شناسه خبر: 33455 منتشر شده در مورخ: 1400/2/4 ساعت: 10:19 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 4 اردیبهشت 1400

روزنامه شنبه 4 اردیبهشت 1400

عناوین امروز: سخن هفته-ارائه خدمات گفتار درمانی از طریق 386 نیروی گفتار درمانگر-تصمیم مجلس و افزایش رنج مضاعف معلولیت-ایستگاه سلامت در گوشی اندروید-معرفی ابزارهای تسهیلگرخانه داری-دوخت جای دکمه و آستین چین دار-جدول کلاسیک.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 4 اردیبهشت ۱۴۰۰

11 رمضان ۱۴۴۲

24 آوریل  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 6682

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*سخن هفته

*ارائه خدمات گفتار درمانی از طریق 386 نیروی گفتار درمانگر

*تصمیم مجلس و افزایش رنج مضاعف معلولیت

*ایستگاه سلامت در گوشی اندروید

*معرفی ابزارهای تسهیلگرخانه داری

*دوخت جای دکمه و آستین چین دار

*جدول کلاسیک

 

..........سخن هفته

*همانطور که به خوبی آگاه هستید در ماه های پایانی سال گذشته جامعه نابینایان یا  در واقع بهتر بگویم عرصه عمومی جامعه نابینایان کشور به شدت با انتشار خبر احتمال انتقال منابع رودکی به کتابخانه ملی ملتهب شد و بحث ها و مباحثات گروهی بسیاری شکل گرفت و عده ای بسیار داغ وارد عرصه شدند، انتشار پیام کردند به شکل های مختلف حقوقی، غیر حقوقی، مستند، غیر مستند و یک جو ملتهبی راه افتاد که در نهایت منجر به تغییر تصمیم کتابخانه ملی در انتقال منابع رودکی شد. نکته ای را که من در این پیام می خواهم منتقل کنم این است که در همان ماه ها تذکر دادیم که بخشی از این سرو صداها، سرو صداهایی است که مستندات علمی ندارد و متاسفانه یک افرادی به دنبال هر چیزی هستند جز تامین مصلحت جامعه نابینایان که همان حفظ مراکز تولید منابع اطلاعاتی باشد.

نمونه بارز این حرف که همان موقع هم  راجع به آن تذکر دادیم و اکنون می توانیم شاهد بیاوریم این است که بعد از اینکه خبر انتقال منابع رودکی به کتابخانه ملی منتفی شد گویا همه چیز به حالت عادی برگشت و انگار نه انگار که مرکز رودکی سال های سال است که با ظرفیت بسیار پایین تر از ظرفیت بالقوه و مورد انتظار خودش کار می کند. انگار تمام بحث ها فقط بر سر این بود که منابع رودکی به کتابخانه ملی منتقل نشود یا آب سردی ریخته شد و تمام آن همه التهاب ها خوابید. می خواهم به جامعه نابینایان عزیز بگویم مراقب اینگونه التهاب ها و بعد نشیب و فرازها در رویکردهای جامعه نابینایان باشید. قرار نبود که ما فقط مقابل انتقال منابع به کتابخانه ملی بایستیم. 

بحث اصلی که نباید آن را گم کنیم  این است که رودکی تعیین تکلیف و احیا شده و به چرخه تولید منابع برگردد نه اینکه فقط منابع منتقل نشود . گویا منافع یک عده فقط عدم انتقال آن منابع است بحث اساسی این بود که اگر منابع رودکی منتقل نمی شود تعیین تکلیف شود و شیوه استاندارد حفظ این منابع تعریف شود و آن مرکز به چرخه تولید منابع برگردد حالا در کنار ایجاد مراکز جدید در نتیجه می خواهم  بگویم که مراقب این فراز و نشیبها باشیم  و بدانیم که یکدفعه در یک بحث چگونه یک عده ای می آیند و بر یک آتشی می دمند و به محض اینکه به هدفشان دست پیدا کردند می روند در کناری می نشینند و انگار نه انگار که مسئله اصلی همچنان باقی است.

ما قطعاً از طریق شبکه چاووش بحث رودکی را با تمام قوا پیگیری خواهیم کرد و سایر فعالیت های افراد صاحب نظر و فعال در عرصه پیگیری حقوق نابینایان و قطعاً نمی گذاریم که این خموشی دوباره منجر به این بشود که رودکی از صحنه تصمیم گیری ها به کناری رود گویا انگار مسئله حل شده است. درس بگیریم از این رویدادها و یاد بگیریم که پشت بروز احساسات که حق ما است با تفکر خردورزی به دنبال حل مسئله نباشیم نه واکنش های لحظه ای که خاموش می شود و اصل مسئله را رها می کند.

 

...........اخبار ویژه

*ارائه خدمات گفتار درمانی از طریق 386 نیروی گفتار درمانگر

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی در نشست روز گفتار درمانی از ارائه خدمات گفتار درمانی به دانش آموزان استثنایی از طریق ۳۸۶ نیروی گفتار درمانگر و بارگذاری ۲۰۰ محتوای مربوط با گفتار درمانی در شبکه شاد خبر داد .

مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد با بیان اینکه اول اردیبهشت، مصادف با روز بزرگداشت شاعر فرزانه سعدی شیرازی و روز ملی گفتار درمانی است، گفت: گفتاردرمانی از رشته های توانبخشی است که از سال  1352 در ایران بنیان گذاری شده است.

وی با بیان اینکه  رشته گفتاردرمانی در کشورهای پیشرفته  از رشته های پر درآمد و محبوب است، گفت: تحقیقی   که در جامعه آمریکا انجام شد، نشان داد که 35 درصد افراد حدقل یک بار به گفتار درمانگر مراجعه کرده اند  و  10 درصد افراد به گفتار درمانی نیاز دارند.

وی افزود: مراجعات گفتار درمانی در کشور ایران کم است که شاید یکی از دلایل آن مشکلات مالی  و مشکلات بیمه است.

هداوند با بیان اینکه در آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت  خدمات حمایتی و توانبخشی  نیز ارائه می شود، گفت: آموزش و پرورش استنایی 719  نیروی توانبخشی دارد که از این تعداد 386 نیر و گفتاردرمانگر هستند و به 57 هزار دانش آموز نیازهای ویژه خدمت ارائه می دهند.

وی تصریح کرد: گروه دانش آموزان جسمی حرکتی، کم توان ذهنی،  چند معلولیتی و اتیسم بیشترین خدمات گفتار درمانی را دریافت می کنند.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی  گفت:  بر اساس استاندارد های جهانی   برای هر 25 دانش آموز نیاز به یک گفتار درمانگر است که آموزش و پرورش استثنایی به دلیل کمبود نیروی انسانی  برای هر 149 دانش آموز یک گفتار درمانگر  دارد  و به حدود 2 هزار نیرو گفتاردرمانگر دیگر نیاز است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی با 33  نیرو بیشترین و اردبیل با 3 نیرو کمترین نیروی گفتار درمانگر  را دارد.

هداوند با بیان اینکه آموزش و  پروش استثنایی به 12 هزار نیرو نیاز داد که از این تعداد 4 هزار نفر نیروهای توانبخشی هستند،  گفت: یکی از  مصوبات شورای آموزش وپرورش استثنایی  این است که  هرساله ده درصد  استخدام آموزش و پرورش به صورت ردیف مستقل به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یابد.

وی در ادامه گفت: یکی از دلایل کمبود نیروهای توانبخشی  نبودن آنها جزو طبقه بندی مشاغل است  که امکان استخدام آن ها را از طریف ماده 28 با مشکل مواجه کرده است . اقداماتی در این زمینه انجام شده است تا همکاران توانبخشی  از مزایای نیروی های آموزشی بهره مند شوند و همچنین استفاده از نیروهای طرحی  وزارت بهداشت  قرار است  از طریق سهمیه های استانی انجام شود.

هداوند با بیان اینکه خدمات توانبخشی به دو صورت درون مدرسه ای و برون مدسه به دانش آموزان استثنایی ارائه می شود، گفت: در مناطقی که نیرو توانبخشی وجود ندارد اعتباری  به استان ها  داده می شود که سال ۹۸ حدود 3 میلیارد تومان به استان ها داده شد و در سال 99 این رقم به  7 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و حدود 75 درصد خدمات توانبخشی داخل و برون مدرسه ای رشد داشته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته  4 میلیارد  برای ارائه خدمات و 3 میلیارد برای  خرید تجهیزات توانبخشی به ویژه در رشته های گفتار درمانی و کادرمانی اختصاص یافت.

 هداوند در ادامه گفت: سال گذشته پیش بینی آموزش و پرورش استثنایی 60 درصد ارائه خدمات توانبخشی بود که خوشبختانه به  81 درصد رسید و تعداد 27 هزار دانش آموز خدمات توانبخشی دریافت کردند و  برای امسال 90 درصد ارائه خدمات توانبخشی پیش بینی شده است .

وی با بیان اینکه که با شروع کرونا 191 کشور از 204 کشور  دنیا در اولین اقدام مدارس تعطیل کردند و آموزش و پرورش ایران با تعطیلی مدارس شبکه شاد را ایجاد کرد، گفت: تاکنون 5 هزار فایل آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است.

وی افزود: 1178 فایل آموزشی در حوزه گفتاردرمانی ارسال شده است که تاکنون 200 محتوا بارگذاری شده است.

 

......گزارش ویژه

*تصمیم مجلس و افزایش رنج مضاعف معلولیت

یادداشت: اثرات بغرنج و ظالمانه تصمیمات مهمی که دورنمای آن تاریک و دهشتناک است، بر جسم و جان انسان‌های نسل‌های بعد پدیدار خواهد شد؛ انسان‌هایی که خود هیچ نقشی در نگارش این سرنوشت نداشته‌اند.

ترسیم چنین آینده مخوفی، ناشی از حرکت شتاب‌زده به سمت هدفی است که اگر قرار باشد از این طریق به آن دست یابیم، بی‌شک به پرتگاهی عمیق منتهی خواهد شد.غفلت و ناآگاهی تصمیم‌سازان از جامعه هدفِ منظور در اخذ هر تصمیمی، عواقب ناگوار و نتایج معکوسی به دنبال خواهد داشت.عدم درک و شناخت کافی از شرایط زندگی پر از رنج افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان و درک نادرست از موانعی که این گروه دردمند در اجتماع و حتی محیط زندگی خود با آن مواجه هستند، می‌تواند در نهادهای تصمیم‌ساز منجر به اتخاذ تصمیمات نادرستی شود که در سرنوشت آنان تاثیر سویی داشته باشد.بندهایی از طرح اخیر مجلس شورای اسلامی تحت عنوان‌ «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» با توجه به مواد بسیار ارزشمند و مفیدی که دارد در بخش‌هایی نیز به دلایلی، نگرانی‌های عمیقی برای جامعه در پی خواهد داشت.

این نگرانی از آنجا گسترش می‌یابد که نشانه‌های عدم شناخت کافی از مشکلات و شرایط این گروه دردمند و بی صدا، در عدم تشکیل فراکسیون افراد دارای معلولیت در مجلس نیز مشهود است و این غفلت منجر به حاشیه رانده شدن اولویت خدمت و عدم توجه به بزرگترین اقلیت یک جامعه می‌شود؛ آن هم در صورتی که شاهد آن هستیم حتی برخی افراد با پیشینه و سوابق تحصیلی و کاری در این حوزه هم، اکنون در مجلس متعهد به ایفای نقش خود و مسئولیت پذیری در قبال مردمی که با رای آنان به این فرصت طلایی ارائه خدمت دست پیدا کرده‌اند، نیستند.

مایل هستم قبل از نتیجه‌گیری، به عنوان یک کارشناس توانبخشی که سال‌ها از نزدیک در این عرصه توفیق خدمت یافته، به مباحث تاریخی موضوع سقط جنین و ارتباط آن با رویکردهای جامعه پیرامون افراد دارای معلولیت بپردازم.

به تاریخ پر رنج و عذاب زندگی افراد دارای معلولیت و نگاه و برخوردهای جوامع و تمدن‌های بشری به این گروه که بنگریم شاهد شیوه‌های گوناگون و متاسفانه سیستماتیک طرد و حذف و معدوم کردن این افراد هستیم. این نگاه به مرور زمان و به مدد رشد آگاهی جامعه و به تبع آن خیزش‌های اجتماعی و در کنار آن رشد چشمگیر بروز معلولیت‌های ناشی از جنگ‌های جهانی و منطقه‌ای قرن گذشته دستخوش تغییراتی در نگاه تصمیم‌سازان عرصه سلامت و سیاست‌های اجتماعی شده است.

اگرچه نگرش‌های پاک‌سازی نژادی در حکومت هیتلر و آمریکای شمالی در دهه‌های آغازین قرن گذشته، با نگاه به ساخت جامعه پویا، سالم و علی‌الخصوص مولد، موجب حذف میلیون‌ها فرد دارای معلولیت شده اما جالب است که این هولوکاست هولناک به صورت تعمدی از منظر مدافعان حقوق بشر و نخبگان اجتماعی و سلامت مغفول واقع می‌شود.
این نگاه موجب شد تا پویش‌های اجتماعی افراد دارای معلولیت شکل گرفته و در اکثر کشورها گسترش پیدا کند و شعار «با ما بدون ما تصمیم نگیرید» به عنوان اولین تصمیم و خواسته‌ این جنبش در جهان مطرح شود. نکته مهم این شعار در این موضوع نهفته است که به مرور زمان هدف این شعار، نه تنها هرگونه تصمیم توسط سیاست‌گذاران در زمان حیات افراد دارای معلولیت را شامل می‌شد بلکه پا را فراتر نهاده و تصمیم در مورد سقط جنین یا مجوز ادامه بارداری برای مادرانی که طی آزمایشات انجام شده معلولیت جنین آنها ثابت گشته را شامل شد و این تصمیم را هم منافی با شعار این جنبش تلقی می‌کنند.
ولی نکته مهم در کشورهایی که این تفکر حتی در زمینه سقط جنین هم شکل گرفته در این است که این کشورها زیرساخت‌های کافی برای رفع موانع محیطی و نگرشی جامعه، پیش روی افراد دارای معلولیت را به خوبی ایجاد کرده و در خصوص ارائه خدمات سلامت، آموزش، امرارمعاش، سرویس‌های اجتماعی و توانمندسازی این بزرگ‌ترین اقلیت جامعه خود، برنامه‌ریزی و سازماندهی خود را انجام دادند.
تفاوت این برنامه‌ریزی‌ها را حتی با کمی مقایسه وضعیت زندگی افراد دارای معلولیت در کشورهای در حال توسعه (مانند کشور ما) و دیگر کشورهای پیشرو در زمینه ارتقاء حق شهروندی شاهد هستیم. کشورهایی که با برداشت موانع محیطی و نگرشی، همه افراد جامعه خود را شهروند درجه یک می‌دانند.
این در حالی است که در دیگر کشورها عدم درک صحیح و بی‌توجهی به این موانع از سوی تصمیم‌سازان کلان کشور موجب سقوط این گروه در رتبه‌های دیگر شهروندی شود و آنان را از دسترسی به خدماتِ به حق آنان محروم سازد.
از همین نکات می‌توان نتیجه گرفت، در کشورهایی که برنامه‌ریزی‌های کافی در خصوص رفع مشکلات حال و آینده افراد دارای معلولیت به علت‌های مختلف که عمده‌ترین آن عدم آگاهی و شناخت تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران نسبت این گروه و مشکلات آنان بوده که این خود عاملی برای عدم اولولیت برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار برای تحقق آن به شمار می‌رود، هرگونه تصمیمی که منجر به افزایش بروز معلولیت شود اقدامی نابخردانه است. اگر چه عوامل دیگر هم مانند تصادفات و مصدومیت‌های شغلی ناشی از محیط‌کاری مناسب سازی نشده و عدم پذیرش افراد دارای معلولیت و همچنین بیماران روانی مزمن از سوی خانواده، جامعه و محیط شغلی، خود موجب بروز و شیوع هرچه بیشتر معلولیت خواهد شد و آینده این افراد و خانواده‌های آنان و جامعه را دست‌خوش مشکلات مضاعفی خواهد نمود. محمدرضا اسدی / نایب رئیس انجمن علمی کاردرمانی

 

......‌‌فناوریهای امیدبخش

*ایستگاه سلامت در گوشی اندروید

حالا که جهان درگیر پاندمی کرونا است و سلامت، موضوع داغ همه بحث‌ها و فکر و ذکر همه ما شده، بازار اپلیکیشن‌های مبایلی که مدعی کمک به روند سلامت کاربران اندروید هستند هم حسابی گرم شده است. اغلب اپلیکیشن‌های حوزه سلامت از نظر استانداردهای دسترسی‌پذیری در وضعیت مناسبی قرار ندارند و صفحه‌خوان‌های ما نمی‌توانند آنطور که باید به ما در استفاده از آنها کمک کنند. در این میان وجود یک نرم‌افزارِ پر امکانات که با تاکبک هم سازگار باشد در این بحبوحه بیماری بسیار ذی‌قیمت خواهد بود.

در ادامه توضیحاتی در باره نرم‌افزاری خواهید خواند که تقریباً در بیشتر حوزه‌های بهداشت و سلامت، از فشار خون گرفته تا سطح اکسیژن و ضربان قلب، با دقتی مثال زدنی خدمات‌رسانی می‌کند و اغلب قسمت‌هایش هم با تاکبک سازگار است.

برنامه  iCare  یک برنامه پزشکی است که می‌تواند براحتی میزان اکسیژن خون، ضربان قلب، بینایی، شنوایی، ظرفیت ریه، شاخص روانی، کور رنگی و دیگر داده‌های فیزیکی برای شما اندازه گیری کرده و اطلاعات دقیق برای شما فراهم کند.

این برنامه دارای زیرشاخه‌های درون برنامه‌ای است که امکان سنجش سلامت را در تمام زمینه‌ها برای کاربران فراهم می‌کند؛ به عنوان مثال  این برنامه می‌تواند میزان اکسیژن خون شما را با میزان خطای به اضافه یا منهای 2 یا کمتر اندازه گیری کند، شناسایی و دقت کلسترول خون بالا بیش از 80 درصد را اطلاع دهد، خطای ضربان قلب منهای 3 یا کمتر را گزارش کند، از طریق میکروفن ظرفیت شش‌هایتان را بسنجد، به طوری که به سمت صفحه فوت کنید تا فن بچرخد و وضعیت سلامت شما را گزارش دهد، وضعیت احساسی شما را تشخیص دهد و همین طور گام شمار خوبی باشد.

 از ویژگی‌های این برنامه می‌توان به این نکته اشاره کرد که کاربران تنها به یک گوشی هوشمند نیاز دارند و سپس باید برنامه را روی گوشی خود نصب کرده باشند و سپس روند برنامه را طی کنند تا بتوانند سلامتی خود را تحت بررسی قرار دهند. اندازه گیری فشار خون، ضربان قلب، چربی خون، اکسیژن خون، کور رنگی، شنوایی، ظرفیت ریه، تعداد تنفس، شاخص روانی فقط با یک موبایل.

برای این کار به دستگاه جانبی دیگری نیاز ندارید، تنها با استفاده از یک فشار روی دوربین گوشی تمام روند سلامتی خود را بررسی کنید. این برنامه اولین اپ کاربردی سنجش فشار خون، چربی خون، ضربان قلب و... در جهان است که یک پک کامل را به صورت رایگان و یکجا برای کاربران فراهم کرده است.

مراحل استفاده از برنامه پس از باز کردن آن به قرار زیر است:

1. انگشت خود را روی صفحه نمایش فشار دهید.

2. انگشت اشاره خود را در پشت گوشی و بر روی دوربین قرار دهید به طوری که انگشت دوربین را کاملاً بپوشاند.

3. این حالت را حفظ کنید تا تست کامل انجام پذیرد.

شما می‌توانید اپلیکیشن مورد بحث را با جستجوی عبارت ICare Oxygen Monitor در موتور جستجوی گوگل، دانلود و نصب کنید.

 

....خانه داری به سبک نابینایی

*معرفی ابزارهای تسهیلگرخانه داری

در این بخش به معرفی سه ابزار کاربردی در آشپزخانه می پردازیم.

-رنده چرخشی:

برخی از دوستان هنگامی که از رنده استفاده می کنند دچار مشکل شده و با آسیب دست یا انگشتانشان روبه رو میشوند یا درد شدیدی به دستشان بخاطر فشاری که به آن وارد شده احساس می کنند. برای  جلوگیری از آسیب و سهولت استفاده می توانید از رنده چرخشی استفاده کنید. تصور کنید که این رنده در واقع  یک نوع وسیله ای است که در قسمت زیرآن یک نوع پلاستیک فشرده وجود دارد که برای ثابت کردن پایه آن روی کابینت یا میز از آن استفاده می شود و یک شاسی پشت این وسیله تعبیه شده است که زمانی که این شاسی را در حالت پایین قرار می دهیم آن سطح لاستیکی به سطح کابینت یا میز می چسبد و باعث می شود که رنده چرخی ثابت بماند.

در قسمت پشت این رنده  یک دسته وجود دارد و حالت چرخشی دارد مانند چرخ خیاطی های قدیمی که وقتی دسته آن را می چرخانید چرخ خیاطی شروع به کار می کرد و می توانستید از آن استفاده کنید. این دسته پشت این وسیله تعبیه شده است به شکلی که اگر بخواهیم تیغه های داخل رنده را تعویض کنیم. قسمت جلوی این رنده دقیقا مانند چرخ گوشت است اما قسمت پنجره مانند چرخ گوشت را ندارد و در واقع به صورت شکل دایره ای و باز است تا مواد به راحتی از آن خارج شود. این رنده چرخشی سه نوع تیغه برای رنده کردن دارد. تیغه اول که ریز است و برای  آسیاب کردن گردو یا مواد خوراکی خشک مانند بیسکویت برای تهیه دسر می توانید از آن استفاده کنید.

 تیغه دوم که کمی درشت تر است برای رنده کردن پیاز و سیب زمینی برای تهیه کتلت یا کوکو مورد استفاده قرار می گیرد. تیغه سوم برای رنده کردن خیار یا هویج که به صورت حلقه های بسیار باریک و همچنین از سیب زمینی های ریز که می توانید برای تهیه چیپس های حلقه ای بسیار ریز از آن استفاده کنید. این تیغه ها در قسمت جلوی رنده قرار می گیرند و از قسمت پشت با دسته متحرک ثابت می شوند و در درون دستگاه قرار میگیرند.

 در قسمت بالای این رنده مانند چرخ گوشت یا آبمیوه گیری مواد مورد نظر برای رنده شدن را  داخل رنده قرار می دهیم و با یک ابزار مستطیل شکل برای فشار آوردن به مواد داخل ظرف و جایگزینی هر چه بهتر مواد از آن استفاده میکنیم. در قسمت جلوی  این رنده می توانید از یک ظرف مناسب  برای مواد رنده شده استفاده کنید. این وسیله بسیار کاربردی است باعث آسانتر کردن کارها در آشپز خانه می شود.

-بطری محفظه دار:

بطری هایی در بازار به فروش میرسند که  میتوانید از آن به عنوان نگهدارنده آبهای طعم دار استفاده کرد به این صورت که با ریختن برگ نعنای تازه، لیموی حلقه شده یا هر نوع میوه خورد شده داخل آب آن را طعم دار کنید.

 این بطری ها به گونه ای تعبیه شده است که درب بطری را باز می کنید داخل بطری یک محفظه توری شکل قرار دارد برای ریختن میوه های خورد شده که درون آن ریخته می شود سپس آب اضافه کرده و درب بطری را می بندیم. سپس برای استفاده آن محفظه داخلی را خارج کرده و آب داخل بطری که عصاره میوه های خورد شده است و در واقع آب طعم داراست  را به راحتی استفاده کنید.

-قالب ژله:

این قالب ژله که در واقع اندازه آن متناسب با قالب ژله هایی که در بیرون وجود دارد یعنی به اندازه های تک نفره و لیوان های کوچک که مناسب یک نفر می باشد دارای در پلاستیکی در قسمت بالای آن که برای جلوگیری از نفوذ هوا به داخل آن تعبیه شده است وجود دارد همچنین در قسمت پایین این قالب به حالت برجسته شکل های مختلفی از جمله قلب، ستاره یا گل وجود دارد که به سلیقه خودتان می توانید انتخاب کنید. زمانی که ژله آماده شد و آن را از قالب خارج کردید داخل ظرف مناسب که در واقع قسمت پایین ژله که حالت برجسته دارد موقع برگرداندن ژله در قسمت بالای ظرف شما قرار می گیرد و چون حالت برجسته داشته است شما می توانید برای تزیین آن قسمت برجسته از میوه های خورد شده یا دراژه شکلاتی استفاده کنید.

 

......... آموزشی خیاطی

*دوخت جای دکمه و آستین چین دار

در بخش پایانی آموزش خیاطی به یکسری از  نکات مورد نیاز برای دوخت لباس اشاره می کنیم. با آموزشهایی که در این بخش در ماه های گذشته داده شد علاقمندان به خیاطی می توانند خود را ارزیابی کنند و ببینند با وجود نابینایی می توانند به این کار ادامه بدهند و آیا به آن علاقه دارند یا نه و در صورت مثبت بودن جواب ادامه کار را در کلاسهای حضوری آموزش خیاطی پی بگیرند در جلسات اولیه کار دوخت جای دکمه را به جلسات بعد موکول کردیم بعد از دوخت پیراهن برای دوخت جای دکمه به این صورت عمل می کنیم.

 برای خانمها روی لبه سمت راست پیراهن ابتدا جای دکمه بالایی و سپس جای دکمه پایینی را می دوزیم سپس فاصله جادکمه ها را تقسیم کرده و دوخت را ادامه می دهیم برای برش جای دکمه در محل جای دکمه لبه پیراهن را طوری تا می زنیم که با یک برش یک سانتیمتری بتوانیم جای دکمه را مشخص کنیم جای  دکمه حدود یک و نیم سانت از لبه پیراهن فاصله داشته باشد برای دوخت این جای دکمه ابتدا در پایین برش ایجاد شده سوزن را از پشت روی کار می آوریم و در فاصله نیم سانتی دو طرف برش کار دوخت رفت و برگشت را انجام می دهیم تا این قسمت ثابت شود سپس سوزن را از داخله برش به روی کار آورده در یک طرف دوخت دندان موشی را انجام می دهیم این دوخت مانند سر دوزی است با این تفاوت که سوزن هر بار از روی کار وارد  نیم دایره ای از نخ می شود که قبل از کشیده شدن نخ روی انگشت خود ایجاد کرده ایم به این ترتیب با کشیده شدن ادامه نخ این قسمت روی لبه دوخت فیکس می شود و جلوی ریش شدن پارچه را می گیرد این دوختها را به صورت نزدیک به هم ادامه داده  تا پایان یک سمت برش جای دکمه بعد از آن دوخت رفت و برگشت را در سمت دیگر انجام داده سوزن را به طرف دیگر می بریم و دوخت دندان موشی را روی لبه جای دکمه انجام می دهیم.

در لبه مقابل لباس دکمه ها را می دوزیم. در مورد آستین مثلا اگر قرار باشد آستین برای یک دختر بچه و چین دار باشد می توانید روی خط وسط الگوی آستین در قسمت بالا و پایین کاغذ الگو را اضافه و ادامه دهید و این قسمت را برای چین در نظر بگیرید این کاغذ اضافه شده می تواند در بالا و پایین به یک اندازه باشد مثلا پنج سانت به بالا و پنج سانت به پایین الگو اضافه و این دو نشانه را به هم وصل کنیم.

 می توانیم این اضافه را تنها در بالای آستین اضافه کرده و به لبه وسط آستین در قسمت مچ وصل کرده و الگوی جدید را برش بزنیم. برای دوخت آستین پفی بهتر است از ده سانت بالاتر از خط زیر بغل آستین روی لبه جای دوخت آستین با چرخ خیاطی و با دوخت درشت بخیه بزنید و نیم سانت پایین تر از این خط دوخت داخل آستین شده و مجددا چرخکاری کنید و در پایان  دو سر نخ آزاد را گرفته و بکشید تا آستین چین بخورد این کار را آنقدر ادامه دهید تا آستین به اندازه حلقه آستین در لباس شود. سپس کار دوخت آستین را به لباس شروع کنید. کار دوخت باید از وسط این دو خط چین انجام شود و در پایان برای تمیز کاری لباس این دوخت درشت را بشکافید.

 

......جدول

*جدول کلاسیک

برای پیدا کردن رمز 35 حرفی ما باید به 35 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید تا رمز جدول، که حدیثی ازپیامبر اکرم (ص) بدست آید. سؤالات: 1.شادی(چهار) 2.یک توپ پارچه (سه) 3. نوعی شیمی (سه) 4. گم شده(سه) 5. گدای سمج(شش) 6. پدال(چهار) 7. موقع خرید می زنند (چهار) 8.شهری در روسیه (پنج) 9. ضارب(پنج) 10. حرف عطف(دو) 11. قبیح(سه) 12.خشخاش(شش) 13. بلندترین قله دنیا(پنج) 14. زمینه(دو) 15.نمک سازگار با غده تیروئید(پنج) 16. شاعر دوره قاجار(نه)17. رخوت(چهار) 18.پدر ابراهیم(چهار) 19.یار رامین(سه) 20. قلیا (هفت)21.واحد بار الکتریکی(چهار) 22. نیاکان(سه) 23.ساز ایرانی(سه) 24.از عناصر شیمیایی فلزی(پنج) 25.عداوت(پنج) 26. وکیل(پنج) 27. وزش باد(چهار) 28. پیش پرداخت(پنج) 29. پرتاب سنگ(سه) 30. نشان، مدال(چهار) 31.داهی(چهار) 32. ترسیده(شش)33. بخشش(پنج) 34. رودی در فرانسه(دو) 35. زر دوزی جامه ابریشم(چهار). پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته : 1. رحمت 2.زمر3. واقعه 4. هشتاد وشش 5. وتر 6. حج 7. جوشن کبیر 8. افطاری 9. روح 10. ایوب 11. مسح 12. بیست و هشت 13. خیبر 14. شمس 15. دهر 16. لقمان 17. همزه 18. انفطار 19. سلیمان 20. تین. رمز جدول هفته گذشته: روزه و حج آرام بخش دل هاست.

 

*دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان:

خدایا در این ماه نیکی را پسندیده من گردانده و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان، به یاری‌ات ای فریادرس دادخواهان.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *