاییدیه و مجوز مصرف واکسن ها را صادر می نماید.

 

...‌‌‌‌‌‌.....ورزشی

*برگزاری مسابقات ورزشی،هنری و ادبی به مناسبت روز المپیک

کمیته ملی المپیک باتوجه به ادامه شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی، رویداد روز المپیک سال2021 را همانند سال گذشته به صورت غیرحضوری و در قالب برگزاری مسابقه ورزشی، هنری و ادبی برگزار می کند.

با توجه به استقبال پرشور علاقمندان در سال گذشته، واحد همبستگی المپیک کمیته ملی المپیک در نظر دارد این رویداد را با همکاری و مشارکت موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک، آکادمی ملی المپیک و کمیسیون های مختلف کمیته در پنج بخش نقاشی، عکاسی، کاریکاتور، قصه نویسی و آثار حجمی برگزار نماید.

علاوه بر این، طبق هماهنگی صورت گرفته با معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش جهت انتشار پوستر و راهنمای مسابقه در شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد) مقرر گردید این فرصت در اختیار دانش آموزان و معلمان علاقمند تمامی مقاطع آموزشی و گروه های سنی قرار گیرد تا آثار خود را در پنج بخش فوق به دبیرخانه مسابقه ارسال نمایند.

گفتنی است همه ساله کمیته های ملی المپیک در سراسر دنیا، این رویداد را به مناسبت گرامیداشت سالگرد تأسیس کمیته بین المللی المپیک در قالب اجرای برنامه های مختلف ورزشی، اجتماعی و فرهنگی گرامی می دارند لذا این رویداد با حمایت کمیته بین المللی المپیک(IOC) و با هدف ترویج ارزش های المپیک و ترغیب مردم به انجام فعالیت های ورزشی،هنری و ادبی با محوریت تعالی، دوستی و احترام برگزار می شود.

علاقمندان می توانند ضمن مطالعه دقیق راهنما و اطلاع از مقررات مسابقه، آثار خود را با الهام پذیری از محورهای مسابقه در هر یک از بخش های نقاشی، عکاسی، کاریکاتور، قصه نویسی و آثار حجمی به دبیرخانه مسابقه ارسال نمایند.

مهلت ارسال آثار از یکم اردیبهشت لغایت دهم خردادماه 1400 است که پس از ارزیابی و داوری آثار توسط کمیته داوران، به رسم یادبود جوایزی به نفرات برتر مسابقه اهداء خواهد شد.

فایل راهنمای شرکت در مسابقه را از طریق لینک زیر دانلود کنید.

http://www.olympic.ir/nonegar_content/media/image/2021/03/59030_orig.pdf

 

 

 

……حوادث

*ازدواج داماد با زن مطلقه برادرزنش / 3 برادر تهرانی او را کشتند

داماد خانواده که در ازدواج دومش با عروس مطلقه خانواده همسرش ازدواج کرده بود در درگیری ناموسی با برادرشوهرهایش به قتل رسید. 3 برادر در منطقه باغ فیض و بخاطر یک مسئله ناموسی دامادشان را با ضربات چاقو و چماق به قتل رساندند. آخرین روزهای مرداد ماه سال گذشته بود که ماموران کلانتری 140 باغ فیض در جریان درگیری مرگباری قرار گرفتند و خیلی زود تیمی از ماموران برای بررسی موضوع در محل حاضر شدند. ماموران با حضور در محل پی بردند 3 برادر که یک خواهر دارند با دامادشان درگیر شده و در این درگیری خانوادگی داماد خانواده به قتل رسیده است. همین کافی بود تا تیمی از ماموران اداره 10 پلیس آگاهی تهران به دستور بازپرس ویژه قتل در محل جنایت حضور پیدا کرده و تحقیقات خود را آغاز کردند.

قتل داماد به دست برادرزن ها

کارآگاهان در گام نخست تحقیقات پی بردند که 3 برادر 48 ،50 و 54 ساله که هرکدام 3 فرزند دارند به صورت خانوادگی در کار بنکداری و خرید و فروش آجیل و خشکبار در بازار فعالیت دارند و خواهر 40 ساله شان نیز 20 سال است که ازدواج کرده است. در ادامه مشخص شد که برادر کوچک خانواده که مردی 48 ساله به نام حسن است 6 ماه قبل به خاطر اختلاف با همسرش از او جدا شده اما داماد خانواده پس از 3 ماه با زن سابق حسن ارتباط برقرار کرده و او را به عقد خودش در آورده است و همین باعث اختلافات داماد خانواده با برادرهای زنش شده است. کارآگاهان در ادامه پی بردند که داماد خانواده همراه همسر جدیدش برای مراسم فوت یکی از بستگانشان به شهرستان رفتند و 3 فرزند حسن در خانه او بودند اما شب حادثه داماد خانواده و زن جدیدش برای بردن بچه ها به جلوی در خانه آمدند و بین آنها درگیری صورت گرفته است که در این درگیری داماد خانواده با ضربات چاقو و چماق به قتل می رسد. بدین ترتیب 2 برادر حسن که داخل خانه بودند دستگیر شدند و در بازرسی از خانه یک قلاف چاقو، چاقوی خونی و رد خون به دست آمد و همین کافی بود تا مشخص شود چاقو را حسن به شوهر جدید زنش زده است.

بازداشت قاتل فراری داماد در تهران

بدین ترتیب با فراری شدن حسن از صحنه جرم تجسس های برای دستگیری وی آغاز شد و 2 برادر وی نیز به عنوان متهمان پرونده دستگیر شدند. ردیابی های پلیسی ادامه داشت تا اینکه حسن با توجه به اینکه برادرانش نیز در ماجرای قتل دامادشان دستگیر شده اند خود را تسلیم پلیس کرد. حسن ابتدا ادعا داشت که دامادشان در صحنه درگیری دست به چاقو شد و در این درگیری چاقو به خودش اصابت کرده و به کام مرگ فرو رفته است اما وقتی دید پلیس چاقو و قلاف چاقو را در سطل زباله داخل خانه اش پیدا کرده و راهی جز اعتراف ندارد پرده از این درگیری مرگبار برداشت.

حسن در اعترافاتش گفت: نزدیک به 4 ماه بود که از همسرم جدا شده بودم که متوجه شدم دامادمان با همسر سابقم ازدواج کرده است و همین باعث شد تا بارها با هم درگیر شویم و حتی کارمان به دادگاه هم کشید تا اینکه پدر دامادمان فوت کرد و همسر سابقم برای رفتن به شهرستان و مراسم خاکسپاری پدر شوهر جدیدش بچه ها را به خانه من آورد. وی افزود: شب حادثه همه خانواده دور هم جمع بودیم که همسر سابقم و دامادمان به جلوی در خانه آمدند و خواستند تا بچه ها را همراه خود ببرند که از آنها خواستم با توجه به اینکه عموهای بچه ها هستند و با بچه های دیگر فامیل همگی دور هم جمع هستیم اجازه دهند فرزندانم امشب را هم با ما بمانند و فردا به خانه آنها بروند که دامادمان شروع به مخالفت کرد و همین باعث درگیری مان شد. حسن ادامه داد: درگیری ابتدا داخل خانه بود که برادرهایم با چوب وارد صحنه درگیری شدند و دعوا به خیابان کشید و من برای اینکه درگیری را پایان دهم چاقو برداشتم و می خواستم با ترساندن دامادمان به درگیری پایان دهم که چاقو با او اصابت کرد و روی زمین افتاد. چون همه متوجه درگیری شده بودند قبل از اینکه پلیس سر برسد من فرار کردم و برادرهایم داخل خانه رفتند که پلیس به محل درگیری آمد و با حضور در خانه برادرهایم را دستگیر کردند. بازپرس واحدی با توجه به درگیری خونین 3 برادر دستور بازداشت آنها را با اتهام مشارکت در قتل دامادشان را صادرکرد و متهمان در اختیار ماموران اداره 10 پلیس آگاهی تهران قرار دارند.

صدور کیفرخواست در پرونده دامادکشی

جسد داماد خانواده برای برای بررسی های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد و 3 برادر به جرم قتل داماد جوانشان در بازداشت پلیس قرار داشتند تا اینکه پزشکی قانونی پس از بررسی های دقیق اعلام کرد که هم ضربات چاقو و هم ضربات چماق به سر و بدن متوفی همگی باعث مرگ حسن شده است. اولیای دم که 3 فرزند حسن و همسرش هستند با حضور در دادسرای امور جنایی تهران برای عاملان این درگیری مرگبار درخواست دریافت دیه کردند. بازپرس پرونده با توجه به اعترافات 3 برادر که انگیزه خود را در این درگیری مرگبار مسائل ناموسی اعلام کردند و پزشکی قانونی همه ضربات را دلیل بر مرگ حسن شده است کیفرخواست آنها را مبنی بر مشارکت 3 برادر در قتل حسن، زندان برای متهمان از جنبه عمومی جرم و پرداخت دیه صادر کرد. بنا بر این گزارش، پرونده برای صدور حکم نهایی به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع شد.

 

*دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان:

خدایا مرا در این ماه از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها پاک کن، و بر آنچه مقدّر شده شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و همنشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری‌ات ای نور چشم درماندگان.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *