شناسه خبر: 33444 منتشر شده در مورخ: 1400/1/31 ساعت: 17:14 گروه: اجتماعی  
تحقق ۹۰ درصدی برنامه‌ها و فعالیت‌های بسته‌های تحولی سال ۱۳۹۹ آموزش‌وپرورش استثنایی

تحقق ۹۰ درصدی برنامه‌ها و فعالیت‌های بسته‌های تحولی سال ۱۳۹۹ آموزش‌وپرورش استثنایی

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حضور نمایندگان معلمین و مدیران استثنایی استان گیلان و حضور ویدئوکنفرانسی بیش از ۴۰۰ نفر از معلمین استثنایی استان گیلان نشست هم‌اندیشی بررسی موضوعات آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست که در محل سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان برگزار شد با بیان اینکه نتیجه ۶۰ سال مطالعات در حوزه ۲۵۰۰ فرصت شغلی نشان می‌دهد همواره معلمان در رتبه اول منزلت اجتماعی قرار داشته‌اند اظهار کرد: معلمان دماسنج جامعه هستند و دیوار و حد هیچ جامعه‌ای از حد و دیوار معلمان آن جامعه فراتر نخواهد رفت.

وی افزود: تخصص و علاقه‌مندی بیشتر و کارآمدی سه وجه ممیزه همکاران استثنایی نسبت به همکاران عادی است و جا دارد از تمامی همکاران حوزه استثنایی تقدیر شود.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به بسته‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت‌ها در آموزش و پرورش استثنایی با ۸ برنامه و ۳۲ فعالیت تدوین شد که  ۹۳.۵ درصد فعالیت‌های تعریف شده در این بسته‌ها نوآورانه و تأسیسی و بقیه فعالیت‌ها نیز تکمیلی، استمراری و تثبیتی بود.

وی افزود: ۹۰ درصد اهداف این بسته‌ها در سال ۹۹ محقق شد و بسیاری از فعالیت‌های این بسته تحقق بیش از صددرصدی داشته‌اند.

معاون وزیر با بیان اینکه طرح توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در دستور کار سال ۱۴۰۰ قرار دارد اظهار کرد: وجود ۷۷۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری نشان از رشد کمی این مراکز دارد اما رشد کیفی این مدارس نیازمند توجه بیشتر است.

وی افزود: استراتژی اصلی در خصوص مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید نگاه فعال به‌جای نگاه منفعل، نگاه پیشگیرانه به‌جای نگاه درمان‌گرایانه و دور شدن از انگ‌زنی و نگاه اصلاحی باشد.

حسینی با بیان اینکه خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری شایسته تقدیر است اظهار کرد: این خدمات محدود است و فراگیر نیست و باید جهت‌گیری را از مرکز محوری به مدارس و خانواده‌ها گسترش دهیم.

وی گفت: اولین کار برای این تغییر رویکرد غربالگری است که در سنجش سال ۱۴۰۰ تست‌های شناخت نشانگان مشکلات ویژه یادگیری نیز گنجانده می‌شود تا نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه جهت گیری بعدی در خصوص مخاطبین مراکز مشکلات ویژه یادگیری است، اظهار کرد: افزایش سن پوشش دانش‌آموزان تا ۱۷ سال و همچنین پوشش دانش‌آموزان استثنایی و دیرآموز توسط این مراکز از جمله دیگر تحولات در خصوص مراکز مشکلات ویژه یادگیری است.

وی گفت: پیشگیری مقدم بر درمان است و پیش از آنکه به مشکلات ویژه یادگیری پرداخته شود باید به مشکلات ویژه یاددهی نیز ورود پیدا کرد و راه آن توانمندسازی معلمان است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه با بیان فعالیت‌های انجام شده در حوزه آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای سازمان هر سال ۱۰ درصد از مجموع استخدامی‌های وزارت آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت و استخدام از طریق ردیف مستقل آموزش و پرورش استثنایی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: تلاش در جهت قرارگرفتن نیروهای توان‌بخشی در گروه شغلی معلمین، پیگیری استثنا شدن نیروهای آموزش و پرورش استثنایی از قانون خدمات کشوری و احیای امتیازات شغلی آنان، کسب مصوبه استقلال ادارات استثنایی با استقرار نماینده ذیحسابی و استقلال در صدور ابلاغ، پیگیری پرداخت مطالبات همکاران به صندوق تأمین اجتماعی و تأمین تمام مبالغ ضریب ۱.۲  از جمله اقدامات صورت‌گرفته در حوزه آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: خدمات حمایتی ۱۰۰ درصد در سال گذشته رشد داشته است و تلاش می‌شود در سال جاری مبالغ موردنیاز این خدمات در زمان نیاز به دانش‌آموزان پرداخت شود.

حسینی تصریح کرد: یکی از مشکلات دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ایاب‌وذهاب است که با تلاش‌های انجام شده اعتبارات ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی در این دولت ۴۲ برابر افزایش یافته است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *