شناسه خبر: 33446 منتشر شده در مورخ: 1400/2/1 ساعت: 10:35 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400

روزنامه چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400

عناوین امروز:جزئیات معافیت سربازی خانواده‌های داری فرزند معلول اعلام شد-واکسن کرونا برای کارگران رایگان است-دسترسی 89 درصدی دانش‌آموزان گیلانی به شبکه شاد-طرح جوان سازی جمعیت و نقدهای پیرامون آن-آغاز اردوی تیم ملی فوتبال نابینایان در شیراز-سرقت گوشی به خاطر هدیه روز مادر.

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه1 اردیبهشت ۱۴۰۰

8 رمضان ۱۴۴۲

21 آوریل  ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره 6680

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*جزئیات معافیت سربازی خانواده‌های داری فرزند معلول اعلام شد

*واکسن کرونا برای کارگران رایگان است

*دسترسی 89 درصدی دانش‌آموزان گیلانی به شبکه شاد

*طرح جوان سازی جمعیت و نقدهای پیرامون آن

*آغاز اردوی تیم ملی فوتبال نابینایان در شیراز

*سرقت گوشی به خاطر هدیه روز مادر

...........اخبار ویژه

*جزئیات معافیت سربازی خانواده‌های داری فرزند معلول اعلام شد

مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور، جزئیات معافیت سربازی خانواده‌های داری فرزند معلول را اعلام کرد.

 محمدرضا شهبازی مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به ماده ۲۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اظهار کرد: در این ماده قانونی آمده است که یکی از فرزندان اولیایی که خانواده ناتوان و معلول دارند و یک نفر (پدر و مادر) یا هر دو و یا اینکه حداقل دو نفر از فرزندان معلول داشته باشند یکی از فرزندان ذکورشان که فرزندی سالم است می‌تواند از معافیت سربازی استفاده کند.

وی با اشاره به شروط استفاده از این ماده قانونی خاطرنشان کرد: این مسئله مشروط به این است که معلولیت پدر و مادر به گونه‌ای باشد که نیاز به مراقبت داشته باشند که البته نوع معلولیت در ماده ۲۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ذکر نشده است اما کمیسیون مربوطه این مسئله را بررسی و اعلام می‌کند.

مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: کمیسیون معافیت سربازی کمیسیون مشترک بهزیستی و ناجا است که در واقع این کمیسیون موارد معافیت را بررسی و اعلام می‌کند.

شهبازی، اضافه کرد: برهمین اساس خانواده‌هایی که شرایط اشاره شده را داشته باشند قبل از مراجعه به سازمان نظام وظیفه باید به ادارات بهزیستی در سراسر کشور مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده و نهایتاً تشکیل کمیسیون مربوطه را بکنند.

 

*افتتاح پنجمین مرکز جامع خدمات تشخیصی، توانبخشی و مشاوره ای در استان گیلان

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پنجمین مرکز جامع خدمات تشخیصی، توانبخشی و مشاوره ای در استان گیلان افتتاح شد.

سید جواد حسینی در مراسم افتتاح مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره ای گفت: این مرکز با هدف ارائه خدمات روان شناختی و توان بخشی به دانش آموزان با نیاز های ویژه و خانواده های آنان راه اندازی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در این مراسم  برای شروع تأسیس مرکز جامع تشخیصی و توان بخشی در استان گیلان ۱۰۰ میلیون  تومان اعتبار اختصاص داد.

گفتنی است این مرکز دارای اتاق های بازی درمانی، مشاوره، کاردرمانی، گفتاردرمانی و روان سنجی است.

حسینی همچنین با حضور در مرکز انجمن صنفی کارفرمایی دندان پزشکان استان که در مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و  مشاوره ای  فعالیت می کنند با فعالیت های خیرخواهانه آنان آشنا شد.

وی با اشاره ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی به 1300 دانش آموز استثنایی استان اظهار داشت: با فعالیت 180 دندان پزشک در این مرکز، خدمات انجمن صنفی کارفرمایی دندان پزشکان استان گیلان در کشور منحصر به فرد است.

 

............اخبار روز

*واکسن کرونا برای کارگران رایگان است

عضوکمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران: حداکثر قیمت واکسن کرونا برای کارگران خطوط تولید 250 هزار تومان است که این هزینه توسط کارفرما تقبل می شود.

*خطر رانت‌خواری و سوء‌استفاده کلان با ورود بخش خصوصی به عرصه واکسن کرونا

رییس فرهنگستان علوم پزشکی در نامه ای به وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم استفاده از شبکه بهداشتی در انجام واکسیناسیون کرونا در کشور، در عین حال درباره مباحث مطرح شده پیرامون ورود بخش خصوصی به عرصه واکسن کرونا گفت: از درگیر کردن بخش خصوصی، به شدت پرهیز شود، چه در امر خرید واکسن و چه در امر توزیع و حتی تزریق آن که متأسفانه خطر رانت‌خواری و سوء‌استفاده‌های کلان در خرید، فساد در حمل و نگهداری و نیز کیفیت واکسن خریداری شده بسیار زیاد خواهد بود.

*بیانیه وزارت خارجه پاکستان درباره سفر قریشی به ایران

بیانیه وزارت خارجه پاکستان: شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه این کشور برای انجام سفر رسمی و دیدار با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ایران، عازم تهران شد.

وزیر خارجه پاکستان به دعوت همتای ایرانی خود راهی سفر سه روزه (از ۲۰ تا ۲۲ آوریل) به تهران شد و قرار است علاوه بر دکتر «محمد جواد ظریف» با حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری و «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار کند.

وزیران خارجه ایران و پاکستان در جریان گفت وگوها در سطح هیات‌های دو کشور آخرین تحولات روابط دوجانبه، تعمیق همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف، اوضاع امنیتی منطقه از جمله آخرین تحولات پیرامون صلح افغانستان و مناقشات در شبه قاره را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

.........گزارش ویژه

*دسترسی 89 درصدی دانش‌آموزان گیلانی به شبکه شاد

سید جواد حسینی در این نشست که با حضور ویدئوکنفرانسی رؤسای ادارات استان گیلان برگزار شد با اشاره به سه بسته تحولی سال گذشته آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۰ نیز بسته‌های تحولی مشکلات دانش‌آموزان دیرآموز، کیفیت‌بخشی به طرح تلفیقی فراگیر، افزایش گروه‌های تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی، کیفیت‌بخشی به مشکلات ویژه یادگیری، مدرسه انطباقی ۲ و آموزش‌های خانواده محور در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است.

حسینی با اشاره به ۷ اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت‌های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمندسازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

معاون وزیر ادامه داد: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از دوره‌های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان‌ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می‌گردد.

 وی گفت: وقتی از همه انسان‌ها و نقش آنها در توسعه سخن می گوئیم دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل می‌شود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه ایفا می‌نمایند.

وی افزود: وظیفه اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه‌های انسانی است و تمام انسان‌ها از جمله دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید از همه امکانات بهره‌مند شوند.

حسینی تصریح کرد؛ با همین نگاه آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۲۷۰ برای پوشش این دانش‌آموزان با مصوبه مجلس ایجاد شده است و پوشش تحصیلی از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۱۸ برابر افزایش یافته است.

حسینی با بیان اینکه بر اساس «اصل تفاوت‌های فردی» انسان‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند اظهار کرد: توجه به تفاوت‌های فردی با رویکرد دارایی محور از جمله اصولی است که در نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا بر آن تکیه می‌شود و با این نگاه باید گروه‌های مختلف دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقاء تعلیم و تربیت آنها را فراهم ساخت.

معاون وزیر با اشاره به اصل «تطابق سازی» اظهار کرد: مناسب‌سازی محیط، فضا، تجهیزات، محتوا، منابع انسانی و مدیریت والدین و دانش‌آموزان عادی که در کنار دانش‌آموزان استثنایی هستند، در راستای اصل تطابق سازی در آموزش‌وپرورش استثنایی و ازطریق بسته تحولی مدرسه انطباقی پیگیری می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته ۶۴ مدرسه در استان‌ها به‌صورت الگویی در تمامی ابعاد مناسب‌سازی شده‌اند تا الگویی برای بقیه مدارس باشد.

معاون وزیر با تأکید بر اینکه هدف اصل تلفیقی فراگیر جلوگیری از ایزوله شدن دانش‌آموزان استثنایی است گفت: نظام تعلیم‌وتربیت باید تا حد ممکن به سمت حذف انواع مدارس و ایجاد مدارس ترکیبی با آموزش‌های فردی شده حرکت کند. با همین رویکرد طرح تلفیقی فراگیر با هدف تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی از ۲۰ سال پیش آغاز شده است و پوشش تحصیلی این دانش‌آموزان ۸۲ برابر شده است.

وی افزود: با رویکرد کیفیت‌بخشی به این طرح بسته تحولی کیفیت بخشی به آموزش‌های تلفیقی فراگیر برای سال ۱۴۰۰ در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است.

وی گفت: تشکیل شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر، استفاده از ظرفیت سامانه ندای همراه برای رفع مشکلات دانش‌آموزان تلفیقی و اجرایی‌سازی شیوه‌نامه تلفیقی فراگیر از جمله اهداف بسته تحولی کیفیت‌بخشی به آموزش‌های تلفیقی فراگیر است.

معاون وزیر با اشاره به اصول توانمندسازی و توسعه فرصت آفرینی گفت: در نظام جمهوری اسلامی توانمندسازی به میزان کافی ایجاد شده است اما به میزانی توانمندسازی شده است برای برخی اقشار فرصت آفرینی نشده است و با رویکرد توانمندسازی مبتنی بر فرصت آفرینی در آموزش و پرورش استثنایی مقاطع حرفه‌ای و پیش حرفه‌ای ایجاد شده است.

وی گفت: درصورتی‌که شش اصل قبلی محقق شود آنگاه شاهد تعادل بخشی و توسعه عدالت خواهیم بود.  

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه رسالت آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد آغاز می‌شود اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی کودکان نیازمند را از بدو تولد تحت پوشش قرار می‌دهد و این یکی از اهداف مداخلات بهنگام و به‌موقع طلایی است.

وی افزود: اولین گام برای مداخله، شناسایی است و این شناسایی تا قبل از ۴ سالگی توسط وزارت بهداشت و بهزیستی انجام می‌شود و آموزش و پرورش استثنایی در قالب برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سن پیش‌دبستانی شناسایی را انجام می‌دهد.

حسینی در ادامه به بیان دستاوردهای سفر به استان گیلان پرداخت و گفت: آموزش و پرورش استثنایی مینیاتوری از فعالیت‌های آموزش و پرورش عادی است و علاوه بر خدمات تعلیم و تربیتی خدمات توان‌بخشی و سلامت نیز به دانش‌آموزان استثنایی ارائه می‌کند.

وی افزود: رویکرد آموزش و پرورش استثنایی، راه‌اندازی مراکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای است و با همین رویکرد پنجمین مرکز در کشور امروز در گیلان افتتاح شد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ طرح مدرسه مرکز با رویکرد ارتباط مدارس با مراکز توان‌بخشی بهزیستی و مراکز سلامت وزارت بهداشت در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور نیاز است گفت: ساخت این مدارس از سال گذشته در قالب نهضت از خشت تا بهشت آغاز شده است و تاکنون ۱۴۰ مدرسه یا ساخته شده است و یا کلنگ زنی شده است.

وی گفت: از این تعداد، ۵ مدرسه در استان گیلان نیاز است که در صورت تأمین زمین توسط استان، ساخت این مدارس با مشارکت خیرین و توسط سازمان نوسازی مدارس آغاز خواهد شد.

حسینی با تقدیر از سنجش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان استان گیلان گفت: سال گذشته و علی‌رغم شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی قرار گرفتند که استان گیلان با پوشش ۹۹ درصدی از میانگین کشوری بالاتر است.

جانشین وزیر در طرح هدایت در پایان با بیان اینکه ۲۹ درصد دانش‌آموزان کشور از امکانات دسترسی به شبکه شاد محروم هستند اظهار کرد: این رقم برای استان گیلان ۱۱ درصد است که نشان از تلاش گسترده نظام تعلیم و تربیت استان گیلان دارد.

 

.....بهداشت و سلامت

*طرح جوان سازی جمعیت و نقدهای پیرامون آن:

با شیب منفی رشد جمعیت چند سالی است که دغدغه افزایش جمعیت و جوان سازی آن نیز به دغدغه های کشور اضافه شده و با طرحها و لوایح و بخشنامه هایی،دولت و مجلس درصدد افزایش جمعیت هستند اما سال گذشته طرحی در مجلس بررسی شد که به نام طرح جوان سازی جمعیت معروف است

در این طرح مشوقهایی برای فرزندآوری بسته به تولد فرزند اول تا پنجم در نظر گرفته شده از جمله دریافت وام بعد از تولد فرزند، واگذاری زمین دولتی در شهر یا روستا، وام های ویژه برای مسکن، خوابگاههای متاهلی در دانشگاه، اولویت استخدام برای والدین دارای فرزند بیشتر، امنیت شغلی مادران باردار،  افزایش مرخصی زایمان، اولویت در گرفتن خودرو بدون نوبت با قیمت کارخانه، افزایش سنوات مستخدمین به ازای هر فرزند، معافیتهای مالیاتی و انشعابات مسکن.

طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی به تصویب رسیده است. براساس این اصل در مواردی مجلس می‌تواند امور را به کمیسیون‌ها واگذار کند و همه بندهایی که در کمیسیون‌ها به تصویب می‌رسد، در صحن مجلس خوانده نشده و به تصویب می‌رسد و مدت اجرای آن به صورت آزمایشی مشخص شده و برای بررسی به شورای نگهبان ارسال می‌شود. در نهایت طرح در اواخر اسفند برای اجرای آزمایشی هفت ساله تصویب شد.

اما مدتی است که به واسطه انتقاد کارشناسان و جامعه پزشکی از این طرح به‌ویژه دو ماده ۵۳ و ۵۶ آن، توجه افکار عمومی به آن جلب شده است. بر اساس این دو ماده، غربالگری و سقط درمانی در کشور محدود شده و در شرایط خاصی امکان‌پذیر است. در تبصره ۲ ماده ۵۳ این مصوبه آمده: هرگونه توصیه به مادران باردار توسط کادر بهداشت و درمان یا تشویق یا ارجاع از سوی درمانگران به تشخیص ناهنجاری جنین مجاز نیست.

همچنین براساس ماده ۵۶، قانون دستورالعمل اجرایی سقط باید در شورایی مرکب از رئیس سازمان پزشکی قانونی، سه فقیه (با نظر رئیس قوه قضائیه)، سه نفر متخصص(با معرفی وزارت بهداشت)، یک نفر قاضی دیوان عالی کشور و یک متخصص پزشکی قانونی تدوین و تصویب شود و پس از آن قانون سقط درمانی مصوب سال ۸۴ ملغی شود.

مخالفان این دو ماده معتقدند، طرح جدید مجلس خانواده‌ها را مجبور به تولد کودکان معلول می‌کند. عباس عبدی صاحب نظر مسائل اجتماعی در واکنش به این مصوبه در توئیتی نوشت: «هنگامی که با فقه آشنا نباشید و ندانید که فقیه حکم می‌دهد و در موضوع‌ها باید به کارشناس مراجعه کرد و نیز درکی از علم پزشکی نداشته باشید و همچنان بخواهید برای مردم بی‌دفاع قانون هم بنویسید نتیجه بهتر از این نخواهد شد.».

در این میان محمدرضا اسدی نایب رئیس انجمن کاردرمانی ایران نیز گفته، در این طرح، راه جلوگیری از بروز معلولیت را سخت‌تر کرده‌اند. ممکن است خانواده فرزند معلول خود را در همان بیمارستان رها کند و این فرزند از شیرخوارگاه‌ها و مراکز مراقبتی بهزیستی سر دربیاورد. این در حالیست که در این مجلس تاکنون فراکسیون معلولان تشکیل نشده است.

سازمان‌های نظام پزشکی، سازمان پزشکی قانونی، سازمان بهزیستی، وزیران بهداشت و رفاه به صورت جداگانه درباره این دو ماده قانونی مصاحبه یا با شورای نگهبان مکاتبه کرده و مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند.

با این حال امیرحسن بانکی‌پور نماینده مجلس که از مدافعان سرسخت حذف غربالگری اجباری و قانون سقط جنین است در واکنش به این ایرادها گفته، متاسفانه برخی پزشکان محترم هجمه‌ای را شروع کرده‌اند که‌ای کاش ۱۰ درصد توان آن را برای رشد جمعیت و سلامت جامعه به کار می‌گرفتند، اما ظاهرا با تبدیل شدن طرح جوانی جمعیت به قانون، دچار تعارض منافع می‌شوند.

سیدمحمد اکرمی رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران در این زمینه گفت: ما درباره افزایش جمعیت هیچ بحثی نداریم و سیاست کشور در افزایش جمعیت باید شکل اجرایی بگیرد. ایراد جدی ما به مواد ۵۳ و ۵۶ مصوبه است. این دو ماده موضوعشان بهداشتی-درمانی است و نه جمعیتی.

۸۷ انجمن علمی تخصصی پزشکی هم به این دو ماده ایراد اساسی دارند. به نظر ما قانونگذار در بحث غربالگری در ماده ۵۳ و سقط درمانی در ماده ۵۶ بین تست تشخیصی و تست غربالگری دچار خلط مبحث شده است.

بر اساس بند ۷ -۱ سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی رهبر معظم انقلاب، سیاست‌گذاری و تولیت سلامت با وزارت بهداشت است و با این مصوبه، این بند تحت تاثیر قرار گرفته. در این میان اصل ۷۵ قانون اساسی که به اصل تفکیک قوا تاکید دارد با این مصوبه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

به گفته وی، همچنین براساس قواعد فقهی، لاضرر و لاحرج، ملازمه و ضرورت این مصوبه خلاف شرع بوده و قانون سقط درمانی سال ۱۳۸۴ را نیز نسخ می‌کند. رهبر معظم انقلاب از سال ۷۵ تا ۸۷، چهار استفتا در رابطه با بحث سقط درمانی جنین، معلول، عقب‌مانده و ناقص‌الخلقه که موجب عسر و حرج خانواده می‌شود، دارند که این استفتائات همچنان برقرار بوده و در سایت ایشان هم موجود است.

اکرمی ادامه داد: به همین دلیل در این رابطه مکاتبه‌ای با امضای ۵ انجمن علمی با رهبری داشتیم. همچنین نامه‌ای با ۱۲ امضای انجمن‌های علمی به شورای نگهبان ارسال کردیم.

همچنین ۸۷ انجمن علمی در بیانیه‌ای نسبت به این مواد ایراد گرفته‌اند. اکرمی درباره دیگر ایرادهای این مصوبه افزود: براساس ماده یک این مصوبه، ستاد ملی در شورای انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شود که فقط یک صندلی از وزارت بهداشت دارد. در ماده ۵۱ آمده: فروش هرگونه اقلام بهداشتی پیشگیری از بارداری در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تابعه ممنوع است که در نتیجه به افزایش بیماری‌های مقاربتی منجر خواهد شد. در صورت نسخ قانون سقط درمانی و  غربالگری که به شدت در ماده ۵۳ محدود شده است، سقط غیربهداشتی و جنایی افزایش می‌یابد و در مجموع جمعیت کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما با سقط مخالفیم و براساس سوگندنامه بقراط قسم خورده‌ایم که سقط انجام ندهیم اما در مواردی بحث اضطرار و به هم ریختن یک زندگی، خودکشی و افسردگی و مسائلی از این دست وجود دارد. در مواردی، معلولیت نه تنها خانواده، بلکه بستگان درجه یک و دو و سه را تحت تاثیر قرار داده و دچار آسیب می‌کند. همچنین نگهداری از هر معلول برای خانواده هزینه بسیار بالایی دارد و چنین مصوبه‌ای با عقل و شرع و قانون مغایرت دارد.

از طرفی تا ۵۰۰ هزار سقط غیر بهداشتی در سال داریم که متاسفانه این طرح در موارد فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از سقط غیربهداشتی پاسخی ندارد. در بحث مهاجرت، پایداری ازدواج و فرهنگسازی برای ازدواج آسان مواد موجود به کفایت نیست و احساس عجله و تناقض‌گویی در این قانون دیده می‌شود.

خطر بعدی این است که مادران باردار برای تشخیص بیماران ژنتیکی به سمت کشورهای همسایه بروند. متاسفانه طراحان فقط به موضوع سندروم دوان به عنوان یک معلولیت نگاه می‌کنند؛ در حالی که بیماری‌های بسیار صعب‌العلاجی وجود دارد که منجر به معلولیت می‌شود. ادامه دارد

 

...............ورزشی

*آغاز اردوی تیم ملی فوتبال نابینایان در شیراز

سرپرست تیم ملی فوتبال نابینایان گفت: نخستین مرحله اردوی آمادگی تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران به منظور دیدار دوستانه با تیم ملی روسیه، در شیراز برگزار می‌شود. سیدمحمدرضا هاشمی نژاد بیان داشت: این اردو از روز چهارشنبه اول اردیبهشت آغاز شده و تا دهم همین ماه در زمین بهزیستی شیراز و با حضور ۱۶ فوتبالیست برگزار می شود.

وی افزود: قرار بود در صورتی که زمین اختصاصی فوتبال نابینایان در ورزشگاه پارس شیراز مهیا شود، بازی ایران و روسیه در این ورزشگاه برگزار شود. اما با وجود وعده ای که مدیرکل ورزش و جوانان فارس حدود یک ماه پیش به رئیس فدراسیون نابینایان داد، هنوز فنس های این زمین کشیده نشده است. پس از اینکه زمین اختصاصی نابینایان در شیراز مهیا نشد، فدراسیون تصمیم گرفت دیدار تیم های ملی ایران و روسیه را اواخر اردیبهشت در جزیره کیش برگزار کند. هاشمی نژاد ادامه داد: در میان ۱۶ بازیکن دعوت شده، 7 بازیکن از استان فارس و 5 بازیکن از استان کرمان هستند که این امر نشان دهنده وجود استعدادهای زیاد در این استان ها است که با وجود داشتن بیشترین سهمیه در تیم ملی، اما از داشتن یک زمین تمرینی اختصاصی محروم هستند.

وی گفت: احمدرضا شاه حسینی، حجت الله مزارعی، سامان اجرت دست، علیرضا بخت، علی رضا ایزدی، میثم شجاعیان، حسین رجب پور، امیر پوررضوی ، بهزاد زاد علی اصغر، کامبیز محکم، صادق رحیمی، محمد رضا مهنی نسب، سجاد سعید، مرتضی کریمی، ایمان هابیلی و مرتضی رمضانی به اردوی تیم ملی دعوت شدند و زیر نظر جواد فلفلی به عنوان سرمربی تمرین می کنند. هاشمی نژاد افزود: همچنین محمدرضا شاددل، ایمان فرح بخش و محمد مهدی رفیعی به عنوان مربی در این اردو حضور دارند.

 

.............‌..‌حوادث

*سرقت گوشی به خاطر هدیه روز مادر

رسیدگی به پرونده پسر جوانی که متهم به سرقت گوشی تلفن همراه است در حالی در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد که متهم ادعا کرد این سرقت را به خاطر خرید هدیه روز مادر مرتکب شده است.

 رسیدگی به این پرونده از یک سال قبل با شکایت مردی به‌ نام سهراب آغاز شد. او به مأموران گفت: برای سفر به شمال کشور در جاده فیروزکوه سوار یک خودروی به ظاهر مسافرکش شدم در میانه راه به یکباره راننده چاقویی از جیبش بیرون آورد و با تهدید تلفن همراهم را گرفت و بعد هم من را از خودرواش بیرون انداخت. با اعلام شکایت از سوی این مرد تحقیقات آغاز شد و پلیس بعد از چند روز موفق شد گوشی تلفن همراه شاکی را که در دست زن ۷۰ ساله‌ ای بود ردیابی کند. در ادامه این زن به اداره پلیس منتقل شد و در مورد گوشی تلفن همراهش گفت: این هدیه‌ای است که پسرم در روز مادر برایم گرفته و از جزئیات آن خبر ندارم.

با توجه به گفته‌های این زن، پسرش بازداشت شد و در مواجهه با شاکی مشخص شد که او همان سارق زورگیر تلفن همراه بوده است و با افشای این ماجرا متهم به‌ نام سعید به جرمش اعتراف کرد. سعید به مأموران گفت: کار و درآمد خوبی ندارم بعد از فوت پدرم به ناچار با مسافرکشی از مادرم نگهداری می‌کنم. چند روز مانده به روز مادر به خاطر اینکه پولی نداشتم تا هدیه‌ ای برای مادرم بگیرم به فکر سرقت افتادم و تلفن همراه شاکی را گرفتم و به مادرم هدیه دادم. من هیچ سابقه کیفری در پرونده ‌ام ندارم به‌ همین ‌خاطر حتی نمی‌دانستم پلیس براحتی می‌تواند گوشی سرقتی را ردیابی کند. مادرم از ماجرای سرقتی‌بودن گوشی موبایل اطلاعی ندارد.

 پس از اعتراف متهم، کیفرخواست پرونده به شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. در جلسه رسیدگی، شاکی شکایت خود را مطرح و متهم نیز درخواست بخشش کرد و گفت به خاطر مادرش دست به این کار زده و درخواست بخشش دارد. وکیل متهم نیز گفت: شاکی درخواست اشد مجازات کرده اما من از شاکی درخواست دارم با توجه به اینکه متهم به ‌دلیل فقر و برای خوشحال‌کردن مادرش دست به این کار زده، گذشت کند. ضمن اینکه مادر متهم نیز گوشی را سالم و بدون آسیب پس داده است.

یکی از قضات نیز خطاب به شاکی گفت: صحبت‌های پسر جوان و تحقیقات نشان می‌دهد به‌ خاطر مادرش دست به این کار زده است. بنابراین توصیه می‌شود اگر می‌توانید گذشت کنید. در پایان جلسه نیز قضات از شاکی خواستند تا پس از چند روز تصمیم بگیرد که گذشت خواهد کرد یا نه. تا قضات بر اساس آن حکم‌شان را صادر کنند.

 

*دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

خدایا در این ماه مهرورزی به ایتام، خوراندن طعام، آشکار کردن سلام و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *