شناسه خبر: 33427 منتشر شده در مورخ: 1400/1/29 ساعت: 13:55 گروه: اجتماعی  
مناسب‌سازی فضای عمومی برای معلولان در مازندران متوقف شد

مناسب‌سازی فضای عمومی برای معلولان در مازندران متوقف شد

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران با اشاره به کم توجهی نهادهای عمومی به مناسب‌سازی اماکن عمومی برای معلولان و جانبازان، گفت: مناسب‌سازی فضای عمومی برای معلولان در مازندران متوقف شده است.

به گزارش ایران سپید به نقل از تسنیم، معلولیت محدودیت نیست بلکه باید زیرساخت‌های شهری و روستایی برای زندگی این قشر آسیب‌پذیر جامعه فراهم شود. هر از چندگاهی به دلیل همین بی توجهی‌ها بوده که جامعه جانبازی و معلولین استان و کشور، دچار بی مهری‌ها و کم مهری‌های از سوی مردم و مسئولان می‌شوند.

اگر تنها یک روز و یا ساعتی خود را جای این اقشار آسیب‌پذیر جامعه بگذاریم، متوجه می‌شویم که متاسفانه این افراد با ناملایمات زندگی مواجه شده و در سر راه خود نیز کم لطفی‌هایی از سوی همنوعان خود دارند.

هفته ای که گذشت، یکی از شهرهای ساحلی شمال ایران بنام بابلسر به دلیل کم‌کاری مسئولان شهری در انجام وظایف ذاتی خود در حوزه مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان و جانبازان، نزدیک بود که خوراک رسانه‌های بیگانه شود.

برخوردی که در ابتدا از سوی شهروند و پس از آن مامور نیروی انتظامی سبب ضرب و شتم جانباز قطع نخاعی شده بود که به دلیل عدم انجام وظیفه شهرداری بابلسر، خود دست به کار برای ساماندهی معبر مقابل منزل خود شده بود که سبب شد یک استان و حتی کشور دست به کار شوند تا با عذرخواهی و حلالیت خواهی از این جانباز قطع نخاعی، گوشه ای از ناملایمات صورت گرفته را به جامعه جانبازان کم کنند.

اما متاسفانه موضوع نابسمانی و عدم ساماندهی اماکن عمومی برای معلولان و جانبازان در ادارات و اماکن عمومی به معضل لاینحل این قشر آسیب پذیر جامعه مبدل شده است.

مهدی مسلمی، مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران در   بابلسر،   اظهار داشت: حدود هفت هزار و 600 نابینا و کم بینا در استان مازندران زندگی می‌کنند که به انواع مختلف نابینایی خیلی شدید، شدید، متوسط و ضعیف مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل این قشر بحث اشتغال است، افزود: حدود دو هزار بیمارستان در سطح کشور داریم که اگر هر بیمارستان سه تلفنچی جذب کنند حدود 6 هزار نابینا و کم‌بینا مشغول به کار می‌شوند.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران با اشاره به اینکه بحث مناسب سازی معابر عمومی از دیگر مشکلات این قشر است، گفت: مناسب‌سازی در این استان خیلی ضعیف انجام می‌شود و چندماهی است که مورد کم‌توجهی گرفته شده است.

مسلمی تاکید کرد: یکی از مراکز استعلام شهرداری‌ها در بحث پایان کار باید بهزیستی باشد و کارشناس مسئول مناسب‌سازی سازمان بهزیستی آن مکان را ببیند تا مشخص شود آیا آن مکان برای معلولان مناسب‌سازی شده است.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان مازندران با بیان اینکه موضوع دیگر بحث ازدواج جامعه هدف که اگر اشتغال رفع شود مشکل ازدواج رفع شود، تصریح کرد: بسیاری از جدایی‌ها بخاطر عدم اشتغال است و انتظار داریم نگاه ویژه ای به بحث اشتغال شود.

مسلمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی از سوی سازمان بهزیستی در بحث تجهیزات توانبخشی، غربالگری، پیشگیری از معلولیت، پیشگیری از نابینایی و کم بینایی و ایجاد مراکز ژنتیکی صورت گرفته که جای تقدیر دارد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *